• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa węzła Karczemki tańsza nawet o 85 mln zł!

Maciej Naskręt
9 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
W ciągu dwóch lat węzeł Karczemki zmieni się nie do poznania. W ciągu dwóch lat węzeł Karczemki zmieni się nie do poznania.

Przetarg na rozbudowę węzła Karczemki nie został jeszcze rozstrzygnięty, ale już wiadomo, że na tej inwestycji GDDKiA zaoszczędzi kilkadziesiąt milionów złotych.



Projekt rozbudowy węzła przewiduje poszerzenie obwodnicy i wykonanie licznych bezkolizyjnych zjazdów z drogi ekspresowej. Projekt rozbudowy węzła przewiduje poszerzenie obwodnicy i wykonanie licznych bezkolizyjnych zjazdów z drogi ekspresowej.
Do przetargu na modernizację węzła Karczemki zobacz na mapie Gdańska, łączącego Obwodnicę Trójmiasta z budowaną Trasą W-Z, stanęło siedem firm i konsorcjów. Zażądały one znacznie niższych pieniędzy, niż spodziewał się inwestor, czyli gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Drogowcy mają do wydania ok. 271,5 mln zł, tymczasem najniższa oferta - złożył ją Budimex SA - opiewa na 186,5 mln zł. To o 85 mln zł mniej! Nawet najdroższa oferta, czyli 241,4 mln zł, zaproponowane przez Mostostal Warszawa i MTM, była o ponad 30 mln tańsza, niż zakładał kosztorys GDDKiA.

O pechu mogą mówić menedżerowie Skanskiej i konsorcjum Wakozu i Alpine Bau, którzy przygotowali oferty nieznacznie tylko droższe - odpowiednio o 1 mln i 1,3 mln zł - od oferty Budimexu.

Urzędnicy wciąż jednak nie wyłonili zwycięzcy. Kiedy to nastąpi? -Za kilka tygodni. Musimy przeanalizować oferty pod względem wymogów, określonych w ogłoszeniu - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad.

W ramach inwestycji węzeł Karczemki otrzyma kształt pełnej koniczyny z wiaduktem dla kierowców, jadących z Gdyni w kierunku centrum Gdańska. Oprócz tego zostanie zbudowanych kilkanaście obiektów inżynierskich. Obwodnica Trójmiasta na odcinku około 3,5 km zyska trzeci pas ruchu.

Zakończenie prac na węźle Karczemki nastąpi w maju 2012 roku, czyli na miesiąc przed rozpoczęciem Mistrzostw Europy w piłce nożnej.

Oferty, złożone w przetargu na modernizację Węzła Karczemki

1. Budimex - ok. 186,5 mln zł
2. Skanska - ok. 187,5 mln zł
3. Wakoz i Alpine Bau - ok. 187,8 mln zł
4. Eurovia Polska, Warbud, Eurovia S.C. i PRM Mosty Łódź - ok. 205,5 mln zł
5. Strabag i Energopol Szczecin - ok. 210,5 mln zł
6. NDI - ok. 233,5 mln. zł
7. Mostostal Warszawa i MTM - ok. 241,4 mln. zł


Zobacz, jak ominąć korek na węźle Karczemki.

Opinie (186) 7 zablokowanych

  • Skoro tyle oszczędzili, to niech tam postawią siedem wiaduktów. (11)

    Przecież trzy wiadukty na jednym skrzyżowaniu to trudno wytłumaczalny minimalizm.

    • 22 58

    • (2)

      Mi to lata czy to będzie sto miliardów w tą czy w tamtą stronę - chciałbym wreszcie przejechać tam z dwucyfrową średnią prędkością

      • 8 7

      • i tak się od razu zatrzymasz w korku przy łostowickiej.

        • 17 2

      • dwucyfrową czyli 10km/h

        • 13 1

    • heh siedem wiaduktow i kosmodrom!

      • 3 2

    • Skoro oszczędzą... (1)

      ... to niech wybiorą droższą ofertę o lepszej jakości,a może krótszym terminie wykonania prac. Albo niech rozbudują skrzyżowania tak , żeby za 10 lat znowu nie trzeba było poprawiać. Jak są pieniądze to czemu ich nie zainwestować. A jak nie zostaną zainwestowane to co się z nimi stanie? - nie wierze w poprawę dróg w mieście.

      • 28 4

      • Też tak uważam,

        zwłaszcza że Skanska dała się poznać z dobrej strony przy modernizacji Obwodnicy, a BiedaMax niekoniecznie (pokazali co potrafią choćby przy okazji hali na Żabiance).

        • 11 2

    • przestan ćpać dziwaku

      • 5 3

    • Chyba jednak marudzisz

      Mocno wierzę w to, że w biurze projektowym nie siedzą debile nie zdający sobie sprawy, że można zaprojektować "pełną koniczynę" z jednym wiaduktem...

      Mogliby w sumie zacząć kopiować rozwiązania chociażby z Anglii, gdzie bardzo często nad autostradami węzły wykonuje się w postaci dużych rond

      • 4 2

    • (2)

      a poco tam ten wiadukt na skręcie a obwodnicy z Gdyni na Kartuską do Gdańska? Nie dało się klasycznej koniczynki zrobic?

      • 2 2

      • (1)

        Gdyż z Gdyni na w w stronę kartuskiej (i odwrotnie) będzie największy ruch, klasyczna koniczynka by była mniej przepustowa.

        • 2 1

        • Raczej chodzi tu o długość dodatkowego pasa, bo przy klasycznej koniczynce ogranicza nas most. Innego uzasadnienia nie widzę. Tylko co to da skoro dalej mamy jeden pas.

          • 0 0

  • (10)

    no i tak powinno byc !!!

    • 19 3

    • za tanio i będzie za późno

      jeżeli wybiorą najtańszą ofertę to na 100% będzie opóźnienie

      • 7 1

    • nieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

      kto sobie nasmarował kieszenie ??

      • 0 1

    • Tak nie powinno być. Koszty nie powinny być jednynym kryterium wyboru. (5)

      WAKOZ i Skanska pokazali, że wiedzą co to jest termin, z Budimexem bywało różnie. Jeśli oferty różniły się tylko o 1mln zł to należało wybrać WAKOZ. Najtańszą i najdroższą ofertę powinno się z góry odrzucić.

      • 8 1

      • popieram (4)

        tak samo jak w badaniach statystycznych odrzuca się dane skrajne - jako niereprezentatywne.

        Skanska i Wakoz pokazały, że potrafią.
        Budimex skopał halę na Żabiance.

        • 3 1

        • wakoz (3)

          co pokazal wakoz. prosze przedstawic mi duza inwestycje ktora od a do z zrobil wakoz jako gw. odpowiedz jest prosta... nie ma takiej. zobaczycie co sie bedzie dzialo na obwodnicy poludniowej.

          skanska owszem, jest swiadoma firma i czesto oddaje inwestycje przed terminem. bo jak wiemu oprocz pieniazkow w infrastrukturze liczy sie czas. szybciej skonczy sie jedna budowe i mozna zaczac kolejna.

          • 1 0

          • wakoz pokazał (1)

            się z dobrej strony przy okazji budowy ronda turbinowego. Zrobili terminowo.
            Jak z trwałością okaże się za kilka lat. Na razie zimę wytrzymuje dobrze.

            • 0 1

            • idz do przedszkola

              porownujesz rondo turbinowe za kilka milionow zlotych do wezla. wezla nie da sie zamknac i robi sie pod ruchem, czeste zmiany organizacji ruchu itp.

              stopien skomplikowania obu projektow jest calkowicie odmienny.

              • 1 0

          • węzeł

            tak zgadzam się ,można mówić że firma skanska jest firmą solidną przykładem jest droga z Żukowa do Kościerzyny zrobili to szybko i profesjonalnie aż miło no jedzie sie świetnie nie piszę tego dlatego że mam coś wspólnego z tą firmą bo prawda jest taka że znam tą firmę z opini i dobrej szybkiej roboty pozdrawiam wszystkich na forum

            • 0 0

    • co? (1)

      że wybiorą jakiś sromex bo najtańszy?
      Powinni się nauczyć, że nie bierze się najtańszej oferty bo po 2 latach droga nadaje się do remontu.

      • 2 0

      • No i będzie remont i korki jak zwykle!!!

        • 0 0

  • Gdansk (2)

    Tu sie chce zyc! tu sie oszczedza!!!

    • 25 37

    • co Ty za bzdury opowiadasz....

      wiesz co sie oszczędza na przetargach? miejsce w kolejnej kadencji. kary za opóźnienia są niższe niż zaniżone wartości przetargów na na drogę będą lać nie asfalt a budyń który Ci bokiem wyjdzie jak urwiesz koło!

      • 8 3

    • tu sie nie chce żyć, ale trzeba niestety

      • 1 1

  • Czy oni nie zapomnieli czasem, że tam jest jezioro? (6)

    Aha, jezioro się przesunie?

    • 64 20

    • a nie nie nie...to jezioro damy tutaj o proszę ;) (1)

      • 19 1

      • "a nie dobrze... to jezioro się postawi tu, a to będzie tutaj"

        • 17 1

    • rybak

      jezioro jest dalej

      • 4 2

    • Na mapę to się patrzeć nie chciało?

      http://mapa.trojmiasto.pl/#q:Gdansk-Pomyslna

      • 1 2

    • a co ci jezioro przeszkadza

      • 2 1

    • co ty gadasz, jezioro jest dalej.. jest dosc miejsca by to zrealizowac i jeszcze zapas bedzie spory.. teren moze utwardzą bo wbija pare palikow

      nie narzekajmy panowie i panie ;)

      • 0 0

  • (7)

    Niech mi ktoś powie dlaczego nie zrobiono od razu porządnego skrzyżowania - przecież ten węzęł z kolizyjnymi zjazdami od samego początku to była porażka - ciekawe ile litrów paliwa poszło tam na marne.
    Sądzę, że winny jest przysłowiowy polski inżynier, który czego się dotknie to sp...artoli

    • 20 37

    • niby czemu winien jest " przysłowiowy polski inzynier"? (1)

      przecież przebieg całej trasy, jej kształt jest znany od lat...
      a może?
      Winien jest tej całej wojny, w której wszystkie większe miasta( z wyjątkiem Krakowa) straciliśmy albo musieliśmy budować od zera. To Polski inżynier jest winien wojny w trakcie której wyrznięto 70% elit- profesorów i naukowców. Tak to on jest winien wojny po, której Polska miała 12 mln obywateli mniej czyli straciła 1/3 społeczeństwa. To on jest winien wojny w wyniku której przez 45 lat Polska była okupowana przez sowietów, którzy dali nam swój największy dar -komunę. To on jest winien wojny przez, którą jeszcze przez długie dziesięciolecia będziemy musieli liczyć każdy grosz i gonić "cywilizowany zachód".

      • 25 1

      • ...

        Trzęsień ziemi, wybuchów wulkanów, tsunami i innych katastrof płci wszelkiej i maści...

        No i nie zapominajmy o chorobach wenerycznych ;-)

        Tym wszystkim należy obwinić polskiego inżyniera. SIC!!!

        • 1 0

    • Nauka. (1)

      Matura bez matematyki a potem studia inżynierskie. To daje fajne efekty.

      • 3 1

      • jak w elektrowni gazowej w USA

        tam też elektrownie ludzie bez matury budowali?

        • 0 0

    • WINNE SĄ WLADZE GDAŃSKA KTORE WSZYSTKO CO ROBIĄ TO ROBIĄ NA WCZORAJ >

      • 3 0

    • a Ty jesteś przysłowiowym cieciem na bramie fabryki

      i uwazasz, że gdyby nie Ty, to caly zakład już dawno by sie rozleciał

      • 2 1

    • odczep się od inżyniera, wez sie za tych co nie widza rozwiazań za 20-30 lat i tylko skąpią
      stad te częste przebudowy

      • 0 0

  • lepiej napisać o ile opóźniona przez partactwo ekipy Adamowicza przy składaniu wniosków...wybory blisko, się podziękuję ;) (6)

    • 43 20

    • (5)

      Jest zupełnie odwrotnie.

      Węzła Karczemki początkowo GDDKiA nie planowała robić w tym terminie, ale determinacja Miasta w wykonaniu Trasy W-Z (z informacji Miasta przetarg na wykonawstwo opublikowany zostanie w lutym) a przede wszystkim złożenie dobrego wniosku i opozyskanie przez miasto dofinansowania dla trasy w-z wymusiła na GDDKiA szybsze przystąpienie do realizacji węzła.

      Czepiaj się czegoś o czym masz pojęcie albo pewne informacje, a nie ślepo wysuwasz pseudopolityczne oskarżenia nie mając o rzeczy pojęcia

      • 10 9

      • czy aby na pewno kolego-

        ale jak już ktoś przeciw obecnym władzom miasta to albo PiS albo inny rywal polityczny? a właśnie, że nie bo dalej mam nadzieję, że PO wystawi lepszego kandydata

        • 3 3

      • Nieprawda (3)

        Niestety to Twoje informacje są błędne. Generalna węzeł mogła już budować w 2008 roku - posiadała większość zezwoleń i miała zarezerwowaną w budżecie kwotę, natomiast miasto nie miało ani środków ani projektu. Możesz sobie to sprawdzić na stronie GDDKiA a jednocześnie popatrz na projekt węzła w wykonaniu urzędników Adamowicza - jeżeli oczywiście umiesz czytać projekty. W ich wersji węzeł byłby nadal kolizyjny !!!! Tylko dzięki zdeterminowaniu pracowników GDDKiA mamy w realizacji projekt na miarę XXI w.
        Jeszcze dodam, że Generalna sama nie mogła budować węzła bo wjechać na niego nie byłoby możliwości - wysokości dróg nowo wybudowanych są inne od dotychczasowych... i czekała i poganiała Adamowicza.

        • 5 6

        • (1)

          miasto nigdy nie projektowało węzła

          • 3 2

          • Wystarczy spojrzeć na stronę GDDKiA - naprawdę to nie boli :
            - wariant węzła zaproponowany przez Biuro Rozwoju Gdańska
            http://www.tgd.pl/KARCZ/pliki/war_BRG.pdf

            • 0 0

        • czy aby na pewno?

          sprawdź tutaj: www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Odjezdza-150-mln-na-Trase-W-Z-n32730.html

          • 2 1

  • (1)

    Jakie piękne skrzyżowanie. Pewnie byle jak oznaczą i ziomek wracając z Pruszcza do Kartuz zajedzie do Liroja. Dobrze że tam po kaszubsku napisane Witome u nos.

    • 33 11

    • uaha ha ha .... no dobra...

      już późno na lekcje, na lekcje, bo jak się do swojego gimnazjum spóźnisz, to będziesz musiał się gęsto tłumaczyć. A tam nie ma napisane - Witamy u nas ;)

      • 3 1

  • Pozytywnie:) (6)

    Cieszy że GDDKiA wyda mniej niż zakładała- oby jednak te zaoszczędzone fundusze poszły na pożyteczne inwestycje- choćby remont krajowej "20" od wieży w Chwaszczynie do węzła z obwodnicą. Stan tego odcinka woła o pomstę do nieba!

    • 13 4

    • ...

      Ten odcinek należy do miasta Gdyni i nie podlega mojej firmie GDDKiA.
      Jedyna szansa na wyremontowanie tego odcinka to wtedy gdy tamtędy pójdzie droga kaszubska.
      Pozdrawiam.

      • 1 2

    • koment

      Ten odcinek bedzie przebudowany w ramach trasy Leborskiej, dlatego juz nikt nie remontuje tej nawierzchni

      • 1 0

    • Trochę to dziwne, że inwestor nie ma pojęcia o cenach w branży. Wszystkie (!) ceny znacznie poniżej ceny planowanej. Teraz wykonawca razem z przegranymi w brodę sobie plują, że nie podzielili nadwyżki. Byłoby po 10 baniek za nic.

      • 1 2

    • ciekawe czy będą ściezki rowerowe

      jak myslicie ?

      • 1 1

    • Żebysz się nie zdziwił

      Jak drogowcy w ramach oszczędności w tej dekadzie zrezygnują z realizacji tego projektu.

      • 0 1

    • Zastanawiające !

      Jak może występować tak ogromna różnica w cenie kosztorysu inwestorskiego i ofertowych. Zazwyczaj jest niewielka różnica. Tutaj są duże pieniądze i chyba to ma znaczenie. Myślę ,że gdyby nie było strachu przed CBA i ABW to łatwiej podzieliliby te "nadmiarowe" pieniądze oferenci i inwestor ! (swoją drogą to i tak warto się przyglądać planistom UM w Gdańsku hehehehe...)

      • 0 0

  • widać nie ma rady na budimex...:] (4)

    ci to mają łeb do interesów;)

    • 27 5

    • albo łeb do tego żeby "jakoś" sie dowiedzieć

      co jest w innych kopertach ofertowych

      to ze są ceny podobne wróży tylko kłopoty. wszyscy beda sie odwoływać

      • 7 1

    • Trzy pierwsze oferty dziwnie zblizone :)

      Najpierw Skanska przez swojego człowieka dowiedziało się o najniższej ofercie Alpine Bau, ale Budimex miał lepszego insidera i przebił o bańkę na finiszu. To się nazywają interesy!

      • 8 1

    • Wykorzystają podwykonawców i tyle...ot cała tajemnica dzisiejszych tanich przetargów.

      • 0 0

    • i reke do placenia

      n/c

      • 0 0

  • ustawka!!! (11)

    3 pierwsze firmy sie dogadaly co do ceny! Sam zlecam i odbieram roboty i wiem jak ciężko żeby oferty miały podobne ceny!

    • 27 14

    • peeewnie (1)

      troje największych konkurentów się dogadało i dało wygrać jednemu z nich... Bajkopisarz jesteś?

      • 4 1

      • Pewnie ta trójka ma wspólnych podwykonawców, więc im to akurat wisi kto z nich wygra. Chodziło o przyblokowanie konkurencji, a później i tak dogadają się między sobą kto jaki odcinek zrobi i ile kasy weźmie. A mnie to i tak wisi. Ważne żeby do przodu.

        • 5 5

    • ja staje często na przetargach i wiem że minimalne różnice w cenie się często zdarzają

      • 3 0

    • łatwiej zajrzeć do kopert z ofertą konkurencji

      • 3 0

    • Sam zlecam i odbieram roboty i wiem jak ciężko żeby oferty miały podobne ceny! (1)

      Różnice mogą być niewielkie. Wykonawcy są zorientowani w cenach konkurencji. Uczestniczą podczas otwarcia ofert, a także później przeglądają oferty, fotografują je.

      • 5 0

      • bu ha ha ha

        nie wiesz o czym piszesz. na tak duza skale kazdy sie chowa z cenami bo on chce wygrac i na pewno nie zdradzi sie do konkurencji, chyba, ze tak jak napisal Sowa. to wtedy ma rece i nogi.

        • 0 3

    • podobne ceny??? (1)

      milion złotych różnicy to podobna cena??? Rozumiem że patrząc na te liczby 186,5 czy 187,5 wydaje się niewiele ale to jest JEDEN MILION ZŁOTYCH a nie 10 tys. zł.

      • 0 10

      • sami znafcy, pewnie od łopaty w Wakozie

        buhahaha i tyle w temacie

        • 7 0

    • nawet jeśli...

      ...to co z tego?

      • 0 1

    • zlecać to możesz kafelkowanie łazienki Panu Mietkowi (1)

      A o ofertach przetargowych g. wiesz za to wypowiadasz się jak ekspert :]

      Zazwyczaj kilka ofert ma podobne ceny i bynajmniej nie wynika to z dogadania się konkurentów.

      • 1 0

      • Brawo ekspercie.. sie popisales i pokazales gdzie miejsce w szeregu innych :)

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane