aktualności 48h

fakty i opinie

dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Czarny koń w walce o Grupę Lotos?

Lotos cieszy się dużym zainteresowaniem inwestorów. W czyje ręce wpadnie, tego nie wie nawet resort skarbu.

Fot. Wojtek Jakubowski/KFP

Lotos cieszy się dużym zainteresowaniem inwestorów. W czyje ręce wpadnie, tego nie wie nawet resort skarbu.

Libijczycy z Janem Kulczykiem, Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, Statoil, a nawet Orlen wymieniani są przez media jako przyszli inwestorzy strategiczni dla Grupy Lotos. Kto z nich ma największą szansę? Nikt z powyższych.



Który z inwestorów byłby najlepszy dla Lotosu?
silny krajowy inwestor branżowy, czyli Orlen
13%
inwestor branżowy z zachodu, nawet jeśli nie ma własnych żródeł ropy
14%
ten, który ma własną ropę, nawet gdyby to był koncern rosyjski
22%
żaden, większość udziałów w Lotosie powinien zachować Skarb Państwa
51%

łącznie głosów: 510

Pewne jest, że Lotos pójdzie pod młotek i to jeszcze w tym roku. Ministerstwo Skarbu jest zdeterminowane, aby znaleźć inwestora dla gdańskiej spółki paliwowej. Poszukiwania trwają, ale, jak na razie, nikt nie złożył konkretnej oferty w resorcie skarbu. Co rusz stykamy się jedynie z coraz bardziej zaskakującymi doniesieniami prasowymi.

- Lotos potrzebuje inwestora zasobnego w pieniądze i duże złoża ropy - mówi Andrzej Szcześniak, analityk rynku paliwowego. - Nie wyobrażam sobie, aby takim inwestorem było libijskie Tamoil. Pułkownik Kadafi, wizytujący gdańską rafinerię, jest zbyt nieprawdopodobnym pomysłem.

Jak twierdzi Szcześniak, libijska spółka to pomysł równie egzotyczny, jak niegdysiejsze sensacje o interesach PGNiG w Iranie.

- Polska jest zadeklarowanym bojownikiem o wolność i demokrację, więc nie podejrzewam, żeby nasi politycy poszli na współpracę z krajem, który do niedawna jeszcze był na liście "rogue countries", który za dostęp do ropy dla BP wykupił terrorystę, skazanego za tragedię nad Lockerbee.

W podobnym tonie analitycy komentują innych wymienianych w prasie inwestorów.

- Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo czy Statoil nie mają szans - przekonuje Kamil Kasperski, analityk X-Trade Brokers. - Według mnie inwestorem zostanie zachodnia spółka z sektora paliwowego, z dostępem do złóż na Morzu Północnym. Jaka? Tego nie mogę stwierdzić ze stuprocentową pewnością

Nieprawdopodobny wydaje się też scenariusz połączenia Lotosu z Orlenem. - To tak, jakby prowadził ślepy kulawego. Obie spółki potrzebują tego samego, czyli odpolitycznienia, doinwestowania i traktowania jak poważnego gracza - uważa Szcześniak. - Skarb Państwa łaknie pieniędzy, jak kania dżdżu. Ministerstwo chce powtórzyć z Lotosem model "prywatyzacji" Orlenu, który pozwala sprzedać ciastko i je mieć, czyli otrzymać pieniądze i zarządzać spółką. Jednak jest to zły model i powtórzyłbym tutaj za byłym prezydentem: Nie idźcie tą drogą! Stan Orlenu wskazuje jednoznacznie, że ten prywatyzacyjny wynalazek to nie jest nasz towar eksportowy.

Tutaj pojawia się miejsce dla kolejnego inwestora i to ze wschodu. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, zainteresowanie zakupem pakietu akcji Lotosu wyraziła rosyjska spółka paliwowa Rosnieft. To drugi, po Gazpromie, pod względem wartości rynkowej koncern w Rosji. Jego majątek w zeszłym roku szacowano na 50 mld dolarów. Rosnieft posiada ogromne zasoby ropy naftowej, które wynoszą prawie 23 mld baryłek. W ub.r. spółka ogłosiła, że odkryła kolejne złoża na Syberii.

- To dobry inwestor, jednak z przykrością muszę stwierdzić, że jego szanse też są zerowe- mówi Szcześniak. - Chodzi oczywiście o politykę. Jednak być może resort skarbu nas zaskoczy.

Jak na zamiany w akcjonariacie spółki zapatruje się obecny zarząd Grupy Lotos? Prezes Paweł Olechnowicz konsekwentnie odmawia komentarza w tej sprawie.

Czy zmiany właścicielskie w Lotosie oznaczają cokolwiek dla szarego kierowcy? Kompletnie nic.

- Większej zmiany na rynku nie odczujemy - komentuje Szymon Araszkiewicz, analityk e-petrol. - Wielu klientów nie zauważy pewnie nawet, że Lotos został przejęty.
autor

więcej na ten temat:

wszystkie artykuły (66)

dodaj zdjęcie dodaj swoją opinię

sortuj: rosnąco  | pokaż widok standardowy

opinie (razem: 115)

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624049 2010-02-09 12:48 Prywatyzacja to jedyna słuszna przyszłośc dla spółek, jak coś jest państwowe - (2)

- to nei trzeba tak dbać, a jeżeli spólka jest moja to zrobię wszystko aby zarabiała.

I love Gdynia

popieram opinię
20
/
nie zgadzam się
39
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624213 2010-02-09 13:58 Wszystko zależy od człowieka: gospodarka socjalistyczna i wolny rynek (1)

Równie dobrze ktoś może kupić firmę, wycisnąć, jak cytrynę i odejść z zarobioną forsą.

Janusz

popieram opinię
12
/
nie zgadzam się
3

zgłoś do moderacji opinię 1624672 2010-02-09 20:36 mózg se wyciśnij...

rocco

popieram opinię
2
/
nie zgadzam się
7
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624063 2010-02-09 12:51 niech (4)

podatki, które płacą zostaną w Gdańsku!!

kingsnake

popieram opinię
34
/
nie zgadzam się
3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624141 2010-02-09 13:20 myślisz, że ktoś spakuje rafinerię i gdzieś przewiezie? (2)

tępe dzieci...

popieram opinię
4
/
nie zgadzam się
11
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624159 2010-02-09 13:28 Wystarczy zmienić adres (1)

Wystarczy, że przerejestruje się spółkę do Warszawy i podatki będą trafiały do stolicy. Więcej nie trzeba, żeby cała produkcja była w Gdańsku, a kasa w Wawie.

sobmar

popieram opinię
22
/
nie zgadzam się
2

zgłoś do moderacji opinię 1624299 2010-02-09 14:54

oj durnyś durnyś....

urzędnik rejestrujący firmy w warszawie

popieram opinię
1
/
nie zgadzam się
9

zgłoś do moderacji opinię 1624685 2010-02-09 20:48 Niech ludzi zabijaja ale podatki placa w Gdansku

Brawo Jasiu! Kasa ponad wszystko...

Alek

popieram opinię
0
/
nie zgadzam się
1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624068 2010-02-09 12:53 Byle to była POLSKA SPÓŁKA!! (2)

CHWAŁA WIELKIEJ POLSCE !!

NOP!

popieram opinię
26
/
nie zgadzam się
14
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624228 2010-02-09 14:11 (1)

nie ma takiej...

popieram opinię
1
/
nie zgadzam się
2

zgłoś do moderacji opinię 1624449 2010-02-09 16:58

niestety...

popieram opinię
2
/
nie zgadzam się
0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624069 2010-02-09 12:54 Mam dziwne wrazenie,ze znowu bedzie jakis walek (9)

popieram opinię
43
/
nie zgadzam się
4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624110 2010-02-09 13:04 będzie wałek, bez żadnych wrażeń. (8)

bekakabra

popieram opinię
9
/
nie zgadzam się
0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624114 2010-02-09 13:06 Walek bez wrazen to nie walek (7)

popieram opinię
4
/
nie zgadzam się
1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624134 2010-02-09 13:16 a tam gadasz, kogo w dzisiejszej Polsce ruszają wałki ?? (6)

codziennie lecą grube wały i to na wysokich szczeblach. Mnie już to nie rusza w ogóle.

bekakabra

popieram opinię
5
/
nie zgadzam się
0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624139 2010-02-09 13:19 No i tu niestety musze sie z toba zgodzic (5)

popieram opinię
5
/
nie zgadzam się
0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624262 2010-02-09 14:28 No i tu niestety (4)

obaj robicie źle sobie i waszym następcom :-) Olewanie robienia wałków zemści się na was samych, bo przecież nie na tych którzy je robią.

popieram opinię
7
/
nie zgadzam się
0

zgłoś do moderacji opinię 1624284 2010-02-09 14:40 Ja nie olewam ale nie mam juz sily kopac sie z koniem

A tym bardziej z czarnym

popieram opinię
3
/
nie zgadzam się
0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624598 2010-02-09 19:37 to się okaże (2)

bekakabra

popieram opinię
2
/
nie zgadzam się
1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1625011 2010-02-10 07:48 Nic się nie okaże. (1)

Jak historia pokazuje za wałki się nie odpowiada. Wystarczy opowiadać bajki o nieprawdopodobnych wygranych w kasynach :-) A potem takie pacany z GW śmieją się jak to Polacy są źli i zawistni, bo twierdzą że cieżką pracą to można jedynie garba się dorobić, a do pieniędzy dochodzi się oszustwem i złodziejstwem. "Zasłużony" Janusz L. został nawet eurokomisarzem, nieudacznik Józek B. przewodniczącym PE z wysokimi notowaniami w ratingach prezydenckich :-). Ciekawe gdzie suma sumarum wywindują się przykładowo Pawełek P. (już europoseł) czy taki Emil W. :-) Na pewno zajdą jeszcze wysoko w strukturach unijnych.

popieram opinię
0
/
nie zgadzam się
0

zgłoś do moderacji opinię 1625098 2010-02-10 08:22 nie miałem na myśli roku czy dwóch lat

popieram opinię
0
/
nie zgadzam się
0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624072 2010-02-09 12:55 (4)

"Polska jest zadeklarowanym bojownikiem o wolność i demokrację"
czyli ZBOWiD'em???

pytający

popieram opinię
17
/
nie zgadzam się
3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624173 2010-02-09 13:33 (2)

haha tez mi demokracja gdzie nie mozna otwarcie powiedziec tego co sie mysli o np.prezydencie glosno na ulicy bo zaraz bedzie pozew w sadzie..

d(^.^)b

popieram opinię
2
/
nie zgadzam się
2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624580 2010-02-09 19:21 (1)

w gazecie też nie można pisać co o mnie myślicie..

jacek karnowski

popieram opinię
1
/
nie zgadzam się
0

Opinia została zablokowana przez moderatora.

zgłoś do moderacji opinię 1626429 2010-02-10 19:33 Gościu, wiesz w ogóle co Ty piszesz?! Wiesz czemu założono ZBOWiD? I co ważniejsze, jacy byli jego pierwsi członkowie?

Dla wyjaśnienia:
ZBOWiD - Związek Bojowników O Wolność i Demokrację, założona w czasach żelaznej komuny przez i dla UBeków, komunistów. W zamierzeniu władz komunistycznych, którzy go zakładali miał wypełniać pewną lukę.
Jaką lukę?
Ano taką lukę powstałą przez wymordowanie prawdziwych Polskich Patriotów z Konspiracyjnego Wojska Polskiego, WiN, NSZ, AK, którzy po 1945 nie złożyli broni i walczyli o niepodległość Polski przeciwko pro-stalinowskiej jurysdykcji.
Lukę tą mieli wypełniać ludzie, o których mówiło się, że "utwardzają system socjalistyczny/komunistyczny" w powojennej Polsce. Z tego właśnie powodu na samym początku powstania ZBOWiD'u przyjmowano do niego tylko takich którzy byli sławni w Urzędzie Bezpieczeństwa albo byli w skomunizowanym wojsku polskim (dodam, że oprócz tego musieli mieć jakiś tam wkład w walkę u boku rosji podczas II Wojny Światowej).
AK'owców o nienagannej opinii (względem tego że nie zdradzili nigdy przysięgi ani ideałów w które wierzyli) przyjmowano znacznie później albo wcale!
Komuniści chcieli żeby ZBOWiD powstał po to, żeby szkoły za komuny miały "kogo" zapraszać na tzw."gawędę" czyli opowieści o wojnie dla uczniów, harcerzy itp. za komuny.

wyrodny_wnuk_ubeka

popieram opinię
0
/
nie zgadzam się
0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624075 2010-02-09 12:55 A nie łatwiej napisać (8)

...że to żadni Libijczycy tylko Ruscy?!
A PGNIG złozyło wniosek o kolejną POdwyżkę cen gazu i przesyłu!
W całej Europie zachodniej ceny gazu spadły o 50% , dzisiaj czytam o trzeciej obniżce cen gazu w Anglii - ludzie obudzcie się - trzeba POgonić tę bandę!
Udokumentowane złoża gazu w Polsce starczyłyby na minimum 200lat!
A jest jeszcze geotermia i 90% zasobów węgla z całej Unii.
Niemcy w samej Bawarii mają już trzy elektrownie geotermalne!

zda

popieram opinię
27
/
nie zgadzam się
7
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624094 2010-02-09 12:59 Twoj idol z Torunia juz sie tym zajal (2)

Juz niebawem pogonimy te bande kaczystow ,spoko

popieram opinię
1
/
nie zgadzam się
14
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624635 2010-02-09 19:57 myślę, że twoj peruwiański idol trzęsie portkami, bo coraz mniej takich użytecznych idiotów jak ty. (1)

już niebawem zakończy się era staczy klatkowych z hasłem "schowaj babci dowód".

Tex

popieram opinię
1
/
nie zgadzam się
2

zgłoś do moderacji opinię 1624748 2010-02-09 21:48 I tu sie zdziwisz kaczyfanie

popieram opinię
0
/
nie zgadzam się
1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624095 2010-02-09 12:59 Cysio (1)

PO co inwestowac w zrodla geotermane i energie odnawialna lepiej sprzedac i to jeszcze ruskim to tak jak ktos by mial do wybory samochod wolab by koniem jezdzic. Polska dla Polakow.

Cysio

popieram opinię
6
/
nie zgadzam się
0

zgłoś do moderacji opinię 1624153 2010-02-09 13:25 fajnie, że się znasz na energetyce

jesteś świetnym ekspertem...

Ale nie wypowiadaj się więcej bo komentować się tego nie che.

popieram opinię
1
/
nie zgadzam się
3

zgłoś do moderacji opinię 1624123 2010-02-09 13:11 a ile po obniżce cen

kosztuje tam ten gaz? importują tylko 40% gazu!
U nas większość ludzi ma ten gaz" po kosztach"- cały ciężar ponoszą przedsiębiorstwa!
Fakt węgla mamy w pip ale pojedź sobie do np Kościerzyny i poczuj ten klimat miasta ogrzewanego węglem.
Wydobywalne złoża w Polsce to nie 200 a 7 lat chyba że coś w łupkach znajdą ale to tylko wielkie gdybanie.
Co do geotermii to się zgadzam...

popieram opinię
0
/
nie zgadzam się
0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624150 2010-02-09 13:25 Gdzie w Europie spadly ceny gazu? I to o 50% (1)

popieram opinię
0
/
nie zgadzam się
0

zgłoś do moderacji opinię 1624928 2010-02-10 00:58 W Łupkach..

zorientowany

popieram opinię
0
/
nie zgadzam się
0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624078 2010-02-09 12:55 Blagam tylko zadni rosjanie!! (1)

popieram opinię
29
/
nie zgadzam się
5

zgłoś do moderacji opinię 1624930 2010-02-10 01:04 co moze niemcy lepsi beda?

zyd

popieram opinię
0
/
nie zgadzam się
0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624079 2010-02-09 12:56 z tego PL słynie (1)

popieram opinię
4
/
nie zgadzam się
3

zgłoś do moderacji opinię 1624931 2010-02-10 01:05 z wala jak POLSKA cala!

marzenka

popieram opinię
1
/
nie zgadzam się
0

zgłoś do moderacji opinię 1624083 2010-02-09 12:56 Statoil jest norweskim państwowym koncernem paliwowym

Statoil jest norweskim państwowym koncernem - i jakoś Norwedzy nie sprzedają kury, która znosi złote jajka. Takie sprzedaże branż strategicznych to tutejsza liberalna specjalność. Ciekawe, co bedzie przynosiło wpływy do budżetu za 20 lat ? Ale to juz panów Lewandowskiego, Bieleckiego, Tuska nie bedzie interesowało na 'zasłużonych emeryturach'....

rekim

popieram opinię
36
/
nie zgadzam się
3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1624086 2010-02-09 12:57 prywatyzowac (1)

ale madrze i z głowa!!!
dosc politykow w spolkach Skarbu Państwa!!!!

ja

popieram opinię
11
/
nie zgadzam się
8

zgłoś do moderacji opinię 1624933 2010-02-10 01:06 No w stoczni juz byli.. w kazdej byli..

kiedys babcia mowila:
"nie podcinaj galezli synu, na ktorej siedzisz"

tran

popieram opinię
0
/
nie zgadzam się
0

dodaj swoją opinię

Warte uwagi:   Sopot Hit Festiwal   -   Yach Film   -   Jazz Waves   -   Detektyw Sopot   -   Detektyw Gdańsk   -   Noc Muzeów