• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Błąd projektowy powodem odkształcenia torów tramwajowych

Maciej Naskręt
8 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Od kilku dni tramwaje zwalniają na ul. Siennickiej w Gdańsku do 5 km/h. Powód? Na skutek wysokich temperatur odkształciły się ułożone w zeszłym roku tory. Wygląda to na błąd projektowy.



Jak często korzystasz z komunikacji miejskiej?

Od roku w ciągu ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańskaul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku trwa przebudowa linii tramwajowej. Prace toczą się na odcinku między ul. Elbląską a ul. Wosia Budzysza. W sumie wymienianych jest ok. 2,5 km toru. Do grudnia 2014 r. udało się wymienić lwią część torowiska, dzięki czemu tramwaje wróciły na trasę z centrum do pętli Przeróbka.

Przez pół roku wydawało się, że torowisko zostało ułożone wzorowo, ale po ostatnich gorących dniach tory zaczęły się wyginać. Usterka pojawiła się za przystankiem Głęboka w kierunku centrum, w miejscu, gdzie kończy się wspólny pas dla tramwajów i autobusów. Po wygięciu się szyn tramwaje muszą zwalniać do 5 km/h.

Z naszych ustaleń wynika, że to efekt niezastosowania dylatacji między torowiskiem z tłuczniem a torowiskiem osadzonym w betonie. Co gorsza, podobne odkształcenie jest widoczne także na torze w kierunku Przeróbki.

Przypomnijmy, że inwestorem remontu torowiska są Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawcą natomiast jest firma Budimex, która dostanie za swoją pracę 65,606 mln zł. Prace mają zakończyć się we wrześniu tego roku. Zaawansowanie prac obecnie to ponad 70 proc.

W nocy z poniedziałku na wtorek zostanie wykonana naprawa doraźna odkształconych torów.

- Pozwoli ona na kontynuowanie komunikacji tramwajowej w tym rejonie. Nadal jest to plac budowy i prace nie zostały tam odebrane. Termin i sposób naprawy docelowej torów jest obecnie konsultowany - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik spółki GIK.



Nowa organizacja ruchu w ciągu ul. Siennickiej. Nowa organizacja ruchu w ciągu ul. Siennickiej.
Modernizowana 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce to przedsięwzięcie prowadzone w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku etap III c.

Inwestycja zapewnić ma nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu na łukach torów mają pojawić się urządzenia do smarowania szyn. Na remontowanym odcinku wykonano zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich jest (jeden z pierwszych tego typu w Gdańsku) przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstał przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który został poszerzony.

Zmiany w ruchu na Długich Ogrodach

W związku z rozpoczęciem prac przy prawej jezdni ulicy Siennickiej od 10 czerwca od godziny 11 nastąpi zmiana w organizacji ruchu na odcinku od ul. Elbląskiej do ul. Stary Dwór. Kierowcy będą poruszać się lewą jezdnią w kierunku do Elbląskiej - objazdy poprowadzone zostaną ulicami: Głęboką i Wiesława - w załączeniu schemat organizacji ruchu. Utrudnienia potrwają do końca lipca.

Miejsca

Opinie (242) 7 zablokowanych

  • Jakich wysokich temperatur? Panie Naskręt uwierzył Pan w te "bajki"? (20)

    "Od kilku dni tramwaje zwalniają na ul. Siennickiej w Gdańsku do 5 km/h. Powód? Na skutek wysokich temperatur odkształciły się ułożone w zeszłym roku tory."

    A co będzie za kilka lat?
    Nikt oczywiście nie jest winny, nikt nie poniesie odpowiedzialności.

    • 324 19

    • 86 stopni Farenheita było w sobotę (2)

      • 44 1

      • A te wasze farhajty...

        • 5 1

      • nie wiem jak wy ale ja miałem w sobotę w słońcu 39,6 stopnia Celsjusza :)

        • 0 0

    • raczej nie uwierzył, skoro napisał w tytule, że to błąd projektowy (3)

      a bajkę urzędnika zacytował, bo musiał

      • 40 3

      • (2)

        I dobry instynkt bo wpierw trzeba zbadac sppowody. To wyspa o ilr sie nie myle. Grunt raczej miekki i reaguje na poziom wody gruntowej.
        OK nie mialem zamiaru zawstydzac fachowcow ale chcialbym widziec ich min

        • 1 3

        • Dobrze by bylo gdyby kolesie z tm.pl poprawili funkcje dla smartfonow bo pisac sie nie da.

          • 4 1

        • Pozatym ogolnie mowiac wpierw ktos cos zalozy a potem inni cierpiec musza.

          • 1 0

    • Mam winnych

      Winni są motorniczy i pasażerowie. Motorniczy - bo tamtędy jeżdżą. A Pasażerowie ,że jest ich za dużo przeciążają biedne tory. Mam propozycje aby pasażerowie wysiadali na przystanku i szli za tramwajem- może to pomoże :) a jeszcze jak popchają to to może da się zaoszczędzić na inne prace do spartaczenia.

      • 57 2

    • tak miało być

      Chodzi o to by Pasażerowie a szczególnie turyści od razu rozpoznali ,że są w gdańsku i nawet w tramwaju czuli się jak na rejsie po wzburzonym morzu.

      • 35 2

    • tak samo było z torowiskiem na havla

      przy cerfurze bedzie to samo hehe

      • 21 2

    • Winne są tory i metal, z którego są zrobione (2)

      bo się naprężają jak się na słońcu nagrzeją. Kto to widział, by się coś wydłużało jak się nagrzeje :)

      • 24 2

      • (1)

        ja widziałam... ale nie polecam

        • 4 1

        • Dlaczego nie?? Wydłuża się i robi się gorący. Oczywiście, że polecam! Wszystkim pannom w szczególności.

          • 0 0

    • (1)

      Daj spokój przecież ten kraj tak działa, czyjs znajomy zrobił projekt, a ze nie miał o tym pojęcia ... pfff, na studiach uczyli że tak ma być, a ze na papierze wygląda inaczej niż w rzeczywistości, a kogo to obchodzi prócz szaraków ?

      • 12 6

      • A ty z ktorego kraju jestes , z kraju C bo juz nie z B

        • 0 2

    • (1)

      zacznijmy od tego, że tor był układany jesienią i zimą, tor od pętli na przeróbce do miejsca wyboczenia jest ułożony na płycie betonowej więc na bardzo sztywnej podbudowie. teraz zrobiło się trochę cieplej szyny sie rozszerzyły i gdzieś te pare cm szyn musiało uciec. niestety projektant zapomniał o dylatacji szyn. tylko niech teraz pan projektant nie zaproponuje wycięcia kilku cm szyn i zgrzania ich bo zimą będzie kolejna awaria w postaci pękania szyn wstawić dylatację i będzie po sprawie

      • 21 0

      • Skandal!!

        Budyń znów fuszerkę w Gdańsku odwalił!!!

        • 7 4

    • A kiedy remont torowiska na Stogi?

      A kiedy remont torowiska na Stogi?

      • 5 2

    • skoro jeden cieplejszy dzień dokonał takich spustoszeń to w lecie będą poskręcane jak makaron świderek :)

      • 9 0

    • to zemsta Mittala, proponuję wypowiedzieć wojnę Indiom

      • 2 0

  • Czy można coś zrobić tak żeby było dobrze? (10)

    Dlaczego wszystkich udaje się zrobić dobrze przy normalnych cenach a nam przy wyższych nie wychodzi?

    • 155 4

    • beka!! (2)

      kto te przetargi wygrywa....

      • 24 0

      • i jak? :)

        • 12 0

      • platforma

        • 0 2

    • (1)

      chodzi o to by firma miała prace na kolejnych pare lat. Gdyby się nie psuło to jakby zapłacili zusy i podatki? Musi się psuć by ludzie mieli prace a prezesowie nowe fury .

      • 21 1

      • no tak to się nazywa socjalizm

        • 5 1

    • W POlsce niemozna zrobic raz a dobrze podobnie jak wbudyniolandi urzedas musi wykazac ze jest przydatny!

      Dodatkowo czy myslisz ze oni tam kokosy zarabiają maja 2 dodatkowe pensje na łapówkach i ustawionych przetargach!!

      • 6 2

    • (3)

      W Rzymie, Melbourne, New Jersey - też się wyginają tory
      Dziwne, ale prawdziwe!

      • 4 6

      • Kłamiesz!!!!

        • 6 0

      • a zimą sie prostują?

        sprawdź i napisz!

        • 6 0

      • Pisze się wygły, a nie wygieły - kto to pisał? :)

        • 3 0

  • (2)

    Ten sam błąd co na Havla, myślę że na Morenie będzie ten sam problem nawet zimą, od niskich temperatur wtedy napiszą.

    • 153 2

    • zawsze trojmiasto.pl daje odnosniki ...

      ... do podobnych zdarzeń.

      czy tym razem ministerstwo propagandy nie pozwoliło?

      • 15 2

    • To samo bylo z torami w Brzeznie, ale to ktos szybko poprawil i nie bylo tematu.

      • 6 0

  • Tory się wygły, bo były złe. (3)

    I szyna była zła. I ta druga szyna była też zła.

    • 215 3

    • a podwozie było złe.

      i tramwaj wytramwajował się.

      • 25 1

    • szyny były zle

      https://www.youtube.com/watch?v=DqH0HDr-u0A

      • 5 1

    • Niestety wygląda to nawet gorzej niż na zdjęciu... : /

      Aż trudno uwierzyć w taaaką fuszerkę!!!

      • 6 0

  • Podobnie będzie na Morenie... (2)

    Ale to trochę później...

    • 99 4

    • Tak samo było na Havla. Też tory pogieło.

      • 8 1

    • Kolego sprawdź ile na linii na MORENĘ jest zaprojektowanych - zabudowanych przyrządów wyrównawczych!
      http://kzn.pl/przyrzady-wyrownawcze/

      • 2 1

  • (6)

    I kto za to zapłaci? Co za PM, który taki bubel zrobił? Człowieku jesteś spalony w branży.

    • 70 3

    • (3)

      Co to jest "PM"?
      Projektant mostów?

      • 3 2

      • pi em (2)

        taka korpo nowomowa, kiedyś to się kierownik nazywało, ale pi em brzmi dumniej i daje 10% więcej zdolności kredytowej

        • 9 1

        • (1)

          "Kierownik projektu" to to samo, co "projektant"?

          • 2 1

          • Nie

            Kierownik projektu pogania projektantów.
            W dodatku wie, że jeśli weźmie się 9 kobiet to urodzą mu dziecko w miesiąc.

            • 11 0

    • (1)

      Prezydent Miasta

      • 1 0

      • Ty spalony w BRANŻY DEPBILUUUUUUUUUUUUUu

        • 0 1

  • Uwielbiam te PR wstawki rzeczników. (2)

    Skoro jest plac budowy to jakim prawem jeżdżą tamtędy tramwaje z pasażerami.
    Ktoś dał ciała i tyle. Układanie torowiska to nie tapetowanie.

    • 132 8

    • Te PR smary rzeczników przypominają mi

      retorykę wypowiedzi Jerzego Urbana, jak był rzecznikiem rządu w czasach kryzysu w PRL.

      • 8 0

    • Takim samym prawem, jakim otwiera się do ruchu przebudowany tor kolejowy bez zakończonej okołotorówki. Warunkowe dopuszczenie do użytkowania, przywrócenie przepustowości zawsze na pierwszym miejscu, a pojazd przejeżdża przez plac budowy nadal będący placem budowy. Nic nadzwyczajnego, wszystko zgodnie z prawem, kwestia zapisów i interpretacji.
      Ja bym się raczej przypiął do "niezastosowania dylatacji między torowiskiem z tłuczniem a torowiskiem osadzonym w betonie"... To jest dopiero ciekawostka :) Może wystarczyło dopilnować uwalniania naprężeń?

      • 3 0

  • Tory torami, ale za nadwyrężoną eksploatacje tramwaju po takich torach to kto kurka zapłaci? (1)

    My, bo za pół roku wszystkie te kółka się rozpier**** od takich przejazdów i będzie trzeba wymieniać albo naprawiać. Cała ta firma powinna ponieść odpowiedzialność finansową i karną.

    • 99 2

    • no i poniesie. po pierwsze jeszcze nie skonczyli, po drugie udzielaja na to gwarancji. minimum trzy lata wg. aktualnie panujacego prawa. jak miasto zechce, to zarzada zwrotu na zasadach rekojmi, np za dwa lata.

      • 5 2

  • Czy my zawsze wszystko musimy spier*****? (4)

    A upały dopiero przed nami.

    • 130 2

    • polscy projektanci

      papier wszystko przyjmie

      • 13 0

    • Kpina

      W przetargu nie było mowy że mają wytrzymać temperaturę powyżej 20 stopni.

      • 15 0

    • TOry się dopiero zaczęły wyginać

      lato pokręci jeszcze torami ; ]

      • 6 0

    • brawo polskie szkolnictwo, brawo studenci, oby żyło się lepiej....

      • 2 0

  • A lato się zbliża. (1)

    Ledwie parę dni ciepła a już się tory wyginają co będzie w samym środku sezonu? Gdy temperatury będą wyższe i będą trwały przez kilka dni? No cóż, sorry, taki mamy klimat :)

    • 122 0

    • nie kracz.
      Tydzień deszczu by sie przydał, nie dla propagandy ale dla przyrody

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane