• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy wjadą na Główne i Stare Miasto

Krzysztof Koprowski
29 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512. Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512.

Po latach zapowiedzi wreszcie ścisłe historyczne centrum Gdańska zyska linię autobusową, która zasięgiem obejmie uliczki Starego i Głównego Miasta. Dotychczas obszar ten był niczym obwarzanek - ze świetną komunikacją po obrzeżach i brakiem jakiejkolwiek w środku.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia linii autobusowej w głąb Śródmieścia Gdańska?

Śródmieście Gdańska, wbrew pozorom, jest białą plamą na mapie komunikacji miejskiej. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska - Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska zapewniają dojazd tylko od jednej strony. Wspomaga je jeszcze Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, lecz by dostać np. z Dworca Głównego do wód Motławy czy w niektóre obszary Starego Miasta, niezbędny jest dłuższy spacer. W efekcie mieszkańcy wybierają własne auto lub po prostu rezygnują z podróży z innych dzielnic do Śródmieścia.

- Dlatego, myśląc nie tylko o turystach, w tym też tych, którzy udają się z bagażem do miejsca noclegowego, ale przede wszystkim o osobach w podeszłym wieku i niepełnosprawnych, chcemy uruchomić linię autobusową, która będzie jeździć uliczkami Starego i Głównego Miasta. Którędy dokładnie? Wciąż rozpatrujemy różne warianty - informuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.

Czytaj też: Śródmieście: najgorzej skomunikowana część Gdańska

Jak informują władze miasta, decyzja o uruchomieniu linii już zapadła. Rozpisano też przetarg na zakup odpowiedniego taboru autobusowego. Zakład Komunikacji Miejskiej planuje w tym celu zamówić sześć krótkich pojazdów - tzw. minibusów.

Będą one liczyć maksymalnie 7,5 metrów długości i szerokość 2,2 metra. Na siedząco podróżować będzie mogło nie mniej niż 14 pasażerów, zaś łącznie pojazd musi być zdolny do przewiezienia minimum 37 osób. Autobusy powinny być gotowe w terminie pięciu miesięcy od podpisania umowy na ich produkcję.

Pierwotnie planowano zakup autobusów elektrycznych, ale te jednak okazały się zbyt drogie. Na Śródmieście nie nadają się też zwykłe "krótkie" 12-metrowe autobusy, bo choć mieszczą się one na długość w uliczkach, to problemem jest ich manewrowanie ze względu na szerokość. Przykładowo Solaris Urbino 12 ma dokładnie 2550 mm szerokości.

Czytaj też: Elektryczny autobus na testach w Gdańsku

Linia autobusowa w Śródmieściu ruszyć ma jeszcze w tym roku. Wstępnie mówi się o wrześniu - październiku. - Prawdopodobnie uruchomimy ją po wakacjach. Nie chcieliśmy tego robić przed Jarmarkiem św. Dominika, aby uniknąć zamieszania poprzez zmiany trasy lub zawieszenia linii - tłumaczy Lisicki.

Autobusy kursować mają po jednej okólnej trasie przez cały rok, podobnie jak zwykła linia autobusowa. Będzie też obowiązywać identyczna taryfa przewozowa jak w tramwajach i pozostałych autobusach. Dokładna częstotliwość kursowania nie jest znana, ale ma być na tyle atrakcyjna, by nie opłacało się iść pieszo, lecz poczekać na autobus i nim podjechać np. do dworca głównego.

Dworzec główny ma być przystankiem początkowym i końcowym, choć nie ma jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie. Autobus ma stąd docierać w takie rejony miasta, jak: Długa i Długi Targ zobacz na mapie Gdańska, Długie Pobrzeże zobacz na mapie Gdańska, Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska, Bazylika Mariacka zobacz na mapie Gdańska oraz Hotelu Heweliusz zobacz na mapie Gdańska. Władze miasta nie wykluczają też wariantu, że autobus pojedzie przez Ogarnązobacz na mapie Gdańska, a następnie przetnie ul. Długi Targ oraz Mariacką, a więc typowe deptaki.

- Nie widzę przeszkód, by autobus przejeżdżał z niewielką prędkością w poprzek te ulice. Sam widziałem podobne rozwiązania w innych miastach, nawet z użyciem tramwaju. Pamiętam też, jak niedawno wprowadziliśmy, mimo dużego oporu, całodobową możliwość jazdy rowerem na Długiej i Długim Targu. Nikt z tego powodu nie ucierpiał - przekonuje zastępca prezydenta.

Zakupione przez Zakład Komunikacji Miejskiej autobusy mają też służyć mieszkańcom innych dzielnic. Część z nich zostanie skierowana do obsługi Osowej dla dojazdów do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz pobliskich szkół. Nowe linie lub nawet przeorganizowanie komunikacji miejskiej w tej części miasta to jednak perspektywa co najmniej roku - dwóch lat.

Miejsca

Opinie (331) 10 zablokowanych

  • Spaliny już tam są (1)

    ludzie mieszkający na starym mieście mają piece i palą w nich śmieciami, a w nocy nawet oponami, jeden spalinowy autobus robi mniej szkód niż kamienicznicy palący śmieciami w piecu.

    • 8 7

    • Na Starym i Głownym Mieście 90% to ogrzewanie CO, kretynie.

      Poza tym co to za tępa argumentacja. Jesli nawet by tak było, to dowalić jeszcze spalin? Bezmózgie łapówkarskie kmioty z wiadomej instytucji.

      • 3 5

  • Jeszcze nie opadł smród wokół reformy śmieciowej ...

    ... a tymczasem senior Lisicki ma kolejny cudowny pomysł. Nie ma kasy na naprawę dróg, ale robienie linii autobusowej, której pojazdy albo będą jeździć po turystach albo taranować samochody stojące na wąskich ulicach, kasa jest. Panie Lisicki - wstań pan wreszcie zza biurka i wyjdź pan na miasto! Tam są ludzie, tam jest życie!

    • 15 3

  • Tradycja nagrodzona! (1)

    Przyjaciele! Czy tesknicie za smakiem tradycyjnego piwa?! Jesli tak to macie niepowtarzalna okazje sprobowac nagrodzonego w konsursie marszalka produktu w namiocie tradycyjne smaki k. mariackiego pod nazwa starogardzkie. Ta mala seria nie bedzie dostepna dlugo dlatego jest to jedyna okazja zeby sprobowac czegos tradycyjnego i wybitnego w smaku i aromacie.

    • 1 5

    • Nagroda takiego marszałka

      to chyba antyreklama :-)

      • 2 1

  • Zagrzeb

    Pojedźcie gdzieś za polskę zanim zaczniecie pisać, że to głupi pomysł. W Zagrzebiu tramwaj jeździ po całym starym mieście na poziomie chodnika w ulicach węższych niż długa. Wygląda to dobrze i jest fukncjonalne.

    • 5 7

  • Panowie Adamowicz i Lisicki

    Więcej ławek na Starówce, a nie wprowadzanie autobusów. Za chroniczny brak ławek bierzecie pewnie niezłą kasę od restauratorów i właścicieli kawiarnianych ogródków. Dla Pana Adamowicza proponuję przystanek autobusowy na ulicy Browarnej pod oknami jego mieszkania!

    • 20 3

  • Bzdura na rsorach (1)

    I tak na takich ulicach jak Podwale Staromiejskie i Rajska w godzinach szczytu są hiper korki to jeszcze autobusy tam chcą dowalić, gratuluje pomysłowości , a pomysł z przecinaniem długiej przez autobus? po prostu bomba jeszcze tylko na Długiej nie było potrąconych, ale cóż może oto chodzi , ja się nie znam ;P

    • 12 3

    • Tak jak piszesz. Na Targu Drzewnym, Rajskiej czy

      Stolarskiej w godzinach szczytu jest Armagedon, ale tepaki z UM pierdzą w stołki i g... widzą poza swoją kaską.

      • 6 2

  • Proponuje zrobić wirtualne zwiedzania Gdańska, może w wersji 3D i z dźwiękiem DS. Zainstalować kabiny np. na dworcu Głównym PKP, lotnisku i po sprawie. Gość wysiada z pociągu czy samolotu, 30 minut ze słuchawkami na uszach i w okularach w wygodnym fotelu z popcornem w ręku i z powrotem do pociągu.

    • 5 0

  • Głupota

    Głupota

    • 14 2

  • Komunikacja (1)

    W żadnym mieście nie powinno być autobusów ani tramwajów na Starówkach !!! Trochę ruchu kochani zwiedzający, a nie tylko wozić tyłki jak nie samochodami to autobusami.Ja wolę zwiedzać miejsca gdzie nie ma pojazdów.

    • 9 2

    • rozumiem, że ulice mogą być zawalone autami? To już nie przeszkadza?

      • 1 2

  • Panie Lisicki niech Pan ogarnie najpierw sprawę śmieci, a potem kolejną zabawką. Do dzisiaj nie mam kubła i nikt ode mnie nie odbiera śmieci.

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane