• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciężarówki wrócą na autostradę A1

Maciej Naskręt
15 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
W wakacje pomorskim odcinkiem autostrady A1 może pojechać więcej ciężarówek. W wakacje pomorskim odcinkiem autostrady A1 może pojechać więcej ciężarówek.

Do tej pory pojazdy o masie powyżej 12 ton omijały pomorski odcinek autostrady A1. Zmieni się to po 1 lipca. Wtedy na równoległej drodze krajowej nr 91 zostaną wprowadzone opłaty, które skłonią przewoźników do korzystania z autostrady.



Czy opłaty na krajowej "91" zmuszą przewoźników do korzystania z autostrady?

Na podpis premiera czeka rozporządzenie, które zezwoli na uruchomienie na drodze krajowej nr 91 (wcześniej droga krajowa nr 1) systemu elektronicznego poboru opłat viaTOLL - na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Nowych Marz. Przed powstaniem autostrady A1 droga stanowiła najszybsze połączenie Trójmiasta z Toruniem, bądź Bydgoszczą.

Rządowy projekt ma zacząć obowiązywać 1 lipca tego roku. Wprowadzenie opłat na drodze z Pruszcza Gdańskiego do Nowych Marz z pewnością spowoduje, że część przewoźników opuści ją i wybierze właśnie autostradę A1.

- Spodziewamy się wzrostu liczby pojazdów ciężarowych. Na czerwiec planujemy akcję informacyjno-promocyjną skierowaną właśnie do kierowców ciężarówek - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy Gdańsk Transport Company, zarządcy autostrady A1 z Rusocina do Torunia.

Nie tylko kilkadziesiąt minut, ale też niższe opłaty skłonią przewoźników do wyboru autostrady A1. Przejazd starą drogą na odcinku 105 km pojazdem ciężarowym wyposażonym w silnik o normie emisji spalin Euro 2 pochłonie z kasy przewoźnika prawie 45 zł. Ok. 22 zł w przypadku Euro 5. Jadąc krótszą o 12 km autostradą koszt ten wynosi 41,80 zł.

Według pomiarów przeprowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, średnio każdej doby drogą krajową nr 91 w okolicy miejscowości Nowe przejeżdża ok. 700 ciężarówek. Ile pojazdów zjedzie na autostradę A1 pozostaje niewiadomą.

To nie wszystkie opłaty, jakie mogą dotknąć przewoźników z Trójmiasta. Kolejnym odcinkiem płatnym będzie nowa droga ekspresowa z Elbląga do Pasłęka w ciągu drogi krajowej nr 7. O jej otwarciu informowaliśmy w sierpniu zeszłego roku.

Zasada funkcjonowania systemu viaTOLL. Zasada funkcjonowania systemu viaTOLL.
Elektroniczny System Poboru Opłat - viaTOLL - wykorzystuje technologię komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. Aby mógł funkcjonować, nad wybranymi odcinkami sieci dróg włączonych do systemu nad jezdniami musiały stanąć specjalne bramownice. Są to lekkie, stalowe konstrukcje, wyposażone w anteny umożliwiające komunikację z urządzeniami pokładowymi viaBOX, które są zamontowane w każdym pojeździe o wadze powyżej 3,5 t. poruszającym się po drogach włączonych do viaTOLL.

Każdorazowo, gdy taki pojazd będzie mijał bramownicę, zostanie naliczona opłata za przejazd określonym odcinkiem drogi włączonej do systemu.

W Polsce system pracuje od 1 lipca 2011 r. Proces budowy bramownic, jak i cały proces budowy systemu viaTOLL przebiegał z opóźnieniami.

Zobacz jak funkcjonuje system poboru opłat - viaTOLL.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (187) ponad 10 zablokowanych

  • Donek, bedziesz mial przechlapane (1)

    miarka sie przebierze

    • 8 3

    • A może ktoś wreszcie się zastanowi i pomyśli czemu nakładają opłaty na te drogi

      Może pomyślisz i zobaczysz po jaką cholerę przez nasz kraj tyle tysięcy tirów jeździ zamiast 3/4 z nich przeładować na kolej, która jest tańsza w eksploatacji niż drogi. To nie wina donka, że jeden z drugim jełopem ciągle przeładowuje "tiry", aby zaoszczędzić przez co my normalni obywatele tracimy. Zobacz co 1 rok używania trasy W-Z zrobiło z nią. W-Z przez lata nie została tak zniszczona jak przez ostatni rok. A co to spowodowało no właśnie te cholernie przeładowane "tiry", które mają problemy nawet w podjechaniu pod górę. Kiedyś można było przelecieć z lewego na prawy pas przy 120 i nawet się nie czuło, a teraz przy 80 km czuje się jakby samochód miał wyskoczyć z drogi.

      • 3 2

  • co za genialne rozwiązanie (2)

    wow! czy tak czy tak okradną cie człowieku. Raz podatki dwa opłaty.

    • 8 0

    • Okradną (1)

      A to ciekawe. Uważasz, że pobieranie opłat od "tirów" za niszczenie dróg to jest okradanie. Moim zdaniem to firmy transportu drogowego nas właśnie okradają. Nieustannie przeładowując naczepy, dopuszczając gdy transport ponad gabarytowy jeździ jak normalny i niszczy mosty itd.

      • 2 5

      • A tiry są zwolnione z akcyzy na paliwo? Stanowi chyba 50% ceny.

        Dokładnie nie liczyłem, by się nie denerwować. Jak to fatalnie wpływa na wzrost gospodarczy. Gdyby nie znienawidzone przez ciebie firmy, mało kto miałby pracę, a chleb po 8 złotych. Za okruszek.

        • 2 2

  • co za idiota obwodnicę Trójmiasta zrobił płatną dla cięzarowych ??? (1)

    za chwilę i tak słabe drogi będą jeszcze słabsze ! brak słów a może idiota made in Poland ???

    • 7 1

    • racja przez centra jak zwykle przeładowane ciężarówki latają a obwodnicy ich nie ma !

      • 0 1

  • Może też znikną z trasy nr. 222 (6)

    Mam nadzieje że Tiry znikną też z drogi nr 222. Ostatnio podróżuje tą trasą mędzy Gdańskiem a Trzcińskiem pod Starogardem Gdańskim rowerem , gdyż przez remont Kanału Raduni został odcięty dla rowerzystów jedyny bezpieczny dojazd do Pruszcza i teraz musze korzystać z trasy nr 222 co ostatninimi czasy jest niebezpieczne gdyż jeździ nią ostatnio tir za tirem i jest tam coraz bardziej niebezpieczne. Dlaczego tam nie ma zakazu ruchu tirów na tej trasie. Ta droga nie jest przystosowana do ruchu cięzkiego i dlaczego nie ma wzdłuż tej trasy ścieżki rowerowej , gdyż latem korzystają z tej drogi sakwiarze. Jest tylko odcinek w Straszynie i odcinek Starogard- Kokoszkowy to wszystko. Czas w końcu to zmienić

    • 2 6

    • zatrzymać tiry i gospodarke w tym kraju bo ty debilu chcesz sobie rowerkiem pojeździć??????

      • 4 0

    • Widziałeś kiedyś rower zaopatrujący sklepy, hurtownie i fabryki?

      Chcesz mieć towar w sklepach i pracodawcę, dzięki któremu masz czym zapłacić? To pozwól im żyć. A jak nie, zjedz rower z majonezem, jeśli się jakiś ostanie.

      • 1 1

    • nie znikną...222 i 224 to jednyna bezpłatna alternatywa dla dojechania z Trójmiasta do Tczewa

      • 1 0

    • ja tez zmieniłem srodek transportu (2)

      na rover, ale dlatego, ze lekarz mi powiedział: musi pan zmienic styl zycia, może przesiadka na rower. Lekarz to lekarz, niczym dobry doradca ubezpieczeniowy, słuchac trzeba. Wiec przesiadłem się na rover 75 ... i tak juz trzeci rok ziutam. A i EKG mi się poprawiło

      • 1 2

      • A płodność jak? Rower jest dla niej jak buldożer. (1)

        • 0 1

        • No tak, stanowczo matematyk a nie polonista...

          bo kompletnie nie załapał ironii...Ale wujek Guglowski pomoże....wpisz w wyszukiwarce Rover 75, naciśnij wyszukaj i zapłacz nad sobą...

          • 0 1

  • Też uważam że towary lepiej przewozić koleją gdyż więcej towarów w takich wagonach się zmieści niz w tirach, nie są niszczone drogi, mniej zanieczyszczeń środowiska i komfort podróży samochodem jest lepszy.

    • 2 1

  • A miało być taniej...

    Słyszałem o planie obniżki za przejazd A1, a jest jak zwykle: tylko w górę !!!!

    • 3 0

  • "7"-ka do STOLICY KRAJU, wyjazd z Gdańska, dalej objazdy .... (1)

    nawet w Zimbabwe nie ma takiej złej sytuacji ------------- z portów do stolicy kraju prawie 40mln, w środku jEuropy

    • 4 1

    • tego Zimbabwe to nawet nie wiesz gdzie na mapie szukać

      więc tu nie mędrkuj

      • 1 2

  • Cieszę się, bo to prawdopodobnie ostatni rok, kiedy mieszkam w tym kraju (1)

    w Polsce nie ma już czego leczyć, tutaj trzeba amputować.
    Obsługuje nas 1 milion rożnego rodzaju urzędników, w administracji państwowej premie sięgają od 100 do 900% średniej krajowej, do lekarza trzeba czekać miesiącami i nie ma gwarancji czy będą nas leczyć, czy nie, wydaje się miliardy na agendy rządowe i spółki zależne, nikomu nie potrzebne.Człowiek chciałby oficjalnie dać zarobić pracownikowi nawet i 10 tys, ale zeżre go zaraz ZUS i Skarbówka. Ten kraj to zgnilizna, współczuję tym wszystkim, którzy muszą tu pozostać i pracować

    • 10 2

    • To zupełnie tak samo jak w Szwecji

      tyle że u nich kasa lepsza

      • 1 0

  • juz niedlugo powietrze, ktorym oddychamy, bedzie platne

    • 2 0

  • ciekawe co na to

    nasi rodzimi hakerzy - pewnie udają, że nic ich nie obchodzą nowe wyższe opłaty za 91 :-)))

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane