• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Banerowe Miasto Gdańsk. Kiedy to się skończy?

Jakub Knera
14 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
W Gdańsku reklamy są wszędzie. Także na Trakcie Królewskim... W Gdańsku reklamy są wszędzie. Także na Trakcie Królewskim...

Wieża ciśnień przy PGE Arenie wkrótce stanie się kolejnym nośnikiem reklamy w Gdańsku. Czy reklamowe szaleństwo kiedyś się skończy? Być może, bo radni przygotowują dokument regulujący, gdzie mogą pojawiać się reklamy.



...a nawet na zabytkach. Tu na fasadzie Wielkiego Młyna. ...a nawet na zabytkach. Tu na fasadzie Wielkiego Młyna.
Teraz w słup reklamowy zmieni się także wieża ciśnień przy stadionie PGE Arena Gdańsk. Teraz w słup reklamowy zmieni się także wieża ciśnień przy stadionie PGE Arena Gdańsk.
Żelbetowa wieża stoi u zbiegu ulic Kochanowskiego i Uczniowskiej zobacz na mapie Gdańska, przy wiadukcie obok dawnego przystanku SKM Zaspa Towarowa. Dokładnie za rok przez to miejsce będą się przewijać tysiące fanów piłki nożnej, bo stadion PGE Arena znajduje się kilkaset metrów dalej. Potencjał reklamowy miejsca postanowiło wykorzystać PKP - właściciel wieży. Właśnie ogłosiło aukcję, w której szuka chętnych do wykupienia w tym miejscu reklamy.

To kolejny argument dla tych, którzy uważają, że przestrzeń miejska stała się reklamowym śmietnikiem, gdzie można robić wszystko. W Gdańsku (ale i w innych miastach) reklamy są wszechobecne - na rusztowaniach, fasadach budynków, kamienicach, ale także w postaci mobilnych banerów, które na lawetach rozstawiane są w całym mieście.

Po dziesiątkach opisujących to tekstów problem wreszcie dostrzegli gdańscy radni. Planują opracować dokument poświęcony estetyce przestrzeni miejskiej. Według niego, miasto ma zostać podzielone na trzy strefy: prestiżu, tożsamości i miejską. W zależności od terenu, określać będzie się wymagania względem małej architektury - mebli miejskich, nawierzchni placów i ulic oraz terenów zielonych czy kiosków.

- Chcemy uporządkować kwestie reklamy na terenach gminy, tam gdzie miasto Gdańsk jest właścicielem gruntów czy budynków - tłumaczy radny Dariusz Słodkowski, członek komisji zagospodarowania przestrzennego. - Niestety prawo pozwala nam tylko na tyle. O reklamie na prywatnych nieruchomościach wciąż będzie decydował ich właściciel.

Reklamy w przestrzeni miejskiej:

Ważnym elementem dokumentu będzie wprowadzenie zasad lokalizacji reklam i informacji wizualnej, m.in. poprzez określenie, kto może zawiesić szyld, czym różnią się reklamy okolicznościowe od okazjonalnych i gdzie można stawiać legalnie reklamy mobilne na lawetach.

Gdańsk chce być jednym z pierwszym polskich miast, gdzie uregulowane są kwestie wieszania ekranów ledowych. Odtąd będzie można zakazać ich ustawienia, jeśli powodują oślepienie, odwracają uwagę kierowców lub konkurują z sygnalizacją świetlną. W planach jest powołanie grupy, która z ramienia Rady Miasta będzie przyglądała się pracom nad prawnymi rozwiązaniami.

- Można spodziewać się, że w najbliższych latach będzie przybywać reklam świetlnych, nie tylko ledowych - tłumaczy Dariusz Słodkowski. - Już dzisiaj zdarza się, że sprawiają one problemy, np. przy biurowcu K5 na ul. Kartuskiej sygnalizacja świetlna z ul. Powstańców Warszawskich rywalizuje z... migoczącą, zieloną reklamą znajdującej się w parterze budynku apteki.

Gdańsk: banerowa stolica Polski

Gdy kilka miesięcy temu okazało się, że Neptun może zniknąć na lato z Długiego Targu, protestowali wszyscy. Co z tego, że został, skoro ani jego, ani innych gdańskich zabytków już prawie nie widać zza reklamowej tandety?

Trudno mi zrozumieć gdańszczan, którzy twierdzą że są dumni z urody swojego historycznego śródmieścia. Wystarczy kilkuminutowy spacer po Trakcie Królewskim i nad Motławą, by przekonać się, jak sami zeszpecili tę najpiękniejszą ponoć część miasta.

Reklamy w oknach Hali Targowej. Reklamy w oknach Hali Targowej.
Banery na kamienicach przy Długiej. Banery na kamienicach przy Długiej.
Banery restauracji nad Motławą. Banery restauracji nad Motławą.
Co widzi bowiem spacerujący po Głównym i Starym Mieście? Na Długiej i Długim Targu widzi rząd ogródków piwnych, z których każdy wygląda inaczej, jeden stoi na podeście, inny nie, a ich parasole mienią się wszystkimi kolorami tęczy. Widzi powiewające na wietrze reklamowe skrzydła stojące przed niektórymi lokalami. Widzi wiszące na fasadach budynków obwisłe banery reklamowe, zachęcające (czy aby na pewno?) do kupna mieszkań. Widzi oklejone reklamami okna kamienic - widok charakterystyczny dla przemysłowych przedmieść, ale nie dla reprezentacyjnej ponoć części miasta.

Poza tą reklamową drobnicą, która pojawia się oczywiście nielegalnie, ale którą nikt się nie przejmuje, spacerowicz widzi też - całkowicie legalne - ogromne reklamy wiszące na rusztowaniach remontowanych kamienic. Z jakiegoś powodu ktoś kiedyś uznał, że gigantyczny telefon komórkowy ma więcej uroku niż odnawiana właśnie fasada. Być może, ale w szanujących się miastach Europy na czas remontu zabytku zawiesza się na nim wizualizację budynku już po modernizacji.

Reklamy w oknie na Długim Targu. Reklamy w oknie na Długim Targu.
Reklamy na zabytkowej baszcie łabędź. Reklamy na zabytkowej baszcie łabędź.
W Polsce, podobnie jak w innych krajach, właściciele nieruchomości nie mogą samodzielnie decydować o wykorzystaniu fasad swoich budynków. Co z tego, skoro nikt tego nie przestrzega? Na oknach zabytkowej Hali Targowej w Gdańsku reklamują się: sklep z piwem, butik i księgarnia. Na fasadzie zabytkowego Wielkiego Młyna reklamuje się sklep spożywczy. W oknach na Długim Targu wklejono reklamy biura podróży i linii promowej.

Kamienica przy ul. Szerokiej. Kamienica przy ul. Szerokiej.
Była kamienica, jest reklama. Była kamienica, jest reklama.
Baner na Bramie Chlebnickiej. Baner na Bramie Chlebnickiej.
Teraz radni chcę stworzyć gremium, które z zalewającym nas reklamowym chłamem będzie walczyć. Trzymam kciuki, by im się udało, ale niespecjalnie wierzę w powodzenie tej misji. Gdy kilka lat próbowałem się umówić z plastykiem miejskim, do którego zadań należy m.in. dbanie o estetykę miasta, nie było to łatwe. Dlaczego? Bo plastyk miejski pracował na pół etatu. Widać ktoś uznał, że więcej pomagać urodzie Gdańska nie trzeba.

Michał Stąporek

Opinie (117) 10 zablokowanych

  • (5)

    Około 10 lat temu w tej wieży były dobre imprezy house :) :) ;)

    • 88 6

    • Siouxie Tower albo jakoś tak to się zwało :-) pamiętam, choć tam nigdy nie byłem to wiem, że sztachety leciały :-)

      • 3 2

    • człowiek z Metra tam pogrywał...

      dj ricardo bodajże... teraz chłpaczyna sie rozwinął...

      • 1 1

    • lubie house music ale ...

      ... w tej wiezy byly imprezy po to zeby bylo gdzie dragi handlowac

      • 2 3

    • nie tylko housowe , zarąbista imprezownia była dopuki menele nie dorwały się do rządzenia nią i starały się zrobić manieczkową melinę

      • 2 1

    • a ja pamiętam jak tam był min. magazyn w wodą mineralną :)

      Wieża jest super, gdyby ktoś pomyślał to fajne miejsce na knajpę z basenem :)

      • 1 2

  • Polecam 5. Aleję w NYC. (3)

    • 23 75

    • pewnie madralo, pownuj ulica dluga i dlugi targ z 5 ave. przeciez to praktycznie takie same miejsca jesli chodzi o architekture, historie i kontekst. bardzo madrze.

      • 61 5

    • a ja polecam mediolan

      katedrę duomo konkretnie z zboku na całej długości fasady wielki baner reklamujący krem nivea; nie twierdzę, że to ładnie, ale szpecenie otoczenia to nie tylko nasz polski "przywilej"

      • 3 0

    • ale sie znalazl znawca

      akurat 5 aleja jest elegancka, bardzo czysta i bez reklam. Tylko cartier sie swieci.

      • 4 2

  • ciekawe czy wytrzyma ciśnienie kibiców po meczu polski z ...

    ..nic się nie stało...

    • 66 1

  • No cóż brzydota naszych miast jest porażająca wszedzie pełno bilbordow reklam LED i innych paskudztw (5)

    a wszystko to powstaje bez ładu i składu jednym slowem samowolka a w takim Paryżu reklam jest o wiele mnie,j sa ladniejsze i jest specjalny urzad ktory kontroluje co i jak jest robione i nie toleruje jakis paskudztw oszpecajacych krajobraz

    • 125 5

    • trzeba być mentalnie moherowym betonem (4)

      żeby frustrować się na widok reklam

      • 0 36

      • nawet boję się pomyśleć kim trzeba być, żeby nie mieć z tym śmieciem problemu... (3)

        • 19 1

        • na pewno nie komuchem (2)

          który by cenzurował wolny rynek

          • 1 10

          • Komuchem, ... (1)

            ...mocherem betonowym, cyklistą, masonem, Żydem i gejem :) Czy pominąłem jakieś mniejszości znienawidzone przez każdego zdrowego Polaka?

            Co tam, zarabiasz pan na stawianiu przyczepek z reklamą masażu erotycznego na bezpańskich placykach?

            • 9 2

            • fajny prowokacyjny post od góry aż do samego dołu :) -nie ma co...

              faktycznie-być może mniejszości narodowe dały by się nabrać i sprowokować, ale Polacy mają wylane na takie prymitywne zaczepki :)))\
              Próbujcie dalej :) tylko nie piszcie jak analfabeci (nie zapominajcie o polskiej pisowni) :)

              • 0 0

  • Odpowiadam: (2)

    nigdy.

    • 25 1

    • a ja na przekór nie kupuję niczego co jest natrętnie reklamowane:)

      • 7 1

    • dokladnie

      polska to kraj zawistnych badziewiarzy bez gustu i zanteresowań

      • 0 1

  • podatki chcą kasować (5)

    ale oczywiście reklamowac sie nie można. To jak ci przedsiębiorcy maja zarabiać. Tylko opłaty, podatki itp. Pracownicy chce więcej zarabiać, ale jak szef chce powiesić reklame żeby mieć więcej klientów, to od razu zrobić z niego przestepcę. Jakiś ład musi byc, ale nie robic wszystkiego na zasadzie, że wszystko zakazac, żeby nic nie było, tylko płacić i się nie odzywać

    • 23 74

    • (2)

      Reklamy nie powodują, że więcej się zarabia. Na rynku jest określona ilość pieniądza, reklamy tylko mogą zmienić proporcje wydatków. Wolał bym aby przedsiębiorcy wydawali kasę na ludzi, a nie kolorowe reklamy. Konkurowali jakością, a nie wielkością banerów.

      • 18 3

      • Reklama nie powoduje ze sie wiecej zarabia, (1)

        tylko wiecej sprzedaje. A to ze jest okreslona ilosc pieniedzy na rynku to sie zgadza. Ale przedsiebiorca nie wyda na ludzi wiecej jak firma wiecej nie zarobi, no bo z czego. Reklama przyciagnie potencjalnego klient, ktory kupi towar, a tym samy przedsiebirca bedzie mial wiecej pieniedzy, ktore bedzie mogl (chociaz nie zawsze) przeznaczyc dla ludzi. Kolo sie zamyka.
        Nie na darmo sie mowi, ze "reklama dzwignia handlu".
        Kto sie z tym nie zgadza, niech stawia minusy, ale to i tak nic nie zmieni.

        • 7 6

        • najlepszą reklamą jest jakość usług / towaru

          a najwięcej zarabia się mając klientów 'z polecenia', namówionych przez znajomych, którzy byli zadowoleni z naszych usług.

          Tylko badziewne firmy, oferujące szitową jakość, inwestują w banery i ledowe reklamy. Dobre firmy tego nie potrzebują.

          • 3 1

    • Reklama to nie żadna przedsiębiorczość

      tylko dziadostwo.

      • 4 3

    • doba internetu

      W dobie internetu i tak szuka sie informacji w necie. Co mi po reklamie, ktorej i tak nie zapamietam, np. podczas prowadzenia samochodu. A to, ze na starym miescie nie powinno byc obwieszania sie reklamami to sluszny kierunek. Jak chce miec fajen zdjecie z wakacji i nie tylko to nie chce miec na zdjeciu jakiejs reklamy. Zreszta w przypadku np. publikacji takiego zdjecia to powinnam dostac jeszcze kase za "reklamowanie".

      • 5 0

  • Bez przesady... (2)

    Już bez przesady w miejscu gdzie są prowadzone roboty na wysokościach - przy rozstawionych rusztowaniach wolę oglądać kolorową reklamę niż jakąś obskurną siatkę ochronną. Większość zdjęć przestawia właśnie takie sytuacje...

    • 32 38

    • tak, tylko że te remonty to fikcja dobrze o tym wiesz

      • 2 6

    • Mozna przecież na siatce nadrukować wizual budynku, ale w wersji już odnowionej.

      • 4 0

  • Zamiast ładnego miasta z dużą ilością zabytków robi sie jedno wielkie GÓW#! z masą bezsensownych reklam !!!

    • 92 3

  • TEŻ TRZYMAM KCIUKI, BY WRESZCIE POWIEDZIEĆ STOP

    dla tego chłamu w historycznym śródmieściu Gdańska, robiąc z pięknej architektury jarmarkową tandetę i festiwal płacht, które nie pozwalają turystom przyjrzeć się należycie zabytkom.
    Szkoda tylko, że radni budzą się dopiero wówczas, gdy masy gdańszczan sami mówią: stop!

    • 85 4

  • nigdy gdyż POLACY nie mają wpojonej estetyki , wszystko wygląda jak psu z budy (11)

    • 100 12

    • Ty masz ogromną fobię przeciwko POLAKOM (2)

      zobacz że POLACY mają poczucie estetyki i porządku - dowód: wypowiedzi POLAKÓW np na tym forum.
      nieliczne inne oraz obsesyjne i nienawistne przypisalibyśmy Tobie i Tobie podobnym spoza granic naszej Ojczyzny

      • 11 14

      • no i co że mają jak tego nie potrafią wprowadzić wżycie, obsesyjnie chyba ty masz ja tu żyję i rzygać się chce jak na to patrzę na ten zlepek dziadostwa jakie się promuje i jakie te POLAKI łykają.A dobre rzeczy albo znikają albo nie są w stanie się utrzymać.Wiec tu nie świruj

        • 6 5

      • nie bądźcie naiwni Agnieszko i Wojtku

        wypowiedzi POLAKÓW np na tym forum, z całym szacunkiem dla tegóż forum, nie są reprezentatywne.
        Dowodem jest to co widać.
        Przyczyny tkwią gdzieś głęboko. Np. kakofonia stylu domkowisk to może odreagowanie szarej komuny?
        Ale brak zwyczajnego szacunku dla krajobrazu, tak miejskiego jak i wiejskiego.
        Niewygodne opinie jakiegoś konserwatora najczęściej postrzegane są jako hamulcowe, przeciwko "dobremu" postępowi. Tylko dlaczego ten postęp ciągle ma kształt XIXw kapitalizmu? itd. itp.

        • 10 0

    • Te nieestetyczne reklamy to reklamy ZAGRANICZNYCH firm (3)

      - wciskają POLAKOM obcy chłam

      tyle

      • 6 8

      • zagraniczne firmy korzystają z polskiego chaosu. największy syf reklamowy pochodzi z prywatnych polskich gruntów.

        • 13 1

      • (1)

        Obcy chłam hahahaha a co jesz wszsytko co POLSKIE to ładnie trawę smarujesz piachem, buty też masz z POLSKIE,POLSKIEM samochodem jeździsz...weź się nie wypowiadaj jaskiniowcu

        • 1 3

        • weź sobie zobacz kto jest tak naprawdę właścicielem tych "polskich" spółek i firm! -JASKINIOWCU

          • 1 0

    • tu nie chodzi o estetykę (2)

      tylko o pieniądze i chciwość Polaków... niestety

      • 4 3

      • (1)

        Chciwosc nadal rzadzi swiatem, tyle ze amerykanska i niemiecka chciwosc jest bardziej sprytna.

        • 5 0

        • Na szczęście.....

          ...jest też bardziej estetyczna.

          • 3 0

    • a foksy to mają dopiero wpojone.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane