• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z obiecanym przystankiem SKM Gdynia Śródmieście?

Patryk Szczerba
1 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowy przystanek w śródmieściu był planowany pod kątem nowej biurowej zabudowy w centrum Gdyni, która prędzej czy później dojdzie do skutku. Nowy przystanek w śródmieściu był planowany pod kątem nowej biurowej zabudowy w centrum Gdyni, która prędzej czy później dojdzie do skutku.

Sześć lat temu władze Gdyni uznały, że w centrum miasta zobacz na mapie Gdyni powinien powstać dodatkowy przystanek SKM - Śródmieście. Dziś po zapowiedziach pozostało wspomnienie. Według urzędników miejskich winę za to ponoszą kolejarze. Kolejarze robią wielkie oczy ze zdziwienia.



Czy przystanek SKM Śródmieście jest w Gdyni potrzebny?

Dystans pomiędzy stacjami Gdynia Główna i Wzgórze św. Maksymiliana wynosi ok. 1,5 km. W mniej zaludnionej okolicy taka odległość między przystankami jest zrozumiała, ale w ścisłym centrum miasta stacje kolejki miejskiej czy metra lokuje się zwykle gęściej. Dlatego pomysł budowy dodatkowej stacji kolejki ma sens i gdy pojawił się kilka lat temu - podczas dyskusji o przyszłości części dzielnic Śródmieście i Wzgórze św. Maksymiliana - został zaakceptowany (warunkowo - o czym poniżej).

Okolica się rozwinie, więc przystanek się przyda

- [W przyszłości - dop. red.] będzie to obszar silnie zurbanizowany, wiele osób będzie tam miało sprawy do załatwienia, więc nowy przystanek SKM Gdynia Śródmieście ułatwi wszystkim życie - podkreślał sześć lat temu Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni, podczas sesji Rady Miasta Gdyni.
Radni mu przyklasnęli i w 2013 r., przy uchwalaniu planu zagospodarowania Działek Leśnych, utworzono tzw. rezerwę terenową dla nowej stacji w rejonie ulic Podolskiej i Śląskiej. Pojawiły się wstępne założenia tego, jak będzie wyglądało otoczenie - wśród nich bezkolizyjne przejścia i całoroczne obiekty handlowo-usługowe.

Urzędnicy przyznawali wówczas, że zabudowa nieodległego skweru Hossy pomiędzy Obrońców Wybrzeża i Armii Krajowej zobacz na mapie Gdyni, a także terenu Invest Komfortu przy CH Batory zobacz na mapie Gdyni, gdzie działa płatny parking, wymusi inwestycje komunikacyjne w okolicy. Nie pozostawiali jednak złudzeń, że to melodia przyszłości, a wiele będzie zależało od rozmów i współdziałania z SKM Trójmiasto, bo sam przystanek był zawsze określana jako "opcjonalna".

"Za" i "przeciw" przystankowi

Inwestycja ma jednak tylu przeciwników, co zwolenników.

Ci pierwsi przekonują, że przystanek nie jest potrzebna, bo odcinek pomiędzy przystankami Wzgórze i Gdynia Główna jest zbyt krótki i pociąg nawet nie zdąży się na nim rozpędzić. Poza tym swoją rolę dobrze spełniają autobusy, a do tego niebawem pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą zatrzymywały się przy budowanej w okolicy stacji przy stadionie piłkarskim, więc szkoda pieniędzy na dodatkową stację.

Zwolennicy budowy odpowiadają, że dobrych rozwiązań komunikacyjnych w postaci nowej kolejowej infrastruktury dla pasażerów nigdy za wiele. Zwłaszcza że zabudowa śródmieścia będzie w najbliższych latach postępowała, więc warto pomyśleć zawczasu o alternatywie dla samochodów, autobusów i trolejbusów jeżdżących przez centrum. Jak przekonują, odległość nie była problemem dla budowniczych stacji Śródmieście w Gdańsku.

Miasto: kolej nie jest zainteresowana

Cztery lata po decyzji radnych o utworzeniu rezerwy terenowej sprawę postanowili przypomnieć radni gdyńskiej opozycji. W odpowiedzi na skierowane do władz miasta interpelacje w tej sprawie napisano, że sprawa nie posunęła się ani o krok.

"Dla zapewnienia właściwych powiązań funkcjonalno-przestrzennych w śródmieściu Gdyni lokalizacja stacji jest w pełni uzasadniona i leży w interesie miasta. Brak dalszych działań zmierzających do realizacji stacji wynika z braku zainteresowania ze strony kolei" - wyjaśnia w oficjalnej odpowiedzi na interpelację Pawła Stolarczyka Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
SKM: nie było rozmów

O zajęcie stanowiska w tej sprawie postanowiliśmy więc poprosić przedstawicieli Szybkiej Kolei Miejskiej, na której terenie miałby powstać przystanek. Spółka niedawno dzięki wsparciu unijnemu rozpoczęła modernizację starszych gdyńskich przystanków, obejmującą także remont dworca podmiejskiego.

Budowa nowej stacji mogłaby wpisać się w poprawę komfortu podróżowania, ale tak się nie stało.

Lokalizacja przystanku w śródmieściu Gdyni może budzić kontrowersje ze względu na bliskość pozostałych przystanków. Lokalizacja przystanku w śródmieściu Gdyni może budzić kontrowersje ze względu na bliskość pozostałych przystanków.
Nasze pytanie wywołało zdziwienie, a jedyne, co usłyszeliśmy, to że żadne poważne rozmowy z miastem w sprawie budowy stacji Śródmieście nie były prowadzone.

Kolejarze z PLK: z nami też nie rozmawiano

O inwestycji niewiele wiadomo także pracownikom Polskich Linii Kolejowych nadzorującym większość szlaków torowych w Polsce. Tu powód jest jednak prosty: przystanek od początku miał powstać na torach 501 i 502 administrowanych przez SKM.

Zastępca dyrektora Zakładów Linii Kolejowych PLK Leszek Lewiński przy okazji pozbawia złudzeń tych, którzy liczyli na powstanie trzeciego w Gdyni przystanku dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w okolicach Centrum Riviera. Jego zdaniem także ten przystanek nie powstanie w najbliższym czasie.

Miejsca

Opinie (171) 6 zablokowanych

  • Etam za to możecie samolotem przylecieć do Gdańska (2)

    jeah

    • 95 16

    • Teraz będzie przystanek estakada

      • 17 0

    • Lepiej niech zbudują przystanek PKM na wysokości Wzgórza no i dojazd po szynach do Obłuża

      • 14 0

  • No tak (2)

    Na kogoś trzeba zwalić , przecież to nie nasza wina ...

    • 57 8

    • pełna nazwa modelu to Passat TDI GKA

      • 5 3

    • nie ma żadnej winy przede wszystkim

      nic się nie stało żeby miała byc wina
      4 lata temu wpisali cos do planu miejscowego i nie bylo potrzeby realizowania przystanku, wielkie halo

      • 3 1

  • Dylać z kapcia śledzie (11)

    • 50 59

    • (2)

      Na razie to dzień (rok?) pieszego pasażera jest u was tynki. Średnio 3 tramwaje dziennie padają, zaraz będą linie zamykać.

      • 21 9

      • Masz bardzo ograniczone myślenie. (1)

        Skoro każdy tekst z haslem "śledzie" przypisujesz od razu mieszkancom Gdańska. Nie tylko potyczkami Gdańsko- Gdyńskimi ludzie żyją.

        • 6 7

        • Poza trójmiastem słowa "śledzie" używa się raczej w kontekście Szczecina. Poza tym to portal trojmiasto.pl - tutaj wszyscy żyją tylko tymi przepychankami. Ja tutaj rzadko piszę, ale teraz po prostu musiałem wytknąć hipokryzję napinaczowi.

          • 8 3

    • (5)

      Wal się betonie . Nie obrażaj nas Gdynian

      • 14 12

      • Pisze się gdynian małą literą (2)

        niedouczony ćwoku.

        • 6 9

        • Ale jestem dumny z ciebie. Tyle razy cię punkotwałem w twoich wpisach "S" (i 100 innych podpisów twoich) , że małą mieszkańców

          aż widzę, że w końcu się nauczyłeś. Czyli jakąś edukację w necie można mieć.

          • 2 4

        • Piszę się z dużej z szaczunku

          • 2 3

      • Spadaj śledziu twoi czekają na plaży (1)

        • 2 8

        • Ja ja , naturlich.

          • 8 1

    • (1)

      sam se betonie dylaj z kapcia - w krainie codziennych awarii tramwajowych

      • 7 5

      • I krainy nie zliczonych mieszkań.

        • 3 0

  • Nie podpisujmy kolejnej umowy na przewozy z SKM!!! (8)

    SKM codziennie opóźniona. 5 minut to standard (przy takcie 7 minut).
    Po godz. 8 SKM z Gdyni do Gdańska co pół godziny.
    Co roku obcinane są kolejne kursy = po 18 jeżdżą co 30 minut, wiekszy tłok i tym większe spóźnienia, bo dłużej trwa wymiana pasażerów na każdej stacji.
    Brak kursów nocnych. Brak wspólnego biletu.

    • 142 12

    • Bo SKM należy do PKP

      Nie trzeba więcej dodawać.

      • 7 5

    • 01.06. 2017 znowu SKM kursuje nieregularnie

      • 2 3

    • Baranie

      To zacznij jeździć w obcisłych gaciach na rowerze, zamów sobie taksówkę albo kup bilet na autobus i nie wstrzymuj wydalania kupy z pupy.

      • 4 11

    • (1)

      1) Trwa remont dwóch przystanków SKM, dlatego są opóźnienia. Źle, że są, oczywiście, ale nie jest to kwestia "spóźniamy sie bo tak i już".

      2) Kwestia podpisania umowy. To jest bardzo ciekawa sprawa. Otóż, aby spółka organizująca przewozy na danej linii mogła bezpiecznie zainwestować w tabor MUSI dostać umowę na dłuższy okres niż te 5 lat. Wyobraźmy sobie sytuację, w której bierzemy kredyt na kilkaset milionów złotych i po 5 latach okazuje się, że nie mamy z czego go spłacić, gdyż przetarg wygrała inna spółka. W kwestii przedłużenia okresu kontraktu obecnie trwa impas. Województwo nie chce podpisać dłuższego kontraktu bez zwiększenia swojego udziału w spółce PKP SKM. Najlepiej by było jakby SKM stała się spółką podległą Marszałkowi Województwa. Kolejarze, oczywiście, nie chcą o tym słyszeć.

      No i teraz można dywagować nad zasadnością argumentów obu stron. Można też zastanowić się nad sensem rozpisywania przetargów na obsługę SKM.

      Zdaje się, że rzeczywiście najlepiej byłoby stworzyć (czy też raczej przeistoczyć) spółkę podległą PKP w spółkę należącą do województwa. Ludzi zawsze trzeba będzie wozić. Tylko pewność zarobku pozwoli na prędką modernizację taboru, zwiększenie ilości składów i, generalnie, polepszenie jakości "eskaemki".

      Pozdrawiam.

      • 14 0

      • remonty zawsze były...

        Nie takie "rewolucje" SKM przeszło i perturbacje były mniejsze przy znacznie większym wolumenie pasażerów. Bo siłe robocza musiała (!) być dostarczona na czas...
        Dzisiaj obserwowałem sytuację, gdzie kierownicy pociągów stojących przy tym samym peronie, uzgadniali między sobą kolejność odjazdu a później to samo przez telefony. Jednocześnie przeganiając pasażerów z lewa na prawo i odwrotnie. Wszystko na tle zapowiedzi o odjeżdzie z toru nr... Oba pociągi jechały w tym samym kierunku i oba były spóźnione...
        No, dynamicznie... Ale chyba nie o taka dynamikę chodzi...

        • 2 2

    • Nie zmieniaj tematu

      znowu kłamstwo i plany szczura .......

      • 1 1

    • Co?

      Gdzie ty mieszkasz? Może wyreguluj zegarek, bo jakoś rzadko kiedy pociąg mi się spóźnia więcej niż 2-3 minuty a jeżdżę 5 dni w tygodniu do pracy plus inne nieplanowane wypady do Gdyni czy do Gdańska. Co do nocnych to też jakoś nigdy nie miałem problemów, co najwyżej z pijanym motłochem tzn. studentami i licealistami wracającymi z imprez. Skończ płakać, bo autobusy nocne też nie jeżdżą co 7 minut. Czytając twój wpis, to widzę, że pewnie nawet SKMką nie jeździsz.

      • 2 0

    • slabe masz dane, zero wiedzy, a sie wypowiadasz

      Skad ty takie dane wzieles po 8 jezdza co 7 minut jeszcze, pozniej co 15 minut, jezdze codziennie wiec wiem.

      • 0 0

  • (7)

    ach ten szczur plany plany plany
    a ja się pytam gdzie jest hotel podwodny , miał być pierwszy w gdyni
    3 lata temu trójmiasto.pl pisalo ze w ciągu pol roku rozpocznie się wyburzenie dawnego sanatorium w orlowie
    gdzie lotnisko
    i wiele innych rzeczy
    Sopot tez nie lepszy 2 lata temu czytałem ze niedługo ma się zacząć budowa toalet dla przechodniow w kształcie niby muszelki , i co do dziś nie widu nie slychu

    • 87 13

    • (3)

      To nie tylko domena Gdyni czy Sopotu, tak jest w kazdym innym mieście, ale nie bój się tematy powrócą bliżej wyborów.

      • 8 3

      • W każdym powiadasz? (2)

        Bo w Gdańsku na przykład gdzie nie pójdziesz i gdzie nie popatrzysz to jest jakaś inwestycja, czy to prywatna czy miejska.

        • 13 5

        • Haha! Uśmiałem się. W Gdańsku gdzie nie pójdziesz inwestycja? (1)

          To jakieś Eldorado ten Gdańsk. Kraina mlekiem i miodem płynąca.

          • 5 8

          • Przy gdyni na pewno haha

            • 1 0

    • Gryzoń postawi na waszym lotnisku pomnik Tu 154 Antek tak chce. (1)

      • 4 3

      • To chyba Antek postawi, bo to jego teren. Szczurek nie ma nic do gadania.

        • 1 1

    • muszelki, hehe - a jakże; były konkursy, projekty, wizualizacje...

      Szkoda że trojmiasto.pl nie wraca do takich tematów, które parę lat wcześniej obszernie opisywało i zapowiadało, a później... nastała głucha cisza

      • 4 0

  • (2)

    Zamiast myśleć o kolei do Obłuże/oksywia to gadki szmatki o przystanku w śródmieściu. Takie rzeczy tylko w Gdyni

    • 134 10

    • własnie o tym samym pomyślałem ! (1)

      Choć nie mieszkam w Gdyni, moim zdaniem linia SKM do północnych dzielnic to konieczność, a ten dodatkowy przestanek - jedynie wygoda. Chyba że deweloperzy to sfinansują, to proszę bardzo.

      • 15 1

      • smutne ale polnocne dzielnice nikogo nie obchodza a mieszka tam najwiecej ludzi w Gdyni

        • 15 0

  • I lecimy (1)

    na Gdynię, na Szczurka, na śledzie, no czekamy !!! leczymy kompleksy na forum trójmiasto . pl

    • 36 42

    • weź leki

      • 11 4

  • Tak, stacja stadion za wzgórzem to doskonały argument przeciw budowie stacji między wzgórzem a główną, ehhh

    • 31 11

  • ) (13)

    Bez sęsu...przecież to piechotą 10 min...

    • 105 13

    • Tak (6)

      Zwłaszcza jak maż 70 lat i siatki z zakupami.

      • 3 20

      • (1)

        Z Hali miałabym niby wracać skmką do Śródmieścia czy jak?

        • 20 0

        • A czemu nie?

          • 0 0

      • Zanim taki staruszek 70letni wejdzie na peron, to zdąży dojść na przystanek autobusowy i dojechać autobusem.

        • 23 0

      • Dziadki jeżdżą komunikacją miejską - bo za darmo;)

        • 5 1

      • SKM to nie tramwaj! (1)

        Tym bardziej,że to nawet jak odległości miedzy przystankami tramwajowymi nie za wiele...

        • 1 0

        • Kolego...

          Eurotram, w Gdyni tramwaje tylko w porcie, jak do Korei wysyłają...A do przystanku Gdynia Stocznia też blisko, a nikt nie protestuje. Z Chyloni do Leszczynek czy Cisowej rzut beretem, a jakoś funkcjonują. Z Sopotu widać Wyścigi, a z Wyścigów Żabiankę... Kolej jest dla ludzi, a nie dla pie..nych urzędasów, co się za cudze limuzynami szwendają i wymyślają jakieś centralparki i kolejki na Kaczą Górkę

          • 2 0

    • bez czego? (2)

      • 10 0

      • bez przekąsu. (1)

        • 6 0

        • 70 lat to jeszcze nie taka starość:)

          Czasy się zmieniły.

          • 7 2

    • tylko rower

      A rowerkiem 3 minutki! :))

      • 1 1

    • Publiczne zabieranie głosu

      warto poprzedzić opanowaniem ortografii !!

      • 2 0

    • Do następnego z 20 min. piechotą więc też bez sęsu.

      • 1 0

  • (7)

    Z tego przystanku będzie odjeżdżało metro na Międzynarodowy Port Lotniczy Kosakowo

    • 90 9

    • Międzynarodowy? (1)

      Co najmniej międzyplanetarny a docelowo międzygalaktyczny.

      I co gdańszczanie łyso wam?

      • 26 5

      • Milcz śledziowa parówo buhahah

        • 0 15

    • (2)

      Z przesiadką na kamiennej górze

      • 19 0

      • obok stacji GOPR (1)

        • 12 0

        • Tuż obok skoczni gdyńskiej.

          • 0 0

    • Ależ skąd, tam będzie przesiadka do kolejki linowej na Kamienną Górę (1)

      • 6 0

      • a dalej linową na oksywie :D:D:D już w przyszłym roku

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane