• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilety metropolitalne będą sporo tańsze

Michał Brancewicz
10 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Gdy nowe, wspólne taryfy biletów metropolitalnych wejdą w życie, skorzystają na tym wszyscy mieszkańcy Trójmiasta i ościennych gmin. Pytanie tylko, kiedy to nastąpi. Gdy nowe, wspólne taryfy biletów metropolitalnych wejdą w życie, skorzystają na tym wszyscy mieszkańcy Trójmiasta i ościennych gmin. Pytanie tylko, kiedy to nastąpi.

Trwają prace nad wspólnymi taryfami dla biletów metropolitalnych. - Nowa taryfa dla całej aglomeracji będzie prosta, czytelna i jednoznaczna - zapowiadają jej twórcy. Niestety, poczekamy na nią co najmniej kilka miesięcy.



Jednolite bilety dla Trójmiasta i okolic to:

Na środowym posiedzeniu zarządu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej (MZKZG) dyskutowano nad wieloma pomysłami. Przede wszystkim zdecydowano o wprowadzeniu w ramach metropolii jednolitych biletów jednorazowych i zniesieniu stref biletowych. - To znaczy, że każdy będzie mógł przekroczyć granicę między gminami nawet na jednorazowym bilecie - mówi Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.

Wspólny jednorazowy bilet ma kosztować 2,50 zł (na linie zwykłe) i 3,50 zł (na linie pośpieszne). Obowiązywać będzie także bilet 15 minutowy (2-2,50 zł), oraz bilet godzinny (3-4 zł).

- Tutaj następuje jednak pierwsza, chociaż niezbyt poważna różnica zdań - opisuje Kołodziejski. - Gmina Wejherowo proponuje wprowadzić bilet 10-minutowy, gdyż jej obszar jest po prosty znacznie mniejszy niż Gdańska, w którym obowiązuje bilet 15-minutowy. Taka taryfa w Wejherowie się nie sprawdzi.

Pomysłodawcy zmian chcą obniżyć ceny istniejących biletów metropolitalnych 24-, i 72-godzinnych. Za te pierwsze zapłacimy 10 zł na autobusy, tramwaje i trolejbusy (wszystkich przewoźników zrzeszonych w MZKZG) oraz 16 zł na środki komunikacji miejskiej i dodatkowo SKM. Dotychczas każdy z biletów był o 2 zł droższy. Natomiast oba bilety 72-godzinne stanieją o 4 zł. Nikt nie sprzeciwił się tym pomysłom.

Na zmianach skorzystają również mieszkańcy Trójmiasta korzystający z sieciowych biletów miesięcznych i 30- dniowych. Bilet na przejazdy po samym Gdańsku czy Gdyni (tylko linie zwykłe) będzie kosztował 74 zł (88 zł na pospieszne). To dużo taniej, szczególnie w przypadku Gdańska, gdzie dziś bilet sieciowy to wydatek 110 zł, a od października - 98 zł.

Z kolei sopocianie wydadzą na bilet miesięczny 56 zł na linie zwykłe i o 4 zł więcej na wszystkie.

Konsekwencją wprowadzenia tych zmian może być całkowita likwidacja biletów miesięcznych na określoną ilość przystanków. - Tutaj Gdańsk nie chce na razie ustąpić, ale będziemy szukali jakiegoś wyjścia z sytuacji - zaznacza Hubert Kołodziejski.

W ofercie pozostaną nadal bilety na okaziciela, na dni robocze i studenckie bilety semestralne.

Szykowana oferta poszerzy się też o bilety łączone, pozwalające podróżować np. po Gdańsku i Sopocie lub Sopocie i Gdyni (92 zł). Utrzymane zostaną także bilety metropolitalne miesięczne z tą różnicą, że każdy z nich stanieje o 20 zł. Bilet "na wszystko" z 200 zł na 180 zł, bilet nie uwzględniający jazdy SKM-ką ze 120 zł na 100 zł. Podróżujący z biletem na SKM i komunikację dwóch wybranych gmin zapłacą 150 zł (zamiast 170 zł).

To wszystko na razie propozycje, które będą dyskutowane na każdym posiedzeniu zarządu MZKZG, czyli w praktyce co dwa miesiące. - Na razie to wstępny projekt, ale chcemy, by taryfa była prosta, czytelna i jednoznaczna - przekonuje Hubert Kołodziejski. - Będziemy starali się uwzględniać oczekiwania poszczególnych gmin i analizować skutki ekonomiczne planowanych zmian jeszcze przed wprowadzeniem.

Nie ma zatem co liczyć na to, że zintegrowana taryfa wejdzie w życie jeszcze w tym roku. Bardziej prawdopodobny, choć też nie do końca pewny jest rok 2009.

Na początku br. MZKZG wprowadził bilet 24-godzinny i miesięczny w trzech wersjach. Miała to być namiastka przyszłej jednolitej taryfy dla Trójmiasta i okolic. Bilet w swojej najpełniejszej formie umożliwia przejazd wszystkim środkami komunikacji miejskiej Gdańska, Gdyni i Wejherowa oraz kolejką SKM. W lipcu tego roku doszedł także bilet 72-godzinny.

Propozycje cen wspólnych biletów metropolitalnych

jednorazowy: linie zwykłe 2-2,50 zł, pospieszne 3,50
15-minutowy: 2,50
1-godzinny: 3-4 zł
24-godzinny: 10 zł (na autobusy, tramwaje i trolejbusy), 16 zł (wszystkie środki komunikacji + SKM)
72-godzinny: 20 zł (na autobusy, tramwaje i trolejbusy), 32 zł (wszystkie środki komunikacji + SKM)
miesięczny jedno miasto: Gdańsk lub Gdynia - 74 zł (pospieszne 88 zł), Sopot - 56 zł (pospieszne 60 zł)
miesięczny na Gdańsk i Sopot lub Gdynię i Sopot: 92 zł
miesięczny na wszystkich przewoźników bez SKM: 100 zł
miesięczny dwóch przewoźników i SKM: 150 zł
miesięczny na wszystkich przewoźników: 180 zł

Opinie (187) 2 zablokowane

  • (1)

    czemu w sierpniu zakładano bilet miesieczny w cenie 37 złotych?

    • 0 0

    • Poruszanie się po małych gminach takich jak Kosakowo, Luzino, Pruszcz Gdański, Reda, Rumia, Sopot będzie kosztowało 56 zł miesięcznie na linie zwykłe. Na linie zwykłe, pospieszne i nocne tylko 4 zł więcej.
      Miesięczny bilet na linie zwykłe w Gdańsku, albo Gdyni albo Wejherowie będzie kosztował 37 zł. Na linie zwykłe, pospieszne i nocne - 44 zł.
      Szczegóły na : www.mmtrojmiasto.pl .

      cytat z:
      transinfo.pl/text.php?id=19351

      • 0 0

  • W Gdyni bilet na całą trasę kosztuje 2 zł, więc po co mi podwyżki? (7)

    wprowadzenie biletów czasowych jest wielkim utrudnieniem dla pasażerów.

    • 0 0

    • Sam jestes utrudnieniem - Gdynianie dopłacają! (6)

      Mieszkam w Sopocie i jade do Szpitala w Redłowie. Musze najpierw jak jade autobusem linii S skasować bilet jednorazowy za 3,50 zł potem przesiadam sie na autobus w kierunku szpitala - ponownie kasuje bilet tym razem za 2 zł wiec podróz w jedna stronę kosztuje mnie w sumie 5,50 zł !!!!!!! a czas przejazdu z przesiadkami około 30 minut, gdyby w Gdyni były bilety czasowe tak kasowałabym wazny za 45 minut za 2,80zł
      Jezeli dla Ciebie 5,50 a 2,80 zł to to samo to widze ze jestes milionerem

      • 0 0

      • (5)

        jakie 2,80? tych ma nie być

        • 0 0

        • Ale ja piszę o obecnych czasach (4)

          Pisze o obecnych czasach - w Gdańsku jest bilet za 2,80 zł wazny na 45 minut a w Gdyni podział na linie zwykłe pospieszne do tego musze wiedziec gdzie konczy sie granica taryfowa itd.

          Zmuszona jestem do kasowania biletu za 9 zł dobowego zamiast jakby to było w Gdańsku 2 razy po 2,80zł.
          W Gdyni uszczesliwia sie nas na siłe nie daje wyboru. Przecietny pasazer macha ręka eh trudno dopłacam kilka groszy wiecej itd ale grosz do grosza.

          • 0 0

          • to o obecnych (3)

            przekraczasz granicę miast i cenę biletów porównujesz z biletem w obrębie jednego miasta

            • 0 0

            • do bez sensu (2)

              Kasując bilet czasowy w Gdańsku nie interesuje mnie czy przekraczam granice miasta np. jadąc z Gdańska do Pruszcza lub do Sopotu - niestety w Gdyni tak jest nie wazne czy jedziesz jeden przystanek czy dwa musisz kasowac bilet drozszy :(
              Do tego przesiadając sie w Gdyni z autobusu na trolejbus muszę kasowac kolejny bilet :(

              • 0 0

              • Jak przekraczasz granicę miasta z Gdańska do Pruszcza to jest taniej niż z Gdyni do Sopotu, a jak sie poruszasz po tym samym miescie to drożej jest w Gdańsku

                • 0 0

              • nie ma granicy taryfowej między Gdańskiem a Sopotem?

                "Gdyby granice taryfowe zostały zniesione, skorzystaliby na tym przede wszystkim mieszkańcy Sopotu i turyści odwiedzający kurort.

                - Nie wszyscy podróżujący np. autobusem 143 wiedzą, czy znajdują się jeszcze w Gdańsku, czy już w Sopocie - mówi Hubert Kołodziejski"

                • 0 0

  • jaka obniżka

    po raz kolejny w Gdańsku dostaniemy podwyżkę cen biletów jednorazowych - już naprawdę jak ktoś ma własne auto to nie będzie jechał autobusem czy tramwajem bo nie będzie mu się to opłacać - brawo myślący inaczej. Komunikacja miejska powinna zachęcac do rezygnacji z samochodów a nie zachęcac żeby nimi jeździć!!!

    • 0 0

  • (5)

    Komunikacja miejska to nie instytucja charytatywna...
    Gdyby wszyscy kasowali sumiennie bilety, bilety mogłyby być tańsze....
    Kto z Was wie ilu ludzi jeździ notorycznie na gapę ? I jakie to są straty dla miasta?
    To biadolenie Wasze jest irytujące. I tak nie jesteście w stanie nic z tym zrobić. Gadać każdy potrafi, ale jak przychodzi co do czego to przy najbliższej okazji próbuje przejechać jeden przystanek bez biletu.
    Bo przecież to nie grzech... Krzyczą zawsze najbardziej Ci, którzy kombinują i taka jest prawda

    • 0 0

    • i taka jest prawda?
      to jest akurat gówno-prawda.

      • 0 0

    • (2)

      tak, znamy tę bajkę od wielu lat :)

      • 0 0

      • lat (1)

        ca 50

        • 0 0

        • co za bzdura - w Anglii ludziki wsiadają z przodu autobusiuku i płacą kierowcy. Jak ktoś nie zapłaci - ten gapa. Na następnym przystanku czeka na niego już policja.
          Zasady są jasne, i bez stresu.
          Im się opłaca? Oni mogą??

          • 0 0

    • puknij sie w muzgownice takim pokaznym mlotem osle!!!!!!!

      • 0 0

  • nie rezygnować z ilości przystnków, Gdański system górą!

    Liczyć umiem system na ilość przystanków i bilety czasowe jest jak na razie najkorzystniejszą formą biletów jaką znam. A że skomplikowany? -Moja teściowa z Olsztyna jakoś się nauczyła. Jak się komuś nie chce to bilety na jedną linię tez są.

    • 0 0

  • Bilet rodzinny!!!!!!!

    Co z biletami rodzinnymi?

    • 0 0

  • Proponuję, zeby miasto przeznaczyło ten 1 MILION zlotych z tej bezsensownej Fundacji Farenheita( patrz artykuł nizej) na potrzeby komunikacji miejskiej.

    • 0 0

  • ZKM

    Zaklad Kompromitujacu Miasto - to tzw ZKM!!!!!!!

    • 0 0

  • drożej?..

    Pomysłodawcy zmian chcą obniżyć ceny istniejących biletów metropolitalnych 24-, i 72-godzinnych. Za te pierwsze zapłacimy 10 zł na autobusy, tramwaje i trolejbusy (wszystkich przewoźników zrzeszonych w MZKZG) oraz 16 zł na środki komunikacji miejskiej i dodatkowo SKM.
    ...
    Czy przypadkiem w tej chwili bilet 24h wraz z SKM nie kosztuje 15 zł??? - czyli będzie 1 zł drożej?! Piękna "obniżka"... :-/

    • 0 0

  • a ja chce żeby były bilety metropolitalne semestralne! (3)

    czemu nie ma biletów ze zniżką, które są na cały semestr i można jeździć i ZKM i SKM? Bilet semestralny to około 40 zł na miesiąc - super sprawa, ale czemu na skm można mieć tylko na miesiąc? to bez sensu. W Warszawie jak ma się kartę miejską to można wszędzie jeździć, przedłuża się ja w automatach (a nie u pani w okienku) i jest super. A tutaj kombinują jak koń pod górkę!

    • 0 0

    • (2)

      A co, SKM nie ma biletów kwartalnych i półrocznych?
      Poza tym studenciku gdzieś coś ci się przewróciło. Bonusy powinny być dla pracujących, a nie dla pracujących pseudostudentów, którzy nie wiadomo z jakiej racji mają 50% ulgi na autobus....

      • 0 0

      • bo pracujący rodzice im te bilety kupują

        • 0 0

      • ma bilety kwartalne i polroczne ale bez znizek:)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane