• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budżet Gdańska: ponad 600 mln zł tylko na inwestycje

Michał Stąporek
14 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
W przyszłym roku na budowę i modernizację Trasy Słowackiego i Trasy Sucharskiego Gdańsk wyda ok. 46 mln zł. Nz. most nad Martwą Wisłą, jedyny istniejący fragment Trasy Sucharskiego. W przyszłym roku na budowę i modernizację Trasy Słowackiego i Trasy Sucharskiego Gdańsk wyda ok. 46 mln zł. Nz. most nad Martwą Wisłą, jedyny istniejący fragment Trasy Sucharskiego.

Ponad 600 mln zł wyda Gdańsk na inwestycje w nadchodzącym roku. Więcej niż połowę tej kwoty miasto będzie musiało pożyczyć. - Oszczędzaliśmy przez parę lat, a teraz będziemy wydawać - zapowiada prezydent Adamowicz.



Zobacz także: Budżet Gdyni 2009 - miliard do wydania


Czy miasto powinno się mocno zadłużać, być realizować inwestycje?

Prezydent Gdańska przedstawił projekt budżetu na przyszły rok. Miasto po raz pierwszy wyda ponad 2 mld zł (dokładnie 2,116 mld), a zarobi ok. 1,75 mld. Będzie miało najwyższy od lat deficyt - 357 mln zł - który w całości przeznaczy na inwestycje.

- Przez kilka lat oszczędzaliśmy i zbijaliśmy deficyt po to, by dziś, gdy przygotowujemy się do Euro 2012 i mamy szanse na duże pieniądze na rozwój z Unii Europejskiej, wykorzystać to - przekonuje prezydent Paweł Adamowicz.

I miasto rzeczywiście będzie inwestować. W ciągu roku wyda na nowe przedsięwzięcia i kontynuację już rozpoczętych 610 mln zł. Dla porównania: w 2008 r. było to 523 mln zł.

Na co pójdą te środki? Najwięcej, bo prawie 220 mln zł na drogi i komunikację miejską (m.in. remont ul. Łostowickiej, budowa ul. Nowej Łódzkiej, dotacja dla ZKM). Niewiele mniej, bo nieco ponad 200 mln zł pochłonie sport - przede wszystkim stadion piłkarski w Letnicy. Na budownictwa mieszkaniowe (m.in. TBS-y, mieszkania komunalne i socjalne) gdańszczanie wydadzą 77 mln zł, a na kulturę - prawie 40 mln (z tego grubo ponad połowę pochłonie Europejskie Centrum Solidarności).

Pieniądze na inwestycje będą pochodzić z dochodów budżetu - 252 mln zł, lecz większa ich część z kredytów, jakie miasto zaciągnie - ok. 360 mln zł.

W związku z tym zadłużenie Gdańska wzrośnie ze stosunkowo niskich 23,5 proc. dochodów (395 mln zł na koniec 2008 r.) do ponad 40 proc. w roku 2009 (ponad 700 mln zł) i niecałych 60 proc. w roku 2012. To maksymalny poziom dozwolony przez prawo. - To nic groźnego, Kraków ma od lat zadłużenie w wysokości ok. 58,5 proc. przychodów i jakoś sobie radzi. To kwestia sprawnego zarządzania długiem - uspokaja Andrzej Bojanowski, skarbnik miasta. Dodaje też, że od 2013 r. miasto będzie zmniejszać swoje zadłużenie i wydatki inwestycyjne.

Pytanie, czy w najbliższych miesiącach, w obliczu światowego kryzysu finansowego, Gdańsk znajdzie instytucje finansowe, które będą mu chciały pożyczyć brakujące 360 mln zł? Urzędnicy przekonują, że tak, a pomóc ma im w tym m.in. dobra ocena finansów miasta sporządzona niedawno przez agencję ratingową Fitch. - Badanie, na które wydajemy rocznie 40 tys. zł, czyni z nas wiarygodnych partnerów także w tym nie najłatwiejszym czasie - przekonuje Teresa Blacharska, dyrektor wydziału finansowego UM w Gdańsku.

Największe gdańskie inwestycje miejskie w 2009 roku
1.Budowa stadionu piłkarskiego - 175 mln zł (Letnica)
2.Budowa Trasy Sucharskiego i przebudowa ul. Słowackiego - 46 mln zł (kilka dzielnic)
3.Kapitał dla miejskich spółek budujących mieszkania (TBS-y, komunalne i socjalne) - 37 mln zł (kilka dzielnic)
4.Budowa ul. Nowej Wałowej - 37 mln zł (Śródmieście)
5.Budowa tramwaju na Ujeścisko i przygotowanie dokumentów do budowy tramwaju na Morenę - 31 mln zł (Gdańsk Południe, Morena)
6.Przebudowa ul. Budowlanych, Nowatorów i Rakietowej - 25 mln zł (Bysewo)
7.Budowa Europejskiego Centrum Solidarności - 24 mln zł (Śródmieście)
8.Budowa Trasy W-Z: ul. Kartuska - ul. Otomińska - 14 mln zł (Jasień, Karczemki)
9.Budowa hali sportowej - Gdańskiej Szkoły Floretu - 13 mln zł (Oliwa)
10.Przebudowa ul. Łostowickiej - 10 mln zł

Opinie (157) 9 zablokowanych

  • " Niewiele mniej, bo nieco ponad 200 mln zł pochłonie sport " (8)

    Jakie 200 mnl ? "Baltic Arena" kosztuje w przybliżeniu 500 milionów .. czy to jest mało ?

    • 0 0

    • Ponieważ to jest budżet na 2009r

      • 0 0

    • (1)

      Będzie jeszcze dotacja z budżetu państwa. Poza tym spółka celowa wyemituje swoje obligacje, aby pokryć te koszty.

      • 0 0

      • a obligacje, to co? forma kredytu. czyli cała BA na kredyt.
        a miało byc tak pieknie, jakis sponsor, srutu tutu.
        państwo wobec wysokości inwestycji daje grosze.

        • 0 0

    • 200 mln zł pochłonie sport

      Sport to za dużo powiedziane.

      SPORT WYCZYNOWY!!!!, który nijak się ma do zadać i budżetu gminy, co innego to kultura fizyczna, sport powszechny, i dla wszystkich, ...

      • 0 0

    • czy ktoś mnie ma za idiotę?? (1)

      na prostej matematyce nawet chcą nas w h robić??
      przez poprzednie lata "zbijaliśmy deficyt" i wydawaliśmy 523 mln,
      a teraz możemy wydać 620 mln, przy deficycie 375 mln....
      a na co w takim razie idzie ponad 200 mln??

      podsumowanie: poprzednie lata- deficyt 0, inwestycje 523 -
      czylli na czysto 523 na inwestycje
      ten rok - deficyt 375, na inwestycje 610
      czyli na czysto 235 mln
      brak ok 290 mln?? na co poszły się pytam??

      • 0 0

      • po tym poście wszyscy ...

        to nie jest prosta matematyka tylko ekonomia

        • 0 0

    • w tym roku niecale 200 naucz sie czytac

      • 0 0

    • Baltic Arena to uważam największy przekręt na Pomorzu, za takie pieniądze to bym 6 stadionów wybudował i to wypasionych. Projektuję zaawansowane zakłady przemysłowe, które przynoszą krocie i o takich pieniądzch nikt nigdy nawet nie marzył na jeden zakład. Jak wiadomo stadion będzie bez ruchomego dachu i murawy...który uzasadniał podawane 600 mln za obiekt - jeśli dobrze pamiętam 37 mln za projekt (nie pamietam tylko czy za koncepcje samą, czy też za bud-wyk.)

      • 0 0

  • To most nad Martwą Wisłą, (jedyny istniejący fragment Trasy Sucharskiego) nie będzie pomnikiem JP2?? (2)

    a ja już myślałem:)), bo tak go ładnie oświetlili:))
    Może przydałaby się taki Picture of Light rozcinającego ciemność, wlewającego się w nią w postaci niepowstrzymanego, silnego strumienia, jasnego promienia Jana Pawła II.
    abp.SLG nie pozwalaj na szatańskie zakusy.

    • 0 0

    • No a dlaczego w budżecie p.Adamowicz nie uwzględnił. (1)

      Budowy Bazyliki obok Europejskiego Centrum Solidarności? Chyba że budowa jest wpisana w ECS w fazie przygotowania a następnie ks.dyr.Zięba to rozdzieli.

      • 0 0

      • bo koszty bazyliki ma pokryc kosciol, miasto ma dac 'tylko' ziemie, o ile w ogole do tego dojdzie (a moim zdaniem nie dojdzie)

        • 0 0

  • Najwięcej, bo prawie 220 mln zł na drogi i komunikację miejską (m.in. remont ul. Łostowickiej, budowa ul. Nowej Łódzkiej, (14)

    dotacja dla ZKM). Czyli nic ważnego i potrzebnego, co rozładuje korki.
    Dotacja dla ZKM? Czy to nagroda za wysoką jakość transportu publicznego o jakim co tydzień słychać czy na naprawę tego co zniszczą kibole?

    • 0 0

    • chcieliscie komuny to teraz macie (2)

      polactwo

      po co czekac na autostrady, niskie podatki 30 lat w polsce jak mozesz to miec od zaraz - kierunek UK lub Usa

      od 10 lat ......

      • 0 0

      • No zostań sobie w tym UK gdzie za rok bedzie 3mln bezrobotnych i będzie w kartonie spać na SOHO:) Powodzenia!

        • 0 0

      • Wal się na ryj jak Ci się nie podoba Polska, jesteś leń i uciekasz z kraju w którym trza coś zrobić bo ty łaskawy pan na gotowe wolisz przyjechać

        • 0 0

    • Aż się prosi o wiadukty nad Łostwoicką. Potem.. (1)

      niech sobie remontują. Czy nikt tego nie widzi, że dwa wiadukty rowiążą problem diametralnie? A nie jakieś doraźne roboty w postaci lewskrętu.

      • 0 0

      • Chyba nad Kartuską?

        Warunki są idealne, z jednej strony Kartuskiej spadek, z drugiej spadek, aż się prosi żeby pociągnąć po prostej estakadę, a do tego po prostej tramwaj z Chełmu do Piecek i Migowa, to by było coś :)

        • 0 0

    • NIC WAŻNEGO? (2)

      Ty, Człowieku, chyba nigdy nie jechałeś Łostowicką albo Łódzką, skoro sądzisz, że to nic ważnego i nie rozładuje korków. Tam są co dzień makabryczne korki, a 0,5 km można jechać nawet 40 minut! Zastanów się najpierw zanim napiszesz coś "mądrego", egocentryku!

      • 0 0

      • Jak poszerzą tylko ulice do 2 pasy/kierunek to będzie koreczek stał na 2 pasach zamiast 1, niewiele to pomorze. Trzeba udrożnić skrzyżowania!!! Gdyby ruch był ciągły to i na jednym pasie byłoby dobrze.
        Wiadukt nad Łostowicką spowodowałby, że zniknęły by korki i na Łostowickiej i na Armii Krajowej.

        • 0 0

      • KORKI

        To są na wjazdach na obwodnicę i na podwal/okopowa. Łostowicka jest na tyle krótka, że lepiej zrobić główne drogi przelotowe i skrzyżowania z estakadami (zamiast durnego ronda na hełmie) i wszystko się rozładuje.

        • 0 0

    • (1)

      a ja Ci powiem wal sie!!! I najpierw przeczytaj caly artykul a pozniej sie wypowiadaj. A skoro jestes pewnie skapy zeby placic podatki to wogole sie nie wypowiadaj lepiej. Gdybysmy wszyscy placili nalezycie podatki napewno wybudowaliby nam jeszcze trase zielona ale ze nawet u mnie w bloku okolo 20% ludzi ma problem z placeniem podatkow to miasto musi do tego interesu jeszcze dokladac. A jak wydawane sa pieniadze to juz do tego nie mam najmniejszych obiekcji, powiem tylko brawo Panie Adamowicz, na Pana miejscu tez bym tak postapil. Dla mnie Adamowicz dobrze rzadzi ale Ci co nigdy nie zasiada na jego miejscu poprostu musza go skrytykowac, on ma swoj plan ktory realizuje przez kilka lat kiedys wyszla w obieg taka plyta o gdansku i tam znajduje sie mapa inwestycji w dlugoterminowym planie inwestycyjnym, ta mapke wydano gdy Adamowicz rozpoczal prezydenture, od tego czasu duzo sie zmienilo w gdansku, ja nie narzekam, kiedys owszem, teraz jedynie godze sie z tym ze na rynku jest drogo i zeby zbudowac cos trzeba na prawde nakladow pieniedzy. Poza tym co tu napisano wiele inwestycji nie ujeto a ich realizacja napewno wiele zmieni. Moze kiedys sami sie przekonacie. Nie chce mi sie wiecej pisac bo i tak malo kto to przeczyta

      • 0 0

      • HI HI, NAWET WYDAŁ O TYM KSIĄZKĘ :

        Gdańsk jako wyzwanie
        Paweł Adamowicz
        wyd. Słowo/Obraz Terytoria
        Oprawa: miękka
        Data wprowadzenia: 07-11-08
        ISBN: 978-83-7453-895-4
        Stron: 248
        Wymiary: 160x220

        Promocja: 25.00 PLN

        Rabat: 14%

        Cena rynkowa: 28.93 PLN

        Czas realizacji: 1 - 2 dni + czas wysyłki


        Paweł Adamowicz, urodzony w Gdańsku w 1965 roku. Prawnik. Od 1998 roku prezydent Gdańska. Od początku swojej pracy w samorządzie wiedziałem, że jestem gotowy oddać wszystkie siły i całą wyobraźnię, że będę pracował i uczył się, by służyć mojemu miastu. U celu chcę widzieć nowoczesne społeczeństwo obywatelskie, samoświadome i gotowe do niezależnej aktywności. Jest to zapewne wizja idealna, ale zawsze interesują nas takie właśnie wizje. I choć w praktyce często musimy zderzać wizje z ograniczeniami, jakie niesie rzeczywistość, to jednak nie powinniśmy ani na moment rezygnować z wizji. Gdańsk to dla mnie wielkie zadanie wynikające z dziedzictwa oraz współczesnych ambicji i aspiracji. To wielkie zadanie - wymaga wizji i woli realizacji. Gdańsk bowiem to miejsce, w którym historia dzieje się nieustannie, każdego dnia; tu nic się nie kończy, a wszystko się zaczyna. Gdańsk to nieskończonaopowieść, którą pisze każdy z nas. O tym opowiada ta książka. O mojej wizji Gdańska, o mojej pasji, jaką jest Gdańsk. Paweł Adamowicz

        • 0 0

    • (3)

      Pomyśl, bałwanie, że bez kasy nowe tramwaje i Solarisy ci z niebios nie sfruną...

      A swoją drogą - ciekawy jestem: co by trzeba było zrobić i za ile, żeby korków nie było.

      Podejrzewam jednak, że nie ma takiej rzeczy i nie ma takich pieniędzy...

      • 0 0

      • a kogo obchodzi ZKM (1)

        to tylko ułamek tego co porusza się po drogach w mieście. Jeżeli mam do wyboru stać w korkach to zawsze wybiorę siedzenie w samochodzie niż stanie w śmierdzącym autobusie.

        Ważna jest przepustowość dróg i skrzyżowania bezkolizyjne. Jak to będzie to możecie wymienić jelcze na coś lepszego. Tylko nie wiem po co, skoro buractwo i tak je zniszczy.

        • 0 0

        • kazdego normalnego obchodzi

          w tym i ciebie powinno, bo bez komunikacji zbiorowej dopiero bys stal w korku, analfabeto komunikacyjny. Doucz sie podstaw a potem sie wypowiadaj - nie da sie zapewnic plynnego ruchu samochodowego w warunkach masowej motoryzacji. po prostu samochody potrzebuja za duzo terenu a tego w miescie jest zawsze bardzo malo.

          • 0 0

      • W dodatku bez lepszych dróg tak samo stoją w korkach...

        • 0 0

  • "Baltic Arena" kosztuje w przybliżeniu 500 milionów .. czy to jest mało ?

    Myślisz że budowa będzie trwała tylko jeden rok? :-) Pomyśl zanim coś napiszesz...

    • 0 0

  • ECS - to jest mi najbardziej potrzebne gdy stoję od 30 min. w korku na Słowaka (5)

    • 0 0

    • Kiedys można bylo objechac jeszcze lasem Slowaka, ale (...)barierki takie zielone ponastawiali.
      Stania w korku ni zazdroszcze, moze mozna trase zmienic ?

      • 0 0

    • hala widowiskowo-sportowa pewnie tez zminiejszy korki. A tak na powaznie to zamiast kolejnej hali czy stadionu dla garstki wybrancow wolalbym zeby za te pieniadze ufundowano jakies szczepionki, wyremontowano chodniki, albo kupiono 1 tramwaj. Pozytek bylby znacznie wiekszy. A jesli te pieniadze maja isc na sport to niech ida na sport dla ludzi, czyli na dofinansowanie treningow dla zwyklych ludzi, na remonty zwyklych osiedlowych boisk, na wypozyczalnie rowerow, itp. Od kilku mld zl utopionych w jakiejs monumentalnej hali na pewno nie podniesie sie ilosc ludzi uprawiajacych sport.

      • 0 0

    • albo baseny! (2)

      z tym, że do takiego ECS będą przyjeżdżały tłumy turystów, a to akurat pośrednio przyczyni się do zarobków miasta i nowych inwestycji

      • 0 0

      • Po co maja tam przyjeżdzac? na kurso-konferencje o prawach czlowieka w Europie?

        • 0 0

      • baseny ..wlasnie..6 grudnia juz tuz ,tuz....

        Proponuje wybudowac w Gdansku najwiekszy w Polsce i wypasiony Aqua Park ze sztucznymi falami,wyspami 20 zjezdzalniami, i DOBRYM DOJAZDEM....

        • 0 0

  • Letniewo?! (5)

    Chyba Letnica??? Panie redaktorze???

    • 0 0

    • obie formy poprawne

      • 0 0

    • haj zwykle polska. urzędowo jest letnica, mimo ze wszyscy wiedzą że to letniewo :>

      • 0 0

    • przeciez napisal!co sie Gosciu oburzasz?

      • 0 0

    • facet napisał źle i ty też jesteś w błędzie... (1)

      nie ma czegoś takiego jak letnica...jest dzielnica ktora się nazywa letniewo...

      • 0 0

      • zajrzyjcie

        http://gis.gdansk.pl/pl/index.php?option=com_content&task=view&id=3&Itemid=4

        • 0 0

  • W zestawieniu przytłacza koszt stadionu piłkarskiego... (3)

    Wygląda to tak postawmy, wielkiego bezproduktywnego klocka po środku polnych dróżek. Stanowczo mamy za mało dróg i sprawnej komunikacji wraz infrastrukturą (tu piszę też o parkingach, przejściach dla pieszych, rozwiązaniach bezkolizyjnych itp.) a przecież to drogi są motorem napędzającym rozwój miasta.
    Najlepsze jest to, że zmodernizują Łostowicką, wybudują Nową Łódzką ale nigdzie nie było wzmianki o budowie estakady nad skrzyżowaniem Trasy WZ z tymi drogami więc korki będą dalej...

    • 0 0

    • Zgadzam się z Tobą, wiadukty nad Łostwicką...

      rozwiązałyby mnóstwo problemów. Przecież jak się jedzie Kartuską po południu to aż ciarki przechodzą.

      • 0 0

    • W-Z

      Ukształtowanie terenu jest takie, że aż się prosi o Łostowicką w tunelu pod W-Z. Koszt może nieco większy, ale ile paliwa (i spalin w okolicy) można oszczędzić.

      • 0 0

    • znowu prowizorka

      Skrzyżowanie ze światłami na takiej trasie jak W-Z powoduje wstrzymywanie ruchu. W konsekwencji wykorzystanie dobrej drogi spada o połowę, czas jazdy wydłuża się, dochodzi do wypadków. Gdzie więc oszczedności? Budować wiadukty, a nie prowizorka znowu.

      • 0 0

  • (8)

    na swiecie zaczyna sie recesja, gospodarka zwalnia a miasto w tym akurat czasie zaciaga olbrzymi kredyt na inwestycje.
    troche nierozsadne.
    pare z tych inwestycji mozna spokojnie odłozyc w czasie, chociażby do 2010r. i wtedy zobaczyc co sie dzieje w gospodarce, finansach i decydować.
    realizowac tylko inwestycje niezbedne i faktycznie poprawiajace infrastrukture drogową.Tramwaj na Morene jest tak niezbedny? budowa ECs nie może poczekac? przebudowa hali floretu jest sprawa niecierpiąca zwłoki dla mieszkanców Gdanska?
    Nowa Wałowa? po co , jesli póki co nie dzieje sie tam NIC. deweloper czeka z inwestycjami, miasto inwestuje.

    • 0 0

    • taaaaa... (2)

      Pierniczysz jak potłuczony. A myślisz, że czym się zwalcza kryzys? Czekaniem? Może sam minie, a my sobie z boku popatrzymy?
      Inwestycje są właśnie teraz potrzebne tym bardziej. To one ograniczają skutki recesji. A dodatkowo można jeszcze na tym nieźle zarobić, bo dużo towarów i usług obecnie można zamówić po dużych przecenach.

      • 0 0

      • (1)

        pamietaj, że inwestycje są finansowane z kredytu.
        nie z posiadanych pieniędzy.
        inwestycje tak, ale naprawde te konieczne, inne mozna by odłozyc w czasie, i np. zamiast 357 milionów wziąc 257 milionów, 100 milionów, ho ho.,niezle banki zarobią.pewnie juz zacieraja łapki

        • 0 0

        • dodatkowo, miasto zamierza wydac obligacje na budowanie BA. a obligacje to papiery wartosciowe
          w których emitent stwierdza, że jest dłużnikiem obligatariusza i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia.
          czyli co? kolejny kredycik na niezłych pare lat.
          odwazne to.zadłuzanie miasta na wiele lat na niezłe sumki

          • 0 0

    • Nowa Wałowa? po co ... (4)

      ano po to, żeby wreszcie po raz pierwszy w Gdańsku zachowano NORMALNĄ KOLEJNOŚĆ! Najpierw drogi, potem budynki. Przykład działania odwrotnego masz na Żabiance, gdzie postawiono halę bez dojazdów (i bez zgodnej z prawem możliwości ich zbudowania).

      • 0 0

      • jest kolejka!!! (1)

        Wszystko fajnie z drogą jako pierwszą inwestycja. Jest tylko małe ale...
        W sytuacji gdy wiele dzielnic czeka na drogi, jeżdżąc często drogami gruntowymi (np. Osowa) lub bez odpowiednich dojazdów do dzielnic (Osowa i całe południe) to skandal, że dla wybranych developerów robi się najpierw drogę. Niech poczekają jak inni. Najpierw tym co dłużej czekają i od dawna płacą podatki tak naprawdę za nic! Bo miast nie wywiązuje się ze swoich obowiązków.

        • 0 0

        • a tu pełna zgoda

          masz rację. Robienie pod wybranego developera to chamstwo.

          • 0 0

      • normalna kolejnośc to jasna sprawa. tylko pada pytanie, czy w dobie kryzysu i recesji, kiedy kolejni deweloperzy wstrzymuja swoje inwestycje, ten akurat deweloper, jak juz miasto zrobi mu droge, faktycznie bedzie chciał stworzyć Nowe Miasto?
        czy powie: sorry, kryzys, czekamy, a my , zrobimy droge, az tak szalenie nie niezbędną jesli nic tam nie powstanie i zabulimy kasą z kredytu,

        • 0 0

      • GD spokojna Twoja owlosiona

        droga na zabiance bedzie, odwleka sie w budowie nie z powodu protestu mieszkancow, a predzej z braku kasy (droga + parking na te wszystkie samochody to spora kasa)

        • 0 0

  • A dzielnice południowe dalej w głębokiej(...) (4)

    bez możliwości wyjazdu. Teraz to już nawet o 6 rano są mega korki które trwają do 20 tej.

    • 0 0

    • 1. Łostowicka
      2. Nowa Łódzka
      3. Tramwaj na Ujescisko

      to dowód, że miasto nie ma w dupie POłudnia

      • 0 0

    • (2)

      Najbardziej zakorkowana jest świętokrzyska i malomiejska. Tramwaj na ujeścisko nic nie pomoże (chyba że mieszkańcom ujeściska). Nowa łódzka trochę rozwiąże problem małomiejskiej (chociaż z uwagi na 3 letni remont łostowickiej i dalszy brak wiaduktu nad armii krajowej to nie wiadomo). Świętokrzyska w dalszym ciągu bez zmian (chociaż przepraszam, zmiana jest - teraz w korku stoi się na 300 metrowym odcinku gładkiego asfaltu)

      • 0 0

      • (1)

        A właśnie pomoże, bo część mieszkańców np. Ujeściska przesiądzie się na tramwaj i zostawi auta w domu, to rozładuje obecną Łódzką i inne a to odblokuje Świętokrzyską.
        Ulice to naczynia połączone. Często gdy zdejmie się trochę ruchu w jednym miejscu, to cała okolica rusza.

        • 0 0

        • ZOSTAWI-AUTA-W-DOMU?

          W sensie, będzie dalej stało w tych wszystkich korkach, tym razem tylko wąchając smród kloszardów i będąc atakowanym na przemian przez tychże i Renomę? :)

          Coś mi tu ŚMIERDZI ta teoria!

          • 0 0

  • Super!!!!!!!

    I co ludzie?co obiecywano ci rok temu o tej samej porze?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane