• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 pytań do SKM. Przewoźnik odpowiada

Michał Bański
24 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 08:29 (24 kwietnia 2013)

Z racji tego, że pracownicy kierownictwa Szybkiej Kolei Miejskiej często nie orientują się w rzeczywistych potrzebach klientów, chciałbym - za pośrednictwem Trojmiasto.pl - zadać im dziesięć pytań w imieniu wszystkich pasażerów - pisze nasz czytelnik, pan Michał Bański. Prezentujemy także odpowiedzi udzielone przez SKM.



1. Jak często jeździcie państwo SKM? Czy uważacie państwo warunki panujące w pociągach za komfortowe? Według umowy przewozu, przewoźnik (SKM) jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznego i wygodnego transportu. W jaki sposób zapchane, przepełnione, brudne i stare SKM-ki z często zablokowanymi lub otwartymi w czasie jazdy drzwiami są "komfortowe" i "bezpieczne"?

2. Jeżeli tory od Rumi do Wejherowa (i dalej, do Lęborka i Słupska) są własnością PKP PLK, które podwyższyło opłaty za korzystanie z nich, to dlaczego odbiło się to na cenach biletów u wszystkich mieszkańców Trójmiasta? Dlaczego jedni pasażerowie muszą płacić za bilety innych? Mogę się mylić, ale państwa firma nazywa się "SKM Trójmiasto", a nie "SKM Przewozy Regionalne".

3. Ograniczenie częstotliwości kursowania SKM z 7,5 do 10 minut tłumaczyliście państwo tak: "Z naszych badań wynika, że pasażerom bardzo odpowiada taki rozkład 10 minutowy. Łatwo jest go zapamiętać". Bardzo prosiłbym o opublikowanie lub chociaż przesłanie tych "badań", jestem ich bardzo ciekaw. O ile, oczywiście, były kiedykolwiek przeprowadzone. Zwykła ankieta na portalu Trojmiasto.pl byłaby o wiele bardziej miarodajna, wiarygodna i pokazałaby prawdziwe potrzeby pasażerów.

4. Podczas remontów jeździły potrójne składy/kolejki. Z codziennych obserwacji jasno wynika, że takie powiększone składy przydałyby się w godzinach, gdy zagęszczenie pasażerów jest największe - porannych (7-8) i popołudniowych, kiedy ludzie wracają z pracy lub uczelni (15-17, szczególnie w tych jadących za Gdynię). Tu nie chodzi nawet o ilość miejsc siedzących (bo te zwykle są zajęte już na początkowych stacjach), tylko nawet o miejsce do stania, którego zwyczajnie nie ma. Czemu zarząd SKM tego nie zauważa i nie reaguje na oczywiste potrzeby pasażerów?

5. Dlaczego kontrolerzy biletów z firmy Renoma ignorują bezdomnych, a drobiazgowo sprawdzają zwykłych pasażerów? Tacy bezdomni często zajmują dwa miejsca siedzące ze swoimi siatkami, cuchną, a do tego bywają napastliwi i wulgarni. Nigdy nie widziałem kontrolerów biletów legitymujących bezdomnych lub wypraszających ich z pociągu. Kiedy zwykły pasażer "prześpi" stację lub spóźni się dzień z wykupieniem biletu, jest od razu karany mandatem, "bo i tak zapłaci". Za to menel może spać spokojnie - dosłownie i w przenośni.

6. W okresie wakacyjnym jeździły dwa pociągi z otwartym Wi-Fi dla pasażerów. Choć była to akcja czysto reklamowa, spotkała się z bardzo pozytywnym odzewem. W innych miastach internet w środkach komunikacji miejskiej to dziś norma. Czy SKM planuje udostępnić coś takiego dla pasażerów, a jeśli tak, to kiedy? Jeśli nie potraficie zlikwidować opóźnień, to chociaż dajcie ludziom coś do roboty na czas spędzony w SKM.

7. Kiedy realnie zostanie wymieniony tabor SKM? Czy zostaną wyciągnięte konsekwencje wobec firmy remontującej składy, a jeśli nie, to dlaczego?

8. Czy nowe składy będą miały większą ilość drzwi (dostosowaną do transportu miejskiego) i klimatyzację (której brak jest szczególnie dotkliwy w okresie letnim)? Jeśli nie, to dlaczego? Czy potraficie państwo wytłumaczyć, w jaki sposób ekrany reklamowe LCD w pociągach są bardziej potrzebne niż większa ilość drzwi lub klimatyzacja?

9. Zarówno w starych, jak i remontowanych (czy raczej: "pudrowanych") składach jest przestrzeń między peronem a pociągiem wielokrotnie większa, niż w podobnych pociągach miejskich tego typu na świecie. Pozostawienie jej tłumaczycie tym, że bez niej składy nie byłyby dostosowane do peronów w Słupsku. Czy nie można by zwyczajnie puszczać tylko tych starych składów do Słupska, a w nowych zlikwidować te dziury, które w dużym stopniu przeszkadzają osobom starszym, rowerzystom czy matkom z wózkami? Znane są sytuacje, gdy pasażerowie wpadali w te dziury. Dlaczego interesy garstki pasażerów spoza Trójmiasta przedkładacie nad potrzeby większości?

10. W wypowiedzi dla Trojmiasto.pl dotyczącej budowy przystanku Gdańsk Śródmieście państwa pracownik stwierdził: "Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min". Rozumiem, że na linii SKM, w miejscach takich jak Żabianka czy Wrzeszcz, trwają prace remontowe, ale jak budowa stacji położonej za trasą SKM wpływa na zmniejszenie częstotliwości kursowania?

Państwa szczere odpowiedzi na powyższe pytania na pewno wpłyną na zmianę wizerunku państwa firmy w oczach pasażerów.

Na pytania naszego czytelnika odpowiada Dyrektor Marketingu i Sprzedaży PKP SKM, Marcin Głuszek.

1. Przyjmujemy coraz mniej skarg z związku z przepełnionymi składami. W porannym i popołudniowym szczycie oraz w wybranych, najbardziej popularnych pociągach, zestawiamy składy z dwóch jednostek 3-wagonowych lub z jednostki 4-wagonowej połączonej z 3-wagonową. W tym czasie nigdy nie są podstawiane pojedyncze składy, taka sytuacja może wystąpić incydentalnie w wyniku np. defektu składu i szybkiej konieczności podstawienia pociągu rezerwowego. Nasze pociągi są systematycznie czyszczone na zewnątrz (w myjni automatycznej oraz ręcznie) oraz wewnątrz. Problem "nieotwierających" się drzwi może występować najczęściej w zimie, kiedy w tak zwane kieszenie drzwi wpada na postoju śnieg, który potem zamarza. Jest on stale usuwany i notujemy coraz mniej tego typu przypadków. Po modernizacji 21 pociągów SKM, ten problem będzie mocno zminimalizowany, ponieważ połowa składów SKM będzie zmodernizowana, a i mechanizmy sterujące pracą drzwi będą nowe.

2. Podwyższenie opłat za dostęp do infrastruktury (torów), o którym wspomina Czytelnik, wpłynęło na finanse całej firmy. Wzrosły też opłaty za energię trakcyjną, którą zasilane są zarówno pociągi kursujące w obrębie Aglomeracji Trójmiasta, jak i te jadące w kierunku Lęborka i Słupska. Tak też tłumaczyliśmy przyczyny wcześniejszych podwyżek cen biletów. Warto dodać, że podwyżka zawsze przewyższała zakładaną inflację tylko o 1-3 punkty procentowe.

3. Rozkład 10-minutowy w szczycie komunikacyjnym porannym i popołudniowym odpowiada w tym sensie oczekiwaniom podróżnych, że wiedzą oni dokładnie o której przyjedzie ich pociąg. Bowiem, poza małymi wyjątkami są to w tym czasie pełne 10' każdej godziny. W 2012 roku otrzymaliśmy wiele wniosków dotyczących złej oceny rozkładu, który mocno się zmieniał (z przyczyn związanych z remontami peronów PKP SKM oraz prac PKP PLK - modernizacja linii E 65 Warszawa - Gdynia) właśnie szczególnie w okresie rannego i popołudniowego szczytu. Stąd w 2013 roku decyzja o stałym, niezmiennym rozkładzie co 10 minut w szczycie komunikacyjnym. W uwagi na remont przystanków Gdańsk Żabianka i Gdańsk Wrzeszcz wprowadzenie w bieżącym roku częstotliwości jazdy co 7,5 minuty byłoby możliwe w bardzo zmiennym harmonogramie i mocno ograniczone czasowo stąd nasza decyzja o stałym rozkładzie 10-minutowym.

4. Jeszcze raz podkreślmy, jak w odpowiedzi na pytanie nr 1: "W porannym i popołudniowym szczycie oraz w wybranych najbardziej popularnych pociągach zestawiamy składy z dwóch jednostek 3-wagonowych lub z jednostki 4-wagonowej połączonej z 3-wagonową" i naszym zdaniem dobrze rozwiązuje to problem możliwego przepełniania składów.

5. Kontrolerzy firmy ZW Renoma również proszą o okazanie biletów osoby, które wylicza Czytelnik. Dodatkowo informuję, że w miesiącach zimowych połączone patrole SOK SKM oraz agentów ochrony w ciągu każdego dnia wypraszały z pociągów SKM kilkudziesięciu bezdomnych.

6. System bezprzewodowego internetu w systemie Wi-Fi był zapewniany przez firmę, której klient wykupił powierzchnie na pociągu SKM, gdzie prezentował treści reklamowe. Dodatkowo firma obsługująca tego klienta zainstalowała system Wi-Fi tylko czasowo dla potrzeb tej kampanii reklamowej. Z uwagi na bardzo wysokie koszty wprowadzania takiego systemu, SKM nie planuje w najbliższej przyszłości wdrażać tego typu rozwiązań. Przemawia również za tym fakt upowszechniania się masowej usługi dostarczania przez operatorów GSM pakietu dostępu do internetu, który w przystępnej cenie zapewnia możliwość przeglądania stron www oraz obsługi poczty elektronicznej.

7. Modernizacja 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych musi zostać przeprowadzona do końca roku 2014, to termin wymagany przez program Unii Europejskiej z którego SKM otrzymała dofinansowanie. Jesteśmy przekonani, że w tym czasie jesteśmy w stanie przeprowadzić tę modernizację. Odnośnie ewentualnych kar dla dotychczasowego wykonawcy, o które pyta Czytelnik informuję, że cały czas trwają jeszcze prace naszych prawników, którzy zajmują się tym tematem.

8. Zmodernizowane składy nie będą miały większej liczby drzwi oraz klimatyzacji. Wprowadzenie tych dodatkowych rozwiązań przerosłoby nasze możliwości finansowe.

9. Niestety w obecnej sytuacji taborowej (zbyt mała ilość jednostek) nie jest możliwe wyspecyfikowanie pociągów, które byłyby przeznaczone na linię słupską oraz osobno na przystanki Trójmiasta.

10. Obecny rozkład jazdy zakłada częstotliwość jazdy pociągów SKM w porannym i popołudniowym szczycie komunikacyjnym co 10 minut na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia i takie rozwiązanie będzie obowiązywać do połowy grudnia br. roku, tzn. do końca rozkładu jazdy pociągów 2012/2013. Jest ono wynikiem potrzeby realizacji zaplanowanych prac, zarówno na infrastrukturze SKM, jak i bezpośrednio do niej przylegającej, czyli należącej do PKP PLK. PKP PLK  prowadzi prace na wiadukcie w pobliżu przystanku Gdańsk Politechnika - zbuduje od nowa cały obiekt, który zlokalizowany jest także pod torami linii nr 250 należącymi do SKM. Taką częstotliwość wymuszają też prowadzone przez SKM modernizacje przystanków Gdańsk Żabianka AWFiS oraz Gdańsk Wrzeszcz, których zakończenie planowane jest na koniec września 2013 r.

W tym roku rozpoczniemy również naszą "flagową" inwestycję - budowę przystanku Gdańsk Śródmieście wraz z wydłużeniem torów SKM z peronu nr 3 w Gdańsku Głównym o ponad 1 km w kierunku właśnie tej nowej inwestycji. Po zakończeniu modernizacji Wrzeszcza i Żabianki oraz budowy przystanku Gdańsk Śródmieście (połowa 2014 r.), będziemy mogli mówić o możliwości powrotu do częstotliwości 7,5 minuty. Posiadając nowoczesne własne i niezależne systemy sterowania ruchem kolejowym, które już funkcjonują na stacjach Gdynia Główna, Orłowo, Sopot, Gdańsk Oliwa i Wrzeszcz, dołączymy do nich stację Gdańsk Śródmieście, która będzie dysponować takim rozwiązaniem torowym, w którym pociągi SKM pojadą w stronę Gdyni, nie przecinając torów dalekobieżnych na stacji Gdańsk Główny. W grudniu br., kiedy przystanek Gdańsk Śródmieście nie będzie jeszcze ukończony, a wejdzie w życie nowy rozkład jazdy pociągów SKM, nie wykluczamy do powrotu do częstotliwości 7,5 minuty. Decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła.
Michał Bański

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (276) 7 zablokowanych

  • Pytanie 11: kiedy w kolejkach SKM bedą czyste kibelki? (22)

    • 229 10

    • Pytanie 12: (1)

      Co z obietnicami z 2008 roku..
      35 zupelnie nowych skladow, wszystkie stare wyremontowane, perony od Gdanska po Wejherowo wyremontowane... - to mialo byc zrobione do Euro 2012!!! A poki co nic nie zrobily te gamonie z skm!
      Kto nie wierzy niech poszuka na youtube - material z TV TTM.

      • 77 1

      • Pytanie 13

        Kiedy zmieni się ten zarząd, jak ktoś się nie sprawdza to leci na zbity pysk, dlaczego tutaj się nie stosuje tej zasady i toleruje wieczne partactwo.
        Zarząd SKM miał już swoja szanse, teraz czas na zmiany na górze.
        A pan Głuszek to powinien się ze wstydu pod ziemię zapaść i dostać nos długi na kilometr od tych kłamstewek, taki to z niego pan Głuszek-Kłamczuszek.

        • 18 0

    • Wysr*j się w domu. (2)

      • 16 38

      • Żeby Cię tak przypyliło i nie miał gdzie się wysr*ć i czym d**py podetrzeć

        • 34 0

      • nie bądź taki mądry, bo jak cię rozwolnienie przyciśnie, to będziesz biedny...

        • 4 0

    • inne pytanie: kiedy bedzie mozna lefalnie z nich korzystac (3)

      • 11 6

      • Jak Szybka Kolej Miejska wyjedzie z miasta (2)

        nie ma co smrodzić na torach w mieście

        • 20 1

        • a nie można zainstalować ubikacji o obiegu zamkniętym, jak w Intercity?

          • 1 0

        • z tego co mi wiadomo wyremontowane składy mają zbiornik, jednak sanepid ciągle nie dopuszcza ich do użycia. beton to beton

          • 0 0

    • (3)

      Ja tam bym się bał stawiać klocusia w skmce.

      • 23 0

      • ale siku już nie? (1)

        • 10 0

        • Józio siadać nie musi przy siku, takie ewolucyjne udogodnienie

          • 5 0

      • gorzej jeżeli przyjdzie taka sytuacja że i tak klocusia postawisz w SKMce tylko pytanie czy w przedziale czy w wc

        • 0 0

    • Jak dla mnie kilka rzeczy jest waznych, inne potrafie zrouzmieć... (1)

      Przed wszystkim ważne to =:
      - Skoro pociągi nie mogą jeździć częściej to czemu nie są dłuższe - coś za coś. Tory chyba za krótkie między przystankami nie są.
      - Temat meneli i ich wyrzucanie/niewpuszczenie do pociągu.
      - Czystsze pociągi.
      - Jakość remontowanych peronów i "dziury". W szczególności polecam "dziurę" na przymorzu w kierunku Gdyni, kiedy pociąg stoi na zakręcie. Nawet zdrowy człowiek ma z nią problem.

      Wystarczy, że to co powyżej się zmieni, a już będzie o wiele lepiej. Reszta to szczegóły, które można zaakceptować lub się z nimi pogodzić. Osobiście wolę się wysikać w domu i mogę jechać "pudrowaną" kolejką niż stać w zaduchu i ścisku obok śmierdzącego menela. A WIFI to by się przydało :)

      • 20 1

      • Ilość składów....

        Odpowiedzi dotyczące ilości składów. Proszę się przejechać np.: pociągiem z Rumi Janowo odjeżdżającym o 6:59 w kierunku Gdańska. Pociąg z dwoma jednostkami, w zestawie nawet 4+3 nic nie daje! To jest za mało! Był moment, że składy były 3+3+3 i to wówczas się sprawdzało. Aktualnie, 4+3 się nie sprawdza

        • 20 0

    • Nigdy...

      • 2 0

    • (4)

      Nigdy nie będzie i nie powinno być w ogóle toalet s SKM. Można swoje potrzeby załatwić przed lub po podroży. Niektóre linie autobusowe czy tramwajowe jeżdżą dłużej niż najdłuższa relacja SKM w trójmieście a jakoś nikt nie potrzebuje w nich toalety.

      A SKM nie powinna wyjeżdżać poza trójmiasto, gdzie istotnie byłaby taka potrzeba.

      • 2 9

      • ale w skm tak trzęsie, że kartofelki się odcedzaja (1)

        a kupa sama wypada:) a gehem nie jestem, zwieracze dziewicze:(

        • 9 2

        • a kto to jest geh

          ??

          • 0 0

      • (1)

        Sory, ale najdłuższa relacja SKM w Trójmieście, tj z Pruszcza (powiedzmy, że z Oruni), do Cisowej, to będzie około godziny jazdy - jaka linia autobusowa tyle jedzie i gdzie???

        • 2 1

        • Osowa - Orunia autobus nr 210 ; ) choćby

          i jakoś nie s**** ani nie szczam w autobusie

          • 0 0

    • nigdy

      • 0 0

  • Zarząd SKM oczywiście nabierze wody w usta a rzecznik... (1)

    Pan rzecznik coś tam odpowie i dalej będzie nasza "ekstremalna atrakcja turystyczna" funkcjonować tak jak funkcjonuje od lat.
    Trudno jest zrozumieć pasażerów z okna służbowego samochodu.

    • 169 5

    • odpowiedzi na zasadzie - my sobie, wy sobie, ciekawe czy ktos wogole analizowal pytania

      • 22 0

  • (3)

    12. Czy można spodziewać się przedziału typu WARS?

    • 33 50

    • (1)

      Zdjęcie nr 2 - tak wynik meczu Polska-Ukraina dla wielu był ogromnym ciosem...

      • 15 0

      • Niestety

        Niestety taki obrazek ze zdjęcia nr 2 nie dotyczy tylko dnia meczu z Ukrainą tylko jest codziennością, tacy "pasażerowie" są praktycznie w każdym pociągu, kursują tam i z powrotem, cuchną tanim winem i nieupraną garderobą, zdarza się że oddają mocz pod siebie, który później wsiąka w siedzenie, albo sikają na grzejniki.
        Chociaż to jeszcze nic, kiedy takim chwastom zabraknie kasy na jabola i fajki potrafią być na prawde napastliwi i agresywni wobec współpasażerów.
        SKM ma podobno swoją wyspecjalizowaną jednostkę SOK, gdzie są ci funkcjonariusz i jakie wykonują zadania, bo jak na razie widze w pociągach tylko przerażonych pracowników ochrony z firmy "SECURITY", którzy boją się nie tylko meneli ale nawet 17 letnich szczeniaków wracających ze szkoły i palących papierosy w ostatnich przedziałach.
        Ciekaw jestem ile SKM płaci za tą "ochronę" i jaki koszt tego jest wliczony w cenę biletu ?!

        • 7 0

    • z angielska chyba wars czyli wojny

      hmm

      • 5 0

  • ???? (4)

    Po cholerę publikujecie te pytania, skoro nie ma odpowiedzi ??

    • 178 28

    • jest to w pewnym sensie doping dla prezesostwa aby szybciej je uzyskać

      • 27 1

    • Teraz siłą rzeczy muszą na nie odpowiedzieć :)

      • 11 1

    • Lanie wody i nic więcej

      Zero konkretów, zero sumienia Panie Dyrektorze. Może 2199 rok przyniesie rewolucję, ale do tego czasu was sprzedadzą.

      • 7 0

    • ciekawi mnie odpowiedź na pytanie o rozkład. jakie pełne 10' każdej godziny? przecież na trasie poza stacją początkową to już nie będzie pełne 10 tylko 3, 5, 7 itp.

      • 0 0

  • (1)

    należy zapytać dodatkowo "gdzie byli rodzice?"

    w naszym kraju, wszyscy na wszystkim się znają, szczególnie gdy nie zajmują się tym zawodowo tylko od święta - szczególnie faceci z pilotem w ręku lub przed swoją klawiaturą - udzielający dobrych rad wszystkim dookoła

    • 25 25

    • a gdzie byli rodzice?

      • 1 0

  • myślę, że rzecznik koszulę zmienia, (1)

    bo się platkami owsianymi zaplul przy śniadaniu że śmiechu:)

    • 194 3

    • lol, dzięki za tyle lajków :)

      nie spodziewalem się:)

      • 4 2

  • (1)

    A gdyby tak każdy przywiózł do kraju 5 kg obywatela mniej to co by było? Było by nas mniej . -nas polaków !

    • 47 5

    • Teraz to obywatele już w ogóle nie wracają :(

      • 10 2

  • (1)

    Dlaczego mimo tych wszystkich pytań nic się nie zmieni?

    • 123 1

    • Bo oni uważają, że samo odpowiedzenie na pytania (oczywiście wymijające) wystarczy. Do następnego zapytania oczywiście.
      Dać cynk do tv, pokazać na całą Polskę tę beznadzieję, może choć ich wstyd ogarnie.

      • 20 0

  • Celne pytania

    Zgadzam się ze wszystkimi. SKM-SPOWOLNIONA KOLEJ MIEJSKA. Inaczej bym tego nie nazwał. I jeszcze każą płacić srogie ceny za spóźnianie, tłok i smród w skladach! Za każdym razem kiedy jadę tak właśnie jest!

    • 113 2

  • LICZBA drzwi, LICZBA miejsc siedzących - nie ILOŚĆ. (11)

    LICZBA drzwi, LICZBA miejsc siedzących - nie ILOŚĆ.

    • 52 14

    • Ile krowa ma kończyn? 4 (9)

      wniosek: ilość kończyn u krowy: 4. Na siłę szukasz problemu...

      • 6 15

      • ile wody jest w rzece? (4)

        100 milionów litrów.

        Ilość wody w rzece: 100 litrów.

        Ile kończyn ma krowa?
        4. Liczba kończyn krowy: 4.

        Jak "many" i "much" w angielskim.

        • 9 2

        • (3)

          how many cheeses sells this shop?

          how many litres of water fits in this river?

          "każda nie do końca zrozumiała zasada - wyradza się i służy przeciw intencjom"

          • 1 5

          • błądzisz, dziecko:) (1)

            pierwsze pytanie powinno brzmieć 'how many types of cheese does this shop sell' albo 'how much cheese does this shop sell'. i cały wywód bęc.
            za to o ile krowa to ma liczbę (konkretną-4) nóg, to rzeka ma 100 mln. litrów objętości(również konkretnej), nie ilości. ilość to może być np. niewielka ziarna czy piasku. ewentualnie możemy mówić o ogromnych ilościach wspomnianej wody...

            • 2 0

            • dokładnie - powiem więcej, nawet ziarna są policzalne, dlatego "much grain" (dużo ziarna), ale już "many grains" (wiele ziaren, jako jednostek). Poza tym napisałeś dobrą uwagę na temat kolejności wyrazów:
              the shop sells many types of cheese.
              how many types of cheese _does_ the shop _sell_?

              • 0 0

          • a wiesz, dlaczego jest "many litres", a nie "much litres"? Bo litr, czyli jednostka, jest rzeczownikiem POLICZALNYM. Dlatego "many litres of water", ale już "much water" (bo woda, jako taka, nie jest policzalna.

            "Many cars" (wiele samochodów, można je policzyć) - "much car traffic" (dużo ruchu samochodowego, nie jest policzalny).

            "many plates of soup" (wiele talerzy zupy, można je policzyć), ale już "much soup" (dużo zupy, nie można jej policzyć)

            • 0 0

      • Policzalne/niepoliczalne (3)

        Ile węgla jest w ładowni?
        100 000 ton
        Tylko jedna liczba, więc możesz zapytać o "Ilość węgla w ładowni"

        Ile ładowni ma statek?
        3
        Liczysz sobie 1, 2, 3 - więc pytasz "Jaka jest liczba ładowni".
        Pytanie o "ilość ładowni" jest niedorzeczne.
        ****
        Teraz zrób to samo z krową.
        i zapytaj ile mleka daje krowa i ile ma kończyn.

        Wniosek: ilość mleka to 4,2 l. a liczba kończyn (liczysz sobie 1,2,3,4) to 4. Pytanie o "ilość nóg" jest niedorzeczne.

        • 11 2

        • (1)

          niekoniecznie, jeśli padnie odpowiedź, że krowa ma 50kg nóg; takiej odpowiedzi udzielić może rzeźnik

          ale nie to jest tematem dyskusji, wątki ortografii i gramatyki są naruszeniem netykiety, a wątki poboczne tępią ostrze krytyki SKM

          • 8 2

          • Rzeźnik zapyta: jaka jest WAGA nóg krowy?

            co też jest niedorzeczne, gdyż powinien zapytać: Jaka jest MASA nóg krowy? A jeszcze poprawniej: Jaki jest CIĘŻAR nóg krowy?

            Co ciekawe, odpowiedź powinna być podana w niutonach :)

            • 2 0

        • dokładnie. Mylenie liczby z ilością stało się straszną plagą, gorszą niż mylenie "bynajmniej" z "przynajmniej".

          • 0 0

    • Pierdoły!!!

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane