aktualności 24h

Rusza śledztwo w sprawie tunelu pod Martwą Wisłą. Nasze informacje potwierdzone (137 opinii)

Wykolejona SKM-ka w Chyloni (157 opinii)

Tajemniczy SMS od windykatora (203 opinie)

Ogromna reklama przy rafinerii. Lotos oszpecił wjazd do Gdańska? wideo (271 opinii)

Znowu problemy z szynami na nowej trasie z Chełmu na Łostowice (284 opinie)

Budyń się rozlewa na murze i w tunelu (157 opinii)

sport

Trwa gdyński kompleks Trefla (157 opinii) LIVE!

Michniewicz zastąpi Janasa?! (61 opinii)

Tuzin przyłożeń biało-zielonych (21 opinii)

Władze klubu apelują do kibiców (50 opinii)

Abbotta z Ruchu można pozyskać za darmo (134 opinie)

Godek pojedzie na trzecie igrzyska (16 opinii)

Rada Nadzorcza wskazała na człowieka Kuchara (106 opinii)

Udane starty żużlowców Lotosu Wybrzeża w Szwecji (12 opinii)

Była mistrzyni Europy na przyjęcie (38 opinii)

Łapeta: Trefl niczym nas nie zaskoczy wideo (97 opinii)

nauka

Bieganie po wodzie i lewitacja na Bałtyckim Festiwalu Nauki wideo (15 opinii)

Uczelnia, która wychodzi poza kanon (3 opinie) atrykuł sponsorowany

Co czeka 26 gdańskich szkół? (77 opinii)

deluxe

Po godzinach o giełdzie papierów wartościowych (6 opinii)

Sportowa kolekcja koszul od Emanuela Berga (45 opinii)

kultura

Jordi Savall zagra na festiwalu Actus Humanus (9 opinii)

Wszyscy możemy kreować życie (6 opinii)

biznes

Trzykrotny wzrost zysku Grupy Ergo Hestia (1 opinia)

Wybierz Gryfa zanim ktoś zrobi to za ciebie (11 opinii)

Multimedia Polska drugim największym operatorem w kraju (14 opinii)

Ambasadorzy Polskiej Gospodarki z Trójmiasta (1 opinia)

zdrowie

Swędzące powieki - jak temu zaradzić? Porada eksperta (6 opinii)

rozrywka

Kinomobilizacja, czyli kino na ulicy i w ogródku (22 opinie)

kryminalne

12 lat więzienia dla policjanta zabójcy (56 opinii)

korki

Weekendowe utrudnienia na ul. Kościuszki

aktywne trójmiasto

Arka i Santos wśród triumfatorów (5 opinii)

rowery

Team Klubu Harpagan zwycięża Puchar Europy w MTBO (5 opinii)

historia

50 lat temu powstało Muzeum w Stutthofie (54 opinie)

fakty i opinie

podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Będzie nowy helikopter, ale co z lądowiskami?

Helikopter ratowniczy lądujący na polanie czy trawniku - już niedługo taki widok będzie tylko wspomnieniem.

fot. Trojmiasto.pl

Helikopter ratowniczy lądujący na polanie czy trawniku - już niedługo taki widok będzie tylko wspomnieniem.

Do 2014 r. każde centrum urazowe w Polsce będzie musiało posiadać lądowisko dla helikopterów ratowniczych, co ważne: na swoim terenie. Tymczasem, gdyby nowe przepisy miały już wejść w życie, to w całym Trójmieście tylko lądowisko na Zaspie spełniłoby wymagania Ministerstwa Zdrowia.



W chwili obecnej lądowiska dla helikopterów ratowniczych muszą być w pobliżu placówek medycznych - tak, aby transport karetką do szpitala nie trwał dłużej niż pięć do siedmiu minut. Jest jednak problem.

- Większość tych miejsc w Trójmieście nie spełnia wymogów pod względem podejścia do lądowania i startu, a także odległości od przeszkód czy oświetlenia. Wyjątkiem jest tylko lądowisko na Zaspie - mówi Szczepan Kierzkowski, dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Gdańsku.

Teraz, by dostarczyć pacjentów do Szpitala Wojewódzkiego w Gdańsku, ratownicy muszą lądować na... skwerze, niedaleko Gildii.

- Odbywa się to w skrajnych przypadkach, bo policja musi tam wcześniej wstrzymać ruch, a po chorego podjeżdża karetka, która dowozi go do szpitala - wyjaśnia Szczepan Kierzkowski.

Podobne warunki ma Szpital Marynarki Wojennej w Gdańsku, który razem z Uniwersyteckim Centrum Klinicznym korzysta z tzw. "miejsca przystosowanego do startu i lądowania" w okolicy ul. Smoluchowskiego w Gdańsku. Jest tam tylko utwardzona powierzchnia i nie ma oświetlenia.

- Obsługujemy całe województwo. Mamy jeden helikopter MI 2 Plus, w listopadzie dostaniemy nowy Eurocopter 135 z możliwością latania w nocy. W związku z tym, a także obowiązkami wynikającymi z ustawy o ratownictwie medycznym, wojewoda dąży do tego, by powstały nowe miejsca do lądowania - zapowiada Szczepan Kierzkowski.

Dzięki temu w Trójmieście w najbliższym czasie powstaną dwa nowe miejsca do lądowania dla helikopterów ratowniczych. Jedno w Gdańsku na Biskupiej Górce, a drugie w Gdyni.

- Jesteśmy w trakcie uzgodnień z prezydentem Gdyni dla lądowiska dla Szpitala Miejskiego. Wyznaczono miejsce na terenie tzw. międzytorza, w pobliżu przebudowanej niedawno ul. Polskiej. Trwają jeszcze uzgodnienia czy będzie wyłącznie do dyspozycji szpitala, czy także miasta - wyjaśnia Anna Szczepańska, zastępca dyrektora Departamentu Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku.

Ale jest też i zła wiadomość. Nowe miejsca do lądowania to działania doraźne. W 2014 roku wchodzą nowe przepisy Ministerstwa Zdrowia.

- Do tego czasu centra urazowe będą musiały mieć lądowiska na swoim terenie. Będą to prawdopodobnie szpitalne dachy lub dziedzińce. Pacjenta jednak nie będzie można transportować karetką, ale np. na noszach, od razu do placówki - mówi Anna Szczepańska. - Wzniesione na dachu lądowisko powstanie na pewno przy tworzonym Pomorskim Centrum Traumatologii w Gdańsku. Ratownictwo musi wkraczać w XXI wiek - zapowiada.

Niemal nigdzie nie będzie to jednak łatwe. Żeby posadowić helikopter na dachu budynku Szpitala Miejskiego w Gdyni, który powstał w latach 30, potrzebne będą ogromne nakłady inwestycyjne, ze wzmocnieniem ścian włącznie.

sortuj: rosnąco  | pokaż widok standardowy

opinie (razem: 73)

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 5106029 2009-10-12 08:09 Pomalowac trawę na biało i będzie ok. (1)

popieram opinię 35 / nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 5106040 2009-10-12 08:46 dokladnie

i beda wskazniki wg normy, bo normy sa wg wskaznikow :)

bombarajder

popieram opinię 7 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 5106030 2009-10-12 08:11 albo namalować lądowisko dla helikopterów. (1)

popieram opinię 15 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 5106048 2009-10-12 09:12 to chorzy ułożą się w znak i helikopter będzie wiedział gdzie wylądować

popieram opinię 8 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 5106031 2009-10-12 08:11 ędą to prawdopodobnie szpitalne dachy lub dziedzińce. Pacjenta jednak nie będzie można transportować karetką, ale np. na noszach (7)

To dość rozsądne, ciężko go zwozić z dachu karetką.

popieram opinię 72 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 5106052 2009-10-12 09:34 Rozśmieszył mnie twój komentarz

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 5106054 2009-10-12 09:35 Albo niech porzerzą któreś okno i będzie można wlecieć bezpośrednio do szpitala na sale. Po co jeszcze wozić i paliwo marnować.

serek

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 5106061 2009-10-12 10:36 Ja piernicze! Chłopie! Co ty wypisujesz? Znasz może się trochę na czymś takim jak wytrzymałość materiałowa?! Wiesz z jakich (2)

materiałów te dachy (ściany) były budowane?

prof_zw_dr_hab_i_w_ogóle_inz_Lepper

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 7
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 5106072 2009-10-12 12:49 dobrze wiem z jakich: (1)

z materiałów budowlanych

popieram opinię 9 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 5106086 2009-10-12 21:33 10/10

:D

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 5106070 2009-10-12 12:34 (1)

A jesli bedzie nieubezpieczony to spadnie z noszy na trawke.
Mozna tez unormowac transport tak aby juz sie nigdy nie dzialy
rzeczy ktore wywoluja przykre wrazenia u ludzi ktorzy przeciez
tylko chca profesjonalnie pomoc.

profesjonator

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 5106071 2009-10-12 12:36

Mozna tez zabronic pacjentom wydzielac substancji, bo przeciez chodzi o ich dobro.

pacjentonator

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 5106032 2009-10-12 08:11 NIech Rysio K. pobuduje ladowiska (2)

ma w tym spore doswiadczenie

qwerty

popieram opinię 11 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 5106050 2009-10-12 09:33 (1)

o co biega?

who cares

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 5106079 2009-10-12 18:23 idiota

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 5106033 2009-10-12 08:12 Lądowisko w Gdyni na Polskiej... (1)

Nie wiem, czy tam bywacie, ale tam jest lądowisko, nawet z tablicą "lądowisko dla helikoptera ratowniczego". Niby utwardzone grysem asfaltowym, ale zarośnięte po pachy...

zuo

popieram opinię 16 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 5106092 2009-10-12 22:57 ŚMIGŁOWIEC NIE HELIKOPTER!!!!!

!!!

Riiver

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 5106034 2009-10-12 08:13

Tyle pieniędzy idzie na tzw. służbę zdrowia, a tam ciągle finansowa pustynia.

popieram opinię 12 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 5106035 2009-10-12 08:13 PO EURO 2012 (2)

Wolna bedzie plyta boiska na stadionie w Letnicy.

B

popieram opinię 51 / nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 5106053 2009-10-12 09:34 Tyle, że tam nie ma żadnego szpitala, no położniczy jest niedaleko :D

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 5106101 2009-10-13 20:20

teraz jest juz piekne ladowisko naprzeciw akademii, tzn obecny stadion Lechii ;)

;)

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 5106036 2009-10-12 08:13 wieczne problemy (1)

W Polsce większość spraw nastręcza niespotykanych trudności w szczególności tych, które wymagają nadszarpnięcia budzetu i nakładu pracy. Choćby lądowisko dla śmigłowców to problem wielki, żeby nie powiedzieć niemożliwy a jak się patrzy na to co człowiek jest w stanie zbudować to mnie śmiech ogarnia na myśl o naszych lokalnych problemach

bob

popieram opinię 21 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 5106062 2009-10-12 10:43

dokładnie niedawno na discovery mówili, że któryś z krajów azjatyckich ( nie pamiętam który)przymierza się do budowy budynku o wysokości ponad 1km a tu problem w 21 wieku z lądowiskiem helikoptera na dachu a jakoś anteny nadawcze i centrum przekaźnikowe nie wymaga super inwestycji co do nośności dachu, pozatym pewnie śnieg który zimą leży waży więcej niż ten cały helokopter

to właśnie POlska

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 5106037 2009-10-12 08:34 niech ląduje w rębiechowie, tam dużo miejsca jest (1)

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 10

zgłoś do moderacji opinię 5106055 2009-10-12 09:35 Clownie, śmigłowiec pogotowia ratunkowego tam właśnie stacjonuje, poza tym stamtąd do szpitala jest z 10 km.

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 5106038 2009-10-12 08:37 problem? (2)

Doskonali piloci, o niebo lepszy szprzęt od Mi-2. Wypadki zdarzają się wszędzie, lądują w przygodnym terenie w każdych warunkach, teraz nawet w nocy będzie to możliwe. I raptem problem z lądowaniem przy szpitalu? Wszędzie są parkingi (dla biednych lekarzy, bo odwiedzający pacjentów nie mają wjazdu). Można przykryć auta, a na dachu lądować.

popieram opinię 27 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 5106058 2009-10-12 10:30 Byle nie na dachu chirurga, który miałby uratować tego z wypadku ;) :)))

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 5106088 2009-10-12 21:50

mają wjazd ale płatny. pozdrawiam

lekarz

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

dodaj swoją opinię

Warte uwagi: