• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: komunikacja miejska w Gdańsku wymaga zmian

Kajetan, czytelnik Trojmiasto.pl
1 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jednym z głównych problemów poruszanych przez naszego czytelnika jest m.in. pętla przesiadkowa na Siedlcach. Jednym z głównych problemów poruszanych przez naszego czytelnika jest m.in. pętla przesiadkowa na Siedlcach.

Zmiany w komunikacji miejskiej wprowadzone od września 2015 r. poskutkowały wieloma problemami i protestami pasażerów, którzy przyzwyczajeni byli do dotychczasowego modelu. Dotyczy to zwłaszcza podróżujących wzdłuż ciągu Kartuska-Jasień-Karczemki-Kiełpino/Bysewo. I choć zmiany polegające na likwidacji linii autobusowych kursujących wzdłuż komunikacji szynowej to co do zasady słuszny kierunek (tak funkcjonuje od lat komunikacja miejska w Poznaniu, Krakowie, Szczecinie czy Warszawie i w wielu miastach w Europie), to w przypadku Siedlec coś ewidentnie poszło nie tak. Nie wnikając w przyczyny tego stanu rzeczy, proponuję zmiany, które w moim przekonaniu pozwolą na znaczną poprawę sytuacji.



Na początek diagnoza problemów, którą można wyłuskać z postulatów mieszkańców:

Problem 1: niewygodne przesiadki na pętli Siedlce,
Problem 2: wydłużenie czasu przejazdu w relacji Bysewo/Kiełpino-Jasień-Śródmieście
Problem 3: tłok w tramwajach 10 i 12 na odcinku Siedlce-Śródmieście

Mam nadzieję, że powyższa diagnoza jest kompletna. Nawet jeśli nie jest, to wprowadzenie postulowanych zmian z pewnością poprawi sytuację. Moja propozycja wprowadzenia rozwiązań opiera się na powyższej diagnozie problemów i stanowi systemowy pakiet zmian także na liniach z pozoru nie mających związku ze zmianami organizacji ruchu na Siedlcach. Zakładam też, że władze miasta nie zdecydują się na radykalne zwiększenie liczby wozokilometrów, stąd oszczędności należy szukać w racjonalnym wykorzystaniu tego, co mamy obecnie.

Pozytywy

Warto podkreślić pozytywy: pozytywne jest to, że władze miasta zapowiedziały wprowadzenie jakiejś formy przyspieszenia tramwajów na odcinku Siedlce-Śródmieście, co częściowo rozwiąże problem 2. Wrześniowe zmiany dały mieszkańcom Jasienia i Kiełpina pozytywną zmianę: bezpośrednie połączenie z kampusem PG i Wrzeszczem (mimo uciążliwego zajazdu na pętlę Siedlce). Pasażerowie autobusów 167/168 i tych jeżdżących dawniej w stronę "Moreny" muszą też przyznać, że już przed zmianami istniało zjawisko wysiadania na Kartuskiej i przesiadki na linię 10 lub 12 jadącą w stronę Centrum. Analogicznie nie każdy wsiadał do 167/168 od razu w Centrum, ale właśnie na Siedlcach. Przejdźmy jednak do zmian, proponuję:

Linia 4: skierowanie do pętli Chełm Witosa

Uważam, że nie ma sensu wysyłać jej w prawie najdalszy zakątek sieci tramwajowej (do Jelitkowa), co powoduje zbyt niską częstotliwość kursowania i narażenie na spóźnienia (szczególnie że "czwórka" musi pokonać odcinek Kliniczna-Opera i al. Zwycięstwa). Na Zaspie-Przymorzu są i tak dwie mocne linie (2 i 8), które do otwarcia "Siedlec" zapewniały wystarczającą podaż miejsc. Po przywróceniu możliwości przejazdu przez Hucisko, co ma niebawem nastąpić, proponuję skierowanie do najbliższej możliwej pętli w sieci tj. Chełm Witosa.

Zalety takiego rozwiązania to:

- umożliwienie dojazdu w rejon Bramy Wyżynnej i Głównego Miasta (Siedlce przed zmianami na Hucisku taką możliwość miały; na Targu Siennym kończyły linie 142 i 183),
- umożliwienie dojazdu do SKM Śródmieście, Urzędu Marszałkowskiego i innych instytucji położonych w tym rejonie,
- rekompensata dla Chełmu i ciągu Armii Krajowej po utracie "1",
- szybsza przesiadka na Bramie Wyżynnej na tramwaje w kierunku Dolnego Miasta, Przeróbki i Stogów.

Dzięki temu, nawet jeśli linia 4 nie będzie mogła mieć statusu całodziennej, to będzie ona mogła jeździć z Siedlec co 10 minut. Przesiadkę na Dworcu Głównym zapewnią i tak linie 10 i 12, które, jak sądzę, wrócą na Podwale Grodzkie. Wielokrotnie podkreślano, że w tramwajach w Śródmieściu występuje prawie całkowita wymiana pasażerów (np. gdy postulowano zwiększenie częstotliwości kursowania linii 10 kosztem linii 14, która kursowała na trasie Nowy Port-Śródmieście) - nie ma zatem sensu patrzeć na sensowność relacji Siedlce-Chełm (sama w sobie nie ma ona sensu), tylko na możliwość dowozu pasażerów do Centrum z obu krańców, przy pełnej wymianie pasażerów pomiędzy przystankami Śródmieście SKM a Powstańców Warszawskich.

Wiem, że początkowy wariant linii 1 z 2007 roku (tylko do Huciska) okazał się porażką, ale wydaje się, że było tak dlatego, że wówczas nie było alternatywy - dziś Chełm i Łostowice mają jeszcze 2,6,7 i 11. Zapewne część pasażerów wysiada szybciej niż na Dworcu Głównym. Być może "od zaraz" warto zamiast 4 wprowadzić tymczasową linię 94 kursującą do innej najbliższej pętli wolnej w sieci tj. Klinicznej. Rozwiązanie dość problematyczne, ale mimo wszystko na Kliniczną bliżej niż do Jelitkowa - 94 będzie mógł kursować częściej w stronę Siedlec.

Linie 167 i 168: wyprostowanie linii na Węźle Karczemki

Obecnie tracą one czas na okrążaniu Węzła Karczemki (powiedzmy około 5-6 minut) zaprojektowanego całkowicie pod potrzeby samochodów. Proponuję zatem "wyprostować" trasę tych linii, by zjeżdżały na Kartuską do Jasienia na pierwszym zjeździe za Karczemkami i kierowały się prosto w kierunku Siedlec, a nie wracały jeszcze do Wiszących Ogrodów - te mają 164 (o tym poniżej) i PKM. To pozwoli na odzyskanie kilku minut, które dzisiaj tracą pasażerowie na przesiadkę na Siedlcach.

Linia 164: przez Jasień do Siedlec

Zmiana dla 167/168 pozbawiłaby Wiszące Ogrody komunikacji autobusowej, zatem proponuję, aby linia 164 stała się główną linią autobusową w tym rejonie. Wymagać to będzie zdecydowanego zwiększenia częstotliwości i rozszerzenia zakresu jej kursowania, przyznaję
- to największa zmiana. Jak tego dokonać?

Moje propozycje to:

- skrócenie linii 164 do Siedlec i "wyprostowanie" jej trasy od Wiszących Ogrodów przez Kartuską północną i Jasień do Siedlec. To pozwoli na oszczędzenie wozokilometrów, które mogą być przeznaczone na częste kursowanie do Kiełpinka PKM. Wydaje się, że obecna nikła częstotliwość kursowania 164 nie spowoduje protestów wobec zmian na tej linii. Linia 164 powinna kursować co 20 minut w szczycie (a najlepiej co 15 minut, by można było ją zsynchronizować z PKM) i 30 minut poza szczytem i w soboty, niedziele i święta. Poza tym na Sobieskiego-Do Studzienki od września kursuje 168.

- rozważyć zmniejszenie częstotliwości 167/168 do 20 minut w szczycie i 30 minut poza szczytem i w soboty-niedziele. Dzięki temu trzy linie o tej samej częstotliwości mogą kursować na wspólnym odcinku Jasień-Siedlce z tą samą częstotliwością, jak dotychczas 167/168. W porównaniu z czasami przed zmianami mieszkańcy Bysewa i Kokoszek i tak mają lepiej, bo szybciej dojadą niż dawną 367 do Siedlec w soboty i niedziele - ich autobus będzie jednak jeździł rzadziej.

Linie 118 i 262: synchronizacja na Wilanowskiej

W przypadku wycofania 164 z Ujeściska należy zsynchronizować linie 118 i 262, co pozwoli na zachowanie relacji Ujeścisko-Wrzeszcz. Częstotliwość kursowania linii jest taka sama (15 minut w szczycie/20 poza szczytem), a ich wspólny odcinek wzdłuż ul. Wilanowskiej dość krótki. Nie będzie to dotyczyć sobót i niedziel, bo 262 kursuje tylko w dni powszednie, ale dziś w soboty i niedziele 164 i tak nie kursuje.

Linie 156, 174 i 175: skierowanie do Chełmu Witosa


W tej chwili ciąg Rębowo-Jabłoniowa-Warszawska obsługują ww. dwie linie: 156 jeżdżąca często do Siedlec i 174 jeżdżąca rzadko do Chełmu Witosa. Przed wrześniowymi zmianami było na odwrót (przy czym 174 dublowała tramwaje na Kartuskiej). Aby "rozluźnić" tłok na pętli Siedlce, proponuję linię 156 wysłać starą trasą na Chełm Witosa, gdzie jest dużo miejsca, zaś rzadko jeżdżącą linię 174 skierować na Siedlce. Ewentualnie można pozostawić 174 na Chełmie, aby pasażerowie zmierzający w kierunku Szadółek i Rębowa mieli oba "swoje" autobusy w jednym miejscu. Jeśli linia 4 zacznie jeździć na Chełm, dojazd do przesiadki będzie jeszcze łatwiejszy.

Podobnie jak 156, 175 może docierać na Chełm Witosa, gdzie po otwarciu pętli na Łostowicach jest wystarczająco dużo miejsca (nawet przy założeniu, że kończą tam także 156 i 174). Dogodny dojazd do Śródmieścia zapewnią linie 4 i 11 oraz jadące przez Stary Chełm 108 i 118, zaś utratę połączenia z Siedlcami synchronizacja z linią 162 na al. Havla lub z linią 227 na Witosa.

Podsumowanie

Zakładam, że zmniejszenie liczby linii autobusowych kończących na Siedlcach wyłącznie do tych, które muszą jechać ul. Kartuską w stronę Jasienia zmniejszy tłok na pętli Siedlce (rozwiązanie problemu nr 1). Skierowanie ciągu w kierunku Szadółek pozwoli zaś na lepsze zagospodarowanie pustawej obecnie pętli Chełm Witosa.

Modyfikacje tras i rozkładów linii 164/167/168 + planowane przyspieszenie tramwajów na Kartuskiej pozwoli na skrócenie czasu dojazdu do Śródmieścia (rozwiązanie problemu nr 2).
Skierowanie 4 na Chełm pozwoli na zwiększenie jej częstotliwości, co z jednej strony zmniejszy tłok w tramwajach 10 i 12 i da nowe możliwości pasażerom podróżującym z Siedlec (rozwiązanie problemu nr 3).

Na koniec chciałbym wyrazić radość z faktu tak wielkiego zainteresowania kwestiami transportu zbiorowego ze strony pasażerów w Gdańsku. 3 lata temu, gdy komplikowano trasę 167 i 168 zawijasami na Węźle Karczemki zmiany te przeszły bez echa. Słabe były również protesty przeciw zmianom podczas oddawania pętli na Łostowicach, a wcześniej na Chełmie.
Dziś niekorzystne zmiany spowodowały znaczny sprzeciw, co oznacza, że poszkodowani mieszkańcy nie chcą przesiąść się do samochodów, tylko nadal korzystać z komunikacji. A to już bardzo wiele.

Wydaje mi się, że na proponowanych powyżej korektach żadna grupa istotnie nie straci, za to uda się rozwiązać wskazane 3 problemy. Miasto zaś zachowa twarz i obroni koncepcję oparcia komunikacji na dolnym odcinku Kartuskiej na tramwajach. Dla wszystkich jest chyba jasne, że powrotu do sytuacji z sierpnia 2015 r. nie będzie. Nie dałoby się obronić powrotu jednego tylko 167 do Centrum przy jednoczesnym utrzymaniu zmian dla Niedźwiednika i Piecek-Migowa. Wycofanie 168 z Sobieskiego i spod PG też wydaje się nie być szczególnie korzystnym rozwiązaniem.

Powyższy projekt jest oczywiście materiałem do dyskusji. Zachęcam więc to podawania swoich propozycji zmian w komentarzach. Wszak wszystkim zależy na jak najlepszej komunikacji miejskiej w Trójmieście.
Kajetan, czytelnik Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (273) 6 zablokowanych

  • Czytelnik chciałby, żeby było tak, że władza i jej urzędy były ludu i słuchały jego woli (11)

    tymczasem jest normalnie, czyli to lud jest dla władzy i jej urzędów i pełni rolę biernych wykonawców wizji i woli władzy.

    • 86 23

    • (6)

      Bierzcie rowery pod tyłki i nie napychajcie im kieszeni przez miesiąc. Myślę, że zmiękną i się poprawią ;) Ale musicie zrobić to wszyscy na raz.

      • 7 9

      • (5)

        "nie napychajcie im kieszeni" ? Komunikację miejską trzeba dotować i to niemałą kwotą. Coś Ci się pomieszało, co nie znaczy, że dojazdy rowerem to też dobra propozycja.

        • 15 3

        • tak ale w skorumpowanym kraju jest to pole do nadużyć i łapówkarstwa (4)

          i zatrudnianie rodziny na fikcyjnych stanowiskach, generowania sztucznych kosztów i wyciągania pieniędzy z budżetu na który się składamy,
          o takie nabijanie kasy chodzi,
          mam nadzieję, że teraz ci się oczy otworzyły
          i nie żyjesz nadal w Matrixie tylko w papierowym, postkomunistycznym państwie widmie zwanym Polską

          • 7 5

          • zaraz tam nadużycia. stanowisko dla Lisickiego było koniecznie potrzebne dlatego zostało utworzone (1)

            to nie było żadne tam miękkie lądowanie dla zasłużonego zausznika na koszt podatników

            • 4 2

            • dokładnie, za ustawienie Renomy w przetargach przez 10 lat, rozbił za słup

              ale my nie zapomnimy,
              tak samo ta menda co rozmontowała sport w Oliwii,
              następny podnóżek Budyniowy

              • 3 1

          • (1)

            Widzę, że jesteś bardzo obeznany w temacie. Masz własne doświadczenia czy tylko rzucasz pomówieniami ?

            • 4 1

            • oczywiście, że mam dowody

              setki tysięcy Polaków ma dowody codziennie
              tylko tak już przywykli, że uznają korupcję i kumoterstwo za naturalną kolej rzeczy,
              jak w Rosji czy na Ukrainie, Polska z tej samej historycznej papki pochodzi,
              mentalnie nie do odróżnienia

              • 0 1

    • zamiast ogólnikowo smucić, zaproponuj coś (1)

      możesz też przedstawić swoje stanowisko i argumenty w relacji do przedstawionych propozycji.

      • 2 2

      • noc długich noży

        to jest dobra propozycja

        • 0 0

    • Kto to pisał?

      "Linie 167 i 168: wyprostowanie linii na Węźle Karczemki"

      Jasne, może niech się zatrzymuje tylko w Kiełpinie Górnym i Gdańsku Głównym.
      Jakby koleś wiedział to Wiszące Ogrody nie mają chodnika do PKM Kiełpinek, a 164 jeździ jednak trochę rzadko.

      • 6 0

    • Ten artykuł

      pisał ktoś kto przemawia nie jak człowiek z ludu. Te propozycje zdecydowanie nie są w interesie mieszkańców miasta Gdańsk. Bardzo proszę o wczytanie się i przeanalizowanie...

      • 2 0

  • Łapy precz od 156 i 175 (12)

    Kolejny wszytkowiedzący domorosły specjalista od komunikacji.

    • 95 26

    • lina 175 (7)

      No popieram na południowe dzielnice miasta takie jak mackowy borkowo jest mega ciężko dojechac szczególnie w godzinach wieczornych tym bardziej po zmianach wrześniowych jezdzil z gdańska spokojnie można bulo się przesiąść a teraz wycieczka na Siedlce dla osób kończących prace o 21 jest nierealna przesiadka na świętokrzyskiej graniczy z cudem wiec proszę juz tu nie kombinować jest juz wystarczająco dużo problemów z przesiadka na 175 jadac z wrzeszcza czy tez z gdańska w godzinach wieczornych

      • 10 1

      • Popieram (5)

        Popieram w całej rozciągłości 175 powinien jeździć jak kiedyś do samego centrum a nie tylko do Siedlec. Z mojego osiedla czyli Zielone Wzgórze nie jeździ już żaden bezpośredni autobus do centrum a 275 został zlikwidowany. Kiedyś było lepiej rozwiazane i śmieszne jest tłumaczenie że mniejszy jest tłok na ulicach a raptem tylko kilka przystanków wiecej 175 miałby do pokonania.

        • 8 2

        • O tak! Autobus do centurm z każdego zapupia! (4)

          bo "ja tak chcę"....

          • 8 22

          • Co Ty wiesz..?

            • 1 1

          • Jasień to nie centrum?? (2)

            Kartuska to "zapupie"????Chyba, że dla Ciebie to tylko ulica Długa to centrum. Co rozumiesz pod tym pojęciem

            • 6 0

            • Nie no Jasień to przecież ścisłe Śródmieście.. (1)

              lol

              • 0 5

              • nie odróżniasz pojęcia centrum od Śródmieście...lol!!!!!

                szczerze współczuję myślenia... Kartuska to jedna z ważniejszych arterii miasta, która prowadzi do Śródmieścia. Dziwne, że nie można zjechać busem kilku przystanków Kartuską w dół do Śródmieścia TO SKANDAL!!!!

                • 4 0

      • i od 164!

        Widzę, że pan Kajetan pragnie pozbawić mieszkańców południowych dzielnic wszelkich dojazdów. 175 na Chełm - niech nie mogą zjechać do Emaus (przypominam, że na Chełm zajeżdżają już wszystkie tramwaje z Świętokrzyskiej). I jeżdżący raz na ruski rok 164 też zabrać, niech dyga prosto Kartuską i nie zbiera ludzi z Ujeściska, Wilanowskiej, Zakoniczyna itd...tylko panu Kajetanowi niech dobrze będzie

        • 1 0

    • 156 bez zmian

      Popieram, 156 powinno pozostać bez zmian.

      • 7 2

    • 156 powinna zostac tak jak jest

      Nie rozumiem po co autorowi zmiana trasy. Skoro na Siedlcach jest węzeł i nikt nie ma zamiaru go likwidować, to powinna być możliwość przesiadki w wielu kierunkach. Poza tym pasażer/mieszkaniec Moreny nie będzie jechał na Chełm by się przesiąść na 156/174 i odwrotnie. Linie autobusowe oferujące przewóz w różnych kierunkach to atut.

      • 6 0

    • przynajmniej zadał sobie trochę trudu i to poukładał zamiast tylko narzekać (1)

      spróbuj ty rozwiązać problem ... ale nie tylko dla swojej linii tylko w skali całego miasta

      • 5 1

      • co poukładał???

        Pytam co to za specjalista?To się wczytaj w to co napisał i przeanalizuj.... i powiedz mi co konkretnie za nowatorskie rozwiązania przedstawił???hę???

        • 3 0

  • 167 do centrum (11)

    167 do centrum

    • 118 37

    • (10)

      oczywiście minusują jak zwykle UM i ZTM ;-)

      • 15 5

      • Minusują racjonalnie myślący ludzie (8)

        Chcecie taksówkę do centrum to za nią zapłaćcie. Czemu wszyscy mieszkańcy mają płacić za dublowane kilometry busów i tramwai?

        • 8 30

        • A przed oddaniem linii na morene i PKM tramwaje i autobusy sie nie dublowaly? (3)

          • 16 2

          • dublowały, na szczęście już tak nie będzie

            • 4 10

          • tramwaje nie dublowały się, bo na Morenę nie było tramwajów (1)

            Elementy dublowania występowały jedynie na odcinku Siedlce - Śródmieście, tramwaje poza godzinami szczytu jeździły prawie puste.

            • 2 2

            • Nie "jedynie" tylko właśnie na trasie linii 167 i 168. A co ma tramwaj na Mornę do 167 i 168 ? Nic. Dlatego decyzja o likwidacji połączenia do centrum jest niezrozumiała. Wydłużenie trasy do Moreny jedynie spowodowało że tramwaje są jeszcze bardziej przepełnione.

              • 15 2

        • (2)

          Ależ płacimy idioto.Nazywa się to KARTA MIEJSKA.Płacimy i wymagamy Jak nie szanujesz swoich pieniędzy to morda w kubeł złodzieju.

          • 6 1

          • (1)

            Chcecie płacić podwójnie za tramwaje i autobusy.

            • 0 3

            • Kłania się czytanie ze zrozumieniem tępaku.Płacimy za bilety więc wymagajmy.Jak się nie podoba to oddaj mi swoja pensje.Ja będę wiedział lepiej co z nią zrobić.

              • 1 0

        • kilometry busów&tramwai

          Płacimy miesięcznie spore pieniądze za komunikację i mamy prawo wymagać i postulować zmiany jak coś jest nie tak i nie możemy normalnie przejechać kilku przystanków do Śródmieścia ulicą Kartuską. Płacę za kartę miejską.Przed zmianami nie było problemów nikt nie narzekał Ten tekst jest w stylu:"A czemu wszyscy muszą płacić podatki?? A czemu potrącana jest mi składka zdrowotna z pensji?? A czemu z moich podatków dotuje się szkoły ja dzieci nie mam??? A czemu.... ??? A czemu...???"-zastanów się zanim coś powiesz/napiszesz, bo hasła, które podnosisz nic nie wnoszą do sprawy. Prostackie myślenie

          ps. Z artykułem nie zgadzam się w żadnej kwestii. Zupełna ignorancja w podejściu do tematu. Taki znawca to żaden znawca. Dla mnie to tylko czyjaś prywatna opinia i nie ma sensu robić z tego artykułu. Trzeba było zebrać to co My tu wszyscy pisaliśmy w opiniach od czasu wejścia zmian i odpowiednio to skonkludować

          • 9 0

      • Oczywiście. Cały naród popiera krzykaczy ;-)

        • 3 8

  • 164 to dla Ujeściska droga nie tylko do Wrzeszcza (4)

    To także szybka komunikacja w stronę Jasienia, istotna dla wielu uczniów i nauczycieli tamtejszego gimnazjum. O tym jak jest potrzebna niech się szanowny czytelnik-rzeczoznawca przekona w trakcie godzin dojazdów do szkoły, kiedy ciężko wsiąść do autobusu.
    Dlaczego mieszkańcy Ujeściska mieliby zostać skazani na kilkakrotnie dłuższe i wymagające przesiadki kursy przez Siedlce?

    • 66 4

    • To może... (1)

      Wydłużenie 129 z Jasienia PKM do Ujeściska coś da. Dzięki Nowej Gronostajowej jest przejazd dla autobusów. 955 tam jedzie. 129 i 164 mają tą samą częstotliwość i czas kursowania. Hę?

      • 0 3

      • jak tak patrzę na aktualną trasę 129 ...

        ... to jakoś nie widzę, żeby to mogło się w jakikolwiek sposób zbliżyć do Ujeściska. Ale mogę się mylic :)

        • 4 0

    • (1)

      Ludzie opamiętajcie się. Pozmienialiście rozkłady, pozabieraliście autobusy! Jeszcze 164? Z Ujeściska rano dzieci do szkoły gimnazjalnej nie mogą się wydostać! A te zmiany rozkładów spowodowały, że z Ujeściska wszyscy zaczęli korzystać z aut bo nie ma się jak wydostać poza dzielnicę - PUŁAPKĘ. W praktyce? Korek stoi przez całe Ujeścisko już od 6.45. I tym autobusem jedynym i tak na czas nie są w stanie do szkół dojechać. Jeszcze okoliczne dzielnice sąsiednie zrobiły sobie tranzyt przez to osiedle. Gdzie gimnazja mają dzieciaki z Ujeściska najbliższe? Jasień, Chełm lub Kartuska - a autobus jeden i jeszcze ma go nie być?

      • 7 2

      • Nie przesadzaj. Z Ujeściska masz 118 co kwadrans do Gdańska Głównego, nie opowiadaj bzdur, że zabranie 174 jeżdżącego raz na godzinę do miasta spowodowało ultragigantyczne korki na całą dzielnicę.. litosci..

        • 0 0

  • Palcem po mapie (7)

    Droga redakcjo, przestańcie publikować listy oszołomów!
    4 na Chełm żeby nikt nią nie jechał to pierwszy "genialny" pomysł, drugi to wycofanie 164 z Ujesciska - zabiera się połączenie Ujeściska z Wrzeszczem i Jasieniem. 175 na Chełm to kolejna głupota.
    Jedyny pozytyw tego artykułu to zwrócenie uwagi na kosmicznie długie czasy przejazdu w rejonie Karczemek - to jest akurat coś z czym można by próbować walczyć ale nie w ten sposób.

    • 104 6

    • 4... (3)

      no ale weź przeczytaj. Nie chodzi o połączenie z Chełmem tylko o możliwości szybkiego powrotu 4 ba trasę do Siedlac. Tak to rozumiem. Czy ma to sens, tego nie wiem, ale ten artykuł to nie próba załatwienia tramu Siedlce Chełm...

      • 8 2

      • Ten 'czytelnik' to pewnie z ZTM bo pomysly ma rownie (1)

        idiotyczne jak skrócenie linii 167 do Siedlec. W przytaczanych dużych miastach funkcjonują linie autobusowe równoległe do tramwajowych. Ponadto autobusy na kartuskiej od ul Lostowickiej z założenia były linią pospieszna która miała na celu szybsze (od tramwaju) przewiezienie ludzi z górnego tarasu do centrum (świadczą o tym między innymi 2x większe odległości pomiędzy przystankami w stosunku do tramwaju który miał być głównym środkiem komunikacji dla Siedlec).

        • 16 2

        • to samo przeszło mi na myśl...

          ...sposób myślenia i argumentacji jak ktoś z ZTM i te podziękowania dla mieszkańców... bo jak wprowadzali Bóg jeden wie kiedy jakieś zmiany w pętli na Karczemkach to nikt nie protestował. skąd on taki zorientowany?? Kto to jest autor: Kajetan. A nazwisko. Wiarygodne by było jakby było napisane kim jest, co robi z jakiej jest dzielnicy i którym środkiem transportu jeździ.

          • 6 0

      • Problem lini 4 nie jest zła trasa tylko słaba częstotliwość. Na odcinkach Piecki-Gdańsk Główny i Gdańsk Główny- Zaspa/Przymorze jeżdżą po 2 linie co 10 minut i dodatkowo 4 co 20 minut.Przy takiej częstotliwości nie da się ułożyć rozkładu tak aby były równe odstępy między tramwajami. 4 powinna jeździć co 10 minut na trasie Brętowo PKM - Jelitkowo co dałoby odstęp między odjazdami z Brętowa 4 i 6 minut a na pozostałych odcinkach (od Warneńskiej) odstępy między kursami 4, 3 i 3 minuty. Oczywiście wymagałoby zwiększenia wozokilometrów, ale to nie są kwoty które przewyższają możliwości finansowe Gdańska.

        • 2 0

    • (2)

      Dużo lepsza by była czwórka z Siedlec na Przeróbkę.

      • 1 1

      • Nie na Przeróbkę, tylko na Stogi. Na Przeróbce Gdańsk się nie kończy.
        Ale potrzeby takiej nie ma. W zupełności wystarczy wydłużenie trasy linii nr. 9 do Stogów.

        • 0 0

      • dawno temu to była jedynka

        • 0 0

  • Kolejny znający się na wszystkim. (5)

    Zakładam, że mieszkaniec Kiełpina albo Karczemek.

    • 52 19

    • Nie, mieszkaniec Reyðarfjörður. (2)

      • 9 1

      • Oho, przekopiowałeś nazwę z WIkipedii? (1)

        • 2 6

        • Nie, z atlasu histologicznego.

          • 9 1

    • Karczemki i Kiełpino

      żądają trasy autobusowej do centrum przez Kartuską -co "Kajetan" wyklucza.
      Skąd założenie, że jest z Karczemek lub Kiełpina?

      • 4 0

    • Pewnie tak albo gostek z Gdańska Południe (nieważne ktorej części),a łatwo to poznać:

      Gostek przegiął z fragmentem o 4-ce na Zaspie i Przymorzu; burak w ogóle miał czelność napisać,że te "dwie mocno obsadzone linie wystarczą"! Po tym,jak już tyle stamtąd zabrali (ostatnio 4-ka właśnie w starej wersji). Jeśli tak myślisz,drogi Kajetanie,to ja w tej sytuacji stwierdzam że można spokojnie zabrać z Witosa 11-kę! A co! Zostają jeszcze 3 linie,wszystkie w szczycie mocno obsadzone! Tak samo udany wniosek i przyznam (w odróżnieniu od Kajetana bez ściemy) że mam tak samo w d... Gdańsk Południe jak on Zaspę i Przymorze ;)

      • 6 2

  • (1)

    a jak dojade na jasien ? z ujesciska ? vo na okolo mam jechc ? w korku na havla i lostowickiej zejdzie godz

    • 31 0

    • najlepiej zrobić po kilka linii łączących poszczególne osiedla na zasadzie "każde z każdym"

      trzeba tylko zmienić numerację na 4 cyfrową, ale za to nikt nie będzie już narzekał na brak połączenia ... za to korki będą zaczynać się już w Tczewie albo innych Kartuzach

      • 1 2

  • Ludzie myjcie się, czasami smród (7)

    w autobusach jest okropny. Boicie się wody i żałujecie 10 zł na antyperspirant.

    • 78 9

    • (1)

      W Rossmanie Rexona po 4,99

      • 17 2

      • można sie wymyś też na stacji benzynowej - mydlo zadarmo

        • 11 3

    • najbardziej smierdzą palacze-kapec w gębie i pocą sie obficie ostrym zapachem

      Rzuccie palenie!

      • 19 7

    • Nie można zdzierżyć tanich "moherowych" wód toaletowych zwanych perfumami !

      • 4 7

    • (1)

      i jeszcze palacy papierosy powinni miec zakaz jazdy bo strasznie smierdza

      • 12 6

      • nie palę fajek ale jeżeli palacze to także....

        wtedy także są wykluczeni;
        jedzący czosnek i cebulę,
        woniący wytapianym alkoholem
        pijący ten alkohol na żywo
        pachnący serkiem francuskim długodojrzewającym

        tylko jak kto woni to nie czuje tego... sam osobiście myśli, że wszystko jest OK

        • 0 0

    • racja

      ale text dosadny, aż za bardzo

      • 2 0

  • 130 z Jasieńskiej na Jasień/Kiełpino/Bysewo

    Przedłużyć 130 z Jasieńskiej - i zamiast do PKM Jasień niech jedzie Nową Myśliwską w kierunku Kiełpina/Bysewa. Ewentualnie co drugi kurs może jechać do pętli Jasień-Pólnicy (jako np. nowa linia 230).
    Plusy: połączenie z Moreną, Suchaninem, a przede wszystkim z Dworcem!

    • 8 9

  • 167 i 168 nie mogą nie jeździć obok wiszących ogrodów!!! (9)

    To byłby absurd, aby odcinać od świata rozrastające się osiedle oraz centrum handlowe! Poroniony pomysł!!!

    • 53 5

    • A dojazd do szkoły? (5)

      Dzieci z Wiszących chodzą do szkoły na Karczemkach, dla nich 167/168 kluczacy przy Wiszących to możliwość przejazdu nad obwodnica do szkoły.

      • 18 1

      • (1)

        A kładki obok nie ma? Piechotką!

        • 4 10

        • Olo - sam widziałem jak się 500m wozisz samochodem zamiast iść piechotką...

          • 2 0

      • (2)

        przecież macie swój własny przystanek PKM :)

        • 2 1

        • Co ma PKM do autobusu ?
          To, że wybudowali nową Słowackiego to ma oznaczać analogicznie zamknięcie starej ??
          Myśl, człowieku.
          PKM jest dla rozwoju, jako coś nowego alternatywnego a nie po to żeby inne rozwiązania likwidować.
          ZresztąPKM nie jeżdzi do Gdańska Głownego.
          Przesiadkami to i do Wrocławia zajadę

          • 4 0

        • Kiełpinek nie ma przystaku PKM bo nie ma do niego chodnika.

          Wózkiem nie dojedziesz.

          • 1 0

    • absurd -

      i dlatego mieszkańcy zaakceptowali zajazd na Wiszace Ogrody i Auchan, pomimo wydłużenia czasu przejazdu do centrum Gdańska (wówczas). Dodatkowy wniosek - ludzie akceptują nowe rozwiazania, jeśli maja sens, a nie akceptują bezsensownych z punktu widzenia mieszkańców.

      • 5 0

    • 167 i 168 bardzo potrzebne dla Wiszących Ogródów osiedle cały czas sie rozbudowuje

      • 7 0

    • Oczywiście, że nie

      bo co by było jakby ludziom na łeb spadły, i kto by za to odpowiadał. Nie można ryzykować.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane