• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Artystyczne wiaty przystanków PKM w Gdyni

Michał Brancewicz
5 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Wizualizacja nowego przystanku PKM, który powstaje na Karwinach. Wizualizacja nowego przystanku PKM, który powstaje na Karwinach.

Wiaty przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni będą podobne do tych w Gdańsku, ale nie identyczne. Ta na peronie Gdynia Stadion nawiąże do sportu, a ta na Karwinach do historii linii kolejowej 201. Charakterystyczne wiaty pojawią się wiosną przyszłego roku

.

Czerwone wiaty przystanków PKM w Gdyni:

Koncepcja czerwonych wiat przystanków linii PKM została wyłoniona w międzynarodowym konkursie, który wygrało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska. W kolejnym wybrano z kolei grafiki mające zdobić każdy z peronów. Za najlepsze uznano prace graficzki Anny Waligórskiej.

Czytaj także: Artystyczne stacje Kolei Metropolitalnej. Wygrał projekt gdańszczanki

Dzisiaj widoczne z daleka czerwone punkty wrosły już w krajobraz miasta. Dlatego uznano, że kolejne przystanki na trasie PKM również będą posiadały ten charakterystyczny motyw. Tak stało się chociażby w przypadku stacji w Osowej.
  • Tak ma wyglądać wiata peronu PKM w Karwinach.
  • Nawiązująca do dyscyplin sportowych perforacja wiaty przystanku PKM Stadion.

Ten sam motyw wykorzystany zostanie na dwóch przystankach powstających w Gdyni.

- Grafika perforacji przystanku Gdynia Stadion nawiązuje do dyscyplin sportowych uprawianych na obiektach sąsiadujących z koleją. Natomiast w przypadku Karwin projekt perforacji nawiązuje do kolejowej tradycji i historii linii 201, przy której budowany jest przystanek PKM. Dlatego na wiatach pojawią się grafiki przedstawiające historyczną już lokomotywę Ol 49, jaka kiedyś jeździła po tej trasie oraz szynobus, jakim obecnie mieszkańcy podróżują z Gdyni do Gdańska i na Kaszuby - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki PKM.
W tym przypadku za projekt również odpowiada BPBK.

Charakterystyczne wiaty pojawią się na wiosnę, natomiast same przystanki mają zostać udostępnione pasażerom latem 2017 roku. Za ich budowę odpowiedzialne jest konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman, które zainkasuje za to 25,5 mln zł. Ta sama para wykonawców zrealizowała całą 18-kilometrową linię PKM z Wrzeszcza do Osowy.

Opinie (88) 7 zablokowanych

  • Rewelka!

    Świetny pomysł!

    • 135 22

  • Dziadostwo! (10)

    Beznadziejny pomysł!

    • 28 145

    • (3)

      No i ciekawe ile za to zapłacono?Cena to chyba tabu,aby nie denerwować podatnika!

      • 4 14

      • Z twoich składek podatkowych poszło pewnie 0,4 grosza (2)

        • 12 0

        • (1)

          Zabolało?Z mojego 0,4 gr.Ale sednem sprawy jest ile wydanomna tą fanaberie?Coooooo?

          • 2 8

          • Nie minusuj tylko,napisz cene jaka podatnik czyli prawie wszyscy za ten bzdet zapłaciliśy?Dawanie lapek w dół to nie jest kwota!

            • 1 8

    • (5)

      Typowy optymista z portalu trojmiasto.pl :D
      wszystko na nie.

      • 13 2

      • (4)

        Bo ma racje ! Dokładamy wszyscy do tej nierentownej PKM-ki i jeszcze konkursy na artystyczne wiaty! Ze swoich prywatnych pieniędzy zapłacisz artystce?W tym kraju nie ma pieniędzy na emerytury dla ludzi bo ZUS jest zadłużony nie ma na wojsko ,policje ,służbe zdrowi ale zawsze jest na darmozjadów od sztuki! Wypad na. sektor prywatny zarabiać jak każdy! Wyciąganie łap przez artystów po publiczne pieniądze jest zwykłym Ku*est*em! Ile można ?

        • 3 13

        • idź owiń się gazetą i czekaj aż deszcz spadnie

          • 4 0

        • Szpil (1)

          Nie prowokuj

          • 0 1

          • To nie jest prowokacja!

            • 1 1

        • do drog miejskich tez dokladamy

          Nie, podatek w paliwie nie zasila miejskiego budzetu.

          bazinga.

          • 0 0

  • fajne

    tez mi sie podoba

    • 62 8

  • Świetne

    Gratulacje dla projektanta :)

    • 57 16

  • obywatel

    Fajne, ale generalnie wszystkie mogłyby być ładniejsze, są proste i surowe.

    • 14 21

  • To jest z pewnością najważniejszy aspekt tej inwestycji. (3)

    • 40 7

    • (2)

      Najważniejszy na pewno nie, ale stać na niezadaszonym peronie, który wygląda jak "idź stąd"... mało fajne.
      Teraz zrobią wg byle jakiego projektu a potem płacz, że brzydkie, że wszystkie ładne a te nie, że wstyd, itd.
      Zróbmy to dobrze jak już robimy a nie przetargi potem aby poprawiać.

      • 5 4

      • Mogą zrobić nawet pozłacane. (1)

        Tylko co z tego, skoro redukują ilość kursów?
        Najważniejsza, k... , sprawa - czerwony peron w artystyczne wzorki.

        • 6 5

        • Wygląd przystanków nie ma wpływ na ilość kursów.

          Mi także nie podoba się, że jeżdżą jak jeżdżą, ale jak mają zrobić przystanek i mają dofinansowanie, niech zrobią to raz a dobrze, a nie potem kolejne przetargi aby robić jeszcze raz.

          • 4 0

  • (1)

    W końcu coś się dzieje w tej Gdyni przynajmniej pkm

    • 23 9

    • Bo to nie Szczurek odpowiada za ta inwestycje

      • 9 3

  • (1)

    Ładnie wyglądają na makietach i z samolotu, ale przed wiatrem nie chronią.

    • 41 1

    • 10/10... tu nie artystow a inzynierow od projektowania linii kolejowych z doswiadczeniem powinni pytac. Zobaczcie na przystanek ztm przy pge arenie. Zobaczcie na nowy przystanek w centrum lodzi. Mozna laczyc estetyke z funkcjonalnoscia. Te budki maja sie nijak do specyfiki tych przystankow, w terenie nadmorskim, na morenowych wzgorzach. Tu trzeba maksymalnej ochrony przed wiatrem a nie "architektow" z asp co projektuja perforacje, przez ktore jeszcze bardziej bedzie wialo. Z calym szacunkiem, ale wierze w to, ze nastanie taki moment, ze bpbk przestanie maczac palce w projektach komunikacyjnych w trojmiescie. Szkoda takich kwiatkow jak skm srodmiescie, jak wezel przy 3go maja, jak te pksowskie budki na pkm, ktore wygraly, bo... nawiazuja do ecs !! Widzial ktos konkirencyjne,przegrane projekty? Kolej miejska z prawdziwego zdarzenia! Dla jury zlozonego w duzej mierze z artystow byloby to zbyt banalne. A ja wole stac na banalnym przystanku, ktory nie swieci na czerwono i nnie ma wycietego wzorku, ale za to nie zmoknac i nie nabawic sie infekcji.

      • 10 0

  • (7)

    Ile to kosztowało?Wiaty nie mogą być zwykłe tylko artystyczne? PKM-ka nie przynosi zysków ale wiaty muszą być artystyczne .Kto za to zapłaci?Podatnik.Widzicie na co idą wasze dukaty,na fanaberie!
    PS.Szanowny Panie Brancewicz ,warto informować czytelników o kosztach tych wiat artystycznych.Bo wielu podatników jest ciekawych ja bardzo!

    • 29 50

    • (5)

      Chciałbyś, żebyśmy piechotą chodzili...?

      • 7 3

      • (4)

        No właśnie każdy dokłada na transport publiczny abyś nie musiał chodzić pieszo! Ale transport miejski to nie luksusy! Ok wiata aby nie wiało i padało ale do kur*y nędzy konkursy na artystyczne wiaty to gruba przesada! Zapłacisz artysce za jej prace z prywatnego szmalu? No jak ty to widzisz?Może ku*wa schody z marmuru jeszcze zrobić i szynyny kolejowe z platyny?/

        • 4 8

        • (3)

          Ciekawe, ile ci durni Prusacy zapłacili za projekt gdańskiego dworca głównego. A mogli postawić zwykły barak. I pewnie by tak zrobili, gdyby wiedzieli, ze to kiedyś wpadnie w łapska jakichś szpilków.

          • 7 0

          • (2)

            Dworzec a wiata to różnica!Kiedyś kolej była rentowna! Nie można marnotrawic szmalu którego na wszystko brakuje!

            • 0 5

            • Jestes takim pajacem, ze az rece opadaja. Przewozy pasazerskie nigdy nie byly tak rentowne jak towarowe. No i nie wszystko przelicza sie na pieniadze. Sa jeszcze tak zwane korzysci spoleczne wynikajace z umowy miedzy wladza a spoleczenstwem. Zgadzam sie placic podatki na dofinansowanie roznych "nierentownych" dzialan tak by inni mniej zamozni mogli korzystac z dobrodziejstw cywilizacji. Az sie dziwe, ze tobie odpisalem.

              • 2 0

            • zbiorniki retencyjne tez wprost nie zarabiaja

              Kolej pasazerska zarabia chocby faktem swojej wydajnosci. Ludzie traca mniej czasu niz traciliby w samochodzie.

              Tak, tak zaraz bedziesz udowadnial, ze samochodem szybciej. Podasz na pewno przyklaad jazdy w niedziele w nocy. Tyle tylko, ze jakims cudem np. pociagiem Przewozow Regionalnych z Wrzeszcza do Gdyni Glownej mozna dojechac w 20 minut.

              Jak chcesz to pobic samochodem w godzinach szczytu?

              bazinga

              • 1 0

    • Szpilek - jedź na Syberie

      tam se będziesz mógł przezimować w szałasie z brzozowych witek w oczekiwaniu aż odmarźnie rzeka, którą przypłynie łodź, która zabierze Cię do Kocborowa.

      • 4 0

  • trąci mi trochę socrealem i reklamami państwowego totalizatora sportowego :-D (1)

    • 29 11

    • uważam, że jest gorzej

      jakieś to takie zupełnie odstające od otocznia. Bez sensu, choćby z tego powodu, że skoro mamy techniczną, nowoczesną infrastrukturę, to taki malunek jest naturalnie odrzucany i szpeci! Kolorystyka też jak z ruskiego tramwaju.
      Mnie się totalnie nie podoba, nie rozumiem tych historycznych odwołań do kształtu jakiegoś klamotu. Jak ktoś chce, to niech sobie żonę umaluje na starą babę, to taki sam poziom odlotu. Mnie się słabo zrobiło na ten widok.
      Wygląda jak ostatnie dzieło odchodzącego na emeryturę grafika.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane