• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z budową Obwodnicy Metropolitalnej?

Maciej Naskręt
23 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta. Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta.

Trasa Kaszubska z zielonym światłem - można ją budować. Tymczasem w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej trzeba uzbroić się w cierpliwość. Inwestycja utknęła w sądzie administracyjnym. Jeżeli nie powstanie do otwarcia Trasy Kaszubskiej, może to sparaliżować ruch na Obwodnicy Trójmiasta. Dlatego sprawdzamy ministerialne plany w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej.



Na które inwestycje drogowe na Pomorzu czekasz najbardziej?

Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna miały być budowane jednocześnie. Takie były przynajmniej założenia poprzedniego rządu. Obecnie wiemy, że Trasa Kaszubska powstanie, ale w okrojonym zakresie. Natomiast Obwodnica Metropolitalna musi czekać na realizację. Nie jest to jednak postanowienie ministerialnych urzędników.

Decyzja środowiskowa dla tej drugiej inwestycji utknęła w sądzie administracyjnym. Przypomnijmy, że 22 grudnia 2016 r. został wniesiony wniosek o kasację wyroku przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. Inwestycji sprzeciwia się pięciu mieszkańców gminy Kolbudy i gminy Żukowo. Sprawę opisaliśmy osobnym artykułem.

Sprawa nie drgnęła w sądzie od pół roku.

- Nie mamy żadnej informacji o pojawieniu się naszego wniosku na wokandzie Naczelnego Sądu Administracyjnego - mówi Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.

Nie będzie Metropolitalnej, Obwodnica Trójmiasta zakorkuje się

Jeśli okaże się, że dla wspomnianej inwestycji drogowej będzie trzeba ponownie przeprowadzić ocenę środowiskową, albo wyrok zapadnie z dużym opóźnieniem, może to w konsekwencji oznaczać poważne utrudnienia w ruchu dla całego Trójmiasta. Najbardziej odczują to kierowcy, którzy na co dzień korzystają z Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Obecnie ruch na Obwodnicy Trójmiasta jest "tamowany" przez sygnalizację świetlną na dojazdach. Szczególnie dzieje się tak od strony Rumi, czy na samych węzłach obwodnicy. Gdy w 2022 r. do istniejącej obwodnicy zostanie wpięta Trasa Kaszubska bez by-passu, którym jest Obwodnica Metropolitalna, pojawi się ogromny ruch na drodze ekspresowej między Gdynią a Gdańskiem. Nieoficjalnie drogowcy mówią, że wzrosnąć on może do ok. 20 proc.

Dzisiaj jest tam ok. 70-80 tys. samochodów na dobę. A może ich tam być ponad 100 tys. co spowoduje znaczne spowolnienie.

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czeka. Obecnie nie wycofuje się z ogłoszonych przetargów. Urzędnicy zakończyli pierwszy etap i czekają na sygnał z sądu i ministerstwa.

Na planowanej Trasie Kaszubskiej uwzględniono rozwiązania, które umożliwią wpięcie w nią Obwodnicy Metropolitalnej.

- Węzeł Chwaszczyno, który powstanie w ramach Trasy Kaszubskiej, będzie uwzględniał wpięcie Obwodnicy Metropolitalnej. Oczywiście pewne fragmenty jezdni będzie trzeba rozebrać, by obie drogi połączyć, gdyby Trasa Kaszubska powstała szybciej niż Obwodnica Metropolitalna - mówi Radosław Kantak, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Ministerstwo: na Obwodnicę Metropolitalną na razie pieniędzy nie ma

Z kolei ministerstwo na tę chwilę nie zabezpieczyło pieniędzy na nową obwodnicę Trójmiasta.

- Nie możemy na tę chwilę uruchomić z budżetu państwa pieniędzy na budowę Obwodnicy Metropolitalnej. Muszą najpierw zakończyć się procedury sądowe i administracyjne. Gdybyśmy w tym momencie to zrobili oznaczałoby, że inne inwestycje w kraju, które są gotowe do realizacji trzeba by odłożyć na późniejszy czas - mówi Trojmiasto.pl Jerzy Szmit, zastępca ministra infrastruktury i budownictwa.
Co ciekawe, urzędnicy z Warszawy, przy realizowaniu tras biorą nie do końca pod uwagę Program Budowy Dróg Krajowych przyjęty jeszcze przez rząd Ewy Kopacz.

- Chcemy realizować drogi tam, gdzie są one faktycznie potrzebne, czyli na przykład tam, gdzie jest niezbędne odciążenie ruchu - mówi Szmit.
Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta. Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta.
2,1 mld zł potrzebne na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Przypomnijmy: 30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się Obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Dopiero po uruchomieniu OM będą mogły ruszyć prace przy rozbudowie OT. Wcześniej jest to praktycznie niemożliwe, ponieważ prace na istniejącej ekspresówce wywołałyby ogromne perturbacje w ruchu na terenie całego regionu.

Miejsca

Opinie (322) 3 zablokowane

  • albo inwestycja albo 500 plus (7)

    Na wszystko nie wystarczy kasy!

    • 34 12

    • "Nie dajcie sobie wmówić że nie ma pieniędzy!!! Pieniądze są... wystarczy nie kraść!!!"
      Pamiętacie te buńczuczne zapowiedzi "broszki"? Dziwię że nikt im nie wypomina tych kłamstw wyborczych... Pani premier pewnie poszła do spowiedzi, klepnęła 3 zdrowaśki za pokutę i ma sprawę załatwioną... ha,ha

      • 8 1

    • wolę 500 plus (4)

      Inwestycja w ludzi, choć bardziej długoterminowa przyniesie mimo wszystko więcej dobrego niż robienie dobrze kierowcom

      • 1 8

      • a Ci z 500 plus to kierowcami nie są i nie woleliby spędzić czasu z rodziną zamiast stać w korkach...

        • 7 0

      • Właśnie, po co nowa inwestycja, skoro można przeżreć, albo przechlać (1)

        To jest właśnie mentalność ludzi którzy wszystko muszą dostać. Otóż nie, zamiast 500+ powinna być ulga podatkowa i ulga na towary. Zamiast tego dodajmy w szkołach żywienie i Obniżmy wiek rozpoczęcia edukacji. Jak dziecko 5 letnie pójdzie już do zerówki to oboje rodziców może pracować, a i dziecko im mniejsze tym więcej chłonie.

        • 5 1

        • Ulga podatkowa na dzieci już jest. Ulga na towary w postaci 0% VAT bardzo dobry pomysł, ale jestem więcej niż pewien że KE się przyczepi i z powrotem przywalą 23%, jak niedawno z VAT-em na smoczki. Z tym przechlaniem to jednak przesadzasz. Na alkohol w patologii idzie margines wypłaconych zasiłków, gros idzie na takie rzeczy jak żywność, zabawki, ubrania.

          • 1 1

      • O ile ktoś faktycznie zainwestuje te 500+ w rozwój swoich dzieci, a nie przeje i nie przepije.

        • 1 0

    • Ta inwestycja jest morderstwem na żywym organiźmie Pomorza

      szczególnie na Trójmieście i Kaszubach

      • 1 6

  • Nowe osiedla (1)

    Mieszkańcy osiedli przy obwodnicy mają przerąbane. Ciekawe ile z nich zastanawia się czym oddycha na co dzień. Więcej aut to jeszcze więcej metali ciężkich.

    • 16 12

    • Pyły węglowe

      Więcej zanieczyszczeń jest w centrach miast ponieważ oprócz samochodów dochodzą stare piece i palenie w nich wielokrotnie bardziej zatruwa powietrze. Na południu Gdańska i Gdyni są nowówczesne osiedla i tego problemu nie ma.

      • 4 0

  • (1)

    r. Naskret - to moze zamiast wylacznie opisywac korki, problemy wezmie sie Pan to rzetelnej dziennikarskiej roboty i zrobi cos sprawczego, co bedzie mialo przelozenie na cokolwiek, bo takie pisanie dla pisania zza biurka, z ktorego wynika wlascir nic, to zaden wyczyn!

    • 17 6

    • Prawda

      Ja na przykład chętnie przeczytam dlaczego inwestycja jest blokowana. Ktoś wie, jakie argumenty i propozycje mają blokujący?
      czemu takie złe ma być podzielenie glincza na pół? Co można by zrobić inaczej, jeśli bez dzielenia?
      po co miały być rozmowy z mieszkańcami?
      bo na razie to wiemy, że oni są ci źli, bo blokują, a większość tych, którzy ich piętnuje cieszy się, że nie ma tego problemu co oni...

      • 1 0

  • ile płaci lobby drogowe dziennikarzom za robienie ciśnienia w mediach? (10)

    OM to inwestycja której domagają się wyłącznie drogowcy, dla mieszkańców Trójmiasta jest zbyteczna i bezużyteczna

    Jeżeli obwodnica ma się zapchać to trzeba ją poszerzyć, a nie budować równoległą trasę kilka kilometrów dalej

    • 35 16

    • (1)

      Obecna tzw. obwodnica staje się już zwykłą miejską ulicą. Trójmiasto (i okolice) potrzebuje faktycznej obwodnicy aby odciążyć ruch lokalny.

      • 8 10

      • i więcej ludzi wyssać pod Bytów?

        oszaleliście kompletnie. Żaden Prezydent Trójmiasta nie powinien do tego palca przyłożyć

        • 1 2

    • z tobą wszystko ok ? (3)

      nie zauważyłeś, że to już jest droga prowadząca przez miasto, a nie obwodnica miasta ?
      ile pasów chcesz jeszcze dobudować ?

      • 6 9

      • wystarczyłoby po jednym (1)

        na sprawne włączanie / wyłączanie - bo to jest główna przyczyna dla której obwodnica mocno zwalnia. Przy okazji powinni pogonić tych łapserdaków, którzy wsiadają/wysiadają na rozbiegówkach.

        • 11 2

        • Trzeci pas nic nie da, jeśli nic nie zrobi się z końcem obwodnicy na Chyloni. Dlatego powstaje Trasa Kaszubska żeby odciążyć końcówkę z ruchu, który i tak idzie poza Gdynię, ale teraz nie mając innego kierunku pcha się przez Chylonię i Cisowę.

          • 7 0

      • i będziesz jeździł z Kowal do Witamina przez Żukowo i Chwaszczyno?

        • 6 1

    • niegłupi pomysł

      z tym, że nie wszędzie da się poszerzyć. No i nie bardzo wyobrażam sobie remont w naszych realiach - odcinkami pewnie zamykaliby obwodnicę na kilka lat. Generalnie rozbudowy i remonty są średnio intratne dla urzędników. Więcej kasy można przytulić robiąc przetarg na nową drogę.

      • 6 4

    • 100 % racji

      • 3 0

    • ta obwodnica nie jest zbędna, jest przeciw Trójmiastu

      dalsza suburbanizacja po Bytów! Kompletne ogujenie, szaleństwo

      • 0 3

    • Nie rozumie Pan

      Obecna obwodnica już dawno stała się droga lokalną każdy z nas robi sobie z niej drogę szybszego dojazdu do naszych dzielnic. A obwodnica ma głównie służyć aby można było szybko ominąć ruch miejski i jechac dalej jak ktoś jedzie np z Warszawy do Słupska lub na owrót

      • 2 1

  • Czy to prawda że np nowa kielnienska jest już klepnieta?

    • 6 0

  • (1)

    OM jest konieczna, a fakt iż 5 osób potrafi skutecznie blokować tego typu inwestycje pokazuje problem polskiego prawa.

    • 23 7

    • nie 5 osób tylko Gmina Kolbudy i 4 osoby fizyczne z Jankowa i Żukowa.

      a po drugie to właśnie dowód że Polska jest krajem praworządnym. Naskręt nigdy w swoich łże-artykułach nie napisał dlaczego sprawa trafiła do sądu i dlaczego Sąd UCHYLIŁ decyzję środowiskową WCAŁOŚCI. Dlatego że projekt jest wadliwy a procedura została przeprowadzona Z NAROSZENIEM PRAWA! Naskręt nighdy tego nie napisał ani nie napisze bo jego mocodawcy z GDDKiA i PO mogliby przestać płącić darowizny czy tam inaczej jakoś wspierać "wolne media".

      • 0 0

  • Nie budować, Trójmiasto niepotrzebnie się rozlewa i śmierdzi spalinami. (1)

    Jest mnóstwo terenów bliżej centrum, wymagających poprawy dostępności. Mniej kaszubskich diesli w centrum, mniej straconych godzin na dojazdy.

    • 22 10

    • Poszukaj rozumu w lodowce albo w piwnicy w swoim falowcu

      • 4 8

  • no i dobrze (5)

    ludzie zastanowcie sie spokojnie to nie chodzi jaki rzad jest teraz u wladzy tylko o grupe cwanakiow ktora miala sie na tych kontraktach oblowic...sa lepsze i tansze rozwiazania zakorkowanej obwodnicy trojmiejskiej ale nawet nie bylu rozwazane... akurat interesuje sie toche sprawa OM bo mnie to tez dotyczy jako ze jej ustalony przebeig bedzie w niedalekiej odleglosci od mojego domu... malo kto juz pamieta te wszystkie warianty narysowane przez firemke bodajze z Poznanai ktory rysowali na podstawie google maps bo nawet nie byli na wizji lokalnej aby je zweryfikowac...ponadto nikt nie byl w stasnie nawet wstepnie oszacowac kosztow OM wiec nie wiem skad autor tekstu podaje takie sumy.. malo kto wie ze bylo rowniez (nie wiem jak jest w obcenj chwili) zrobic oplaty na obwodnicy do obwodnicy... zastanowcie sie na spokojinie ... jestem za budowaniem nowych drog na pomorzy ale nie kosztem lasow, ludzkich siedziby na podstawie wydumanych na predce pomyslow tylko po to abu kots sie znowu nie uczciwie wzbogacil bez wzgledu na konsekwencje...

    • 16 10

    • (1)

      Największy problem bo OM będzie koło Twojej posesji.

      Jeśli Trójmiasto ma się rozwijać to budowa OM jest koniecznością. Obecna Obwodnica nie wystarczy, a otwarcie Trasy Kaszubskiej skutecznie ją zatka. Choc i dziś przez wiele godzin obwodnica już stoi.

      • 7 2

      • jaką koniecznością?Jaki poj..b ustalił taki przebieg tej drogi?Bo jest on tak bezsensowny że można podważać kompetencje idioty który tak to wymyślił.Dokąd ma prowadzić ta droga i komu służyć?

        • 0 1

    • teksty na portalu niestety cechuje coraz niższą wiarygodność

      w większości to felietony i rozważania autora, a nie dogłębnie i obiektywnie zbadane fakty. Może przy recenzji kiełbasy z grilla nie ma to znaczenia, ale jak już się "redaktorzy" biorą za politykę albo prawo, to trzeba to czytać naprawdę z dużym dystansem...

      • 2 3

    • Czyli zaskarżyłeś decyzję do sądu. Klasyczne podejście - więcej dróg, ale nie pod moim oknem.

      • 3 0

    • o, ziomal Patoki I Grombali się odezwał, bo to ich włościa stykałyby się z OM I za działki budowlane mniej w przyszłości by zgarnęli. Nachapali sie popgreowskich hektarów, obłowili siedząc przy korycie, a teraz po sądach latają I budowę blokują.

      • 4 0

  • Co to znaczy utknęła w sądzie (3)

    niech sie te pasibrzuchy wezmą w koncu do roboty. Uprzywilejowana kasta leniwych komuchów.

    • 21 5

    • Tuzom z NSA nic nie zrobisz. Uważają się za lepszych od innych. To rzeczywiście oni stanowią prawo.

      • 1 0

    • A Ty skad się urwałeś?

      Moja sprawa wniesiona do sądu cywilnego dwa lata temu jeszcze nie doczekała się pierwszej rozprawy, nawet żadnego orientacyjnego terminu nie wyznaczyli.

      • 2 0

    • Kasta rządzi i nie przemęcza się.

      • 4 0

  • (5)

    Przez najbliższych kilkanaście tygodni będzie dokładnie widać, czemu budowa OM jest koniecznością. Ruch turystyczny skutecznie zablokuje poruszanie się mieszkańców Trójmiasta obecną obwodnicą.

    Czy przeciwnicy budowy OM chcą, aby Trójmiasto jeszcze bardziej się zatkało?

    • 24 5

    • (3)

      aha i turyści będą robić 100 km objazdy przez kaszubskie wioski?

      • 1 5

      • (2)

        100 km? OMT ma mieć koło 40km i o ile będzie wybudowana w standardzie drogi ekspresowej to dla kierowców udających się w kierunku Lęborka i dalej nad morze ma wielki sens.

        Odciąży się w ten sposób obecną obwodnicę, która w sezonie letnim zbiera ruch turystyczny znad morza na południe (A1) i wschód (S7) Polski.

        • 2 0

        • (1)

          nie ma żadnego sensu ponieważ wypchnie ten cały wielki ruch na drogi wojewódzkie czy gminne które są wąskie i niebezpieczne

          • 1 0

          • Ciekawe jak

            • 0 0

    • do rozładowania korków turystów jest potrzebny OPAT i Via Maris

      Spójrz na mapę: Czy jadąz z Łodzi nad morze będziesz odbijać na zachód do kolbud Zukowa i Cwaszczyna żeby wrócić na obecną obwodnicę w w Wielkim Kacku?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane