• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1 - ruszają prace na odcinku do Torunia

mb
25 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Najnowszy odcinek A1 ze Swarożyna do Nowych Marz nie został jeszcze oddany, a już zaczęły się prace na kolejnym odcinku do Torunia. Najnowszy odcinek A1 ze Swarożyna do Nowych Marz nie został jeszcze oddany, a już zaczęły się prace na kolejnym odcinku do Torunia.

Zaczęły się prace przygotowawcze na budowie odcinka autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia. Roboty budowlane ruszą na wiosnę przyszłego roku.



Zanim zacznie się budowa drogi trzeba na całej długości zbadać grunt pod 62 km trasy - Na podstawie badań będziemy w stanie dokładnie określić sposoby wzmocnienia podłoża - mówi Piotr Janiszewski, dyrektor projektu z ramienia generalnego wykonawcy, Skanska-NDI. - W planach na ten rok mamy również przygotowanie placów składowych dla materiałów budowlanych oraz budowę dróg technologicznych i przygotowanie lokalizacji zapleczy budowy.

Gdy wszystko będzie gotowe na teren budowy wjedzie ciężki sprzęt. Nastąpi to najprawdopodobniej na wiosnę przyszłego roku.

Odcinek do toruńskich Czerniewic - ostatni budowany przez konsorcjum GTC - połączy się w przyszłości z obwodnicą tego miasta, która tym samym stanie się częścią autostrady A1. - Na razie jest to jednopasmowa droga ekspresowa - wyjaśnia Małgorzata Dobosz, menadżer w Skanska-NDI. - W przyszłości zmodernizujemy istniejącą trasę i dobudujemy do niej drugą nitkę jezdni.

W ramach tej inwestycji powstaną 62 kilometry autostrady: 51 km całkiem nowej drogi i 11 km nowej nitki do istniejącej już obwodnicy toruńskiej.

Projekt autostrady obejmuje remont 14 obiektów inżynieryjnych oraz budowę 51 nowych, w tym trzech mostów, z czego dwa będą przecinać Wisłę. Most pod Grudziądzem liczący ponad 2 km będzie najdłuższą tego typu konstrukcją w Polsce. Kosz trzech konstrukcji to 191 mln euro.

Średni koszt budowy kilometra nowej autostrady wyniesie 11,7 mln euro Przypomnijmy, że każdy kilometr odcinka ze Swarożyna do Nowych Marz kosztował średnio 5,6 mln euro.

- Taki skok wynika z rosnących kosztów pracy i cen materiałów budowlanych - tłumaczy Ewa Łydkowska, rzeczniczka prasowa GTC

Cały, 152-kilometrowy odcinek zostanie oddany w 2011 roku. Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk liczy, że w tym samym czasie, gotowych będzie 569 km autostrady A1, aż do granicy z Czechami.
mb

Opinie (130) 4 zablokowane

  • Już ruszyły!!!!? (2)

    Matko jedyna co za pośpiech...

    • 1 0

    • pośpiech (1)

      a później będa zrywać wierzchnią warstwę

      • 0 0

      • ruszaja prace hahah ale dopiero na wiosne 2009!!

        tempo zólwia!!

        • 0 0

  • Ciekawe co powiedzą niedowiarki gdy: (14)

    W 2012 Polska będzie miała te 4 nowe stadiony, przyzwoitą ilość autostrad, rozbudowane porty lotnicze, wielkie inwestycje w miastach organizatorach EURO 2012.

    • 1 2

    • Dla mnie wystarczy że się powieszą

      i to wystarczy.

      • 0 0

    • modlitwa polaka (1)

      czlowieku co rano marzy mi sie zeby Twoje slowa staly sie prawda! Zeby ten kraj stal sie normalny :) Osobiscie jechalem tydzien temu autostrada A1 (pierwszy raz :p), a dalej krajowa jedynka -widzialem zjazd w nowych marzach. Wszystko wyglada naprawde imponujaco !

      • 0 0

      • Polska...

        Polska będzie normalna między innymi wtedy, jak tacy malkontenci przestaną psuć innym krew i dadzą optymistom żyć i cieszyć się z tego, że są Polakami:)

        • 0 0

    • cuda (3)

      powiemy cuda Tuska !!!!!!!!!!

      • 0 0

      • Dla Ciebie PANA Tuska. (2)

        No chyba że jesteście kolegami.

        • 0 0

        • Si !! razem maryske z nim palilem... a moze mlucilem... ?!!! :P

          • 0 0

        • śmiechu warte...

          • 0 0

    • powiemy:
      NIEMOŻLIWE! A JEDNAK!

      I bardzo się ucieszymy :)

      • 0 0

    • a łyżka na to: niemożliwe :P

      • 0 0

    • Powiedzą:

      A marchewkę Frantic kupiłeś?

      • 0 0

    • a swistak siedzi i zawija je w te sreberka...

      SORRY! Jestem bardzo za tym zeby wszystko sie udalo, jest to moim marzeniem i bede pierwszym ktory kupi bilety na mecze w gdansku ale po prostu nie moglem sobie darowac tego tekstu :o) chyba tak troche przemawia przezemnie to polskie malkontentctwo

      • 0 0

    • jak to co..

      wyłączymy "simcity 3000" na kompie i pojdziemy spac bo rano do roboty trzeba wstać

      • 0 0

    • nie pal "tego"

      • 0 0

    • Pisiorstwo masowo się obwiesi.Superojciec bezdzietny, na widok zbliżającej się autostrady da nogę do Azji. I tyle!!!

      • 0 0

  • Uda się!!?? (7)

    Może w końcu w Polsce bedzie się jeździć jak w Europie. Tylko ile będzie nas kosztować tak luksusowy przejazd przez A1?

    • 2 0

    • (5)

      Za przejazd dotychczas wybudowanym 30-km odcinkiem auto osobowe placi 3,50 zl. Moim zdaniem za taki luksus sie oplaca

      • 0 0

      • drogo? (4)

        heh nie zapominaj że to cena PROMOCYJNA na czas remontu "jedynki" na odcinku do tczewa.

        • 0 0

        • 180zł (3)

          podobno tyle ma kosztować w przyszlości przejazd od z polnocy az po granice z czechami

          • 0 0

          • 180 zł (1)

            Tyle też kosztuje przejazd za taki odcinek w Chorwacji i Włoszech.

            • 0 0

            • 50 euro, bez przesady

              jeżdziłem dużo po włoskich autostradach i z tego co pamiętam za odcinek ok. 600 km płaciło się około 20-25 euro, jeśli nie mniej.

              no ale cóż, pozyjemy, zobaczymy;)

              • 0 0

          • jak dla mnie to cena jest OK

            około 80pln zwróci się na oszczędności w spalaniu.

            • 0 0

    • ciekawe czy będzie ulga dla studentów, albo miesięczny...

      • 0 0

  • prawie 12 mln za km autostrady?? i to Euro??? (7)

    ludzie!!! kto bierze w łapę. jestem studentem budownictwa PG i wiem że koszt wybudowania km autostrady nie przekracza 15 mln ale złotych!!!!

    • 1 0

    • Nooo

      Mnie też to przeraża, choć jestem z zupełnie innej branży...

      • 0 0

    • (3)

      Panie studencie, pan czyta malo uwaznie :) wiedza ksiazkowa to za malo, potrzebna jest takze wyobraznia i wieksza uwaga :) koszt budowy autostrady(mostu) nad Wisla, jest napewno duzo wiekszy niz na plaskiej polnej drodze ;) (a mosty beda 3, z czego 2 nad Wisla) Pozatym widzial pan moze zjazd na autostrade ? koszt takiego zjazdu pewnie tez jest 5ciokrotnie wiekszy niz plaskiej drogi. Do tego oczywiscie dochodzi kupno ziemi, w miejscach gdzie autostrada przechodzi przez dzialki prywatne :) Biurokracja to pewnie jakies 5% kosztu calej autostrady (unijne normy xP)

      • 0 0

      • (1)

        a nie wiem czy to nie jest tak, ze mosty licza osobno.

        ale sam jestem ciekaw ile to faktycznie kosztuje.
        marża u firmy wygrywajacej przetarg moze byc na poziomie 'uczciwych' 5-10%, ale u podwykonawcy, jakas 'skanska beton' moze byc zupelnie inaczej.

        ale daleki jestem od wypowiedzi drzewieckiego, ze jest jakis "uklad" zeby kroic Polakow.

        • 0 0

        • A może koszt zatrudnienia Chinczyka będzie niższy...

          • 0 0

      • tak na marginesie ... mosty są finansowane niezależnie ...

        • 0 0

    • gowno wiesz moj drogi, pojdziesz na wyzsze semestry to sie dowiesz, ze prace gruntowe pochlaniaja wiekszosc kosztow i jak jest lipa i trzeba robic ostre wzmocnienia to cena bedzie sporo wyzsza.

      a autor artyjkulu bardzo sprawnie nie ujawnil fakty, ze jak zaczynali A1 to euro stalo 1,5zl wyzej niez teraz. ale kto o tym pomysli? mnie baranow pieni na forum mniej doslon reklam w portalu

      • 0 0

    • chyba jesteś słabym studentem skoro masz takie informacje...

      • 0 0

  • dobre pytanie (2)

    ciekawe ile będe musiał zapłacić za trasę z gdańska do katowic?

    a tak w ogóle to do roboty!!!:)

    • 0 0

    • winiety!!! (1)

      stawać kilka razy na bramkach, często w korku - tak jest na A2 i w Śwarożynie - to nie ma sensu jestem za wprowadzerniem winiet za korzystanie z dróg ekspresowych i autostrad! Tak mają nasi południowi sąsiedzi,Austria, Szwajcaria Ważne by roczna winieta nie była zbyt wysoka 100-180 zł, tranzyt płaciłby za tygodniowe lub 10-cio dniowe winiety

      • 0 0

      • Co to winiet to się zgadzam.

        Natomiast akurat w przypadku A1 wybrano bardziej cywilizowane rozwiązanie niż na A2. Na A1 będziesz płacił tylko raz na zjezdzie którym będziesz opuszczał autostradę. Na wjezdzie dostajesz kartę z zaprogramowaną informacją gdzie wjechałeś na A1 a na zjezdzie naliczą Ci opłatę w wyskości odpowiedniej do przejechanej drogi. Tak są rozwizane opłaty na autostradach np. w Chorwacji

        • 0 0

  • 3miasto przy Krakowie i Wrocławiu to prowincja. (8)

    Porównując: Mniej więcej jak Elbląg prz 3mieście.

    • 2 0

    • spokojnie, spokojnie...nawet jeśli tak jest, (1)

      to już niedługo się to zmieni. Trójmiasto ma potężne możliwości, na rozwój. Rozwinięcie sieci dróg znacznie ożywi nasz region, a Gdańsk i Gdynia zostaną ponownie "oknem na świat" całej Polski.

      • 0 0

      • inni też się rozwijają

        Tak więć nawet mimo postępu w porównaniu z innymi metropoliami Trójmiasto może nadal być dziurą.
        Z drugiej strony - jakaś szansa jest.

        • 0 0

    • Szczęśliwa prowincja... (1)

      ...bo podobno w Trójmieście żyje się najszczęśliwiej. Możecie mieszkać w tych swoich "metropoliach" ale czy to czyni Was bardziej szczęśliwymi? Jak wykazały badania NIE. Jasne, można kilka rzeczy poprawić w 3mieście, zawsze się coś znajdzie ale i tak jest dobrze w porównaniu z... Krakowem czy Wrocławiem. Mi jest tu dobrze i jestem zadowolony, że mieszkam w 3mieście.

      • 0 0

      • dokładnie!

        zwał jak zwał, mnie tu dobrze i tyle!:)

        • 0 0

    • a Wrocek to miasto gdzie coraz więcej inwestycji typu montownie pralek itp... no cóż to jest rozwój?? już Kraków lepszy, ale przereklamowany również! Widac sile mediow

      • 0 0

    • Trojmiasto to brzmi dumnie

      • 0 0

    • a kraków i wrocław(o warszawie nie wspominając;) ) to prowincja przy takim np. berlinie, monachium czy hannowerze...i co z tego? a trójmiasto przynajmniej ladne jest:)))

      • 0 0

    • to po co przyjeżdżasz tu co roku na urlop???

      • 0 0

  • mogło byc taniej... (6)

    Gdyby PIS nie odebrał koncesji GTC to koszt byłby niższy.... czemu nikt tych debili nie pociągnął za kieszeń po tej wielkiej wpadce??!!

    • 1 0

    • Gdyby nie wynaleziono silnika... (1)

      ... to nie trzeba by było autostrady. Ja tez uważam, że to był błąd. Ale 12 mln EUR za km to chyba nie wina PISu. Tak się kręci lody na transporcie...

      • 0 0

      • wlasnie ze wina

        bo gdyby przemadry Polaczek nie zaczal sie pluc ze GTC za duzo sobie zyczy i on wybuduje taniej (?!) to koszt budowy bylby duzo nizszy = tansze przejazdy.

        Ale jak to u nas, jeden durny polityk narobi balaganu po czym zostanie wywalony na zbity pysk (cale szczescie) ale... no wlasnie ale, MY musimy za bledy tego barana placic - i to slono

        • 0 0

    • GTC bez koncesji buduje drożej?

      • 0 0

    • Kretynem jestes..

      a nie studentem... do szkoly to bys chcial byc. Kretyn!

      • 0 0

    • Maksymalna stawka za km jest określona w umowie i taką tez maksymalną stawkę zażądano za przejazd 30 km A1. Inna rzecz, że koncesjonariusz ma w umowie zagwarantowaną refundację od skarbu państwa jeśli nie zwrócą sie koszty budowy po okresie eksploatacji (nie wiem 20 czy 30 lat) Wobec tego w interesie koncesjonariusza jest to, żeby każdy kilometr kosztował jak najdrożej ! Nawet 100 ml EUR, bo to są tylko koszty "na papierze".

      • 0 0

    • zgadzam się....

      Majstrowanie PISu przy koncesji kosztowało ok 310 mln Euro. Może by panowie Polaczek i Kaczyński dołożyli się prywatnie do tej kwoty?

      • 0 0

  • Wyrób autostradopodobny... (17)

    Dwa pasy w jedną stronę to nie autostrada, bynajmniej w Anglii są tylko trzypasmowe. Dziwne, że nikt nie podaje tego faktu porównując ceny budowy w Polsce i na zachodzie (choć i tak w Polsce są wyższe)

    • 1 1

    • Heh (6)

      A we Francji są pięciopasmowe potwory, i co? Szersze nam widać na razie nie potrzebne.

      • 0 0

      • szersze to z pewnoscia nie potrzebne, ale drozsze, sporo droższe, jeszcze drozsze, ach jak najdrozsze....

        • 0 0

      • ... (4)

        szersze nie potrzebne? żartujecie sobie. za 20 lat? o czym wy mówicie. lepiej spójrzcie w statystyki zwiększania się ilości samochodów w kraju. juz za max 5 lat te dwupasmowe autostrady będą zapchane niczym trójmiejska obwodnica teraz. za 10 lat będziemy stali w korkach na całej szerokości 2 pasów. :)

        • 0 0

        • oni patrzą na to inaczej... za 20 lat 3/4 użytkowanych samochodów w Polsce się rozsypie... ;p

          • 0 0

        • r_acja będziemy stali w korkach,a to dlatego,że jakiśjełop wyjedzie na drogę szrotem i będzie wyprzedzał "oszczęnościowo" inne samochody ,przez 15 km-wyprzedzi 1 samochód, albo będzie się zastanawiał którym zjazdem zjechać, niestety takich debili-kierowców jest jeszcze cała masa.

          • 0 0

        • za 20 lat to się ropa skończy ...

          ... bo Chińczycy i Hindusi wszystko zużyją. I będziemy jeździć po autostradach rowerami. ;-))

          • 0 0

        • nie, potrzebne.

          lekcje z ortografii, gramatyki i fleksji.

          • 0 0

    • to podaj prosze koszt budowy trzypasmowej autostrady w UK zakontraktowany w tym roku.

      • 0 0

    • pomyłka

      pomyłka : nie "bynajmniej" lecz powinno być
      "przynajmniej" .
      bynajmniej jest pejoratywne ,to coś czego nie
      powinno być/

      • 0 0

    • A teraz idź Sopotku po słownik...

      i zobacz co znaczy słowo "bynajmniej".

      • 0 0

    • puki co moze nie potrzebne szersze ale za 20 lat znowu bedzie ciasno na tych dwoch pasach, a wtedy koszty beda jeszcze wyzsze i znowu czekanie przetargi itd.. gdzie tu terminowe planowanie?

      • 0 0

    • tak to jest jak ktoś wyjeżdża pierwszy raz za granicę, to wypisuje takie pierdoły (1)

      nie masz pojęcia o co chodzi z autostradami, to się nie wypowiadaj

      wszystkie autostrady w Anglii są 3 pasmowe - to ciekawe - zjeździłeś wszystkie, czy tylko przejechałeś parę kilometrów najbardziej uczęszczanych?

      a wiesz, że te 3 pasmowe miały kiedyś tylko 2 pasy?

      no jak dziecko świeżo wyjechane za granicę może wiedzieć takie rzeczy

      ale pitolić można - czemu nie - może jeszcze skrytykujesz, że nie są 10 pasmowe... :)))

      jak myślisz, co jest lepsze brak dróg ekspresowych czy brak autostrad 3 pasmowych?

      • 0 0

      • Zgadzam sie. 3 pasmowe sa tylko te glowne (polnoc-podudnie). Mozliwe, ze w przeszlosci byly 2 pasmowymi drogami.

        • 0 0

    • ...polski standard (2)

      Taki jest standard. Dwa pasy i awaryjny. To tylko połowa problemu. W Niemczech każda autostrada, która jest przeznaczona na ciężkli transport jest betonowa. Ze względu na koleinowanie, koszty utrzymania, koszty oświetlenia, trwałość. Nasze A1 ma łączyć rozwijające się porty z resztą kraju a może i południem europy. Trzeba sobie zestawić obie informacje i wyciągnąć wnioski. Ten co przeznacza asfaltowe drogi pod ciążki transport musi być chyba nie spełna rozumi i świdomości kosztów jakie to za sobą pociąga. (Króre zersztą wszycy zapłacimy)

      • 0 0

      • 90 % betonowych jest w stanach, w NIemczech tylko nieliczne sa a nie kazda bo sa bardzo drogie, na co stac tylko Ameryke niestety...

        • 0 0

      • Wiekszosc autostrad, ktore widzialem byly asfaltowe a bylem juz w niejednym kraju. Betonowe sa zazwyczaj glosniejsze.

        • 0 0

    • Tylko ze w Angli jest wieksze natezenie ruchu niz na odcinku z Gdanska do Torunia. Na razie 2 pasy w jedna stone wystarcza.

      • 0 0

  • BRAWO!!!

    Wierze że sie uda! Trzeba byc optymista:-)

    Jak cala A1 bedzie gotowa bujne sie od poczatku do konca na rolkach :P

    • 0 0

  • i co nieudaczicy ? (5)

    praca wre - a kraj się imponująco rozwija ! konsekwentnie do przodu -brawo

    • 0 0

    • I wszystkim się żyje dostatnio... (1)

      Jakbym Gierka słyszał...

      • 0 0

      • ale Gierek prosił o pomoc...

        • 0 0

    • konca nie widac (1)

      "Najnowszy odcinek A1 ze Swarożyna do Nowych Marz nie został jeszcze oddany, a już zaczęły się prace na kolejnym odcinku do Torunia." - to zdanie mowi samo za siebie. te autostrade powinno sie budowac na calej trasie a nie podniecac etapami budowanymi przez 20 lat. rzeczywiscie nieudacznicy...

      • 0 0

      • no i właśie buduje się na prawie całej długości

        • 0 0

    • nad wszystkim czuwa gospodarz domu nie da on zrobic krzywdy nikomu......

      PRL to byly czasy

      eeeee

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane