• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co się zmieni po uruchomieniu PKM? Wciąż nie wiadomo

Krzysztof Koprowski
18 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ponieważ nie wiadomo, jak będą kursowały pociągi, trudno dzisiaj mówić o likwidacji linii 210. Uruchomienie PKM nie powinno mieć jednak na to wpływu. Ponieważ nie wiadomo, jak będą kursowały pociągi, trudno dzisiaj mówić o likwidacji linii 210. Uruchomienie PKM nie powinno mieć jednak na to wpływu.

Uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej miało wywołać rewolucję komunikacyjną na górnym tarasie, ale póki co wygląda to raczej na kosmetyczne zmiany. Jakie? Tego urzędnicy nie potrafią powiedzieć, bo wciąż nie wiadomo, jak będą kursować pociągi na nowej linii.



Czy będziesz korzystał(a) z PKM, podróżując w ramach jednego miasta?

Poniedziałkowe wspólne posiedzenie komisji Zagospodarowania Przestrzennego oraz Polityki Gospodarczej i Morskiej Rady Miasta poświęcono w głównej mierze Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Sprawa ta pojawiła się nieprzypadkowo, bowiem od kilku tygodni mieszkańcy Osowej protestują przeciwko likwidacji linii 210.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: PKM wystartuje z Gdańska Głównego, może zniknąć linia 210 na lotnisko

- My traktujemy PKM jako produkt regionalny. To nie jest kolej, która ma obsługiwać pasażerów wewnątrz miasta. To jest kolej, która ma służyć do przewozu z regionu i w region. Stąd płynie wniosek, że dla przejazdów wewnątrzmiejskich na dzisiaj nie musimy nic zmieniać, bo ten układ, który już funkcjonuje, doskonale radzi sobie ze skomunikowaniem rejonów miasta, gdzie będzie docierać PKM - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Ale brak zapowiedzi zmian to też efekt braku rozkładów jazdy dla pociągów. Wciąż nie wiadomo, kto będzie przewoźnikiem na nowej linii, ile będzie kosztowała jej eksploatacja, a tym samym bilety.

- My nawet nie wiemy, czy pociągi będą jeździły od godz. 4 czy od godz. 7 rano. Nie wiemy, czy do Osowej pociąg dojedzie co 15 minut czy co godzinę. W tej sytuacji nie mamy jak dyskutować o zmianach - rozkłada ręce Zomkowski.

Czytaj także: Marszałek Struk: na lotnisko cztery składy na godzinę, do Gdyni dwa

Z tego samego powodu mówienie o planach całkowitej likwidacji linii 210 jest, zdaniem gdańskich urzędników odpowiedzialnych za komunikację, całkowicie bezzasadne.

Natomiast niemal pewne jest, że zmiany dotkną linie autobusowe w obrębie powstającej trasy na osiedle Morena, ale i w tym przypadku nie ma jeszcze decyzji np. o skróceniu przebiegającej tędy linii 210 (lub utworzenia innej, nowej linii z Osowej) do nowej trasy tramwajowej.

- Od 1 września do 12 grudnia, zgodnie z przepisami, ruch na trasie PKM będzie można prowadzić jedynie na rozkładzie tymczasowym [nieustalonym, bo nie ma jeszcze przewoźnika - dop. red.] Nam zależy, by od początku była jak największa częstotliwość pociągów, aby przyzwyczaić mieszkańców do kolei i w ciągu 2-3 lat przewozić 6-10 mln pasażerów rocznie - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.

Utrzymanie całej linii PKM, w tym spłata kredytów zaciągniętych na jej budowę, będzie kosztowało ok. 21 mln zł rocznie, nie uwzględniając jeszcze w tych obliczeniach zwiększenia dofinansowania ze środków unijnych.

Ta kwota nie uwzględnia także kosztów kursowania pociągów - zapewnienia im paliwa, obsługi technicznej i wreszcie tego, jaką część wydatków pokryją wpływy z biletów.

Ponieważ Pomorska Kolej Metropolitalna powstaje za pieniądze samorządu wojewódzkiego, Gdańsk nie ma dużego wpływu na cenę biletu na PKM.

- Nie będziemy bezpośrednio finansowali funkcjonowania PKM, bo nie możemy tego robić ze względów prawnych. Weźmiemy natomiast udział w integracji biletowej, ale możemy jedynie namawiać, przekonywać do pewnych rozwiązań - przyznaje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej.

Gdańsk natomiast w znaczny sposób finansuje infrastrukturę wokół przystanków - tworząc węzły przesiadkowe oraz parkingi typu Park&Ride, co pochłonie ok. 36,4 mln zł. Do tego należy też doliczyć wspomniany już tramwaj przez Morenę do PKM Brętowo.

Tak będzie prezentował się przystanek PKM w Osowej. Tak będzie prezentował się przystanek PKM w Osowej.
Obecnie szacuje się, że prace na budowie PKM zostały wykonane w 85 proc. i uruchomienie linii 1 września jest niezagrożone. Wraz z początkiem roku szkolnego pociągi mają dojeżdżać co najmniej z Wrzeszcza do przystanku w Osowej zobacz na mapie Gdańska, choć na początku gotowy będzie tam tylko jeden z dwóch peronów.

Mimo zwiększenia dofinansowania do budowy PKM ze środków unijnych, nie ma szans na budowę dodatkowego przystanku w rejonie ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska. To na razie odległa przyszłość, choć uwzględniana już w dokumentach planistycznych.

- Przystanek Osowa Północ/Kielnieńska jest bardzo odległym i kosztownym projektem. I nie chodzi tutaj o sam koszt realizacji infrastruktury, ale przede wszystkim wykupu nieruchomości [wokół planowanego przystanku są wyłącznie grunty prywatne - dop. red.]. W tym przypadku wykup gruntów stanowi nawet do 30 proc. wartości nakładów finansowych na ten przystanek - wyjaśnia Bojanowski.

Do tematu tego przystanku miasto planuje wrócić dopiero w momencie rozpoczęcia budowy Obwodnicy Metropolitalnej oraz tzw. ul. Nowej Kielnieńskiej. Wówczas, przy w pełni ukształtowanym już układzie drogowym, będzie można precyzyjnie zaprojektować ten przystanek wraz z niezbędną infrastrukturą.

Najkrótsze połączenie piesze z ul. Myśliwskiej do przystanku PKM Jasień należy do dewelopera, więc miasto obecnie nie ma wpływu na jego stan techniczny. Najkrótsze połączenie piesze z ul. Myśliwskiej do przystanku PKM Jasień należy do dewelopera, więc miasto obecnie nie ma wpływu na jego stan techniczny.
Zdecydowanie mniej odległa wydaje się natomiast kwestia poprawy dojścia do przystanku PKM Jasień zobacz na mapie Gdańska. Miasto wprawdzie realizuje dojazd do niego nowymi ulicami, ale dla mieszkańców ul. Myśliwskiej krótsza droga wiedzie wydeptaną ścieżką wzdłuż Stawu Wróbla zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy prowadzą rozmowy z deweloperem, który jest właścicielem gruntów wokół zbiornika, jak i samego zbiornika, ale - jak twierdzą - "nie są to rozmowy łatwe". Chodzi o kwestie finansowe - deweloper jest gotów oddać grunt, ale miasto ma z własnych środków wykonać na nim infrastrukturę. Urzędnicy chcą przekonać dewelopera do częściowej partycypacji finansowej, bo to m.in. mieszkańcy jego osiedli będą korzystali z tego dojścia do przystanku kolejowego.

Miejsca

Opinie (223) 1 zablokowana

  • Gdańsk (46)

    Zmarnowano miliard złotych na 18 km torów!

    • 198 207

    • dobrze, że na ciebie nie. miliard oszczędzony to miliard zarobiony!

      • 28 20

    • znowu kompleksy gdynii :p (7)

      • 33 25

      • A ja tak sie zastanawiam moi mili (3)

        czy jak panowie robotnikowie juz skoncza budowe tramwaju na morene i tego calego przystanku na wiadukcie to wyremontuja ulice ktora zostala rozjechala przez koparki, betoniarki itp? Czy bedziemy mieli cudowny tramwaj z nową ulicą sobieskiego po obydwu stronach? :)

        • 27 5

        • (2)

          Rozjechane chodniki to taki zwyczaj.

          • 10 0

          • To taka nowa świecka tradycja.

            Co dziwi, biorąc pod uwagę nabożność Pana Prezydenta.

            • 8 2

          • boze ale tego jojo najedzie

            • 6 1

      • Znowu szukanie winnych wszedzie tylko nie u siebie.

        To Gdzie tu jest mowa o Gdyni?

        • 12 3

      • Co to jest gdyniia?

        • 19 4

      • Czemu kompleksy?

        Nie mamy powodu do kompleksów. Ta inwestycja posłuży też nam Gdynianom. Co prawda, w mniejszym stopniu niż Gdańskowi, ale coż. Jesteśmy mniejszym miastem.

        Nawiasem mówiąc to jak o tej inwestycji piszą media, to powinno to raczej być "Gdańska kolej metropolitalna". Gdynia już była na etapie sfinansowania przystanków z własnych środków, we współpracy z Sopotem, bo Marszałek województwa oczywiście nas olał.

        • 4 0

    • ... (9)

      Pomijając fakt, że nie zmarnował, to wyda raptem 15% kosztów projektu.
      Reszta to dofinansowanie UE.
      I uprzedzam, że nie można byłoby za nie zbudować nowych basenów, przedszkoli i chodników w mieście.

      • 32 13

      • I to jest właśnie głupawe myślenie (8)

        Unia nie jest firmą, która zarabia pieniądze i je potem rozdaje - to są podatki zabrane innym ludziom! Jeśli nawet 1 Euro zostało zmarnowane to ktoś powinien za to odpowiadać.
        Poza tym mała refleksja - czy ktoś z was może mi powiedzieć w którym ze starych krajów Eurolandu polepszyło się przez ostatnie lata? Niemcy wprowadzają po raz pierwszy opłaty za autostrady, inne kraje mają rekordowe bezrobocie itd itd. Czy wy naprawdę wierzycie, że Unia Europejska w tym kształcie jest dla nas takim dobrem?

        • 44 28

        • (5)

          Oczywiście, że wierzę. Widzę to codziennie. Mam już blisko 60 lat i tylko żal, że tak późno tego doświadczyłem.

          • 47 18

          • (3)

            Nie no, życie na kredycie rzeczywiście wygląda bajkowo, tylko zaraz trzeba będzie ten kredyt spłacać i wtedy nie będzie tak różowo.

            • 16 19

            • (2)

              Lepiej brać kredyt na 15% wartości, czy na 100%?

              • 15 3

              • (1)

                a może nie brać wcale bo to nam nie potrzebne albo nas na to nie stać? To tak jakby się zadłużyć po uszy kupując samochód tylko dlatego, że dali 10 tys. zniżki na koniec roku ?

                • 4 1

              • wkurzające pytania - retoryczne

                Jak ma nie być cholernego kryzysu światowego i dziur budżetowych jak ludzie dają się nacinać tak durnym reklamom "oszczędzania przez większe wydatki,przez kupowanie"?
                Jak ma nie być kryzysu, jak wolno zmarnować forsę jest to w 15 % kredyt z banku a w 85% z wspólnej kiesy, do której sami też dokładamy?
                Jak ma nie być jak rządzą nami i informują nas tacy KRETYNI jak ten co napisał o tych 15% i dostał 15 plusów a tylko 2 minusy?

                • 2 0

          • Cargo?

            • 0 0

        • gdyby UE nie przyjęłaby nowych państw to kryzys w niej byłby jeszcze większy

          gdzie jak nie w nowych państwach stare kraje UE sprzedają swoją nadprodukcję żywności? Skąd przyjeżdża tania i gotowa siła robocza, której nie trzeba było u siebie wychowywać i edukować od dziecka czkając aż podrośnie do dorosłości.

          • 24 5

        • smędzisz synku

          smędzisz synku

          • 0 2

    • jeśli pociągi nie będa jeździć często na trasie Banino - Gdańsk (8)

      to Kaszubownia sie nie przzesiądzie. I ja też nie. Bo nie będę czekał godizny na pociąg skoro spiesze sie do pracy. Będę dalej smrodził samochodem. A miało być tak fajnie, a bedzie co godiznę. Ale wiocha. a po co ten przystanek w tzw. rebiechowie? Ludzie jadą i sie smieją pod nosem.

      • 30 8

      • Po co, a się zdziwisz (1)

        Bo znam wielu, którzy już tam chcą się właśnie przesiadać na kolej, aby nie stać w korkach.
        Ale tak samo mówili o pętli tramwajowej i się śmiali dla kogo ten parking. A pojedź teraz tam i znajdź miejsce parkingowe. Oświecę ciebie wszystkie są zajęte i jakby miasto dobudowało jeszcze z 50 także by je zajęto.

        • 18 4

        • parking P&R "Rebiechowo" dobry

          ale musi byc strzezony.

          • 5 0

      • A kto Ci każe czekać godzinę (5)

        Sprawdź rozkład jazdy i pójdź na przystanek tak, żeby być tam kilka minut przed czasem.

        • 27 6

        • To by wymagało myślenia! Protestuję!

          • 22 2

        • To teraz kilka opcji: (3)

          - zayebisty transport łączony nawala i twój cudowny autobus przyjeżdża 2 min po odjeździe pkm - czekasz 58 min.
          - kończysz pracę o 16:00, spacerkiem do wrzeszcza masz 12 min, PKM odjeżdża załóżmy 16:04 - czekasz 52 min.
          Rozwiązanie:
          - wychodzisz z pracy, wsiadasz w samochód i masz kompletnie wylane na pomysły pomorskich politruków...

          • 25 5

          • - nawala samochód .... (1)

            - stoimy w korku...
            - nie ma miejsc parkingowych....
            - szukamy tego mądrusia co mi kazał jeździć samochodem... aby wylać mu na łeb jego pomysły ...

            • 9 11

            • cjanci
              dając mandaty

              • 0 0

          • Idealnego transportu nie ma

            Najlepiej to narzekać nawet nie próbując. Mieszkam w SM Południe i od czasu uruchomienia tramwaju praktycznie całkowicie zrezygnowałem z podróży samochodem po mieście. Transport łączony czasami nawala ale dzieje się to bardzo rzadko, z pracy czasami tak wychodzę, że dość długo musiałbym czekać na przystanku więc wykorzystuję ten czas na zakupy, czas dojazdu w godzinach szczytu jest krótszy gdy korzystam z komunikacji, finansowo wychodzę na tym do przodu, ruszam się więcej, schudłem i czuję się lepiej, a w łikendy jadąc do restauracji czy też pabu spokojnie wypijam wino czy piwo a późnym wieczorem wracamy do domu taksówką. I nie mam kompleksów z powodu korzystania z komunikacji publicznej przez wielu uważanej jako środek transportu dla biedoty.

            • 16 3

    • PKM to porażka (8)

      Popatrzcie na lokalizację przystanków
      Dla kogo one są budowane
      Daleko do dużych skupisk ludzkich.
      Ta budowa jest robiona dla budowy - żeby kilku kolesi zarobio
      Pociągi będą jedzić puste
      Zanim dojadę do przystanku to wykonam już ponad połowę drogi do pracy.
      O częstotliwości kursowania nie wspomnę to to żart

      • 49 32

      • Pętla Łostowice też była daleko od wszystkich

        I co codziennie do tramwaju wsiada i wysiada tyle ludzi, że tramwaje jeżdżą obładowane.
        Węzły nie buduje się nikomu pod blokiem, bo to nie jest przyjemny sąsiad ;).
        Na węzły ludzie dojeżdżają innym transportem zbiorczym lub własnym.

        • 43 5

      • sa dotacje to sie buduje i zadluza miasto (1)

        typowe unijne robienie z nas tata wariata.

        • 6 11

        • Lepiej niech nic nie budują, wróćmy do lat 90. z napisem "OLECH" przed Dworcem.

          • 17 2

      • (2)

        Widać, że wyrosłeś w PRL. Wtedy budowało się najpierw domy, a dopiero po kilku latach drogi, tory i pozostałą infrastrukturę. Teraz najpierw powstaje infrastruktura a dopiero potem wokół osiedla. Tak się robi na całym świecie

        • 9 6

        • (1)

          PRL to tylko z opowieści mamusi pamiętasz, bo byś tak srodze nie penderolił...

          • 8 7

          • Nie kochaniutki, nie "pendroli"

            Jak się wprowadzaliśmy do pierwszego wybudowanego przy obecnej ulicy Dąbrowszczaków bloku na Przymorzu to taksówkarze nie chcieli brać tam kursu, stwierdzając, że na "Tajwan" nie jadą bo tam dróg nie ma. Oddane do użytku mieszkania nie były podłączone do prądu i gazu a ludzie palili ognisko przed blokiem gdzie każdy już zamieszkały gotował wodę a i czasami posiłek.

            • 5 0

      • tak... powinnna jeżdzic koło twego bloku w wybranych przez ciebie godzinach ...

        • 6 0

      • Chciałeś wydać na stadion to tera nie płacz

        Z Kielnieńskiej z buta do PKP Osowa albo kup auto i w korek wieczny na Spacerową.

        • 0 0

    • Ale wy jesteście głupi (3)

      Nawet nie czytacie, ale komentujecie.

      Gdańsk nie wyda ani zł.
      Inwestycja jest finansowana z budżetu marszałkowskiego czyli przez Woj. Pomorskie.

      • 24 10

      • (2)

        a do budżetu marszałkowskiego trafiają podatki moje czy saharyjskich beduinów, że tak z ciekawości najczystszej zapytać sobie pozwolę?

        • 24 2

        • (1)

          ale nie jest to inwestycja bardziej gdańska niż np. gdyńska czy kościerska!

          • 4 2

          • co nie znaczy że przydatna i potrzebna

            • 0 0

    • (1)

      A ile ludzi i firm ma z tego tytułu pracę i godziwe zarobki w naszym regionie. Wiele tego typu inwestycji jest również po to aby było więcej miejsc pracy. Zamiast płacić bezrobotnym zapomogi lepiej coś wybudować co za parę lat zacznie dobrze funkcjonować i do obsługi tej linii powstanie również wiele miejsc pracy. takie pytania zadają ludzie co mają lewe ręce i wrodzoną niechęć do pracy.

      • 13 3

      • Ile? Wymień 5 firm z Gdańska i okolic

        • 4 4

    • zmiany beda slyszalne (1)

      Bedzie wiecej ,,Jo Jo,, na ulicy.

      • 14 6

      • i rozowych blachar

        Z koksami z goldem kilogramowym na karku

        • 7 1

    • Wal sie krytyku

      • 1 7

  • Ile podrożeją bilety w tym roku? (7)

    • 87 7

    • (1)

      zapytaj gdyni, bo to ona wciąż chce podwyżki w ramach mzkzg.

      • 18 5

      • na razie wzrosły tylko ceny biletów skm

        • 12 0

    • Zapewne o dwukrotność wysokości deflacji podanej przez GUS. Te ciągłe nieuzasadnione podwyżki to ewidentna zmowa cenowa i złe praktyki monopolistyczne łamiące prawo.

      • 17 0

    • dużo

      • 4 0

    • Benzyna bardzo potaniała

      Bilety też powinny!!

      • 5 0

    • o dwie kaszebszcie nuty

      • 5 3

    • na samolot startujący o 5:50 albo o 6:00 w fali to tylko taxi albo swój samochód

      • 0 0

  • Ciuchcia (2)

    Po co zbudowali taka ciuchcie jak nie wiadomo po co

    • 85 30

    • bo byly dotacje unijne

      dla Niemcow zapewne zeby sie cieszyli jak tu przyjada i odbiora swoje
      Bez jednego strzalu.

      • 6 7

    • Z Gdańska Głównego nie jeździ, biletu wspólnego nie ma, teraz się okazuje że przystanków w mieście jest pierdyliard, ale nie jest to kolej miejska.

      Nie wiem o co im chodzi, ale musi to być przebiegłe, i na pewno ktoś na tym solidnie zarobi.

      • 3 0

  • głuszek (2)

    Na pewno coś wymyśli

    • 36 7

    • (1)

      Przecież Głuszek i SKM nie mają z tym projektem nic wspólnego. Z siebie się śmiej a nie z SKM palancie

      • 5 3

      • Ale jak SKM wygra

        przetarg na usługi przewozowe to Głuszek bedzie mógł opowiadać swoje dyrdymały....palancie

        • 5 4

  • (9)

    Bardziej od PKM ważne jest połączenie Trójmiasto-Tczew-Malbork.Zastanówcie się nad ilością pasażerów tych dwóch linii.

    • 69 38

    • liczba

      chyba, ze mowisz o tuszy

      • 7 3

    • To ja rozwinę temat... (4)

      Przywróćmy linię Pruszcz-Straszyn-Kolbudy-itd i połączmy ją z PKM.

      • 32 0

      • aa (3)

        ...albo połączmy PKM-kę z Tczewem i Malborkiem przez Kościerzynę.

        • 13 1

        • stop dla cebulaków (1)

          i innej masci słoików!

          • 10 13

          • Szkoda, ze pigulka po nie dziala na już w pelni samodzielny "plod". Kupilabym ci zapas.

            • 3 3

        • Niech tam pindolino z Krakowa jeździ

          • 2 0

    • O!

      • 1 0

    • To w takim razie ja bym chciał, żeby wąskotorówka znów jeździła przez Przegalinę :)
      Pozdro dla tych co nie marudzą :)

      • 10 2

    • prace nam zabieraja

      mieszkańcy Tczewa i Malborka won z Gdańska, na wycieczkę możecie sobie tylko do nas przyjechać, a ni,e zabieracie nam Gdańszczanom pracę i jeszcze mamy wam ułatwiać dojazd do tej pracy, żebyście byli szybciej od nas za biurkiem, a szukać sobie pracy w swoich wsiach i miasteczkach, czemu nie szukacie pracy w jakiejś Wólce Malborskiej albo tczewskiej, tylko chce wam się do Gdańska, potem pełno buraków po mieście chodzi, żebyście chociaż zarobione pieniądze wydawali u nas w mieście, żebyście płacili za swoje śmiecie, które u nas zostawiacie i podatki w Gdańsku gdybyście płacili, a tak to fora ze dwora

      • 1 0

  • Bardzo chciałbym by obsługę wygrała Arriva (5)

    SKM oraz PR nie będą dbały ani o Nas klientów ani o składy PKMki. Trzymam kciuki!
    Taka zresztą ankieta powinna być dołączona do artykułu ;]

    • 84 13

    • (1)

      Tez bym chcial. Na pewno moznaby wtedy liczyc na dobre skomunikowanie pociagow PKM z pociagami do Bydgoszczy, Tucholi, Grudziadza, Torunia itd. Ale nie licz na to, urzad marszalkowski juz sie o to postara, aby wygraly PRy albo SKM.

      • 16 7

      • tylko Aviva!

        • 0 6

    • każdy będzie lepszy niż skm, nawet gdyby moja matka miała tym zarządzać

      • 21 3

    • z drugiej strony skm da od razu jeden bilet na kojej w 3mieście

      generalnie jestem za tym, żeby tych wszystkich przewoźników w Trójmieście wrzucić do jednego worka. Niekoniecznie zrobić z tego jedną firmę, ale musi być nad nimi jakieś ciało / rada cokolwiek, co będzie się rozliczać za jakość i integrację połączeń, jeden bilet oraz przede wszystkim wynik finansowy razem wzięty.

      Teraz mamy bur... wiadomo co mamy :) Nie chciałbym, żeby wybranie kolejnego przewoźnika tylko to pogłębiło

      • 3 0

    • Przewoźnik

      SKM na pewno nie bo linia PKM jest niezelekryfikowana a spółka ta jednostek spalinowych nie posiada. Prędzej Regio. Na trasie jeździłyby SA13x. Arriva? Wątpie. W pewnej mierze to Deutsche Bahn ich utrzymuje więc raczej nie ma szans. Mój typ to PR. A sam nie wiem co chciałbym.

      • 1 2

  • Co się zmieni po uruchomieniu PKM? Wciąż nie wiadomo. (3)

    Skoro nie wiadomo, to po co o tym pisać?

    • 124 3

    • (2)

      zapytaj osowian, którzy od dwóch miesięcy prowadzą pikietę w internecie na temat 210, a jak przychodzi co do czego, to nawet nie ma komu pisma zawieźć do urzędu.

      • 24 1

      • ... (1)

        A ja mam dwóch znajomych na Osowej i obydwoje zdecydowanie bardziej czekają na PKM, a przeklinają 210.
        Wlecze się on niemiłosiernie, w godz. szczytu podróż do Gdańska trwa 2 razy dłużej niż wg. rozkładu. Nigdy nie wiadomo czy przyjedzie punktualnie.

        • 11 5

        • Nie ma co ukrywać mimo przesiadek PKM będzie szybciej

          NA pewno osoby mieszkające na terenie osowy aby korzystać z PKM będą musiały się przesiadać.
          Czyli najpierw autobus na węzeł Osowa - pewnie jazda max 10 min (2-3 przestanków)
          Potem PKM czas jazdy różny zależny od miejsca gdzie chce się wysiąść (Morena, Niedzwiednik, Strzyża czy Wrzeszcz lub Gdańsk*) - 10-20 min
          Potem zaś już w zależności czy potrzeba czy nie przesiada się człowiek na inny transport na węźle.

          Oczywiście osobom którym akurat pasował autobus co do przystanka to nie będzie pasowało, ale np uczniom szkoły na niedzwiedniku lub Morenie to szybkość na pewno się spodoba. Bo autobus i tak by stał w korku i jechał ponad 1h.

          • 12 1

  • "...wygląda to raczej na kosmetyczne zmiany. Jakie? Tego urzędnicy nie potrafią powiedzieć, ..."

    Nie po to zostali urzędnikami, aby ich o cokolwiek pytano. Dajcie im spokojnie pracować!

    • 104 3

  • Jak to - co się zmieni?? Miasto będzie rocznie doplacać 30mln zl do tej deficytowej inwestycji. (5)

    • 70 24

    • jakbyś przeczytał artykuł, to byś wiedział, że miasto grosza nie dorzuci do PKM.

      • 14 6

    • proponuję przeczytać jeszcze raz artykuł (1)

      Tylko tym razem powoli, spokojnie to się dowiesz, że to samorząd województwa będzie dopłacał do inwestycji, a nie miasto...

      • 7 5

      • ,,samorząd województwa będzie dopłacał do inwestycji,a nie miasto,, .to jest tak,jeśli żyjesz , pracujesz I PŁACISZ PODATKI -to znaczy będzie to z TWOICH pieniędzy. pytam skąd *samorząd województwa* otrzymuje pieniądze.chyba nie z kosmosu...?

        • 17 7

    • A wiesz, ile miasto doplaca do drog? (1)

      Ktore dodatkowo maja slaba przepustowosc i podroz nimi w godzinach szczytu trwa duzo dluzej niz podroz pociagiem.

      A wiesz ile naprawde placisz za swoj samochod? To nie tylko paliwo...

      Jesli miasto chce sie rozwijac MUSI stawiac na dobrze zorganizowany transport zbiorowy.

      • 12 4

      • Taaaaa. Kazdy tak gada a lata cale jezdzilam do pracy skm. Teraz od ok 3 lat samochodem (skm bardzo sporadycznie) i czas przejazdu mam praktycznie taki sam jak skm z ta roznice, ze nie marzne na peronach, nie jade w scisku, mam cisze, spokoj, czysto, milo i przyjemnie. A doliczajac już dla precyzji czas dojscia do skm z domu i z pracy to samochodem jestem jakies 15 min zarobiona. Trasa ok 20 km. W normalnych godzinach jak wszyscy. Z rana na 8:00 i wracam ok 17:00.

        • 4 0

  • patologia (10)

    na calym swiecie systemy kolei miejskiej funkcjonuja w bardzo zaawansowanych i dobrze zaprojektowanych systemach, czemu w trojmiescie wymysla sie koło od nowa? jak to nie jest to kolej miejska, to po cholere tyle przystankow? lepiej ludzi wcisnąć do autobusów żeby sie kisili w korkach niż puścić ich torami, sprawniej i szybciej? nie da sie wykorzystać pkm jak metro? oczywiscie ze sie da tylko że zarządzają tym nieporadne patałachy

    • 148 5

    • :)

      Jestem pod wrażeniem, szlora na prezyddenttta!

      • 13 2

    • Zgadzam sie. Tam gdzie trzeba wydac unijna kase to idzie gladko, a szczegolnie gladko jak chodzi o kase na promocje, gadzety itp. Ale jak trzeba ruszyc glowa to wychodza niekompetencje. Totalny chaos, przewoznik niewybrany, zarys rozkladu nieznany, balagan w taryfach...

      • 31 0

    • taka jest cała Polska

      dlatego idzie tak powoli a przewałek jest tak dużo. Trzeba jak najszybciej sie organizowac. I patrzeć wyłącznie na efekty. Nie ma efektów, same przekręty - to do widzenia.

      • 14 0

    • Co tu się dziwić, że to urzędasów przerasta, skoro po prostu się do tego nie nadają? (1)

      Taki pan Świlski jest politologiem a zajmuje się infrastrukturą....

      • 14 0

      • Nie mów mi o tym lanserze

        Skoro nie widzi on problemu w tym, że trzeba się przesiadać w Gdańsku z SKM z Tczewa do SKM do Gdyni. "To dla pana problem"? Dla mnie samego nie, ale z wózkiem też mi się zdarza podróżować...

        • 7 0

    • pocholere to ty sie z choinki urwałas ? Urzedasy w Poslcy mysla jak utrudnic zycie mieszkańcom (1)

      jak wydac najwiecej kasy itp dlatego zaczynaja wszystko od d*py strony albo by było jak najgorzej by potem 100razy przerabiac ale to tez tylko pod prezją niezadowolonych wyborcó

      • 3 2

      • Nie przypisuj złośliwości tego, co można przypisać głupocie.

        • 2 0

    • (2)

      "My traktujemy PKM jako produkt regionalny. To nie jest kolej, która ma obsługiwać pasażerów wewnątrz miasta. To jest kolej, która ma służyć do przewozu z regionu i w region."

      Ciekawe, czy w uzasadnieniu realizacji projektu potraktowano tą linię tak samo. Jeżeli nie - dlaczego jeden z czołowych miejskich urzędników tego nie wie?

      • 7 2

      • O, następny kwiatek"
        "Nie będziemy bezpośrednio finansowali funkcjonowania PKM, bo nie możemy tego robić ze względów prawnych. Weźmiemy natomiast udział w integracji biletowej, ale możemy jedynie namawiać, przekonywać do pewnych rozwiązań - przyznaje Andrzej Bojanowski"

        Czyli drugi Pan nie zna ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, który wprost definiuje przejazdy Gdańsk - Osowa - Gdynia jako miejskie, które powinno finansować miasto, a nie województwo. No, ale skoro Struk woli sępić kasę na kolej w Brusach i Czersku i rzucać ją pod wieprze na linii do PGE Arena (też przewozy miejskie), to nic dziwnego, że woli zachęcać, niż wyskakiwać z kasy.

        Tak więc ciemny ludu kupujący co 4 lata budyń: władza ma was w d, integracji taryfowej mieć nie będziecie, i co wy nam możecie zrobić?

        • 8 1

      • nie ma obslugiwac pasazerow wewnatrz miasta?!

        Co za bzdury gada.
        Przeciez to kolej "metropolitalna" czyli jak najbardziej wewnatrz metropolii jezdzi...

        • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane