• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą poprawki na nowej al. Jana Pawła II

Maciej Korolczuk
12 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ostatnie poprawki przed ostatecznym oddaniem al. Jana Pawła II jeszcze trwają. Ostatnie poprawki przed ostatecznym oddaniem al. Jana Pawła II jeszcze trwają.

Kierowcy i mieszkańcy Zaspy, korzystający z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska narzekają, że na zmodernizowanej ulicy w zatokach autobusowych i na ścieżkach rowerowych zbiera się po opadach woda, same ścieżki są za wąskie, a sygnalizacja niezsynchronizowana. Zwracają uwagę na błędne oznakowanie. Urzędnicy po naszej interwencji obiecują, że niedociągnięcia zostaną usunięte.



Jak oceniasz jakość wykonania inwestycji drogowych w Trójmieście?

Modernizacja alei Jana Pawła II na Zaspie trwała prawie pół roku i kosztowała 3 mln zł. Początkowo prace miały potrwać kilka tygodni mniej i kosztować połowę tej sumy, ale w trakcie robót konieczne było rozszerzenie zakresu prac poprzez wzmocnienie jezdni.

Kierowcy: potrzebne poprawki

Drogą można jeździć od września, niedawno zakończono tam malowanie pasów. I już pojawiają się pierwsze głosy mieszkańców, kierowców i rowerzystów - z myślą o których przeprowadzono przebudowę drogi - że w kilku miejscach potrzebne są poprawki.

- W zatoczce autobusowej przy szpitalu i na drodze rowerowej po opadach stoi woda. Brakuje też linii zatrzymania na al. Jana Pawła przy wyjeździe z Meissnera. Nie można się włączyć do ruchu przy czerwonym świetle na Jana Pawła, ani przejechać na drugą stronę, bo skrzyżowanie zablokowane jest pojazdami. Płynności ruchu nie zapewnia też niezsynchronizowana sygnalizacja - wylicza pan Dariusz.
Inni zwracają uwagę na błędne oznakowanie.

- Przy stacji Lotos na pasie rowerowym jest wymalowana strzałka "jazda na wprost i skręt w prawo". Po skręceniu w prawo stoi z kolei znak pionowy "zakaz wjazdu", gdyż to jest wyjazd ze stacji. Ponadto zastanawiam się, czy ścieżka ma faktycznie 1,5 m szerokości, czy mniej. Przy obecnej szerokości nie ma szans, aby wyprzedzić rowerzystę jadącego wolniej, nie przecinając ciągłej linii oddzielającej pas rowerowy od jezdni. Do tego kierowcy najeżdżają na pas rozdzielający pasy samochodowe od pasa rowerowego. Dziwię się, że dla bezpieczeństwa rowerzystów nie zastosowano rozwiązania z obwodnicy, czyli chropowatego pasa, po najechaniu na który samochód wpada w drgania. Spodziewam się też, że na pasach pod wiaduktem bardzo szybko biała farba zniknie i kierowcy zapomną, że są tam pasy rowerowe - wylicza pan Krzysztof.
  • Jeden z naszych czytelników twierdzi, że oznakowanie poziome pod kładką dla pieszych jest słabo widoczne, co może stwarzać zagrożenie dla korzystających ze ścieżki rowerzystów.
  • Wypukłe, przerywane linie, które stosowane są np. na drogach ekspresowych to dobre ostrzeżenie dla kierowców, że zbaczają z toru jezdni.
  • Strzałka na jezdni pozwala skręcić w prawo, znak pionowy tego manewru zabrania.
  • Wątpliwości rowerzystów budzi też szerokość nowej ścieżki. Wąska ich zdaniem droga sprawia problemy przy ewentualnym wyprzedzaniu innych rowerzystów.
  • Na al. Jana Pawła II brakuje m.in. linii ograniczających samochodom wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Przez to inni kierowcy mają problem, by włączyć się do ruchu.
  • Nawet po niewielkich opadach deszczu w zatokach autobusowych zbiera się woda.

Wszystkie uwagi przekazaliśmy Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która w imieniu miasta prowadziła inwestycję. W odpowiedzi usłyszeliśmy, że wykonawcy zakończyli już roboty budowlane i zgłosili zadania do odbioru, który planowany jest na piątek - 14 października.

DRMG: I będą

Po przeanalizowaniu naszych uwag DRMG zleciła wykonawcy usunięcie usterki, która sprawiała, że w zatoczkach zbierała się woda deszczowa. Wkrótce na znaku przy wyjeździe ze stacji benzynowej ma zawisnąć tabliczka informująca, że zakaz wjazdu nie dotyczy rowerzystów.

DRMG odniosła się również do braku linii zatrzymania przy wyjeździe z ul. Meissnera, a także szerokości ścieżki rowerowej i wykonania pasów.

- Oznakowanie poziome zostało wykonane zgodnie z zatwierdzoną przez Komisję ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego dokumentacją projektową, która nie przewidywała linii zatrzymania w tej lokalizacji. Nie wykluczamy jednak, że na skrzyżowaniu zastosowana zostanie zmiana oznakowania poziomego, jednakże ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie zarządca drogi na podstawie obserwacji ruchu - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z DRMG, zapewniając jednocześnie, że wydzielony pas rowerowy na całej długości posiada określoną w dokumentacji szerokość 1,5 m.
Dlaczego linie rozdzielające pasy samochodowe od pasa rowerowego nie zostały wykonane na podobieństwo "chropowatych" pasów znanych np. z obwodnicy?

- Linia rozdzielająca pasy samochodowe od pasa rowerowego została wymalowana farbą grubowarstwową, jej zadaniem - zgodnie z założeniem zrealizowanej inwestycji, jest wydzielenie dodatkowego pasa jezdni dla rowerów. Natomiast stosowana na obwodnicy linia oprócz funkcji odgradzającej pełni również funkcję ostrzegawczą i stosowana jest na drogach szybkiego ruchu - dodaje Zakrzacka.
Jak mówi, w przypadku zatarcia oznakowanie zostanie odmalowane lub wyczyszczone w ramach udzielonej przez wykonawcę gwarancji, a w późniejszym okresie w ramach bieżącego utrzymania dróg.

Śmiertelne potrącenie

Pod koniec ubiegłego tygodnia na al. Jana Pawła II doszło do śmiertelnego wypadku. 37-letni kierowca porsche cayenne jadąc lewym pasem w kierunku Czarnego Dworu potrącił na przejściu dla pieszych zobacz na mapie Gdańska bez sygnalizacji świetlnej starszą kobietę. Mimo reanimacji kobieta zmarła.

Policjanci jeszcze w piątek ustalali tożsamość kobiety, a także wyjaśniali, z jaką prędkością jechał kierowca. Mieszkaniec powiatu gdańskiego był trzeźwy. Jeśli policja uzna jego winę, za spowodowanie wypadku ze skutkiem śmiertelnym kodeks karny przewiduje karę od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności.

W ustaleniu okoliczności wypadku mógłby pomóc miejski monitoring. Tym bardziej, że na jednym ze słupów oświetleniowych znajduje się kamera. Niestety, w dochodzeniu jej zapis może okazać się nieprzydatny, bo skierowana jest w stronę kościoła i pomnika Jana Pawła II.

Jak mówią policjanci, od początku roku na al. Jana Pawła II doszło zaledwie do jednego wypadku z udziałem pieszego (przy skrzyżowaniu z Czarnym Dworem). Tragicznych skutków wypadku raczej nie należy więc łączyć z nieodebraną dotąd budową nowej alei.

  • Policjanci wciąż wyjaśniają, w jakich okolicznościach doszło w czwartek do potrącenia starszej kobiety.
  • Przejście dla pieszych, na którym doszło w czwartek do śmiertelnego potrącenia.
  • Kamera na jednym ze słupów oświetleniowych w pobliżu feralnego przejścia. Niestety skierowana jest na teren kościoła.

Opinie (253) ponad 10 zablokowanych

  • Drogi dla rowerów są skandalicznie wąskie (2)

    Nie ma możliwości bezpiecznego i zgodnego z prawem manewru wyprzedzania.
    Jeśli nie zostanie to poprawione, z pewnością zostanie zaskarżone i jako niezgodne z prawem cała inwestycja będzie do poprawy.

    • 5 6

    • Pasy rowerowe rzadko mają więcej niż 1.5m. Jest to szerokość wystarczająca, w szczególności u nas gdzie ruch rowerowy jest (1)

      • 0 1

      • ruch rowerowy 10x mniejszy niż w Kopenhadze, a pasy rowerowe potrzebne nam szersze niż w Kopenhadze?

        czyli nie tylko masi kierowcy to matołki co nic nie umieją
        ale nawet nasi rowerzyści potrzebują lotniska by się nawzajem wyprzedzać?

        bez jaj...

        • 0 1

  • a kiedy na JPII pojawią się drzewa? (2)

    przecież ta ulica to koszmar

    • 11 2

    • Aleja z definicji to droga w parku.

      Nic już nie zostało z tej nazwy. Poza JPII.

      • 3 0

    • Kiedy? Jak zasadzi je Patron ulicy :D

      • 0 1

  • Pomiędzy ścieżką a pasem drogowym powinny być metalowe barierki.

    Rowerzyści są zagrozeni bez tych barierek, mogą zostać potrąceni lusterkiem. Po za tym trzeba zlikwidowaćac jeden pas ruchu dla samochodów i poszerzyć ścieżkę rowerową. Inaczej jest do bani i nie będę tamtędy jeździł, niestety.

    • 3 14

  • wąskie pasy (2)

    Jechałem tamtędy. Pasy dla samochodów są zbyt wąskie, jak na mój gust. Obok jest szeroki chodnik na którym była kiedyś ścieżka (po prawej, patrząc na "góry"), ale parę lat temu postawiono jakieś barierki utrudniające życie, zwłaszcza przechodniom z wózkami, bo podobno rowerzyści drażnili pieszych. Co do tej stojącej wody - fakt, że w jednym miejscu tworzyła się wielka kałuża, ale żeby z tego powodu ładować 3 mln w malowanie drogi, zamiast zrobić parę dziur pomiędzy chodnikiem a drogą dla rowerów, koło tego płatnego parkingu, żeby sobie woda wsiąkła w ziemię?

    Najgłupsza rzecz, to czerwony pas, przy zjeździe na Rzeczypospolitej. Można nie poznać że po prawej jest zjazd, którym się jechało setki razy. Omal go nie przegapiłem. Nadmiar rowerowej troski. Absurd.

    Jeździłem wielokrotnie rowerem wzdłuż Al. Jana Pawła II i nawet podobało mi się, że nie muszę uważać na samochody, tylko pomykam spokojnie bokiem.

    Przeintelektualizowane wynalazki drogowe, to zły pomysł. Kierowca nie zawsze wykazuje IQ powyżej 100, zwłaszcza jak jest zmęczony i jedzie po ciemku w deszcz.

    • 13 5

    • i tak dalej będziemy jeździć po starej ścieżce

      nic to że jest w złym stanie, nowa niech pozostanie nieużywana ku zadowoleniu kierowców

      • 1 5

    • "podobało mi się, że nie muszę uważać na samochody, tylko pomykam spokojnie bokiem"

      A na wyjazdach poprzecznych też nie musiałeś uważać na samochody?! Bo w tych miejscach jest najwięcej wypadków, a nie na prostej drodze z wydzielonymi pasami ruchu.

      • 1 0

  • Po poprawkach "ścieżka śmierci" będzie najatrakcyjniejsza ścieżką rowerową. (2)

    Dla rowerzystów ekstremalnych. Zapraszamy też wrotkarzy i mamy na wrotkach z wózkami.

    • 13 9

    • Dokładnie, zapraszamy matki z wozkami dziecięcymi, na rolkach, ze słuchawkami w uszach!

      - a co nie wolno? Przecież pieszy i rowerzysta ma zawsze pierwszeństwo?

      • 3 3

    • Jednego rolkarza i deskorolkarza już widziałam - dodatkowo tez jedną panią "jadąca pod prąd"

      • 1 0

  • i lewoskręt zlikwidować z grunwaldzkiej

    Na jaśkową to koreczki odpuszcza hahaha

    • 4 1

  • Może odrazu oddać cały pas ruchu na ścieżke rowerową ..? Czego oczukuja ze zrobią autostrade rowerową zeby mozna na srodku jezdni wyprzedzać ? Samobojstwo !

    • 6 3

  • Rowerzyści chcą się "ewentualnie" wyprzedzać? To trzeba im wybudować bulwar a nie pas do bezpiecznego poruszania się.

    Paranoja.

    • 10 2

  • woda zbiera się po opadach na całej al. Jana Pawła II od zawsze (1)

    i nikt nigdy nie potrafi rozwiązać tego problemu, a remonty trwają, trwają ...

    • 1 1

    • Woda się zbiera zapewne dlatego,

      że ulica ta została stworzona na płycie lotniska i nikt nigdy jej odpowiednio nie profilował. Takie dziadostwo.

      • 3 0

  • rowerzysci (5)

    I tak jeżdżą po chodniku...mieszkam na przeciwko szpitala i mysle ze wypadków z udziałem rowerzystów przybedzie...oni nie patrzą czy ktos skręca...czasami sam bym takiego glupka potracil który mając drogę rowerową i tak jedzie chodnikiem pajace mysla ze im wszystko wolno ale nie mysla o tym ze to ich będzie bolało.oczywiście nie chodzi mi o rodzinach z dziecmi na rowerach bo to byłaby przesada żeby dziecko jechalo tuz obok auta

    • 12 4

    • ale wiesz że rowerzysta ma pierwszeństwo przed skręcającym? To polecam lekturę przepisy prawa o ruchu drogowym (4)

      • 3 0

      • polecam lekturę przepisów prawa o ruchu drogowym (3)

        Jeśli jedzie po chodniku to też? To on się znajduje w niewłaściwym miejscu i w razie przejeżdżania przez przejście dla pieszych a nie przez przejazd rowerowy to będzie jego wina.

        • 0 3

        • (2)

          1a. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany
          zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na
          wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części
          drogi, którą zamierza opuścić

          i teraz uwaga:

          chodnik: to część drogi ....

          Czyli nawet jak jedzie po chodniku, masz obowiązek przepuścić.

          • 4 0

          • ucz się kierowco, okazja, bezpłatne

            innej okazji do nauki nie będzie

            • 1 0

          • głównie dlatego, że chodnik może gdzieś być oznakowany jako CPR lub inny twór z dopuszczonym ruchem rowerów

            • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane