• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy wjadą na Główne i Stare Miasto

Krzysztof Koprowski
29 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512. Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512.

Po latach zapowiedzi wreszcie ścisłe historyczne centrum Gdańska zyska linię autobusową, która zasięgiem obejmie uliczki Starego i Głównego Miasta. Dotychczas obszar ten był niczym obwarzanek - ze świetną komunikacją po obrzeżach i brakiem jakiejkolwiek w środku.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia linii autobusowej w głąb Śródmieścia Gdańska?

Śródmieście Gdańska, wbrew pozorom, jest białą plamą na mapie komunikacji miejskiej. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska - Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska zapewniają dojazd tylko od jednej strony. Wspomaga je jeszcze Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, lecz by dostać np. z Dworca Głównego do wód Motławy czy w niektóre obszary Starego Miasta, niezbędny jest dłuższy spacer. W efekcie mieszkańcy wybierają własne auto lub po prostu rezygnują z podróży z innych dzielnic do Śródmieścia.

- Dlatego, myśląc nie tylko o turystach, w tym też tych, którzy udają się z bagażem do miejsca noclegowego, ale przede wszystkim o osobach w podeszłym wieku i niepełnosprawnych, chcemy uruchomić linię autobusową, która będzie jeździć uliczkami Starego i Głównego Miasta. Którędy dokładnie? Wciąż rozpatrujemy różne warianty - informuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.

Czytaj też: Śródmieście: najgorzej skomunikowana część Gdańska

Jak informują władze miasta, decyzja o uruchomieniu linii już zapadła. Rozpisano też przetarg na zakup odpowiedniego taboru autobusowego. Zakład Komunikacji Miejskiej planuje w tym celu zamówić sześć krótkich pojazdów - tzw. minibusów.

Będą one liczyć maksymalnie 7,5 metrów długości i szerokość 2,2 metra. Na siedząco podróżować będzie mogło nie mniej niż 14 pasażerów, zaś łącznie pojazd musi być zdolny do przewiezienia minimum 37 osób. Autobusy powinny być gotowe w terminie pięciu miesięcy od podpisania umowy na ich produkcję.

Pierwotnie planowano zakup autobusów elektrycznych, ale te jednak okazały się zbyt drogie. Na Śródmieście nie nadają się też zwykłe "krótkie" 12-metrowe autobusy, bo choć mieszczą się one na długość w uliczkach, to problemem jest ich manewrowanie ze względu na szerokość. Przykładowo Solaris Urbino 12 ma dokładnie 2550 mm szerokości.

Czytaj też: Elektryczny autobus na testach w Gdańsku

Linia autobusowa w Śródmieściu ruszyć ma jeszcze w tym roku. Wstępnie mówi się o wrześniu - październiku. - Prawdopodobnie uruchomimy ją po wakacjach. Nie chcieliśmy tego robić przed Jarmarkiem św. Dominika, aby uniknąć zamieszania poprzez zmiany trasy lub zawieszenia linii - tłumaczy Lisicki.

Autobusy kursować mają po jednej okólnej trasie przez cały rok, podobnie jak zwykła linia autobusowa. Będzie też obowiązywać identyczna taryfa przewozowa jak w tramwajach i pozostałych autobusach. Dokładna częstotliwość kursowania nie jest znana, ale ma być na tyle atrakcyjna, by nie opłacało się iść pieszo, lecz poczekać na autobus i nim podjechać np. do dworca głównego.

Dworzec główny ma być przystankiem początkowym i końcowym, choć nie ma jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie. Autobus ma stąd docierać w takie rejony miasta, jak: Długa i Długi Targ zobacz na mapie Gdańska, Długie Pobrzeże zobacz na mapie Gdańska, Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska, Bazylika Mariacka zobacz na mapie Gdańska oraz Hotelu Heweliusz zobacz na mapie Gdańska. Władze miasta nie wykluczają też wariantu, że autobus pojedzie przez Ogarnązobacz na mapie Gdańska, a następnie przetnie ul. Długi Targ oraz Mariacką, a więc typowe deptaki.

- Nie widzę przeszkód, by autobus przejeżdżał z niewielką prędkością w poprzek te ulice. Sam widziałem podobne rozwiązania w innych miastach, nawet z użyciem tramwaju. Pamiętam też, jak niedawno wprowadziliśmy, mimo dużego oporu, całodobową możliwość jazdy rowerem na Długiej i Długim Targu. Nikt z tego powodu nie ucierpiał - przekonuje zastępca prezydenta.

Zakupione przez Zakład Komunikacji Miejskiej autobusy mają też służyć mieszkańcom innych dzielnic. Część z nich zostanie skierowana do obsługi Osowej dla dojazdów do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz pobliskich szkół. Nowe linie lub nawet przeorganizowanie komunikacji miejskiej w tej części miasta to jednak perspektywa co najmniej roku - dwóch lat.

Miejsca

Opinie (331) 10 zablokowanych

  • www

    przynajmiej bedzie cos warszawskiego bo w Warszawie od zawsze jezdza

    • 0 4

  • decyzja rozpoczęcia niszczenia 1000 letnich zabytków zapadła? (1)

    przyznam, że jestem zszokowana decyzją wprowadzenia lini autobusowej na stare miasto. Ludzie to nie jest mądre rozwiązanie!!! Wszędzie na świecie chroni się tak cenne zabytki OGRANICZAJĄC RUCH POJAZDÓW W GRANICACH ZABYTKÓW a tu nasze "mądre" władze wykombinowały jak dopełnić swoje kieszenie dodatkowymi pieniędzmi poprzez rozpoczęcie powolnego lecz trwałego niszczenia istoty miasta...

    • 8 1

    • Zapraszam do Wiednia

      Zapoznać się z trasami linii autobusowych 1A, 2A, 3A.
      Zapraszam także do Bremy gdzie można obejrzeć tramwaje przejeżdżające przez sam środek starego miasta, tuż przy ratuszu. Obawiam się, że te miasta nie zaliczają się do "wszędzie na świecie" zdefiniowanego przez szanowną komentatorkę.

      • 1 1

  • Wąskie ujęcie Starego i Głównego Miasta

    Mam wrażenie, że dla większości obie dzielnice utożsamiane są z ul. długą i mariacką wyłącznie. a to tym czasem całkiem spory obszar....

    • 2 0

  • to jest bez sensu Gdańsk jest beznadziejny, mieszkam tu od 19 lat jeżdżę zapchanymi autobusami linii 112 i nikt nic z tym nie robi tym bardziej ze są teraz wakacje i nie ma jak wsiąść do tego autobusu powinni puszczając więcej tych autobusów linii 112 a nie jeszcze kupują więcej autobusów gdzie powinno się chodzić na spacery a nie jeździć jeszcze autobusami ;/ ma być więcej autobusów w stronę sobieszewa bo to jest do niewytrzymania ludzie musza rezygnowac i czekać ponad pól godziny na następny autobus!!!!

    • 2 0

  • Nie dla autobusów przecinających Długą czy Długi Targ !!!

    Niby tak dbają o starszych ludzi, a wzdłuż Motławy nie ma ANI JEDNEJ ławeczki ! Od Neptuna idąc przez Bramę Zieloną, dalej koło Stągiewnych i na prawo wzdłuż Motławy, aż do wiaduktu NIC !!! Kosza na śmieci też nie uświadczysz, wkoło brud, a podobno bezrobocie !
    W Motławie śmieci pływają, nie ma żadnych służb wodnych do pilnowania i do sprzątania ?
    Tylko sobie posiedzenia urządzają za nasze ciężko zarobione pieniądze, Panowie Radni hehe

    • 5 0

  • żałosne

    lepiej dodajcie więcej autobusów a nie kurde dajecie na stare miasto linie . Ludzie chodzą tam na spacery ,odpocząć,zjeść i dobrze się bawić a nie oglądać wasze zapchane autobusy , do których nieraz nie idzie wejść :(

    • 1 0

  • masakra

    już teraz przejść przez Długą w wakacje się nie da !

    • 1 0

  • ogórek

    Może ogórek bardziej by pasował

    • 0 0

  • Fatalny pomysł!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane