• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy SKM-ka kupi pociągi od PKP Intercity?

Maciej Naskręt
25 maja 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pokaz pociągu serii ED-74 w Gdańsku Oliwie na targach Trako. Pokaz pociągu serii ED-74 w Gdańsku Oliwie na targach Trako.

Szybka Kolej Miejska bierze pod uwagę możliwość zakupu 9-letnich pociągów, które od prawie trzech lat niszczeją na bocznicy w Krakowie. Elektryczne składy mogłyby zasilić tabor kursujący na trasie między Tczewem a Słupskiem. Stosunkowo nowe pojazdy bardzo by się przydały, bowiem wszystko wskazuje na to, że SKM będzie świadczyła usługi przewozowe w naszej aglomeracji także w 2017 roku.



Jak oceniasz ewentualny zakup używanych składów?

W poniedziałek minister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Adamczyk, w wywiadzie dla Radia Kraków powiedział, że Szybka Kolej Miejska w Trójmieście interesuje się zakupem elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED-74.

O pociągach zrobiło się głośno po tym, jak niedawno wyszło na jaw, że niszczeją w krzakach na bocznicy w krakowskiej dzielnicy Bieżanów.

Jak pociągi trafiły w odstawkę?

Składy ED-74 to elektryczne zespoły trakcyjne wyprodukowane przez bydgoską firmę Pesa w latach 2007-2008. W sumie na tory wyjechało wtedy 14 tego rodzaju jednostek. Wszystkie zostały zakupione przez spółkę Przewozy Regionalne i obsługiwały połączenia na trasie Łódź - Warszawa.

Jeszcze w 2008 roku tabor trafił do spółki PKP Intercity. Od tego momentu składy można było spotkać na trasie Warszawa - Białystok lub Kraków - Wrocław.

Po przejechaniu setek tysięcy kilometrów składy musiały przejść gruntowny remont (fachowo nazywany naprawą rewizyjną poziomu czwartego). Obejmuje on przegląd podzespołów i zespołów połączonych z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych.

Trzy lata temu ogłoszono przetarg na wspomniane prace. Wygrała Pesa, która naprawę wyceniła na ponad 18 mln zł. Dla PKP Intercity ta kwota była zbyt wysoka, więc remont przeszła tylko połowa składów. Pozostałe siedem do dziś czeka na naprawę.

O sprawie niszczejących pociągów kilkukrotnie pisali dziennikarze branżowego portalu Rynek Kolejowy.

Nowe składy byłyby sporym wzmocnieniem dla trójmiejskiej SKM-ki. Władze spółki wypowiadają się jednak bardzo ostrożnie o możliwości zakupu ED-74.

- Nasza spółka ma w planach dalsze działania na rzecz odmładzania swojego parku taborowego. Jednak nie podjęliśmy jeszcze żadnych kierunkowych decyzji w tym temacie - przyznaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu SKM.
O tym, czy Szybka Kolej Miejska będzie ostatecznie zainteresowana tymi pociągami przekonamy się na przełomie roku, gdy pojazdy trafią na licytację.

  • Od trzech lat pociągi ED-74 czekają na przegląd, który umożliwi im powrót na tory.
  • Od trzech lat pociągi ED-74 czekają na przegląd, który umożliwi im powrót na tory.
  • Od trzech lat pociągi ED-74 czekają na przegląd, który umożliwi im powrót na tory.

Pociągi dopasowane do wysokich peronów SKM

ED-74 to czteroczłonowe składy przeznaczone do obsługi międzyregionalnych przewozów pasażerskich. Wszystkie człony posiadają po dwoje drzwi na każdą stronę. Drzwi dostosowane są do obsługi peronów od 300 do 1000 mm (perony SKM mają 960 mm), przy czym w przypadku niższych peronów wysuwają się stopnie ułatwiające wsiadanie.

Pociągi serii ED-74 mają 194 miejsca siedzące. Do składu wsiądzie w sumie ok. 310 osób. Dla porównania pociągiem Impuls, który od niedawna kursuje po torach SKM, może podróżować maksymalnie 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących.

Ostatni zakup SKM-ki - pociągi Impuls



Pociąg rozwija maksymalną prędkość 160 km/h. W obu skrajnych wagonach są toalety, dodatkowo w wagonie wewnętrznym przewidziano przestrzeń dla podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się lub z dużym bagażem. Tam też są windy dla niepełnosprawnych. Wszystkie człony wyposażone są w klimatyzację, wyświetlacze, system nagłośnienia oraz monitoring.

Nowe biletomaty w najnowszych SKM-kach


W 2017 roku SKM-ka przewiezie pasażerów na linii PKM

We wtorek samorząd województwa otworzył oferty w przetargu na przewozy kolejowe w okresie od 11 grudnia 2016 do 9 grudnia 2017 roku. Zamówienie zostało podzielone na dwie części. Pierwsza, aglomeracyjna, obejmuje linię PKM i trasę z Wejherowa do Gdańska Głównego. Druga część to kolej regionalna - poza Trójmiastem.

Niemal pewne jest, że przewozy kolejowe w naszej aglomeracji świadczyć będzie spółka Szybka Kolej Miejska. Przewoźnik, jako jedyny, złożył ofertę na obsługę połączeń na linii PKM oraz na odcinku z Wejherowa do Gdańska. Opiewa ona na kwotę 48,7 mln zł. Oferta SKM-ki jest o 20 mln zł niższa niż ta, która obecnie obowiązuje, a została złożona w zeszłym roku. Wynika to przede wszystkim z planowanych przez samorząd województwa cięć w liczbie połączeń.

Na realizację drugiej części przetargu ofertę złożyło konsorcjum złożone z SKM-ki i Przewozów Regionalnych.

Przetarg zostanie rozstrzygnięty po szczegółowym przeanalizowaniu ofert przez Komisję Przetargową. Samorząd województwa planuje przeznaczyć łącznie na przewozy kolejowe 88 mln zł.

Miejsca

Opinie (151)

  • Co za niegospodarnosc, pociąg ma jeździć i zarabiać, a nie stać i niszcząc. (11)

    • 212 8

    • Ale kogo to obchodzi, phi (2)

      Sławek Zegarek & POmaska

      • 42 25

      • (1)

        A ty zegarku. Co za głąb z ciebie. Nie masz innych argumentów?

        • 7 16

        • Arturek co za pacan z ciebie. Nie masz innych argumetów świerze?

          • 15 4

    • Problem z tymi składami jest

      że są one awaryjne, a u nas przy takim obłożeniu pracą konieczna jest niezawodność ponad wszystko. A kto jest producentem ...

      • 27 7

    • Te pociągi akurat nie są w stanie jeździć. To jeden z najbardziej awaryjnych "produktów" Pesy, zaraz obok ciągle niesprawnych lokomotyw Gamma.

      • 20 6

    • Mogliby zrobić z nich pkmki na lotnisko - dużo ludzi by jeżdziło. (2)

      • 10 2

      • Należałoby jednak wczesniej zelektryfikować pkm na całej długości (1)

        • 13 1

        • nie tylko PKM, ale przede wszystkim linie koscierska Gdynia - Koscierzyna

          z dobudowaniem drugiego toru do Koscierzyny.

          • 10 1

    • a co one niszczą? :D (1)

      raczej niszczeją :)

      • 15 0

      • Krzaki

        • 13 0

    • Powinni koniecznie wziąć te składy.

      • 4 6

  • (4)

    Prawie nowe składy chce kupić SKM-ka a wielu oburzonych ,że bilety drożeją. Dziewięcioletnie z Krakowa? Może Niemcy mają dziewiętnastoletnie , prawie nowe ,dla Gdańska wystrzałowe.Zawsze używane się kupuje bo co?Bo bilety są drogie...

    • 38 28

    • (2)

      Coś ty chciał/a powiedzieć swoim wpisem, bo nie jarzę? Jeżeli chodzi o 9. letni z Krakowa, czy 19. letni z Niemiec to odpowiedz sobie na pytanie czy lepszym autem będzie trzykrotnie rejestrowana, powypadkowa 5.letnia BMW z Polski czy 20. letnia, pierwszego właściciela z Niemiec, pomijając fakt, że ta druga będzie tańsza? Nie bądź taki "patriota" bo to, ani krajowi ani tobie szczęścia nie przyniesie.

      • 19 8

      • (1)

        spieprzaj dziadu.

        • 4 16

        • Nie jestem PiS-owskim prezydentem

          • 12 3

    • WIek pociągu nie ma specjalnego znaczenia. Najważniejsze są wygoda podróżnych, koszt eksploatacji i bezawaryjność. Dlatego często zestawiając te 3 kryteria stare pociągi wypadają lepiej od składów kilkuletnich, szczególnie tych polskiej produkcji, które nie oszukujmy się jakością nie grzeszą. Widać to między innymi po Gdańskich tramwajach.

      • 14 3

  • PKP firma państwowa więc niegospodarność akceptowalna (6)

    • 112 3

    • Przecież wg PiS wszystko powinno być państwowe... (1)

      To jednak dobrze czy źle?

      • 11 14

      • jak rządzi PO to źle bo wały idą

        • 15 5

    • (3)

      PKP jest spółką, a nie przedsiębiorstwem państwowym. Radzę zajrzeć do podręcznika i zapoznać się z definicją różnych form przedsiębiorstw państwowych takich jak np. zakład budżetowy czy gospodarstwo pomocnicze. Spółka to spółka - nawet gdy właścicielem jest skarb państwa.
      Przedsiębiorstwem "państwowym" (tzn. gminnym, ale działającym jak państwowe) jest np. szkoła - nie prowadzi ona własnej księgowości, bo prowadzi ją gmina.

      • 1 7

      • Radzę zrozumieć komentowaną wypowiedź (2)

        Autor podkreślił własność, nie stan prawny. PKP jest państwową własnością, i tylko o to chodziło.

        • 9 0

        • (1)

          Owszem, ale będąc spółką działa jak spółka (chodzi o filozofię działania).

          Trzymając się porównania do szkoły: nauczycielom nie zależy na zysku szkoły, ale na nauczaniu uczniów. Dyrektor szkoły nie jest rozliczany z bilansu, ale jakości nauczania.

          • 2 3

          • Kiepskie porównanie

            Nauczycielom nie zależy na nauczaniu, tylko na ciągłych podwyżkach pensji.

            Przepraszam ten 1% porządnych nauczycieli.

            • 2 0

  • to ma być muzeum kolejnictwa jak obecnie, czy firma przewozowa z taborem klimatyzowanym (4)

    • 64 11

    • (2)

      Pierwszy raz widzę brak minusów pod opinią!!!! :O

      • 2 4

      • (1)

        dalem wlasnie jeden co by tak kolorowo nie bylo.

        • 6 0

        • właśnie przez to zrobiło się kolorowo :P

          • 2 1

    • ...klimatyzowanym.

      A co wiesz na temat ezt ED74 "Bydgostia"? Składy te są klimatyzowane i jakościowo nie odbiegają EN78 vel 31WE z Newagu. I przy 14 sztukach można znacznie zwiększyć ilość pociągów SKM w szczycie i zwiększyć długość pociągów. Dodatkowo prędkość 160km/h na szlaku Gdańsk- Tczew, Gdynia - Słupsk, czy obecnie nie oferowany "Sprinter" Gdańsk- Słupsk, a nawet Słupsk - Tczew po torach dalekobieżnych. Tylko modernizacja pojazdów SKM i dopasowanie do obecnych potrzeb jest szansą na skrócenie czasów przejazdu, zachęceniem większej ilości osób do przejazdu itd.

      • 0 0

  • (6)

    Pociąg rozwija maksymalną prędkość 160 km/h
    / - impuls !!!!!!! chyba na trasie na trasie wrzeszcz -zaspa !!!! -Składy ED-74 to samo !!!!

    • 13 15

    • Po co ci szybsze na tej trasie? (5)

      • 9 1

      • Powinno byc (4)

        pare skladow szykich tak jak byl sprinter. Przykladowo:

        Gdansk Glowny>Wrzeszcz>Sopot>Gdyni. Szybki transport z pominieciem stacji posrednich.

        • 4 6

        • A gdzie na takich odcinkach ma rozpędzić się chćby do setki? (3)

          • 4 0

          • on wogóle setki nie może jak prowadzi! ani nawet jednego piwa! setka i piwo dopiero po pracy

            • 2 2

          • Rozpędzić jak rozpędzić (1)

            ale jak ma wyminąć te składy co się zatrzymują na każdej stacji?

            • 6 1

            • Tak jak to robiły tzw. sprintery - po torach wykorzystywanych przez PR. To już było i mogłoby powrócić.

              • 1 2

  • SKM - syf kila i mogiła (13)

    PO miala tyle miliardów unijnych pieniedzy a skonczylo sie na odmalowaniu ponad 50 letnich trupów i wymianie siedzeń w składach, tragedia

    • 114 55

    • A to PO siedzi we władzach SKM? (4)

      Jakaś nowość...

      • 26 27

      • Sławek nie wydurniaj się

        • 24 10

      • (2)

        Oczywiście, że siedziała PO. Kapitał zakładowy SKM wnieśli: PKP SA, Skarb Państwa, województwo Pomorskie, Miasta Gdańsk, Gdynia, Sopot, Pruszcz Gd, Ruma.

        • 25 12

        • (1)

          No to tylko czekać, aż "dobra zmiana" wprowadzi nowe składy! Ale będzie fajnie!....

          • 21 14

          • gorzej już raczej nie będzie, nam zwykłym ludziom to żadna różnica kto siedzi na stołku, po-wcy już pokazali co potrafią - generalnie nic

            • 22 11

    • głupoty gadasz (3)

      a z tym PO to już nudne

      • 16 20

      • mi się na przykład znudziło 8 lat temu (2)

        Gdy ta zorganizowana grupa przestępcza zaczęła nas wszystkich rabować.

        • 16 14

        • No to teraz masz niezorganizowane grupe glupcow

          PO bylo slabe, ale nie znaczy to, ze cokolwiek jest lepsze. Z reszta, poczekajmy - jeszcze sie okaze.

          • 11 6

        • piertolisz

          Rabują Nas od 26 lat, czego nie zrabowali, sprzedali.

          • 0 0

    • Jak ktoś się nie zna... (2)

      ...to pisze takie głupoty, a ludzie mu lajkują. (trzeba być świadomym, że SKM nie może liczyć na ratunek Państwa jak w przypadku PKP Intercity)

      • 9 7

      • tlumacz to bezrobotnej pisowskiej biedzie umyslowej.

        • 16 9

      • Jeśli prawie połowę udziałów w SKM posiada Skarb Państwa i Samorząd, a drugie pół PKP (czyli tak na prawdę znów SP), to czy w przypadku kłopotów finansowych, pozwoliliby na upadek, czy jednak dołożyli grosza?

        • 4 3

    • Mały rozumek-po syfie...

      Szkoda słów na twój rozum, trollu za 1,50 zł... Czekaj, co będzie z miliardami na tory i jak je wyda "dobra zmiana".. A poza tym przyjedź chociaż raz do Gdańska, gdzie są wyremontowane składy i może zobaczysz te stare pociągi. No, ale faktycznie - te wobec lotniska w Radomiu nie mają szans porównania!

      • 6 4

  • (7)

    Tak, "odmładzajmy" tabor. Dlatego zakupmy 29 letnie pociągi. Będą o rok młodsze od obecnych 30 letnich;-)

    • 29 55

    • (6)

      pociągi mają 9 lat... czytanie to jednak trudna sztuka

      • 28 2

      • (4)

        Widzę, nie wyczułeś sensu mojej wypowiedzi. Kupują 9 letnie i chwalą się, że odmładzają tabor. To napisałem, że równie dobrze mogliby kupić 29letnie i też mogliby się pochwalić sukcesem. Ale widać wyciąganie wniosków z raptem dwóch zdań, to trudna sztuka dla czytelników portalu.

        • 5 32

        • (1)

          Kurcze, twoja ironia była tak zakamuflowana, że aż się zagubiłem i teraz nie mogę się odnaleźć.

          • 19 2

          • przecież

            To internetowy glupek

            • 7 2

        • ale juz odstaw klej.

          • 6 2

        • Człowieku, pociąg to nie samochód

          9-letni skład, który na dodatek przez 3 lata nie jeździł to praktycznie nowy pociąg. No i jednak jest subtelna różnica między 9 a 29 w porównaniu do 30. Poducz się trochę w konstruowaniu ironii bo ta Ci stanowczo nie wyszła.

          • 14 1

      • Ale 9 lat dla taboru kolejowego to nic

        Po drugie to jest wyrób polski.Pesa niedaleko bo w Bydgoszczy.Jeżeli uda się dobrze potargowac to akurat te wyremontowane składy warto kupić, bo raczej nowych szybko mieć nie będziemy. Co do Impulsów ma tylko dwa zastrzeżenia,raz składy są za krotkie;jeśli SKM kupi jeszcze kilka to dobrze ale muszą być dłuższe człon no i mieć kabinę kierownika pociągu.

        • 5 1

  • A kiedy podwyżka cen biletów?

    Pytam ironicznie bo widzę, że te krakowskie składy odstawione w krzakach mają również klasę pierwszą. Wyższy komfort to i pewnie cena w górę, prawda Panie rzeczniku...

    Trójmiasto jest przykładem jak zniechęcać do komunikacji zbiorowej

    • 60 9

  • (10)

    ED 74 mają katastrofalną awaryjność. To jeden z najbardziej nieudanych pociągów Pesy.

    • 58 12

    • źródło? (4)

      • 9 15

      • żródło - własna fantazja

        • 7 24

      • to jest przyczyna sprzedaży (1)

        zobazccie sobie w google "Z torów wycofano pociągi ED 74, które kursowały między Łodzią i Warszawą. Decyzję podjęto po środowej awarii podczas której składy w trakcie ruszania same się rozłączyły"

        • 23 2

        • Nawet jeśli to prawda

          to taniej wyjdzie wydać kolejne kilkadziesiąt jak nie kilkaset milionów na nowe składy czy usunąć awarie za kilkanaście milionów w już zakupionych?

          • 6 5

      • PiSowska gazetka reklamowa.

        • 3 10

    • Dokładnie. To typowy złom Pesy. To samo z SST kupionymi na PKM. Wieczna awaria. Zresztą Pesa ma w portfolio więcej złomu np. lokomotywy Gamma, którym zimą za zimno, a latem za gorąco. Już nie wspomnę o Darcie - polskie Pendolino w postaci starego Poloneza w TDI.

      • 24 6

    • (3)

      a to jest akurat kłamstwo, zmarnowałem parę minut na poklikanie w internecie i owszem te składy miał kilka "chorób wieku dziecięcego" ale już dawno je z tego wyleczono i są to bardzo dobre pociągi właśnie na kolej miejską

      • 6 13

      • (2)

        Poklikaj dokładniej. Zobacz na jakich pociągach jeżdżą ED 74 i jak często jedzie skład zastępczy (lokomotywa i wagony).
        ED 74 padają regularnie i nic się w tej kwestii nie zmieniło. Awaryjność to główny powód sprzedaży tych pociągów.

        • 12 2

        • nic nie pada (1)

          tylko ich zakup przez intercity był idiotyczny bo są to składy kolei podmiejskiej a nie międzymiastowej i mają mało toalet i siedzenia nieprzystosowane do kilkugodzinnego czasu podróży i właśnie dlatego i tylko dlatego je wycofano...

          • 6 5

          • A z Łodzi do Warszawy jedzie się 1h20

            To co tutaj trzeba dostosowywać, skoro to praktycznie tramwaj?

            • 2 0

  • przy okazji - nowe impulsy to porażka (13)

    1. Ciasno
    2. Kto wymyślił miejsce służbowe kierownika pociągu w przedziale pasażerskim? Facet musi się przeciskać przez tłum do drzwi, zameldować przez radio, wrócić pod kabinę maszynistów.

    • 111 7

    • trzeba było zaprojektować lepszy, i nie marudzić teraz

      • 3 46

    • ciasno? tego bym nie powiedział, ogólnie są bardzo fajne (1)

      ale miejsce kierownika pociągu jest tak absurdalne że nie mogłem uwierzyć w t co zobaczyłem, Dalej wydaje mi się że to wręcz niemożliwe :)

      • 38 4

      • Jeździsz tym w ogóle?

        • 4 2

    • w europie takie pociągi maja jednosobową obsługę (3)

      Po co kierownik pociągu? W tramwajach o podobnej długości ich niema, wystarczają lusterka wsteczne.

      • 26 6

      • Poucz mnię :P (2)

        Pokaż mi tramwaj o podobnej długości:P Widziałeś kiedyś przystanek tramwajowy na łuku???? Na SKM zdarzają się przystanki usytuowane na łukach gdzie lusterka wsteczne nie mają racji bytu... :P

        • 4 3

        • Combino Supra

          https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:Combino_Supra_2036_in_Budapest.JPG

          Co do kolei, to berliński S-bahn też nie ma kierowników pociągów. Tam gdzie peron jest w łuku (gdzie jest zła widoczność) jest dyżurny ruchu peronowy i to on zamyka zdalnie drzwi.

          • 5 0

        • ale nicka to se...

          Przystanek tramwajowy na łuku- pętle- Oliwa, Zaspa, trójkąt Brzeźno. A długość 64-150 m robi swoje. Nawet 3 wagony 105N to dopiero 40m.

          • 0 0

    • masakra jakaś (1)

      Pociągi Impuls są zbyt krótkie żeby puszczać je w godzinach szczytu tak jak ma to miejsce obecnie! Ludzie są ściśnięci jak śledzie już nie mówiąc o miejscach dla rowerzystów, które przy takiej ilości pasażerów nie mają nawet gdzie postawić rowerów. Zbliża się sezon letni a co za tym idzie napływ turystów, trzeba puszczać większe składy!!

      • 28 1

      • turystów no i rowerów.... Stare SKMki z przedziałami służbowymi, to w porównaniu z tą nową raj dla rowerów.

        • 1 0

    • Klaustrofobia wróciła . (1)

      Ciasne , ciemne i za krótkie. Przestrzeni jest o wiele mniej niż w starych , zmodernizowanych SKM-kach .Niedopuszczalne jest umieszczenie tandemowych miejsc ( zamiast vis a vis ) przy oknach przeznaczonych do ewakuacji .Skutecznie utrudniają ewentualne wyjście. Kto to dopuścił do ruchu ?

      • 21 2

      • To nie wina dopuszczajacych

        To wina SKM która zamówiła za krótkie składy. Ale skoro "mleko już się rozlało" to powinni je łączyć po dwa.

        • 3 0

    • przynajmniej widzi jaki jest syf.

      • 3 2

    • impuls do słupska

      Najbardziej podoba mi się to pełne napięcia wyczekiwanie tłumu ludzi, czy na stację Gdańsk przymorze (w kierunku do slupska) wjedzie o godz 16.11 cudowny impuls czy jednak jakikolwiek inny pociąg skm.... co wyłoni się zza zakrętu.... i to poczucie ulgi gdy jednak nie jest to ciasny i krotki impuls,to poruszenie wśród pasażerów..... bezcenne ;)

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane