• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z budową Obwodnicy Metropolitalnej?

Maciej Naskręt
23 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta. Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta.

Trasa Kaszubska z zielonym światłem - można ją budować. Tymczasem w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej trzeba uzbroić się w cierpliwość. Inwestycja utknęła w sądzie administracyjnym. Jeżeli nie powstanie do otwarcia Trasy Kaszubskiej, może to sparaliżować ruch na Obwodnicy Trójmiasta. Dlatego sprawdzamy ministerialne plany w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej.



Na które inwestycje drogowe na Pomorzu czekasz najbardziej?

Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna miały być budowane jednocześnie. Takie były przynajmniej założenia poprzedniego rządu. Obecnie wiemy, że Trasa Kaszubska powstanie, ale w okrojonym zakresie. Natomiast Obwodnica Metropolitalna musi czekać na realizację. Nie jest to jednak postanowienie ministerialnych urzędników.

Decyzja środowiskowa dla tej drugiej inwestycji utknęła w sądzie administracyjnym. Przypomnijmy, że 22 grudnia 2016 r. został wniesiony wniosek o kasację wyroku przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. Inwestycji sprzeciwia się pięciu mieszkańców gminy Kolbudy i gminy Żukowo. Sprawę opisaliśmy osobnym artykułem.

Sprawa nie drgnęła w sądzie od pół roku.

- Nie mamy żadnej informacji o pojawieniu się naszego wniosku na wokandzie Naczelnego Sądu Administracyjnego - mówi Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.

Nie będzie Metropolitalnej, Obwodnica Trójmiasta zakorkuje się

Jeśli okaże się, że dla wspomnianej inwestycji drogowej będzie trzeba ponownie przeprowadzić ocenę środowiskową, albo wyrok zapadnie z dużym opóźnieniem, może to w konsekwencji oznaczać poważne utrudnienia w ruchu dla całego Trójmiasta. Najbardziej odczują to kierowcy, którzy na co dzień korzystają z Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Obecnie ruch na Obwodnicy Trójmiasta jest "tamowany" przez sygnalizację świetlną na dojazdach. Szczególnie dzieje się tak od strony Rumi, czy na samych węzłach obwodnicy. Gdy w 2022 r. do istniejącej obwodnicy zostanie wpięta Trasa Kaszubska bez by-passu, którym jest Obwodnica Metropolitalna, pojawi się ogromny ruch na drodze ekspresowej między Gdynią a Gdańskiem. Nieoficjalnie drogowcy mówią, że wzrosnąć on może do ok. 20 proc.

Dzisiaj jest tam ok. 70-80 tys. samochodów na dobę. A może ich tam być ponad 100 tys. co spowoduje znaczne spowolnienie.

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czeka. Obecnie nie wycofuje się z ogłoszonych przetargów. Urzędnicy zakończyli pierwszy etap i czekają na sygnał z sądu i ministerstwa.

Na planowanej Trasie Kaszubskiej uwzględniono rozwiązania, które umożliwią wpięcie w nią Obwodnicy Metropolitalnej.

- Węzeł Chwaszczyno, który powstanie w ramach Trasy Kaszubskiej, będzie uwzględniał wpięcie Obwodnicy Metropolitalnej. Oczywiście pewne fragmenty jezdni będzie trzeba rozebrać, by obie drogi połączyć, gdyby Trasa Kaszubska powstała szybciej niż Obwodnica Metropolitalna - mówi Radosław Kantak, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Ministerstwo: na Obwodnicę Metropolitalną na razie pieniędzy nie ma

Z kolei ministerstwo na tę chwilę nie zabezpieczyło pieniędzy na nową obwodnicę Trójmiasta.

- Nie możemy na tę chwilę uruchomić z budżetu państwa pieniędzy na budowę Obwodnicy Metropolitalnej. Muszą najpierw zakończyć się procedury sądowe i administracyjne. Gdybyśmy w tym momencie to zrobili oznaczałoby, że inne inwestycje w kraju, które są gotowe do realizacji trzeba by odłożyć na późniejszy czas - mówi Trojmiasto.pl Jerzy Szmit, zastępca ministra infrastruktury i budownictwa.
Co ciekawe, urzędnicy z Warszawy, przy realizowaniu tras biorą nie do końca pod uwagę Program Budowy Dróg Krajowych przyjęty jeszcze przez rząd Ewy Kopacz.

- Chcemy realizować drogi tam, gdzie są one faktycznie potrzebne, czyli na przykład tam, gdzie jest niezbędne odciążenie ruchu - mówi Szmit.
Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta. Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta.
2,1 mld zł potrzebne na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Przypomnijmy: 30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się Obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Dopiero po uruchomieniu OM będą mogły ruszyć prace przy rozbudowie OT. Wcześniej jest to praktycznie niemożliwe, ponieważ prace na istniejącej ekspresówce wywołałyby ogromne perturbacje w ruchu na terenie całego regionu.

Miejsca

Opinie (322) 3 zablokowane

  • PIS zrobi wszystko by się zemścić.. (1)

    • 6 6

    • bo to mściwe typki.

      patrz Skurski i szajka.

      • 1 1

  • precz z Obwodnicą Metropolitalną! Precz z idiotami z PO promójącymi tą śmierć Pomorza (5)

    to jest ŚMIERĆ Pomorza. To jest rozlewanie Trójmiasta na Kaszuby, to jest rozwalanie przyrody, korki i suburbanizacja kwadrat. To jest k..wa patologia i intelektualne Zimbabwe

    • 8 20

    • Co pijesz durniu i kto Ciebie zrobił pisowski oszołomie?

      • 2 3

    • a ty rozumiem chcesz uwalić ważną arterię jak Kurski uwalił Opole?

      pisowski trollu, zadzwoń do Jarka po nowe wytyczne. Bo coś ci słabo idzie. I nie pluj się tak.

      • 3 3

    • buda PISlamski piesku i zdrajco Pomorza

      ty chcesz budowac tylko na południu - bo takie Zakopane to arteria przelotowa moze?

      • 3 3

    • Lepiej pracować w Gdańsku, a później na swą wieś spokojną wracać.

      Bez budowy normalnych dróg ten region będzie jedynie skansenem, reliktem przeszłości.
      Bo nawet waloru turystycznego mieć nie będzie, gdy się nie da dojechać.

      • 4 1

    • Idiotą to Ty jesteś sądząc po tym co za brednie piszesz! Typowy zakuty " pisowski " łeb.

      • 0 1

  • (2)

    Nazwiska i adresy tej piątki! Obwodnica Metropolitalna potrzebna jest jak powietrze dla Trójmiasta!

    • 10 7

    • Obwodnica zamorduje Trójmiasto

      jest potrzeba dla wieśniaków z Kaszubów którzy chcą popełnić samobójstwo Kaszuby rozjeżdżając

      • 1 5

    • ty powietrza nie chcesz, ty chcesz wyprowadizć się pod Bytów i żądać od Państwa

      autostrady do roboty w Szadółkach.

      • 0 1

  • Oby nic

    Są setki dróg bardziej potrzebnych niż ten durny wymysł gdańskiej GDDKiA

    • 4 7

  • jak to co? Nic. za pis-lamistów nic nie powstanie. (3)

    chyba że jakiś nowy etat dla Misia albo nowy pseudo-przetarg na lepsze limuzyny dla szydłów.

    PIS- złodzieje, nacjonaliści, buraki.

    cały świat oczy ze zdumienia przeciera. Obciach.

    • 12 4

    • wyjdź z dudy POPIS-u

      wymiotujemy już waszym partyjnym POPIS-em. Ta droga zamorduje Trójmiasto. Powstanie eksodus, suburbanizacja, koszty w pieniądzu i naturze będą nie do naprawienia za naszego życia.

      • 1 5

    • (1)

      Cały świat? Czyżby mówisz o artykułach pisanych w zagranicznych gazetach przez polskich autorów na co dzień zatrudniony w GW i natemat.pl?

      • 0 0

      • nie. mówi o łojcu tadxiu

        i limuzynach szydłą z super-jetami dla pisiorów po miesięcznym pseudoprzetargu.
        aaaa. i o nowych posadach dla misiewiczów.
        i o TVPis.

        Jak tam festiwal w Opolu? Olali was artyści? Wystawcie Sobecką i Kempę. I o apelu smoleńskim nie zapomnijcie na otwarcie.

        • 1 0

  • (1)

    Obwodnica Trójmiejska jest na granicy przepustowości. Czy te wszystkie ćwoki na usługach Kaczorbaszy wczuwają się, iż zablokowanie OT to jest jak poderżnięcie gardła dla portów Gdańska i Gdyni, nie mówiąc o tranzycie do miejscowości środkowego Wybrzeża

    • 9 2

    • A czy Ty ćwoku chamski ogarniasz taki prosty problem jak to, że nic rząd zrobić nie może bo NSA przez pół roku nie potrafiła rozpoznać sprawy decyzji środowiskowej? Skąd się biorą takie tłuki???

      • 0 0

  • I bardzo dobrze. Są inne miasta w Polsce które są zaniedbane (1)

    Przez ostatnie 8 lat za rządów PO Trójmiasto żyło jak paczki w maśle. Cały czas inwestycje gdzie na przykład Kraków który jest dużo bardziej znanym i wymagającym miastem nie ma w ogóle bezpośredniego połączenia ze Stolica. Już dawno jako najważniejsze miasto w Polsce autostradowe połączenie powinno być. To samo obwodnica od lat taka powinna być zbudowana!! Tymczasem Trójmiasto zwłaszcza Gdańsk dostawał kasę na inwestycje. Zreszta Kraków nie jest jedynym polskim miastem zaniedbywanym przez PO.
    Skoro są miasta w Polsce które maja dużo zaniedbań to tam przede wszystkim trzeba lokować inwestycje. A nie upiększać już istniejących w Teojmeiscie. Bo mieszkańcy Gdańska maja taki kaprys. Przykład kolei metropolitarnej. SKM już była. Mam dla was chociaż was lubię na nawet kupiłem dom w Gdańsku! Ze o nowych inwestycjach możecie zapomnieć. Dopóki PiS jest przy wlazdzy i dobrze. Bo tępi chore układy zwłaszcza w sadownictwie patrz adwokaci, prawnicy, notariusze wszyscy kombinatorzy.
    Dlatego mam nadzieje ze PiS będzie długo przy władzy. Chyba nie powinnio was to dziwić ze nie dostaniecie kasy. Skoro przez tyle lat i obecnie wylewacie na PIS wiadro pomyj. Gdy ktoś mi pluje w twarz i obraza. Nie zapraszam do na obiad, do drogiej restauracji nie udaje ze nie widzę. Tylko leje w pysk i łamie kości.

    • 3 18

    • My już jesteśmy w normalnych krajach i zastanawiamy się, z czego sfinansujecie te inwestycje w innych miastach, skoro nie z naszych podatków :D
      Powodzenia!

      • 2 1

  • pytanie po co ma być budowana ta droga?

    • 2 3

  • Przyłączyć Chwaszczyno do Gdyni, a odłączyć wiczlino z jego wiejskimi słoikami! (1)

    • 3 1

    • Chwaszczyno do Gdanska !

      • 1 0

  • Jak zawsze fascynują mnie głosy przeciwników rozwoju sieci dróg.
    Samochód daje super możliwości przemieszczania się, ale widać iż wielu woli nie ruszać się z domu i chce jak najbardziej utrudnić życie innym kontestując budowę dogodnych dróg.

    Pytanie, czy to lewacka ideologia, czy tylko brak środków na zakup własnego samochodu?

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane