• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do Bydgoszczy i Elbląga pojedziemy zmodernizowanymi składami

Maciej Naskręt
12 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę
Tak będzie wyglądało czoło zmodernizowanych EZT dla województwa pomorskiego. Tak będzie wyglądało czoło zmodernizowanych EZT dla województwa pomorskiego.

Za 110 dni na pomorskie tory kolejowe trafi pierwszy spośród czterech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu EN57. Władze samorządu województwa zawarły z firmą Newag kontrakt na ich modernizację. Wydamy na to 30,4 mln zł.



Wnętrze zmodernizowanego składu. Wnętrze zmodernizowanego składu.
Pod koniec listopada do Trójmiasta dotrą zmodernizowane cztery pociągu typu EN57.

- Zmodernizowany tabor wyjedzie na tory w barwach Przewozów Regionalnych i będzie obsługiwał trasy Gdynia - Elbląg - Olsztyn oraz Gdynia - Bydgoszcz - zapowiada marszałek województwa, Mieczysław Struk.

Pojazdy zostaną przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, w przedziałach pasażerskich i służbowych zamontowane zostaną nowe, wygodne siedzenia z podłokietnikami. W każdym z pojazdów zamontowane zostaną nowe kabiny WC z obiegiem zamkniętym, przystosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Zmodernizowane składy EN57 wyposażone będą w nowoczesny system informacji pasażerskiej (tablice kierunkowe LED zewnętrzne i tablice wewnętrzne LCD z bieżącą informacją o trasie i lokalizacji pociągu) oraz monitoring.

Jak często jeździsz pociągami Przewozów Regionalnych w naszym regionie?

Przestrzeń pasażerska, przedziały służbowe i kabina maszynisty będą w całości klimatyzowane. W każdym z pojazdów będzie 168 miejsc siedzących, dwa miejsca na wózki i sześć miejsc na rowery.

- Kompleksowa przebudowa tych zespołów trakcyjnych sprawi, że w niczym nie będą one przypominały swoich pierwowzorów. Znacząco zmieni się ich wygląd, komfort podróżowania oraz komfort pracy maszynisty - zapewnia Zbigniew Konieczek, prezes spółki Newag. - Standardem modernizowanych przez nas EN57 jest nowa funkcjonalna kabina maszynisty z nowoczesnym, ergonomicznym pulpitem wyposażonym w elektroniczny system diagnostyki i elektroniczny rozkład jazdy - dodaje.

Stare składy EN57 zostaną w całości rozebrane. Pozostanie po nich jedynie tzw. rama, na której zostanie odbudowany skład. Nowe pociągi będą o pięć ton lżejsze i będą posiadały nowy układ napędowy. Co ważne: będą wyposażone w urządzenie umożliwiające oddawanie energii elektrycznej do sieci trakcyjnej.

Wartość podpisanej umowy to 30,4 mln zł brutto. Zmodernizowane pojazdy zostaną przekazane przewoźnikowi w ciągu 110 dni od daty podpisania umowy. Inwestycja jest o połowę tańsza, niż zakup czterech nowych składów.

Modernizacja czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych realizowana jest w ramach projektu "Zakup i modernizacja kolejowego taboru pasażerskiego o napędzie elektrycznym, do obsługi połączeń międzyregionalnych na obszarze co najmniej dwóch województw", dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Projekt obejmuje zakup i modernizację ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Wartość całkowita projektu to 70,16 mln zł, kwota dofinansowania to 40,44 mln zł. Nowe składy kupowano w latach 2010-2012, kolejne modernizowano w latach 2011-2012. Umowa z Newagiem dotyczy modernizacji czterech ostatnich pojazdów z projektu.
Cały skład. Cały skład.

Opinie (99) 4 zablokowane

  • A jaki to bedzie numer linii? (3)

    GE1 i GB1?
    To GB to tak troche z angielska- linia na zmywak...Do Bydgoszczy...

    • 59 9

    • A to SKM, że chcesz numerację? (1)

      Nie!

      • 7 1

      • WC1, WC2, WC3 i WC4

        na cześć nowych toalet w środeczku :)

        • 6 4

    • 131 w kierunku Bydgoszczy i 204 do Elbląga

      • 5 0

  • (11)

    Województwo pomorskie jest chyba w tym momencie jedynym, które nie zakupiło nowego taboru, cały czas modernizują kible, ile można?????

    • 97 23

    • Jeżeli chodzi o WC to właśnie jest to problem w kolejkach...

      • 12 4

    • Dokładnie tak...

      ...pomorscy przewożnicy czyli PR i SKM są jedynymi przewoźnikami w kraju którzy nie dokonali zakupu nowego taboru.Postawili na "tymczasowość" czyli reanimacje "trupów" które raczej prędzej niż później rozsypią się,a fundusze unijne kończą się w 2020r.Ale to nie jest już zmartwienie "marszałka" Struga czy też jego serdecznego kolegi z PR dyr. L bo oni będą już szykować sie do emerytury.Jest jednak szansa,że marszałek dostanie "kopa" po wyborach samorządowych i może wtedy cos sie zmieni....

      • 28 5

    • A ja się nie zgadzam na remontowanie starych składów (2)

      Wypad mi z tymi EN57 i kupować nowe Pesy!

      • 21 8

      • chyba cię pogięło koleżko (1)

        albo remont starego składu albo zakup jednego nowego. Przy obłożeniu linii nie ma mowy, żeby zestawić z tego dwie pary pociągów kursujące wahadłowo. Te pociągi MUSZĄ jeździć, żeby zarobić na nowe.

        • 6 1

        • Wydać 50% wartości nowego żeby wyremontować stary szrot to głupota.

          Gdyby koszt modernizacji wynosił 10-20% wartości nowego to jeszcze rozumiem. A tak wydamy połowę szmalu ale nadal będziemy mieć graty.

          • 2 10

    • (1)

      Picowanie starych składów to komuna mentalna. Takie władze trzeba obalić.

      • 10 6

      • kupowanie nowych i złomowanie tych w połowie eksploatacji do dopiero komuna

        nie stać nas ale i tak kupimy. Długi spłacą następcy.

        • 10 2

    • "Co ważne: będą wyposażone w urządzenie umożliwiające oddawanie energii elektrycznej do sieci trakcyjnej."

      ciekawe czy siec trakcyjna jest na to gotowa...

      • 6 1

    • Panie, a czy ty wiesz ile nowej technologii zastosowano w zmodernizowanych pojazdach?

      Zostały tylko główne korpusy a masę mechanizmów, technologii elektronicznej zastosowano z najnowszych pojazdów szynowych. Myślicie że zmodernizowane silniki, hamulce, elektryka i elektronika etc. została kupiona na targu u Pana Henia?
      Te systemy muszą posiadać dopuszczenia do ruchu i przejść szereg restrykcyjnych testów.
      Nie znacie tematu z technicznej strony, tylko marudzić potraficie.
      To są pojazdy na miarę i kieszeń ówczesnej Polskiej Kolei która dopiero się rozwija.
      Pieniądze z nieba spadają z dedykacją na nowe pojazdy?

      • 13 1

    • to bardzo dobrze świadczy

      o województwie pomorskim. Inne mają za dużo pieniędzy więc wyrzucają je w błoto. Nie ma żadnej różnicy między zmodernizowanymi a nowymi. Więc po bo przepłacać? Macie świra! Fakty są po stronie pomorskiej.

      • 11 1

    • po co marudzić?

      Będziesz miał klimę, kibel z którego można korzystać na postoju, jakąś tam informację podróżną... Nowe, czyste wnętrze.
      Po co marudzić?

      • 9 0

  • kiedy nowe EZT? (14)

    Czemu nasze wojwództwo nie kupuje fabrycznie nowych jednostek tylko modernizuje stare jednostki EN57? Tyczy się to SKMki i Pomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych...

    • 77 10

    • Odpowiadam (10)

      Jest taniej

      • 12 15

      • pozornie taniej - bo wydasz kupe pieniedzy i dalej jest to złom na kółkach tylko ładnie pomalowany (4)

        • 22 14

        • ... (3)

          Pomalowany?
          Nowy układ napędowy (większe przyśpieszenie), nowa aranżacja wnętrza, system informacji pasażerskiej, drzwi odskokowo-przesuwne, klimatyzacja. To jest pomalowanie?
          Też chciałbym nowy tabor, ale nie jestem jednocześnie przeciwnikiem tak głębokiej modernizacji starego.
          Okres życia 'pociągów" to spokojnie 40 lat.
          W Berlińskim metrze do niedawna jeździły składy ponad 40letnie.

          • 17 8

          • Klimy nie ma. (2)

            w żadnej modernizowanej kolejce nie będzie klimy !!!

            • 4 9

            • przeczytaj artykuł jeszcze raz

              ty, który poparłeś tę opinię - też

              • 5 2

            • Następny cymbał, co nie potrafi kilku zdań przeczytać. To nie jest artykuł o modernizowanych SKM tylko o składach dla PR i tutaj klimatyzacja będzie, przeczytaj sobie 6-ty akapit.

              • 7 1

      • To żyw się w Biedronce bo jest taniej (4)

        Jest taniej, ale GORZEJ.
        Dotarło?

        • 8 8

        • co jest gorzej? (2)

          ze starego składu zostaje homologowane pudło. Pociąg dostaje nowe wózki z nowymi silnikami, nową automatykę, klimę, zamknięty obieg w kiblach. Na całym świecie skład w połowie okresu eksploatacji (klasyczne pociągi projektuje się na 70 lat) przechodzi modernizację przy okazji naprawy głównej. Poza tym te cztery pociągi nie będą służyć do ruchu aglomeracyjnego, a do ruchu regionalnego.

          • 9 2

          • (1)

            wozki sa stare, nie przesadzaj.

            • 0 2

            • Co ty imbecylu pieprzysz?

              • 0 1

        • żywię się też w biedrze

          przesyłam też szczere pozdrowienia i pamiętaj - nie wszystko co ma opływową budę rodem z pendolino jest lepsze. Najłatwiej stare wyrzucić na śmietnik i kupic nowe. Taki ten nasz kapitalizm.

          • 4 4

    • masz racje (1)

      ale obiektywnie trzeba przyznać, że dla PKM chyba kupują nowe :)
      choć faktycznie SKM mogłaby nie być traktowana po macoszemu i też mogłaby dostać nowszy tabor

      • 3 2

      • Odpowiadam dalej:

        Rozpisz przetarg na nowe tak, ze koszty eksloatacyjne i usterki odpowiada firma. I tak masz 2 w 1 Koszty eksploatacji + gwarancja nowego składu. W ramach odmalowania i nowego napędu.

        • 1 1

    • Bo ceny nowych składów są raczej znane i ustalone. Przy modernizacji cena jest mocno umowna - więcej zegarków się mieści

      ...w takich przetargach.
      Kupując nowe auto - cena jest mniej więcej znana. Na naprawę/remont auta możesz wydać dowolne kwoty - w tym 2x przepłacić.

      • 1 6

  • jest to niestety smutna wiadomość (5)

    Wszystkie inne województwa w Polsce kupują zupełnie nowy tabor, a nasze reanimuje trupy.
    Do końca życia w kiblach. Masakra.
    Dno i sto metrów mułu !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 84 18

    • bo to matecznik po i tu lud wie na czym robić prawdziwy biznes

      • 9 3

    • Ta sama tandeta co w SKM

      Takie same buble jeżdżą na liniach SKM, co chwile się drzwi zacinają, a siedzenia to chyba dla krasnoludków zaprojektowali.

      • 8 3

    • Przestań bredzić jak się nie znasz. (1)

      4 razy sa138, 2 razy sa137 to nie jest nowy tabor??? Cała linia do Kościerzyny i Helu jeździ na całkiem nowych pociągach. Może i inne województwa kupują nowe pociągi elektryczne a nie spalinowe ale to tylko dlatego, że wcześniej polikwidowały tyle linii ile się da i już nie potrzebują tak dużo pociągów spalinowych.
      Należy zauważyć, że kolej regionalna w Pomorskim ma się bardzo dobrze w skali kraju. Priorytetem powinno pozostać utrzymanie jak największej liczby połączeń a nie nowy tabor.

      • 10 11

      • No to zasmucę Cię, i ten priorytet nie zostaje spełniony przez województwo pomorskie- w ostatnim czasie celowo wygaszono popyt i zlikwidowano połączenia na 3 liniach na południu województwa, a sądząc po fatalnym rozkładzie jazdy na przyszły rok, planuje się likwidację kolejnych (np Kościerzyna-Chojnice). PKM to nie wszystko!

        • 11 1

    • Tak, to smutna widomość

      Decydenci to głupki

      • 4 0

  • (2)

    To w Bydgoszczy jest pociąg?

    • 19 37

    • Ale zes blysnal...

      ...nie wiadomo czy sie śmiać czy płakać.

      • 11 1

    • A w Gdańsku jest ?!?

      • 2 8

  • (1)

    Wszystkie okoliczne UM kupują nowe EZT, tylko nie pomorski...skandal !

    • 41 11

    • Nie tylko nie kupuja, ale skupuja zlom od innych wojewodztw!

      • 2 3

  • (2)

    OK
    Ale po co jeździć do Elbląga lub Brzydgoszczy?
    Po słoiki?

    • 51 54

    • np. do opery :P

      • 12 0

    • hoho, mieszkaniec metropolii się odezwał

      • 2 3

  • Oby zbyt szybko kujawiaki nie zniszczyli taboru, (1)

    bo to częsta wizytówka tych z Bydgoszczy i okolic.

    • 23 22

    • patrz, a bydło najgorsze jadąc od Gdańska

      to się w Smętowie zawsze kończyło...

      • 0 0

  • Gdynia-Elbląg

    Już rok temu (w sierpniu) jechałam tym zmodernizowanym składem.
    Normalnie news....

    • 15 10

  • Niech odkupią zmodernizowane ETZy z trójmiejskiej SKM

    A do trójmiasta kupią nowe, porządne pociągi przystosowane do ruchu miejskiego

    • 46 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane