• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie rowerowy kontrapas na ul. Starowiejskiej w Gdyni

Patryk Szczerba
9 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Ul. Starowiejska, mimo że jednokierunkowa, jest chętnie wybierana przez kierowców. Teraz będą musieli szczególnie uważać na rowerzystów. Ul. Starowiejska, mimo że jednokierunkowa, jest chętnie wybierana przez kierowców. Teraz będą musieli szczególnie uważać na rowerzystów.

Jeszcze w tym roku na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni zostanie wydzielony kontrapas dla rowerzystów. To pierwsza przymiarka do Strefy Tempo 30 w Śródmieściu. Jej wprowadzenie w mieście jest coraz bliższe.



Czy po wprowadzeniu kontrpasu na ul. Starowiejskiej rowerzyści będą z niego korzystać?

Jak na razie jedyny kontrapas w Gdyni znajduje się na ul. Lotników zobacz na mapie Gdyni. Pojawił się w zeszłym roku po apelach środowisk rowerowych. Ulica pozostała jednokierunkową, ale dla samochodów i motocykli. Pod znakami "zakaz wjazdu", "ulica jednokierunkowa" oraz nakazami skrętu pojawiła się tabliczka "Nie dotyczy rowerów". Na początku i końcu ulicy drogowcy namalowali znaki poziome.

Czytaj też:
Strefa Tempo 30 w Gdańsku jeszcze urośnie

To jednak trasa, którą rowerzyści poruszają się rzadko. Prawdziwym przełomem mają być kontrapasy w śródmieściu Gdyni, które mają być wstępem do zaproszenia do jazdy po śródmieściu większej grupy rowerzystów.

Za kilkanaście dni stosowne oznaczenie ma pojawić się na ul. Starowiejskiej. Rowerem pod prąd będzie można jechać na odcinku od skrzyżowania z ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni do Placu Wysiedlonych Gdynian zobacz na mapie Gdyni.

- To niewielki odcinek, ale istotny z punktu myślenia o mieście w kontekście uspokojenia ruchu rowerowego. W przyszłym roku będziemy robili kompleksową analizę, dotyczącą wprowadzenia Strefy Tempo 30 w Śródmieściu. Mamy nadzieję, że kontrapas pokaże, że warto promować ruch rowerowy i jednocześnie nie wzbudzi negatywnych emocji - zaznacza Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.

Gdynia chce w ten sposób powalczyć o nagrodę "Mobility Week Award" przyznawaną przez Unię Europejską. Niewykluczone, że w ślad za kontrapasem na ul. Starowiejskiej powstaną kolejne. Jednym z pomysłów jest umożliwienie rowerzystom jadącym ze Wzgórza św. Maksymiliana swobodnego i jak najszybszego dojazdu na pl. Konstytucji ulicami: Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdyni, 3 Maja zobacz na mapie Gdyni oraz Starowiejską zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: Strefa Tempo 30 także w Gdyni

- To jednak wymaga sporych zmian w organizacji ruchu, skasowania istotnej liczby miejsc parkingowych i wprowadzenia dodatkowej fazy sygnalizacji na skrzyżowaniu ulic: 10 Lutego i 3 Maja. Póki co, zobaczymy, jak sprawdzi się to rozwiązanie - deklaruje Zmuda-Trzebiatowski.

Gdańsk odważył się wprowadzić kontrapasy dla rowerzystów już w 2009 roku na wybranych ulicach w centrum miasta. Pomysł się przyjął, więc został rozszerzony na kolejne ulice. Razem jest ich już 12 km. Również w Sopocie na kilku ulicach rowerzyści mogą jeździć kontrapasem pod prąd.

Miejsca

Opinie (288) 1 zablokowana

  • No Gdynia się w końcu powoli cywilizuje (14)

    daleka droga jeszcze, ale kierunek właściwy.

    • 115 119

    • uwierzę jak zobaczę

      póki co to tylko obietnice które traktować można jak kiełbasę wyborczą

      • 8 13

    • co sie cywilizuje?.... (11)

      znowu nowe swiatla czyli nowe korki. znikna miejsca parkingowe. to gdzie parkowac? urzedasy bez mozgie. zbudujcie duzy parking gdzies na auta to moze jeszcze dobrze. a tak?... coraz mniej miejsc a komunikacja coraz mniej punktualna. bez komentarza. rzenada

      • 35 33

      • Nie ma to jak mieszkać na wsi/przedmieściach, (1)

        przyjeżdżać do centrum smrodzić i jeszcze narzekać, że mieszkańcy nie chą smrodu wdychać. Chyba, że Czesiu Teslą jeździsz?

        • 25 26

        • powiat pucki jest ok.. mieszkam w suchym dworze i musze jezdzic do pucka zalatawiac sprawy

          wiec do gdyni chce miec wjazd jak pan szlachcic

          • 13 10

      • (3)

        Duży parking na auta? człowiek jest dla samochodu, czy samochód dla człowieka? mamy zapychać miasto parkingami i wdychać spaliny? jestem za trendem zachodnim w tym przypadku, jak najwięcej ekokomunikacji, która jest też zdrowsza, bo wyzwala ruch, a jak najmniej smrodzenia za kółkiem. Sama bywam kierowcą.

        • 25 25

        • Powiedz to osobom o ograniczonych możliwościach ruchowych . (2)

          • 3 6

          • takich osób jest kilka procent

            i one oczywiście niech jeżdżą samochodem, ale cała reszta nie musi

            • 4 3

          • więcej osób o ograniczonych możliwościach ruchowych jeździ rowerem

            niż na wózkach inwalidzkich. Dziwne ale prawdziwe.

            • 0 0

      • (4)

        Komunikacja mniej punkualna ?
        Korki ?

        Tak. Wiecej niech was jezdzi po 1 osobie w samochodzie to na pewno beda mniejsze korki.

        Miejsca parkingowe ? Brak ? Za centrum jest duzo miejsc.
        A nawet w parkingu pod batorym znajdzie sie troszke.
        Teraz riviere otwieraja to jeszcze wiecej miejsc. Tam sobie parkuj a nie smiecisz swoim polonezem miasto.

        Nie jestes osobą ktora by jezdzila komunikavja, bo masz zapewne seoje auto, wiec przestan pierdzielic glupoty, zgaduje, ze jestem oaoba z nadwagą z komplskami pewnie nawet nie mieszkajacą w Gdyni, ale wchodzacą na portal 3m tylko i wylacznie po zeby narzekac na wszystko, bo zapewne nie chce ci sie ruszyc niddzie "4liter".

        Wszystko co dla rowerzystow jest dla wiekszosci was zle, moze wszyscy wsiadzmy do aut i zakorkujmy az od chyloni do gdanska.

        Tyle dziekuje, czekam na hejt.

        • 16 14

        • Merytorycznie dobrze, (1)

          szkoda tylko, że z pisownią tak słabo.

          • 4 1

          • Wybacz, telefon, ciezko sie pisze, a Polskir znaki dlugo sie "produkuja"

            • 7 5

        • ja jeżdże i komunikacją i samochodem, więc wybacz ale po zasmrodzonym autobusie do klienta raczej nie pójdę... (1)

          • 1 5

          • to rzuć ten niemoralny proceder

            i weź pracę mniej grożącą syfem, hivem i anginą

            • 1 0

    • KOMPLETNY DEBILIZM!

      • 13 10

  • czyli szlaczek na bruku (7)

    trzeba było 20 lat myśleć aby namalować farbką pasek na bruku

    • 144 10

    • a ciekawe jaki jest koszt tej inwestycji?

      sto czy dwiescie tysi? ale nagroda bedzie i premie.

      • 34 4

    • fajnie się jeździ po bruku

      rowerem....

      • 4 3

    • Dokładnie, po co to? Zapewniam, że jazda rowerem po kostce brukowej nie należy do przyjemności. (4)

      • 4 1

      • Przesiądż się na komunikację miejską , a będzie przyjemniej . (3)

        • 1 2

        • Ależ ja korzystam z komunikacji. Chciałem jedynie zwrócić uwagę na to, że mało kto będzie chciał po takiej nawierzchni (2)

          poruszać się rowerem.

          • 0 2

          • Jak to zrobić z sensem?! (1)

            Bruk był i jest w Gda na Ogarnej. Pas dla rowerów został zeszlifowany i jest niemal gładki. Jeździ się po tym lepiej niż po kostce Bauma. Da się, tylko czy Szczurka na to stać mentalnie?

            • 4 0

            • Potwierdzam, Starowiejska nieważna. Dajemy radę. XLutego ważniejsza, pilniejsza, niezbędna.

              • 5 0

  • po co to ? (15)

    A dokąd ten kontrapas będzie prowadził ? Znikąd donikąd ? Przesada. I tak nikt nie korzysta rowerem ze Starowiejskiej, bardziej by się coś przydało na 10 lutego. Poza tym skierowanie rowerzystów na brukowaną, wąską ulicę to jakiś żart chyba ? Szczurku, to jest żart, prawda ? A poza tym, mimo iż jestem rowerzystą, to nie popieram oszołomstwa polegającego na podporządkowaniu ruchu rowerzystom. Gdynia zdaje się przechodzić ze skrajności w skrajność. Robić ścieżki ale bez presji czasu i tam gdzie jest to rzeczywiście potrzebne.

    • 169 28

    • W poprzek Gdyni (1)

      A szczególnie do dworca nie ma jak dojechać. Ani Starowiejską ani 10 Lutego ani ulicą koło hali.

      • 15 3

      • Jak to nie ma?

        To może cały pas 10 lutego wydzielimy dla rowerów?
        Bez paranoi proszę!

        • 1 8

    • i to jeszcze pod górkę :)

      • 4 5

    • potrzebne są wszędzie gdzie zachodzi potrzeba uspokojenia ruchu

      • 6 12

    • na bruku? ja nie będę jeździła po bruku. dentysta zabronił. i spiralka mi się wysunie. będzie jak dawniej, po chodniku, bo gładk

      • 15 11

    • (3)

      ale tu jest to potrzebne - żeby przejechać z dworca do centrum nie tamując drogi samochodom trzeba naprawdę sporo pracy, uwagi na pieszych itd., uważam, ze pomysł jest super; a skrajności żadnej nie ma, robione jest to, co w niektórych miastach już jest, nareszcie :)

      • 12 16

      • (2)

        dojedziesz do Świętojańskiej i co dalej ?

        • 5 5

        • (1)

          i jadę dalej.

          • 13 7

          • Po Świętokańskiej się jeździ rowerem GENIALNIE, nic tam nie trzeba zmieniać. To jest ideał, kohabitacja kulturalnych kierowców i niezagrożonych rowerzystów. Przynajmniej w dzień, gdy nie ma nielegalnych i olewanych przez policję wyścigów.

            • 3 0

    • atlernatywa (1)

      zamiast tluc sie 10 lutego lepiej wybrac mniej uczesczana przez samochody starowiejska. ja zawsze korzystam z tej opcji jadac od dworca w strone skweru

      • 10 4

      • A pod górę??

        • 1 1

    • nie zgadzam się z opinią BG

      Przynajmniej 2 razy w tygodniu jeżdżę Starowiejską i zawsze strasznie się denerwuję, bo na chodniku za dużo ludzi... A z połączenia placu Konstytucji z Władysława IV poprzez Obrońców Wybrzeża będę korzystać kilka razy dziennie, bo tamtędy biegnie mój szlak do pracy.

      • 6 2

    • ja jeżdżę rowerem po Starowiejskiej ale gdzie indziej. Więc nie pisz że

      nikt. W tym rejonie na rowerze robię zakupy, załatwiam sprawy, do kantorów (od czasu do czasu) lubię nim podjechać. Szkoda mi czasu na szukanie miejsca dla mego auta. I nie muszę biegać do parkomatów.

      • 6 1

    • Dokładnie tak!!!

      Też jestem rowerzystą i dokładnie taka sama refleksja przyszła mi do głowy. Sam mieszkam na starowiejskiej i na prawdę rowerzystów jak na lekarstwo, a już w szczególności na bruku, prędzej już na chodniku. Kontrapas na starowiejskiej rowerzystom się nie przyda, a kierowcom będzie tylko przeszkadzał. Żeby nie było wątpliwości, jestem baaardzo zapalonym rowerzystom i mocno trzymam stronę rowerzystów, ale nie lubię bezsensownych rozwiązań, które służą co najwyżej wyłącznie statystykom.

      • 4 2

    • Na Starowiejskiej bruk jest równiejszy

      Bruk na 10 lutego to masakra. Kiedyś słyszałem, że między kamienie wpadł rower i do tej pory go nie znaleziono ;-P. Ale poważnie, na 10 lutego jest większy ruch i przez to też ten bruk bardziej się rozlatuje. Dobrze, że będzie jakaś normalna alternatywa.

      • 1 0

  • trzeci :), w Gdyni zawsze oporowo wszystko idzie, przykładem może byc wiecznie remontowana estakada Kwiatkowskiego

    • 23 20

  • Czy Gdynia musi kopiować wszystko to, co jest w Gdańsku??? (9)

    Dlaczego Gdynia nie może wprowadzać własnych pomysłów?

    • 39 68

    • W gdyni są 100 lat za Gdańskiem (4)

      brak ścieżek rowerowych, brak automatów biletowych, brak tablic elektronicznych na przystankach i rozpadający się tabor autobusowy

      • 22 31

      • i brak tramwajów

        lub innych sprawnych pociągów

        • 7 10

      • biorąc pod uwagę ze Gdańsk ma 1000 lat a Gdynia nawet nie ma 100 lat to wyprzedzamy Was znacznie będąc tylko 100 lat za Wami

        • 28 8

      • haha, tylko, że Gdynia od zawsze miała nowocześniejszy tabor, podczas, podczas gdy w Gdańsku jeżdziły wysokopodłogowe Jelcze (1)

        więc nie pisz bzdur

        • 11 8

        • Tak kiedyś było. PLO i stocznia też.

          Ogarnij się, jest 2013 rok!

          • 3 1

    • kopiujmy to, co dobre, a to akurat jest dobre

      • 11 2

    • na szczęście bólu d...y nie kopiujemy

      • 4 0

    • odezwał się

      kolejny poniemiecki burak z kompleksami

      • 2 1

    • Gdynia nie kopiuje

      korupcji w gdańsku

      • 2 2

  • Idioctwo do potęgi ntej.

    bez komentarza.

    • 90 19

  • juz nie ogarniam tych przywilejów dla rowerzystów.. (9)

    • 122 36

    • (1)

      Ja się o to coś nie prosiłem, nie do mnie pretensje

      • 18 7

      • ZAGORZAŁYM ROWERZYSTOM to może i faktycznie niepotrzebne, za to UŻYTKOWNIKOM ROWERÓW, takim zwyczajnym, codziennym, jadącym po zakupy, do pracy czy z dziećmi do szkoły i przedszkola się przyda.

        • 4 1

    • Parę ładnych latek przejeździłem samochodem (2)

      a rowerem to ze ćwierć wieku. Mimo to, gdy patrzę na ten kosmos, który porobili na Wojska Polskiego i Wita Stwosza, to czacha mi dymi. Normalnie lądowisko dla UFO a nie droga dla rowerów. I to tam, gdzie nigdy nikt nikomu nie przeszkadzał, nie było korków, ani wielkiego ruchu, ani problemów z widocznością...

      Ponieważ nie chce mi się rozgryzać tej ekwilibrystyki i obrywać po łbie od wszystko-wiedzących-frustratów w razie błędu, profilaktycznie przestałem tamtędy jeździć i samochodem i rowerem.

      • 10 11

      • dziękujemy

        w imieniu pozostałych użytkowników tego odcinka.

        • 5 2

      • mój dziadek też tak miał, jak go oderwali granatem od pługa, przyjechał do miasta i zobaczył kawałek normalnej drogowej infrastruktury.

        Nie martw się, to tylko kwestia 1-2 pokoleń - twoje wnuki będą ogarniać i doceniać takie rozwiązania drogowe, dla nich to będzie oczywista oczywistość.

        Swoją droga ciekawe co byś zrobił jakbyś pojechał do Danii albo Holandii... pewnie bałbyś się ruszyć z miejsca, takie tam rowerowe cuda byś ujrzał...

        • 3 0

    • to szybko ogarniesz (2)

      te "przywileje":

      Belgia - KAŻDA ulica jednokierunkowa jest z mocy prawa dwukierunkowa dla rowerów

      Gdynia - po 10 latach gadania o "promocji ruchu rowerowego" MOŻE będzie druga ulica tego typu

      już ogarniasz "te przywileje"?

      • 5 2

      • (1)

        Belgia - rowerzysta ani myśli poruszać się tam, gdzie mu nie wolno

        Polska - pedalarz przeciska się między pieszymi na zatłoczonym chodniku i wjeżdża im na plecy

        • 1 3

        • zapomniałeś dodać - 200% ego na 10 metrów od karoserii

          tacy jak ty w akcji:

          • 2 1

    • zapewne...

      ...chodnik dla pieszych też uważasz za przywilej? Przecież mogli by chodzić poboczem z latarką, co nie?

      • 6 1

  • Nareszcie będzie kontrapas żeby zaparkować

    bo tam w ogóle nie ma gdzie

    • 62 16

  • dla niektorych debili nawet 30/h bedzie za duzo- przeciez zawsze "mozna jezdzic na osiolku" (3)

    Itp.bzdety dla ubogich na umyśle i dla krytyków zazdroszczących innym, że maja nawet te 5 tyś na golfa IIII tdi.....

    • 36 20

    • to ty masz golfa za 5000 ?:) Moj rower jest drozszy !!!!!!!! (2)

      Wiec lepiej zostaw chlopie swoj zlom w garazu bo tylko zagrozenie stwarzasz na drodze . Golf za 5 tys :))) i pewnie sie wozisz w dresie z panienka w rozowych gaciach i tylko muza full w stylu '' EstA, EstA, EstA my so pany '' :)). Chlopie ! dobry rowr sobie kup o ile cie stac na dobry rower bo to wiekszy wydatek niz na ten twoj zlom.

      • 15 12

      • (1)

        jednak wolę jechać golfem z panienka w różowych gaciach, niż sam rowerem w obcisłych getrach;]

        • 0 3

        • to twój problem, po co z nim wyjeżdżasz na forum?

          • 0 0

  • Starowiejska powinna być deptakiem! (2)

    Brakuje takiego miejsca w Gdyni, a przecież w historii była to bardzo ruchliwa kupiecka ulica, równie znana jak i nie bardziej jak Świętojańska, teraz niestety straciła swój dawny urok i jest raczej zapleczem centrum a nie ulicą reprezentacyjną.

    • 78 13

    • OKSYMORON (1)

      albo deptak, albo ruchliwa ulica

      • 7 8

      • Deptak to ulica, wyłączona z ruchu kołowego.

        "Strefa piesza, deptak ulica, skwer, aleja lub plac wyłączone całkowicie (lub prawie całkowicie) z ruchu kołowego."

        • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane