• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy SKM wymaga zbyt wiele od kontrolerów biletów?

Krzysztof Koprowski
6 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Przez wiele lat kontrolą w pociągach SKM zajmowała się Renoma. Firma Rewizor wygrała ostatni przetarg, ale w kolejnym nie spełnia już wymagań SKM-ki. Przez wiele lat kontrolą w pociągach SKM zajmowała się Renoma. Firma Rewizor wygrała ostatni przetarg, ale w kolejnym nie spełnia już wymagań SKM-ki.

Zapisy przetargu na kontrolę biletów w SKM są zbyt wygórowane i ograniczają grono potencjalnych wykonawców zamówienia - tak uważa firma Rewizor, która w tym roku sprawdza bilety w trójmiejskich kolejkach. Złożyła już odwołanie wobec warunków nowego przetargu. SKM nie chce komentować sprawy.



Jak oceniasz pracę obecnych kontrolerów Rewizora i MKM w pociągach SKM?

W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o przetargu na kontrolę biletów w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej, połączoną ze wstępną windykacją należności. Zwycięska firma będzie świadczyła te usługi przez rok, z możliwością przedłużenia umowy na kolejne dwa lata.

Kontrola biletów będzie prowadzona we wszystkich pociągach SKM: zarówno na głównej linii, jak i w pojazdach kursujących po trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Obecnie kontrolą biletów zajmuje się konsorcjum firm Rewizor i Miejskiej Korporacji Komunikacji, które złożyło najkorzystniejszą ofertę w 2014 r. Swoje usługi wyceniło na 299 tys. 824 zł, podczas gdy konkurent i firma kontrolująca przez wiele lat bilety w SKM, czyli Renoma, zaoferowała 365 tys. 310 zł.

W kolejnym przetargu liczba firm zainteresowanych kontrolą może być jeszcze mniejsza. Zdaniem Rewizora, warunki przetargowe są wyśrubowane i pozwalają na start tylko jednej firmy - Renomy.

Jakie zapisy, zdaniem Rewizora, są nieodpowiednie? Przede wszystkim chodzi o kwotę zrealizowanego jednego zamówienia w ciągu ostatnich trzech lat. W ogłoszonym przetargu SKM wymaga, by oferent mógł się pochwalić zamówieniem o wartości co najmniej 3 mln zł od jednego zleceniodawcy (rok temu było to 1,5 mln zł). Jednocześnie nie dopuszcza się łączenia zamówień od kilku zleceniodawców.

Pracownicy firmy wybranej w przetargu zajmą się także kontrolą biletów w pociągach na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pracownicy firmy wybranej w przetargu zajmą się także kontrolą biletów w pociągach na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Ponadto wymaga się doświadczenia na kwotę 200 tys. zł w zakresie ewidencji i rozpatrywania reklamacji w imieniu zamawiającego, choć takiego warunku nie stawiają inni organizatorzy przewozów (w piśmie wymienia się przykłady z Gdańska, Olsztyna czy Radomia) czy nadmiernego - zdaniem firmy Rewizor - wskaźnika zatrudnienia pracowników w oparciu o umowę o pracę.

Wątpliwości Rewizora budzą też opłaty karne, w tym opłata za rozwiązanie umowy z winy leżącej po stronie wykonawcy (500 tys. zł) czy wspomniana już możliwość przedłużenia umowy o kolejne 24 miesiące.

- Analiza przeprowadzonych w Polsce przetargów uprawnia do sformułowania tezy, że jedynym na polskim rynku wykonawcą mogącym obecnie samodzielnie spełnić warunki SKM są Zakłady Wielobranżowe Renoma sp. z o.o. z siedzibą w Sopocie - przekonują w piśmie do Krajowej Izby Odwoławczej pełnomocnicy firmy Rewizor.
Pełna lista zarzutów wobec zapisów przetargu Szybkiej Kolei Miejskiej znajduje się w odwołaniu do KIO, które prezentujemy poniżej. Zgodnie z procedurami, Izba Odwoławcza będzie miała 15 dni na ustosunkowanie się do zgłoszonych uwag.

Odwołanie od przetargu na kontrolę biletów w pociągach SKM from Trojmiasto.pl


Firma Rewizor, poza poinformowaniem mediów o złożonym odwołaniu, nie chce na razie komentować sprawy.

Poprosiliśmy o wypowiedź SKM, ale także ta firma nie chce komentować odwołania do czasu jego rozpatrzenia przez Krajową Izbę Odwoławczą.

Miejsca

Opinie (164) 1 zablokowana

  • i dobrze (13)

    Nigdy problemów z renoma nie mialem, a ponadto potrafią sobie poradzić z agresywnymi, czy nachalnymi gapowiczami.

    • 47 200

    • Akurat (2)

      Renoma to chamy i prostaki, dresiarze przebrani w sztruks. Rozpoznać ich można na kilometr - tępe, łyse karki, co meneli i kiboli omijali szerokim łukiem, czepiające się tylko babć i studenciaków. Zawsze miałem bilet i nigdy nie odczułem kultury od tych typków. Każdego traktują jak potencjalnego złodzieja. Taka firma nie powinna istnieć w normalnym kraju - to są przestępcy.

      • 108 23

      • I dobrze, od studenciaka kasę można mieć nawet od ręki. Od menela koszt ściągania często jest większy niż sam mandat.

        • 8 37

      • Przestepcy?

        • 5 1

    • potwierdzam nigdy nie miałem problemu z Renomą ani też nie zauważyłem żadnego negatywnego zachowania podczas ich pracy w KM (1)

      • 11 45

      • Może dlatego, że nie jezdziles skm

        Zapomniałem prezes renomę jeździ autem.

        • 18 3

    • O prezes Renomę się wypowiedział

      Albo skm nie jezdziles

      • 15 0

    • zgadzam się (3)

      Wsiadając do wagonu byłem w trakcie kupowania biletu przez skycasch i kontroler wyrwał mi telefon znienacka i bardzo cwaniacko sie zachowywał. Nie pozwolił mi kupić biletu. Reklamowałem całą sprawę i załączałem opisy świadków (nieznajomych ludzi) ale i tak WYŁUDZILI odemnie pieniądze za rzekomy przejazd bez biletu. Skandaliczna firma!!

      • 22 5

      • Pewnie biedny student w sopocie o 2 w nocy??

        • 4 16

      • Panie Michale, gratuluję odwagi cywilnej, graniczącej z brawurą i szaleństwem (1)

        Właśnie o takich jak Pan napisałem przed chwilą odpowiadając "dancingowiczowi".

        Taryfa jest idiotyczna, narzuca durne formy sprzedaży, wynika z dogłębnej pogiętości całego systemu, patologiczne zachowanie kontrolera jest tylko rezultatem, a nie przyczyną Pana przygody. Gdyby kupował Pan ten bilet w Warszawie, używając mPay, zajęło by to poniżej sekundy, a nawet najbardziej buracki kontroler nie miał by potrzeby dokazywać w ten sposób, przewoźnik by zarobił więcej, pasażerowie byli by zadowoleni i częściej zostawiali samochody w garażach, wszyscy byli by zadowoleni. Niestety, żyjemy w trUjmieście. To bagno.

        • 9 2

        • Rewizor to bydło

          Renoma jaka jest taka jest ale bardziej normalni

          • 1 16

    • ADIDAS (1)

      Pan kontroler ma fajne buty adidas marathon.
      nigdzie nie można ich kupić.
      czy pan kontroler chce może sprzedać swoje używane buty? Chętnie odkupię :)
      a jaki nr buta?

      • 3 2

      • MAIL

        Dzięki za "plus", ale lepiej wpisz maila, jeśli jesteś chętny na sprzedaż swoich butów, a ja odezwę się :)

        • 0 0

    • Buty

      Od fajnych facetów mogę odkupić ich używane buty.
      chętnie eleganckie, ale i sportowe też.
      im większy nr buta tym lepsze. Każdą ofertę rozważę.
      taki fetysz :) sneakers :)

      • 0 2

  • A czy ja zbyt wiele wymagam płacąc 3 zł (4)

    i jechać ze śmierdzielami palaczami którym z paszczy zionie koniem? O menelach już wszystko było powiedziane.

    • 156 13

    • Wali strasznie (2)

      A którą częścią zionie??? Ja mam czasem wrażenie, że zadnią.

      • 24 1

      • (1)

        I jedną i drugą najczęściej.

        • 16 1

        • strach z takim w dyskurs się wdać

          bo cie obornikiem ochlapie jak zacznie mówić

          • 13 0

    • Nie wspomnę o braku kibelka na trasie...

      • 6 4

  • Rewizor miał przegrać ostatni przetarg, więc teraz w ogóle go nie dopuszczą.

    • 103 3

  • Jak w NIK potrafią ustawić przetarg pod konkretny model samochodu (2)

    to co się dziwicie SKM-ce że ustawia przetarg konkretną firmę. W tym przypadku Renomę.
    Mnie bardziej interesuje dlaczego...

    • 123 3

    • (1)

      Kolega z rodziny albo członek rodziny. Firma musi wspierać rodzinny interes.

      • 38 1

      • No i tak jest towarzysze.

        Renoma musi wygrać.

        • 3 0

  • Zrobic bramki z czytnikami biletow jak w metrze w Londynie (12)

    postawic dwie osoby obok zeby patrzyly, czy nikt nie skacze przez bramki + kamerki i po sprawie. Dodatkowe miejca pracy, a gapowiczow ubedzie.

    • 138 9

    • (5)

      A co zrobić z płatnościami przez telefon komórkowy? Co zrobić z niepełnosprawnymi lub pasażerami z dużym bagażem (typu rower)? Skończy się jak w Wawie, gdzie są darmowe przepustki, z których korzystają gapowicze.

      • 4 16

      • Dlatego zaproponowalem postawienie dwoch osob, ktore moglbyby monitorowac sytuacje (4)

        Dla niepelnosprawnych osob jest szersza bramka, przez ktora spokojnie moze przejechac wozek inwaliczki, podobnie z tego przejscia moga korzystac rodziny z dziecmi w wozkach lub podrozni z wiekszym bagazem.

        • 22 2

        • (1)

          Jaki wózek? :D :D :D :D

          • 1 7

          • Literowka! :)

            • 8 0

        • (1)

          Czyli zamiast kontrolerów w pociągach chcesz zatrudnić po dwie osoby na każde wejście na każdy przystanek, żeby w razie czego sprawdzały bilety?

          Pomijając już to, że na wielu stacjach trudno byłoby uniknąć ludzi wchodzących na peron naokoło i bardzo prawdopodobne kolejki przy tych bramkach, to jest to rozwiązanie znacznie bardziej kosztowne od obecnego. Jedyny plus, to większy procent sprawdzonych biletów (co obecnie można poprawić zwiększając częstotliwość kontroli), ale system i tak nie byłby szczelny bez zmian w układzie samych peronów.

          Należy też pamiętać o tym, że czasem z powodu awarii czy remontów pociągi dalekobieżne podjeżdżają na perony SKM i odwrotnie. Przy systemie proponowanych bramek powstałoby potężne zamieszanie, bo bilety na pociągi dalekobieżne nie byłyby kompatybilne z bramkami.

          W metrze to działa, bo:
          a) nie da się ominąć bramek
          b) po torach metra nie jeżdżą inne pociągi.

          • 6 1

          • Ostatnio miałem przyjemność być w Mediolanie i tam nawet na zapyziałej stacyjce poza strefą miejską były bramki + jeden pracownik. Tory oczywiście biegły już na powierzchni. Jak widać może to działać.

            • 3 0

    • (1)

      Dokladnie jestem za! W londynie nikt na gape nie pojedzie.

      • 15 3

      • bzdura...skaczących przez bramki lub wchodzących podwójnie przez kołowrotek po włożeniu 1 biletu całe mnóstwo

        • 4 3

    • w Londynie dotyczy to metra... w przypadku naszej SKMki trzeba by było ogrodzic perony ... (1)

      • 7 0

      • Ogolnie dotyczy to wszystkiego

        autobusy i overgound takze jest objety. Pociagie rgionalne nawet.

        Ja jednak uwazam, ze to nie jest idealny system. Bardzo drogi w utrzymaniu. Na takiej stacji Gdynia Grabowek przez 16h dziennie musialby stac jakis konktoler... Gdzie tu oszczednosc? Taniej jest jesli 10% ludzi jedzie bez biletu.

        Tu nalezy isc w strone innego rozwiazania: latwosc zakupu biletu, polepszenie oferty calej komunikacji publicznej jako jednego organizmu (jeden bilet, dopasowany rozklad, itp.)

        • 0 0

    • i bramki bedzie robil qmak, ktore przez 5 kolejnych lat nie beda dzialac. przeciez nie mozna kupic gotowego rozwiazania za granica bo my przeciez jestesmy zawsze najmadrzejsci.

      • 4 0

    • Co tam bramki. Metro zrobić jak w Londynie :)))

      • 5 0

  • Ktoś

    Dostał w łapę.. znowu.

    • 59 4

  • Gratuluję prawnika, tak ładnie wkopać klienta (6)

    W treści uzasadnienia jest napisane, że zakres obowiązków kontrolerów zarówno w przypadku umowy cywilnoprawnej, jak i w przypadku umowy o pracę będzie identyczny. Miód malina.

    W tej sytuacji na gruncie prawa pracy oznacza to uznanie powstania stosunku pracy, czyli na bazie tego pisma każdy kontroler zatrudniony na umowę o dzieło/zlecenie może wystąpić do sądu pracy o ustalenie stosunku pracy ze wszystkimi tego konsekwencjami. Przecież zleceniodawca sam ustami swojego pełnomocnika poświadczył, że wykonują tak naprawdę pracę w rozumieniu kodeksu pracy ;) Takie tam. Minusujcie.

    Zdecydowanie jestem za wymogiem umowy o pracę, _praca_ kontrolera jest zbyt niebezpieczna, a tak chociaż renta wypadkowa będzie w razie czego.

    • 132 6

    • (5)

      Praca kontrolera jest przede wszystkim ŻEROWANIEM. Lepiej by tych wszystkich kontrolerów zatrudnić jako KONDUKTORÓW i niech bilety sprzedają ludziom (tym, którzy zapomnieli oraz tym którzy świadomie jadą bez).

      • 13 32

      • Rozumiem, że ty podatków nie płacisz i ciebie gapowicze nie okradają? (4)

        • 19 0

        • on jest uczciwy tylko wykorzystuje istniejące możliwości

          • 6 2

        • (1)

          Chyba napisał wyraźnie, że mają być konduktorzy zamiast kontrolerów... SKM ma funkcjonować z mandatów czy z biletów? Też uważam że celem powinno być sprzedanie biletu każdemu podróżnemu, a nie karanie ludzi za ich brak. Kara owszem, ale dopiero przy zdecydowanym (czynnym) sprzeciwie zakupu biletu.

          • 5 3

          • Mogło by to zadziałać tylko i wyłącznie jeżeli w każdym przedziale byłby konduktor przez cały czas. Trzeba było by dodatkowo na jeden pociąg zatrudnić ok.10 konduktorów. Dla SKM wzrost kosztów byłby znaczący, a w wyniku tego ceny bilety poszły by w górę.
            W innym przypadku nawet jeżeli byłby jeden konduktor na cały pociąg (przeważnie dwa składy) nie ogarnął by tego, a wszyscy ludzie jeździli by bez biletu licząc że konduktor nie zdąży do nich podejść. Wszak żadnej kary nie ma być za brak biletu a to przecież wina konduktora że nie zdążył podejść?

            • 4 2

        • :)

          zgadza sie nie płace podatków i nikt mnie nie okrada :) za to ja okradam wszystkich nie placac podatkow, bo nie mam takiej potrzeby :) zaplacicie za mnie i tak, podatki to zło i głupota...

          • 0 0

  • (1)

    O ile jestem w stanie zrozumieć intencje zamawiającego dot. takich kryteriów jak wskaźnik osób zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę, czy kar związanych z rozwiązaniem umowy z winy wykonawcy to nie widzę uzasadnienia dla pozostałych warunków, które przecież nie zostały postawione przy okazji wcześniejszego przetargu i mają jedynie za zadanie wykluczyć z postępowania konkurencje Renomy.

    Jeżeli okaże się, że warunki przetargu naruszają, w sposób rażący ustawę PZP, to z automatu do biur SKM powinno wjechać CBA.

    • 65 2

    • Tylko że CBA też jest skorumpowane.8 lat rządów platformy zrobiło z tej jednostki burdel

      • 6 3

  • Kontrolerzy powinni byc bardziej schludnie i eleganco ubrani i powinni nosic kapelusze! (15)

    Powinni byc ubrani w mundury , krawat , kapelusze lub eleganckie cylindry i wypastowane buty a nie jakies adidaski wioskowe. Mundury musza miec i spodnie zaprasowane na kant, moze tez jakis perfum powinno skm stworzyc na potrzeby sluzb ! Mezczyzna bez kapelusza na glowie to dziad . taka mam koncepcje

    • 89 19

    • (4)

      A dres to nie jest schludnie i eleganko?? Wymagania przetargu są zawyżone!!
      "Powinni posługiwać się poprawną polszczyzną" Wymagania przetargu są zawyżone!!

      • 5 13

      • dres nosza zule i menelnia (3)

        dres jest do prac w ogrodzie a nie do chodzenia w nim po miescie. Dres to ubranie na zawody sportowe lub do prac porzadkowych. Tylko prostak nosi dres na codzien

        • 22 6

        • Moja kochanka.... (2)

          Moja Kochanka ma własnie takiego męża, w dresie na codzień, chodzącego na mecze i drącego japę z wulgaryzmami. Wydaje mu się, że jest fajny i do tego niby sportowiec bo chodzi na mecze, pije piwo i zna kilka nazwisk z "murawy".
          Ona przychodzi do mnie i ubieramy sie w dres wówczas kiedy jedziemy razem do trening.

          • 19 3

          • slaby masz gust, skoro zadajesz sie z taka kobieta

            jestes pewien, ze jestes jedynym kochankiem. Dresik sobie pouzywa, a potem ona przychodzi do ciebie... Wiesz chociaz czy wczesniej wezmie prysznic i umyje zeby po lodziku... ?

            • 17 2

          • Nie rozbijaj

            czyjegoś małżeństwa!

            • 0 0

    • wg mnie wszelcy kontrolerzy powinni być widoczni i jednkowo ubrani (4)

      może niekoniecznie mundur ale widoczne, jednakowe ubranie dla wszystkich tak żeby było z daleka widać że są to kontrolerzy.
      Nie mam nic przeciw kontrolowaniu biletów, jestem za pełną jawnością. Żeby było widać, tak jak tradycyjnego konduktora w pociągu albo celnika na przejściu granicznym.
      Podobnie z policją, niech jeżdżą ile chcą i gdzie chcą pod jednym warunkiem - w mundurach, w OZNAKOWANYCH radiowozach. Ma być ich widać z daleka - oto jedzie POLICJA, a nie tak jak teraz gdy kamuflują się w cywilnych samochodach

      • 18 8

      • Teraz weź głęboki oddech i napisz dlaczego mają być tak ubrani. (3)

        • 5 9

        • dlatego, że tak jest przyjete w wielu normalnych krajach

          Gdzie przyjmuje się zasadę, że jedzie normalny obywatel a nie oszust więc kontrola jeśli już ma być to musi być właśnie jak najbardziej oficjalna, widoczna z daleka.
          Tymczasem w Polsce w wielu takich dziedzinach panuje to milicyjno-konfidencke podejście polegające na tajniakach wmieszanych w tłum (kontrolerzy czy też cywilne samochody policji).
          Jeśli tego nie rozumiesz to dalsza dyskusja nie ma sensu

          • 14 3

        • Schludny ubior tzw. garnitur swiadczy o prestizu i to reklama kultury . (1)

          Nie wiedziec czemu dzis ludzie nie chodza w garniturach . Poziom kraju rowniez charakteryzuje sie schludnoscia, elegancja i pewnym prestizem . Garnitur i mundur wzbudza szacunek . Ktos obdarty w dresie nigdy nie wzbudzi szacunku . Jak mamy podnosic prestiz Polski to musimy tez to wyrazac sobą , swoja czystoscia , swiezoscia , eleganckim zapachem , garniturem , krawatem i pozytywnym nastawieniem. Znacznie przyjemniej byloby widziec eleganckich mezczyzn w garniturze i krawacie ktorzy sprawdzaja bilety bo oni sami by czuli ze sa bardziej szanowani i wypelniaja misje a nie tylko byle robote.

          • 12 2

          • może być dres byle kapelusz był

            • 5 1

    • Na lato kapelusze słomkowe a na zimę (1)

      z nutrii

      • 11 0

      • albo ze srutrii

        • 0 1

    • LAMPAS! to jest najważniejsze (1)

      • 3 0

      • lampas po sam pas!

        • 3 0

    • zeby bylo ich widac z daleka??wlasnie nie.powinni byc ubrani

      normalnie jak szary normalny czlowiek i z nienacka prosic o bilet.o 100% wieksza efektywnosc

      • 1 0

  • komunikacja powinna (22)

    Komunikacja powinna być darmowa, sam kolportaż biletów i utrzymanie firmy kontrolującej jest za drogi. Ile w tedy by się zmniejszyły korki w mieście i jakie powietrze -same plusy.

    • 55 26

    • (3)

      Jakoś w wielu miastach się to nie sprawdziło, a komunikacją zaczęła jeździć menelnia, co jeszcze bardziej odstraszyło pasażerów i kierowców od komunikacji.

      • 19 5

      • (2)

        a teraz bezdomniaczki, rumunscy Cyganie, bezrobotni to unikaja jeżdzenia S.K.M bo ich nie stać na bilet ...

        niektórzy to mają poczucie humoru

        • 6 0

        • (1)

          cyganów i innych imigrantów wystarczy grzecznie odesłać tam skąd przyjechali. Z pełną kulturą, w krawacie i rękawiczkach, ale won. Wtedy nie trzeba będzie ich "odstraszać" cenami biletów.

          • 2 2

          • za tępy, nie zrozumiał

            • 0 0

    • nie ma czegos takiego jak '' darmowe '' (4)

      pensje kto i z czego zaplaci kolejarzom ,motorniczym , kierowcom autobusow czy za co zrobia remonty ? . Ty tez pracujesz za darmo ? bo jak cos ma byc darmo to przestan brac pensje . Moze byc taniej ale nie darmo. Darmo nic nie jest bo ktos inny wtedy zaplaci za to ze ty bys jechal bez oplat lecz to iluzja a nie darmo. Zloz projekt i pokaz jak kierowca autobusu komunikacji miejskiej ma jezdzic bez\ pobierania pensji bo jak darmo to darmo. Tylko nie pisz ze cos tam sros tam.

      • 23 11

      • (3)

        i juz cie 1 deb... zminusowal ktory nie jest w stanie pojac ze darmowe to z podatkow..

        • 16 5

        • darmo to nie jest absolutnie z podatkow gdyz wtedy nie jest darmo. (2)

          sam napisales '' darmo '' a teraz bredzisz ze z podatkow czyli to nie zadne darmo. Darmo nie moze byc finansowane w zaden sposob bo skoro finansuja to podatki to tez juz nie jest darmo lecz placa podatnicy. Darmo to darmo i wtedy ni ty ani ludzie prowadzacy komunikacje nie pobieraja zadnych pensji . Ty raczej jak widac nie umiesz czegos pojac lecz to pewnie przez wyprany mozg przez socjalistow i lewakow juz nie myslisz samodzielnie.

          • 5 5

          • czytaj ze zrozumieniem zamiast wszedzie wypatrywac lewakow i socjalistow...

            • 4 0

          • A nie pomyślałeś

            Nie pomyślałeś że komunikacja miejska jest dotowana i utrzymanie biletów i kontrolerów jest tylko zbędnym kosztem. Nie można z drugie strony dopuścić aby tylko autobusy i tramwaje były "Darmowe" musiała by to być cała komunikacja. Z innej strony po co płacić podatek w paliwie jak można komunikacją szybciej i zdrowiej dla mieszkańców. Masz samochód płacisz podatek w paliwie, jeździsz komunikacją i tak ściągają z Ciebie podatki. Miasto nie będzie wydawało pieniędzy na ochronę środowiska jak np. na wysokie dotacje dla ludzi zmieniających ogrzewanie na gazowe bo nie będzie smogu. pieniądze nie biorą się z znikąd ale można inaczej nimi gospodarować. Jeżeli myślisz że opłaca się utrzymywać cały mechanizm związany z utrzymaniem opłat to raczej jesteś w błędzie.

            • 2 2

    • (11)

      a z jakiej paki mam placic w podatkach za podrozowanie obcych mi osob,jezdze swoim autem albo rowerem a na skm czy tramwajami tylko okazjonalnie w drodze na mecz lub czasami na impreze jak nie chce sie na taryfe czekac.

      • 8 5

      • (7)

        Już teraz płacisz za to w podatkach, bo do SKM, ZTM, itp. dokładają miasta i samorządy.
        Należałoby policzyć czy warto dołożyć nieco więcej do bezpłatnej komunikacji publicznej zyskując na likwidacji kosztów biletów (sprzedaży i kontroli) i ponadto oszczędzając ogromne pieniądze na infrastrukturze (koszt rozbudowy dróg), dzięki przesunięciu ruchu z komunikacji prywatnej do publicznej.

        • 5 1

        • (3)

          Nikt ci się nei przesiądzie do zbiorkomu tylko dlatego, że będzie darmowy! Efekt będzie odwrotny, bo zacznie się utożsamiać ze środkiem lokomocji dla ofiar finansowych. Dzisiaj różnica między ceną km przejazdu autem i komunikacją już jest niezwykle atrakcyjna, a i tak wielu wybiera auto. Prędzej należy iść w kierunku podwyżki cen za auto lub/i przyspieszenia przejazdu komunikacją.

          • 1 6

          • cena paliw jest taka sama w gdańsku i w warszawie
            a cena przejazdu komunikacją publiczną rozna

            choć porównać cen komunikacji łatwo się nie da, bo żłoby od taryf bardzo dbają, żeby tak było, wielu mowi ze tam drozej a tu taniej

            mimo że pod paru względami u nas komunikacja jest tańsza, a w wawie powinno bardziej sie oplacac jezdzic komunikacja publiczna, korki w wawie dowodza, ze ludzie nie dadza sie tak latwo wkrecic

            bo jak kto ma już samochod, zaplacil juz ubezpieczenie, garaż, przeglad, to musi mu sie zwrocic. komunikacja musiala by byc 5 x tansza niz jazda samochodem, zeby sie oplacala, mimo tych juz poniesionych oplat

            • 0 0

          • Różnica w cenie? Na korzyść auta!! W 2 osoby taniej jest po Trójmieście autem niż zbiorkomem. A jak samochodem jadą 3-4 osoby? I to się powinno zmienić - bilety powinny kosztować symbolicznie (ale wtedy szkoda papieru), albo od razu bezpłatną wprowadzić. Bezpłatna to nie darmowa. Jest z podatków. Najbliższe miasto posiadające bezpłatną komunikację miejską jest Kościerzyna.

            • 0 0

          • Jest atrakcyjna??? To ja chyba się upewnie czy moje auto nie jest przypadkiem na powietrze zasilane bo jest tak atrakcyjne w porownaniu z skm! Placac za skm do (1 kurs do pracy) to 5.60! Dziennie ponad 10 zeta. Wybacz ale dzielac roczny koszt jaki generuje moje auto, naprawy, tankowanie etc przez sama tylko ilosc dni roboczych to dniowka wychodzi o niebo atrakcyjniejsza niz przejazdy syfiastym skm.

            • 0 0

        • na drogi tez placa ludzie, ktorzy nie maja samochodow (1)

          • 6 0

          • A na szkoły płacą ludzie, którzy nie mają dzieci. I co z tego?

            • 3 0

        • owszem place co nie znaczy ze mi sie to podoba ale akceptuje fakt ze nie mam na to wplywu i ze to moja drobna cegielka dla ,,wspolnego dobra''ale juz nie akceptuje pelnego sponsoringu.

          • 0 0

      • A ja płacę za drogi (1)

        "Którymi ty jeździsz a ja nie". Pomyśl zanim użyjesz takich argumentów

        • 4 3

        • ale chodzisz chodnikami zbudowanymi wzdluz tych drog albo kom.miejska ktora sie po tych drogach porusza,ja po torach ani obok nich nie laze swoim autem tez po nich nie jezdze.

          • 3 1

      • a nie było

        A nie było by Tobie przyjemnie pojechać w 5 minut zamiast stać 30 minut w korku, skoro kilka osób przesiądzie się na autobus lub SKM

        • 3 0

    • BUTY TEGO KONTROLERA

      PODOBAJĄ MI SIĘ TE BUTY KONTROLERA NA FOTO. ADIDAS MARATHON.
      NIGDZIE NIE MOŻNA ICH KUPIĆ. MOŻE PAN KONTROLER CHCIAŁBY MI JE ODSPRZEDAĆ, SWOJE UŻYWANE?

      CHĘTNIE ODKUPIĘ OD FAJNYCH FACETÓW FAJNE UŻYWANE BUTY :)
      TAKI FETYSZ :) SNEAKERS :)
      NAJBARDZIEJ LUBIĘ ELEGANCKIE, ALE SPORTOWE TEZ MOGĄ BYĆ.
      IM WIĘKSZE TYM LEPSZE, ALE KAŻDĄ PROPOZYCJĘ ROZWAŻĘ :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane