• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Al. Niepodległości do poprawki. Jest konkurs

Piotr Weltrowski
23 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec prac na al. Niepodległości w Sopocie

Władze Sopotu chcą ożywić al. Niepodległości i sprawić, że wzdłuż głównej "przelotówki" przez miasto zaczną pojawiać się spacerowicze. Pomóc w tym ma większa ilość zieleni i mała architektura. Właśnie ogłoszono konkurs na koncepcję architektoniczną rewitalizacji alei.



Dziś trudno uznać al. Niepodległości za "przyjazną". Dziś trudno uznać al. Niepodległości za "przyjazną".
Odnowiony ma być około 3-kilometrowy odcinek al. Niepodległości od ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Sopotu do ul. Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu.

- Celem konkursu jest zarażenie nas pomysłami, jak można tę przestrzeń zrewitalizować, sprawić, że znajdą w niej miejsce nie tylko kierowcy, ale i piesi. Myślę, że uda się to zrobić przez wyeksponowanie zieleni, małej architektury, zmianę oświetlenia. Chodzi o oddzielenie ciągów pieszych od jezdni i poprawę estetyki całej al. Niepodległości - mówi Bartosz Piotrusiewicz, wiceprezydent Sopotu.

Co ciekawe, w ramach owej poprawy estetyki, urzędnicy chcą, aby uczestnicy konkursu zaproponowali też ujednolicenie wyglądu reklam i szyldów wiszących na budynkach stojących wzdłuż ulicy.

Zobacz pełną dokumentację dotyczącą konkursu

Wybrał(a)byś się na spacer al. Niepodległości?

Na propozycje architektów miasto czeka do 27 lutego. Decyzję o tym, która koncepcja stanowić będzie podstawę dla realizacji samej inwestycji, komisja konkursowa podjąć ma na przełomie marca i kwietnia. Jeszcze w 2012 roku rozpocząć miałyby się pierwsze prace Na razie miasto zarezerwować chce na nie w przyszłorocznym budżecie 300 tys. zł (cała inwestycja kosztować ma około 3 mln zł).

A co z osią biznesu i administracji?

O ożywieniu części miasta ciągnącej się wzdłuż torów kolejowych (a więc także wzdłuż al. Niepodległości) sopoccy urzędnicy mówią już od kilku lat. Wcześniej jednak więcej niż o rewitalizacji ulicy mówiono o stworzeniu tzw. osi administracji i biznesu. Teraz twierdzą, że oba pomysły się uzupełniają. - Wychodząc z biura czy z kancelarii prawniczej każdy chce wychodzić w przestrzeń, która jest elegancka i zadbana - dodaje Piotrusiewicz.

Według urzędników sama oś administracji i biznesu... już się tworzy. - Nowe inwestycje się pojawiają, pojawiają się kolejne pomysły, cały czas spływają też do nas wnioski o pozwolenia na budowę. Musimy pamiętać, że miasto buduje się też przez inwestycje prywatne. Trzeba je tylko ułatwiać - mówi Piotrusiewicz.

Owe ułatwiania to zmiany planistyczne. - Przygotowywane są obecnie uchwały dotyczące czterech planów miejscowych obejmujących tereny wchodzące w skład osi. Chcemy zająć się najpierw tymi, które dotyczą tych konkretnych miejsc, gdzie firmy chcą inwestować - mówi Krzysztof Swędrzyński, naczelnik wydziału urbanistyki i architektury w sopockim magistracie.

Opinie (92) 9 zablokowanych

  • może deptak z aleji zrobić ??!! (13)

    tam się nie da nic ożywić, porostu za duży hałas ulicy i smród spalin uniemożliwia "ożywienie" ruch pieszych, tzn. spacerowiczów, no chyba że ktoś lubi się truć spalinami, i krzyczeć do drugiej osoby (bo inaczej nikt nie zrozumie słów), trzeba zbudować alternatywną trasę przelotową Gdynia Gdańsk !!!

    • 176 6

    • i jeszcze te 1,5 metra szerokości chodnika...:-| (3)

      • 11 0

      • Proponuje zrobić drogę jedno pasmowa! (2)

        Proponuje zrobić drogę jedno pasmowa a reszta nich będzie dla pieszych, rolkowców, rowerzystów, chodziarzy z kijkami:) Jeździć trzeba będzie wolniej i to jest wyjście, zrównać proporcje miedzy szerokością chodników i szerokością drogi!

        • 7 10

        • (1)

          Oczywiście komentarz powyżej jest jedynie cynicznym próbą rozbawienia nas. Lecz niestety prawda jest taka, że podobne działania mogłyby spowodować pozytywny skutek. Jakby się Gdynia i Gdańsk zorientowały, że przez Sopot już się nie da przejechać, a korki urosłyby do monumentalnych rozmiarów, to może zauważyłyby, że nie są miastami otoczonymi pustynią i zaangażowałyby się w rozwój "tunelu lub innych dróg alternatywnych" między sobą. A póki co plany Sopotu na zrobienie tunelu indywidualnie są raczej na etapie mrzonek i trzeba czekać aż korki urosną do monumentalnych rozmiarów 'naturalnie' z upływem czasu. A wtedy wszyscy się złapią za głowę, a niezliczone tłumy czytelników 3m.pl będą miały kolejny powód do narzekań. :-]

          • 9 4

          • Jedynym rozwiazaniem jest droga podziemna. Albo samochody pod ziemia, albo deptak podziemny :)

            • 3 1

    • trasa alternatywna... (3)

      ...miala powstac, zaczyna sie w Gdyni i nazywa Droga Rozowa. Byloby pieknie gdyby Sopot nie wycofal sie w obietnic i zrezygnowal z budowy.

      • 12 2

      • Teren pod Drogę Różową w Sopocie został oddany dla dilera samochodowego

        i żadnej drogi alternatywnej nie będzie bo takie jest dzikie prawo wilka którego sobie wybrały owce - tak się mówi. Ale to chyba nie możliwe. Gdzie by tam żeby coś takiego.

        • 4 5

      • Nie wycofał się (1)

        Nie wycofał się, chce schować pod ziemię.

        • 0 0

        • Nie tędy droga

          Za dużo samochodów. A będzie jeszcze więcej i więcej.

          • 0 0

    • Wcześniej zbuduj bezpośrednie połączenie Sopotu z Obwodnicą. (3)

      Tańsze i skuteczniejsze niż tunel.

      • 3 0

      • Którędy (2)

        Przez las?

        • 0 3

        • Zasadniczo myślałem o Alpach. Ale twoja opcja brzmi lepiej. (1)

          • 1 1

          • Czyli przez las?

            • 0 1

    • Zapraszam Karnowskiego na spacer w deszcz

      Nie ma szans przejść suchym na odcinku między 23 marca a Monciakiem. Strach jest wyjść z któregoś z budynków.

      • 3 1

  • no to ja juz mam pewną koncepcję (3)

    aleja niepodległości to idealne miejsce na spacery, w całym Sopocie jest ich mało więc aleję nalezy traktowac jak bonus. Nie opłaca się zrobić bezpiecznego oddzielonego barierką, równego chodnika, a nalezy na sprawę spojrzeć szerzej. Proponuję aby wzłuż aleji zrobić park obsadzony drzewami i ozdobnymi krzewami, wskazane jest na każdym skrzyżowanu zorganizowanie parku z placami zabaw dla milusińskich oraz boisk dla młodziezy. Na pewno będzie miło osobom starszym korzystać z tzw ścieżek zdrowia , na których będą mogli trenować swoje zwoitczałe ciała. Za pomnijmy na chwilę o spalinach i autach pędzących ponad 100km/h i wyobraźmy sobie zawody dla dzieci i młodzieży w tzw. żabki , czyli przeskakiwanie z pasa na pas w drugą stronę. Szczerze mówiąc gdy już powstanie park to nad samo morze już nie pójdę bo tam wieje nudą

    • 71 17

    • postulat

      Setny na Prezydenta!!!!

      • 5 2

    • kurka jesteś genialny !

      masz wygraną w kieszeni!

      • 1 0

    • zawody dla dzieci i młodzieży w tzw. żabki zogranizuje sopocki MOSIR

      już z nimi gadałem!

      • 1 0

  • "ujednolicenie wygladu reklam i szyldow"

    Ze co?
    Słuszna koncepcje ma nasza władza...

    • 22 20

  • Zamiast snuć wizję i koncepcję, to trzeba poprawić bezpieczeństwo zwłaszcza latem.

    • 15 7

  • a gdzie ta obiecana wyspa i tunel pod Niepodległości? (2)

    • 63 7

    • nie bedzie :) (1)

      ale za to bedzie tunel od skrzyzowania czyzewskiego na sama gore spacerowej :)

      • 4 6

      • Chyba sam dół, łosiu

        • 3 2

  • ha ha ha (1)

    najpierw trzeba poprawic babole na skrzyzowaniu przy intermarche. Zabrakło komuś wyobraźni by przy okazji tego remontu zrobić nowy chodnik na wysokosci salonu Hondy. Dlaczego nadal nie można skręcać w czyżeskiego(jadąc od gdańska). Kto o zdrowych zmysłach będzie latem spacerował pośród wyjących motorów i tuningowanych golfów? Może policja zamiast tylko prędkości zaczeła by badać głosność

    • 41 2

    • HA HA

      GAMONIU TO SKRZYZOWANIE TO JUZ JEST W GESTII WLADZ GDANSKA . ZRESZTA NIE ODRAZU KRAKOW ZBUDOWANO

      • 2 2

  • litości (1)

    Kto się wybierze z dzieckiem na spacerek wzdłuż głównej arterii Trójmiasta mając pas nadmorski kilometr dalej. Sama przyjemność. A po powrocie koniecznie Ibuprom na ból głowy i inhalacja czystym tlenem. W takich miejscach powinien dominować handel (sklepy ,usługi itd.). Tam się chodzi tylko w konkretnych sprawach, rzadko dla przyjemności. Zgadzam si, że upiększać krajobraz trzeba, ale niech Autor pomysłu pogodzi się z faktem, że z Al. Niepodległości nie da zrobić się drugiego monciaka. Pozdrawiam.

    • 62 3

    • A spacer monciakiem to niby przyjemność?

      Odór fajek, tłok, naganiacze i ogólnie cyrk... Moniciak też pełni rolę przelotówki - co by dotrzeć do plaży/mola.

      • 18 2

  • 3km kawalek? A Piotr byl kiedys w Sopocie? (3)

    Od 3maja do Malczewskiego jest 1700m.

    Od wlotu przy Czyzewskiego w Gdansku do wylotu na Kolibkach w Gdyni jest 4km......

    :)

    • 29 5

    • To jest policzone

      tam i z powrotem 2x1700=3400

      • 10 2

    • od Jana z Kolna

      czytajcie uważnie, zanim zaczniecie krytykować!

      • 1 2

    • johnny

      Jak juz napisales to wez teraz miarke twojej mamy z maszyny do szycia i zmierz .Potwierdz swoj pomiar stosujac szkolna metode tip-top . Jak sie juz zmeczysz to napewno dojdziesz do wniosku ale ze mnie kretyn.

      • 2 0

  • A może po prostu zrobic normalne chodniki

    i wymiarowe, coby piesi mogli przechochodzic wzdłuż wspomniajej ulicy, nie drepcząc gęsiego w niektórych odcinkach

    • 31 4

  • Ruch samochodowy w Tunelu pod AL Niepodległości (12)

    Jedyne rozwiązanie dla sopotu to AL Niepodległości zamienić na deptak a ruch samochodowy poprowadzić pod AL w Tunelu

    • 56 5

    • Tunel im Państwa Kaczyńskich...

      ...z jednym wylotem na Armii Krajowe...

      • 6 3

    • tunel uchroni sopot od smrodu i hałasu

      • 4 3

    • Niech każdy sopociak sprzeda nerke, to bedzie na tunel.

      • 11 1

    • Auta do kanałów !!!

      WSZĘDZIE !!!

      • 2 2

    • a w tunelu widndy do posesji przy niepodległości... (1)

      pomyśl trochę

      • 3 3

      • Tunel

        Rysunki koncepcyjne wiszące na ścianach UM w Sopocie przewidują, że tunel byłby przelotówką od Żabianki (okolice obecnej gospody i stacji benzynowej) do okolic stacji SKM Kamienny Potok. Żadnych "wind do posesji".
        Na rysunkach są przekroje i planowany przebieg. Raczej wzdłuż SKM i nie bezpośrednio pod niepodległości. Te rysunki można było znaleźć gdzieś w necie, ale teraz nie pamiętam gdzie. Pozdr.

        • 0 0

    • wszystko przed nami i super pomysl

      tyle ze nie ma nic wspolnego z rewitalizacja ,ktora jest potrzebna dzis.

      • 1 0

    • co za bzdura ja pierd.... (4)

      • 0 0

      • bezmózgie (3)

        Ja ci mówię. Nie ma innej drogi. Biorąc pod uwagę geometryczny przyrost masy samochodowej tunel jest jednym rozwiązaniem. Oczywiście do czasu, gdy liczba samochodów zakorkuje również i tunel. Wtedy to nic nie pomoże. Chyba, że brak ropy. Ale wtedy będzie wojna światowa o zasoby i tunel sopocki nie będzie się w o9góle liczył.

        • 0 0

        • Bezpośrednie połączenie Sopotu z Obwodnicą jest tańsze, prostsze do wyobrażenia i realizacji. (2)

          Nie ma siły, aby podczas kopania tego tunelu nie obcięto kredytu i znaleziono stanowiska archeologiczne. Prace nie skończyłyby się przed VIII RP.

          Wystarczy tylko bezpośrednie połączenie Sopotu z Obwodnicą.

          • 1 1

          • Matematyku w todze z banku Lucas (1)

            Ja rozumiem, że ty masz lasy trójmiejskie w pupie, bo liczy się dla ciebie wyłącznie dojazd samochodem pod dom, ale połączenia bezpośredniego z Sopotu nie będzie. Chyba sam Karnowski sobie tego nie wyobraża. Co najwyżej pod Pachołkiem (tunel - w co nie wierzę), no może obok, jako Droga Zielona. Trochę przyrody pójdzie pod topór.

            Mam gdzieś prace archeologiczne VIII RP. Natura dziś jest tak cienką tkanką, że jakiekolwiek działanie ludzkie zmienia przyszłość naszych dzieci i wnuków.

            • 0 1

            • Lasów ci u nas dostatek. Ty za to masz w pupie znaleziska archeologiczne, które w tym miejscu znalazłyby się w ilościach

              przemysłowych. Tam nie ma ani pand, ani fok bajkalskich.

              • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane