• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa miesiące do otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
7 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Południowa nitka tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Południowa nitka tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Południowa nitka tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Przejście ewakuacyjne w południowej nitce tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Południowa nitka tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Urządzenia zabezpieczenia tunelu.
  • Urządzenia zabezpieczenia tunelu.
  • Urządzenia zabezpieczenia tunelu.

Prawdopodobna data udostępniania tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska przypada na 1 maja, bowiem wtedy ma zacząć obowiązywać ubezpieczenie tunelu. Obecnie trwają prace odbiorowe, gotowe jest też centrum zarządzania tunelem.



Czy otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą będzie impulsem do rozwoju Gdańska?

Pod koniec ubiegłego roku zakończyły się zasadnicze prace przy budowie 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami. Rozpoczął się wtedy ostatni etap prac, które zmierzają do otwarcia przeprawy, za którą miasto zapłaci 885 mln zł, co w 85 proc. zrekompensuje Unia Europejska.

Przypomnijmy, że inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, wykonawcą zaś hiszpańska firma OHL. Obiekt będzie nadzorował Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Duża rozpiętość ofert cenowych za ubezpieczenie

Na początku roku ZDiZ ogłosił przetarg na asekurację przeprawy. Zamówienie podzielone zostało na dwa zadania (pozyskanie dwóch polis). Pierwsze przewiduje ubezpieczenie majątku całego tunelu, a także podstawowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Drugie zadanie to ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Obie polisy mają obowiązywać rok.

W miniony poniedziałek otwarto oferty złożone w przetargu. Zgłosiło się pięć firm i konsorcjów. Najkorzystniejszą ofertę w pierwszym zadaniu złożyła firma ubezpieczeniowa - Generali, która asekurację wyceniła na kwotę prawie 440 tys. zł. W razie usterki przeprawy poniesie ona odpowiedzialność finansową także o znaczeniu nadwyżkowym.

Firma Generali zrezygnowała ze złożenia oferty na ubezpieczenie OC. W tym zakresie najniższą ofertę złożyła AIG Europe Limited - zaproponowała kwotę 69 tys. zł.

Niewykluczone, że wspomniane oferty zostaną odrzucone przez komisję przetargową ze względu na rażąco niską cenę. Propozycje Generali i AIG są o połowę niższe od kolejnych ofert. Konsorcjum firm Interrisk i Compensa ubezpieczenie majątkowe wyceniło na składkę roczną na kwotę 866 tys. zł, a  OC 119 tys. zł.

Najwyższą ofertę złożyło konsorcjum firm PZU, Warta i Ergo Hestia na kwotę 2,35 mln zł za polisę majątkową i 325 tys. zł za polisę OC.

Czytaj też: Zakończono prace w tunelu pod Martwą Wisłą. Teraz czas na prace kosmetyczne i odbiory

  • Przejście ewakuacyjne.
  • Centrum Zarządzania Tunelem.
  • Centrum Zarządzania Tunelem.
  • Pulpit sterowniczy.
  • Centrum Zarządzania Tunelem.
  • Centrum Zarządzania Tunelem.
  • Centrum Zarządzania Tunelem.

Trwają odbiory i konfigurowanie zabezpieczeń

Na placu budowy podwodnej przeprawy obecnie trwają przeglądy, podczas których spisywane są protokoły odbioru końcowego w poszczególnych branżach, czyli drogowej, konstrukcyjnej, mostowej, sanitarnej, teletechnicznej, elektroenergetycznej, torowej, kolejowej.

- Oprócz tego trwa konfigurowanie wszystkich systemów bezpieczeństwa zainstalowanych w tunelu. Ruch pojazdów oraz stan wszystkich urządzeń tunelu będzie nadzorowany przez operatorów pracujących w całodobowym Centrum Zarządzania Tunelem, zlokalizowanym przy ul. Marynarki Polskiej - podkreśla Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.
W centrum przewidziano dwa stanowiska operatorskie. Każde z nich wyposażone jest w cztery monitory służące do nadzorowania instalacji tunelowych oraz jeden monitor alarmowy systemu wideo. Obrazy z kamer monitoringu są wyświetlane na ścianie graficznej, złożonej z czterech monitorów LCD o przekątnej 42" oraz na monitorach przy stanowiskach.

Każde z nich ma pulpit sterowania kamerami, pulpit systemu telefonów awaryjnych SOS oraz pulpit obsługi systemu nagłośnienia, wyposażony w mikrofon.

Czytaj też: Nie będzie świateł dla pieszych przy torach tramwajowych

  • Przekrój podłużny tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą.
- Stan urządzeń i instalacji będzie prezentowany na ekranach za pomocą oprogramowania wizualizującego, które umożliwia kontrolę stanów awaryjnych oraz monitorowanie zdarzeń drogowych lub technicznych w tunelu - mówi rzecznik prasowy.
W normalnych warunkach eksploatacyjnych sterowanie ruchem pojazdów i nadzorowanie działania całego systemu wykonuje automatyczny system zarządzania. Odbywa się to przez centralny komputer, który stanowi zespół dwóch sterowników przemysłowych z pamięcią stałą.

Do komputera centralnego podłączone są sygnały statusowe wszystkich urządzeń i instalacji. W celu zapewnienia bezpiecznej i ciągłej pracy całego systemu, wszystkie urządzenia biorące udział w zarządzaniu i sterowaniu pracują w konfiguracji redundantnej, tzn. są zdublowane. Zastosowane rozwiązania umożliwiają wymianę uszkodzonych podzespołów bez wyłączania systemu, a co za tym idzie - bez potrzeby zamykania tunelu w przypadku awarii elementów systemu zarządzania.

- Zastosowane systemy zapewniają w pełni automatyczną pracę i właściwą reakcję urządzeń w przypadku zdecydowanej większości zdarzeń oraz awarii. Do zadań operatów należy kontrola działania automatycznego systemu zarządzania tunelem oraz reagowanie na zdarzenia nietypowe, poprzez interwencyjne uruchamianie odpowiednich programów systemu zarządzania, a w szczególności zatrzymywanie i ponowne wznawianie ruchu pojazdów, kierowanie zachowaniem osób w tunelu za pośrednictwem systemu nagłośnienia oraz pomoc w trakcie prowadzenia akcji ratowniczej - mówi Kaczmarek.
Przed wlotami do tunelu trwa testowanie znaków zmiennej treści. Przejeżdżający w rejonie zjazdów na Drodze Zielonej mogą dostrzec napis: "Wkrótce otwarcie tunelu".


Kiedy otwarcie podwodnej przeprawy?

Póki co, inwestor - spółka GIK - nie chce jednoznacznie wskazywać terminu otwarcia. Władze boją się powtórki scenariusza sprzed lat, jaki pojawił się na stadionie w przypadku odbiorów od straży pożarnej.

- Utrzymujemy, że będzie to przełom kwietnia i maja. Poczekajmy jeszcze trochę - mówi Skorupka Kaczmarek.
Wszystko wskazuje na to, że samochody przeprawą będą mogły pojechać nie szybciej niż 1 maja. Wtedy zacznie obowiązywać ubezpieczenie majątkowe i OC. Miejmy nadzieję, że do tego czasu uda się już uzyskać wszelkie odbiory.

Dobrze byłoby, by przed 1 maja 2016 r. do tunelu pod Martwą Wisłą mogli wejść także mieszkańcy i zapoznać się z inwestycją. Przemieszczaliby się piechotą bądź na rowerach. Byłaby to ostatnia okazja, by poruszać się pod Martwą Wisłą nieco inaczej niż samochodem.

Czytaj też: Będzie kolejne skrzyżowanie ze światłami na al. Grunwaldzkiej

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (224) 3 zablokowane

  • (17)

    Nareszcie niech otwierają :) czas do pracy skróci mi sie o 10 km nie będę musial jeździć do centrum w te korki .

    • 245 12

    • (2)

      Będzie budka z kebabem dla podróżnych ?

      • 30 4

      • a ja się pytam na co to komu ?? (1)

        uczciwy człowiek to w domu siedzi a nie szwęda się tam!

        • 13 21

        • plus za poczucie humoru

          które wielu umknęło :)

          • 1 0

    • (4)

      PZU dało pokaz hahaha

      • 8 2

      • To jest dobra zmiana PIS. (3)

        Nowe zarządy w akcji.

        • 12 22

        • Arek weź zobacz czy ktoś z granatem nie będzie stał jak prezydent dudek pojedzie. (2)

          ostatnio wszędzie trotyl na drogach...

          • 6 12

          • granaty na Rynku Zielonym staniały
            ostatnio po złotówkę za sztukę sprzedawali, dobre, słodkie

            • 6 2

          • to był granat?
            ja myślałem że to donek przegryzł.

            • 1 1

    • Ciekawe (1)

      Jezeli chodzi o mnie to wydluzy mi sie dojazd o 6 km
      Ale bede tak czy siak szybciej i bez zadnych korkow

      • 10 6

      • jak to?

        • 0 0

    • Czekajcie no...

      ... a przypadkiem tunel nie miał być otwarty już OSTATECZNIE w OSTATECZNEJ dacie 1 kwietnia?

      • 38 5

    • nie bój się

      postoisz na Przymorzu na zwężeniu do 1 pasa..

      • 23 2

    • odbiory kolejowe? (2)

      to pociągi też tam będą jeździć?

      • 10 1

      • Tramwaje i pkmka (1)

        • 11 0

        • poważnie???

          • 1 0

    • chyba ze cie zwolnią...

      • 2 0

    • ...

      w korki i dziury...

      • 1 0

  • Co z promem? (16)

    • 59 12

    • zatopić (4)

      • 18 23

      • puknij się w łeb (3)

        • 12 9

        • a ja się pytam gdzie ścieżka rowerowa? (2)

          wszystko dla smrodziachów! a gdzie rowery mają jechac? -kupiłem se rower, ładny lajkrowy kombinezon i co ??

          • 13 24

          • sciezka bedzie na pontonach

            z lagodnym kolysaniem ;)

            • 15 1

          • Dokup rower wodny i po Wiśle :)

            • 9 0

    • bedzie prom podziemny ! (2)

      oraz zacumowana lodz podwodna ktora cie przewiezie bezpiecznie zebys sie nie musial wozic z tym plebsem co tunelem bedzie jezdzic. Tak wiec bedzie pieknie.

      • 21 5

      • (1)

        Może byście skończyli z tym hejtem

        • 9 13

        • byście !

          ORMO ? )

          • 12 5

    • likwidacja (3)

      kosztował prawie 1,2 mln rocznie (po odliczeniu zysków z biletów)

      • 14 4

      • (1)

        Zysk z biletów. Jak ostatnie kilka moich przejazdów nim polegało na połowie ceny bez dostania biletu.

        • 8 4

        • wziątek do kieszeni
          jak bilety sprzedawane w tramwajach

          • 5 2

      • komunikacja miejska nie istnieje dla zysku!!!

        wczoraj się urodziłeś, że tego nie wiesz?

        • 0 0

    • Prom dla pieszych i rowerzystów (2)

      zmniejszą znacznie liczbę przejazdów ale powinien zostać.

      • 14 5

      • taniej byłoby ich autobusem wozic

        za darmo, niż dokładać na prom... ale i tak chętnych będzie mniej bo część ludzi będzie miała bliżej/szybciej/taniej gdy wybierze przez tunel

        • 7 0

      • To zadanie dla mniejszej jednostki. Jak "Motława".

        Po budowie kładki na Ołowiankę będzie w mieście co najmniej jeden nieużywany stateczek, który warto by przenieść.

        • 0 0

    • a po co on

      dla patoli z Nowego Protu, zatopic, spalic, sola posypac :P

      • 0 0

  • jak inwestycja prowadzona przez GIK (6)

    została oddana w terminie???

    • 74 17

    • a po co mają się śpieszyć? jak skończą wszystkie inwestycje to zliwkidują GIK i pracę stracą

      • 30 4

    • Hahaha

      Jakim terminie?

      Przecież termin minął jakieś półtora roku temu...

      • 26 0

    • Jeśli GIK tylko raz przekłada termin - to wiedz że coś się dzieje...
      Jeśli w tym drugim terminie GIK się mieści - to wiedz że coś się dzieje...
      Pewnie powódź będzie albo gradobicie, przed ostatnią powodzią też jeden tunel wybudowali na czas.

      • 10 3

    • (2)

      W terminie - prawie wszystkie tramwajowe, Sucharski odc. 3, Słowackiego odc. 1, 2, i 3, Trasa WZ.

      • 9 5

      • Sucharskiego budowała "Genialna Generalna". (1)

        • 1 5

        • ???
          Sucharskiego - 3 zadania budował/nadzorował GIK w starym składzie, później większość zwolnili i na tunel zostawili tych najlepszych i wiernych.

          • 5 0

  • Korki na Zaspie murowane. (28)

    Trzeba budować bezkolizyjną Drogę Zieloną, bo mieszkańcy Elbląga muszą mieć szybki dojazd do Galerii Bałtyckiej.

    • 174 42

    • Zaspa, Przymorze tam się zacznie (12)

      • 45 3

      • Zgzadza się. Czarny Dwór i Jana Pawła to będzie koszmar!!! Czarny Dwór tylko jeden pas do skretu w Jana Pawła (11)

        zatory nas czekają ale nasze władze o tym chyba wiedzą?

        • 47 4

        • tylko jeden, za to długi na prawie kilometr (5)

          wystarczy.
          Poza tym Jana Pawła II będzie idealnym miejscem do łapania "szybkich ale bezpiecznych" kierowców. Dawne lotnisko zachęca do rozpędzania się, a ograniczenie tylko do 50...

          • 28 5

          • (2)

            przy szpitalu juz kiedys szybki ale bezpieczny rozjechal czlowieka, lepiej niech tam beda prawdziwe radary, a nie atrapy.

            • 19 2

            • w ostatnich 20 latach było tam przy szpitalu 14 ofiar śmiertelnych (1)

              jednego roku były 4 trupy to fotoradar postawili

              • 20 0

              • no jak yntelygenty wpuszczają ruch do kilkutysięcznego/kilkudziesięciotysięcznego osiedla to nie ma się co dziwić

                • 6 5

          • Zatem wykorzystac na co dzien pusty parking przy stadionie (1)

            i od Marynarki Polskiej puscic tramwaj wzdluz Trasy Slowackiego do JP2, tam skrecic w lewo i wzdluz JPII az do Wojska Polskiego.

            Zrobic z niego ekspresowy tramwaj, ktory zatrzymywalby sie nie czesciej niz raz na 500-700 m (poki co nie ma tam wiekszej potrzeby). To pozwalaloby dojechac ludziom do Uniwerka, Politechniki, OBC).

            Dodatkowo reaktywowac SKM z Nowego Portu z przystankami:
            - Nowy Port
            - Brzezno*
            - Stadion
            - Kolonia*

            Niestety, nikt tego nawet nie sprobowal rozwazyc. Nie chodzi o to, czy to dobry czy zly pomysl. Chodzi o to, ze w Gdansku nie ma nawet proby wyjscia z innym rozwiazaniem niz szeroka droga i samochod. I to jest bardzo slabe, bardzo drogie i w dalszej pespektywie dla miasta szkodliwe.

            * - rozwazyc, czy jest potrzeba.

            • 30 2

            • ponieważ to biznes dla biznesu a nie tych którzy płaca za ten tunel

              spłacanie tunelu wydłuży kolejki do lekarzy i opóźni mnóstwo miejskich inwestycji dla ludnbości. Ale to jest miś na miarę naszych możliwości. Hurraaa!

              • 1 1

        • Nie narzekaj :) (4)

          w ramach usprawnienia ruchu zlikwidują ci 2 pasy na Jana Pawła aby ścieżkę rowerową zrobić

          • 19 15

          • niepier do ol głupot

            • 10 6

          • kolejny spocony trol szukający taniej sensacji

            bredzisz i próbujesz ludzi skłócić, goń się

            • 6 7

          • sciezka niekoniecznie, ale tram-bus pas jak najbardziej bylby sluszna idea

            • 4 1

          • mózg Ci zlikwidowali

            były dwa pasy, będą trzy.

            • 2 3

    • Trzeba budowac linie kolejowa Gdansk Gl - Nowy Dwor - Elblag (10)

      I zamykac Gdansk na codzienne dojazdy samochodem do centrum.

      Jesli ktos dojezdza codziennie do pracy (czy w innych celach) do centralnych dzielnic Gdanska, powinien samochod zostawic na parkingu kubatorowym zdala od centrum i dojechac szybka koleja.

      Gdansk, jak inne miasta, nie jest z gumy. Nie da sie fizycznie zmiescic tu 3x wiecej samochodow.

      • 34 4

      • wow (2)

        a gdzie ta kolej i te parkingi?

        • 11 0

        • tory są a parkingi najlepiej w Elblągu

          • 12 1

        • Od zachodu - PKM Rebiechowo

          Stacja juz jest, parkingu brak.

          Mozna drugi dorzucic przy PKM Bretowo i/lub PKM Niedzwiednik.

          Od poludnia - SKM Gdansk Lipce, pociagi SKM powinny miec zrobione swoje dwa tory co najmniej do ostatniej stacji w Gdansku, ktora sluzylaby jako stacja przesiadkowa z samochodu / autobusu na SKM. Odetkniecie traktu Sw. W.

          Od wschodu - calkowicie nowa linia kolejowa. Prosze spojrzec na mape, nie bylby to problem. Kosztowalaby takze mniej niz rozbudowywana aktualnie S7, ktora nie rozwiaze problemow ludzi _codziennie_ dojezdzajacych do pracy w centrum, bo utkna w korku.

          Nie mowie o tym, aby zamknac jedna czy druga droge i zakac samochodow. Mowie o kompleksowych rozwiazaniach (w tym wspolny bilet, rower miejski, kilka dodatkowych kilkukilometrowych tras tramwajowych, buspasach itp.)

          Ten komentarz jest wystarczajaco dlugi. Nie bede sie rozpisywal o innych kwestiach. Jesli ktos zainteresowany pytac o konkretne elementy tej ukladanki.

          • 10 0

      • (6)

        Taka linia kolejowa powstać powinna fakt

        • 12 4

        • futurologia (5)

          Bez podstaw ekonomicznych.

          • 4 5

          • S7, ktora kosztowala juz ponad 2mld zlotych w ostatnich 10 latach, a dodatkowo bedzie w najblizszym czasie kosztowac 3 mld (4)

            za dwa nowe odcinki, to rozumiem ma super ekspra uzasadnienie ekonomiczne? Szczegolnie, ze jakims dziwnym trafem jak korki byly, tak sa...

            Za 1-2mld zlotych (czyli mniej niz aktualnie prowadzone prace na S7) mozna zbudowac trase kolejowa dwutorowa laczaca bezposrednio Gdansk i Elblag. Pociagi spokojnie na pewnych odcinkach mogloby jezdzic 120-160km/h.

            Dodatkowo moglby to byc wstep do lepszego polaczenia portu Gdanskiego ze wschodem Polski, Bialorusia czy Okregiem Kaliningradzkim. Bialorus portu nie ma wcale, a OK ma port chyba o duzo slabszych parametrach niz dzisiaj Gdansk.

            Dziwie sie, ze o takich rzeczach sie w ogole nie mowi w kontekscie rozwoju miasta i kraju. Buduje sie na oslep drogi ekspresowe za koszmarne pieniadze i wszyscy sie podniecaja. Ciekaw jestem, jak ci podniecacze beda sie pienic, kiedy te drogi zaczna sie psuc i trzeba bedzie je remontowac, a z Unii pieniedzy na to nie bedzie...

            Drogi sa dobre, ale to nie znaczy, ze wszedzie i zawsze jedynie droga jest rozwiazaniem. Czasem lepiej zbudowac trase kolejowa, bo jest tansza i rozwiazuje wiecej problemow. Jednoczesnie, jesli ludzie codziennie dojezdziajcy dzis z Nowego Dworu czy Elblaga samochodem wsiedliby w pociag, to mozba bylo "7" jedynie lekko zmodyfikowac (ominac wioski, wprowadzic 3 pas i mijanki znane z kilku krajowych drog - 2km w jedna strone masz 2 pasy i tylko jeden pas w przeciwna, a potem zmiana).

            Ale nie - przeciez tylko asfalt i tylko DUZO drog to rozwoj. A potem przejechac w miare szybko 100 km, aby godzine stac w korku na wjezdzie do miasta. Tak, rozwoj k...

            • 8 8

            • (2)

              Napisz, jaki jest sens budowania osobnej linii kolejowej przez puste pola do 100-tysięcznego miasta, skoro już jest wariant o kilkanaście km dłuższy przez Tczew i Malbork?
              Co do S7, to jest to główna droga do stolicy kraju, a nie do Elbląga, ten jest po drodze.
              No i skąd wziąłeś koszt 1-2 mld zł za dwutorową linię kolejową wytyczaną i budowaną zupełnie od nowa, po nowym śladzie? Przedstawisz jakieś kalkulacje?

              • 6 3

              • Bo te owe kilkanascie kilometrow jak widac powoduja, ze trasa nie jest tak popularna jak moglaby byc (1)

                Elblaska jest zapchana, trasa kolejowa Gdansk - Tczew dochodzi do swoich limitow przepustowosci, a porty sie ciagle rozwijaja i dobrze byloby miec ciagle zapasy dla pociagow towarowych.

                Dodatkowo polityka odpowiedniego rozwoju aglomeracji musi opierac sie ostatecznie o transport torowy, bo jest najskuteczniejszy, co pokazuje przyklad SKM (w Trojmiescie i Warszawie), warszwskie metro i systemy kolejowe w Kopenhadze, Berlinie, Londynie i praktycznie kazdym wiekszym miescie.

                Gdansk i Trojmiasto musza zaczac myslec szerzej niz 500k mieszkancow. Tczew, Koscierzyna i Elblag powinny znajdowac sie w gospodarczej strefie silnego oddzialywania trojmiasta. Inaczej i Gdansk (Trojmiasto) i te mniejsze osrodki straca.

                • 2 2

              • Porownanie dlugosci trasy

                Bezposrednia ~60km
                Przez Tczew - Malbork ~80km

                • 4 0

            • na S7 korków nie widziałem,

              może w okolicach zwężenia do zwykłej jednopasmowej siódemki. za to korki na jednopasmówkach widziałem wielokilometrowe bez wyraźnej przyczyny. dwa pasy dają sprawne poruszanie się.
              ludzie z elbląga i nowego dworu raczej nie przesiądą się na pociąg (ja bym się nie przesiadł, dla mnie komunikacja miejska nie wytrzymuje porównania z samochodem na trasie wzdłuż grunwaldzkiej), bo pociąg lokalny by miał sens musi zatrzymywać się na każdej stacji, wiec siłą rzeczy nie będzie szybki. do tego w trójmieście muszą szukać przesiadek, co może miało sens w prl, gdy mało kto miał samochód, co ma sens w wielomilionowych aglomeracjach z super rozwiniętą komunikacją miejską opartą na metrze, ale nie ma sensu w kilkusettysięcznym miasteczku z beznadziejną komunikacją miejską, działającą gorzej niż za prl.

              • 3 0

    • (3)

      przeceiż przymorze protestuje w sprawie DZ, nie chca jej

      • 10 3

      • Nikt nie chce drogi zielonej w formie eksterytorialnej drogi tranzytowej (1)

        Bo taka jest idiotyzmem w tym miejscu.

        Sa obwodnice od ruchu tranzytowego, a nie srodek miasta i dzielnice mieszkalne.

        Co innego, przyjazna, miejska aleja z szerokimi chodnikami, sciekami rowerowymi, zwyklymi przejsciami co pewien czas, pasem zieleni itp. Przyklad - al. Hallera.

        • 18 3

        • ujęcia wody

          niedługo tylko Straszyn zostanie. Bardzo łatwe ujęcie do skażenia

          • 6 1

      • tak jest - PROTEST !!

        Po moim trupie Droga Zielona na Przymorzu ;)

        • 3 3

  • (9)

    ..to troche wyglada na kolejny etap zadluzania miasta nastepna wielomilionowa inwestycja ktora nie zmieni az tak duzo.. - a jak konczy sie rozdmuchana budowa sieci drogowej widzimy w hiszpanii..! nawet gdy powstanie droga zielona, co niewatpliwie odciazy oliwe i kielnienska na osowej, to na czym sie ona skonczy..? na porcie..? po co obwodnica przy wybrzezu..? to tereny z ktorych ruch powinien byc wyciagany a nie na ktore powinien byc przerzucany..

    • 32 148

    • Podwyższymy podatki za mieszkania i opłaty od wieczystego użytkowania i kasa będzie, (1)

      • 10 9

      • dokladnie o to chodzi :)

        • 3 2

    • (5)

      Akurat do portu powinna prowadzić dobra i szeroka droga, po to aby transportować towary, możliwie jak najszybciej powinny one wyjechać z miasta w kraj, żeby ciężarówki nie stały i nie smrodziły nam w korkach. W końcu o porcie mowa, a nie o przystani rekreacyjnej!!

      • 16 2

      • Po to jest Sucharskiego (1)

        • 10 1

        • Tak, ale Sucharskiego prowadzi tylko do Portu Zewnętrznego. Tunel jest połączeniem obu portów i powoduje, że do Portu Wewnętrznego nie będzie trzeba pchać się przez miasto.

          • 7 1

      • (2)

        ..caly swiat przestawia sie na trasport modalny z polaczeniami statek-pociag-ciezarowka a ty chcesz wysylac wszystko z portu na naczepach..? zielona droga? po asfalcie wciaz przez miasto..? przez przerobke, brzezno, zabianke..? wzdloz cennych terenow zielonych w miescie zamiast w druga strone w kierunku rafinerii..?!!! tedy nie powinien isc zaden wiekszy transport drogowy..!!!

        • 6 8

        • Dlatego ten tunel powinien sluzyc do tego, aby zadne ciezarowki nie szly juz przez Srodmiescie (1)

          faktem jest, ze jest jakis przemysl w tych okolicach. I jakos trzeba go obsluzyc. Dobrze, jesli wszystkie ciezarowki pojada tunelem na Sucharskiego, obwodnice i S7 / A1 niz dzisiaj Jana z Kolna przez Srodmiescie...

          • 9 0

          • to teraz maja isc przez Przymorze ?!

            TIRY tylko przez tunel i skret w prawo w Marynarki Polskiej DO PORTU! Tak samo w druga strone.
            I bezwzgledny zakaz wjazdu TIRow na Droge Zielona w kierunku Przymorza.
            To jedyne normalne rozwiazanie dla nadmorskich dzielnic mieszkaniowych.

            • 9 1

    • To se ogladaj Hiszpanie , a jak narazie budowa sieci drogowych nie jest tak rozdmuchana .

      Dopiera zaczyna nabierac ksztaltu.

      • 5 1

  • (1)

    a co z droga dojazdowa do lotniska w gdyni ,
    jak zacznie sie prawdziwy ruch to drogi te sie zakorkuja szybko

    • 17 43

    • jakie lotnisko? to w Gdyni jest lotnisko?

      • 18 2

  • Juz nie mogę sie doczekać kiedy (3)

    wybierzemy się z Grażyną na wycieczkę do tunelu

    • 116 8

    • Janusz... sorry (1)

      Grażyna jedzie ze mną

      • 7 2

      • nie to Janusz jedzie teraz z Grażynką...

        • 0 1

    • nie kłam, z Jarosławem regularnie chodzisz na wycieczkę do jego tunelu

      ja Grazyna to tylko przykrywka

      • 0 0

  • puszczą tam jakiś autobus komunikacji miejskiej? (7)

    • 69 6

    • (1)

      Mówi się, że ma tam jeździć autobus 158

      • 15 2

      • dzięki za odp. :)

        • 9 2

    • (3)

      Będzie jeździć linia Stogi-Letniewo-Zaspa-Wrzeszcz

      • 18 1

      • dzięki za odp :)

        • 4 2

      • (1)

        a co ile będzie jeździć, i czy będzie przystosowany do przewozu rowerów i przyczep rowerowych do przewozu dzieci????

        • 0 0

        • co 2 dni

          • 5 0

    • będzie PKM

      to po co autobus ?

      • 6 13

  • przeprawa dla odważnych... (3)

    • 27 45

    • coś ty taki strachliwy? (1)

      • 3 4

      • wiem co napisałem

        za dużo o ubezpieczeniach tego czegoś się gada

        • 8 4

    • a czego tu się bać...europa nie jeden ma tunel

      • 0 0

  • Obywatel (15)

    Co z pieszymi i rowerzystami, łapać okazję?

    • 53 38

    • przeciez sa rowery wodne ! wiec jaki problem ?

      • 21 8

    • I tu masz niszę rynkową do wypełnienia:

      wahadłowy busik na trasie: brzeg lewy - brzeg prawy (bilet w obie strony oczywiście taniej)

      • 17 1

    • prom zostaje z tego co mi wiadomo

      jest też autobus który będzie jeździł tunelem (patrz 2 posty wyżej)

      • 4 2

    • najlbizszy tunel dla rowerow we Wroclawiu (3)

      sprawdzic czy nie ksiadz

      • 33 2

      • mowi, ze matka siedzi z tylu (2)

        tak powiedzial!

        • 9 0

        • Jakiś lepszy cwaniak. Matkę po szosie wozi staruszkę tylko po to żeby nas wrobić.

          • 2 0

        • brzoza teraz w innych produkcjach wystepuje

          • 0 1

    • (3)

      Rowerzyści przez miasto dookoła dla zdrowia a piesi jacy tam piesi ? niby gdzie maja iść ?

      • 7 4

      • Autobusem 158 , raz na pół godziny (1)

        podejrzewam że potem puszczą jeszcze jakis , ale faktem ze mogły kursowac taki bezpłatny( jak 107 w Pruszczu) od krzyżowki przy Energomontarzu do ronda przy stadionie , specjalnie dla pieszych .

        • 5 2

        • a co to za piesi

          Sie tam maja zapuszczac ?
          Na ta skazona terra incognita po drugiej stronie Martwej (nomen omen ;)) Wisly ?

          • 0 4

      • A sam sobie jeździj dookoła pomiocie z PiS-u

        • 3 4

    • A czego tam piesi mają szukać ? złotego pociągu ?

      • 10 0

    • Czy widziałeś kiedyś pieszego na drodzę szybkiego ruchu?

      Co ty ? Uchodźca ?

      • 17 1

    • naklej sobie napis TiR to cię przepuszczą :>

      jeszcze nie łapiesz?

      • 3 0

    • dokładnie porażka aby nie przewidzieć mozliwości przejazdu rowerem patola . może zróbcie nam most

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane