• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa lata walki o sprawną wentylację na nowym osiedlu

23 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Aby zapobiec wwiewaniu powietrza do kominów wentylacyjnych zamontowane zostały osłony z blachy ocynkowanej. Aby zapobiec wwiewaniu powietrza do kominów wentylacyjnych zamontowane zostały osłony z blachy ocynkowanej.

Zakup i odbiór nowego mieszkania od dewelopera to dla kupującego spełnienie marzeń. Podpisana umowa jest wyrazem wzajemnego zaufania klienta i dewelopera. Zdarzają się niestety sytuacje, kiedy zaufanie to jest nadwyrężone - klient ma poczucie zupełniej bezsilności wobec przedsiębiorcy.



Do redakcji portalu Trojmiasto.pl zgłosił się pan Leszek, mieszkaniec jednego z nowopowstałych osiedli w Południowym Gdańsku. Przyglądaliśmy się w redakcji kolejnym krokom w dochodzeniu od gwaranta doprowadzenia nieprawidłowości w mieszkaniach do normy. Ostatecznie nasz czytelnik zdecydował się opisać swoje perypetie:

- W październiku 2012 r. odebrałem swoje wymarzone, kupione na kredyt hipoteczny, mieszkanie. Już w trakcie wykonywania prac wykończeniowych można było odczuć skutki niewłaściwego działania wentylacji - mroźne powietrze wwiewane do mieszkania przez kratki wentylacyjne. Początkowo zgłaszałem ten fakt gwarantowi ustnie, na co słyszałem: "wstawiliśmy państwu zbyt szczelne okna, co powoduje złe działanie wentylacji". Ale... przecież okna w poszczególnych pokojach zostały wyposażone w nawiewniki, które regulują dopływ powietrza do wnętrz. Mimo obietnic, nikt nie pojawił się by sprawdzić działanie wentylacji. Od kolejnych sąsiadów dowiadywałem się, że problem dotyczy prawie wszystkich mieszkań w budynku.

Po wielu ponownych ustnych zgłoszeniach problemu dotarłem do dokumentów budowlanych świadczących o tym, że deweloper nie zamontował na kominach wentylacyjnych nasad kominowych zapobiegających nawiewaniu powietrza (typu zefir 150), przewidzianych w projekcie powykonawczym. Poczułem się zwyczajnie oszukany, więc zdecydowałem napisać w lutym 2014 r. oficjalną reklamację.

W odpowiedzi otrzymałem pismo od przedstawiciela dewelopera, w którym stwierdzono, że... zastosowanie wyżej wymienionych zakończeń wentylacyjnych nigdy nie było brane pod uwagę, a jedyną prawidłową dokumentację powykonawczą posiada deweloper. Deweloper stwierdza, iż zapis o zakończeniach wentylacyjnych jest "omyłką pisarską". Tymczasem zapis o nasadach kominowych występuje w słownym opisie projektu, na wielu rysunkach projektu, a ponadto w każdym z czterech projektów budynków. Wszystko to zawarte jest przecież w  dokumentacji którą dysponuje wspólnota, a którą otrzymała ona... od dewelopera.

W tym samym piśmie deweloper zobowiązał się do działań w celu wyeliminowania nieprawidłowości. I rzeczywiście podjął on działania, jednak samowolne - bez uzyskania jakiejkolwiek zgody wspólnoty (doskonale wiedział, że nie powinien wykonywać takich prac bez zgody wspólnoty). Działania te polegały na wycięciu po jednej żaluzji osłaniającej boczne wyloty z kominów wentylacyjnych. Skutkiem tego działania efekt wwiewania powietrza do mieszkań został spotęgowany, a dodatkowo do wnętrza kominów wentylacyjnych swobodnie dostawać się mogły ptaki, deszcz, śnieg.

Po kolejnym piśmie skierowanym do dewelopera, a jednocześnie interwencji w wyżej opisywanej sprawie skierowanej do Miejskiego Rzecznika Konsumentów otrzymałem odpowiedź z  11.04.2014 r., w której Polnord Apartamenty Sp. z o. o. poinformował, że obecnie podejmuje działania, które powinny zapewnić skuteczne działanie wentylacji grawitacyjnej. W tym samym piśmie deweloper przypomniał mi (pomimo faktu, że wcześniej brak zefirów nazywany był "omyłką pisarską"): "zgodnie §4 ust. 5 pkt b umowy przedwstępnej zaakceptował Pan możliwość wprowadzenia zmian w dokumentacji budowlanej". Podobne zapisy znajdują się w Rejestrze klauzul niedozwolonych UOKiK (nr. wpisów 234 oraz 4545). Jestem zdziwiony, że deweloper to przywołuje skoro takie zapisy stanowią rażące naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, a nawet za stosowanie takich niedozwolonych zapisów została ukarana inna spółka należąca do grupy Polnord S.A. - firma Fadesa Polnord Polska Sp. z o.o (nr wpisu 4545).

Dopiero 19.05.2014 r., ponad miesiąc po przeprowadzonym przeglądzie kominiarskim, deweloper poinformował, iż jego wynik wykazał że problem wentylacji rzeczywiście występuje, choć nie we wszystkich mieszkaniach. Zgodnie z zaleceniami mistrza kominiarskiego, posiadającego wymagane uprawnienia, na budynkach powinny zostać zamontowane nasady kominowe typu H. Od tego czasu deweloper nie wykonał zalecanych napraw, a jedynie - w październiku - po raz kolejny wykonał na części kominów "pseudo naprawę", której efekt widać na załączonym zdjęciu i która nic nie zmieniła w zakresie wwiewania powietrza do mieszkań, co zostało potwierdzone przez mieszkańców, a także w czasie kolejnej wizyty kominiarzy.

Nie możemy z sąsiadami zrozumieć zachowania dewelopera, któremu powinno przecież zależeć na zadowoleniu klientów, dostarczaniu im mieszkań spełniających normy budowlane. Czy deweloper, mając odpowiednie orzeczenie biegłych, jest zainteresowany skutecznym usunięciem wady? Nie rozumiemy co ma zmienić przedstawione na zdjęciu rozwiązanie? Czy właściciele mieszkań mają po prostu zapomnieć o zamontowaniu przewidzianych oryginalnie w projekcie nasad lub nasad zalecanych przez biegłego kominiarza i po prostu przyzwyczaić się, że wentylacja nie działa... ?

Leszek R, członek wspólnoty osiedla 2 Potoki w Gdańsku
Stanowisko firmy Polnord SA
Wykonana na osiedlu "2 Potoki" wentylacja jest wentylacją naturalną, grawitacyjną, która działa na zasadzie różnicy ciśnień. Z tego powodu jej skuteczność jest zależna od wielu czynników. Zdarzają się warunki i okresy, kiedy skuteczność jest słabsza i takie, kiedy wydajność wentylacji jest większa, co nie świadczy o wadliwości jej wykonania.

Spośród kilkuset mieszkań na osiedlu "2Potoki" zgłoszono problem z wentylacją w zaledwie kilku lokalach. Natychmiast po otrzymaniu reklamacji, zostały podjęte odpowiednie kroki, w celu jej wyjaśnienia. Priorytetem Polnordu jest zapewnienie maksymalnego komfortu życia mieszkańcom. Wszystkie prowadzone przez dewelopera działania są prowadzone zgodnie z zweryfikowanymi opiniami kominiarskimi i jednocześnie tak, aby nie pogorszyć wentylacji w mieszkaniach, gdzie działa ona prawidłowo oraz nie narazić mieszkańców na podwyższone koszty eksploatacyjne związane ze zbyt mocną wentylacją.

Deweloper z daleko idącą ostrożnością podchodzi do propozycji działań, których skuteczność nie została potwierdzona. Należy podkreślić, iż zmienność działania wentylacji grawitacyjnej utrudnia uchwycenie kompleksowych danych, a ponadto poprawność jej działania wymaga dochowania podstawowych wymogów przez użytkowników mieszkań, co wielokrotnie zostało wskazane w wydanych opiniach kominiarskich.

Dotychczasowe działania, realizowane na podstawie opinii kominiarskich, które były w formie ewentualnych uwag, nie przynosiły zadowalających efektów. W związku z tym, na początku grudnia, deweloper zlecił wykonanie ekspertyzy do Biura Studiów i Rzeczoznawstwa w Warszawie, Grupa Rzeczoznawców w Gdańsku, wskazane przez Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych.

Z otrzymanej przez dewelopera wstępnej opinii wynika, że będzie należało poprawić przepływy powietrza, aby poprawić skuteczność wentylacji. Wstępnie ocenia się, że prace powinny polegać na zapewnieniu większego dopływu powietrza przez dodatkowe nawiewniki okienne, a także zwiększenie przepływów powietrza pod czapką kominową.

W chwili obecnej informujemy klientów o możliwości montażu dodatkowych nawiewników okiennych w mieszkaniach, zaś sposób wykonania prac przy kominach zostanie przedstawiony Wspólnocie po uzyskaniu ostatecznej opinii.  O wszystkich podejmowanych działaniach informowany jest na bieżąco zarówno Administrator jak i Wspólnota.
 
Łukasz Taraszkiewicz, menadżer projektu "2Potoki"

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

  • Polnord Gdańsk, Franciszka Rakoczego

Opinie (107) 2 zablokowane

  • Paranoja. (2)

    • 51 1

    • Też miałem taki problem

      okazało się, że przyczyną były dziury w szybach wentylacyjnych powybijane w piwnicy. Powietrze było wyciągane z piwnicy przez szyby wentylacyjne od wyższego komina, a żeby wyrównać ciśnienie w piwnicy zaciągało zimne kominem niższym. W wyniku tej usterki do mieszkań było tłoczone zimne powietrze i cały szyb wentylacyjny był przemrożony.
      Radzę sprawdzić całe szyby kominowe, łącznie z piwnicą. A to, że zimne powietrze jest wpychane do mieszkania szybem wentylacyjnym nie jest normalne.
      Na początku SM i rzekomy kierownik budowy też mi wpierał, że to normalne, ale kiedy pokazałem palcem błędy konstrukcyjne sprawa przyjęła inny obrót.

      • 13 2

    • jakos Niemcy

      Budowali I nie wialo

      • 9 1

  • Wentylacja powinna działać (2)

    W powyższej sprawie zwracacie się państwo do Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Myślę jednak, że bardziej prawidłowym działaniem byłoby zwrócenie się o pisemną opinię do rzeczoznawcy budowlanego ( Oczywiście być może się mylę, ale prawdopodobnie kominy nie zostały wykonane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

    • 37 5

    • U mnie zwyczajnie śmierdzą wyziewy od sąsiadów, a powietrze jest wwiewane a (1)

      nie wyciągane. Nie wiem co ci ludzie gotują, co jedzą, ale chyba to jacyś trupożercy.

      • 7 2

      • U mnie to samo 4CPR

        • 3 1

  • Lokatorom proponuję usunięcie taśmy zasłaniającej nawiewniki. (5)

    • 21 24

    • (1)

      Usunęli już dawno...
      Takich z nich specjalista jak z Ciebie...

      • 10 3

      • byś się zdziwił

        • 4 5

    • (2)

      Przy zaklejonych nawiewnikach do mieszkania nie powinno być nawiewane zimne powietrze przez szyby wentylacyjne, powietrze w mieszkaniu powinno 'stać'. Jest to złe, bo wtedy się zbiera wilgoć i wykrapla się na oknach i ścianach. Odklejenie/odsłonięcie nawiewnika powinno wymusić ciąg w kominie i wyciągniecie wilgotnego powietrza. Przy szczelnie zamkniętym mieszkaniu wentylacja grawitacyjna po prostu nie powinna działać.
      Dla developera najłatwiej jest winę zwalić na zaklejone nawiewniki, zwłaszcza te u sąsiadów, które nie mają wpływu na nasze mieszkanie, bo każde z mieszkań ma wyodrębnione szyby wentylacyjne - piszę tu o nowym budownictwie.

      • 7 6

      • (1)

        no tak ale jak jest -10 i brak wiatru to i tak ciąg się odwróci

        • 2 0

        • jak jest -10 i wszystko jest szczelnie zamknięte, to w mieszkaniu powinno wytworzyć się podciśnienie. W celu wyrównania ciśnienia powietrze może być zaciągnięte innym kominem, ale nie powinno to być odczuwalne.

          • 6 0

  • Takimi rzeczami to powinien zajmować się zarządca wspólnoty mieszkaniowej, (5)

    a nie mieszkaniec. Za stan budynku i instalacji wspólnych w tym szybów wentylacyjnych odpowiada zarząd, który bierze za to kasę i to on powinien chandryczyć się z wykonawcą instalacji.

    • 44 14

    • Mylisz pojęcia

      Zarządca jest to firma, która w imieniu i na zlecenie Wspólnoty Mieszkaniowej zajmuje się odpłatnie zarządzaniem nieruchomością (Wspólnotą). Natomiast Zarząd Wspólnoty do organ decyzyjny Wspólnoty, działający najczęściej nieodpłatnie i najczęściej złożony z wybranych współwłaścicieli - członków Wspólnoty.
      Zarządca się zajmie problemem, jeśli Zarząd mu to zleci.

      • 23 1

    • Problem w tym, ze to deweloper po ukladzie prezes-prezes dogadal sie z firma zarzadzajaca i oni nie wchodza sobie w droge. (1)

      to jest uklad znany chyba z kazdego osiedla. Prezesi dogaduja sie, pozniej nawet jesli ludzie nie sa zadowoleni z administratora to przychodzi ich na spotkanie np 10% i nie moga go odwolac.

      • 15 2

      • akurat na tym osiedlu wkurzeni mieszkancy wywalili uklady i walcza o swoje

        mielismy w aktach przymusowy zarzad sprawowany przez firme ale zrobilismy zebranie przy notariuszu i ich pogonilismy. teraz mamy spoleczny zarzad zlozony z mieszkancow i wynajeta firme administrujaca.

        • 18 0

    • Zarządca

      Kompletna bzdura. Zarządca oczywiście może pomóc w tej sprawie, ale leży ona w gestii inwestora i Zarządu i każdego właściciela. To oni winni ubiegać się o respektowanie swoich praw gwarancyjnych. Zarządca nie jest tu stroną.

      • 4 1

    • zarzad, developer, administracja

      Zarząd prezentuje wspólnotę na zewnątrz. Developer sprzedaje lokal właścicielowi. Dla developera ,,swoja" administracja to najlepszy biznes - brak usterek, usuwanie kosztuje. W okresie gwarancji usterki zgłasza właściciel developerowi. Większość administracji idealnie nadaje się do wspólnot - właściciele się kłócą i po klopocie. Jeżeli administrator bawi się tylko w księgowość, właściciele tylko widzą sprzątaczke to co trzeba zmienic? Mieszkanie jest drogie np. 300 tys. a właściciel bardziej martwi się o swój samochód np. za 30 tys.

      • 5 0

  • Money (2)

    Nie wiadomo o co chodzi? Chodzi o pieniądze, kominki zefir 150 są po prostu drogie. Znacznie droższe od osłon z blachy ocynkowanej.

    • 42 1

    • ~200zł

      to około 0.06% ceny mieszkania, niezła oszczędność, biorąc pod uwagę jaki czarny PR Polnord sobie teraz zapewnił

      • 6 0

    • To samo w Semeko. Osiedle Reda Park. Za krotkie wyprowadzenie kanalow na dachu bo... Profile drogie. Lepiej przyciac dlugosc komina. Kazdy dom inna dlugosc. Tlumaczyli się tak samo. A to miska dla psa paruje i wilgoc się zbiera. A to okna otwierac najlepiej kapiac się. A to sasiad za duzo gotuje. Rece opadaja.

      • 4 0

  • W dokumentacji powykonawczej powinno znajdować się to co zostało zamontowane rzeczywiście na obiekcie (3)

    W dokumentacji powykonawczej powinno znajdować się to co zostało zamontowane rzeczywiście na obiekcie... a nie to co jest projektowane. Jeśli jest rozbieżność, to znaczy, że ktoś niechlujnie przygotował dokumentację powykonawczą... a mówiąc wprost - trochę oszukiwał. (zakładając, że Pan opisujący rzeczywiście dotarł do dokumentacji powykonawczej).

    Przy dużym zakresie prac zdarza się, że nie wszystko jest w stanie kierownik budowy ogarnąć i wychodzą potem tego typu kwiatki.

    Autorowi radziłbym dogadać się z deweloperem na poprawki. Po wpisie w prasie myślę, że potraktują temat priorytetowo.

    • 20 1

    • (2)

      Dokumentację dostała wspólnota od Dewelopera wiec wszytko co z mojej strony jest zawarte w tym liście jest prawdą-potwierdzają to stosowne dokumenty i pisma do i od gwaranta

      • 7 0

      • Skontaktujcie się z nadzorem budowlanym. (1)

        Gdański działa bardzo dobrze. Zapytajcie czy przypadkiem nie dałoby się skontrolować budynku, wykonawcy i ykować kierownika budowy i robót (możecie żądać odebrania uprawnień ale oni zadecydują czy ukarać i jak).

        • 8 0

        • Naiwnyyyyy. Pozdrawiam. Klient semeko.

          • 5 0

  • Szadółki. (2)

    To pewnie taka wentylacja, żeby wysypiska w mieszkaniach nie było czuć.

    • 16 31

    • Ty to masz wysypisko we łbie.

      • 11 1

    • sam jestes wysypisko

      • 8 0

  • Pozew cywilny na poprawkę (3)

    Panie Leszku zachęcam do zorganizowania się w pozew zbiorowy o szkody wyrządzone działaniem (niedziałaniem) dewelopera. Straty materialne, ogrzewanie, wilgoć, błędy w sztuce i niezgodności z umową o ile są do udowodnienia. Dochodzą także straty niematerialne, stres rodzin, nieprzespane noce i straty moralne. Nie bójmy się walczyć z takimi ... Jak wyskoczy z 1-2 mln zlotych to mu sie odechce takich szwindli. Dobra kancelaria załatwi to za Państwa

    • 39 7

    • Aborygen, obudź się, żyjemy w Polsce (1)

      lata to będzie trwało, a na koniec okaże się, że to niska szkodliwość społeczna.
      Czyżbyś szukał klientów ?

      • 3 3

      • sprawa długotrwała aczkolwiek nie beznadziejna

        Wydaje mi się, że sprawa jest do wygrania, aczkolwiek będzie to droga przez mękę. Jedynie gwoli wyjaśnienia "szkodliwość społeczna" to kategoria innej gałęzi prawa (prawo karne) i nie ma nic wspólnego z prawem cywilnym, z którego rozwiązań kodeksowych zalecał skorzystanie Aborygen.

        • 4 0

    • W 2004 roku

      nasza wspólnota walczyła o odszkodowanie, bo deweloper zrobił cieńsze ściany, niż miał, wskutek czego słychać było ziewanie sąsiada itp. Czy myślisz, że z deweloperem udało się wygrać w sądzie?

      • 1 0

  • Z otrzymanej przez dewelopera wstępnej opinii wynika, że będzie należało poprawić przepływy powietrza, aby poprawić skuteczność.

    A nie zapominajmy, że to dopiero wstępna opinia i po dogłębnym zbadaniu sprawy może się okazać, że wentylacja nie zawsze działa prawidłowo, a jej funkcje nie są czasem spełniane. Powołany zespół rzeczoznawców stwierdzi wtedy zapewne, iż przepływ powietrza nie jest właściwy i należy poprawić skuteczność wentylacji...
    Aż minie okres rękojmi.

    • 16 2

  • Nasady (1)

    Zamontować nasady kominowe wspomagające wentylację grawitacyjną, a użytkownicy nie powinni zamykać nawietrzaków.

    • 16 3

    • To takie proste.

      Oczywiście że tak.Takie nasady kominowe poprzez wiatr hulający na dachu spowoduje efekt turbo,które zassie dodatkowo wyciąg kominowy.Ciekawe dlaczego zwykłych kominiarzy nie poproszono o wyjaśnienie możliwości usunięcia feleru.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane