• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy i trolejbusy bliżej PKM na Karwinach

Patryk Szczerba
1 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Koncepcja przystanku PKM Karwiny.
  • Koncepcja przystanku PKM Stadion.
  • Propozycje rozwiązań na torach na przystanku PKM Karwiny.
  • Wygląd stacji PKM na Karwinach z ulicy.

Gdynia planuje zlikwidować pętlę na Karwinach zobacz na mapie Gdyni i sprzed marketu Tesco przenieść ją na planowany w ramach PKM Węzeł Karwiny zobacz na mapie Gdyni. Wydłużone przy okazji mają zostać trasy części linii. Zmiany mają umożliwić mieszkańcom jak najszybszą przesiadkę z autobusu na pociąg.



Czy budowa przystanków na Karwinach i przy stadionie zwiększy frekwencję w pociągach PKM?

Obecnie funkcjonujące w ramach linii PKM przystanki w Gdyni nie cieszą się jak na razie dużą popularnością. Według danych przewoźnika, od 13 grudnia 2015 roku, kiedy PKM weszła do rozkładu, do końca roku z przystanku w Wielkim Kacku skorzystało zaledwie 900 pasażerów, natomiast w Gdyni Głównej wsiadło bądź wysiadło 3,9 tys. podróżnych. Wiadomo, że promile z wsiadających to pasażerowie ZKM Gdynia. Powód jest prozaiczny: brak odpowiedniego skomunikowania.

Zainteresowanie ma nadejść

Miasto również nie ukrywa, że dopiero budowa nowych przystanków Stadion zobacz na mapie Gdyni oraz Karwiny zobacz na mapie Gdyni za kwotę 33 mln zł może dać szansę frekwencyjne statystki poprawić. Przystanek przy stadionie ma służyć przede wszystkim pracownikom okolicznych biurowców, ale też kibicom przybywającym na różne wydarzenia. Dojście do stadionów, hal czy obiektów biurowych nie powinno sprawiać trudności, więc dodatkowej infrastruktury nie potrzeba. Chętni zmierzający na al. Zwycięstwa będą mogli się w to miejsce przedostać kładką.

Inaczej sytuacja wygląda na Karwinach, gdzie powstanie węzeł przesiadkowy u zbiegu ulic: Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej zobacz na mapie Gdyni. Przy skrzyżowaniu powstanie przystanek, więc potrzebna jest jego przebudowa. Oprócz tego rozbudowana zostanie ul. Nowowiczlińska, Chwaszczyńska, Wielkopolska, Sopocka i Korzenna, przebudowie ulegną skrzyżowania ulic Wielkopolskiej, Korzennej i Nowodworcowej, powstanie też zupełnie nowa ul. Strzelców oraz nowe odcinki tras rowerowych i buspasów.

Pętla przy sklepie Tesco w najbliższych latach zostanie wyłączona z ruchu. Pętla przy sklepie Tesco w najbliższych latach zostanie wyłączona z ruchu.
Tak duży węzeł nie może obyć się bez pętli autobusowej. Kiedy PKM zacznie zatrzymywać się na przystanku na Karwinach, pętli jeszcze nie będzie, ale jej powstanie w najbliższych latach jest pewne.

- Projektowana pętla będzie na tyle duża, aby sprawnie obsłużyć przyjeżdżające tam autobusy. Pomysł jest taki, by zlikwidować w momencie jej powstania pętlę przy Tesco. Poza tym w perspektywie jest jeszcze budowa drogi ekspresowej. Po zakończeniu prac drogowych znacząco zmieni się komunikacja w tym miejscu - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.
Dla Chwarzna, Wiczlina i Dąbrowy

Brak pętli w dotychczasowym miejscu nie będzie oznaczał, że wysiadanie w okolicy sklepu nie będzie możliwe. Pozostanie tam przystanek, ale autobusy zamiast kończyć swój kurs przy sklepie w kilkuletniej perspektywie dojadą aż do węzła PKM Karwiny.

Autobusy mają w tym miejscu często problem z włączeniem się do ruchu. Autobusy mają w tym miejscu często problem z włączeniem się do ruchu.
Chodzi o linie 171 (jeżdżącą do Oliwy) oraz 191 i 193 (kursujące do okolicznych miejscowości Szemudu, Bojana, Koleczkowa czy Chwaszczyna) i 147 zaczynają jazdę z dworca w Gdyni, przejeżdżając przez Witomino, Chwarzno, Wiczlino i Dąbrowę. Jak zapewniają przedstawiciele ZKM, każda nowa linia uruchamiana w okolicy będzie kierowana na nową pętlę.

W praktyce, dzięki wydłużeniu kursów linii do węzła na Karwinach, pasażerowie z wymienionych dzielnic i miejscowości będę mieli ułatwiony dostęp do pociągów PKM. Obecnie trzeba przejechać całą ul. Wielkopolską i później w zależności od preferencji dotrzeć do Orłowa lub Redłowa. Można też wcześniej przesiąść się na autobus jadący w kierunku Sopotu ul. Sopocką.

Po wybudowaniu węzła i pętli zniknie konieczność dodatkowych przesiadek i skróci się czas przejazdu do sieci kolejowej. To może wreszcie zachęcić do korzystania z PKM nie tylko zmotoryzowanych mieszkańców, ale także pasażerów ZKM. Przy okazji warto zaznaczyć, że z dotychczasowych zapowiedzi przewoźnika wynika przy okazji, że zwiększenie liczby kursów będzie brane pod uwagę, ale dopiero po obserwacji ruchu w pociągach.

Gdyńskie przystanki PKM będące najbliżej realizacji. Gdyńskie przystanki PKM będące najbliżej realizacji.
Przystanki w 2017 roku, węzeł później

Przypomnijmy, że realny termin wybudowania dwóch gdyńskich przystanków PKM to 2017 rok. Koperty z wnioskami o dopuszczenie do przetargu otwarto 14 marca. Złożyło je dziewięć podmiotów.

Trwa weryfikacja wniosków. Wybrane firmy (mogą to być wszystkie) złożą konkretne oferty, zawierające cenę i termin realizacji. Według szacunków budowa pochłonie ok. 33 mln zł (4,5 mln zł dołoży Gdynia). Konkretny termin i kwotę poznamy dopiero po rozstrzygnięciu przetargu.

Budowa Węzła Karwiny to już zadanie Gdyni i potrwa dłużej. Na razie trwa procedura przetargowa na wybór projektanta. Miasto chce na to przeznaczyć ok. 5 mln zł. Rozstrzygnięcie zaplanowano na koniec kwietnia. Dokumentacja projektowa pojawi się na biurkach urzędników najpóźniej za rok.

Miejsca

Opinie (108) 1 zablokowana

  • (11)

    od 13 grudnia 2015 roku, kiedy PKM weszła do rozkładu, do końca roku z przystanku w Wielkim Kacku skorzystało zaledwie 900 pasażerów, natomiast w Gdyni Głównej wsiadło bądź wysiadło 3,9 tys. podróżnych

    Dane godne 1 kwietnia. Ale obawiam się, że prawdziwe.

    • 53 9

    • 1 kwietnia?

      Nie do końca po szczurzych oslach można sie wszystkiego spodziewać

      • 10 12

    • 900 pasazerow mialo po 3 kochanki wiec po co to ujawniac !

      tak wiec wsiadlo 900 a moglo wysiasc 3,9 tys. bo kochanki wsiadly na innym przystanku i nie sa ujete w statystyce ) chcialbys zeby twoje 3 kochanki byly w statystyce ? ) to tajne dane !.

      • 4 7

    • Oczywiscie ,ze prawdziwe dla Wlk Kacka.
      Przerwa swiateczna, polowa miesiaca. Do tego nie ma tam zadnego oswietlenia, wiec w grudniu juz od 15.30 sa calkowite ciemnosci.
      Do tego droga przypomina wiejskie drogi sprzed 100lat. Dobra dla traktora.

      Brawo dla tych 900 osob, ktore w ogole tam dotarly!!!

      Teraz jezdzi juz znacznie wiecej ludzi, bo jest dluzej jasno.

      • 36 1

    • Byłem jedną z tych 900 osób, ale (2)

      tylko dlatego, że był mróz i można było jakoś przejść

      • 19 0

      • (1)

        Ja kilkanaście razy wsiadłam i wysiadłam w grudniu na stacji Wielki Kack, więc podbiłam statystyki.

        • 12 0

        • gratulacje dla was, trzeba samozaparcia, zeby w grudniu, bez oswietlenia, przy kaluzach wielkich jak jezioro tam dojsc.

          Ja obecnie korzystam z tego przystanku codziennie, ale glownie dlatego, ze da sie teraz jakos dojsc.

          • 7 1

    • Prawdziwe, bo podawano je już w styczniu.

      • 3 0

    • Te 900 osób zapewne wysiadło tam przez pomyłkę (1)

      Nie wierzę, że ktoś skorzystał ze stacji Wielki Kack świadomie;)

      • 10 5

      • Przystanek Wielki Kack

        • 6 1

    • W Gdyni nie zbudowano żadnych przystanków, więc skąd ma być frekwencja? Tak województwo zaplanowało, że PKM jest gdańską kolejką miejską - parodia inwestycji regionalnej.

      Samo PKM - świetna sprawa, ale szkoda, że tylko w Gdańsku.

      • 3 0

    • Sama korzystam

      Sama wsiadam czasem rano na stacji Wielki Kack i zawsze razem ze mną wsiada kilkanaście osób, więc sytuacja już się poprawiła.

      • 0 0

  • (1)

    no to dobrze

    • 4 1

    • Prima Aprilis

      • 2 4

  • Dzis primaaprilis wiec to sciema ! Tam juz sa helikoptery cywilne a nie autobusy ! (1)

    Petli juz nie ma bo tam doslownie wczoraj zakonczono budowe lądowiska dla helikopterow i sa w barwach Gdyni. Sam bylem zdziwiony dzis rano jak uslyszalem szum a potem spojrzalem przez okno gdzie zobaczylem jak moja sasiadka Jadzia idzie po czerwonym dywanie i wsiada do złotego helikoptera ktory ja za darmo zaniesie do pracy. Szampana jej nawet nalali przed wejsciem do helikoptera i poleciala na kase do marketu a po 18 przyleci do domu . podobno przy helikopterach byl dzis sam prezydent ale to bylo w nocy jak spalem wiec nie widzialem ale podopno to prawda . Szampana nawet kazdemu pod drzwiami postawili !. Wiec zmiany w Gdyni ogromne !. Pozdrawiam was kochani bo zaraz nakladam kapelusz i lece do pracy helikopterem . Gdynia to jednak Gdynia !..

    • 46 9

    • Zgorzkniały dureń.

      .

      • 4 7

  • Skoro tak to (4)

    do centrum tylko samochodem.Jaki sens ma robienie jakis przesiadek jak do tej pory można z Karwin czy Dabrowy komunikacją miejską do centrum dojechać bezpośtedmio trajtkiem.

    • 33 11

    • ma sens czasowy. (1)

      • 3 5

      • z Wlk KAcka dojade pociagiem w kilka minut do Gdyni Glownej. Trajtek wlecze sie nawet 25 min.
        Wiec roznica jest ogromna. Do tego komfort.

        • 9 1

    • Raczej chodzi o przesiadki w stronę Gdańska

      • 3 1

    • nikt nie pisał w artykule że linie jeżdżące do kaczych buków lud Dąbrowa miętowa zostaną skrócone do węzła Karwiny pkm

      • 0 0

  • (4)

    Kocham Gdynię! Wspaniałe miasto, ciekawi ludzie , rewelacyjna komunikacja miejska! Mogę tylko w samych superlatywach wypowiadać sie o Gdyni.Pozdrawiam wszystkich mieszkańców Gdyni!

    • 54 48

    • (2)

      Pamietajcie ,że dzisiaj prima aprilis!

      • 13 8

      • Szpilek, nie poznaję cię. Co ty bredzisz. Dobrze o Gdyni piszesz. (1)

        • 4 3

        • Dzisiaj jest prima aprilis ! :-D Ty pewnie nie załapałeś odrazu?

          • 3 6

    • Kocham Gdańsk! Wspaniałe miasto, ciekawi ludzie, którzy zawsze wiedzą na czym polega kolejka na myjnie czy na stacje benzynową, rewelacyjna komunikacja miejska! Mogę tylko w samych superlatywach wypowiadać się o Gdańsku.Pozdrawiam wszystkich mieszkańców Gdańska!

      • 6 1

  • (5)

    W Gdyni nawet żart na prima aprilis się nie uda, bo jak wiadomo Gdynia to jeden wielki marazm inwestycyjny :)

    • 50 27

    • Nie prawda!Gdynia to perełka miast Polskich.Miasto ma wiele do zaoferowania przyjezdnym .Zawsze marzyłem aby mieszkać w Gdyni i poznać piękną Gdyniankę.

      • 7 14

    • Jak wiadomo zawartość twojej głowy to jedna wielka papka :)

      • 8 7

    • Marazm i to intelektualny, to raczej u ciebie. (1)

      • 5 10

      • zieeeew

        • 0 1

    • Podziękuj wojewodzie, który tak wspaniale PKM zaplanował...

      • 1 0

  • co ma ułatwiać PKM? (9)

    jesli nadal wszystkie linie (jak to jest obecnie) bedą się dublować, to po co ktoś ma się przesiadać na PKM?

    to jak z SKM - nikt z Karwin czy z Chyloni nie przesiada się na SKM, bo dojezdża trolejbusem do Gdyni

    oczywiście w normalnych krajach jesli jest cos takiego jak SKM (metro), to linie autobusowe/tramwajowe biegna w poprzek i dowożą jedynie ludzi do stacji - a nie dublują trasę i konkurują z metrem

    • 15 21

    • ja sie przesiadam do skm ! (3)

      wiec nie mow ze nikt.

      • 6 2

      • (2)

        Ja tez. Kolejka szybciej niz trolejbusem.

        • 8 2

        • trudno mi uwierzyć (1)

          musisz przejść spory kawałek z przystanku na peron, do Gdyni masz natomiast ledwie parę kilometrów do przejechania SKM

          • 1 2

          • Te kilka kilometrów trolejbusem na 8:00

            jedziesz 35 min.
            A kolejką 5min

            • 8 1

    • (1)

      ..ominiesz korki.. to raz - dwa, po doswiadczeniach w londynie musze zdementowac Twoje wiadomosci - tam jest wiele linii autobusowych jezdzacych na trasach underground'u/overground'u.. i przydaja sie codziennie a juz szczegolnie gdy np. padnie tuba..

      • 5 1

      • londyn to jeden wielki bajzel, więc nie wiem czy to miałby być jakiś wzór?

        londyn ma średniowiecznyu układ ulic, poplatany

        w Gdyni zblizamy się bardziej do nowoczesnego 9lub rzymskiego jak kto woli) układu bardziej regularnego

        • 2 4

    • ale Gdynia nie jest normalnym krajem, więc tutaj wszystko jest na opak (1)

      mieszkańcy wolą stojące w korkach autobusy niż kolejkę. No cóż... na wsiach pociąg to był rarytas i tak im w głowach zostało...

      • 7 9

      • Gdańszczaczki tępaczki wyluzujta...

        • 1 0

    • Gdy PKM i SKM będą zawierały się w bilecie miesięcznym który będzie tańszy to ludzie będą korzystać z kolei. Mam miesięczny na Gdynię. Wolę jechac busem niż płacić za kolejny bilet na kolej

      • 2 0

  • Stacja wielki kack 100 lat za murzynami - zapraszamy (3)

    Ciemno panie szczurek i guć.Kiedy będzie dojście do dworca jak należy tzn. Lampy , droga itp. Dojście takie dla ludzi a nie dla bydła.
    kolesiostwo w um i tyle w temacie
    ale na was przyjdzie czas

    • 46 12

    • Czas się zatrzymał (2)

      Na czas odstawienia samochodu do warsztatu byłem zmuszony korzystać z uroków podróży PKM-ką. Nie powiem, pociągi bardzo ok, jeździ się przyjemnie. Ale za to stacja Wlk. Kack (a zwłaszcza dojście) wygląda dokładnie tak samo, jak pod koniec lat 80-tych, gdy jeździłem z rodzicami na weekendowe wypady na Kaszubach. Łezka się w oku kręci...

      • 19 0

      • Oj chyba jednak wygląda gorzej

        • 10 1

      • hmm, mi to sie raczej kojarzy z urokami sredniowiecznymi.

        Ja akurat z wlasnej nieprzymuszonej woli odstawilam samochod na rzecz PKM.
        Komfort i relaks. Samochodem to horror.

        • 5 1

  • (3)

    ..pkm na maksymiliana - jak najbardziej.. za to przystanek przy stadionie jest niepotrzebny.. - a jesli to jedynie ludziom z biur tam wybudowanych ktorzy i tak do sw maksia nie maja daleko.. - natomiast karwiny z przystankiem to duzy plus.

    • 29 11

    • mają dwa razy bliżej na skm redłowo i żaden przytstanek tam niepotrzebny (2)

      kolejna koperta dla szczura poszła ????

      • 9 7

      • obserwator

        To zapraszam tam jak zaczyna lub kończy lud pracujący w mieszczących się tam korporacjach. Zapewne dla nich będzie to udogodnienie, a dalej tam powstają biurowce.
        No i może więcej ludzi wpadnie na Arkę z okolicy Gdyni :)

        • 4 2

      • Masz dowody - idz na prokurature

        • 1 5

  • 118 (2)

    ZTM w Gdańsku właśnie ustalił nowy rozkład jazdy dla linii 118.
    Będzie kursować w szczycie co 7,5 minuty, w międzyszczycie i w soboty, niedziele co 10 minut, a w godzinach wieczornych co 15 minut! Ale na trasie Jeleniogórska/Piotrkowska -Łódzka-Wilanowska-Łostowicka-Kartuska-Siedlce. Poprzez skrócenie linii możliwe było zwiększenie jej częstotliwości i uniknięcia opóźnień z powodu zatorów na Zaroślaku i w Gdańsku. Mało tego, ZTM też wydłużył linie 156 i 164 do Jeleniogórskiej, ale nie ze względu na wygodę mieszkańców, a przez protest ZKMu w związku z fatalnym stanem pętli Piotrkowska, 174 zostaje na Piotrkowskiej bo PKS/Gryf ma problemy taborowe i każdy dodatkowy kilometr albo obniża częstotliwość linii, albo wymaga dodatkowego kursu.

    • 7 5

    • Skąd to wiesz? (1)

      • 2 1

      • PKS/GRYF,ma same stare autobusy,ten przewożnik nie kupuje nowych pojazdów,ale ktoś bardzo go promuje.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane