• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy wycieczkowce utkną na Motławie do końca maja?

Katarzyna Moritz
9 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

W związku z budową nowego nabrzeża wokół Wyspy Spichrzów, w nurt Motławy wbijane są m.in. stalowe ścianki. Robi to stojąca na pontonie maszyna, a sam ponton cumowany jest do pali, które wbito w dno rzeki.



Stalowe pale pojawiły się w części toru wodnego na Motławie. Jeśli pozostaną tam do maja, mogą zablokować białą flotę, która chciałaby już wtedy zacząć wozić turystów.



Plan przebudowy Wyspy Spichrzów. Plan przebudowy Wyspy Spichrzów.
Długo wyczekiwane prace związane z budową nowych nabrzeży wokół Wyspy Spichrzów ruszyły na początku lutego. Zaczęło się od przeczesywania dna kanału w poszukiwaniu ewentualnych niewybuchów. W marcu do Gdańska dotarły 17-metrowe stalowe profile, z których firma Energopol Szczecin rozpoczęła budowę wokół wyspy tzw. ścianki Larsena.

Niestety, trwające prace dość mocno utrudniają poruszanie się statków po tym fragmencie Motławy. Do budowy ścianki Larsena potrzebny jest bowiem kafar umieszczony na pontonie. By ustabilizować taki ponton-barkę, trzeba go odpowiednio zacumować. Właśnie w tym celu wbito w nurt Motławy około 10 stalowych pali, czyli tzw. dalb.

Czy odbudowa i remont nabrzeży uatrakcyjni Gdańsk?

- Dalby są niezbędne do dokończenia prac kafarowych związanych z postawieniem ścianki Larsena. Zakładamy, że te prace zakończymy najpóźniej do końca maja. Będziemy w tej sprawie jeszcze rozmawiać z zainteresowanymi - przekonuje Bartosz Michalski, kierownik budowy z firmy Energopol Szczecin.

Sęk w tym, że pale zajmują część toru wodnego, z którego korzystają statki białej floty.

- Pale są postawione bezmyślnie i w obecnym płożeniu uniemożliwiają nam manewrowanie statkami oraz żeglugę - denerwuje się Jerzy Latała, prezes Żeglugi Gdańskiej, której flota od lat cumuje na Motławie. - W kontekście ruszającego niebawem sezonu urlopowego to dla nas wielki problem. Planowaliśmy ruszyć z rejsami najpóźniej pod koniec kwietnia, w długi weekend. Tymczasem nie skoordynowano terminów remontu z okresem sezonu żeglugowego.

Czytaj też:Mariny za unijne pieniądze bez zysków i bez operatora.

Według opinii prawnej, jaką dysponuje Żegluga Gdańska, zgodnie z ustawą o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, wbicie dalb na Motławie było bezprawne. Ustawa mówi, że wznoszenie wszelkich obiektów, choćby czasowych, na obszarach morskich wód wewnętrznych, do których należy ten odcinek Motławy, wymaga pozwolenia ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską. Chodzi tu o obszary nieobjęte uchwalonymi, miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego.

Pracami zaniepokojony jest też Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, który zarządza mariną żeglarską przy ul. Szafarnia. Obecne dalby na razie nie przeszkadzają żeglarzom, ale podobne do nich mają pojawić się także na Nowej Motławie. Zgoda na posadowienie tych pali wydana przez Urząd Morski w Gdyni minęła 29 marca, ale prace są opóźnione o dwa miesiące. Ich pojawienie się mogłoby sparaliżować funkcjonowanie mariny, do której niedługo przypłyną pierwsze jachty, które mają zagwarantowane miejsca do cumowania.

Czytaj też: Nabrzeża Motławy zmienią się w bulwary.

- Spotkaliśmy się w tej sprawie z wykonawcą, planowane jest też kolejne w tym tygodniu. Przekonywaliśmy go, by jak najszybciej udostępnił tor wodny. Sugerowaliśmy, by od strony mariny tor był maksymalnie ograniczony o 10 m. To umożliwiłoby nam funkcjonowanie przystani. Natomiast w uzgodnieniu z Urzędem Morskim sugerujemy, by po 26 kwietnia przy Zielonym Moście były nie więcej niż trzy pale, w odległości do 10 m między nimi, o łącznym rozstawie do 20 m - tłumaczy Leszek Paszkowski, dyrektor gdańskiego MOSiR-u.

Przypomnijmy: wokół Wyspy Spichrzów budowane jest nowe nabrzeże. Od strony Żurawia, będzie ono miało konstrukcję żelbetową, obłożoną drewnem dębowym. Pojawią się tam dwa pomosty, przy których będą mogły cumować niewielkie jednostki. Oprócz tego pojawi się pomost zasadniczy na wysokości 2,5 m z odbojnicami, gdzie będą mogły cumować większe statki. Staną tam też ławeczki, oświetlenie, oraz powstanie trakt spacerowy wokół całej wyspy. Nabrzeże od strony mariny będzie obłożone cegłą klinkierową.

Prace związane z przebudową nabrzeży mają się zakończyć pod koniec listopada. Firma Energopol-Szczecin swoje usługi wyceniła na ponad 23 mln zł.

Miejsca

Opinie (59) 2 zablokowane

  • "wycieczkowce' to brzmi dumnie, (9)

    raczej stare łajby z lat 50-tych poprzedniego wieku.

    • 134 19

    • Sam jesteś "stara łajba"! (3)

      Posiadasz chociaż porządny ponton?
      Statki buduje się na wiele lat, to nie są jednorazówki na 3 sezony. Poza tym, one pływając zarabiają, a właściciel płaci podatki. Pewnie wolałbyś patrzeć na nowe jednostki, bo na wejście na ich pokład nie byłoby Cię stać. I w głębokim poważaniu masz to, że właścicielem tych "strych łajb" jest Polak, pracuje w Polsce, tu płaci podatki, daje pracę innym, itd.
      Następnym razem pomyśl dwa razy, zanim coś napiszesz.

      • 23 9

      • Właścicielem jest Polak, który dostał ta firme za przysłowiową złotówkę za czasów Płarzyńskiego. Ot i cała prawda o zarabianiu

        • 6 5

      • Statki się gruntownie modernizuje po kilkudziesięciu latach użytkowania.

        A tam wszystko jak w skansenie.

        • 3 1

      • człowieku przeciez kazdy trzezwy Ci to powie ,ze Latał to przekrętacz jakich mało i wyzyskiwacz pracowników, wiem to z pierwszej ręki i znam nieco jego tzw.życiorys

        • 0 0

    • Nie tylko stare statki (3)

      Ktoś na początku napisał że statki to starocie z lat pięćdziesiątych. Bądźmy uczciwi. Katamarany pochodzą z połowy lat osiemdziesiątych i jest to nowoczesna i sprawdzona konstrukcja. mają więc po 25-28 lat... Jak na statek nie jest to zły wiek, statki nie starzeją się tak jak samochody...

      • 14 1

      • Pewnie jakiś zakompleksiony golfiarz dał Ci minusa (2)

        • 6 0

        • (1)

          Odpowiednio utrzymany i modernizowany statek może pracować nawet 70 lat.

          • 1 0

          • Tylko trzeba przeprowadzać remonty i modernizację.

            A tam wszystko jest takie jak pół wieku temu.
            Cały czas te same drewniane ławeczki.

            • 0 0

    • Czepiasz się. Agat, Opal i Rubin to kultowe jednostki, które dały wile radości mieszkańcom i turystom. I oby tak pozostało.

      • 2 0

  • fajna atrakcja

    • 11 5

  • Chyba złom

    • 23 11

  • kiedyś trzeba to zrobić

    nie marudzić

    • 45 12

  • Ale mnie zalatwili !!! Chcialem tym statkiem zabrac zone w podroz poslubną ! i co teraz ? (10)

    Teresa !!!!!! Przepraszam cie ale pale nam zablokowaly podroz poslubna statkiem ! Kocham cie ! Pojedziemy jak co roku do lasu pod namiot . Twoj na zawsze Bogdan !

    • 114 12

    • usmialem sie jak kon -.-

      • 13 4

    • Boguś, czemu smutasy walą Ci minusy ?! Przecież chciałeś dobrze !

      Pewnie nigdy nie byli zakochani :-(

      • 29 2

    • suche jak naplet wielbłąda (3)

      • 5 16

      • a ty skad wiesz ze wielblad ma suchy naplet ? (2)

        To ty Ryszard ? zawsze lubiles chodzic bardziej do zoo niz do Ireny. Dzis wiem dlaczego !

        • 34 3

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

        • ..

          to jest git:-)))

          • 0 1

    • Jak już jesteśmy w temacie pali, to... (2)

      ...dobrze Tereskę nabij, jak już będziecie pod tym namiotem.

      • 18 2

      • to trochę smutne (1)

        odpowiadać na własne posty

        • 3 0

        • ano... samotność boliiii

          • 2 0

    • Bogdan jak jedziesz pod namiot...

      ..to kup w kiosku Ruchu ,,Erosy,,.

      • 2 1

  • Ot, życie w wielkim mieście. Ciągle włazimy sobie wszyscy w drogę. Normalna rzecz.

    Trzeba się tylko szanować, rozmawiać i rozwiązywać problemy. Pzdr.

    • 33 3

  • W końcu coś tam robią. Statki mogą cumować trochę wcześniej np przy Kubickim.

    • 28 8

  • no i

    statki które obok statków nie cumowały!!!złom i tyle w temacie...

    • 11 8

  • ***

    proponuje zmienić nazwe na Sołdek 2 itd...
    bo zostaną pewnie na lata...

    • 12 4

  • Brakuje wam dobrych sterników? (2)

    Nie w tak wąskie przesmyki wpływają stateczki wycieczkowe w Amsterdamie i na Kanale Elbląskim.Ale marudzenie,jak zwykle ma pierwszeństwo.

    • 27 11

    • Szczególnie tej szerokości co Szafir czy Agat...

      Zastanów się zanim coś palniesz.

      • 6 1

    • HAHAHAHA

      Ale ty jesteś śmiesznym hejterem. Nie znasz się, nie weisz o co chodzi ale i tak musisz gnoić, bo zazdrościsz, ze ktoś zarabia a Ty nie.

      Śmieszny jesteś i reszta hejterów, gdyby nie wy, zanudziłbym się czytając komentarze

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane