• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi tunel pod Martwą Wisłą. Najtańsza Hydrobudowa chce 885 mln zł

Maciej Naskręt
27 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tunel Boring Machine (TBM) - maszyną tego rodzaju drogowcy będą przekopywać się pod dnem Martwej Wisły. Tunel Boring Machine (TBM) - maszyną tego rodzaju drogowcy będą przekopywać się pod dnem Martwej Wisły.

Najkorzystniejszą ofertę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą złożyło konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia. Z budową planuje uporać w 3 lata i chce za to 885 mln zł. To o 375 mln zł więcej niż planowało wydać miasto, ale dwukrotnie mniej niż proponował najdroższy oferent.



Tak kilkanaście lat temu wyglądała budowa mostu wantowego nad lustrem Martwej Wisły będącego częścią Trasy Sucharskiego. Teraz, na drugim końcu rzeki, droga przejdzie pod jej dnem w ramach budowy Trasy Słowackiego. Tak kilkanaście lat temu wyglądała budowa mostu wantowego nad lustrem Martwej Wisły będącego częścią Trasy Sucharskiego. Teraz, na drugim końcu rzeki, droga przejdzie pod jej dnem w ramach budowy Trasy Słowackiego.
W środę w miejskiej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne otwarto oferty przetargowe na budowę tunelu pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami od strony ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska i przyszłego Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Ten 2,4-kilometrowy odcinek jest najbardziej skomplikowanym spośród czterech, których budowa zaplanowana jest na najbliższe trzy lata.

O wyborze najkorzystniejszej oferty decyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. termin wykonania zadania. Najbardziej atrakcyjną propozycję złożyło konsorcjum firm konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska SA (lider), PBG SA, Aprivia SA. Oszacowało ono budowę inwestycji drogowej na 885,6 mln zł (brutto) i ma zamiar z nią uporać się w ciągu 36 miesięcy.

Budżet miasta nie zaoszczędzi na inwestycji. Inwestor - spółka GIK - przedsięwzięcie wyceniło na kwotę ok. 510 mln zł. Najtańsza oferta jest o 375 mln zł wyższa niż planowało wydać miasto.

- Miasto będzie musiało teraz wysupłać w budżecie dodatkowe środki. Nie wyobrażam sobie budowy Trasy Słowackiego bez tunelu pod Martwą Wisłą. To najważniejszy element tej inwestycji - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.

- Mieliśmy świetny kosztorys. Szkoda, bo mogliśmy bez obaw złożyć wyższą ofertę, na ponad miliard złotych - powiedział nam po otwarciu ofert przedstawiciel [imię i nazwisko do wiad. red.] konsorcjum, które złożyło najkorzystniejszą ofertę.

Czy w codziennych podróżach będziesz korzystał z tunelu pod Martwą Wisłą?

Budowa tunelu, a w zasadzie jego drążenie, będzie odbywało się przy użyciu maszyny TBM - Tunnel Boring Machine. Potrwa ono nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły. Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Wykonawca będzie musiał m.in. wykonać wykop (wanny) o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu, również pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę

Teraz na rozstrzygnięcie przetargu oczekuje już tylko trzeci odcinek Trasy Słowackiego - Droga Zielona. Dwujezdniową ulica ma powstać między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Otwarcie kopert w przetargu na budowę nastąpi 9 maja.

Prace od marca tego roku trwają już na lotniskowym, 2,8-kilometrowym odcinku Trasy Słowackiego. Prowadzi je firma Wakoz z Luzina za ok. 31 mln zł. Droga do lotniska ma być gotowa późną jesienią tego roku. Rozpoczęła się też budowa Trasy Słowackiego o długości 3,3 km przez Wrzeszcz, która potrwa ok. 19 miesięcy. Generalnym wykonawcą tego zadania jest konsorcjum Hydrobudowy Polska, PBG i Aprivii, za co dostanie ok. 159 mln zł.

Infrastruktura tunelu pod Martwą Wisłą. Infrastruktura tunelu pod Martwą Wisłą.
Budowa tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Budowa tunelowego odcinka Trasy Słowackiego.

Kolejny raz prezentujemy wizualizację budowy czterech odcinków Trasy Słowackiego.



Oferty złożone w przetargu na tunelowy odcinek Trasy Słowackiego.

1. Konsorcjum: Lider: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH; Cena ofertowa: 1,180 mld zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.
2. Konsorcjum: Lider: Mostostal Warszawa S.A.; Cena ofertowa: 1,354 mld zł, Termin wykonania: 39 miesięcy.
3. Konsorcjum: STRABAG Sp. z o.o; STRABAG AG; Cena ofertowa: 1,532 mld zł, Termin wykonania: 42 miesiące.
4. Konsorcjum: Lider: HOCHTIEF POLSKA S.A., Partner: HOCHTIEF Construction AG; Cena ofertowa: 1,639 mld, Termin wykonania: 42 miesięcy.
5. Konsorcjum: Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., Aprivia S.A.; Cena ofertowa: 885,6 mln zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.

Miejsca

Opinie (199) 7 zablokowanych

  • Gdyby nie było dotacji z Uni

    tunel kosztowałby 150 mln zł. i wszyscy byliby zadowoleni.

    • 7 14

  • niesamowity rozstrzał ofert (1)

    zadanie trudne, ale technologia u wszystkich ta sama powinna być czyli drążenie.

    • 13 0

    • Hala też miałabyć za 150mln a wyszła za 500 i jeszcze dach

      jej pękł...

      • 0 0

  • Można zaoszczędzić, nie budując ECS(europejskie centrum snobów;/)

    • 33 8

  • (3)

    czemu nie wygrał HOCHTIEF POLSKA S.A. ? (4 miesięcy)
    przecież byśmy mieli tunel już na euro 2012 !

    • 8 4

    • A jakby nie zdążyli to

      odpowiednio wysokie kary... i w rzeczywistości byłoby szybciej i taniej

      • 4 2

    • to błąd autora... zadanie nie wykonalne w 4 miesiące :) (1)

      • 4 0

      • Hochtief - 42 m-ce

        • 5 0

  • Uff

    No wreszcie coś kosztuje więcej niż miasto zakładało bo ostatnio wszystkie przetargi kończyły się kwotami tak dużo mniejszymi niż miasto zakładało, że już się bałem, że nasi włodarze nie będą wiedzieli co z tymi ogromnymi kwotami oszczędności zrobić a tu będzie w końcu w co je włożyć:-)

    • 17 3

  • niech ogłoszą przetarg np w Austrii i zatrudnią normalna zachodnią firme (3)

    to robota będzie zrobiona w 6 m-cy i za 1/4 ceny proponowanej przez np Strabag-Polska

    • 19 7

    • W Austrii czy Hiszpanii tunele robi się łatwiej - bo w litej skale. W miękkich skałach czy piaskach w Polandzie jest znacznie trudniej

      • 7 1

    • Masz racej (1)

      A co do litej skaly, to ostatnio oglądałem program o budowie zapory przy Nowym Orleanie, 3 km na podmokłym terenie w 18 miesięcy, gdyby tak u nas mieli to zrobić to pewnie z 18 lat by im zajeło. I jeszcze do tuneków w Austrii - to w litej skale ale w większości wielokrotnie dłuższe.

      • 6 3

      • Tunel pod przełęczą Brenner - 63 km zaplanowali budowę na 15 lat, szybciej ale znowu i bez szaleństwa.

        Jak napisałem - w skale jest prościej, tak samo z drogami. W Hiszpanii wystarczy że pieprzną TNT jaką górkę co mają po drodze i kruszywo mają na miejscu. U nas na A1 wożą ze Szwecji. No i gruntu też nie wymieniają / stabilizują na nawet 9m. jak to było na A2

        • 4 0

  • ja bym wziął Hochtief z terminem 4 miesięcy :) (4)

    tunel byłby gotowy na euro...
    PS
    Pokażcie 1 dosłownie JEDEN artykuł bez literówki, błędu ort itp na tym portalu!!!

    • 5 8

    • chodzi o to że artykuł ma być jak najszybciej opublikowany (3)

      aby zdążyć przed innymi portalami.... literówki i błędy poprawiają później ;)

      • 2 1

      • a co im to daje, że są godzinę szybciej... (2)

        IT to nie moja branża ale tak na logo to nie powinno to mieć znaczenia, a nawet jeżeli to nie widzę problemu żeby opublikować a potem poprawiać.

        • 0 2

        • to że przez tą godzinę portal ma kilkaset odsłon więcej.... (1)

          pośrednio kilkaset osób ogląda reklamy na portalu, portal staje się popularny gdyż można znaleźć na nim "świeże" informacje... a nie tak zwany "ogrzewany kotlet"

          • 1 0

          • kotlet

            ODGRZEWANY jak już...

            • 0 0

  • lata chude nadchodzą (2)

    Sucharskiego, Słowackiego, ECS stadion i koniec. Następne lata to będzie wielkie spłacanie długów, rozczulanie się nad każdą złotówką i ekwilibrystyka nad 60-cio procentowym progiem zadłużenia. Dziury będą zasypywać piaskiem a do przedszkoli będzie się dymać przez całe miasto.

    Kto marzy o następnych inwestycjach niech sobie znajdzie inne zajęcie na 5-8 lat

    • 13 9

    • co za maruda ... (1)

      chłopie - weź wyjedź z kraju jak ci się coś nie podoba a nie ciągle marudzisz !

      • 7 4

      • Ja tylko piszę o tym, co mało ludzi sobie uzmysławia - zaciągnęło się krechę na pomniki w stylu PGE Arena czy ECS to trzeba je będzie spłacić. Jeżeli dla kogoś jest to warte 5-ciu lat późniejszej stagnacji to OK... ale założę się że po iluś remontach zawieszenia w końcu jednak żyłka pęknie...

        • 5 6

  • .. za przejazd tunelem adamowicz z tuskiem beda pobierać po 200zł!!!

    i wtedypójdziecie do kościoła, gdzie na tace mozna dac nawet 1grosik

    • 4 9

  • A ja się dalej będę upierał, że tunel jest bez sensu (16)

    Dlaczego w tym miejscu nie mogą wybudować jakiejś estakady, jakiejś wizytówki Gdańska, czegoś na kształt naszego gdańskiego Golden Gate Bridge? Albo chociażby jakiegoś mostu ruchomego?

    Na cieśninach duńskich jest most pod którym przecisnął się 70 metrowy statek, to u nas się też pewnie da się wybudować coś, pod czym 30 metrowe kontenerowce będą się przedzierały...

    • 19 21

    • dlaczego?? (4)

      według Ciebie jest bez sensu...

      • 3 0

      • (3)

        Bo kosztuje w piździec i budowa będzie trwać latami

        • 0 1

        • fakt cena jest tu argumentem (1)

          ale już czas nie bardzo, mostu nie wybudowali by szybciej.

          Pozostaje tez kwestia dużego ruchu statków, platform w tym portowym rejonie... ale to już pod spodem poruszyli...

          tunel jest dobrym rozwiązaniem fakt że kosztownym.... (obsługa mostu zwodzonego też nie jest tania...)

          Jestem za tunelem

          • 6 0

          • Do portu wpływają bardzo duże jednostki. Wiec budowa wielkiej estakady oraz mostu może być bardzo kosztowne. Po drugie szkoda psuć widoku na wejście do portu. Po trzecie to właśnie tunel jest wizytówką postępu. Będzie to pierwsza tego typu inwestycja w Polsce a przez co może być tzw zalążkiem pod kolejne inwestycje w państwie? Zobaczymy... ale jak dla mnie to na + inwestycja.

            • 7 0

        • i nie umożliwia przejazdu rowerom i pieszym, ale można za to łatwo postawić bramki i kasować pieniądze

          • 1 3

    • (1)

      Zdecyduj się..estakada czy most? bo to nie to samo.

      • 5 1

      • most może być fragmentem estakady

        • 1 2

    • (2)

      Platformy wiertnicze, które wchodzą do Remontowej maja często powyżej 100m wysokości...

      • 6 0

      • (1)

        to na czas wpływania tych platform do portu most można otworzyć

        • 1 4

        • Taaa, na zamek błyskawiczny

          • 3 1

    • o matko ... (1)

      Ty się człowieku przejdź/przejedź do portu Gdańskiego i gdańskich stoczni bo Gdańsk to miasto portowe przecież i zobacz co się tam dzieje ...

      • 2 0

      • Myślisz, że Gdańsk to jedyny port na świecie? Że nie ma nigdzie indziej innych portów i innych rozwiązań?

        • 1 2

    • To właśnie most jest bez sensu

      Most - nawet zwodzony lub ruchomy musiałby być na dość dużej wysokości, a więc najazdy (nasypy, estakady) na niego musiałby się ciągnąć wiele metrów przed i za rzeką - pytanie - czy chcemy takich dziwolągów szpecących duże połacie miasta na stałe?? Poza tym to wcale nie jest tańsze rozwiązanie. Nie mówiąc już o ograniczeniach w ruchu statków na Martwej - most zwodzony przecież też jest otwierany tylko w określonych godzinach i statki musiałyby czekać na redzie dłużej niż dotychczas na wpłynięcie do portu

      • 4 1

    • Most zaczynałby się na Przeróbce a kończył

      na Zaspie....

      • 2 1

    • bzdura bzdura i jeszcze raz bzdura z tym mostem...

      fajnie ze chcesz udupic stocznie remontowa, ktora bardzo czesto remontuje platformy wiertnicze, co ciekawe zeby one mogly do niej wplynac czesto jest potrzeba sciagania przewodow wysokiego napiecia z tych najwyzszych slupow, one maja dobre 70m wysokosci na pewno

      • 4 0

    • O indolencjo!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane