• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z budową Obwodnicy Metropolitalnej?

Maciej Naskręt
23 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta. Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta.

Trasa Kaszubska z zielonym światłem - można ją budować. Tymczasem w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej trzeba uzbroić się w cierpliwość. Inwestycja utknęła w sądzie administracyjnym. Jeżeli nie powstanie do otwarcia Trasy Kaszubskiej, może to sparaliżować ruch na Obwodnicy Trójmiasta. Dlatego sprawdzamy ministerialne plany w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej.



Na które inwestycje drogowe na Pomorzu czekasz najbardziej?

Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna miały być budowane jednocześnie. Takie były przynajmniej założenia poprzedniego rządu. Obecnie wiemy, że Trasa Kaszubska powstanie, ale w okrojonym zakresie. Natomiast Obwodnica Metropolitalna musi czekać na realizację. Nie jest to jednak postanowienie ministerialnych urzędników.

Decyzja środowiskowa dla tej drugiej inwestycji utknęła w sądzie administracyjnym. Przypomnijmy, że 22 grudnia 2016 r. został wniesiony wniosek o kasację wyroku przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. Inwestycji sprzeciwia się pięciu mieszkańców gminy Kolbudy i gminy Żukowo. Sprawę opisaliśmy osobnym artykułem.

Sprawa nie drgnęła w sądzie od pół roku.

- Nie mamy żadnej informacji o pojawieniu się naszego wniosku na wokandzie Naczelnego Sądu Administracyjnego - mówi Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.

Nie będzie Metropolitalnej, Obwodnica Trójmiasta zakorkuje się

Jeśli okaże się, że dla wspomnianej inwestycji drogowej będzie trzeba ponownie przeprowadzić ocenę środowiskową, albo wyrok zapadnie z dużym opóźnieniem, może to w konsekwencji oznaczać poważne utrudnienia w ruchu dla całego Trójmiasta. Najbardziej odczują to kierowcy, którzy na co dzień korzystają z Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Obecnie ruch na Obwodnicy Trójmiasta jest "tamowany" przez sygnalizację świetlną na dojazdach. Szczególnie dzieje się tak od strony Rumi, czy na samych węzłach obwodnicy. Gdy w 2022 r. do istniejącej obwodnicy zostanie wpięta Trasa Kaszubska bez by-passu, którym jest Obwodnica Metropolitalna, pojawi się ogromny ruch na drodze ekspresowej między Gdynią a Gdańskiem. Nieoficjalnie drogowcy mówią, że wzrosnąć on może do ok. 20 proc.

Dzisiaj jest tam ok. 70-80 tys. samochodów na dobę. A może ich tam być ponad 100 tys. co spowoduje znaczne spowolnienie.

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czeka. Obecnie nie wycofuje się z ogłoszonych przetargów. Urzędnicy zakończyli pierwszy etap i czekają na sygnał z sądu i ministerstwa.

Na planowanej Trasie Kaszubskiej uwzględniono rozwiązania, które umożliwią wpięcie w nią Obwodnicy Metropolitalnej.

- Węzeł Chwaszczyno, który powstanie w ramach Trasy Kaszubskiej, będzie uwzględniał wpięcie Obwodnicy Metropolitalnej. Oczywiście pewne fragmenty jezdni będzie trzeba rozebrać, by obie drogi połączyć, gdyby Trasa Kaszubska powstała szybciej niż Obwodnica Metropolitalna - mówi Radosław Kantak, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Ministerstwo: na Obwodnicę Metropolitalną na razie pieniędzy nie ma

Z kolei ministerstwo na tę chwilę nie zabezpieczyło pieniędzy na nową obwodnicę Trójmiasta.

- Nie możemy na tę chwilę uruchomić z budżetu państwa pieniędzy na budowę Obwodnicy Metropolitalnej. Muszą najpierw zakończyć się procedury sądowe i administracyjne. Gdybyśmy w tym momencie to zrobili oznaczałoby, że inne inwestycje w kraju, które są gotowe do realizacji trzeba by odłożyć na późniejszy czas - mówi Trojmiasto.pl Jerzy Szmit, zastępca ministra infrastruktury i budownictwa.
Co ciekawe, urzędnicy z Warszawy, przy realizowaniu tras biorą nie do końca pod uwagę Program Budowy Dróg Krajowych przyjęty jeszcze przez rząd Ewy Kopacz.

- Chcemy realizować drogi tam, gdzie są one faktycznie potrzebne, czyli na przykład tam, gdzie jest niezbędne odciążenie ruchu - mówi Szmit.
Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta. Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta.
2,1 mld zł potrzebne na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Przypomnijmy: 30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się Obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Dopiero po uruchomieniu OM będą mogły ruszyć prace przy rozbudowie OT. Wcześniej jest to praktycznie niemożliwe, ponieważ prace na istniejącej ekspresówce wywołałyby ogromne perturbacje w ruchu na terenie całego regionu.

Miejsca

Opinie (322) 3 zablokowane

  • Obwodnica Obwodnicy ... (1)

    Kolejny raz będę to pisał. Szkoda pieniędzy. Jak Żukowo stoi to nie wystarczy zbudować tam obwodnicy?
    Dokończcie to co zostało rozpoczęte, droga Zielona. Gdynia już to uczyniła. Oliwa stoi w korkach wraz z Osową i Chwaszczynem, a nie ciśniecie głupią inwestycję.

    • 5 3

    • Droga Zielona a OM różnią się choćby inwestorem, źródłem finansowania.

      Aby DZ miała sens najpierw trzeba zbudować OT. Inaczej DZ stanie się taką obwodnicą w mieście.

      • 2 0

  • Jak sprawa ułatwiająca zycie setkom tysięcy kirowców może być zblokowana przez 5 osób ? (1)

    Przecież to nie demokratyczne !! Co na to KOD ?

    • 3 1

    • taa

      To właśnie jest demokratyczne. Więc co ma powiedzieć?
      Chyba że ktoś rozumie tylko demokrację ludową albo narodowo-socjalistyczną....
      Potomek PZPR albo NSDAP

      • 2 0

  • Jedna inwestycja (1)

    Może jakby ograniczone ludziki z GDDKiA myślały trochę bardziej od strony systemowego rozwiązania sieci dróg a nie łatania dziur i zadowalania polityków, to byłoby lepiej.
    Po co osobne dwie inwestycje, skoro to powinna być jedna droga - S6, będąca przedłużeniem S7, końca południowej obwodnicy. Jako element sieci dróg krajowych, w korytarzu wschód-zachód. Żeby żaden ćwierćinteligent nie pytał po co droga na Kaszuby.
    Zwykła obwodnica to już zakorkowana droga miejska - zwłaszcza w godzinach szczytu. Powinna mieć więcej pasów ale to nie rozwiąże problemu - wystarczy zobaczyć korki w L.A., Dubaju czy innych metropoliach - gdzie wszystko stoi mimo 5 czy nawet 7 pasów w jedną stronę.

    • 3 1

    • Masz racje - opinii publicznej i decydentom trzeba pokazywać całość, a nie elementy tej całości.

      Zresztą pisanie o OM jako obwodnicy istniejącej obwodnicy wywołuje u wielu ewidentny brak zrozumienia czym jest sieć dróg w tym wypadku krajowych S6/S7 i Via Hanseatica (Lubeca-Ryga)

      • 0 0

  • Zdecydowanie poszerzenie istniejacej obwodnicy !!!!! (2)

    szybciej taniej srodowisko duzo lepiej, bo i tak wiekszosc wali na polnoc a nie na zachod !!! i metropolitalna nic nie da

    • 1 3

    • ech, gdyby kasa nie szła na posłów i pomniki...

      można by zrobić obwodnice PIĘTROWĄ, jak autostrada nabrzeżna w sejsmicznej Kalifornii, piętro w jedną, parter w druga stronę, zanim by się znów zatkała minęło by parę lat...

      niestety, jesteśmy biedni, bo jesteśmy głupi i jesteśmy głupi, bo jesteśmy biedni"

      • 0 1

    • OT zostanie poszerzona o trzeci pas, ale jak powstanie OM, żeby przebudową jej nie zablokować.

      • 0 0

  • cały ten pomysł jest idiotyczny, dlaczego?? (1)

    przez conajmniej pół roku obwodnica Trójmiasta jest zakorkowana na maxa z powodu ruchu turystycznego głównie w kierunku Gdyni i Półwyspu. Nawet jeśli powstanie obwodnica metropolitalna to i tak na odcinku Karwiny-Chylonia nadal obwodnica pozostanie nie tknięta, nie zmodernizowana i tak samo wąska jak obecnie. Ciasne gardło spowoduje niedrożność i zakorkowanie całej obwodnicy. Obwodnica metropolitalna powinna sięgać dalej na północ, ale w kierunku Gdyni Cisowej (a nie Chylonii), tam przechodzić nad dk 6 i łączyć się z całą dzielnicą przemysłową i portem, a jednocześnie puszczać ruch turystyczny na północ omijając Rumię i Redę. I tak bym to widział.

    • 4 1

    • no to właśnie zaprojektowałeś OPAT i Via Maris

      Popieram i pozdrawiam

      • 0 0

  • No i dziś w raporcie jest info czemu OM jest potrzebna już i na cito.
    Wystarczy jeden wypadek na obwodnicy, aby sparaliżować znaczą część komunikacji w Trójmieście.

    • 2 3

  • (1)

    I dobrze,niech jej nie budują. Jak kupowaliśmy dom nie było jeszcze jej w planach,a teraz mam ją mieć za oknem i nikt mnie o zdanie nie pytał.

    • 6 2

    • Trzeba było kupić domek w Szadułkach Zdrój

      • 0 0

  • każda z tych dróg jest bardzo potrzebna

    • 4 1

  • (2)

    Posłowie pisowscy z Pomorza to " sieroty "! Nie są w stanie nic załatwić dla regionu, tym bardziej Trójmiasta! Za mało klęczą przed prezesem?

    • 3 1

    • Idź do prezesa NSA który od pół roku nie potrafi popchnąć w sądzie odwołania od wyroku WSA, wtedy wypowiadaj się na forum.

      • 0 0

    • no tak bo własnie rusza przetarg na trasę kaszubską którą Tuska miał zbudować na euro

      no i wlasnie rozpoczęly się prace p[rojektowe nad OPATEM i Via maris. To wszystko jest wlasnie dowód że PiS nic nie robi na Pomorzu. Ach ta kodziarska logika!

      • 0 0

  • odpowiedz

    żadna

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane