• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś oficjalnie rusza budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
1 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 15:30 (1 lipca 2013)

Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Port Lotniczy.


Przy gdańskim lotnisku w poniedziałek został wmurowany kamień węgielny pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To symboliczne rozpoczęcie prac przy 18-kilometrowej linii kolejowej, bowiem maszyny na placu budowy pojawiły się na początku czerwca.



Wkrótce rozpocznie się wylewanie pierwszych fundamentów pod 900-metrową estakadę przy gdańskim lotnisku. W jednym z fundamentów zostanie umieszczony kamień węgielny. Wkrótce rozpocznie się wylewanie pierwszych fundamentów pod 900-metrową estakadę przy gdańskim lotnisku. W jednym z fundamentów zostanie umieszczony kamień węgielny.
Aktualizacja godz. 15:30 Zapraszamy do obejrzenia relacji video z tego wydarzenia.

O godz. 11 w poniedziałek odbędzie się podpisanie aktu erekcyjnego oraz symboliczne wmurowanie go i przykrycie "szyną węgielną" pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - 18-kilometrowej linii, która dwoma torami połączy Wrzeszcz z Osową. Akt erekcyjny zostanie wmurowany w fundament jednego z filarów podpierających projektowaną, 900-metrową estakadę i stację PKM Gdańsk Port Lotniczy zobacz na mapie Gdańska.

Przypomnijmy, że inwestorem przedsięwzięcia jest spółka samorządu województwa - PKM SA. Natomiast wykonawcą polsko-hiszpańskie konsorcjum firm: Budimex (lider) i Ferrovial (partner), które zobowiązało się wybudować linię do lata 2015 r. za kwotę 716 mln zł.

W uroczystości mają wziąć udział przedstawiciele władz województwa pomorskiego, członkowie rządu, parlamentarzyści, prezydenci miast i samorządowcy z gmin objętych projektem PKM. Pojawią się też reprezentanci urzędów, instytucji i firm zaangażowanych w projekt. Poniedziałkowe wydarzenie będzie miało jednak wyłącznie charakter symboliczny, bowiem prace związane z budową kolei ruszyły na początku czerwca tego roku.

Na trasie dawnej Kolei Kokoszkowskiej, w świetle której pobiegnie Pomorska Kolej Metropolitalna znajduje się 14 obiektów mostowych częściowo zniszczonych działaniami wojennymi z 1945 r. Część tych obiektów została już rozebrana, a najbardziej rozpoznawalny obiekt - Most Weisera Dawidka - został zburzony. Wszystkie obiekty na dobre mają zniknąć do końca sierpnia.

Tak będziemy podróżować Pomorską Koleją Metropolitalną.

Ruszyły także prace ziemne. - Duża część nasypów na Strzyży została już rozebrana. Ogromne prace ziemne prowadzone są też przy ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstanie przystanek Brętowo i przy ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska w okolicach planowanego przystanku Matarnia - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Nieopodal pętli tramwajowej na gdańskiej Strzyży stanęła już potężna palownica. W najbliższych dniach mieszkańcy Strzyży będą mogli - oczywiście z bezpiecznej odległości i zza ogrodzenia - obserwować, jak wygląda palowanie pod powstającymi w tym miejscu estakadą i przystankiem.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej prowadzona będzie równocześnie na całej linii. - Wyjątkiem będzie budowa wiaduktów na sąsiadujących z sobą ulicach, które będą wówczas dla siebie naturalnymi objazdami, chodzi tu głównie o al. Grunwaldzką, ul. Wita Stwosza i ul. Polanki - tłumaczy Konopacki.

Bitwa o Most Weisera Dawidka.

Wykonawca znalazł dla siebie miejsce. Biuro budowy znajduje się przy ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska, czyli mniej więcej w tym samym miejscu, gdzie znajdowały się pomieszczenia Budimexu podczas budowy Terminala T2 na lotnisku.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto.

Miejsca

Opinie (162) 8 zablokowanych

  • W 1951 r. byli dumni z SKM dziś... (15)

    Oby za kilkadziesiąt lat PKM nie funkcjonowała tak jak dziś SKM.

    • 90 72

    • Oby za kilkadziesiat lat bylo mniej takich marudnych ludzi jak teraz

      • 80 19

    • Na tej linii powinna jeździć lokomotywa opalana węglem. (2)

      Wówczas ta kolej mogłaby być rentowna. To tak na wzór kolejki bieszczadzkiej. Inaczej finansowa klapa.

      • 14 26

      • twój tok myślenia

        to klapa...

        • 22 6

      • Ile ogarnietości mają ludzie budujący elektrownie atomową nie mając uranu a ile maają ogarniętości ludzie budujący ciuchcię na węgiel mając węgiel??

        • 3 8

    • wyobraź sobie Trójmiasto bez SKM-ki (2)

      • 29 0

      • ni umim (1)

        • 5 1

        • Tryskasz dow c***m.

          • 0 0

    • nie mylmy pojęć (4)

      skm to komuna !!!!!!!!!!!!!PKM to coś całkiem nowego.

      • 3 7

      • bez przesady. Kolej to kolej. (3)

        Póki co PKM i ZTM daje ciała w kwestii domknięcia linii tramwajowej z tzw. Moreny na Wrzeszcz / Oliwę. Zbudowano Słowackiego, buduje się PKM i tramwaj, tyle tylko, że moim zdaniem zakończenie linii tramwajowej tak jak w Brętowie to słaby pomysł.

        Kto może z moreny jeździć? Np. studenci:
        1. W tramwaj do Brętowa
        2. W PKM do Strzyży
        3. W tramwaj na uniwerek.

        W tym wypadku wielu zdecyduje, że jednak bez samochodu nie da rady, a więc niestety wcale nie będzie tak lepiej. Dwie przesiadki to za dużo.

        Choć ogólnie jestem zwolennikiem budowy tej linii. Cieszę się, że powstaje.

        • 2 2

        • dlatego powinien powstać łącznik Strzyża - Przymorze-Uniwersytet (1)

          szkoda, że nikt o tym nie pomyślał wcześniej

          • 1 1

          • No ale przesiadasz się na Strzyży na tramwaj i jesteś raz dwa.

            • 0 0

        • Chciałbyś aby z Moreny na dół zjeżdżał tramwaj?

          Po pierwsze musiałby być to tramwaj z zębatą, bo zwykły nie da rady. Po drugie czemu nie wsiąść w PKM od razu na Morenie? Po co zjeżdżać tramwajem kawałek dalej tylko po to by dalej jechać PKM?

          • 0 0

    • Oby za kilkadziesiat lat polozyli podklady kolejowe i fundamenty wiaduktów

      .

      • 1 2

    • Miło popatrzeć na podrygujących wódarzy a tu śmieci góra pod domem..

      Kupa nikomu niepotrzebnej roboty.

      • 1 1

    • Jak będzie nie zelektryfikowana..

      ... to paradoksalnie może funkcjonować lepiej... tylko czy o to chodzi? :)

      • 0 0

  • Scieżka Rowerowa (9)

    Ścieżka rowerowa wykorzystująca pas techniczny jest strzałem w 10. Świetny pomysł. Bedzie łatwo i bezpiecznie wyjechać z miasta.

    • 141 16

    • Ścieżka Rowerowa

      I łatwo dojechać na Morene i Jasień lub do Kiełpinka.

      • 20 7

    • Jaka ścieżka ?

      Nic takiego nie będzie

      • 13 12

    • podałbyś źródło tej informacji?

      • 6 1

    • ok, znalazłem. (1)

      ...na stronie zawiercie.naszemiasto.pl

      zawiercie.naszemiasto.pl/artykul/1307595,pkm-dla-rowerzystow-wzdluz-calej-linii-moze-powstac-trasa,id,t.html

      • 2 0

      • Ale przecież nie powstanie

        To był by strzał w dziesiątkę, ale nie będzie ścieżki. Nie kłąmcie - bo potem będzie zawód.

        • 8 3

    • znalazłem też na tej stronie informacje o ścieżce rowerowej z Kolbud do Gdańska. (2)

      informacja sprzed roku lub dwóch lat o tym, że ma być gotowa w 2013r. Czy ktoś widział tę ścieżkę?

      • 2 3

      • (1)

        ścieżka istnieje w Kowalach, do mostu nad obwodnicą, później się urywa i startuje w Bąkowie aż do Łapina z odnogami, np. w Lublewie można pojechać rowerem do Straszyna

        • 0 0

        • dzienks

          • 0 0

    • Pisało o tym trójmiasto.pl

      Pisało o tym trójmiasto.pl
      trojmiasto.pl/wiadomosci/Co-moze-powstac-wzdluz-Kolei-Metropolitalnej-n61288.html

      • 0 0

  • Fajne dane ktos podał: (25)

    koszt 13 km PKM - ponad 700 milionów złotych.
    Koszt modernizacji ponad 300 km linii z Gdyni do Warszawy - 2 miliardy. To może porażać, skąd takie wysokie koszty PKM, może szyny będą złocone?

    • 59 99

    • logiczne (9)

      tylko na trasie do warszawy nic nie trzeba bylo burzyc a tu sporo i to kosztuje

      • 30 7

      • Burzenie mało kosztuje, więcej sama budowa (4)

        W TV pokazują jak na trasie z Gdyni do Warszawy buduje się nowe wiadukty, wzmacnia nasypy itd. A PKM będzie wozić powietrze...

        • 14 44

        • PKM będzie jeździć sporo ludzi - zobaczysz! (1)

          powietrzem to chyba ty jesteś i do tego mega marudnym. Ja do pracy będę mieć dzięki PKM 2 przystanki, więc auto zostawię pod blokiem.

          • 33 7

          • Małe sprostowanie Twoje wnuki będą miały 2 przystanki do pracy.

            • 10 18

        • Powietrze to będziesz wozić na lotnisko ty złotówo.

          • 48 4

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • (2)

        Mylisz się. Burzenie wraz z utylizacją dużo kosztuje i jest przeszkodą wielu inwestycji.

        • 13 4

        • (1)

          Przeszkodą w budowie to jest biurokracja i Polska mentalność. Spuścizna po komunie.

          • 13 4

          • Komunistyczna biurokracja w porównaniu z unijną to jak katarek przy dżumie.

            • 6 1

      • Chyba nie tylko o burzenie chodzi

        ale też o budowę peronów?

        • 6 0

    • To zrób sam

      za niższą kwotę!!! Nikt nie bronił. Było przystąpić do przetargu, pieniaczu!

      • 41 9

    • Szyny będą pozłacane, a na stacjach zamontują złote pisuary (1)

      Na 100 procent.

      • 9 24

      • Niech zamontują jakiekolwiek pisuary to będzie dobrze. Windy-pindy, bajery-rowery a w XXI wieku wysikać się nie ma gdzie. :/

        • 25 2

    • Przytomny, pomyliłeś się - (1)

      PKM będzie kosztować ponad 1 miliard złotych, czyli tyle ile 150km linii kolejowej z Warszawy do Gdańska. Tak się robi kasę w naszym kraju!

      • 8 19

      • Nie ściemniaj !!

        Proszę podać źródło informacji, że linia Wwa-Gdynia będzie kosztować 2mld zł.
        Sam odcinek Pruszcz Gd. - Gdynia kosztuje 1mld zł

        • 22 0

    • Radzę poczytać artykuł na tym portalu pt.:

      "Problemy w kursowaniu kolejek SKM". I wszystko jasne w sprawie PKM.

      • 4 3

    • "Dziś oficjalnie rusza budowa Kolei Metropolitalnej"

      A ja dziś oficjalnie właśnie wstałam z łóżka.

      • 11 8

    • Mijasz sie z prawdą

      Czy Ty jesteś nienormalny !!!
      Koszt modernizacji linii W-wa - Gdynia to ok 10mld zł.
      Linia PKM to 18 km, a nie 13.

      • 20 1

    • Modernizacja Warszawa-3miasto to duużo więcej niż 2 mld.

      Nie chce mi się szukać ale strzelam że to ok 10 mld. Jeden LCS kosztuje w granicach 2mld.
      Zobacz też ceną za np. obwodnicę południową - tyle to kosztuje.

      • 16 1

    • Nieprzytomny

      Ty, przytomny - nieprzytomny, proponuję zapoznać się z definicją słowa modernizacja i definicją słowa budowa. Po zapoznaniu się może się zorientujesz skąd taka różnica.

      • 11 1

    • to zabawne, tylko 2 miliardy złotych?

      gdyby koszt modernizacji linii Gdańsk - Warszawa wyniósł 2 miliardy złotych to bylibyśmy mistrzami świata. Niestety jest on NIECO wyższy...

      • 15 1

    • (1)

      Na promocje i pensje prezesa i jego ludzi. Myslicie ze oni zarabiaja srednia krajowa??? :)

      • 2 7

      • zostań sobie takim prezesem i ciekawe, czy zadowoliłbyś się średnią krajową

        • 4 0

    • Nie, szyny nie będą złocone.. Ale porównywanie modernizacji E65 do budowy nowej nowoczesnej linii wraz z systemem sterowania, włączonym w system Tristar, infrastrukturą przystanków spełniającą wszystkie wymogi bezpieczeństwa, przystosowaną dla osób niepełnosprawnych itd itp. hmm to jak porównywać liczydła z laptopem?

      • 12 1

    • Tyle, że:

      a) tam nie trzeba kupować było działek
      b) burzyć budynków
      c) poprawiać infrastruktury sanitarnej i kabli na trasie
      d) budować nowych stacji
      e) modernizacja nasypów jest tańsza od ich budowy od zera w wypadku używanej linii
      f) kupować składów

      Samo kładzenie nowych torów to jest niewielki wycinek całej inwestycji a nie jej główny element.

      • 0 0

  • W porównaiu (3)

    Z ponad 300 bańkami za ECS, to i tak wydaje się nie wiele...

    • 109 8

    • ? (2)

      Czy te szyny będą ze złota?
      Wychodzi 70 milionów za kilometr!

      • 0 1

      • Szyny nie ale ziemie na trasie jakie trzeba było wykupić chyba kryły złoto

        • 2 1

      • będą nawozić specjalną ziemię pod podkłady kolejowe i specjalnie robione na zamówienie szyny ze spacjalnej i wyjątkowo drogiej stali, bo to jest specjalny projekt na którym elita miasta musi jeszcze troszkę zarobić puki u koryta

        • 0 1

  • (4)

    Barbarzynstwo, dewastacja zabytków, przyrody, przestrzeni, syf.

    Oby los was pokarał jak parafię w Brętowie!

    • 32 126

    • (1)

      ...głupcze! - o jakich tych zabytkach myślisz, o tym zarośniętym zniszczonym torze kolejowym. On teraz będzie w końcu odbudowany. Tak samo jak odbudowano cały Gdańsk. Ten syf to masz ale na czole.

      • 25 4

      • Nie będzie odbudowany.

        Zostanie zbudowany od nowa na współczesną, tandetną modłę. Uważam, że ludzie więcej tracą wraz z terenami spacerowymi, niż zyskają na tej badziewnej kolejce.

        • 5 27

    • Brętowo

      A czemuż to pokarało parafie w Brętowie????

      • 0 0

    • paszoł won

      kozy pasać ty pisowski pomiocie

      • 2 3

  • i to jest piekne!:-) (1)

    • 30 8

    • nooo

      czarni, budyń i pozostałe lenie przegapili rozpoczęcie budowy. Normalnie jak to my mogliśmy zacząć bez ich lansowania się i kamienia węgielnego :).

      • 3 3

  • Oby po zakończeniu budowy NIK nie stwierdził że nie było pozwolenia na budowę (8)

    • 55 9

    • Oby (3)

      oby w trakcie budowy nie natrafili na jakiś skarb zakopany w ziemi,zwłoki i inne artefakty z czasów okrytych już dawno pierzynką czasu (-:

      • 10 2

      • Nie będzie problemów tego typu (2)

        Te prace były prowadzone przez PKM jeszcze przed znalezieniem wykonawcy - w ramach prac przygotowawczych. Znaleźli parę pocisków i chyba jakiegoś zakopanego Niemca. Jest duża szansa, że podczas głównych prac nie będzie takich problemów.

        • 16 0

        • A dziekuję

          A dziękuję z doinformowanie mua (-:.

          • 6 0

        • szkoda

          bo gdyby coś odkryli np złoto :) to wiecej kasy by zostało u budynia w kieszeni

          • 0 1

    • Oby z bloków na Morenie kilku emerytów nie oprotestowało zmiany widoku za oknem

      • 11 1

    • mnie ciekawi ile bedzie niedorubek ile razy będą poprawiane fuszerki które juz sa zaplanowane (2)

      niepytam sie kto za to wszystko zaplaci bo wiadomo ze podatnik!!

      • 2 8

      • Gafa!

        Ech, komandosie ortograficzny (-:
        NiedorÓbek.

        • 8 0

      • Twój proces edukacji to też jedna wielka niedoróbka i fuszerka, nic z tej szkoły nie wyniosłeś. I kto za to wszystko zapłacił? Wiadomo, że podatnik!

        • 4 0

  • Mała prośba (5)

    Budowa odcinka gdańskiego przez PKM jest ciągle monitorowana przez dziennikarzy i wiemy dzięki temu co się dzieje na bieżąco. Chciałabym aby również tak monitorowano odcinek gdyński, który pozwoli na pełne wykorzystanie koleji.

    • 58 9

    • Proste (3)

      na odcinku gdyńskim nic się nie dzieje i nic się dziać nie będzie, bo Gdynia wolała budować lotnisko. Kolejka będzie jechała z Gdyni Głównej bezpośrednio do Rębiechowa. W planach jest na razie tylko jeden przystanek - koło Wzgórza Św. Maksymiliana. Brawo Gdynia!

      • 29 3

      • nieprawda (1)

        w pierwszym etapie planowane są 3 przystanki, ale na linii, która istnieje i jest modernizowana z regionalnego programu operacyjnego. kolejny etap to elektryfikacja PKM oraz pociągnięcie jej do Obłuża w Gdyni

        • 7 6

        • ?

          Skąd weźmiesz kolejny miliard na 10 kilometrów torów?
          Nie ma kasy...

          • 1 2

      • W planach napewno jest stacja Karwiny i dwie inne, więc nie siej zamieszania pieniaczu.

        • 5 6

    • A czy przy okazji

      wizyty tylu polityków któryś z dziennikarzy dowiedział sie, czemu nie będzie budowana s7 do Elbląga, obecnie chyba najważniejsza droga w regionie, ani w ogóle żadna droga na Pomorzu, za to za grube miliardy buduje sie tunele na Zakopiance, by wygodniej wjechać na Giewont i znikąd do granicy czeskiej, by wygodniej dojechać nieistniejącą drogą u nas do nieistniejącej drogi w Czechach?
      Bo ja chętnie uslyszalbym, czemu znowu mają Pomorze w powazaniu...

      • 2 1

  • (7)

    akt erekcyjny - jak to fajnie brzmi

    • 50 3

    • (4)

      Erekcja - wzniesienie, ufundowanie jakiejś budowli

      • 5 3

      • (2)

        El, tłumaczysz, a myślisz o tym samym...

        • 12 0

        • Dziecko jedź już na wakacje.

          • 1 6

        • .

          Szkoda, że nie było ejakulacji sztucznych ogni...

          Ejakulacja to po łacinie:wytryskiwanie, np. fajerwerków...

          • 5 1

      • mnie się też dzisiaj coś ufundowało

        if u know what i mean

        • 1 0

    • dawaj do mnie (1)

      ja takie akty mam kazdego poranka. ale tylko wtedy bo juz po 60 tce jestem ;(

      • 6 3

      • nie kłam, nawet wtedy nie masz

        Do mnie zapraszam

        • 1 2

  • Szyna węgielna... (6)

    Czy oni nie widzą, że to już jest żałosne? No dobrze, trochę śmieszne też.

    • 39 18

    • ale (3)

      Tu chodzi o to że trzeba zrobić oficjalne rozpoczęcie, przecież trzeba tej wódki się napić jakiś dobry obiad zjeść oczywiście wszystko za free.

      • 22 5

      • i aby nie spóźnić się na raut ( najeść i napić się za darmo ) (1)

        trzeba mieć dobry zegarek

        • 16 3

        • dygresja

          Na youtube gdyński zespół śpiewa nawet piosenkę: Dr Hackenbush - Zegarek .

          • 1 0

      • refleksja

        Czy pamiętacie tow. Bliniaka z "Czterdziestolatka"?

        • 0 1

    • a nie lepiej akt erekcyjny? :)

      tylko żeby nie było jak z tym tunelem pod Wisłą: wery importantne persony, pompa i wielkie otwarcie (parasola w d...) a tunelu nie widać.

      • 2 6

    • Ciekawe czy...

      ...pod budowę np. nowego wysypiska śmieci będzie wmurowany śmietnik węgielny???Czy może wiadro na węgiel???

      • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane