• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego sygnalizacja działa w nocy?

Marek
8 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Funkcjonująca nocą sygnalizacja zdaniem czytelnika wydłuża niepotrzebnie przejazd przez miasto. Funkcjonująca nocą sygnalizacja zdaniem czytelnika wydłuża niepotrzebnie przejazd przez miasto.

- Dlaczego pomimo minimalnego ruchu w nocy, nawet na małych skrzyżowaniach nie włączamy pomarańczowego światła? - pyta nasz czytelnik, pan Marek. Jego pytania przekazaliśmy do ZDiZ.



Podczas pracy w nocy często używam samochodu. Nie mogę zrozumieć dlaczego na większości skrzyżowań sygnalizacja jest włączona. Praktycznie każdej nocy zastanawiam się nad tym, czekając na zielone światło na pustych skrzyżowaniach.

O ile jeszcze jestem w stanie zrozumieć działanie sygnalizacji na dużych skrzyżowaniach - choć np. w Bydgoszczy również na takich są one wyłączone, o tyle na małych już nie potrafię. Może mają za zadanie walczyć z nadmierną prędkością, aczkolwiek od tego jest policja, którą w nocy można spotkać bardzo często. Warto też podkreślić, że funkcjonujące nocą światła zwiększają hałas, a także nie pozostają bez wpływu na środowisko.

Podam kilka przykładów takich sygnalizacji. Zacznę od skrzyżowania ulic: Małomiejskiej i Zamiejskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie dotychczas pulsowało nocą światło pomarańczowe. Teraz od kilkudziesięciu dni sygnalizacja pracuje już normalnie, jak w dzień.

Czy sygnalizacja powinna działać całą dobę?

Jedziemy dalej - w stronę Oruni Górnej - na skrzyżowaniu ul. Małomiejskiej z ul. Ptasią zobacz na mapie Gdańska, gdzie jest bardzo mały ruch. Sytuacja podobna jak na skrzyżowaniu wcześniej.

Taka sama sytuacja jest na splocie ul. Świętokrzyskiej z ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska, a także na skrzyżowaniu al. Havla z ul. Łódzką zobacz na mapie Gdańska (na wysokości stacji diagnostycznej) i jeszcze na przecięciu ul. Łódzkiej z ul. Płocką zobacz na mapie Gdańska. Przykłady można by tu mnożyć.

O włączone nocą sygnalizatory zapytaliśmy Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku: Statystyki i prowadzone przez nas badania pokazują, że włączone sygnalizacje w nocy poprawiają bezpieczeństwo w ruchu nie tylko kierowców, ale też pieszych i rowerzystów. Spada wyraźnie liczba zdarzeń drogowych. Sygnalizacje świetlne, które nocą mają włączone pulsujące pomarańczowe światło, będą powoli znikać z ulic Gdańska. Światła będą działać przez całą dobę.
Marek

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (283) 4 zablokowane

  • Popieram (21)

    tylko na dużych krzyżówkach.

    • 343 27

    • duża krzyżówka powiadasz... (4)

      Droga Zielona z Hallera...w nocy ani jednego auta, ale sygnalizacja działa.

      • 40 2

      • Gdyby mozna bylo jezdzic po pijaku, to noca bylyby korki na miescie ;) (1)

        • 18 2

        • Na Havla w nocy

          90% samochodow przejezdza na czerwonym. Popieram, zwłaszcza ze tamtejsza "zielona fala" działa w dzień tylko przy prędkości 100 km/h. Jak jedziemy przepisowe 50 to stoimy na światłach 3 razy.

          • 0 0

      • To ja dodam jeszcze skręt do galerii osowa z dołu. światła wyłaczać przynajmniej godzinę wcześniej. (1)

        I skręt z hallera w kościuszki mógł by się W OGÓLE właczać . Już z 6 razy widziałem jak ludzie tam skręcają na czerwonym po 10 minutach czekania.

        • 11 0

        • Czyli co najmniej godzinę (6 * 10 minut) obserwowałeś to skrzyżowanie?

          • 1 1

    • a teraz z perspektywy pieszego: (2)

      duże skrzyżowanie Hucisko/Okopowa/Wały Jagiellońskie. Druga w nocy. Zero luda, zero samochodów, zero jakiegokolwiek ruchu. Sygnalizacja działa. Czerwone dla pieszych... a za rogiem przyczajony nieoznakowany radiowóz. Przechodzisz - i mandacik! Tak się robi kasę!

      • 81 8

      • prl bis

        Chory restrykcyjny kraj,ekologia i ekonomia bez znaczenia ,trzeba stac jak parasol w nocy i marnowac czas i paliwo. W slandynawii,same ronda ,wylaczona sygnalizacja,lub na czujniki. U nas gorzej niz w mongolii.

        • 12 7

      • ZDiZ to instytucja utrzymywana z naszych podatków, czyli finansowana przez nas. Podajcie Państwo jakie wykonaliście badania wypadków w nocy, na ile są one statystycznie prawidłowe. W innych miastach nie ma wypadków przy wyłączonych światłach?

        • 17 1

    • a tyle kasy kosztował tristar (2)

      A nie potrafi inteligentnie zarządzać światłami w nocy. Po wykryciu szybko jadącego samochodu powinien wychamować go za każdym razem na skrzyżowaniu, a jak jedzie zgodnie z przepisami zielona fala i żeby przydał się tristar do czegoś więcej niż pomoc przy wlepianiu mandatów to powinien zmieniać prędkość w nocy bo jak nie ma ruchu to fajnie by było przez trójmiasto 70 pojechać a nie ciągnąć się 50 i stać na każdym czerwonym, ale do tego potrzebne by były znaki z możliwością zmiany dozwolonej prędkości. No i kogoś mądrego co by to ogarnął.

      • 61 4

      • można coś takiego wprowadzić

        wystarczy odpowiednie algorytmy zrobić....

        • 6 1

      • Pomysł bardzo dobry, ale ty musisz troszę popracować na ortografią: interpunkcja i to hamowanie przez ch.

        • 0 0

    • (3)

      Im cześciej auto sie zatrzymuje tym wiecej spala paliwa !!! pomnożyć przez miliony samochodów to czysty zysk dla państwa !! dla tego tylko są włączone światła !!!

      • 20 4

      • Spisek! Zamach! A tupolew,jakby miał włączone przeciwmgielne,to by jeszcze żył! (1)

        • 4 8

        • I spryskiwacz

          • 0 0

      • opinia

        Zgadzam sie z tym ze światła w nocy to idiotyzm ale zeby mowic tu o spisku na rzecz zysków dla państwa to już śmierdzi teoria spiskowa ala kaczyński

        • 1 1

    • A czy Ty wiesz po co jest ten Miś?

      nikt nie wie i nie zapyta.

      • 5 0

    • wyłączyć !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (2)

      Zgadzam się - rowery? bezpieczeństwo? Kto w nocy jeździ na rowerze? Od północy do 5 rano spokojnie można by wyłączyć wszystkie sygnalizatory! Prawda jest taka, że dzięki rozsynchronizowanej sygnalizacji i dzięki temu że światła pracują w nocy, my obywatele odprowadzamy mimowolnie grubo ponad miliard zł. do budżetu państwa. Kolejne 2-3 miliardy to skutki korków wywołanych głupotą projektantów dróg i urzędników.

      • 3 1

      • faktycznie (1)

        eksperci są do d... wszyscy pozostali wiedzą lepiej. Po co 5 lat studiowania na PG? Niech się zajmą tym wszystkim autorzy komentarzy, to będziemy mieli najlepszy na świecie system transportowy w Trójmieście, czyli wolną amerykankę. Tylko kto zadecyduje jakie rozwiązania wprowadzić - bo co komentarz to inne zdanie. Wbrew komentarzom 70% jest za sygnalizacją (ankieta)? I bądź tu mądry....

        • 0 1

        • gdzie

          gdzie Ty widzisz 70% ??

          • 0 0

    • bez

      To weż udział w ankiecie.

      • 0 0

    • Dodałbym do tego wszystkie skrzyżowania na ul. Kołobrzeskiej na Przymorzu, a skrzyżowań jest chyba z 7, prawie wszystkie lokalne ruch w nocy jest mimalny (1 auto na minutę, niepotrzebnie w nocy hałasują ruszające z pod świateł pojazdy.

      • 0 0

  • Najlepsze są te brzęczki dla niewidomych. (9)

    Niedziela 6 rano i tylko blyp blyp blyp pibibi pibibiiiii.
    Współczuję tym co mają okna na rogu budynku przy samym skrzyżowaniu.

    • 258 31

    • (3)

      na Miszewskiego brzęczki brzęczą całą noc :( można się pochlastać! słychać je nawet w drugiej linii zabudowań

      • 48 10

      • Można zawsze zgłosić jako nie przestrzeganie ciszy nocnej przez miasto ;) (2)

        • 11 7

        • nie ma czegoś takiego jak cisza nocna (1)

          To wymysł PRLowskich spółdzielni mieszkaniowych

          • 17 3

          • bzdura

            Przepis prawny:
            Art. 51. § 1. Kto krzykiem, hałasem, alarmem lub innym wybrykiem zakłóca spokój, porządek publiczny, spoczynek nocny albo wywołuje zgorszenie w miejscu publicznym, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.

            • 0 0

    • Ja bardziej współczuję niewidomym.

      Ja bardziej współczuję niewidomym....

      • 71 4

    • to nie brzęczki ze świateł tylko współczesna muzyka z pobliskiego klubu teczno (1)

      • 17 7

      • Niee to te gwizdy z tej koloni artystów, mleko kwaśnieje.

        • 2 1

    • a może trochę szacunku dla niewidomych

      Nie życzę ci

      • 15 1

    • Każdy ma prawo się wyprowadzić

      albo jechać do Anglii.

      • 4 6

  • a mnie jeszcze ciekawi dlaczego latarnie działają w nocy (14)

    też można by przecież wyłączyć

    • 63 221

    • są miejsca w Polsce gdzie wyłączają (9)

      Ale latarnie to chyba zupełnie inna kwestia? W przeciwieństwie do czerwonego na pustym skrzyżowaniu, latarnia w niczym nie przeszkadza.

      • 39 7

      • oj, chyba jednak boli to myślenie ;) (8)

        skoro są potrzebne latarnie uliczne, to znaczy, że jakiś ruch się tymi drogami czy chodnikami odbywa. a skoro odbywa się ruch, to jest i sygnalizacja świetlna

        • 8 19

        • co ma piernik do wiatraka (2)

          To, że gdzieś się odbywa ruch nie znaczy jest potrzebna sygnalizacja świetlna. Idąc tym tokiem rozumowania, to trzeba by było na każdym skrzyżowaniu stawiać światła.

          • 14 3

          • niektórzy tak myślą (1)

            niestety

            • 2 1

            • to w końcu myślą czy nie myślą?

              skoro nie potrzeba sygnalizacji świetlnej, bo nikogo tam nie ma, no to może oszczędźmy parę zetów i wyłączmy też latarnie uliczne.

              • 0 4

        • (4)

          sygnalizacja świetlna ma usprawniać ruch a w nocy sorry nie ma aut w zasięgu wzroku a trzeba czekać wtedy to jest tamowanie ruchu i robienie z ludzi inwalidów.Po co mam jako pieszy czekać 1,5 minuty na światło skoro mogę przejść?

          • 13 2

          • jak by nie było świateł dla samochodów (3)

            to pieszy nie miałby możliwości bezpiecznego przejścia na czerwonym, jak by nie było samochodów w zasięgu wzroku - zawsze znalazłby się jakiś miszcz kierownicy jadący circa 160 km/h po mieście

            • 4 11

            • Takiemu czerwone w nocy w niczym nie przeszkadza. (1)

              Nie pomyślałeś?

              • 7 1

              • Większości jednak przeszkadza...

                • 0 0

            • Jeździłem po trójmieście w nocy gdy sygnalizacji nie było i od paru lat jak jest, niestety muszę stwierdzić iż prędkość samochodów teraz jest większa z prostej przyczyny, gdy kierowca widzi zielone ciśnie gaz do dechy żeby zdążyć, a kiedyś jechało się spokojnie bez ryzyka że zapali się czerowne tylko po to żeby przepuścić wiatr przez skrzyżowanie.

              • 0 0

    • Mnie dziwią te latarnie, które świecą za dnia

      • 28 0

    • Można jeszcze asfalt zwinąć skoro ulice "i tak są puste" (1)

      Asfalt zwinięty, nie narażony na warunki atmosferyczne, rzadziej będzie się psuł

      • 25 7

      • Można by jeszcze poinstalować opuszczane poręcze (na wzór szlabanów)

        na przejściach dla pieszych dla wygody i bezpieczeństwa pieszych. W końcu bezpieczeństwo na drogach jest najważniejsze.

        • 6 0

    • Ot, myślenie typowego polskiego urzędnika

      Krawężniki muszą być wysokie, bo bezpiecznie i w nocy niech się palą światła czerwone, też bezpiecznie

      • 6 3

  • Argumentacja ZDiZ jest porażająca... (7)

    Dzięki Ci ZDiZ, że o nas dbasz, podczas gdy inne miasta mają za nic bezpieczeństwo i komfort swoich mieszkańców!

    • 338 17

    • bo to polandia przecież...

      bo to my jesteśmy dla nich a nie oni dla nas - smutne, ale prawdziwe...

      • 39 3

    • Stogi

      Aaaa to dlatego na Stogach nie dostosowali sygnalizacji do braku tramwaju. Dziękuję ZDiZ!

      • 14 1

    • (1)

      Ktos musi zarobic na serwisie sygnalizacji w nocy
      serwis w nocy jest zazwyczaj drozszy...

      • 9 4

      • "Serwis w nocy"? Ktoś myślisz patyczkiem przełącza zielone-czerwone?

        • 1 2

    • czytam słowa rzeczniczki po raz drugi... (1)

      co za bełkot...
      statystki i badania - jakie i gdzie można się z nimi zapoznać?!
      "włączone sygnalizacje w nocy poprawiają bezpieczeństwo w ruchu nie tylko kierowców, ale też pieszych i rowerzystów. Spada wyraźnie liczba zdarzeń drogowych." - ta konstrukcja myślowa jest odważna, "grubo" pojechała rzeczniczka... Ile było zdarzeń drogowych przed i ile jest obecnie?

      Wprowadzając skrzyżowania równorzędne tłumaczyli też bezpieczeństwem, większą uwagą kierowców, teraz jak kierowcy chcą tego (pulsujące światło) - to nagle to rozwiązanie jest niebezpieczne...

      • 29 0

      • Popierm

        Dobrze to napisałeś.

        • 6 0

    • zwłaszcza te tabuny rowerzystów w porze nocnej

      wyjątkowe chamstwo urzędnicze bije z odpowiedzi pani rzecznik

      • 1 0

  • Ciekawe jak te badania wygladały (3)

    na pustych skrzyżowaniach

    • 247 12

    • To badania które wymyśliła na poczekaniu pani Rzecznik (2)

      A tak na prawdę chodzi o to by tristar na siebie zarabiał i w nocy nałapie setki kierowców którym nie będzie się chciało czekać na zielone na pustym skrzyżowaniu.

      • 76 4

      • (1)

        W d*pie byłeś...

        • 6 26

        • a co też byłeś i widziałeś?

          • 4 0

  • można oszczędzic wyłączajac swiatła na mniejszych skrzyżowaniach (5)

    - ale przeciez gdańsk to bogate miasto- Adamowicz rzadzi i my musimy za to płacić....ech szkoda gadać

    • 136 15

    • (1)

      a Adamowicz pojdzie i sam powylacza bo przeciez swiatlami prezydenci miast bezposrednio sie zajmuja...

      • 7 7

      • popieram

        Co ma piernik do wiatraka? Co adamowicz ma do świateł? Jest od tego instytucja i to do niej zażalenia. Zaznaczam ze ttakowa jest w każdym mieście a nietylko w Gdansku. Myslcie...potem piszcie.

        • 0 1

    • najwyższa pora go wymienić !!! -wybory już blisko !!!!!!!!!!!!!!

      • 5 3

    • Na jesieni wybory.

      • 0 0

    • "Wyłączone" światła nadal migają. Ciekawe,czy to oszczędza energię-niech się wypowie jakiś inżynier...

      • 0 0

  • jak brak jest działającej sygnalizacji to banda bezmozgowcow wciska gaz do dechy bo ma pierwszenstwo (2)

    ruch jest mały i komus z podporzadkowanej trudno bedzie zauwazyc takiego debila

    • 44 131

    • bez świateł jest bezpieczniej, tylko przy dużym ruchu są niezbędne do rozładowania korków.

      • 31 7

    • A co ....

      oczy rejestrują ruch dopiero od kilku pojazdów?
      Powinni zwalniać i czekać aż jakaś pierdoła namyśli się i "wytarabani" przed samą maską?

      • 3 1

  • Niech pokażą te badania bo stawiam 100 ze nie ma takich badań albo są prawdziwe tylko dla DUŻYCH skrzyżowań. Zapytajcie ssię inżynierii ruchu dlaczego na skrzyżowaniu przy operze zakupiono słupy sygnalizacji z włącznikami fazy dla pieszych. Dlaczego na przejdzie rowerowym na do studzienki jest włącznik świateł...

    • 85 7

  • Nikomu nie dogodzisz (4)

    Z jednej strony poprawiają bezpieczeństywo, z drugiej mają zły wpływ na środowisko.. I teraz co tu zrobić z tym fantem.. ;(

    • 15 36

    • Od dbania o bezpieczenstwo jest Policja !!! (1)

      Światła służą do regulacji ruchu.
      Jak światła mogą poprawiać bezpieczeństwo. Robią z ludzi idiotów.
      Jak ktoś jeździ jak debil to światła nie są dla niego przeszkodą.

      • 41 8

      • brawo - dobrze mówi, polać mu/jej ;)

        • 17 6

    • (1)

      nie poprawiają bezpieczeństwa, wszyscy wchodzą na czerwonych

      • 1 1

      • ciekawe...

        czy stałbyś w środku nocy na pustym skrzyżowaniu czekając na zielone, przecież to jest chore.

        • 4 1

  • (11)

    a co chciałoby się wdepnąć pedał do dechy i gnać 200?
    na świecie światła działają i w nocy
    i dobrze

    • 40 168

    • (2)

      popracowałbyś kilka godzin przy nocnym dowozie zaopatrzenia do sklepów to byś szybko zmienił zdanie

      • 53 22

      • (1)

        kiepski przykład dałeś kolego

        • 16 35

        • dobry dał, stoisz kilka minut na czerwonym, a nic nie jedzie ani nikt nie idzie... bezpiecznie jest

          • 30 12

    • chciałoby się życia nie marnować

      Na stanie na pustym skrzyżowaniu. A tak w ogóle to o jakim świecie ty mówisz, bo z tego co wiem to pomarańczowe migające w nocy nie występuje jedynie w Gdańsku?

      • 38 7

    • (1)

      wiele razy wracałem w nocy z pracy miedzy 24-4 jadąc przez Oliwe, nigdzie mi sie nie spieszy, jadę kulturalnie tyle ile można, ruchu nie ma, a od Grunwaldzkiej do Zoo co skrzyzowanie to czerwone i zero aut lub ludzi naokoło. Tak się nagradza jazdę 50 km/h. Pewnej nocy sprawdziłem jakbym przejechał ta trase 80km/h (dumny z tego nie jestem) i o dziwo nie stałem na żadnych. Ironia.

      • 37 6

      • a może zielona fala w nocy jest skonfigurowana na dopuszczalne 60 km/h ?

        • 1 5

    • obyś zawsze miał w życiu czerwone...

      • 5 13

    • nie pier...ol , w końcu od czego jest policja

      • 1 2

    • Na jakim świecie? W wielu miejscach się odpala pomarańczowe w nocy.
      Czas, środowisko, zdrowie psychiczne - takie plusy.
      A jak ktoś chce pozapierdzielać 200 na godzinę to i tak to zrobi. My tu mówimy o normalnych uczestnikach ruchu, sprawnych umysłowo, a nie dresach w golfach.

      • 21 4

    • Na świecie mordują maczetami bezbronne i niewinne dzieci.

      Co to za argument " na świecie" ?

      • 7 4

    • Różnica jest taka, że światła "na świecie" zmieniają się wtedy w zależności od ruchu

      a nie ustawione "na sztywno" wg jakiegoś zegara.

      Pamiętam jak w Finlandii (10 lat temu) gdy jechałem z lotniska późnym wieczorem tuż przed dojazdem do skrzyżowania zapaliło się czerwone, nie zdążyłem nawet pomyśleć "no to teraz sobie poczekamy", kiedy sygnalizator po wykryciu braku pojazdów na drodze poprzecznej powrócił do wyświetlania zielonego - tak, że kierowca nie zdążył się nawet zatrzymać.

      I to jest słuszna idea - bezpieczeństwo bez marnowania czasu. Czy ten Trostar postawiony za 10000 miliardów złotych nie mógłby robić tak samo?

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane