• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet przez komórkę będzie dodatkowo płatny

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 13:18 (24 lutego 2014)
Najnowszy artykuł na ten temat Aplikacja pobiera opłaty za nieaktywne bilety
Zakup biletu przez telefon jest szczególnie przydatny w miejscach, gdzie na przystankach brakuje biletomatów np. na Dolnym Mieście w Gdańsku lub w Gdyni i Sopocie. Zakup biletu przez telefon jest szczególnie przydatny w miejscach, gdzie na przystankach brakuje biletomatów np. na Dolnym Mieście w Gdańsku lub w Gdyni i Sopocie.

Główny operator płatności za bilety na trójmiejską komunikację publiczną przez komórkę - firma Mobilet - od początku marca wprowadza opłatę za korzystanie z usług. O zmianach urzędnicy dowiedzieli się poprzez... komunikat skierowany do użytkowników aplikacji.



Aktualizacja godz. 13:15. Mobilet poinformował Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej o przesunięciu terminu wprowadzenia opłaty miesięcznej na 1 kwietnia br. Do tego czasu planuje się omówienie warunków dalszej współpracy.
* * *


Ekran główny aplikacji Mobilet na telefonie z systemem Android. W Trójmieście można za jej pośrednictwem kupić tylko bilety jednorazowe MZKZG. Ekran główny aplikacji Mobilet na telefonie z systemem Android. W Trójmieście można za jej pośrednictwem kupić tylko bilety jednorazowe MZKZG.

Jak oceniasz decyzję firmy Mobilet o wprowadzeniu opłat za korzystanie z aplikacji?

Bilet przez komórkę w formie aplikacji Mobilet wprowadzono 1 stycznia 2011 r. Usługa od początku cieszyła się sporym zainteresowaniem, które rosło nawet mimo wprowadzenia alternatywnej metody zakupów e-biletu poprzez tzw. usługę wdzwaniania CallPay.

W samym tylko styczniu br. poprzez Mobilet sprzedano prawie 16 tys. biletów, podczas gdy przez system CallPay zaledwie ok. 1,1 tys. sztuk.

Teraz jednak niespodziewanie nie tylko dla użytkowników, ale również organizatorów komunikacji, Mobilet poinformował o wprowadzeniu opłaty za korzystanie ze swoich usług. Mimo że dostaje od operatorów prowizję od każdego sprzedanego biletu, od 1 marca chce wprowadzić miesięczną opłatę 49 groszy.

- O tym, że Mobilet wprowadza dodatkową opłatę dowiedziałem się z komunikatu wysłanego każdemu użytkownikowi. Zaraz po tym zwróciliśmy się do tej firmy, aby wyjaśnić zaistniałą sytuację. Wszystkie firmy tego typu żyły z prowizji od biletów i taki też został przyjęty model w przypadku współpracy z Mobiletem - wyjaśnia Hubert Kołodziejski, przewodniczący Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, który oferuje bilety metropolitalne poprzez telefon.

Ile konkretnie zarabia Mobilet na jednym bilecie? Tego MZKZG nie chce zdradzać, aby móc negocjować z innymi podobnymi podmiotami na rynku. Związek rozważa bowiem wiele wariantów co do dalszych losów dystrybucji biletów przez telefon.

- Bierzemy pod uwagę każdy scenariusz. Być może podpiszemy umowę współpracy na nowych zasadach, wychodząc z założenia, że użytkownicy będą skłonni płacić dodatkową opłatę za aplikację. Nie wykluczamy także rozwiązania współpracy - dodaje Kołodziejski.

Zaistniała sytuacja stawia także MZKZG pod ścianą w zakresie znalezienia szybko alternatywnego operatora. Takich umów nie podpisuje się wszak "z dnia na dzień". Na szczęście nim jeszcze Mobilet ogłosił wprowadzenie opłat, do MZKZG zgłosił się konkurencyjny podmiot - firma SkyCash.

- Na 11 marca umówieni jesteśmy z przedstawicielami SkyCash, którzy chcą przedstawić nam swoje modyfikacje w oprogramowaniu. Niewykluczone, że nawiążemy współpracę celem wprowadzenia biletów poprzez ten podmiot. O wszystkim jednak zadecydują finanse - mówi dyrektor MZKZG.

Nawiązanie współpracy ze SkyCashem byłoby ogromną korzyścią dla pasażerów, gdyż to właśnie ta firma oferuje w swojej aplikacji bilety na trójmiejską Szybką Kolej Miejską. Tym samym pasażer mógłby wreszcie korzystać tylko z jednej aplikacji oraz posiadać jedno konto, aby w miarę swobodnie korzystać z komunikacji miejskiej w Trójmieście.

Firma Mobilet nie ukrywa, że zalewana jest pytaniami zarówno od użytkowników, jak i organizatorów komunikacji miejskiej, którzy, podobnie jak MZKZG, są zaskoczeni wprowadzeniem opłat.

Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego na portalu społecznościowym Facebook tak komentuje działania Mobiletu: Nie zostaliśmy o tym oficjalnie poinformowani. Nadal obowiązuje aktualna umowa, zgodnie z którą nie są pobierane dodatkowe opłaty za zakup biletu. Sprawa będzie wyjaśniana.

Firma Mobilet w piątek wydała oświadczenie, w którym wyjaśnia, na jakiej zasadzie będą pobierane opłaty:

"Opłata za dany miesiąc będzie pobierana do 10 dnia następnego miesiąca ze środków na koncie. Brak środków na koncie oznacza brak możliwości korzystania z Mobilet-u, a więc i brak opłat. Użytkownik, który będzie chciał powrócić do korzystania z Mobilet, zobowiązany będzie wnieść opłatę jedynie za miesiąc bieżący. Opłaty nie podlegają kumulacji."

Dystrybutor e-biletów potwierdza, że rozważał możliwość wprowadzenia reklam do aplikacji, ale "chciano uniknąć jej zaśmiecania treściami, które raczej nie ułatwią korzystania z Mobiletu".

Jak zapewnia Mobilet, nadal nie będą pobierane opłaty za błyskawiczne przelewy celem doładowania konta (SkyCash pobiera prowizję 1,9 proc. dla przelewów błyskawicznych, bez prowizji są doładowania "tradycyjnym" przelewem). Dodatkowo wprowadzona zostanie promocyjna oferta dla... nowych użytkowników, którzy po zarejestrowaniu dostaną 3 zł do wykorzystania na usługi Mobiletu.

Czytaj też: Komunikacja miejska w telefonie komórkowym

Opinie (161) 1 zablokowana

  • To teraz (8)

    w ramach podziękowań, urzędnicy powinni podziękować im za współpracę,informując ich o tym smsem

    • 412 8

    • Jeżeli kogoś stać na komorke (2)

      To nie powinien być chyba problem

      • 5 99

      • Nastepny z gatunku (1)

        ee to tylko 3 gr, ee dobrze ze skmka w ogole jezdzi i ee to mieso lekko smierdzi ale przeciez moge je wrzucic do bigosu.
        Nie chodzi przeciez o wysokosc tej kwoty...

        • 112 1

        • homo sovieticus

          stopniowo nas przyzwyczajano
          i teraz nawet szczeniaki tak właśnie myślą

          • 23 2

    • tak byloby slusznie i najuczciwiej

      • 13 3

    • Bilety mozna kupic w kiosku ,automacie,u kierowcy,komórka to tylko dodatek (1)

      bilety zawsze mozna sobie kupic na zapas.A jak dla kogos zadrogo to niech niekorzysta proste wtedy firma sama zrezygnuje z oplaty.Ale unas jak zawsze panika i oburzenie.

      • 10 26

      • oburzenie to zbyt delikatnie powiedziane, wkur...nie bardziej oddaje moje emocje odnośnie tej sprawy

        nie tylko ludzie powinni odinstalowywać tą aplikacje i składać skargi do wszystkich możliwych urzędów ale po prostu UM Gdańsk powinien rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym, a tą firmę ja sobie na pewno zapamiętam i mam nadzieje że nie tylko ja...

        • 17 2

    • POkolenie smartfonów juz niepotrafi normalnie biletu kupic :)

      przez internet tez musi wcześniej konto doładować!

      • 10 14

    • uważam że już DZISIAJ umowa powinna być wypowiedziana ze skutkiem natychmiastowym

      a ta firm a powinna na całą Polskę dostać wilczy bilet i być odrzucana z automatu z każdego przetargu, TO by była adekwatna reakcja na to, co wg. mnie można określić jako próbę wyłudzenia, bo jeżeli firma dostaje de facto publiczne pieniądze, bo przecież ma wyłączność którą "dostała" od urzędników i na której zarabia tak jakby z automatu, nie musząc nic robić, a teraz wykorzystuje tą sytuacje i nagle z zaskoczenia dokłada opłatę, która nie była uustalona,to dla mnie jest to po prostu wyłudzenie

      • 18 2

  • Samodzielne działania powinny być darmowe, (4)

    dlaczego u nas znów odwrotnie ?

    • 166 4

    • (3)

      a wystarczyłoby przecież aby tym nie zajmowała się prywatna firma tylko miasto. Wtedy by nie było znienacka wprowadzonych bonusów dla prywatnej firmy i całej afery. Tak się musiała skończyć prywatyzacja. Nauczeni doświadczeniem nie będziemy prywatyzować kolejnych spraw, bo przecież szanujemy własne pieniądze.

      • 9 13

      • Taa, miasto. I co jeszcze? Mało jeszcze urzędników jest?

        • 13 3

      • jakby miasto sie zajelo ta sprawa, to bys bilety kupowal na infolini, czekajac 10 minut na polaczenie

        • 17 2

      • tak działa w wielu miastach
        ale głownie poza Polską

        tu se ne da (to ne je Praha)

        • 1 0

  • Łajzy!!! krwiopijcy kapitalizmu!!! szuje!!! (3)

    • 97 19

    • Mają prawo. Wolny rynek zweryfikuje, czy im się to opłaci. (2)

      • 24 10

      • jaki wolny rynek?

        przeciez oni maja monopol na ta usluge

        • 10 3

      • jaki wolny rynek tłuku?!?! ta firma działa w warunkach monopolu który dostała od UM Gdańsk, gdzie tu masz wolny rynek?!?!

        • 8 3

  • Rest in peace (5)

    Wazne, że ten cały mobilet to sprawa prywatna, i faceta prawo wbic to w ziemie.

    Sednem tej aplikacji było to, że była wygodna dla okazjonalny.ch uzytkownikow. Ale teraz jaka ja mam miec motywacje, zeby to trzymac? Zeby placic abonament?

    I tak, reklama to bylaby dobra drogam onetyzacji. Ale lepiej spi****c.

    • 102 4

    • aplikacja mogłaby być ciekawsza (3)

      gdyby była możliwość zakupu biletów czasowych (np. w Gdańsku). Z jednorazowych rzadziej się korzysta, najczęściej nawet na krótkich odległościach trzeba się przesiąść. Dlatego ja byłem tylko okazjonalnym użytkownikiem.

      • 7 2

      • (2)

        Ale np ja zwykle zwykle jeżdżę albo samochodem, albo rowerem
        a tylko okazjonalnie MZK lub MZT, lub SKM
        bilet w telefonie jest wygodny, bo zawsze go mam
        i nie muszę kombinować ile kosztuje, system o to dba.

        Tylko od kiedy mam telefon na dwie karty SIM nie mogę
        korzystać z Mobiletu i meczę się z CallPayem (kto próbował skasować CallPay w hałasie - wie o czym piszę).

        W Wawie zawsze używam mPay. Można kasować w hałasie,
        można (było) płacić za parkowanie, można nawet robić zakupy w kioskach.

        Ale dali za małą łapówkę MZKZG, więc się nie załapali. SkyCash jest hojniejszy, korumpuje na prawo i lewo, prawie jak Renoma, pewnie to oni zmonopolizują ten rynek, choć ta platforma ma najmniej sensu bo:
        -wymaga dostępu internetu (a pole internetu mobilnego jest mniejsze niż fonii GSM) jak moBilet
        -wymaga systemu operacyjnego (cegłofon nie da rady) w moBilet wystarczy JAVA
        -wymaga olbrzymiej szpiegowskiej aplikacji, która wymaga wszystkich danych osobowych o wiele cięższej niż moBilet

        tym rynkiem rządzi łapówka - a nie sens i dobro klienta

        • 4 2

        • ja zwykle jade na rowerze samochodem

          to mnie taniej wynosi.

          • 0 0

        • to ile łapówki dał mobilet żeby działać w Gdańsku???

          • 0 2

    • nie miał bym absolutnie nic przeciwko reklamom...

      natomiast za wprowadzenie opłaty już dzisiaj odinstalowałem aplikacje i NIGDY nie zamierzam jej ponownie zainstalować nawet jak opłata zostanie zniesiona. Za sposób prowadzenia opłaty zapamiętam sobie tą firmę i nie będę używał żadnych jej aplikacji, a jak zobaczę że ktoś znajomy używa to będę się starał go od tego odwieść poprzez poinformowanie go co to za firma

      • 6 0

  • (10)

    Czy zawsze muszę zacznac tydzień od informacji że coś drożeje lub coś będzie platne! . . . Ja j..e

    • 79 1

    • (1)

      możesz nawet "zacząć"

      • 4 3

      • ty nigdy nie robisz bledu ? To takie polskie właśnie. Patrz sam jak piszesz. .

        • 2 3

    • głosowałeś na tuska to masz (6)

      • 7 8

      • zagłosujesz na kaczka to wszystko stanieje (1)

        na początek rozdamy 3 miliony mieszkań

        • 13 7

        • no jak kaczor rządził to podatki obniżał, tusk wprowadził największe podwyżki podatków w historii Polski

          gorszego rządu niż obecny nigdy nie było i nie możliwe jest żeby jakiś rząd mógłby być gorszy niż rząd tuska, więc jakakolwiek zmiana rządu jest bardzo pożądana... poza tym kaczor już rządził i żadnej tragedii nie było, wbrew twierdzeniom GW&TVN

          • 3 3

      • (1)

        To w Mobilecie tez juz ma wtyki?

        • 4 2

        • spytaj nowaka

          • 0 0

      • (1)

        o czym tu mówisz? A jaką to różnica. Fakt nie lubię go ale co wolisz Pis? I będzie potem milion komisji śledczych od spraw koperkowych. Prawda jest taka że nie mamy żadnych autorytetów i alternatywy.

        • 3 6

        • szczerze? tak, po tysiąckroć tak! wolę PIS!

          i mam nadzieję że będą komisje śledcze odnośnie afer i łapówek rządu Tuska

          • 2 6

    • witamy w Polsce

      • 1 0

  • 49groszy miesięcznie to nie dużo... (5)

    • 12 158

    • (1)

      Wlasnie o to chodzi, że to jakieś grosze. A jak ktos siega ludziom po grosze, to koniec bliski.

      Od sztuki biletu ma co najmniej kilka procent. To jak musi zebrac tych kilka tysiecy pln wiecej, to niech sprzeda wiecej biletow i bedzie ok.

      • 50 0

      • racja

        sprzedaliby o wiele więcej, jakby w ofercie były bilety godzinne! (np. w Gdańsku). Mamy niby MZKG i niby jednolite bilety, ale czemu tylko jednorazowe!?

        • 9 0

    • Ale jak kupuje jeden albo dwa bilety w miesiacu to chyba sporo wzrosnie

      • 37 0

    • Jak rozumiem dołożysz mi ze swojej pensji - gdzie mam wysłać numer konta?

      • 18 0

    • oooo widzę już płatny akwizytor Mobiletu zaatakował forum :D

      • 3 0

  • Powinno (13)

    placic sie SMS-em w cenie biletu . Bez zadnego logowania-nie kazdy ma net w telefonie.

    • 112 9

    • Tak jak napisal jozin (8)

      Powinno sie placic wysylajac normalny sms w nazwie rodzaj biletu i cao cala filozofia tak jest w kazdym cywilizowanym kraju a nas zawsze nam musza z wszystkim robic pod gorke

      • 33 3

      • (4)

        za duża prowizja i brak możliwości elastycznego określania cen i VAT wyższy za smsy

        • 14 5

        • (2)

          do tego kwestia łatwości obsługi - w takiej aplikacji wystarczy tylko wybrać odpowiednią opcję i gotowe, a w smsie nie dość, że trzeba ręcznie wpisywać informacje to jeszcze jeden błąd i biletu nie ma a opłata zostaje pobrana

          • 4 8

          • (1)

            No tak!!! Jeszcze ci się palce zmęczą od napisania sms.Ja radzę Tobie nie wstawać z łóżka bo to taki wysiłek że wstając położysz się z powrotem ze zmęczenia.Pisząc sms na nr premium zawsze sprawdzam przed wysłaniem poprawność napisanej wiadomości, tak samo jak pisząc różnego rodzaju pisma ręcznie, sprawdzam w ostateczności czy jest poprawnie napisane, ale dla ciebie to nie lada wyczyn, jesteś zmuszony siłą do ruszenia mózgownicy.Straszne że musisz myśleć, to też jest takie męczące.Żal mi takich ludzi jak ty.

            • 2 0

            • nie nerwujsia bo ci zylka trzasnie

              ten ćmok nie umie se raz na zawsze wpisać treść smsa
              to za trudne
              musi mieć aplikacje w kolorze różowatym i z dźwięcznym mlaśnięciem
              bo inaczej na grzyba wydębił od tatula kasę na smartfon?
              samymi pornofilmikami tego wydatku się nie da uzasadnić

              • 1 0

        • to nie nasz problem, ze telefonie walcza ze soba jak psy

          taki sms dziala w Pradze i w Madrycie, gdzie indziej nie bylem, nie wiem
          latwe i przyjemne. a my tu jak zawsze kultywujemy NIEDASIZM

          • 1 1

      • (2)

        Nie wiem jak niby miało by to działać. Trzeba by stworzyć od cholery nowych numerów premium z różnymi cenami (jeszcze namówić do tego operatorów przede wszystkim). Każdy musiałby znać ten numer i dodatkowo wiedzieć co ma wpisać w treści, bo w przypadku jakiekolwiek pomyłki niestety u nas operatorzy i tak pobierają opłatę. Dodatkowo kontrolowanie czegoś takiego zajęłoby więcej czasu aniżeli tylko zeskanowanie np. kodu QR.

        • 4 7

        • (1)

          Skanowal Ci ktos kiedys kod QR? Mi nigdy :)

          • 0 5

          • bardzo często to robię i widzę że ktoś robi

            • 2 0

    • Operator GSM zgarnia 50% (3)

      Operator GSM zgarnia 50%

      • 3 3

      • i co???? (2)

        • 1 0

        • guwno (1)

          to ze bys ponisl te koszta

          • 1 2

          • w wielu krajach sie da, u nas niedasizm "rzondzi"
            jedna ustawa jak o nrze 112 by to uregulowała
            ale nie, "niedasię"

            ważniejszy dla dyskusji publicznej jest
            dżęder, brzoza helowa i mama madzi

            • 1 1

  • Te 49 groszy to opłata miesięczna ?? (2)

    Jeżeli tak - to śmiech na sali. Chyba, że zatrudnili w firmie sek(s)retarkę i nie ma jak sfinansować jej etatu...

    • 38 5

    • skoro to tak mało - to niech nie pobierają

      • 24 2

    • nawet gdyby było 1 grosz to jest to bezczelność i według mnie po prostu nieuczciwość

      zarabiają na prowizjach i tak się umówili z urzędem i mieszkańcami

      • 7 1

  • Mozliwe tylko w Polsce

    nigdzie na swiecie a przynajmniej w europie tak nie ma

    • 41 7

  • skycash obsługuje parkowanie w Gdańsku , i wielu innych miastach Polski (8)

    dlaczego nie iść w kierunku jednego operatora,

    • 49 5

    • skm też ma skycash (2)

      za to budyń i jego świta jak zwykle po swojemu

      • 6 6

      • jest na odwrót (1)

        mobilet był pierwszy w mzkzg, potem skm szukało, ale się wypięło i wzięło sky cash

        • 4 0

        • historia

          w PL najpierw był mPay, w Wawie od 2009r

          w 3m pierwszy był moBilet od I-2011

          potem był CallPay od IX-2012

          a dopiero potem był tu "s****kasz", od II-2013



          ale narodek ma pamięć króciuteńką i pamięta na odwryrtkę



          zestawienie głównych platform telefonicznych jest tu: tiny.pl/qp7s8

          • 0 0

    • sky cash jest najlepszy (1)

      i obsługuje karty

      • 1 5

      • i jeszcze dopisz, że ma ładny kolor i rzucik w pepitkę

        • 1 0

    • skycash ma multum wad

      -cięęężka aplikacja z łobrazeczkami i wodotryskami, żrąca zasoby i szpiegująca dane osobowe
      -wymaga dostępu internetu, sama fonia GSM nie wystarczy
      -telefon na 2 karty, "cegłofon" bez systemu operacyjnego, smatfon z poza krótkiej listy producentów - nie można zastosować

      A CallPay i mPay też obsługują karty płatnicze, a nie tylko konta prepaidowe jak moBilet.
      Na obu można też płacić parking. a na mPay można też płacić zakupy i przelewy.

      • 2 8

    • raczej srajkasz

      Skycash w sierpniu 2013 wprowadziło opłaty za korzystanie z systemu przez firmy. użytkownicy o opłacie dowiedzieli się z faktury vat otrzymanej pod koniec miesiąca, oczywiście bez powiadamiania o zmianie regulaminu. reklamacja odrzucona... a zmieniajcie sobie jednych złodziei na drugich :(

      • 5 0

    • bo oni tez potracaja prowizje...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane