- 1 Tak znaleziono podejrzanego o morderstwo (100 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (208 opinii)
- 3 Ostatnia sesja radnych w tym składzie (67 opinii)
- 4 Sondaż: Kosiorek prezydentem Gdyni (249 opinii)
- 5 Mężczyzna spadł z klifu w Orłowie (183 opinie)
- 6 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (75 opinii)
100-letni parowiec "Okoń" wróci na Motławę
porównać
Charakterystyczne brzmienie maszyny parowej, dym z komina i gwizd na początku rejsu - jak wszystko pójdzie dobrze usłyszymy na kanale Motławy z początkiem lipca. Kończy się remont parowca "Okoń" - jednego z najstarszych holowników w Polsce, pracującego jeszcze za czasów Wolnego Miasta Gdańska.
Jednostce przywrócono już napęd parowy, ale posiada również alternatywny silnik elektryczny. Obecnie trwają prace wykończeniowe.
- Było dużo pracy, ale remont idzie błyskawicznie, "Okoń" zaczyna już porządnie wyglądać. Do połowy czerwca powinniśmy mieć zakończone wszelkie prace związane z nadbudówką. Silniki są już umieszczone w środku i wkrótce będziemy też robić próby napędu i rejsy koło stoczni. Formalne zgody na pływanie chcielibyśmy uzyskać z Urzędu Żeglugi Śródlądowej do końca czerwca. Mamy nadzieję, że z początkiem lipca zaczniemy regularne rejsy po Motławie - zapowiada Roland Józefowicz. - Właściwie zostało tylko podłączenie wszystkich przewodów i instalacja zbiorników na czystą i brudną wodę.
Rejsy mają się obywać na trasie od Szafarni do Polskiego Haka . Wieczorami na pokładzie przycumowanego parowca ma działać kawiarnia zarządzana przez armatora, czyli restaurację Szafarnia 10, choć trwa jeszcze uzgadnianie z Gdańskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji na temat ostatecznego miejsca do cumowania dla tej jednostki. Miasto wstępnie deklaruje, by "Okoń" pojawił się na wodach Motławy podczas Baltic Sail.
"Okoń" będzie mógł przewozić w sumie 24 osoby. Zarówno wewnątrz, jak i na pokładzie pojawiły się ławki dla pasażerów, wykończone, jak zresztą większość nadbudówki, mahoniowym drewnem. Zmieniono też kolor burty z czarnego na granatowy, odbojówki zostały obłożone także drewnem.
Holownik "Okoń" w ostatnich latach był zacumowany przy Twierdzy Wisłoujście . Powstał w latach 20. XX wieku w Królewcu. Waży 35 ton, ma blisko 16 m długości oraz 3,7 m szerokości. Wyróżnia go kadłub, wykonany niestosowaną już technologią - z nitowanych blach.
Jak wyjaśnia w jednym z artykułów Waldemar Danielewicz, historyk żeglugi śródlądowej, holownik w styczniu 1923 roku trafił do Wolnego Miasta Gdańska pod nazwą "Neptun". Szczęśliwie przetrwał II wojnę światową. Przez wiele lat napędzała go dwucylindrowa maszyna parowa. W 1961 roku, ze względów bezpieczeństwa pracy, wymieniono ją jednak na czterocylindrowy silnik. Pracował na wodach gdańskiego portu jeszcze do 2013 roku i tym samym był jednym z najstarszych holowników eksploatowanych w Polsce.
Miejsca
Opinie (64)
-
2017-06-03 15:05
(2)
Zeby go tylko fale idiotow w motorowkach i skuterach nie wywrocily
- 86 4
-
2017-06-03 16:06
Podają hasło ! Hasło: OKOŃ
- 6 2
-
2017-06-04 09:14
z takimi falami " Okon ' da sobie rade . To dla niego betka
- 2 0
-
2017-06-03 15:07
Duże to szczęście, że nie został zezłomowany
w latach 70 jak reszta parowców.
- 132 1
-
2017-06-03 15:24
Podtrzymywać tradycje, tak trzymać !
- 103 1
-
2017-06-03 15:41
Fajnie (1)
Daje klimat morski
- 76 0
-
2017-06-03 15:46
Burty raczej dość niskie
24 osoby mogą płynąć?
- 3 9
-
2017-06-03 15:50
Szkoda, że to nie jesiotr... (2)
- 2 11
-
2017-06-04 00:21
A kto to, ten Jesiotr?
Bo Okoń to znany pisarz i człowiek związany z morzem: "Longin Jan Okoń, pseud. Leon Jorun (ur. 20 grudnia 1927 w Świerszczowie) – polski prozaik, poeta, publicysta, krytyk literacki, eseista, popularyzator nauki, etnograf, pedagog" .
Taki patron zabytkowego statku jest ok a "Jesiotr" brzmi jak "łotr" xD- 1 0
-
2017-06-04 07:14
Szkoda że jesteś tak głupi.
- 2 0
-
2017-06-03 15:55
A może mógł by wozić rowery i pasażerów między nowym portem a wisloujsciem? (1)
- 33 9
-
2017-06-04 08:13
Miasta nie stac
- 2 1
-
2017-06-03 15:56
Byle tylko (1)
nie stawał okoniem!
- 24 2
-
2017-06-05 09:46
Danziger Mottlauspucker :)
- 0 0
-
2017-06-03 16:01
Zorganizować paradę zabytkowych jednostek pływających, np podczas jarmarku (2)
- 56 0
-
2017-06-03 19:02
(1)
Znaczy co? Całą flotę MW chcesz oglądać?
- 21 1
-
2017-06-03 22:19
aj tam raptem pare stateczków
- 3 0
-
2017-06-03 16:15
Super sprawa!
Na pewno skorzystam. :)
- 30 0
-
2017-06-03 16:21
Ja w kwestii formalnej (7)
Czy OKOŃ spełnia normy czystości spalin Euro?
- 18 36
-
2017-06-03 16:28
Zaden z nowych.. (2)
..smierdzacych TDI Volkswagena ich nie spelnia a smierdziele i tak jezdza buha ha
- 12 6
-
2017-06-03 18:55
Mój Pasior 1.9 TDI bez katalizatora 200 kuni spełnia wszyskie normy!
- 5 3
-
2017-06-03 19:59
kris piszesz nie na temat
- 2 1
-
2017-06-03 22:12
(1)
skoro parowy to pewnie spełnia , chyba ze beda palic w kotłach oponami
- 5 2
-
2017-06-04 10:10
Panie, ale ten piec sie wunglem ogrzewa
Więc spaliny z wungla do nieba leco
- 3 1
-
2017-06-04 08:16
Znawiec
A co, po ulicach chcesz nim jezdzic? Nawet jezeli, obowiazuje to nowe auta, nie zabytki. Dla statku to raczej marpol przystaje. Ten holownik bedzie tier -5 ;)
- 3 1
-
2017-06-04 10:51
Jak by nam mało było spalin to jeszcze ten złom bedzie zanieczyszczał srodowisko!
Skoro ma silnik elektryczny zamontowany to tylko on powinien byc wykorzystywany!!
- 0 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.