• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

300 mln na tunel pod Martwą Wisłą z cięć i oszczędności

Maciej Naskręt
28 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Czy TBM - maszyna-kret - wywierci tunel pod Martwą Wisłą? O tym zdecydują radni Gdańska w czwartek. Czy TBM - maszyna-kret - wywierci tunel pod Martwą Wisłą? O tym zdecydują radni Gdańska w czwartek.

Niemal pewne jest, że w czwartek Rada Miasta przegłosuje cięcia w budżecie Gdańska, by zaoszczędzone pieniądze wydać na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Zabraknie pieniędzy m.in. na rewitalizację Dolnego Miasta czy remonty szkół.



Tunelowy odcinek Trasy Słowackiego. Tunelowy odcinek Trasy Słowackiego.
Na sesji 30 czerwca głosowana będzie nowelizacja Wieloletniej Prognozy Finansowej Gdańska na lata 2011-2040, która da zielone światło do rozstrzygnięcia przetargu na budowę przeprawy pod dnem Wisły.

Przypomnijmy: pod koniec kwietnia miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne poznała oferty na wydrążenie tunelu w ciągu Trasy Słowackiego. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia, które zobowiązało się zbudować tunel w ciągu 3 lat i za 885 mln zł. Tymczasem miasto miało na ten cel ponad 500 mln zł. W budżecie zabrakło więc sporo ponad 300 mln zł.

Czy popierasz budowę tunelu pod Martwą Wisłą, nawet mimo cięć w innych inwestycjach?

Skąd Gdańsk weźmie te pieniądze? Częściowo z przetargów na budowę Trasy Sucharskiego, które pozwoliły zaoszczędzić ponad 164 mln zł. Niestety, brakujące miliony pojawią się dzięki cięciu innych inwestycji. W czwartek radni zdecydują o odłożeniu planowanej od 12 lat rewitalizacji Dolnego Miasta. Nowelizacja planu finansowego zakłada też wstrzymanie remontów w gdańskich szkołach, odłożenie budowy przystani wodnej w Sobieszewie, wstrzymanie budowy mieszkań komunalnych, rezygnację z wykupu działek, na których można by realizować inwestycje. Dla dzielnic bardzo bolesne będzie ograniczenie środków na tzw. lokalne inicjatywy, dzięki którym powstają drogi na osiedlach, place zabaw, przyłącza kanalizacyjne. W sumie cięcia dotkną ok. 40 pozycji.

Radnym partii opozycyjnej takie rozwiązanie się nie podoba. - Jesteśmy za budową tunelu pod Martwą Wisłą. Po jego otwarciu kierowcy będą mogli nieco odetchnąć, nie będą stali w korkach. Nie poprzemy jednak nowelizacji Wieloletniej Prognozy Finansowej Gdańska. Dlaczego? Aktualne problemy wynikają z błędów w polityce pieniężnej miasta, prowadzonej przez władze - mówi Wiesław Kamiński, przewodniczący klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości.

Mimo sprzeciwu opozycji, nowelizacja niemal na pewno zostanie przegłosowana, bo rządząca PO ma w radzie wyraźną przewagę. Co zatem stanie się po 30 czerwca?

- Na drugi dzień rozstrzygniemy przetarg. Firmom pozostanie 10 dni na odwołanie. Później dokumentację przetargową przekazujemy do Urzędu Zamówień Publicznych w celu weryfikacji - mówi Ryszard Trykosko, prezes miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Umowa zostanie prawdopodobnie podpisana na przełomie lipca i sierpnia. Możliwe zatem, że budowa tunelowego odcinka ruszy jeszcze latem tego roku.

Widmo cięć w budżecie miasta mogliby oddalić jeszcze ministerialni urzędnicy, jednak musieliby oni zwiększyć unijne dofinansowanie do budowy Trasy Słowackiego z ok. 63 do 85 proc. Jest mało prawdopodobne, że zdecydują się na taki krok, gdyż spowodowałby on lawinę podobnych wniosków z innych miast. Często proszą one o brakujące kilka milionów, ale nie tak jak Gdańsk, o 320.

Miejsca

Opinie (151) 2 zablokowane

  • I to jest słuszna koncepcja. (12)

    Dobrą linię ma nasza władza.

    • 125 26

    • Słuszną, nie dobrą

      • 18 4

    • To jest nasz tunek, na miarę naszych możliwości.

      Tym tunelem zamykamy usta niedowiarkom.

      • 21 4

    • ot, taka jest polityka tego waszego, kochanego PO

      • 4 26

    • od koncepcji to jestem tutaj ja ;)

      • 5 1

    • Ale jest to tunel

      grubymi nićmi szyty, i wiemy lep czyjej propagandy za tym stoi. Te skradnięte parówki jeszcze bardziej zewrą nasze szeregi. Konie łby niżej... czy konie mnie słyszą?!?!?

      • 7 4

    • JAk zrobią tunel to TIRy znikną z miasta i ulice mniej będą się psuły (3)

      = oszczedności w przyszłości.

      • 16 1

      • bzdura (2)

        tunel będzie prowadził do "nikąd", bo nie będzie połączenia od Hallera do nowej Słowackiego (przy ETC), więc dziury będą i korki też

        • 4 11

        • ale nie będzie tirów w centrum które zmierzają do portów, a do obwodnicy trójmiasta przejadą nową obwodnicą południową

          • 7 0

        • do bzdura

          zmien lekarza, tiry z Nowego Portu i DCT beda przez obwodnice poludniowa jechac na Warszawe, na A1 albo w kierunku Gdyni obwodnica trojmiasta

          • 4 0

    • będą stali w korkach, bo samochodów przybywa,ale to jest za skomplikowane myślenie dla urzędasów

      zróbcie płatne parkingi w centrum, to znajdzie się kasa, wiele mamy wolnych powierzchni do zagodspodarowania

      • 2 7

    • Gdańsk strzela sobie w stopę nie budując mieszkań komunalnych, które moga dac wpływy do kasy miasta, pięknie!

      • 2 18

    • Lepiej wydać na infrastrukturę niż topić kasę w wydatkach socjalnych...

      • 10 0

  • całe szczęście... (12)

    że rewitalizacja i szkoły odpadną, już się bałem, że wstrzymają ECS, albo pensje urzędnikom obniżą

    • 308 11

    • (8)

      albo i odłożą na później budowę Muzeum II Wojny Światowej, że o Teatrze Szekspirowskim nie wspomnę...

      • 45 9

      • Muzeum II WŚ jest budowane ze srodków centralnych (7)

        Miasto nic nie doklada. Jesli juz piszemy to prawde, a jak jej nie znamy to najpierw szukamy :)

        • 36 7

        • (1)

          Co nie zmienia faktu, że bardziej w Gdańsku jest potrzebny ten tunel niż muzeum. Może jakby donek sie dobrze zakręcił to pieniądze na muzeum, daliby na dofinansowanie z centrali na tunel, a tak to mieszkańcy Gdańska zapłacą za to, a do muzeum i mało kto przyjdzie. No chyba, że na noc muzeów.

          • 10 11

          • ale donatorowi - pańśtwu bardziej się widzi muzeum niż tunel

            i tyle :)

            • 3 3

        • nic nie doklada? (2)

          Oprocz terenu wartego 50 mln zł. Wiec zgadzam sie ... nie piszemy na temat, na ktory nie mamy pelni wiedzy.

          • 7 4

          • mamy w pelni wiedze .... (1)

            ... i wiemy jak miasto wyceniło działkę. Temat dotyczy jednakże kwot, które można zaoszczędzić nie realizując pewnych inwestycji.

            • 10 1

            • nierealizujac tej inwestycji mozna sprzedac ta dzialke.

              • 1 3

        • a działke to kto za 50 mln oddał pod muzeum?

          ???????????

          • 2 1

        • Pytanie ?

          A na czyim terenie jest budowane to muzeum ?

          • 2 0

    • (2)

      a ja się bałem, że może chcą nas pozbawić naszych dziur w ulicach, kocham te nasze dziurki :))

      • 18 4

      • dzięki temu tunelowi zmniejszy się ilość dziur w jezdniach, tiry poza miasto (1)

        • 10 4

        • bzdura

          tunel będzie prowadził do "nikąd", bo nie będzie połączenia między Hallera i Słowackiego, więc dalej będą korki i dziury

          • 2 9

  • nie ma nad czym mysleć - trzeba wiercić (8)

    cała kasa wydana na most wantowy, trasy sucharskiego i słowackiego (ostatni odcinek) pójdzie w błoto.

    to tak jakby wybudowac ergo arenę i nie wybudowac drogi dojazdowej

    • 114 13

    • odnośnie ankiety: (3)

      kto powiedział Panu redaktorowi że była alternatywna tańsza metoda budowy tunelu? Z tego co się orientuję miasto rozpatrywało taki wariant ale nie był on tańszy więc wybrano świder...

      • 12 1

      • sama budowa była tańsza (2)

        ale odszkodowania dla przedsiębiorstw z tytułu strat związanych z budową były ogromne.

        • 2 0

        • proszę mnie oświecić (1)

          jaka była ta druga metoda, o której Pan wspomniał, a która generowała zbyt duże koszty związane z odszkodowaniami... na czym polegała bo gdzieś mi ten fakt umknął... dzięki

          • 0 0

          • dwie metody nawet

            metoda odkrywkowa (przegradzamy Wisłę, wypompowujemy wodę, budujemy tunel, zalewamy) oraz metoda montażu zatapianego (sekcje betonowe opuszcza się do wykopu w dnie rzeki; wymaga okresowego zamykania toru wodnego)

            • 2 0

    • do ergo areny można dojechać nie tylko samochodem (3)

      dlaczego nie pomyślałeś o tym, trolliku?

      jeśli pomyślałeś, to sorki

      • 7 4

      • to ciekawy jestem co teraz budują przy ergo?

        • 3 0

      • można dojść pieszo (1)

        oczywiście miał być dojazd tramwajami - ale mamy za mało wagonów (trzeba by było tam puścić większość składów obsługujących na co dzień Gdańsk),
        miał być dojazd SKMką - ale już raz zrezygnowano z niego i teraz na szybko trzeba wrócić do projektów remontów

        • 2 0

        • dojazd tramwajem upadł

          bo się na pętlę krańcową nie zgodzili mieszkańcy okolicznych bloków.

          • 0 0

  • 885 mln ? (9)

    Powiedzcie mi skąd te ceny - 885 mln ?

    • 26 39

    • Trzeba był stanąć do przetargu (1)

      i powiedzieć że wykopiecie to łopatami ze szwagrem za skrzynkę wódki.

      • 66 4

      • dwa słoiki ogórków

        i pięć kilo kiełbasy

        • 7 4

    • dać łopaty urzędnikom i niech kopią - będzie taniej!
      przynajmniej uczciwie zarobią na swoje pensje

      • 19 8

    • Trzeba było startować w przetargu i zaoferować, że wykopiesz ze szfagrem ten tunel za np 500 milionów a nie teraz narzekasz.

      • 16 2

    • stąd, że jak robi cos państwo to sie doi.

      • 16 2

    • ja to widze tak kolego: 300mln=zarobek, 100mln łapówki, 400mln robocizna, 85mln wynajęcie kreta ;) (1)

      • 9 7

      • a jeszcze wybudują za niski ,że żaden tir nie przejedzie tak jak to miało miejsce w sopocie

        • 9 4

    • Stąd że nie startowali Chińczycy z COVEC. (1)

      • 17 0

      • to nie kwestia tego kto startuje tylko komisji, która decyduje o wyborze

        • 2 3

  • nie taniej zatrudnić bezrobotnych i dać im kilofy? (2)

    • 47 29

    • urzędników raczej to to samo co bezrobotni tylko im JUŻ płacą

      • 14 0

    • nie bezrobotnych, tylko nierobów którzy garują w pierdlach

      za jedzonko i 10 zeta dniówki, by wszystkim żyło się lepiej, a zwłaszcza im

      • 2 0

  • na diurze lepiej zarobia i budowac jak najdrozej po doplaty sa w procentach- mis bareji towarzyszy nam nieodzownie

    • 19 5

  • zrezygnować z ECS i pieniądze jak znalazł (4)

    ale nie..przecież w tunelu nie będzie posadek dla budyniowa, kolesi i rodzin

    • 185 7

    • Czysta żywa prawda (1)

      Czysta, żywa, przykra prawda. ECS to jest najgorsza inwestycja w historii tego miasta. Adamowicz powinien za to za kraty trafić, bo to jest jawna niegospodarność.

      • 23 2

      • to jest jawna łapówa jak na moje oko, pan W.B. coś powinien o tym wiedzieć...

        • 1 0

    • za późno

      • 0 0

    • No i zabrakłoo 300 baniek panie maniek!!!

      Ale esc rośnie jak na drożdżach panie bydyń, na to kasy nie szkoda bo toz pomnik jak marzenie będzie i kumple robote będą mieli na lata. A szkoły to się same naprawią i Dolne miasto też.

      • 6 1

  • (7)

    Rewitalizacja Dolnego Miasta - szkoda każdej wydanej złotówki - Ci ludzie i tak wszystko zdemolują - nie warto rewitalizować, trzeba zaorać i parkingi zbudować.

    • 68 84

    • też prawda

      • 10 15

    • Kupię Ci traktor i brony. Ty zaorasz i wybudujesz parkingi. A jak zarobisz na parkingach to mi oddasz za traktor.

      • 22 3

    • oj żanetka, już po imieniu widać, jakąś ty głupia blachara

      • 5 9

    • :/

      Pewnie
      lepiej mieszkać w ciasnych domeczkach z tektury z sąsiadem nowobogackim co grilla jak wieśniak na balkonie robi a z okna widzisz d...pę sąsiadki.
      wow!! też mi wygoda!!!!! zaorać to Wasze południowe tarasy!

      DOLNE MIASTO! PERŁKA ARCHITEKTONICZNA I URBANISTYCZNA GDAŃSKA.
      SPÓJRZ ŻANETKO NA MARIACKĄ W KATOWICACH CZY KAZIMIERZ W KRAKOWIE. TAM KIEDYŚ TEŻ BYŁO TAKIE DOLNE MIASTO A TERAZ CO? ŻANETKA JAK JEDZIE DO KRAKOWA TO NA KAZIMIERZ NA KAZIMIERZ...PFFF

      • 10 0

    • gdańsk leży na żuławach (1)

      dolne miasto to najpiękniejsza część trójmiasta .równiutko jak na stole.. ale mocno zaniedbana,

      • 7 0

      • szkoda to czytać wypowiedzi takiej Żanetki

        Tatuś wszystko na talerzu podał i się w pupie po przewracało. Ta dzielnica ma taką opinie tylko i wyłącznie dzięki takim Żanetom. Ale co głupiemu po rozumie?

        • 1 0

    • serdeczne pozdrowienia z Dolnego

      Pomyliłaś naszą dzielnicę ze swoją .Przykro.

      • 1 0

  • (2)

    Radnym partii opozycyjnej (PIS) takie rozwiązanie się nie podoba - wiadomo, żadna nowość - zawsze na zasadzie wetowania, nigdy współpracy.

    • 69 35

    • Mnie się też to nie podoba... (1)

      a nie jestem opozycją, chciałbym, żeby był i tunel i nowe inwestycje na osiedlach i mogę np 10 lat poczekać na ECS
      i co ty na to ??

      • 17 1

      • Podobnie ja

        daleki jestem od popierania PiS, ale w tej kwestii całkowicie się z nimi zgadzam oraz z przedmówcą. Jak można mieć takie chore priorytety? Zamiast przystopować budowę ECS (mieszkańcom Gdańska do szczęścia nie potrzebnego) zabierać pieniądze z szkół (które i tak wyglądają fatalnie), budowy mieszkań (!) i wykupu działek (to ostatnie nie ma większych zalet dla samych mieszkańców, ale jest dobrą inwestycją dla miasta).

        • 4 1

  • (8)

    Wolę dopłacić do tunelu niz patologii z Dolnego Miasta fundowac nowe fasady budynków czy chodniki - i tak tego nie docenia tylko zniszczą !

    • 87 58

    • Jasieczku! (4)

      A gdzie mieszkasz synku Chełm, Przymorze czy Żabianka? Tam w tych waszych pięknych falowcach stłoczyła sie wyłącznie niepijąca inteligencja.

      • 37 4

      • (3)

        W Oliwie i co łyso?

        • 5 12

        • Akurat Oliwa nie ma co sie chwalić, bo gdzieniegdzie w Oliwie to gorzej jak na Łąkowej.

          • 23 5

        • tam więcej patologii w czarnych sukienkach

          • 7 9

        • Kwietna jak Łąkowa

          • 5 0

    • Akurat fasady są wizytówką miasta i należą do wspólnej miasta i należałoby je zrobić.

      • 7 1

    • Na Dolnym mieście patologia to może 20 % , reszta to narmalni , pracujący ludzie , więc nie życzę sobie , aby mnie obrażano .

      • 16 4

    • Każdy sądzi po sobie. Szkoda takich ludzi.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane