• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą nowe trolejbusy, ale na biletomaty zabraknie pieniędzy

Patryk Szczerba
17 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czytelnik: Gdynio, zainwestuj wreszcie w biletomaty
Trolejbusy bez szelek nie będą nowością na Skwerze Kościuszki. Do tej pory jednak pojawiały się tam wyłącznie w ramach pokazów. Trolejbusy bez szelek nie będą nowością na Skwerze Kościuszki. Do tej pory jednak pojawiały się tam wyłącznie w ramach pokazów.

Prawdopodobnie latem na gdyńskie ulice wyjadą na testy dwa nowe trolejbusy, które z akumulatorów mają korzystać nie tylko awaryjnie, ale podczas regularnej eksploatacji na trasie. Nie ma za to szans, by w mieście w 2014 roku pojawiły się biletomaty.



Czy uważasz, że inwestowanie w trolejbusy z napędem akumulatorowym ma sens?

Póki co po mieście jeździ ponad 20 trolejbusów, które dzięki specjalnym akumulatorom gromadzą energię i mogą przejechać bez trakcji nie więcej niż 2 km. Najczęściej baterie są jednak wykorzystywane podczas nadzwyczajnych wydarzeń na krótkich odcinkach, jak w przypadku zablokowanej ul. Świętojańskiej, kiedy trolejbusy kierowane są na równoległą ul. Władysława IV lub do zajezdni.

Powodem jest zbyt mała pojemność akumulatorów. Mają przy okazji sporo wad. Problemem jest też m.in. długie ładowanie (trwa ponad 1,5 godziny) oraz ich mała żywotność przy częstym użytkowaniu.

Czytaj też: Trolejbusy pojadą na Fikakowo?

Uruchomienie linii, którą obsługiwałby taki pojazd jest więc - póki co - nierealne. Mimo to urzędnicy zaczynają o niej coraz głośniej mówić, zwłaszcza w kontekście planów przeniesienia pętli trolejbusowej pod Ergo Arenę.

W dwóch pojazdach, które wyjadą w wakacje na trasę, zamontowana zostanie nowa bateria o większej pojemności, będąca - jak zapewniają specjaliści - równorzędną dla napędu elektrycznego. Dzięki mniejszemu rozmiarowi baterii zwiększy się powierzchnia pasażerska w trolejbusie o 7 miejsc, a także spadnie zużycie energii dzięki dużo mniejszej wadze napędu.

- Taki akumulator można porównać do baterii w telefonie komórkowym. Dwa nowe trolejbusy zostaną wyprodukowane z komponentów autobusów jeżdżących w naszej sieci w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej. Skierowane zostaną na linię 21. Trolejbusy będą wjeżdżały w wakacje na Molo Południowe bez szelek - zapowiada Marcin Gromadzki, z gdyńskiego ZKM.

Jeśli próby wypadną pomyślnie, niewykluczone, że za kilka lat po mieście będzie jeździło więcej trolejbusów swobodnie przejeżdżających po ulicach, gdzie nie ma słupów trakcyjnych, nawet na odcinkach 5-kilometrowych. Dzięki nim będzie można nie tylko przedłużyć istniejące linie, ale stworzyć nowe, chociażby do zachodnich dzielnic Gdyni, gdzie wciąż przybywa mieszkańców. O te inwestycje już w nowym rozdaniu środków unijnych będzie chciała się starać Gdynia.

Przyszłoroczny test sfinansuje Unia Europejska w ramach programu Civitas Dynamo. W ramach programu dodatkowo montowany jest zasobnik zbierający energię generowaną przez trolejbusy podczas hamowania. Dzięki temu urządzeniu inne pojazdy podłączone do trakcji będą mogły ją ponownie wykorzystać. Zasobnik ma zacząć działać w 2014 r. a jego koszt to blisko 350 tys. zł. Na obydwa projekty Unia wyłoży blisko 160 tys euro. Resztę sfinansuje Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej.

Przełomu nie będzie natomiast w kwestii biletomatów, o które mieszkańcy dopytują od dłuższego czasu. Choć zapowiedzi sprzed pół roku były optymistyczne, we wniosku złożonym o pieniądze z puli 72 mln zł, jakie całe województwo pomorskie ma do rozdysponowania na transport zbiorowy, Gdynia o środki na biletomaty ostatecznie nie ubiegała się.

- Zdecydowała ranga potrzeb. Uznaliśmy, że biletomaty nie są najpilniejszą inwestycją na ten moment, a że środki unijne są ograniczone, to urządzenia wypadły z wniosku o dotację - podkreśla Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Uzyskane środki finansowe zostaną przeznaczone przede wszystkim na zakup nowych autobusów. Pieniędzy wystarczy także na przystosowanie kilkunastu zatoczek autobusowych dla potrzeb niepełnosprawnych oraz stworzenie buspasów dla autobusów kursujących ulicami Morską i Kielecką.

Miejsca

Opinie (121) 3 zablokowane

  • no i zaj... ście:( (14)

    jak zwykle potrzeby użytkowników (biletomaty) są na szarym końcu d..py

    • 93 44

    • PO CO??? (10)

      Na miejscu ZKM zainwestowalbym w system elektroniczny i wydal aplikacje na smartfony z cenami powiedzmy 5-10% taniej. W ten sposob mozna zaoszczedzic bardzo duzo pieniedzy zwiazanych z obsluga biletomatow.

      Ja na co dzien jezdze samochodem, ale czasem, kiedy potrzebuje sie przejechac komunikacja, to kupuje bilet przez Mobilet. Place 20gr mniej i wszyscy sa zadowoleni.

      • 14 19

      • to juz jest? (9)

        ...

        • 4 4

        • Jesli to pytanie retoryczne, to poprosze o link. (8)

          • 4 3

          • moBILET (6)

            bilet normalny - 2,80 PLN, bilet ulgowy -1,40 PLN

            • 8 3

            • A Ania nie potrafi czytac ze zrozumieniem? (4)

              Przeciez wyzej napisalem: "...kiedy potrzebuje sie przejechac komunikacja, to kupuje bilet przez Mobilet. Place 20gr mniej...". Mobilet jest firma zewnetrzna, ktora kasuje swoja prowizje. A na miejscu ZKM stworzylbym taki sam system wylacznie dla Gdyni na wzor Mobilet, ale jeszcze nizsza cena i dodatkowymi opcjami, np. bilet miesieczny czy okresowy.

              • 5 3

              • (3)

                a nie może być tak jak było kiedyś że bilety można było kupić w każdym kiosku???

                • 9 0

              • Moze

                Moze byc tak

                • 4 0

              • (1)

                tylko, że w dzisiejszych czasach kiosków w Gdyni ubywa bo nie są modernizowane na nowe.

                • 8 0

              • są kioski ale biletów w nich brak...

                • 3 2

            • a jak nie masz smarkfona

              jest callpay
              lepszy prostszy łatwiejszy niż mobilet
              tylko !OJEJ! nie ma szlaczków i mlasków

              • 1 2

          • bidny wykluczony Dałn
            umi ino pisać, czytanie będzie w przyszłym roku

            • 2 0

    • gdybys niebył głupi to bys pomyslał ze guzik mnie obchodzi gdzie kupie bilet (1)

      ty widocznie kupujesz tylko bilety ale juz znich niekorzystasz bo przeciez niebedziesz jeździł nowymi trolejbusami!Kupili nowe trolejbusy dla wygody pasazerów ale gdyby niekupili to taki leming jak ty narzekał by dlaczego niekupili

      • 14 17

      • Stary, nie wiem, za co tyle minusow dostales...

        Kciuk w gore. Popieram w 146%

        • 7 7

    • po co nam biletomaty?! Mamy przecież Infobox!

      • 9 4

  • a autobusy?? (10)

    też są potrzebne, Oksywie, Obłuże, Pogórze, Babie Doły - tam trolejbusy nie jadą a dzielnice się rozwijają. Potrzebne są busy aby zwiększyć częstotliwość kursowania.

    • 67 7

    • Co za bzdura ! (5)

      Chyba taniej jest pociągnąć kilka kilometrów trakcji (zwykły miedziany drut) niż wywalać grubą kasę na jakieś kombinowane napędy.
      Tym bardziej że jest to wciąż technologia eksperymentalna i może być awaryjna.

      • 5 9

      • Co za bzdura! (4)

        Tak, bo akumulatory i napęd elektryczny to technologia eksperymentalna :) błagam cię idź odrobić lekcję z gimbazy...

        • 9 4

        • (3)

          Spark a jak nazwać coś co się ładuje półtorej godziny i jest w stanie przejechać 2 km jak nie eksperymentem ??

          • 5 2

          • Hmm... (2)

            Podstawy elektrotechniki się kłaniają i zasada działania akumulatora czy to kwasowego czy litowego a do tego zasada działania ładowarki do niego :) bo o ile rozładować baterie można w miarę dużym prądem o tyle ładować już nie bardzo, a optymalne ładowanie baterii zawsze jest duuużo dłuższe niż rozładowanie pełną mocą. Natomiast w trajtkach długi czas ładowania jest spowodowany ograniczeniami sieci trakcyjnej jak i samych odbieraków (potocznie nazywanych "szelkami") itd. W tym samym czasie muszą one napędzić pojazd, ale i naładować baterie. Zapewniam Cię że wówczas pracują na maksymalnej przewidzianej wydajności ograniczonej oczywiście względami bezpieczeństwa. I jeszcze jedno... proszę nie porównywać ładowania baterii trakcyjnej do ładowania telefonu :) To już prędzej można przyrównać ładowanie wózka widłowego lub zasilacza UPS po rozładowaniu.

            • 4 2

            • (1)

              @Spark
              Po co tłumaczysz coś co jest oczywiste???
              takie rozwiązanie jest eksperymentalne o bardzo ograniczonym polu zastosowania więc
              na dłuższą metę mało praktyczne a więc finansowo nieuzasadnione...

              • 2 0

              • Hehehe

                Wyczuwam ironię :)

                • 0 0

    • przecież napisano, że "Uzyskane środki finansowe zostaną przeznaczone przede wszystkim na zakup nowych autobusów"

      Bardzo dobrze, że zamierzają wymienić flotę pojazdów sięgających lat 90-tych. ZTM Gdańsk wymienił całą swoją flotę autobusową to teraz czas na ZKM Gdynia.

      • 4 2

    • szkoda pieniędzy i czasu na patologiczne dzielnice

      • 3 5

    • bzdura, aktualna częstotliwość do mnie na Obłuże-Oksywie jest wystarczająca (1)

      Bardziej bym się skupił na powrocie trolejbusów na Oksywie bądź uruchomieniu nowych na Pogórze Górne.
      Janka Wiśniewskiego dwujezdniowa, płk. Dąbka dwujezdniowa

      • 2 2

      • kolej se tam zróbcie albo tramwaj

        a nie autobus na szelkach

        • 6 2

  • Siara (9)

    W Gdańsku jest wielka siarą, to że nie ma biletomatów w pojazdach komunikacji miejskiej, gdzie w wiekszych miastach Polski jest to standard. Tymczasem w Gdyni, rok 2014...

    • 36 27

    • w Gdyniu jak zwykle szaro ,buro ,biednie ech (1)

      • 21 16

      • mówisz o gdańsku, prawda?

        • 15 17

    • Co ty pierniczysz matołku boży? (3)

      W Gdańsku pojawia się coraz więcej biletomatów na przystankach.
      Ale baraństwo i tak kupuje bilety u kierowcy.

      • 19 11

      • (2)

        Czytanie ze zrozumieniem sie kłania . Mowilem o tym, ze nie ma biletomatow w POJAZDACH.

        • 8 6

        • (1)

          bidaku,
          nie masz komóry,
          może w przytułku ci jakąś dadzą?

          • 1 4

          • Czytac umiesz ? Nie pisze o braku dostepu do uslug komorkowych tylko do biletomatow.

            • 3 1

    • paranoja (2)

      Zwykłych automatów biletowych nie potrafią kupić. W Gdańsku mają już 50 i są bardzo fajne, bo można nawet kartę doładować.

      • 29 7

      • (1)

        Jeśli mają działać tak jak te na skm to po co wywalać kasę w błoto?

        • 0 1

        • są inne j produkcji i działają 100x lepiej jak ten gdyński chłam z skm

          • 1 0

  • władza wie lepiej, co jest bardziej potrzebne narodowi (3)

    lepiej kupić dwa trolejbusy, żeby z nich skorzystać od święta, niż biletomaty do codziennego użytku.... Następnym razem niech naród domaga się trolejbusów, a nie biletomatów, to władza zrobi na odwrót.... i będzie dobrze.

    • 37 23

    • lepiej nowe autobusy niz jakis biletomat (1)

      jesli korzystasz codziennie to masz miesieczny ktory mozesz sobie załadować na kazdym roku lub przez neta

      • 7 6

      • Każdym kroku... Na oba Kacki, Dąbrową i Karwiny jest dokładnie jeden punkt, w którym można doładować kartę.

        • 6 1

    • leming wytłumacz jak to jest ze wGdańsku tacy jak ty chocby im na głowe nasra....ć

      siedzą cicho a innych wyzywaja od malkontentów .ale zato w gdyni to daja upust swojej głupocie

      • 0 4

  • Skończcie w końcu z tymi karnetami po 7,50pln!!! (13)

    Siara jest przed znajomymi i rodziną która przyjeżdża w odwiedziny i musi kupować karnety po 7,50pln zamiast pojedyncze bilety w biletomacie;)

    • 75 12

    • 7,50 to i tak jeszcze nie najgorzej.

      Na liniach J i R kierowcy sprzedają tylko bloczki za 10 zł.

      • 18 2

    • w kiosku możesz kupic pojedynczy bilet. Nie musisz u kierowcy. (7)

      • 6 18

      • Tyle, że.... (5)

        ....na Karwinach np zlikwidowali wszystkie kioski i gdzie mądralo kupisz bilet?

        • 23 4

        • Na Karwinach nie ma ani jednego kiosku? WTF?

          • 7 3

        • a kogo obchodzi twój problem. Jak wiesz że nie ma kiosku,to kupujesz większą ilość, proste?? W święta też będziesz krzyczał że piekarnie są zamknięte i chleba nie możesz kupić w pierwszy dzień świąt? Widzę że w d*pach się poprzewracało i ta demokracja odbija ludziom.

          • 8 15

        • (1)

          a kiosk przy aptece? niedaleko poczty??

          • 2 1

          • Tjaaa

            Kiosk koło poczty to ma bilety w sprzedaży raz w tyg chyba.
            Nikomu się w du*ach nie poprzewracało jegomościu, ale jeśli mam kupować 10 biletów "na zaś" to równie dobrze mogę kupić karnet u kierowcy.
            Miałam taką sytuację, że musiałam szybko pojechać z Karwin na grabówek do znajomej, która w ciąży z bliźniakami bardzo żle się poczuła. W tym okresie nie pracowałam i miałam w kieszeni dosłownie 3 zł. Karnetu kupić nie mogłam, a kiosku zero i co w takiej sytuacji miałam zrobić?
            Nie jestem typem człowieka, który na wszystko narzeka i wszędzie widzi spiski ale jeśli chodzi o bilety to Gdynia jest 100 lat =do tyłu. Już sam fakt niemożności kupna pojedynczego biletu mnie doprowadza do szału :/

            • 13 0

        • no szczególnie o 22 w sobotę, baranie

          • 0 0

      • polecam róg Swietojanskiej / 10 lutego. Stoją tam vis a vis 2 kioski, biletów nie sprzedają w żadnym (karteczki na szybie BILETOW BRAK).

        • 2 0

    • BILETY U KIEROWCY (1)

      U kierowców można kupić także godzinne bilety za 4,60 (2 * 2,30 zł) !

      • 1 1

      • 4,60 a 3,00 za przejazd normalną linią to jednak różnica 50%

        • 6 0

    • czas już najwyższy, by istniała możliwość zakupu biletu jednorazowego

      WSTYD PRZED CAŁĄ POLSKĄ I ZAGRANICĄ Z TYMI KARNETAMI.
      Karnety tak, ale jednorazowe również, wybór należy do Ciebie...tak powinno być. Co się nie najesz, to się nie.....itd. Pomyślcie o tym, już czas !!!

      • 10 1

    • Zostaje kupować karnety u kierowcy. Aha, spróbuj tylko nie mieć odliczonej kwoty....

      • 1 0

  • stare autobusy (6)

    Kiedy ZKM Gdynia zakupi nowe autobusy??? Te które teraz jeżdżą są już tak stare, że non stop się psują.

    • 32 13

    • ZKM? (2)

      • 1 5

      • (1)

        Tak, w Gdyni działa ZKM.

        • 5 3

        • Chodzi o to, że ZKM nie kupuje pojazdów, tylko robią to przedsiębiorstwa przewozowe. W Gdyni znaczy.

          • 4 1

    • Przydadzą się jeszcze lepsze rozkłady jazdy (1)

      To co jest teraz to jakaś paranoja! Niech wyślą dodatkowe trolejbusy na linię 22. Ludzie się nie mieszczą w autobusach S i R.

      • 5 0

      • Nie mieszczą się bo są zbyt grubi. Pasażer zbyt gruby jest niemieszczący się.

        • 1 1

    • tyś w Gdańsku nie jeździła

      • 0 0

  • (2)

    "Dwa nowe trolejbusy zostaną wyprodukowane z komponentów autobusów jeżdżących w naszej sieci"

    JELCZOMERCEDESY - KOLEJNE STARCIE

    • 42 2

    • terminatory, albo transformers po gdyńsku zlepek kilku daje jedno

      wow!

      • 5 0

    • albo IKARUSOLARISODABY made in gdynia

      o napędzie atomowo węglowym... ewentualnie żaglowym lub grawitacyjnym spychane z estakady Kwiatkowskiego

      • 11 0

  • po co nam te biletomaty? wszedzie mozna kupic bilety, mozna ładować miesieczne (7)

    płacić smsem a nawet bez dodatkowych opłat kupić karnet u kierowcy, wiec po co pytam się?!

    Lepiej inwestować w nowe autobusy niz jakies urządzenia na ktorych zarobi prywatna firma

    Dla mnie zbędny wydatek a podróżuje gdyńską komunikacja codziennie od wielu lat

    • 45 33

    • Sorry, ale mijasz się z prawdą. (6)

      Dostępność biletów poza kioskami i autobusami jest w Gdyni mizerna. Szczególnie w soboty i niedziele, kiedy kioski są pozamykane.

      Jeszcze parę lat temu bilety sprzedawano w Żabkach, ale najwidoczniej przestało być to opłacalne, bo obecnie nie mogę znaleźć sklepu tej sieci gdzie mają bilety.

      Co do miesięcznych, to czemu mam kupować miesięczny, skoro raz korzystam z autobusu gdyńskiego, innym razem z wejherowskiego, a jeszcze innym razem z SKM. Metropolitalny na to wszystko zupełnie się nie opłaca.

      Nie podoba mi się tylko to, że np. w MZK Wejherowo kierowca drukuje Ci paragonik, który jest równowartością pojedynczego biletu + 30 gr. W gdyńskim autobusie minimalna cena to 10 zł.

      • 10 3

      • (5)

        10 zł ?? no chyba nie bardzo

        • 0 1

        • 10 zł. (4)

          W autobusie J kierowca tylko takie sprzedaje. Podobnie jak wsiądziesz w R-kę.

          • 6 1

          • zainstaluj aplikację np. moBILET (3)

            to działa, naprawdę ...

            • 1 6

            • (2)

              Wyobraź sobie, że są tacy, którzy nie mają telefonu obsługującego aplikacje.

              • 8 1

              • drogi Dałnie
                ja wiem, że ty masz trudności
                z wiązaniem szlurufek
                bez smarkfona
                ale prócz mobiletu
                (który działa tez a JAVA
                na starenkim k750 hula aż miło)
                jest też usługa
                na cegłofony
                i nazywa się callpay
                ale to za trudne,
                bo trzeba przeczytać instrukcję obsługi
                i ją zrozumieć !aua!

                • 2 9

              • Ta garstka troglodytów nie jest warta ogromnych pieniędzy na biletomaty.

                100.000 złotych za sztukę. Można wymyślić tyle samo lepszych sposobów na ich wydanie.

                • 1 5

  • A opony będą on miały chociaż???

    • 15 4

  • co za żenada (1)

    Unia europejska, nie ma gdzie tych biletów kupować! Często gęsto kierowcy nie mają wydać i kto pokryje mandacik? Z wielkim fochem wydają resztę.... co za kraj.

    • 22 11

    • Unia Europejska, XXI wiek, a ty masz problem, zeby przez Internet lub telefon kupic bilecik???

      zkmgdynia.pl/?mod=1.%20Taryfa%20-%20Bilety%20metropolitalne%20telefoniczne&lang=pl

      • 5 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane