• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciężarówki wrócą na autostradę A1

Maciej Naskręt
15 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
W wakacje pomorskim odcinkiem autostrady A1 może pojechać więcej ciężarówek. W wakacje pomorskim odcinkiem autostrady A1 może pojechać więcej ciężarówek.

Do tej pory pojazdy o masie powyżej 12 ton omijały pomorski odcinek autostrady A1. Zmieni się to po 1 lipca. Wtedy na równoległej drodze krajowej nr 91 zostaną wprowadzone opłaty, które skłonią przewoźników do korzystania z autostrady.



Czy opłaty na krajowej "91" zmuszą przewoźników do korzystania z autostrady?

Na podpis premiera czeka rozporządzenie, które zezwoli na uruchomienie na drodze krajowej nr 91 (wcześniej droga krajowa nr 1) systemu elektronicznego poboru opłat viaTOLL - na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Nowych Marz. Przed powstaniem autostrady A1 droga stanowiła najszybsze połączenie Trójmiasta z Toruniem, bądź Bydgoszczą.

Rządowy projekt ma zacząć obowiązywać 1 lipca tego roku. Wprowadzenie opłat na drodze z Pruszcza Gdańskiego do Nowych Marz z pewnością spowoduje, że część przewoźników opuści ją i wybierze właśnie autostradę A1.

- Spodziewamy się wzrostu liczby pojazdów ciężarowych. Na czerwiec planujemy akcję informacyjno-promocyjną skierowaną właśnie do kierowców ciężarówek - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy Gdańsk Transport Company, zarządcy autostrady A1 z Rusocina do Torunia.

Nie tylko kilkadziesiąt minut, ale też niższe opłaty skłonią przewoźników do wyboru autostrady A1. Przejazd starą drogą na odcinku 105 km pojazdem ciężarowym wyposażonym w silnik o normie emisji spalin Euro 2 pochłonie z kasy przewoźnika prawie 45 zł. Ok. 22 zł w przypadku Euro 5. Jadąc krótszą o 12 km autostradą koszt ten wynosi 41,80 zł.

Według pomiarów przeprowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, średnio każdej doby drogą krajową nr 91 w okolicy miejscowości Nowe przejeżdża ok. 700 ciężarówek. Ile pojazdów zjedzie na autostradę A1 pozostaje niewiadomą.

To nie wszystkie opłaty, jakie mogą dotknąć przewoźników z Trójmiasta. Kolejnym odcinkiem płatnym będzie nowa droga ekspresowa z Elbląga do Pasłęka w ciągu drogi krajowej nr 7. O jej otwarciu informowaliśmy w sierpniu zeszłego roku.

Zasada funkcjonowania systemu viaTOLL. Zasada funkcjonowania systemu viaTOLL.
Elektroniczny System Poboru Opłat - viaTOLL - wykorzystuje technologię komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. Aby mógł funkcjonować, nad wybranymi odcinkami sieci dróg włączonych do systemu nad jezdniami musiały stanąć specjalne bramownice. Są to lekkie, stalowe konstrukcje, wyposażone w anteny umożliwiające komunikację z urządzeniami pokładowymi viaBOX, które są zamontowane w każdym pojeździe o wadze powyżej 3,5 t. poruszającym się po drogach włączonych do viaTOLL.

Każdorazowo, gdy taki pojazd będzie mijał bramownicę, zostanie naliczona opłata za przejazd określonym odcinkiem drogi włączonej do systemu.

W Polsce system pracuje od 1 lipca 2011 r. Proces budowy bramownic, jak i cały proces budowy systemu viaTOLL przebiegał z opóźnieniami.

Zobacz jak funkcjonuje system poboru opłat - viaTOLL.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (187) ponad 10 zablokowanych

  • mam świetny pomysł dla głównego zbója - wprowadźcie w końcu chipy dla każdego

    potem bramki na każdej ulicy.
    Kasować za km każdego , za puszczanie bąka też kasować. 50 groszy od bąka i 1 grosz od kroku. I pieprzyć wszystkim, ze podatek dochodowy ma jakąś stałą stawkę.

    • 11 1

  • Ceny autostad przekierowały ruch na krajówki ,viaToll przekierowuje na powiatowe i tyle

    kto mieszka przy powiatowych w miejscowościach, gdzie krajówki objęte są viaToll-em ten widzi, jak bardzo wzrósł tam ruch TIR-ów.Przewoźnicy też potrafią liczyć a bezpłatną alternatywę mają gwarantowaną prawem. I wjedź człowieku na taką drogę bez utwardzonego pobocza, ostatnio odcinek15 km jechałem 30 min. za TIR-em, zjeżdżał dla samochodów z przeciwka i zaraz z powrotem na asfalt.

    • 12 0

  • wg przepisów tylko drogi 2 pasowe mogą byc objete opłatami viatol (1)

    do sądu międzynarodowego trzeba będzie podać państwo polskie, to wbrew prawu

    • 11 1

    • No ,ale

      każda droga spełnia te wymogi jest pas w jednym kierunku i jest pas w przeciwnym kierunku

      • 6 0

  • Nie biadolić , nie biadolić .

    Obojętnie czy przewoźnicy będą płacić za drogi czy nie i tak nas oskubią ,bo jest taki klimat.

    • 10 1

  • mleczne krowy

    To istne s...o wystepujace tylko RP doić,doić doić

    • 6 0

  • A do Tczewa (1)

    mam zapychać rowerem?

    • 2 0

    • TIR-em przez Trąbki 222 i na 224..

      • 4 0

  • Wszystko płatne

    Czy jest pojęcie że aby Tir płacił za wszystkie drogi w Polsce to musi wzrosnąć koszt każdego przewożonego towaru i ktoś ten wyższy koszt zapłaci.Jak myślicie kto będzie płacił?

    • 9 1

  • Ta świetny pomysł. Nie możemy zarobic na ciężarówkach bo jeżdżą inna drogą to walnijmy tam tez opłaty.

    • 8 1

  • (1)

    Może w każdym samochodziei zamontować jakieś urządzenie i kasować jak tylko ruszy? Parodia

    • 5 1

    • Nie bój nie bój, Viatol w dłuższej perspektywie przewidziany jest również do pobierania opłat od osobówek !! Wtedy będziemy płakać jak to ruszy

      • 0 0

  • Bo miejsce ciężarówek jest na autostradach (za mało torów w znośnym stanie, by tiry na tory). A w miastach tylko wtedy, (1)

    gdy dana miejscowość jest źródłem lub celem ładunku. Tego typu transportu nic nie zastąpi, dopóki w nie zostanie wynaleziony teleportal. Więc ładować szmal w autostrady. Wszyscy na tym korzystają. Bo miejsca pracy zależą od popytu na to co produkujemy i czy do pracy dotrzemy.

    Tymczasem, co się stanie ze stadionami?

    • 3 2

    • w

      ale ty masz pomysły,płakać do sejmu idź z tymi idiotami sie dogadasz

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane