• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy zmiana drogowskazów ułatwi poruszanie się po Trójmieście?

Maciej Naskręt
2 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nowe drogowskazy na ulicach Gdańska mają zniechęcać do jazdy w kierunku Gdyni przez miasto. Nowe drogowskazy na ulicach Gdańska mają zniechęcać do jazdy w kierunku Gdyni przez miasto.

Gdańsk postanowił zmienić drogowskazy umieszczane nad głównymi arteriami. Wymienionych zostanie kilkadziesiąt tablic. Prace pochłoną w sumie 1,2 mln zł.



Nowe korytarze tranzytowe, zmienione oznakowanie i jego elementy nośne, odświeżone grafiki i stylistyka, łącznie kilkadziesiąt znaków do wymiany. Tak wyglądał będzie powstający właśnie nowy system drogowskazowy dla Miasta Gdańska. - To nasz autorski projekt - wyjaśnia dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Mieczysław Kotłowski.

Zarząd Dróg i Zieleni zaczął dostrzegać potrzebę jego stworzenia już jakiś czas temu. Powstawały nowe inwestycje, a wraz z nimi oznakowanie - wyłącznie dla tych inwestycji.

- Do tego w miarę upływu czasu zmieniały się ministerialne wytyczne dotyczące wyglądu znaków. Należało więc to zmienić, tak żeby wszystkie drogowskazy wyglądały identycznie. Żeby żaden turysta nie miał wątpliwości, jak dojechać w konkretne miejsce, które chce zwiedzić, a kierowca ciężarówki wiedział, że aby dotrzeć z Warszawy do Gdyni, wcale nie musi przejeżdżać przez centrum Gdańska - wyjaśnia Kotłowski.

Dlatego dział inżynierii ruchu ZDiZ stworzył projekt nowego systemu drogowskazowego dla Gdańska. Oznakowanie to pełni w miastach ważną rolę - m.in. zapewnia odpowiednią przepustowość, pozwala też na bezpieczne korzystanie z dróg przez uczestników ruchu.

- Znaki kierunku powinny być bowiem tak dobrane, aby kierowca, który nie zna miasta mógł przejechać przez nie, korzystając tylko z ustawionych znaków i podanych na nich informacji - mówi szef działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ, Tomasz Wawrzonek.

Jak oceniasz planowaną zmianę drogowskazów?

Właśnie zaczęło się wdrażanie nowego systemu. Podczas prac - w całym Gdańsku, wymienionych zostanie łącznie kilkadziesiąt tablic drogowskazowych. Całość robót podzielona została na etapy.

W pierwszym etapie - realizowanym obecnie - na nowo oznakowane zostanie Śródmieście Gdańska (skrzyżowania: Zwycięstwa/Błędnik/3 Maja zobacz na mapie Gdańska, Błędnik/Podwale Grodzkie/Wały Piastowskie/Rajska zobacz na mapie Gdańska, Wały Jagiellońskie/Hucisko/Targ Drzewny zobacz na mapie Gdańska; Okopowa/Armii Krajowej/Podwale Przedmiejskie/Armii Krajowej/Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska) i jedno skrzyżowanie we Wrzeszczu (al. Żołnierzy Wyklętych/al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska). Drugi etap, który ruszy w październiku, to zmiana oznakowania drogowskazowego na głównym ciągu komunikacyjnym.

- Wdrażany obecnie system to też wytyczone na nowo korytarze tranzytowe przez Gdańsk. Powstało wiele nowych dróg, nadszedł czas na wyprowadzenie (o ile to możliwe) ruchu ciężkich aut oraz ruchu turystycznego z centrum Gdańska - dodaje Tomasz Wawrzonek.

Od teraz więc wyjazd z Gdańska w kierunku Łodzi sugerowany będzie nie Orunią i Traktem Świętego Wojciecha, jak dotychczas, ale trasą W-Z do Obwodnicy Trójmiasta i dalej autostradą A1 lub drogą krajową 91. Z kolei sugerowany przejazd z Gdańska do Gdyni - nie przez Wrzeszcz, jak dotychczas, ale Trasą W-Z i Obwodnicą Trójmiasta. Ponadto oznakowane będą również dojazdy do autostrady A1.

Realizacja pierwszego i drugiego etapu zakończy się pod koniec roku. Prace pochłoną ok. 400 tysięcy złotych. Szacunkowy koszt wykonania całości nowego systemu drogowskazowego dla Gdańska to ok. 1,2 mln zł. Pozostałe prace odbędą się w przyszłym roku.

Miejsca

Opinie (98) 6 zablokowanych

  • Jasssne! (6)

    że najkrótsza droga z centrum Gdańska do Gdyni prowadzi prawie przez Banino! Nie ma to jak nadrabiać drogę.

    • 58 31

    • A co im kolory tablic przeszkadzały? (2)

      Mają morski biało-niebieski akcent. Złe nie są.

      • 31 6

      • (1)

        przecież trzeba dać komuś zarobić i zlecić wykonanie nowych, zamiast zostawić te, do których ludzie się przyzwyczaili i ewentualnie skorygować ich umiejscowienie... jak zwykle.

        • 35 10

        • Ala ma kota

          Dokładnie, trzeba wydać trochę kaski, przecież ona spada jak manna z nieba......

          • 23 5

    • Uwaga! Nowe sugerowane trasy

      powinny koniecznie posiadać wyraźne informacje dodatkowe - droga ekspresowa płatna!
      Żeby kierowcy mogli się uprzednio przygotować bo korki straszliwe...

      • 15 3

    • ułatwi poruszanie ale temu co wyrwał to zlecenie.

      Kupi sobie nowa fura

      • 17 2

    • - Znaki kierunku powinny być bowiem tak dobrane, aby kierowca, który nie zna miasta mógł przejechać przez nie, korzystając tylko z ustawionych znaków i podanych na nich informacji - mówi szef działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ, Tomasz Wawrzonek. - GENIALNE - PO PROSTU GENIUSZ !!!

      • 12 1

  • Trasę WZ nie da się już więcej aut przepchać !! (11)

    Niestety przez skrzyżowanie AK- Łostowicka więcej aut nie przejedzie. Już teraz stoi się po kilkanaście minut w korku w godzinach szczytu. Kierowanie tam całego ruchu to lipa.

    • 71 10

    • bo trudno tam wiadukty postawić.... (8)

      a dlaczego nie można postawić wiaduktów nad tym skrzyżowaniem? Czy to aż tak wielki koszt? Przecież UE dała kase na dokończenie W-Z. Nie można było wtedy tego zrobić. Było by po problemie.

      • 27 1

      • Popieram (4)

        W pełni sie z Toba zgadzam , nawet nasypy pod wiadukty sa juz gotowe . Ale kasa na wiadukty stoi w ECS , możemy pomarzyć o tych wiaduktach :((

        • 28 2

        • Też jestem za wiaduktami, ale: (3)

          jak zrobimy tam wiadukty to cały korek skumuluje się na Armii Krajowej tuż przy centrum i wyjdzie na to samo.

          • 6 6

          • to przy centrum też wiadukt a najlepiej kilka

            • 6 4

          • Ale jak się by jechało od centrum to jjż by się nie stało nigdzie.

            • 3 0

          • To zróbmy tylko wiadukt w stronę obwodnicy

            • 2 0

      • Wiadukt biegnie nad torami... (1)

        a nad jezdnią buduje się estakady.

        • 1 0

        • Witam,
          Definicja jest zupełnie inna. No chyba, że twierdzisz, że w Gdyni masz co 200 m zmieniający się obiekt inżynieryjny estakada/wiadukt/estakada/wiadukt/estakada itd...
          Pozdrawiam.

          • 0 0

      • I tak 90% aut od strony Gdańska będzie tam dalej stało, bo zdecydowana większość stoi do skrętu na Orunię/Havla. Ale przynajmniej ci, którzy pędzą na obwodnicę przejadą spokojnie.

        • 1 1

    • Wejdź na rower to korek o jedno auto mniejszy ;)

      • 0 2

    • Trasę WZ nie da się już więcej aut przepchać !!

      Dwa wiadukty dla jadących prosto A.K./Łostowicka, albo nawet jeden na wzór tego przy Galerii Bałtyckiej. Miejsce zarezerwowane jest.

      • 3 0

  • Kto wygra prztetarg (2)

    i czy rzeczywiście jest to niezbędny wydatek?

    • 57 6

    • najlepszy jest drogowskaz na "Nowej Słowackiego" w stronę zaspy (1)

      zaraz za skrzyzowaniem z obywatelska przed wjazdem na wiadukt stoi znak gdzie mozna dojechać górą a gdzie dołem obok galerii bałtyckiej.

      Znak jest już postawiony za linią ciągłą odzielającą dwa pasy więc nie można zmienić pasa po zapoznanu się z drogowskazem.

      • 11 0

      • polska to jest paranoja

        jezdzenie tutaj to jaest jakas masakra. zwykle znaki jak kolega wyzej opisuje znajduja sie w miejscu zdecydowanie za daleko i moim zdaniem oznakowanie jest masakryczne.
        hmm mam pewna historie otoz dostalem swiezo prawko i tak sie zlozylo ze musialem jechac przez cala skandynawie i obawy moje bly wielkie ze po prostu nie dam rady, do czasu... gdy wjechalem do tych krajow. jezdzenie sprawilo mi zero stresu.. oznakowanie drogi wszystko tak przemyslane ze nie bylo dla mnie problemu tam pierwszy raz w zyciu jechac. znaki chyba z pol kilometra oznajmujace 200m 100m ku**rwa 50 metrow i na samym skrzyzowaniu informuja cie jak i gdzie jechac.. a u nas...?? moim zdaniem patologia jeden znak 10 m przed skrzyzowaniem i wez tu se poradz jak nie znasz miasta... wytrabiony w piz*u jestes

        • 3 0

  • A to juz nie można oceniać

    negatywnie, bo obecne drogowskazy były ustawione niewłaściwie i PLANOWANE nic nie zmienią ?

    Kolejny wydatek ...

    • 23 4

  • gps (5)

    Większość kierowców prowadzona jest przez nawigacje a nie znaki. Milion w błoto.

    • 49 22

    • że co?? w jaki świecie żyjesz (4)

      Tacy kierowcy prowadzeni są w rowy i na drogi których nie ma

      • 12 16

      • Powtarzasz bez sensu jakieś mity (2)

        z początków nawigacji kiedy to mapy były niepełne.
        Jakoś jeżdżę tu i ówdzie z nawigacją - obce miasta, czasem kraje - i nawigacja zawsze prowadziła jak po sznurku. Nie wylądowałem w rzece, nie spadłem z niedokończonego mostu.

        • 23 3

        • (1)

          No to chyba jechałeś tylko po autostradach... Ile razy z GPSem próbowałem przejechać przez centrum jakiegoś większego miasta (najlepiej starego) to GPS wariował: przeskakiwał z uliczki na uliczkę w gęstej sieci dróg, gubił zasięg w tunelach, na ślimakach estakadowych prowadził pod prąd itd... Mówię o Pradze/Budapeszcie/Wiedniu między innymi. Podróże odbywałem w latach 2009/2011/2013.

          • 0 0

          • To lepiej zmień navi te swoją nawigację

            • 0 0

      • Nawigacja nie zwalnia z myślenia tylko

        pomaga trafić bez zbędnej analizy i skupiania się na mapie.

        • 4 0

  • skoro to autorski projekt ZDiZ to już się boję :-)

    Może turyści będą mieli ciut lepiej jeśli ZDiZ troche ogarnie ten bałagan ale w dzisiejszych czasach to turyści chyba bardziej polegają na nawigacjach samochodowych.
    A kierowcy ciężarówek to i tak raczej mają swoje trasy i sugestie ZDiZ wiele nie zmienią

    Ja mam inny pomysł, żeby umieszczać WIDOCZNE tabliczki z nazwami ulic przy skrzyżowaniach (jak np w Warszawie).

    • 73 2

  • Te ankiety rozwalają.... (1)

    od zwykłych ludzi chcą nagle opinii, kt. mają sobie wyrobić na podstawie tego czegoś zwanego artykułem powyżej...masakra.

    • 31 3

    • to się nazywa d***kracja, w mikroskali

      • 0 0

  • hahahaha

    I znowu pojawia się drogowskazy na A-4? Może by tak wystarczyło podać jaka firma wygrała przetarg na nowe tablice i jakie powiązania rodzinne istnieją między wygrywającym a zamawiającym?

    • 35 1

  • ILE?? (8)

    "Wymienionych zostanie kilkadziesiąt tablic. Prace pochłoną w sumie 1,2 mln zł."

    Kilkadziesiąt to max 99.
    1,2 mln zł / 99 tablic = 12 120 zł za jedną tablicę?
    Z czego one będą?

    • 145 1

    • Z budyniu.

      • 43 0

    • Z chińskiej porcelany - pewne info.

      • 13 0

    • Ta tablica będzie więcej warta niż mój samochód :)

      • 30 0

    • Połowę kasy bierze Projektant.

      "To nasz autorski projekt - wyjaśnia dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Mieczysław Kotłowski."

      • 38 0

    • no pewnie artyści się za to biorą. Będą analizować, porównywać konsultować a po roku zmienią niezauważalnie czcionkę dodadzą ekspresyjne podkreślenie i zainkasują pół bańki. Jedna drobna zmiana a wielka księga z uzasadnieniem wizji artystycznej. Na koniec prawie nikt nie zauważy różnicy.
      Z pozdrowieniami dla wszystkich artystów/grafików

      • 16 1

    • Jeszcze usługa - montaż na fakturce musi być

      • 4 0

    • Przepraszam, że się powtarzam ale

      prawdziwe pieniądze zarabia się tylko na drogich, słomianych inwestycjach...

      • 3 0

    • od ładnych 20 lat w Polsce mnoży się koszty jak za oceanem, dlatego wszystko jest drogie

      'witacz' ponad 10.000PLN - co w nim tyle kosztuje?

      światała na małym skrzyzowaniu ponad 100.000PLN - 4 słupy, pare kabli i żarówek...

      • 3 0

  • (1)

    Niech ci "spece" ruszą tyłek i oznakują prawidłowo Przeróbkę bo setki aut dzień w dzień błądzą po dzielnicy chcąc dojechać do centrum miasta.

    • 27 0

    • chyba wystarczy oznakowanie "Przeróbka - nie wjeżdżać" :P

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane