• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: zróbmy mądrą sygnalizację na ul. Wielkopolskiej

Krzysztof
7 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy
Przejście dla pieszych przez ul. Wielkopolską w Gdyni. Czy staną tu tradycyjne światła, czy takie jak proponuje nasz czytelnik? Przejście dla pieszych przez ul. Wielkopolską w Gdyni. Czy staną tu tradycyjne światła, czy takie jak proponuje nasz czytelnik?

Nasz czytelnik twierdzi, że dodatkowa, standardowa sygnalizacji na ul. Wielkopolskiej w Gdyni, zakorkuje tę ulicę. Proponuje montaż sygnalizacji, która pozwalałaby na bezpieczne pokonanie tej ulicy pieszym, ale tylko częściowo blokowała ruch aut.



Którą propozycję popierasz?

W weekend napisaliśmy, że na skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej i Racławickiej powstaną nowe światła. Będą one miały priorytet dla samochodów, na zielone dla pieszych zmienią się dopiero wtedy, gdy pieszy naciśnie guzik.

Pan Krzysztof uważa jednak, że nawet taka sygnalizacja może utrudnić ruch na ulicy, a na domiar złego wiąże się z większym kosztem utrzymania. Zaproponował inne rozwiązanie.

Oto jego refleksja:

Piszę te słowa z perspektywy zarówno pieszego pokonującego opisywane przejście, jak i kierowcy, który często jeździ Wielkopolską.

Mam wrażenie, że myśląc o nowych światłach nikt nie analizuje płynności ruchu. Przypatrzmy się światłom na ul. Łowickiej. Od kiedy powstały to zator, który do tej pory zaczynał się mniej więcej na wysokości przystanku Lidzka, przeszedł już kilka przecznic niżej. Bywa, że ciągnie się aż od Placu Górnośląskiego.

Co więcej - skręcając z ulicy Łowickiej w Wielkopolską nie natrafimy na zieloną strzałkę. Nawet przy możliwości włączenia się do ruchu stoimy cały cykl świateł.

Oprócz tego światła te funkcjonują całą dobę czerpiąc energię i blokując ruch także w nocy. To kompletnie bez sensu!

Przy światłach na skrzyżowaniu Wielkopolskiej z Racławicką zobacz na mapie Gdyni będzie zapewne podobnie. Rozumiem potrzeby pieszych, ale nie kosztem blokowania połowy miasta!

Proponuję rozwiązanie, które zadowoli wszystkich: światła rodem z zachodu. Na co dzień będą w ogóle wyłączone (nawet bez pulsującego pomarańczowego), a w razie potrzeby, czyli zbliżenia się pieszego do przejścia, włączą kolejno: pomarańczowe i czerwone dla aut, zielone dla pieszych, czerwone dla pieszych, pomarańczowe i zielone dla aut. W ten sposób pieszy uruchamia sygnalizację tylko w razie potrzeby przejścia.

Dzięki temu auta niepotrzebnie nie stoją oraz oszczędzamy energię, za którą płacimy w podatkach. Uwaga - dodatkowa korzyść - bez dużego ruchu jako pieszy mogę przejść bez włączania sygnalizacji. Robię to legalnie, nie blokuję niepotrzebnie samochodów i nie narażam się na mandat za przejście na czerwonym.

Oczywiście, w pewnej mierze za zator odpowiadają też zbyt wolno ruszający kierowcy. Potrzeba edukacji i w tej dziedzinie. Z drugiej strony jednak jeśli nastawiamy sobie wszędzie świateł to miasto będzie wiecznie sparaliżowane, a w podatkach za prąd się nie wypłacimy.
Krzysztof

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (156) 3 zablokowane

  • Już widzę jak to zrobią. (13)

    Urzędnicy i coś mądrego ;]

    • 125 3

    • Byle tylko nie wyszło tak "mądrze" jak lotnisko w kosakowie, infobox, ppnt, muzeum emigracji, forum kultury czy szkola fimowa (11)

      • 17 8

      • (10)

        A co jest "mądrego" w tych inwestycjach? Tylko konkretnie poproszę a nie sloganami z Gdyni realnej.

        • 6 7

        • (6)

          Lotnisko w Kosakowie - ok 100mln w błoto, miało być dla awionetek ale póki co nawet szybowce tam nie polatają
          Infobox - tymczasowe składowisko kontenerów za kilka mln z cofniętym pozwoleniem na budowę
          Pomorski Park Naukowo Technologiczny - obecnie ok 40% stoi puste, ostatnio przenieśli tam nawet kino (DKF) by trochę zapchać puste powierzchnie (z nowymi technologiami chyba nie ma to zbyt wiele wspólnego). Tylko w tym roku Gdynia musi dopłaci do jego funkcjonowania 22 mln z własnego skromnego budżetu i tak uszczuplonego przez lotnisko i pozostałe bzdurne inwestycje
          Forum Kultury - kolejna niepotrzebna inwestycja, w dodatku jak się okazało nie na swoim gruncie
          Szkoła Filmowa - kolejne miliony na szkółkę dla kilkudziesięciu osób, to nawet nie jest wyższa uczelnia
          Muzeum Emigracji - taki Gdyński ESC z tym, że w ECS będą tłumy turystów, a tu się raczej na to nie zanosi

          • 27 6

          • (1)

            brawa za realne i rzeczowe zestawienie

            • 15 6

            • A ty realny lepiej się w ogóle nie odzywaj, bo żal tyłek ściska. Dla ciebie najlepiej to jakby nic nie było.... Po prostu meta porażka i głupota.

              • 2 9

          • (2)

            pytanie jakiej Gdyni chcesz, bez lotniska,ppnt, wielu instytucji kulturalnych, innowacyjnych projektów jak infobox Gdynia była by drugim radomiem, białymstokiem albo inną dziurą, dla Ciebie pewnie liczy się tylko nowy chodnik pod swoim blokiem, pewnie kilkadziesiąt lat temu protestowałbyś przeciw budowie portu, też według Ciebie byłaby to inwestycja niepotrzebna

            • 3 8

            • Gdynia potrzebuje inwestycji z pomysłem a nie leczenia kompleksu Gdańska (1)

              PPNT okazał się drogim niewypałem, w którym jedyne, co miało miejsce z rozmachem - to akcja gaśnicza po zapłonie rozdzielni NN. Lotnisko - wszyscy stwierdzili, że teren należy zachować dla funkcji lotniskowej w przyszłości, a nie tuż po rozbudowie Rębiechowa (o którą cała trójka prezydentów zabiegała). Infobox innowacyjny? Skwer jest fajny, ale pudła można sobie było darować - dwa kioski komputerowe w UM by wystarczyły.

              • 9 2

              • ekspert się wypowiedział zaledwie rok po oddaniu do użytku wielkiej inwestycji, że okazała się niewypałem buahahahha, wszyscy stwierdzili? buhahaha były podpisywane listy inwtencyjne, były analizy specjalistycznych firm, ale ty wiesz lepiej kmiocie

                • 2 6

          • Moim zdaniem najważniejsze dla miasta to przyciągnąć turystów, którzy zostatawią tu swoje pieniądze

            Lepiej zrobić jedną atrakcję ale za to porządną. Taką której nie ma ani w Gdańsku ani w Sopocie. Coś co pozwoli się wyróżnić i być zapamiętanym. Za niewielką kwotę w porównaniu z wyżej wymienionymi można by np zrobić oceanarium z prawdziwego zdarzenia. Takie gdzie za kasę możesz popływać z delfinami czy przechadzając się w podwodnym przeszklonym tunelu podziwiać np rekiny. Taka atrakcja przyciągała by tłumy i to nie tylko z Polski. Gdynia stałaby się dużo bardziej rozpoznawalna.

            Druga kwestia to tych turystów trzeba jakoś zatrzymać na kilka dni, a do tego potrzebna jest lepsza baza noclegowa dostosowana do różnych możliwości finansowych

            • 6 0

        • (2)

          eŁgeniusz masz jakąś manię prześladowczą?

          • 2 4

          • Mam wrażenie, że nie wiesz (cie) o czym piszesz (cie). To bardziej pasuje do Twojej (Waszej) nagonki na myszowatego.

            • 1 1

          • wymiotowac się chce od tych samych tekstow

            Człowiek chce poczytać opinie o swiatlach na Wielkopolskiej bo tam jezdzi a tu znowu troll z realnej. Idź sobie do Gdańska albo do platformy jak ci się infobox nie podoba. Mój syn uwielbia tam wchodzić i patrzeć a marne kilka mln na cały plac to tyle ile w Gdańsku doplacaja co roku do wymiany trawy na stadionie

            • 1 3

    • No zobacz co ostatnio zrobili

      sh.st/wXZcO

      • 1 0

  • jest w tym troche prawdy (9)

    Piesi często wciskają przycisk , ale gdy światło się nie zmienia przebiegają w pierwszej do tego okazji na czerwonym . Zwykle jak tylko przebiegną zapala się dla kierowców czerwone tylko że pieszego już nie ma

    • 133 5

    • A w czym "inne" rozwiązanie miało by pomóc? (7)

      Przecież i tak pieszy będzie mógł przejść na czerwonym

      • 4 12

      • Nie będzie (3)

        Wychaczyłem 200 zł mandatu za przejście na czerwonym przy pustej ulicy. Nie polecam

        • 8 3

        • taryfikator (1)

          Za czerwone jest 100 kłamco

          • 1 0

          • widocznie przeszedł 2 razy :)

            • 0 0

        • za wyCHaczenie powinieneś dostać 200 zł od Bralczyka

          HAK, nie Chak!

          • 1 0

      • Widze że brak umiejętności czytania ze zrozumieniem sie kłania.... (2)

        Wyżej pisze dokładnie -> Brak czerwonego światła dla pieszego oraz jakiegolowiek dla koerowcy. Czyli pieszy albo bd mógł "na spokojnie" właczyć sobie światło i przejść "na zielonym".. albo ominąć tą "procedure" i przejśc na legalu bez świateł.. Tak jak odbywa sie to teraz..

        Bdb rozwiązanie wg mnie dla chociażby osób starszych i matek z dziećmi;) A kto mądrzejszy i sprytniejszy to i tak nie bd potrzebował "pozwolenia" od światełka ;)

        • 8 1

        • Ty masz chyba brak jakiejkolwiek umiejętności czytania. (1)

          W artykule jest wyraźnie opisane działanie świateł: " Na co dzień będą w ogóle wyłączone (nawet bez pulsującego pomarańczowego), a w razie potrzeby, czyli zbliżenia się pieszego do przejścia, włączą kolejno: pomarańczowe i czerwone dla aut, zielone dla pieszych, czerwone dla pieszych, pomarańczowe i zielone dla aut. W ten sposób pieszy uruchamia sygnalizację tylko w razie potrzeby przejścia."

          Z tego fragmentu jasno wynika, że światła mają się włączać gdy pieszy będzie chciał przejść przez jezdnię. Dokładnie tak samo działają światła "na guzik".

          Jak masz problemy z czytaniem to jeszcze raz kluczowe zwroty:
          - "w razie potrzeby, czyli zbliżenia się pieszego do przejścia, włączą kolejno:"
          - "pieszy uruchamia sygnalizację tylko w razie potrzeby przejścia."

          • 0 3

          • To czym różni się pomysł gościa od tych z urzędu?

            • 0 0

    • ... no i właśnie to powinno być zmienione

      Jeśli zielone dla samochodów pali się już co najmniej przez (tutaj_limit_czasu), to naciśnięcie przycisku powinno niezwłocznie uruchamiać odpowiednią sekwencję świateł, bez obowiązkowego (jak się zdaje) okresu przymusowego opóźnienia

      • 2 0

  • Ok ale czym to rozwiązanie rózni się od tego z guzikiem? (5)

    • 18 44

    • że pieszy może legalnie przejść bez uruchamiania sygnalizacji (2)

      • 19 3

      • (1)

        moze,,,,hmm guzikiem

        • 0 0

        • Guzikiem uruchamia sygnalizacje. A tak sygnalizacja byłaby wyłączona, tak jakby nie istniała. Każdy kierowca to zrozumie, pieszy najwyraźniej mają problem

          • 1 1

    • (1)

      Proponuje przeczytać jeszcze raz ze zrozumieniem:)

      • 4 2

      • tez nie kumam ;(

        " Na co dzień będą w ogóle wyłączone (nawet bez pulsującego pomarańczowego), a w razie potrzeby, czyli zbliżenia się pieszego do przejścia, włączą kolejno: pomarańczowe i czerwone dla aut, zielone dla pieszych, czerwone dla pieszych, pomarańczowe i zielone dla aut. W ten sposób pieszy uruchamia sygnalizację tylko w razie potrzeby przejścia. (...)Uwaga - dodatkowa korzyść - bez dużego ruchu jako pieszy mogę przejść bez włączania sygnalizacji. Robię to legalnie, nie blokuję niepotrzebnie samochodów i nie narażam się na mandat za przejście na czerwonym."

        tzn. jak sie pieszy zblizy to bedzie zielone, czy beda w koncu wylaczone?
        Moge przejsc bez wlaczania... ale bylo napisane ze sie wlasnie ma samo wlaczyc zielone? a co z sytuacja, gdy jest 100 pieszych po kolei, to wtedy bedzie wiecznie zielone?:) jak cos tlumaczycie, robilibyscie to z wiekszym zaangazowaniem, bo takie pisanie to o kant d*py rozbic .

        • 0 0

  • Już tyle tych świateł jest (3)

    że jedna sygnalizacja więcej nie zrobi dużej różnicy jeśli chodzi o rachunek za prąd

    • 19 15

    • Nie lękajcie się! (1)

      TRISTAR zrobi zieloną falę i żadne światła nie będą przeszkodą.

      • 7 2

      • Tak własnie

        Będzie zielona fala na zielonej wyspie

        • 6 0

    • dlatego

      w mieście powinno być więcej takich inteligentnych świateł

      • 0 0

  • niedlugo to lepeij bedzie spacerowac np z dabrowy do centrum (5)

    bo tristar pozbawi nas wszystkich praw jady :)

    • 54 12

    • sam się pozbawisz (3)

      jak nie będziesz przestrzegał przepisów

      jeśli nie przekraczasz dozwolonej prędkości i nie jeździsz na czerwonym, to czego się obawiasz? ludzie, jesteście śmieszni. łamiecie przepisy i jeszcze marudzicie, że ktoś chcę wam za to wymierzyć zasłużona karę?

      • 3 6

      • Ciekawe czy Ty nigdy nie przekroczyłeś prędkości. :)

        • 4 2

      • niestety nie masz pojecia co nas czeka :) (1)

        mam nadzieje ze jednego dnia dwukrotnie przekroczysz linie i dostaniesz dwa mandaty i 12 ptk ;) i uwierz mi nie przejedziesz skrzyzoawania na czerwonym :) tylko zatrzymasz sie ciut za daleko :)

        • 2 2

        • Głupoty gadasz

          Takie systemy są już np w stanach i Europie zachodniej.
          W stanach przejechałem kilka tysięcy kilometrów autem i jakoś ani jednego mandatu nie dostałem. A tam są przepisy jeżeli chodzi o skrzyżowania dużo bardziej surowe.

          Bo na skrzyżowanie skręcając w lewo może wjechać maksymalnie 3 auta, a jak wjedziesz jako 4 to będziesz już stał w złym miejscu więc mandat miałbyś murowany.
          Ale amerykanie rozumieją to i jeżdżą dużo spokojniej. Co śmieszniejsze większość na autostradach i drogach szybkiego ruchu nie jeździ ile fabryka dała, a włącza tempomat i do tego ma automat więc jedzie równo.

          • 2 2

    • hehe

      Ale się uśmiałem :) No tak! Masz 100% racji!! Tristar pozbawi naprawdę sporą część ludzi praw jazdy, a na pewno wielu walnie po kieszeni i to solidnie, za to że po 3 pasmowej drodze jechałeś 80km/h zamiast wyznaczonych 70km/h. A wiecie co jest najlepsze? Motocyklista (którym też jestem) po jednej przejażdżce dajmy na to z Gdańska do Gdyni zdąży stracić prawko dwa razy :P albo i więcej, masakra :)
      Będzie trzeba chować tablice głęboko pod koło oj tak.

      • 2 0

  • (2)

    A ja proponuje nowatorski wynalazek, zielona falę. Światła zintegrowane z tymi o skrzyżowanie niżej i wyżej umożliwiające płynny przejazd z dozwolona prędkością, która na tym odcinku proponuje podwyższyć z 50 (tak nikt nie jedzie) do 70 (tak tez mało kto jedzie). Naprawdę nie rozumiem dyskusji nad tak prostymi sprawami.

    • 31 6

    • Panie X ale passaty golfy i inne wyścigówki raczej nie jeżdżą 50 km / h więc i tak zaraz wszystko zablokują bo wszystkie dojadą do następnych świateł zanim zielona fala zadziała...

      • 8 2

    • Kiedyś Zmuda Trzebiatowski na formu Nasze Miasto

      udowadniał mi, że nie jest możliwe przyłączenie sygnalizacji dwóch przejść dla pieszych na ulicy Morskiej do pozostałej części systemu. Przejścia znajdują się pomiędzy Swarzewska a Kartuską i potrfią pięknie zablokować ruch. Są załączane przyciskiem.
      Podobno technicznie nie jest to mozliwe!!!
      Wszędzie na świecie jest za wyjątkiem Gdyni.

      • 1 0

  • Przejść podziemne (5)

    Lepszym rozwiązaniem by było wykopanie przejścia pod ziemię,aniżeli jakieś głupie światła.

    • 39 35

    • (1)

      a może wykopanie Ciebie pod ziemie?

      • 10 17

      • Chyba Ciebie Gimbusie

        • 10 10

    • Lepszym rozwiązaniem (1)

      byłoby ogrodzić - co ma się bydło po jezdni pałętać. A jak już ktoś naprawdę musi dostać się na drugą stronę, to zawsze może podjechać samochodem.

      • 11 3

      • Ale tak bez Golfaa?? ani Passata?? I już wgl BEZ GWE?!

        toś to nie do pomyślenia!!! JAK TO TAK TO?!!!

        • 8 1

    • Przecież tam jest przejście podziemne - no może trzeba kawałek podejść, ale zaniedbane i nikt z niego nie korzysta.

      • 2 3

  • (3)

    Myslę, że również kierowcy wyjeżdzający z ulicy parkowej skorzystali by na sygnalizacji, no ale przecież ona tak spowolni kierowców zap.... na wielkopolskiej po 100 na godzine!!!!! A ja sam jako pieszy nie raz stałem dosłownie 4-5 minut, ąz jakis kierowca łaskawie zwolni albo zatrzyma sie !

    • 34 12

    • (1)

      No to nie chodź tam, 200m dalej masz przejście podziemne

      • 2 9

      • skoro jest przejście...

        to kierowcy powinni je respektować...ale polsza to dziki kraj...gaz w podłogę ...cebulaczki

        • 5 2

    • a dlaczego ŁASKAWIE???! Jestem kobietą kierowcą i bardzo ćzesto sama zatrzymuje sie gdy tylko pieszy podchodzi do pasów i nie robie tego z łaski ale z grzeczności ! i zawsze miło robi mi sie na sercu jak przechodzący sie usmiechnie !

      • 4 1

  • Przejści masakra (4)

    Tu powinna być sygnalizacja, która włącza czerwone światło w momencie przekroczenia prędkości powyżej 70 km. Mieszkam przy tym przejściu i sam codziennie tędy jeżdżę, tu nikt nie jedzie zgodnie z przepisami, a łatwiej i bezpieczniej to chyba przepłynąć zatokę z Gdynia na Hel niż przejść przez Wielkopolską w tym miejscu!!!

    • 68 13

    • (3)

      Gdyby było tak źle jak piszesz, to każdego tygodnia dochodziłoby do jakiegoś wypadku. A tak nie jest.

      • 3 12

      • (1)

        masz rację dochodzi co drugi tydzień...

        • 5 1

        • z wiewiorka

          • 0 2

      • Mieszkałem na Parkowej. Nigdy nie widziałem tylu wypadków na żywo. Na zmianę albo potrącenie, albo zderzenie samochodów. Światłom jestem przeciwny, ale fakt faktem, że średnio co drugi dzień trafiałem na wypadek wychodząc lub wracając. Tam po prostu jest za słaba widoczność, słupy zasłaniają czasami. Stąd wypadki.

        • 1 1

  • I tak zaraz ZDiZ odpowie, że nie bo nie. (1)

    Bo się nie da, bo nie umieją, bo zupa zbyt słona.

    • 43 4

    • bo przepisy na to nie pozwalają

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane