• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

22 chętnych do budowy betonowej Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Naskręt
3 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zakończyło się przyjmowanie wniosków o dopuszczenie do dwóch przetargów na zaprojektowanie i budowę 33-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej. Zainteresowanych jest łącznie 22 firm. Droga ma powstać z betonu, a kierowcy mają po niej pojechać za cztery lata.



Czy Obwodnica Metropolitalna ułatwi ci podróże po Pomorzu?

Do 3 listopada firmy i konsorcja mogły składać wnioski o dopuszczenie do dwóch przetargów na zaprojektowanie i budowę Obwodnicy Metropolitalnej na odcinku od Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska. Taki dokument złożyły łącznie 22 firmy i konsorcja. Pełna lista w tabeli na końcu artykułu.

Wśród podmiotów zainteresowanych kontraktem są dwa przedsiębiorstwa z Trójmiasta. Pierwsze to Vistal Gdynia, znana dotąd z budowy konstrukcji stalowych. Drugie przedsiębiorstwo to spółka NDI z Sopotu, która wraz z spółką Skanska budowała pomorski odcinek autostrady A1.

Drogowcy teraz ocenią złożone wnioski i na wiosnę 2016 r., kiedy będzie gotowa koncepcja programowa drogi, zaproszą zakwalifikowanych wykonawców do złożenia ofert cenowych na oba odcinki obwodnicy.

Wykonawcę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta poznamy w drugiej połowie przyszłego roku. Będzie on miał nieco ponad trzy lata (37 miesięcy) na opracowanie dokumentacji technicznej i wybudowanie 33-kilometrowej ekspresówki wraz z obwodnicą Żukowa. Dlatego droga powinna być przejezdna pod koniec 2019 lub na początku 2020 r.

O wyborze wykonawcy zdecyduje w 90 proc. cena, zaś pozostałe 10 proc. zostanie podzielone po równo na termin realizacji i okres gwarancji.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
33 km drogi ekspresowej za 3 mld zł

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze zadanie obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową 201. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową 229.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Obwodnicy Metropolitalnej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą właśnie opracowuje kosztem 4,7 mln zł firma Multiconsult Polska. Na wiosnę też powinny być zakwalifikowane do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową obwodnicy. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową.

Łączny koszt realizacji obu zadań to wydatek ok. 3 mld zł.

Droga wykonana w technologii betonowej. Droga wykonana w technologii betonowej.
Pierwsza betonowa droga ekspresowa na Pomorzu

Inaczej niż dotychczas, nowa droga przez Kaszuby dookoła Trójmiasta będzie wykonana z betonu. Koszt budowy drogi z nawierzchnią asfaltową jest teraz porównywalny z realizacją drogi w technologii betonowej. Kiedyś tańszy był asfalt, dlatego chętniej go stosowano. Wraz ze wzrostem jego rynkowej wartości w grę wchodzi właśnie cement, na bazie którego powstaje beton.

Nie byłoby też problemów z dostępem do cementu. Na terenie kraju znajduje się 12 mld ton tego kruszcu. Obecnie jednak w czynnych zakładach wydobywczych jest ponad 4,1 mld ton złóż. Gdyby teraz załadować ten cement do wagonów kolejowych i zestawić z nich pociąg, to okrążyłby on 28 razy obwód Ziemi.

Co najważniejsze, żywotność dróg z nawierzchnią betonową jest nawet dwukrotnie dłuższa. Nawierzchnie asfaltowe projektuje się na okres 20-letni, a betonowe na 30-letni. Obecnie pierwsze prace naprawcze na nawierzchni asfaltowej należy wykonywać po upływie 10-15 lat. Potem jezdnia nadaje się do gruntownego remontu. W przypadku dróg betonowych pierwsze prace remontowe na nawierzchni realizowane są najszybciej po upływie 20 lat.

Nawierzchnia betonowa przede wszystkim nie ulega koleinowaniu, co sprawia, że jest ona idealna na drogi, po których porusza się tranzyt. Problemy jednak pojawiają się przy remontowaniu drogi. Jakie? By naprawić betonową drogę, trzeba ją po prostu wyburzyć. Nie ma innej możliwości. Natomiast w przypadku dróg asfaltowych wystarczy, że wjedzie frezarka i zerwie część jezdni, po czym za nią przejedzie rozściełacz z asfaltem. Trzeba odczekać dzień i na nowy asfalt mogą wjechać samochody. W przypadku drogi betonowej jej "schnięcie" trwa znacznie dłużej.

Budowa dróg na Pomorzu. Budowa dróg na Pomorzu.

Firmy zainteresowane wykonaniem Obwodnicy Metropolitalnej

I. Zadanie - odc. Żukowo - Chwaszczyno

1. Pol-Aqua Sp. z o.o.
2. Intercor Sp. z o.o.
3. Konsorcjum firm: Trakcja (lider), Comsa, PEUiM i Gotkowski
4. Toto S.p.A. Costruzioni Generali
5. Konsorcjum firm: Warbud S.A. (lider) Eurovia Polska S.A.
6. Budimex S.A.
7. Impresa Pizzarotti
8. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
9. Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o.
10. Energopol Szczecin S.A.
11. Konsorcjum firm: Porr Infratructure S.A (lider), Porr Bau, PBD-I
12. Salini Impregilo S.p.A.
13. Konsorcjum firm: Aldesa Sp. z o.o., Aldesa S.A., Most Sp. z o.o., Vistal Gdynia
14. IDS-BuD S.A.
15. Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider), Mirbud S.A.
16. Konsorcjum firm: Societa Italiana per Condotte d'Acqua (lider), INSO, NDI Sp. z o.o., NDI S.A.
17. Konsorcjum firm: Mota Engil (lider), Gulermak Agir
18. Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa (lider), Acciona Intrastructuras
19. Astaldi
20. Metrostav a.s.

II. Zadanie - odc. Obwodnica Trójmiasta - Żukowo

1. Pol-Aqua Sp. z o.o.
2. Intercor Sp. z o.o.
3. Konsorcjum firm: Trakcja (lider), Comsa, PEUiM i Gotkowski
4. Konsorcjum firm: Rubau Polska (lider) Construcciones Rubau S.A.
5. Toto S.p.A. Costruzioni Generali
6. Konsorcjum firm: Warbud S.A. (lider) Eurovia Polska S.A.
7. Budimex S.A.
8. Skanska S.A.
9. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
10. Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o.
11. Energopol Szczecin S.A.
12. Konsorcjum firm: Porr Infratructure S.A (lider), Porr Bau, PBD-I
13. Konsorcjum firm: Gulermak Agir (lider), Mota Engil
14. Salini Impregilo S.p.A.
15. Konsorcjum firm: Aldesa Sp. z o.o., Aldesa S.A., Most Sp. z o.o., Vistal Gdynia
16. Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider), Mirbud S.A.
17. Konsorcjum firm: Societa Italiana per Condotte d'Acqua (lider), INSO, NDISp. z o.o., NDI S.A.
18. Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa (lider), Acciona Intrastructuras
19. Astaldi
20. Metrostav a.s.

Miejsca

Opinie (179) 4 zablokowane

  • oby jak najszybciej (15)

    i profesjonalnie ją wybudowali.

    • 76 25

    • Oby zamiast łączyć Żukowo z Chwaszczynem (12)

      dwoma pasami poszerzyli obwodnicę Trójmiasta.
      Za część tej kasy

      • 14 18

      • nielzja !

        • 1 1

      • i dokąd zjedziesz z tej 10 pasmowej obwodnicy (6)

        w jednopasmowe drogi lokalne ze światłami na zjazdach?

        • 25 2

        • Masz trochę racji (5)

          ale dużo by pomógł nawet pas awaryjny.
          Bo obecnie 1 popsute auto w szczycie i paraliż Trójmiasta

          • 20 0

          • Nigdy nie zauwazylem zakorkowanej obwodnicy (4)

            Istnieje SKM i wiele innych sposobow poruszania sie po miescie

            • 5 15

            • tak, tak - mebli skm nie przewioze

              ani bulek do sklepu. Ale ilu z was dostarcza bulki do sklepow lub codziennie wozi meble?

              • 12 2

            • A ile istnieje sposobów na poruszanie się po obwodzie miasta?

              • 1 0

            • Nie korzystasz z obwodnicy? (1)

              To się nie wypowiadaj!

              • 4 1

              • Nie podoba ci się obwodnica? Nie korzystając!

                • 0 0

      • Ile razy juz tłumaczyli (3)

        Ze nie ma tam juz miejsca pod wiaduktami na kolejne pasy??

        • 4 3

        • przebudowac wiadukty

          • 8 2

        • Jak się w latch 90-tych (1)

          tak zmodernizowało obwodnicę to teraz niby nie ma.
          Tak na prawdę tu I tam da się wcisnąć dodatkowy pas ale wymówka jest.

          • 2 3

          • Zbuduj maszynę czasu i napraw ten błąd! Przy okazji możesz zaciukać Hitlera

            • 5 1

    • oby jak najszybciej...

      Dla mnie największym plusem jest mniejsza ilosc pedzacych na złamanie karku "stara obwodnica" GWE...Oby przekonali się do OM... oby...

      • 3 4

    • Czyli łatwo będzie żyć poza Gdańskiem.

      Niech ci co zostali w mieście spłacą długi stadionowe..

      • 1 0

  • Super, że betonowa (14)

    Ta technologia jest dużo trwalsza

    PS Ciekawe tylko czy PiS nie wstrzyma tej budowy jak zrobił z A1. Nie dość, że znacząco opóźnili inwestycje to jeszcze trzeba było wydać dwa razy więcej

    • 178 51

    • (1)

      Szczerze powiedziawszy to betonowa A2 w porownaniu do dowolnej betonowej autostrady w Niemczech to dwa rozne swiaty jakosciowe, ale Niemcy swoje betonowe obliczaja na 70 lat bez remontu. Widac wiec, ze u nas badziew zaklada sie w projekcie.

      • 12 13

      • No tak. Nasze betonowe są lepsze

        • 13 2

    • oby PiS wstrzymal (2)

      Oby PiS odblokowal budowe OPAT-u

      • 8 30

      • Szczurek, jeśli jeszcze jest w Warszawie, w tej sprawie,

        to ze swoimi się dogada.

        • 3 5

      • Zapomniales ze rok temu posłowie i poslanka PiS u rozpoczeli uroczyscie

        te budowe? tzn OPATu . Nawet dzinnikarze WP tam byli , były fotki na necie , sprawdz.

        • 3 0

    • Pisioki powiedzą, że beton słabo wymieszany

      • 8 11

    • jak będą przekręty to napewno wstrzyma (4)

      ale wolę żeby droga powstała później niż żebym potem 30 lat ją spłacał. PO nam zafundowało przez 8 lat zwiększenie długu narodowego o 200 miliardów euro do poziomu 450 miliardów a grecja jest zadłużona na 300 miliardów euro. Ktoś ten dług będzie musiał spłacić i spłaca go każdy kupując chociażby chleb. Jak ktoś się zastanawia kiedy będą w polsce większe płace to nie będą napewno szybko bo udział płac w PKB jest bardzo niski i dlatego mamy wysokie PKB. Jak ktoś zna podstawy ekonomii to wie że płace nie mogą wzrosnąć i nie wzrosną przez najbliższe 20 lat więcej niż inflacja.

      • 27 29

      • Proponuje porównac dług z Albanią, albo czymś jeszcze mniejszym, co tam Grecja

        Włochy mają 1,6 bln długu i co? I nic. Przykład Grecji pokazał że to nie zmartwienie pożyczkobiorcy że jest niewypłacalny, a pożyczkodawcy.

        Poza tym co ma wskaźnik PKB do wysokości płac? Ile będę chciał zapłacić pracownikom, tyle zapłacę żaden wskaźnik mnie nie obchodzi. Zapłacę tyle ile zarobię dzięki ich pracy. Ktoś myli przyczynę ze skutkiem?

        Jak takiej ekonomii uczą na UG to współczuję studentom..

        • 26 15

      • Tak, z pewnością obecna ekipa zbuduje (1)

        tą trasę bez długów. Mało tego, jeszcze Jarosław z chęcią parę baniek dołoży. Kurczę , nawet na UG dali Se w głowach namieszać.

        • 15 10

        • A daj spokój z tym UG, studiowałam tam, ekonomia na UG leży i kwiczy, TiL to tragedia.

          • 12 4

      • ostatnio bardzo popularnym stwierdzeniem jest "udzial plac w PKB"

        samo PKB jest tylko metryka, ktora lubia sie podniecac szczegolnie politycy, a teraz jeszcze znaleziono slowo wytrych. Juz nikt nie wie dokladnie o co chodzi.

        Jednak - skoro place maja niski udzial w PKB to na pewno zle. Polska w ruinie, montownia Europy, Bangladesz i wina Tuska.

        A teraz serio - ilu rozumie to okreslenie? :)

        • 12 3

    • adams (2)

      Nie tak super, bo obecnie wszystkie cementownie w Polsce należą do zagranicznych korporacji a asfalt mamy swój m.in z Orlenu i Lotosu a cement wydobywany w naszym kraju musimy kupować od firm niemieckich i francuskich. Więc w "polityce betonowych dróg" nie chodzi o trwałość ani o cenę.

      • 9 7

      • (1)

        A ropę mamy naszą? Nie, kupujemy od Putina i od Abdullaha. Cement przynajmniej jest produkowany w kraju.

        • 7 0

        • Ale oczywiście, że to i oszczędność pieniędzy dla państwa i pełno miejsc pracy dla Polaków, to już nie można wspomnieć? ;)

          • 0 0

  • Miejmy nadzieję, że wykonawca nie okaże się betonem (3)

    • 53 4

    • A ja właśnie dziwilem sie że Biuro Rozwoju Gdanska nie stanęło do przetargu. Maja doświadczenie z betonem

      • 4 4

    • a gdzie chodnik dla pieszych ?

      jak ludzie maja isc na procesje czy do kosciola ? i co . Nawet rowerem nie mozna jechac spokojnie. Szlam ostatnio poboczem to mnie Tir ochlapal a mam nowy plaszcz i kto tera mi zaplaci ?. Bogusława

      • 4 6

    • daliby to tym wszystkim firmą, każdy miałby robotę i zbudowali by to 22 razy szybciej

      • 1 2

  • człowiek patrzy na tą mapę (23)

    i się zastanawia komu to potrzebne i co będzie można dzięki tej trasie ominąć. A 3 mld drogą nie chodzi...

    • 108 91

    • Będzie można ominąć przeciążoną i często zakorkowaną obwodnicę zachodnią (14)

      • 25 18

      • I skonczyć stojąc w korku w Chwaszczynie..... (12)

        ....lipa goni lipę

        • 41 22

        • Przecież tam będzie ciąg dalszy S6 czyli tzw Trasa Kaszubska (6)

          Trójmiasto.pl nie zaznaczyło jej na tej swojej mapie

          • 22 4

          • a do Wejherowa po staremu : (4)

            przez Gdynię, Rumię i Redę ?

            • 25 5

            • Nie. Przez Szczecin

              • 18 1

            • bedziesz mogl pojechac trasa kaszubska i potem sie lekko cofnac

              i po sprawie

              • 8 5

            • tak, SKM

              • 8 1

            • Po czym poznać mieszkańca Wejherowa?

              Po płaszczu wpuszczonym w spodnie.

              • 17 5

          • jest zaznaczona na kolejnej mapie

            obecna obwodnica z czasem stanie się drogą wewnętrzną dla trójmiasta a nie tranzytową, taka kolej rzeczy.

            • 16 2

        • A czemu tam skończyć (4)

          Przecież w tamtym miejscu wlecisz wprost na TK.
          To jest droga głównie dla tranzytu nie związanego z 3miastem.

          I wraz z TK jest ona bardzo dobrze zaplanowana.
          Do tego jak doliczymy obecne korki do i z Żukowa, to wielu się ucieszy.
          A ty dalej patrz na tą mapę.

          • 14 10

          • (3)

            Ale tranzyt skąd dokąd? Zerknij na mapę Polski ;)

            • 4 5

            • zerknij na mapę Europy (2)

              np. Kaliningrad - Berlin

              • 1 1

              • ze co, ze jak? Jakim cudem tedy tranzyt Kaliningrad - Berlin? (1)

                to po pierwsze. Przeciez 22 krajowa lepiej do tego sie nadaje.

                Po drugie: dlaczego Polska ma placic za droge laczaca Niemczy z Rosja?

                • 1 2

              • np do Szczecina, Kołobrzegu, Słupska

                Skoro co dziennie zasuwa naszą obwodnicą tranzyt, który nie jest skierowany do Trójmiasta, ani nawet do Redy, Rumi czy Wejherowa to chyba jest taka potrzeba. To, że ty jej nie widzisz to nie znaczy, że inni podążają tak jak ty.

                • 3 1

      • Odkąd mam Internet, dopiero widzę ilu intelektualnie opuszczonych dookoła.

        • 13 2

    • bo ludzie myślą że to nie ich pieniądze (2)

      a zapominają że spłacają te drogi i muzea robiąc zakupy czy płacąc za prąd. PO podwyższyło podatki i PIS ich nie obniży bo długi które zafundowało nam PO trzeba teraz spłacać. Współczuję PISowi bo będzie miał bardzo trudny okres rządzenia.

      • 17 23

      • Rozda przez 2 lata więcej niż PO przez 8 lat

        Bo liczę że nie będą rządzić dłużej niż ostatnio.

        • 24 14

      • Gdy rozpoczal sie kryzys Kaczynski krzyczal, ze wzorem UK i USA powinnismy zwiekszych dziure budzetowa

        do kilkunastu procent.

        Statystyka to dziwka i kazdemu da, czego ten chce. Spojrzcie na tabelki z zadluzeniem i porownaniem zadluzenia do PKB. W ostatnim roku spadlo. Czy to znaczy, ze mamy mniej do splaty? Nie. Znaczy to jednak, ze w ciagu ostatniego roku nasz potencjal splaty tego dlugu urosl.

        Panstwo nie powinno sie zadluzac, ale nie powinno tez rozdawac pieniedzy. W Polsce rozdaje. I kazdy bedzie za cieciami budzetowymi tak dlugo jak nie dotknie to jego. Kazdy bedzie za panstwem solidarnym, tak dlugo jak to on nie ma byc solidarny z kims innym.

        Teraz winne PO wszystkiego. Przez 8 lat, najwiekszego kryzysu w historii nowozytnej przeszlismy calkiem bezbolesnie. Niewiele Europejskich krajow lepiej znioslo ten czas. Ale ludzie beda teraz psioczyc i psioczyc.

        Czy PO powinno juz oddac wladze - tak, jak najbardziej. Przyspawali sie do stolkow i potrzeba zmiany.
        Czy PO rzadzilo idealnie - absolutnie nie.
        Czy rzadzilo fatalnie - tez nie.
        Bylo niezle. Moglo byc na pewno gorzej, ale mozna bylo zrobic madrzejsze reformy (chocby zamiast niepopularnego podniesienia wieku emerytalnego i przyjmowania imigrantow ciecia po stronie wydatkow socjalnych i obnizki podatkow, prywatyzacja sluzby zdrowia, bo do panstwowego specjalisty i tak nie da sie dostac w czasie pozwalajacym wyzdrowiec).

        PiS po 2 latach rzadow tak zniechecil do siebie duza czesc narodu, ze musial odejsc i w wyborach przegral sromotnie (mimo, ze dostal wiecej glosow niz we wczesniejszych - ciekawostka). PO po 8 latach rzadow jest druga sila w parlamencie. Nijaka i slaba, z fatalnym przywodzctwem, ale jednak druga.

        Za 20 lat o tych czasach bedzie sie mowic zupelnie inaczej. Sadze, ze cos w stylu Gierka.

        • 23 7

    • To obwodnica obwodnicy ;-) (1)

      • 24 2

      • a kolejna obwodnica obwodnicy poleci przez kartuzy :)

        • 11 0

    • czemu ta droga idzie z Miszewa na Chwarzno, a potem z Chwarzna z powrotem w stronę Lęborka ?? Powinna iść Miszewa na Lębork i tyko jedna odnoga na Chwarzno.

      • 7 7

    • czemu ta droga na wysokości Gdyni jest taka wykrzywiona ????

      czemu ta droga na wysokości Gdyni jest taka wykrzywiona ????
      do Gdyni i od Gdyni !!!
      trzeba będzie nadrabiać KLIOMETRY - a koszty budowy wzrosną !!!!

      • 7 9

    • widać żeś głupi i czytać nie umiesz, a myśleć już wcale.... Ominiesz tą trasą cały Gdańsk, Sopot i puszkę śledzi, małe trójmiasto. Tranzyt poleci szybciej a obecna obwodnica będzie głównie służyła mieszkańcom, turystom i transportowi lokalnemu i docelowemu.

      • 4 1

  • Ta droga nie jest potrzebna (10)

    Lepszy byłby trzeci pas na obwodnicy i modernizacja niektórych skrzyżowań na niej. Dobrze że powstaje z betonu. W końcu do jakiegoś politycznego półmózgu dotarło że taniej zazwyczaj nie znaczy lepiej.

    • 92 79

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Potrzebny jest zarówno trzeci pas na obwodnicy jak i ta droga (6)

      Wyobrażasz sobie korki jakie powstałyby podczas budowy 3 pasa gdyby nie było alternatywy w postaci metropolitalnej?

      • 17 10

      • To brzmi tak jakby (5)

        wybudowanie drogi za 2-3 mld złotych miały służyć zbudowaniu 3 pasa na obwodnicy, który i tak nie jest w planach. Chodzi o to, że ta droga jest mało kompatybilna z istniejącym systemem drogowym. W praktyce oznacza to, że jeśli będziemy chcieli wyminąć korek na obwodnicy Trójmiasta korzystając z obwodnicy metropolitalnej to będziemy musieli cofać się na główne węzły. Czyli z tradycyjnego korka na Owczarni w stronę Gdyni będziemy się musieli cofnąć do obwodnicy południowej (co jest bez sensu - lepiej zaakceptować swoje położenie i posłuchać muzyki w radiu) albo szukać szczęścia na dowolnym węźle obwodnicy z nadzieją, że znajdziemy niezakorokowaną drogę na obwodnicę metropolitalną. Konkluzja jest taka: mieszkańcom Trójmiasta to nic nie da, to jest niemal jak droga z punktu A do punktu A (tak to nawet wygląda na tych mapach). Owszem, to może być ułatwienie dla mieszkańców obrzeży i oczywiście o nich też powinniśmy myśleć, ale skala tego projektu wykracza ponad obecne potrzeby.

        • 9 7

        • gdy budowano za 1 mld zlotych PKM pytano "po co?!", "kto to utrzyma" itp. (4)

          jak buduja troche asfaltu/betonu to sie Janusze masturbuja pod stolem i nie ma slowa krytyki...

          Wspaniali, pragmatyczni obywatele

          • 5 6

          • Rozumiem, że deficyt PKM w przyszłym roku spłacisz za nas? (1)

            • 6 5

            • rozumiem, ze deficyt za S6 i S7 corocznie spalacasz za mnie?

              Drogi na siebie NIE zarabiaja wprost. Fakt - nie opinia. Jesli zarabiaja, podaj prosze ile zarobila S6 w zeszlym roku.

              Konkretna liczba i jej zrodlo.

              Dziekuje

              • 1 0

          • Te pytania są dalej aktualne... Wczoraj między 12--13 widziałem (1)

            kilka składów PKM -- praktycznie puste

            • 0 3

            • wczoraj widzialem obwidnice poznym wieczorem

              przez dluzsze odcinki - praktycznie pusta.

              Tak niewykorzystywana, a ludzie chca budowac druga obok.

              • 1 0

    • trzeci? ja bym dobudował ze 2 jeszcze

      w sumie to dobudować równoległą obowodnicę tez po 2 pasy, obok, albo nad obecną, tak żeby po 4 pasy w każdą stronę było i jak na parterze będzi estłuczka to pięterkiem będzie można ominąć. Takie głupie myślenie. Obwodnica jest jak 10 letni komputer, wstawienie dysku SSD i milion GB ramu nie przywróci mu świetności, poprostu trzeba kupić drugi. Obwodnica niedługo zamieni się w drogę lokalną i zanim to sie stanie trzeba dobudować obwodnicę która ja zastąpi czyli Obwodnica Metropolitalna + Trasa KAszubska.

      • 10 5

    • Po co?

      Jak w latach 70 budowali obwodnicę Trójmiasta, ludzie też zadawali podobne pytania: "po co?', "kto tam będzie jeździł?"
      znaleźli się chętni do jeżdżenia po niej.Tak samo będzie z Metropolitalną

      • 4 3

  • Za 18 lat obwodnica Trójmiasta będzie lokalną drogą (4)

    drogi z betonu technologicznego mają wg podręczników żywotność 28 lat ale wszyscy wiemy że berlinka do dziś trzyma się dobrze ;)

    • 68 8

    • nie 18 lat.

      A raczej 3-5 lat, bo przy obecnym tempie zabudowy i wykorzystania to się stanie znacznie szybciej niż 18 lat. Tak naprawdę zaraz po oddaniu OM o ile przetrwa do tej pory nasza obwodnica.

      • 5 9

    • stare odcinki Berlinki nie są najcudowniejsze

      Poza tym nie oczekiwałbym niemieckiej jakości po polskich budowniczych dróg, co jak co, ale drogi to nam nie wychodzą. Zobacz ile wytrzymują betonowe zatoczki dla autobusów.. 2-4 lata i bardziej lub mniej pogruchotane..

      Ale Berlinką w okolicy Chojnic po nowym betonie jedzie się cudownie i ciszej niż po asfalcie :)

      • 5 3

    • jak włodarze zmądrzeją to nie będzie (1)

      po co budować za miastem, jak w mieście pełno miejsca do zabudowy np. ogródki działkowe. Poza tym demograficznie to wszystko idzie raczej w dół.

      • 0 2

      • Idzie w dół w małych miastach

        Polska cały czas ma bardzo duże rozproszenie ludności i duże zaludnienie małych miast i wsi. Docelowo ludzie z tych mniejszych miast i wsi będą się przenosić do większych aglomeracji, bo tylko tam będzie więcej pracy. Najlepszy przykład to obecna Warszawa.
        Co do działek, to nikt jeszcze przez wiele lat ich nie ruszy.
        Co do zabudowy do wewnątrz miasta heh to za dużo miejsc już nie ma. To co jeszcze puste to w większości tereny bagienne i podmokłe stąd lepiej je przeznaczyć na zakłady niż na domy.

        • 0 0

  • nn

    bełkot - "..., trzeba ją po prostu wyburzyć'''" - po konsultacje do studenta 4 roku drogownictwa

    • 13 10

  • Obecnie pierwsze prace naprawcze na nawierzchni asfaltowej należy wykonywać po upływie 10-15 lat (4)

    hahaha, dobre sobie.

    • 52 5

    • na Kołobrzeskiej asfaltowali dwa tygodnie temu a studzienki już się zapadają.... (3)

      swoją drogą czy to jest taki duży problem aby pokrywa studzienki była usytuowana między kołami, a nie pod prawym lub lewym kołem - tak aby na nią nie najeżdżać oponami??? przecież wiadomo że się to prędzej czy później zapadnie.... przeładowanych aut masę jeździ....

      • 15 0

      • o albo scigac te auta, albo projektowac na przeladowane... ? (1)

        • 2 0

        • co tam po kołobrzeskiej przeładowane jezdzi?

          Autobus miejski za ciezki?

          • 3 0

      • Bo tak naprawdę projektują studenci i oni jeszcze nie mają samochodów. Potem, gdy się dorobią, widzą jakie babole popełnili, ale jest już za późno.
        Inna sprawa to marne wykonawstwo (a właściwie brak nadzoru nad nim) - studzienka teoretycznie powinna być równo z asfaltem, a to że się zapada wynika z nieprawidłowego jej posadowienia. Ja się pytam - kto (i czy w ogóle) obiera roboty zanikające???

        • 0 0

  • Droga powinna prowadzić do Wejherowa. (15)

    W tej wersji prowadzi do Chwaszczyna, czyli do nikąd.

    • 74 24

    • Bo metropolitalna jest z nazwy. De facto to obwodnica Gdańska (9)

      wtryni ruch w Gdynię.
      ---
      tak metropolitalna jak ECS jest Solidarności

      • 14 10

      • tak jak Solidarnosc chciala obalic komune (2)

        "Socjalizm tak, wypaczenia nie". Przeciez ich postulaty to byl czysty socjalizm

        • 6 2

        • Socjalizm to nie to samo co Komunizm... (1)

          • 2 0

          • ale prawie..;)

            • 3 2

      • jakiego Gdańska (1)

        to nie będzie żadna obwodnica, bo nikomu oprócz chyba części Kaszub nie posłuży. Z Gdańska też nikt nie pojedzie do Rumii przez Żukowo. Jadących z Łodzi też GPS poprowadzi najkrótszą drogą przez obecną obwodnicę bo bliżej.

        • 3 2

        • a po jaki ch jeździć z Gdańska do Rumiii? To ma być droga do Niemiec przez Szczecin, a nie do jakiejś rumii

          • 2 0

      • Co za głąby (3)

        A o Trasie Kaszubskiej zapomniałeś, bo jakoś dziwnym trafem OM kończy się gdzie TK się zaczyna.

        • 2 1

        • tak, tylko głupio się zaczyna (2)

          ta droga powinna być prowadzona od samego Pruszcza do samego Lęborka jako droga tranzytowa i nie zbliżać się tak bardzo do Gdyni tylko gdzieś iść za Kielnem. A do Gdyni to powinna tylko iść dojazdówka od niej.

          • 3 1

          • to chyba najmadrzejszy komentarz w sprawie - pozdro / ploki

            • 0 0

          • nie zapominaj po co powstają drogi ekspresowe - łączą duże miasta. Oddalenie od Gdyni, Wejherowa było bezsenswne i tworzyło kolejne problemy dla kierowcow. Ale każdy kto przejdzie 10 tys km myśli, że jest królem i ekspertem szos.

            • 0 1

    • Prowadzi do Drogi Kaszubskiej, której tu nie zaznaczono (1)

      • 7 4

      • Nie zaznaczono? Ślepy/a?

        • 1 1

    • Ale po co do Wejherowa? (2)

      Przecież tam nic nie ma!!!

      • 1 5

      • 200 tys. ludzi ! (1)

        Idiotyczny komentarz. Bezpośrednio korzystałoby z połączenia z W-wem 200 tys. ludzi ! Jeden z najludniejszych powiatów w Polsce, w samym MTK 130 tys. ludzi !

        • 3 1

        • Szkoda, że nie napisałeś, że 20 mln ;)

          • 0 1

  • Istniejące drogi są ciągle blokowane przez idiotów (4)

    Na zjeździe z Estakady Kwiatkowskiego jakiś skończony debil wymalował pasy, przez co stoi tam gigantyczny korek i ludzie nie mogą jechać w lewo na Morską.
    Gdyby tych idiotów posłać w obszar działań wojennych , to jako piąta kolumna zdezorganizowali by kompletnie wroga. Następni kretyni ustawili oświetlenie uliczne tak, że załącza się dopiero po zapadnięciu zupełnej ciemności. Ciekawe ile istnień ludzkich mają na sumieniu. Następny kretyn zmajstrował lustro przy wjeździe na Śląską w taki sposób, że kompletnie nic nie widać od wielu lat.
    I tak całe życie, zamiast ułatwiać sobie i innym życie, bezmózgi niszczą i marnują czas, pieniądze, czasem życie ludzkie jak w przypadku jazdy po ciemku w mieście.

    • 53 10

    • (2)

      analizy cały czas trwają

      • 8 2

      • Stryjska w Gdyni (1)

        To samo.. wymalowali pasy dla rowerzystów i się cieszą

        • 6 0

        • dureń zawsze się cieszy, patrz przysłowia staropolskie

          • 1 1

    • chciałbym dożyć czasów, kiedy takie szkodniki byłyby przykuwane do kuli z łańcuchem

      smarowane klejem, oblepiane pierzem i puszczane na rynek ku uciesze gawiedzi

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane