• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi tunel pod Martwą Wisłą. Najtańsza Hydrobudowa chce 885 mln zł

Maciej Naskręt
27 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tunel Boring Machine (TBM) - maszyną tego rodzaju drogowcy będą przekopywać się pod dnem Martwej Wisły. Tunel Boring Machine (TBM) - maszyną tego rodzaju drogowcy będą przekopywać się pod dnem Martwej Wisły.

Najkorzystniejszą ofertę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą złożyło konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia. Z budową planuje uporać w 3 lata i chce za to 885 mln zł. To o 375 mln zł więcej niż planowało wydać miasto, ale dwukrotnie mniej niż proponował najdroższy oferent.



Tak kilkanaście lat temu wyglądała budowa mostu wantowego nad lustrem Martwej Wisły będącego częścią Trasy Sucharskiego. Teraz, na drugim końcu rzeki, droga przejdzie pod jej dnem w ramach budowy Trasy Słowackiego. Tak kilkanaście lat temu wyglądała budowa mostu wantowego nad lustrem Martwej Wisły będącego częścią Trasy Sucharskiego. Teraz, na drugim końcu rzeki, droga przejdzie pod jej dnem w ramach budowy Trasy Słowackiego.
W środę w miejskiej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne otwarto oferty przetargowe na budowę tunelu pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami od strony ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska i przyszłego Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Ten 2,4-kilometrowy odcinek jest najbardziej skomplikowanym spośród czterech, których budowa zaplanowana jest na najbliższe trzy lata.

O wyborze najkorzystniejszej oferty decyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. termin wykonania zadania. Najbardziej atrakcyjną propozycję złożyło konsorcjum firm konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska SA (lider), PBG SA, Aprivia SA. Oszacowało ono budowę inwestycji drogowej na 885,6 mln zł (brutto) i ma zamiar z nią uporać się w ciągu 36 miesięcy.

Budżet miasta nie zaoszczędzi na inwestycji. Inwestor - spółka GIK - przedsięwzięcie wyceniło na kwotę ok. 510 mln zł. Najtańsza oferta jest o 375 mln zł wyższa niż planowało wydać miasto.

- Miasto będzie musiało teraz wysupłać w budżecie dodatkowe środki. Nie wyobrażam sobie budowy Trasy Słowackiego bez tunelu pod Martwą Wisłą. To najważniejszy element tej inwestycji - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.

- Mieliśmy świetny kosztorys. Szkoda, bo mogliśmy bez obaw złożyć wyższą ofertę, na ponad miliard złotych - powiedział nam po otwarciu ofert przedstawiciel [imię i nazwisko do wiad. red.] konsorcjum, które złożyło najkorzystniejszą ofertę.

Czy w codziennych podróżach będziesz korzystał z tunelu pod Martwą Wisłą?

Budowa tunelu, a w zasadzie jego drążenie, będzie odbywało się przy użyciu maszyny TBM - Tunnel Boring Machine. Potrwa ono nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły. Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Wykonawca będzie musiał m.in. wykonać wykop (wanny) o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu, również pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę

Teraz na rozstrzygnięcie przetargu oczekuje już tylko trzeci odcinek Trasy Słowackiego - Droga Zielona. Dwujezdniową ulica ma powstać między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Otwarcie kopert w przetargu na budowę nastąpi 9 maja.

Prace od marca tego roku trwają już na lotniskowym, 2,8-kilometrowym odcinku Trasy Słowackiego. Prowadzi je firma Wakoz z Luzina za ok. 31 mln zł. Droga do lotniska ma być gotowa późną jesienią tego roku. Rozpoczęła się też budowa Trasy Słowackiego o długości 3,3 km przez Wrzeszcz, która potrwa ok. 19 miesięcy. Generalnym wykonawcą tego zadania jest konsorcjum Hydrobudowy Polska, PBG i Aprivii, za co dostanie ok. 159 mln zł.

Infrastruktura tunelu pod Martwą Wisłą. Infrastruktura tunelu pod Martwą Wisłą.
Budowa tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Budowa tunelowego odcinka Trasy Słowackiego.

Kolejny raz prezentujemy wizualizację budowy czterech odcinków Trasy Słowackiego.



Oferty złożone w przetargu na tunelowy odcinek Trasy Słowackiego.

1. Konsorcjum: Lider: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH; Cena ofertowa: 1,180 mld zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.
2. Konsorcjum: Lider: Mostostal Warszawa S.A.; Cena ofertowa: 1,354 mld zł, Termin wykonania: 39 miesięcy.
3. Konsorcjum: STRABAG Sp. z o.o; STRABAG AG; Cena ofertowa: 1,532 mld zł, Termin wykonania: 42 miesiące.
4. Konsorcjum: Lider: HOCHTIEF POLSKA S.A., Partner: HOCHTIEF Construction AG; Cena ofertowa: 1,639 mld, Termin wykonania: 42 miesięcy.
5. Konsorcjum: Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., Aprivia S.A.; Cena ofertowa: 885,6 mln zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.

Miejsca

Opinie (199) 7 zablokowanych

  • ha (15)

    tylko po co ten tunel za taką kase troszke można zrobic w mieście.

    • 22 218

    • bo wyjazd do wawy będzie się odbywał (5)

      tym tunelem. Z portu nie będą musiały tiry jechać przez miasto.

      • 68 2

      • Ile tego portu jest po płn stronie Martwej Wisły? (1)

        • 6 15

        • To przejedź się na Marynarki Polskiej i policz, ile ciężarówek (TIR-ów) tam jeździ

          • 30 1

      • kto będzie wyjeżdżał tym tunelem jak będzie autostrada do wawy?

        • 4 28

      • Nie do W-awy

        a cały cięzki ruch wychodzący z Gdańska będzie się odbywał tym tunelem do czasu ukończenia Drogi Zielonej do w. Osowa. Będą musieli dojechać do POG i stamtąd do S-6/A-1 na inne kierunki

        • 10 1

      • no chyba ze ktos da d... ja kz tunelem w sopocie i bedzie za niski na tiry hehehehe

        ALE CO TAM URZEDASY I TAK SA BEZ ODPOWIEDZIALNOSCI - LUZIK....

        • 2 1

    • w mieście

      no właśnie zrobią w mieście - tym razem tunel

      • 9 4

    • Rostowski zaciska pasa samorządom, a tu trzeba wysłupłaćok.300mln, pytanie skąd (1)

      • 6 5

      • Z oszczędności na innych odcinkach Słowackiego i Trasy Sucharskiego

        Jak na razie jest to pierwszy odcinek, na którym cena ofertowa przekracza kalkulację inwestora. Tego zresztą można było się spodziewać - TBM nie kupuje się od ręki, tylko zamawia w Niemczech, chyba, że trafi się okazja na jakiegoś szrota, ale na tym - jak na każdym szrocie - można się przewieźć. A cena sztywna.
        Zaoszczędzili na W--Zce, na Słowackiego, na Trasie Sucharskiego, podobno na ECS, więc kasa w budżecie była zaplanowana. Teraz trzeba tylko dokonać przesunięć środków pomiędzy zadaniami. A poza tym, przestaną może kombinować z utrudnianiem wykupu mieszkań i gruntów.
        A od przyszłego roku opłata za użytkowanie wieczyste znowu pójdzie w górę. Wywycniacze już liczą dutki, jak mawiają starzy górale.

        • 17 1

    • ja nie rozumiem po co tunel, most zwodzony bylby chyba tanszy i prostszy w budowie (3)

      a jaka atrakcja turystyczna by była, taki wielki most z widokiem na panoramę Gdańska... no ale chyba juz za pozno na zmiane;]

      • 5 33

      • Dokładnie ,most wybudować, tylko nie zwodzony a piękny wysoki i stylowy.

        Taki w stylu żurawii które chcą zdemontować w stoczni.Każdy żuraw by był odchylony w inną stronę aby to naturalnie wyglądało ,to by był piękny most:) Mogę zaprojektować jak ktoś chce:)

        • 1 6

      • No właśnie

        Nie rozumiem tych negatywnych komentarzy, co ludzie widza w tunelu takiego fajnego? Most zwodzony jest niewątpliwie czymś ciekawszym tańszym w budowie, można będzie podziwiać widoki. A tunel - dobry dla szczurów, nie dla ludzi... Zmarnować taki potencjał...

        Swoją drogą słyszałem, że na Ołowiankę też ma pobiec jakiś tunel śmierdzący zamiast kładki zwodzonej. To już jest totalne nieporozumienie, przecież to byłaby kładka z najpiękniejszym widokiem w Gdańsku!

        • 4 7

      • xxx

        tam juz jest most

        • 0 4

    • (1)

      Za ta kase to juz lepiej drugi stadion zbudowac. Na przyklad dla Gedanii. Obok tego nowego dla Lechii.

      • 2 12

      • sam się lepiej zbuduj

        • 5 0

  • a reszta ofert? (6)

    Kto na drugim miejscu i z jaką kwotą?

    • 12 83

    • przeciez masz w ramce napisane (3)

      • 26 0

      • ale on koniecznie chciał być pierwszy z komentarzem (2)

        więc nie ważne co byle szybko...

        • 29 1

        • nie otwierała mi się ... (1)

          akle dziękuję za miły komentarz.

          • 1 10

          • Ona się nie otwiera, bo jest na stałe

            Wymyśl lepsze tłumaczenie

            • 12 0

    • Stefan i Henio, łopatami zrobią to za 2 000 000zł

      na głowę, plus parę tanich win

      • 8 4

    • Stefan i Henio, łopatami zrobią to za 2 000 000zł

      plus parę wins

      • 0 5

  • rzeczywiscie te pieniadze nie sa male (1)

    potrzeba nam wiele, wiele pieniedzy zeby chociaz NAPRAWIC drogi.

    • 33 8

    • To będzie mega przekręt!

      W Świnoujściu też mieli budować tunel, ale wszystkie ekspertyzy pokazały, że budowa mostu 60m nad lustrem wody będzie tańsza i ekonomiczniejsza w utrzymaniu.

      • 3 5

  • No i kto tam będzie jeździł? (4)

    Widzimisie tunel pod rzeką.

    • 10 161

    • mam prośbę debilu (1)

      nie myśl już dzisiaj, najlepiej nie myśl już w ogóle, bo nie ogarniasz. Zapomniałeś ' Ł ' dodać w nicku.

      • 27 5

      • Słuchaj trollu internetowy. Wyjdź trochę z domu, bo widzę po podpisie, że masz duże braki w płynie rdzeniowo-mózgowym.

        a pało to cię tak matka na obiad woła.

        • 0 1

    • ale tyś głupiutki

      • 2 1

    • POWIEDZIAŁ CO WIEDZIAŁ

      • 0 0

  • ciekawe czy znowu się firemki nie dogadały (5)

    tak jak z wysypiskiem w Szadółkach i 2km drogi za 250 mln w Warszawie...

    Po co maja konkurować w przetargach jak mogą się ze sobą dogadać i każdy skasuje marżę 2 razy większą niż przy uczciwym składaniu ofert...

    • 26 19

    • jak coś wiesz to zgłoś do prokuratury (2)

      jak coś wiesz to zgłoś do prokuratury, jeśli masz jakieś dowody na ułożenie sie oferentów a nie tu farmazony gadasz. Skandale przeczytałeś? Znasz się na technice budowy?

      • 8 3

      • (1)

        nie muszą nic składać w Warszawie ABW i prokuratura już im się dobrała do tyłka...

        nie znam się na technice budowy ale o przetargach wiem swoje

        • 1 4

        • wiesz swoje ...

          tia, niech żyją mądrości ludowe i legendy miejskie

          • 3 2

    • Najciekawsze jest Alpine Bau (1)

      Raz już dali d... na Autostradzie A-1 Świerkalny-Gorzyczki i do nowego przetargu podstawili córkę spółkę A swoją drogą, nie powinno się ich dopuścić do przetargu, bo weszła nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych "zakazujaca" udziału w przetargach publicznych firmom, z którymi rozwiązano umowę z ich winy. Ciekawe, czy GIK o tym wie?

      • 6 2

      • bla bla bla

        a prawomocny wyrok? na podstawie tego dokumentu/aktu prawnego mozna wykluczyc firme czasowo zeby nie mogla przystepowac do przetargow

        • 0 1

  • wykopie wam ten tunel za 600mln zł (10)

    tylko dajcie mi łopate a za 600mln zł wykopię tunel - tylko nie wiem w jakim czasie

    • 92 11

    • Ja w sumie też bym się pisał (9)

      Łopatą bym po 14 godzin dziennie machał przez kilka lat nawet za połowę tej kwoty :P

      • 23 2

      • to co? spółka ?? po połowie i jedziemy :) (7)

        • 19 2

        • nie tak prędko.... jeszcze przydałby się ktoś do zarzadzania ;) (6)

          Za marne 30 % mogę się tym zajac.

          • 22 0

          • Ej to ja będę związkowcem :) (5)

            Będę dbał żeby nikt się nam do biznesu nie dobrał :)

            • 24 0

            • Ok ja bedę inwestorem i współwykonawca (4)

              Mam 4 łopaty w ogrodzie to je przyniosę ale chciałbym TYLKO 10% udziału spółki :)

              • 11 2

              • (3)

                Za 5% mogę być podwykonawcą - mam dwa szpadle i łopatę.

                • 8 1

              • to ja się zgłaszam na rzecznika prasowego (2)

                Wystarczy mi tylko 2 mln zł, a za to mam miłą aparycję i ładny krawat. Poza tym mam już killadziesiąt pomysłów na wytłumaczenie dlaczego termin zakończenia budowy się bez przerwy przeciaga i nawet powieka mi nie drgnie, gdy będę to mówił.

                • 13 1

              • (1)

                po co macie się sami męczyć. Chińczycy wykopią wam to za 1/2 ceny, a reszta na czysto dla was ( -10% dla mnie za pomysł)

                • 6 2

              • to się darmozjadów nazbierało, żeby żerować na uczciwym biznesmenie!

                Proszę ich nie słuchać!
                Nasza kancelaria prawna zadba o właściwy dobór pracowników i partnerów biznesowych oraz właściwym zarządzaniem środkami finansowymi pańskiej firmy.
                Z poważaniem:
                kancelaria"Będzie Pan Zadowolony" sp. z o.o.

                • 0 1

      • Ja będę

        kierownikiem ds. kontroli jakości, za jedyne 15 % wartości zlecenia.

        Będzie jak w poważnej firmie, na 5 pracuje 20 zarządza

        • 6 1

  • brać najtańszą opcję (4)

    do tego firma polska.

    • 28 12

    • (2)

      PBG bierze wszystko.
      Stadion, Słowacki, Sucharski...
      nieźle się obłowi firma z pod Poznania na Gdańszczanach...

      • 3 4

      • "spod" nie "z pod" i na "gdańszczanach" a nie "Gdańszczanach"

        • 18 1

      • jeżeli dobrze wykonają swoją pracę to nie widzę w tym nic złego, że zarobią

        • 6 0

    • Najtańsza oferta to MOST ZWODZONY NAD Martwą Wisłą. Ruch na Wiśle niewielki, budowa takiego mostu to max 20 miesięcy. Koszt

      znacznie mniejszy....ale.... im droższa inwestycja, tym większa marża.

      • 5 4

  • szykuje się fajny objazd, pytanie tylko czy przy PGE Arenie ma powstać dodatkowy most obok czerwonego istniejącego? bo trochę (1)

    bez sensu aby tworzyło się tam wąskie gardło...

    • 10 26

    • wystarczy obejrzec filmik i miimum zainteresowania i odpowiedz sie ODNAJDZIE ;)

      kto pyt ten nie bladzi

      • 12 0

  • (5)

    przecież zaoszczędzili dużo kasy na słowackim i sucharskim etap I i II a ci jeszcze krzyczą że muszą szukać kasy?
    przecież ta kasa dawno była zaklepana !!

    • 49 8

    • gdzie była zaklepana??? (4)

      te "oszczędności" to kasa której nie ma, wirtualne pieniądze, o które pomniejszona zostanie wysokość kredytu....

      • 10 5

      • (3)

        zaklepane w budżecie miasta Rajmundzie !

        • 8 7

        • hmm... budzet misata to nie skarbonka (2)

          Słyszałeś o deficycie budżetowym?

          to że oszczędzili na innej inwestycji nie znaczy że ta kasa jest w skarbcu i czeka na rozdysponowanie....

          powtórzę raz jeszcze: Kredyt jest zaciągany na mniejszą kwotę jeśli inwestycja jest tańsza.... W tym wypadku będzie trzeba zaciągnąć kredyt na wyższą kwotę....

          • 7 5

          • Budżet to nie kredyt Rajmundzie (1)

            Budżet jest składową wielu elementów, nie tylko kredytu, przy którym takk się upierasz. Generalnie skąłd asię z dwóch głównych jkategroii - wpływy i wydatki. Każda ta kategoria ma podział na źródła finansowania i cele (zadania). Jeżeli przyjęto budżet, w którym na inwestycje - konkretne - zapisano konkretne kwoty (nawet jeśli wybnikają z szacunków) to nie oznacza, iż nie można w nim dokonywać zmian, bo budżet można w trakcie roku budżetowego zmieniać przesuwając środki i źródła finansowania pomiędzy poszczególnymi zadaniami. Robi się to tak często, że większość nawet nie zwraca na to uwagi. Skoro "zaoszczędzono" środki na jakimś zadaniu, które miało być faninsowane kredytem, to oznacza, iż tylko na to zadanie zaciągnięto mniejszy klredyt. Ale różnicę można przerzucić - jako tzw. oszczędnosci - na inne zadanie, gdzie kasy zabrakło. Tak będzie pewnie tym razem.

            • 4 2

            • Przeczytaj artykuł z dziś "Tunel wykopie inne inwestycje? Skąd wziąć 375 mln zł?"

              i nadal będziesz się upierał przy swoim że środki są zagwarantowane w budżecie????

              51% deficyt robi swoje - te inwestycje są realizowane z kredytów a nie ze środków własnych żeby móc przesunąć środki na finansowanie...

              • 0 0

  • 20 lat w Gdańsku nic (3)

    tramwaj na Chełm - fakt ale w planach jeszcze gierkowskich miał być pod koniec lat 80.(tak jak na Migowo zresztą); jak weszliśmy do UE coś się ruszyło; a wcześniej hordy urzędasów i politykierów lokalnych się wzbogaciło, ręka rękę myje...

    • 45 25

    • . Gierek wybudował obwodnice, węzeł Okopowa, trase Leningradzka a adamowicz (2)

      oddaje działki na bunkry sekt po 1zł i nie potrafi psich i swoich g.... sprżatnac

      • 19 8

      • akurat wezel okopowa to byl powazny blad (1)

        a konkretnie przeciecie starego miasta droga szybkiego ruchu "7" przez co mamy teraz niezbyt ciekawa sytuacje po jej drugiej stronie

        • 14 2

        • Jaasne, a nie przecieta Ogarna

          tuż obok wizytówkowej Długiej rozkwita.
          Nie przykładajmy obecnych realiów do tamtego czasu.
          Gdy powstawała ta estakada to jeździło się Stągiewną i Chmielną na Warszawę.
          Nie wymagajmy od poprzedników wielkich inwestycji skoro sami po 90 roku nie potrafimy zrobić żadnej alternatywy aby zredukować przelotowość Podwala.
          Wystartuj w wyborach z propozycją zburzenia estakady, zobaczymy jak ci pójdzie.

          • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane