• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie tunel łączący Wrzeszcz z Zaspą

Michał Brancewicz
19 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie tunelu drogowego we Wrzeszczu
  • Dzisiaj jedna nitka ul. Nad Stawem łączy się z drugą i nie dochodzi do nasypu. W przyszłości zostanie do niego dociągnięta i powstanie tam tunel pod al. Żołnierzy Wyklętych.
  • W tym miejscu od strony Zaspy ul. Nad Stawem przejdzie do ul. Hynka.

Wiosną przyszłego roku rozpoczną się prace przy budowie połączenia ulic Nad Stawem we Wrzeszczu i Hynka na Zaspie. Głównym ich elementem będzie tunel pod al. Żołnierzy Wyklętych zobacz na mapie Gdańska. Zacznie on powstawać jednak dopiero w 2018 roku. Kosztami wartej blisko 17 mln zł netto inwestycji podzieli się miasto i spółka, która wybudowała Galerię Metropolia.



Czy takie połączenie Wrzeszcza z Zaspą jest potrzebne?

Każdy deweloper, który decyduje się na budowę w centrum miasta, musi liczyć się z tym, że zostanie zobligowany do wyłożenia środków na przebudowę okolicznego układu drogowego.

Czytaj także: W latach 2009-2013 deweloperzy wydali na drogi w Gdańsku 92 mln zł

Nie inaczej było w przypadku Galerii Metropolia, która powstała przy ul. Kilińskiego we Wrzeszczu. Gdy ponad trzy lata temu ruszała jej budowa, wiadomo było, że deweloper - spółka CH Hevelius powiązana z Przedsiębiorstwem Budowlanym Górski - przebuduje i rozbuduje ulice Nad Stawem zobacz na mapie GdańskaKilińskiego zobacz na mapie Gdańska.

Tak też się stało, chociaż ostatecznie to miasto zdobyło większość środków na to przedsięwzięcie. Zaoszczędzone w ten sposób środki inwestor miał przeznaczyć na kolejny etap prac, czyli przedłużenie ul. Nad Stawem do ul. Hynka przez tunel pod al. Żołnierzy Wyklętych.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zaczęła ubiegać się o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej dla tej inwestycji. Ma ona ruszyć wiosną przyszłego roku.

- ZRID powinniśmy otrzymać w pierwszym kwartale 2017. Na ten rok mam jednak zaplanowane jedynie dociągnięcie ul. Nad Stawem po obu stronach al. Żołnierzy Wyklętych, sam tunel będzie realizowany później - mówi Włodzimierz Bartosiewcz, szef DRMG.
Według szacunków całość przedsięwzięcia pochłonie 16,9 mln zł netto. Kto pokryje te koszty?

- Inwestycja będzie finansowana przez spółkę CH Hevelius oraz z budżetu miasta. Trwają jeszcze rozmowy z innymi potencjalnymi inwestorami - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
W jakich proporcjach? Tego na razie nie wiadomo. Nie jest natomiast wykluczone, że dołożą się do tego także deweloperzy, którzy budują mieszkania po stronie ul. Hynka. Chodzi tu m.in. o firmy Euro Styl (buduje osiedle Impuls) oraz Budimex Nieruchomości, który zagospodaruje części byłego pasa startowego na Zaspie.

Miejsca

Opinie (197) ponad 10 zablokowanych

  • (8)

    Powstawanie w tkance miejskiej elementów infrastruktury typu tunele, ulice, mieszkania, kina, restauracje zachęca ludzi do korzystania z nich czyli także do dojazdu do nich. To potęguje ruch samochodowy, powodując, że miasto umiera. Jak Detroit.
    Tragedia Detroit zaczęła się wlaśnie od wybudowania elementów infrastruktury typu Metropolitan Detroit Koley.
    A miasto powinno być dla ludzi i rowerzystów a nie dla kierowców.

    • 41 87

    • Sam umierasz, a właściwie twój mózg.

      • 0 1

    • To pewnie ten gość który na ośle jeździ. Oj pomyliłem osioł na nim

      • 0 0

    • Właśnie! Stop infrastrukturze!

      Drogi szutrowe są najbardziej ekologiczne!
      Aby produkować prąd, musimy spalać masę węgla i emitujemy CO2.
      Komórki powodują raka.

      Zaprzestać budowy dróg!
      Zlikwidować sieć elektryczną!
      Zlikwidować telefony komórkowe!

      A w 8 klasie każdego na kurs woźnicy!

      • 5 2

    • Ty znowu z tym Detroit?

      Zajmij się lepiej pożyteczną robotą.

      • 9 2

    • Znowu Ty i porównanie do Detroit. Weź człowieku zniknij.

      • 12 4

    • Jak rozumiem kierowcy to nie ludzie. Spoko.
      P.S. Co to jest "koley"?

      • 10 4

    • a ja rządam

      nieutwardzonych ścieżek dla przejażdżek konnych! Lubie gnać na mim siwku po trójmiejskich lasach, ale mam problem z bezpiecznym dostaniem się na tereny nadmorskie.

      • 27 2

    • I znowu te same bzdury.
      Kierowcy też są ludźmi - chcesz miasta dla ludzi, a więc także dla kierowców.
      Gdzie Rzym, a gdzie Krym. Gdzie malutki Gdańsk, gdzie wielkie Detroit.
      Zupełnie inne problemy, zupełnie inna kultura, nawyki, gospodarka, uwarunkowania - wszystko jest inne.

      • 22 7

  • czy ktoś mi wytłumaczy co to da?

    Czy chodzi o odciążenie alei Grunwaldzkiej/ Żołnierzy Wyklętych? Bo nie poprawi to dojazdu do Galerii Bałtyckiej, jedynie do Metropolii i części dolnego Wrzeszcza od strony Zaspy. Czy nie lepiej było by poprawić stan ulic Dmowskiego, Lendziona i przede wszystkim zrobić coś z przejściem dla pieszych, które jest za lewoskrętem do GB jadąc Grunwaldzką od strony Wrzeszcza (przed głównym wejściem do GB)? Na nim jednocześnie z zieloną strzałką dla aut zapala się zielone dla pieszych, przez co kolejka samochodów skręcających do GB stoi jeszcze od Hydrobudowy blokując prawy pas Grunwaldzkiej. Wg mnie tam bardziej przydał by się tunel lub jakieś inne rozwiązanie.

    • 3 0

  • Prosze pamietać o rowerach, (18)

    iść z duchem czasu.

    • 51 57

    • Wszyscy na rowery! Mistrz Mao Tse Tung pokazał, że to się uda! (4)

      I jednakowe drelichy + tenisówki dla wszystkich.
      Niech żyją Chiny Ludowe!

      • 3 5

      • masz główką pajacyku? (2)

        Mao rowery wymyślił?
        A może jednakowe samochody dla wszystkich? Co jeżdżenie na rowerze ma wspólnego z Chinami?

        • 2 4

        • a kto napisał że mao wymyślił rower?? (1)

          a Chiny maja wszystko wspólnego z rowerami
          1. najwięcej rowerzystów jest w Chinach
          2. rower w Chinach był zamiast samochodu, bo nie byli w stanie wyprodukować tak złożonego i drogiego produktu,

          • 1 3

          • A Holandia?

            Holendrzy w miastach masowo poruszają się na rowerach. to też "wina mao"? ;-)

            • 0 0

      • wszyscy nie

        wystarczy ze te lenie "dojazdowe"(co tworzą korki w godzinach porannych i popołudniowych) zrezygnują z auta i już okaże się że budowa ulic z dwoma pasami i więcej nie jest potrzebna.

        • 4 3

    • Słusznie. Koniecznie płatny przejazd dla jowejków (8)

      • 17 7

      • nie ma problemu, podaj jednak zasade naliczania oplat? (7)

        Za zajmowana przestrzen? Za spaliny? Za halas? Za koszt utrzymania infrastruktury? Za choroby wywolywane korzystaniem ze srodka lokomocji?

        Jesli wprowadzi sie takie podatki na wszystkie srodki lokomocji (w tym samochody) to bardzo chetnie jako rowerzysta zaplace.

        Od razu mowie wszystkim Januszom - akcyza w paliwie (podobnie jak inne podatki) nie wplywa do budzetu miasta. Wszystkie argumenty o kosztach paliwa, OC itp. sa nieprawidlowe, gdy mowimy o miescie. Nikt nie mowi, aby rowery mialy wstep (juz nie wspominajac o pierwszenstwie) na autostradach.

        • 7 5

        • (6)

          Proste. Na Twój koszt montujemy zaplombowany licznik na rowerze, i pobieramy opłaty wynikające z kosztu budowy tras dla rowerzystów i liczby przejechanych kilometrów. Przy zmasowanym ruchu cyklistów (co jak wiemy jest faktem) będą to grosze.

          • 6 2

          • (5)

            Ja sie pisze, ale podobne rozliczenie prosze dla kierowcow. Zobaczymy kto na tym lepiej by wyszedł

            • 4 4

            • taki rozwiązanie już jest (4)

              w cenie paliwa więcej niż połowa to podatki

              • 3 2

              • (1)

                To się nazywa szach-mat. Cyklista zamilkł.

                • 3 3

              • Cykliści płacą drożej za "paliwo". Muszą się bowiem lepiej odżywiać niż wożący tyłki samochodami. A w cenie żarcia są podatki.

                • 1 0

              • ale miasto nie buduje dróg z tych podatków. Tylko z własnych to raz

                dwa, raczej na niewiele to starcza.
                np. taki podatek drogowy w paliwie to raptem 4mld rocznie na całą Polskę.
                to nie starcza nawet na przysłowiowe waciki.

                • 2 1

              • czyli cykliści górą, bo korzystają z infry gratis :)

                • 0 5

    • (3)

      Tak, trzeba pamiętać o postawieniu zakazu wjazdu dla rowerów, słuszna uwaga.

      • 8 8

      • Ale jestes swiadomy, ze kazdy czlowiek na rowerze to jeden samochod mniej (2)

        Mijasz na drodze 4 rowerzestow, czyli mniej-wiecej 3 samochody mniej.

        Widzisz stojaki na rowery z 40 rowerami to statystycznie jakies 30-35 samochodow mniej na ulicach i parkingach.

        Czy tez myslisz, ze ludzie, jesli zabrac im rowery przestana sie poruszac? Chyba nie jestes na tyle glupi, aby sadzic, ze ludzie jezdza na rowerach, bo nie maja/nie stac ich na samochod?

        • 9 2

        • Słuszna uwaga, ja cały sezon jeździłem rowerem,

          i mój audik stał pod dachem, nie truł atmosfery, i nie korkował miasta. Teraz truje, ale czekam na wiosnę, i znowu siadam na rower. Biorąc pod uwagę ile jest minusów, mogę powiedzieć, że mamy jakieś chore społeczeństwo, dla którego rower to jakaś tragedia. Jednak wiadomym jest, że rower jest lepszą formą sportu nawet od biegania.

          • 7 0

        • po co z przygł-m dyskutujesz?

          utwierdzasz go w przekonaniu, że jego bełkot jest wart dyskusji

          • 1 1

  • metropolia

    porazka sezonu, na wielkiej powierzchni lipne sklepy, fatalne oznakowanie, ciekawe kto komu posmarował rękę, że taka szkarada została wybudowana!

    • 3 0

  • Po co to? Przecież obok jest spore skrzyżowanie.

    Nawet nie obok, a praktycznie w tym samym miejscu.

    • 2 0

  • (29)

    Precz z roszczeniowymi blachosmrodziarzami!!!

    • 46 133

    • (23)

      te blachosmrody utrzymują gospodarkę. Na rowerku towaru nie przewieziesz, a podatki na twoje ścieżki rowerowe ktoś musi wypracować

      • 46 20

      • acha? (22)

        Jak ktoś dojeżdża do pracy samochodem to utrzymuje gospodarkę
        Jak ktoś dojeżdża do pracy rowerem to nie?

        Transport rzeczy to tylko część gospodarki. Wątpię też że ten tunel powstanie właśnie w takim celu. ( co można w wozić na zaspe? to dzielnica sypialna)

        Podatki na moje ścieżki opłacam sam, nie mają one nic wspólnego z samochodami.
        Warto się doinformować w tym temacie

        Jedyne więc co blachosmrody utrzymują to..... smród i hałas.

        • 18 33

        • (19)

          Ścieżki mają coś wspólnego z samochodami - stanowią część dróg publicznych które są budowane z akcyzy na paliwa. Akcyzy, której ped**arze zbyt wiele nie płacą. Roszczeniowość ped**arzy połączona z ich notorycznym piractwem drogowym powoduje że większość użytkowników dróg pała do nich głęboką niechęcią.

          • 31 11

          • Maniek, nie wypowiadaj sie, jak nie wiesz o czym mowisz (10)

            Podaj prosze mi dane dotyczace ilosci pieniedzy, jakie trafily do budzetu Gdanska z akcyzy?

            Ja sugeruje okragla sumke: 0.

            • 2 7

            • (9)

              Nie jest ważne do którego budżetu trafiają, tylko na co są wydawane. Kierowcy finansują znaczną część "swoich" dróg - przypominam że taka Trasa Sucharskiego czy Obwodnica Południowa były budowane jako drogi krajowe. A teraz powiedz mi, które ścieżki rowerowe zostały zbudowane z jakiejś szczególnej opłaty pobieranej od rowerzystów? Żadne- bo nie ma takiej opłaty.

              Ja potrafię wskazać w GD drogi finansowane z akcyzy, ty ścieżek rowerowych finansowanych w jakiś szczególny sposób przez rowerzystów wskazać nie potrafisz. I to nam kończy temat.

              • 9 3

              • Nie, to nie konczy tematu (8)

                Skoro chcesz isc w ta strone, to podaj prosze wplywy do budzetu centralnego z akcyzy i wydatki zwiazane z drogami.

                Podpowiadam - nie wychodzi korzystnie. Drogi nie sa niczym zlym. Ba - w wielu wypadkach sa bardzo potrzebne.

                Jednak trzeba miec waskie postrzeganie swiata, aby mowic, ze koszt jest zyskiem. Samochod jest kosztem. Podobnie jak infrastruktura. Czesciowo sie splaca. Duza jej czesc jest niezbedna, choc w miescie akurat nie roziwazuje tylu problemow, co planowano.

                Przyklady miast, gdzie od lat stawia sie na zrownowazony rozwoj i samochody nie dostaja priorytetu pokazuja, ze sa to:
                1. ladniejsze miasta
                2. bogatsze miasta
                3. wygodniejsze do zycia miasta (ludzie chca mieszkac blizej centrum, a nie byle dalej na przedmiesciach)
                4. ludzie sa tam zdrowsi

                Niepotrzebnie zakladasz, ze jestem przeciwnikiem samochodow. Mam samochod. Lubie moj samochod. Tyle tylko, ze jako racjonalny i uczciwy czlowiek nie potrafie zrozumiec, dlaczego ktos mialby finansowac moja wygode. Stad popieram odpowiednie oplaty pobierane od kierowcow za korzystania z samochodu - aktualnie najbardziej przestrzeniozernego pojadu wykorzystywanego w miescie.

                • 6 5

              • (7)

                Zamiast skorzystać z okazji żeby skończyć, to dalej uparcie brniesz. Kasa z akcyzy na paliwo idzie na budowę dróg. Nie cała niestety, ale to tylko pokazuje że kierowcy oprócz dróg dla siebie finansują jeszcze całą masę rzeczy dla innych.

                Cykliści nie uiszczają takich opłat, a domagają się by cały świat kręcił się wokół nich. To najbardziej aspołeczna grupa użytkowników dróg. Nie dawno na portalu był zresztą artykuł, gdzie jeden cyklista blokował przejazd miejskiego autobusu (co najmniej kilkunastu pasażerów) bo "miał prawo" poginać środkiem wąskiej ulicy (jakby zjechał na bok to pewnie korona by mu z zadka spadła).

                • 5 3

              • jeszcze raz. kasa z akcyzy nie idzie na budowę dróg w mieście. (4)

                a tym bardziej nie finansuje dróg rowerowych.

                Mylisz pojęcia. Budżet centralny to nie budżet miasta.

                To tak jak bym kupił bilet na autobus, a pojechał na nim pociągiem.
                Dasz radę to ogarnąć?

                • 3 3

              • (3)

                Trasa Sucharskiego jest w mieście, i była finansowana z akcyzy - bo była budowana jako droga krajowa. Dasz radę ogarnąć?

                • 2 4

              • jest to trasa w granicach miasta. Miastem to trudno nazwac (2)

                no, ale niech ci będzie.
                do rzeczy wiec
                Trasa Sucharskiego kosztowała ok 900mln z czego miasto wyłożyło
                ok 500mln zł. i ta cześć nie była finansowana z żadnej akcyzy tylko z pitów wszystkich mieszkańców..
                wiec jak chcesz rowerzystom wypominać to najpierw oddaj te 500mln.

                • 4 0

              • Swięte słowa. (1)

                Tyle, że większość jeździ samochodami, a nieliczni rowerami. Kropka.

                • 1 1

              • 40 to nie wiekszosc.
                Poza rym jak sie faworyzuje ruch samochodowy ( wydajac kase np. na ten niepotrzebny tunel) to tak bedzie.

                • 0 1

              • gdzie jeden cyklista blokował przejazd miejskiego autobusu (co najmniej kilkunastu pasażerów) bo "miał prawo" poginać środkiem

                Skoro miał prawo, to w czym problem?

                • 1 1

              • co ty człowieku p-sz

                za głupoty

                • 0 1

          • drogi miejskie buduje się z akcyzy??? wróć lepiej do szkoły (7)

            Drogi w mieście buduje miasto ze swoich środków (z PITów, CITów oraz podatków od nieruchomości).

            Jeździsz tak samo na krzywy ry* po mieście jak i rowerzyści ( na całą infrastrukturę składają się wszyscy mieszkańcy jednakowo, czy ktoś ma auto czy nie bez znaczenia)

            • 15 19

            • (6)

              Nie jeżdżę jak rowerzyści, bo jeszcze nigdy nie wjechałem w pieszego. A gdy ja bywam pieszym, to rowerzyści we mnie wjechali już trzy razy. Na chodniku. I nie było przepraszam, tylko darcie mordy, że wielkiemu panu cykliście który zasuwa jak dziki pospólstwo z drogi się nie usunęło.

              Co do źródeł finansowania - podatek od nieruchomości, to także podatek od garaży - sprawdź jego stawkę przy okazji. Firmy zarabiają kasę na CIT raczej autami niż rowerami. Jak ped**arze chcą ścieżek, to niech sobie je sfinansują sami.

              • 17 5

              • Za to we mnie wjechało auto, na DDR...

                • 2 0

              • Wyjaśnij jak taki biurowiec zarabia kasę prywatnymi autami?

                • 3 0

              • Ponadto (1)

                chciałbym zauważyć iż branża motoryzacyjna zatrudnia więcej osób i generuje większe przychody/obroty itp. niż tzw. branża rowerowa.

                • 18 4

              • branża może i tak

                osoba fizyczna która dla własnej tylko wygody wszędzie się musi pchać samochodem już nie.

                Jedyne co można takim zawdzięczać to smród, hałas i utratę ogromnych przestrzenni pod infrastrukturę

                • 6 6

              • Sporo jezdze rowerem (1)

                i sporo poruszam sie pieszo. Nie mialem nigdy okazji zaobserwowac opisywanych zajsc.

                Moze byly, nie wiem.

                Jednak jak znam zycie, to kierowcy uznaja, ze nie pojada tramwajem bo ZAWSZE smierdzi, ZAWSZE spozniony i cale litanie wad. Samochodem niby zawsze szybciej.

                Tylko, ze jak sie spojrzy na raport samochodowy na trojmiasto.pl to wychodzi, ze jednak codziennie wielkie korki. A awarie tramwaju / autobusy czy SKM tak zdarzaja sie, ale nie az tak czesto.

                • 9 8

              • Te patrz, a ja jestem kierowcą, ale do pracy dojeżdżam tramwajem/autobusem i SKM (mam nawet miesięczny metropolitalny). I to tyle w temacie "wiarygodnych opowieści cyklistów".

                • 6 3

        • jeśli ktoś dojeżdża do pracy po ścieżce rowerowej która powstała kosztem linii kolejowej to raczej nie utrzymuje gospodarki. Dzięki pomysłom cyklistów żaden pociąg nie pojawi się na linii Kościerzyna Skarszewy Tczew. Pomyśl ile by można zaoszczędzić gdyby korzystano z przewozów towarów pociągami. Niestety torów już nie ma zaś samochodów przybyło.

          • 0 2

        • A co nie masz prawa jazdy, i zazdrościsz

          • 0 2

    • (3)

      ci roszczeniowi blachosmrodziarze w znakomitej większości finansują budowę nowych dróg z własnych pieniędzy (opłaty są zawarte w cenie paliwa na stacji)

      • 2 7

      • nie dróg miejskich (2)

        • 5 1

        • (1)

          Tak z ciekawości: jakie nowe drogi zostały sfinansowane przez miasto?

          • 1 2

          • wszystkie drogi w miescie są finansowane przez miasto.

            Nie wszystkie w całości, ale zawsze miasto musi mieć swój wkład

            • 3 0

    • zenek widzisz 17 razy zdawałeś na prawo jazdy i odpuściłeś a teraz trolujesz.

      A co zrobisz jak na rower tez trzeba bedzie miec karte rowerową?

      • 1 5

  • My, Naród, domagamy się połączenia tunelem Wrzeszcza z Brukselą - kolebką europejskiej cywilizacji, o ile nam wiadomo...

    • 1 0

  • wg4 (1)

    a to tak dla osłody ...http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Iluminacja-parku-zakorkowala-Oliwe-n108463.html ...heheh wystarczy upiekszyc wam park a sami korkujecie sobie Oliwę. Nie można podjechać komunikacją miejska? ale po co? Żeby sąsiad lub sąsiadka zobaczyli że na auto nie stac? Tabuny aut w ciasno zabudowanej starej Oliwie, trzeba nie miec oleju lub oliwy w głowie by pchac sie tam autem. Jeszcze rozumiem przyjezdnych spoza miasta, ale miejscowi? :)) taak pobudujcie jeszcze 10 tuneli, 20 mostów, podkopy wały i tylko to wam zostanie, mieszkanie pomiędzy arteriami autostrad i mostów ;)

    • 2 0

    • To pol Gdyni przyjechalo zobaczyc jak wyglada park

      • 1 0

  • (1)

    A co z terenem po tzw. wiosce indiańskiej? Skoro wyburzono cala zabudowę to znaczy, że obszar został przygotowany pod nową inwestycję. Czy tak jak w przypadku miejsca po budynkach przy pl. Solidarności, całość będzie leżeć odłogiem psując wizerunek okolicy?

    • 2 3

    • A byles tam? Zrobili parking na 500 samochodow

      • 1 0

  • Na papierze znow sciema i bicie piany a moze tak w koncu basen wybudowac cos dla ludzi ? Co ? (1)

    koniec z glupotami ludzie juz tego nie kupia !

    • 2 2

    • Dopiero co wybudowali basen a juz budują kolejne

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane