• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Całodobowa infolinia kolejkowa - niepotrzebne przedsięwzięcie?

Elżbieta Michalak
29 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Pomorski Oddział Wojewódzki NFZ 23 kwietnia 2014 roku uruchomił bezpłatną całodobową telefoniczną infolinię kolejkową dla pacjentów i ubezpieczonych. Pomorski Oddział Wojewódzki NFZ 23 kwietnia 2014 roku uruchomił bezpłatną całodobową telefoniczną infolinię kolejkową dla pacjentów i ubezpieczonych.

Niespełna tydzień temu Pomorski Oddział NFZ uruchomił bezpłatną kolejkową infolinię dla pacjentów. Niestety uzyskane tam informacje mocno rozmijają się z rzeczywistym czasem oczekiwania na badanie czy wizytę - nawet o kilka miesięcy.



Infolinia o kolejkach oczekiwania na świadczenia medyczne to:

Od 23 kwietnia pod numerem 0 800 007 796 uzyskać można informacje o liczbie oczekujących i średnim czasie oczekiwania w województwie pomorskim na leczenie szpitalne, ambulatoryjne leczenie specjalistyczne, leczenie rehabilitacyjne, stomatologiczne, a także badania diagnostyczne tomografem komputerowym oraz rezonansem magnetycznym.

To przedsięwzięcie Pomorskiego Oddziału NFZ, zgodnie z którym osoby zainteresowane świadczeniem mogą uzyskać informacje o czasie oczekiwania na dane badanie. Jak się okazuje, w rzeczywistości jednak pacjent wciąż nie może być pewien, że usłyszane w słuchawce terminy będą zgodne ze stanem faktycznym.

- Jaki jest sens uruchamiania infolinii, która wprowadza w błąd? - pyta w liście do redakcji pani Karolina z Gdańska. - Mam skierowanie na rezonans magnetyczny i chciałam dowiedzieć się, gdzie w Gdańsku jest najszybszy termin. Pani z infolinii powiedziała, że najkrótszy czas oczekiwania jest w UCK - 40 dni. Zadzwoniłam tam i okazało się, że rejestrują na połowę listopada, a to ponad 180 dni. Podobnie było z endokrynologiem, tyle że w placówce, gdzie termin miał być za 64 dni (NZOZ Przychodnia Dąbrowa-Dąbrówka w Gdyni) w ogóle już nie zapisywano, a pani w rejestracji powiedziała, że informacje, jakie otrzymałam to jakaś pomyłka.

Jak udało się nam ustalić, dane jakimi dysponuje czterech operatorów infolinii kolejkowej pochodzą ze statystyk Pomorskiego Oddziału NFZ, które określane są przez świadczeniodawcę na koniec miesiąca sprawozdawczego. A terminy to tylko średni rzeczywisty czas oczekiwania. Co to oznacza?

- Średni rzeczywisty czas oczekiwania oznacza średnią liczbę dni, jaką czekały na udzielenie świadczenia osoby skreślone w czasie ostatnich sześciu miesięcy z list oczekujących z powodu wykonania świadczenia - tłumaczy Mariusz Szymański, rzecznik Pomorskiego Oddziału NFZ. - Przy czym średni czas oczekiwania wynoszący 0 dni może oznaczać dwie sytuacje: pacjenci przyjmowani są na bieżąco lub w okresie ostatnich sześciu miesięcy żadnej z osób oczekujących nie zostało udzielone świadczenie - dodaje.

Pomorski NFZ zapewnia, że każde zgłoszenie tego typu rozbieżności jest wyjaśniane, a konsekwencją może być nawet zerwanie kontraktu z daną placówką. Warto więc pamiętać o tym, że jeśli nasze wątpliwości wzbudzi np. informacja o kolejce uzyskana w konkretnej przychodni, najlepszym rozwiązaniem będzie kontakt z Wydziałem Spraw Świadczeniobiorców pomorskiego NFZ - numery telefonów, pod które możemy zgłaszać zastrzeżenia to 58 321 86 26 lub 58 321 86 35. Można też wysłać maila z opisem zaistniałej sytuacji na adres pow@nfz-gdansk.pl.

Czy pomimo obecnych nieścisłości infolinia przyda się pacjentom?

- Oczywiście, na pewno pacjentom, którzy zechcą rozeznać sytuację związaną z kolejkami oczekujących i czasem oczekiwania - przekonuje Szymański. - To bez wątpienia orientacyjny punkt zaczepienia, od którego warto zacząć poszukiwanie odpowiedniej placówki.

Pod numerem infolinii pacjent będzie mógł też uzyskać inne informacje, dotyczące np. o działania systemów e-WUŚ, EKUZ czy podstawowej opieki zdrowotnej. Między godziną 16 a 8 oprócz danych "kolejkowych" operatorzy będą odpowiadać też na pytania ogólne.

Bezpłatna infolinia kolejkowa powstała w Pomorskim Oddziale NFZ kosztem 2,5 tys. zł. Do tej sumy dochodzą też koszty połączeń. Informacje o czasie oczekiwania na świadczenia medyczne można znaleźć również na stronie NFZ.
Elżbieta Michalak

Miejsca

  • NFZ Gdańsk, Marynarki Polskiej 148

Opinie (30)

  • Czy ktoś za to poniesie odpowiedzialność ? (8)

    Dlaczego w tym kraju nie można zrobić zwykłej rejestracji przez internet ? System powinien działać tak: pacjent dostaje od lekarza rodzinnego skierowanie do specjalisty (najlepiej z jakimś kodem). Następnie powinien wejść na stronę nfz-tu, wprowadzić kod, a system powinien w całym kraju wyszukać placówki, które świadczą daną usługę. Jeśli ktoś nie chce jechać poza województwo, to powinien mieć możliwość wyszukania takich placówek w promieniu np. 50 km. Przy każdej znalezionej placówce powinna widnieć data najbliższego terminu (a najlepiej kilku kolejnych). Następnie pacjent wybiera sobie miejsce badania, zapisuje się i już tylko czeka. Jeśli ktoś w między czasie zrezygnowałby z wizyty (albo badanie nie mogłoby się odbyć), to system powinien wysyłać o tym maila, tak aby ludzie, którzy są w kolejce mogli sobie zmienić termin na szybszy. Od strony technicznej taki program nie jest trudny do napisania. Baza danych też nie musi być jakaś olbrzymia, w końcu placówek służby zdrowia i lekarzy nie ma znowu aż tak wielu. A to co się robi, to wydaje się kasę na infolinię, która działa w oparciu o statystyki. Tyle tyko, że do tego infolinia jest zbędna, do tego wystarczy podstrona na stronie nfz-tu.

    • 57 5

    • bredzisz tak samo jak ten nfz !!!!!!!!! (3)

      zaden system nie jest potrzebny lecz normalnosc wiec nie rob z cymbalstwa normalnosci. Bo tez uwierzyles / las ze jakis system kolejkowy jest potrzebny. Nalezy zlikwidowac przyczyne tych patologicznych kolejek i problem zniknie a nie system dorabiac do patologi ktry to system jeszcze bardziej skomplikuje patologie..... Baza danych :) i baza danych kolejkowych :) i baza danych :)..tu baza ! tu baza :)......najblizszy normalny bezkolejkowy system jest w Berlinie :). NFZ trzeba zlikwidowac a nie bredzic o systemach

      • 14 21

      • A myślisz, że w Niemczech nie ma bazy danych?

        To się grubo mylisz.

        • 11 1

      • Od 1989 roku... (1)

        ..likwidowanie wychodzi nam bardzo dobrze. Zaproponuj system alternatywny oraz źródło jego finansowania.

        PS. W Berlinie ani nigdzie indziej nie ma systemu bezkolejkowego.

        • 7 0

        • jest jest, koleżanka siostry cioci szwagra mu mówiła

          • 1 0

    • Pomysł niezły

      Poza tym uniknęłoby się sytuacji, w której pacjent będzie zarejestrowany do kilku miejsc na raz. Problem w tym, że taki system naprawdę by działał i rozwiązywał problem kolejkowania pacjentów, a niestety... Jeszcze nie znam instytucji publicznej, która zamówiłaby dobry, działający i porządnie zaprojektowany soft (i która umiałaby z takiego oprogramowania właściwie korzystać).

      • 12 0

    • w prywatnych placówkach taki system działa od lat. Nie mówimy tu przecież o czymś nowym. Ale nie, lepiej robić coś,a by tylko robić.

      • 6 0

    • korzystam z medicovera i tam rejstracja jest podobna do tej co opisane wyzej loguje sie wybieram specjaliste miejsce i wyswietlaja sie dostepne wizyty i cyk juz zarejstrowana baza ogolnopolska i wyswietlaja sie tylko dostepne wizyty tak powinno byc w nfz

      • 2 0

    • To co piszesz jest oczywiste i normalne

      Ale nie w Grajdole (Polsce) gdzie panem jest urzędnik i wszystko musi zamącić, a obywatele to półgłowki, które głosują ciągle na tych samych polityków, którzy to utrzymują taki stan rzeczy.

      Co do informatyzacji urzędów.
      Swego czasu parę lat temu pamiętam informatyzację zusu, która kosztowała coś koło 1 mld zł. Ostatnio miałem kontrolę i chciałem Pani podesłać kwity, ale niestety mailem nie mogłem bo zus nie ma maili, zatem o czym my tu mówimy!!!!!

      • 3 0

  • Nadmorskiego Centrum Medycznego mozna sie zapisywac przez internet ale to jak zawsze fikcja (3)

    zapisujesz sie a hołota tam pracująca jest jeszcze w epoce PRLu trzeba sie ze wszystkimi wykłócać o swoje prawa im sie wydaje ze jest rejonizacja i maja w Du*pie zobowiązania jakie maja z NFZ.Nie polecam nikomu.Chodzi oto ze po prostu sama obsługa w placówkach robi laskę ze pracuje!!

    • 17 0

    • Jakby robili laskę,

      to ja bym sobie mógł poczekać w kolejce - i laska jako gratyfikacja za czas oczekiwania... Oczywiście wykonywana tylko przez studentki ;-)

      • 3 0

    • Ktore MCM ?

      Rejestrowalem sie do NCM przychodnia Swietokrzyska,i nigdy nie mialem z tym problemow,oczywiscie pomine terminy,ale to inna sprawa.

      • 0 0

    • To zależy kto z tej obsługi robi tę laskę :)

      • 0 0

  • Zlikwidowac NFZ, ZUS, urzedy pracy i zwiazki zawodowe. (3)

    • 14 2

    • (2)

      zaraz cie lewactwo zakrzyczy ze bez tych ,,instytucji'' czeka nas armageddon i masowy pomór.

      • 5 3

      • napewno nie rozkwit (1)

        masz dość regulacji? Jedź do Somalii!!!

        • 0 3

        • tam tez jest regulacja tyle ze religijna ale juz takim szanghajem bym nie pogardzil.

          • 1 0

  • Też mam skierowanie na MRI (1)

    Czas oczekiwania pół roku i więcej. Potem jeszcze zapisz się do neurochirurga i znowu czekasz kilka miesięcy. Oczywiście można iść prywatnie, ale rezonans głowy i rdzenia kręgowe na całej długości + kontrast to cena powyżej 1500 zł.

    • 2 0

    • na rezonans zgodze sie kolejka jest jaka nie wiem (lezac w szpitalu czekalam 3 dni + kolejne 3 dni na opis) ale do neurochirurga akademia medyczna ok 2 tyg sie czeka takze juz bez przesady wiem bylam i to nie tylko "trafilo mi sie" bo z powodu oczekiwania na kolejne wyniki kilkakrotnie musialam przekladac wizyte

      • 0 0

  • (1)

    a do weterynarzy nie ma kolejek a ceny (w wiekszosci) za ich uslugi sa dostepne dla kazdego.

    • 6 2

    • chyba jak raz w roku idziesz na obcięcie pazurków

      bo jak zwierze choruje to lepiej sobie znajdź drugi etat...

      • 2 0

  • kto za to zaplaci?

    • 5 0

  • Ta infolinia to działa jak cały nfz czyli siejąca jeszcze większy zamęt.

    • 8 0

  • badania "dla swoich" (1)

    Jeśli ma się rodzinę lub znajomych, kolejek nie ma. To jest patologia - trzyma się miejsce "dla swoich".
    Mam taki przykład w pracy - kuzynka w AMG i badania u specjalistów z dnia na dzień, operacja w terminie optymalnym 3 tygodnie.

    • 11 1

    • ale sam chętnie z pomocy kuzynki skorzystasz

      tylko na zewnątrz drzesz japę jakie zuo się dzieje

      • 2 2

  • To jest chore

    Dorabiać systemy do czegoś co z definicji jest błędne to głupota i marnowanie pieniędzy.
    NFZ powinien się wstydzić zaistniałej sytuacji a nie tworzyć rozwiązania, które będą ją umacniać.

    • 3 0

  • ciekawe jak liczony jest czas oczekiwania - ciekawe wyjaśnienie jak ubrać "g**" w piękną otoczke

    Własnie skorzystałam z infolinii. Uzyskałam informację, że średni czas oczekiwania na badanie rezonansu magnetycznego to 41 dni w Gdańsku na Dąbinki. Bardzo się zdziwiłam tak krótkim czasem oczekiwania. Uzyskałam numer kontaktowy i zadzwoniłam. Zapisy są na koniec października/początek listopada. Ciekawe skad wzięła się infomacja o czasie oczekiwania 41 dni - chyba liczą tylko dni robocze, w których wykonywane są badania na NFZ. Bo jeśli badanie na NFZ jest wykonywane raz w tyogniu (czyli jest jeden dzień pracujący w tygodniu) a rok ma 52 tygodnie, to te 41 dni moze znaczyć, że rzeczywisty czas oczekiwania to 41 tygodni. Podsumowując, udało mi sie zmieścić w tym czasie 24 dni (rzeczywiście 24 tygodnie :-)), jestem szczęśliwcem hahah i mam nadzieję, ze moja rodzina nie będzie musiała odwołać wizyty ze względu na zgon na przykład.

    • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane