O nas

Gdański Dom Integracyjno-Rodzinny jest jednostką organizacyjną systemu pieczy zastępczej prowadzoną w formie jednostki budżetowej przez powiat Miasto Gdańsk.

W skład GDIR wchodzi 5 placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego 

Cele i zadania:

  • placówka zapewnia dzieciom optymalne warunki rozwoju fizycznego, psychicznego i poznawczego;
  • umożliwia wychowankowi realizowanie obowiązku szkolnego na wszystkich szczeblach;
  • udziela wszechstronnej pomocy dzieciom w wyrównaniu deficytów rozwojowych i szkolnych;
  • rozwija wrażliwość estetyczną, kulturalną, talenty i zainteresowania dzieci przez współpracę z różnymi instytucjami i organizacjami edukacyjnymi i kulturalnymi;
  • wdraża młodzież i dzieci do życia społecznego przez wykonywanie prac społecznych na miarę ich możliwości;
  • przygotowuje do życia w rodzinie przez kształtowanie właściwych relacji między dziećmi, dziećmi a rodzicami; czy nawiązywania więzi uczuciowych oraz prawidłowych zawiasków interpersonalnych;
  • przygotowuje dzieci do podejmowania odpowiedzialności za własne postępowanie oraz uczy samodzielności przez udział dzieci we wszystkich codziennych czynnościach (sprzątaniu, gotowaniu, robieniu zakupów itp.);
  • kształtuje aktywność i motywuje do nauki i pracy, wspiera w dążeniu do zdobyciu kwalifikacji zawodowych zgodnych z możliwościami i zainteresowaniami wychowanka.

Zadania jednostki w zakresie systemu instytucjonalnej pieczy zastępczej:

  1. Zapewnienie dzieciom opieki całodobowej i wychowania oraz zaspakajanie ich niezbędnych potrzeb.
  2. Realizacja przygotowanego we współpracy z asystentem rodziny planu pomocy dziecku.
  3. Zapewnienie dzieciom kształcenia, wyrównania opóźnień rozwojowych i szkolnych.
  4. Zapewnienie korzystania z przysługujących świadczeń zdrowotnych.
  5. Podejmowanie działań w celu powrotu dziecka do rodziny naturalnej, także poprzez prace z rodziną biologiczną dziecka.
  6. Organizowanie odpowiednich form opieki w placówkach prowadzonych maksymalnie dla 14 dzieci każda.
  7. Współpraca w zakresie wykonywanych zadań, z sądem, powiatowym centrum pomocy rodzinie, rodziną, asystentem rodziny, organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej oraz innymi osobami i instytucjami, które podejmują się wspierania działań wychowawczych placówki opiekuńczo-wychowawczej, w szczególności w zakresie przygotowania dziecka do samodzielnego życia, jeżeli osoby te uzyskają akceptację dyrektora jednostki oraz pozytywną opinię organizatora rodzinnej pieczy zastępczej.