Fakty i opinie

podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł

Electro World w Matarni

Centrum Handlowe Matarnia, czyli kompleks dużych sklepów wokół Ikei w Złotej Karczmie zostanie otwarte już pod koniec listopada. Zanosi się jednak na to, że największe zakupowe szaleństwo ogarnie klientów wiosną, gdy przy obiekcie ruszy sklep Electro World.

- Nie wiem czy Electro World powstanie w centrum Matarnia - na pytania o nowy sklep niechętnie odpowiada Joanna Łoźwińska, rzecznik prasowy Ikea w Polsce. - Nie informujemy o działaniu innych firm.

Na szczęście Artur Adamowicz z firmy Aurora Communication, która reprezentuje Electro World w mediach jest o wiele bardziej rozmowny. - Gdański sklep Electro World ruszy wiosną przyszłego roku przy centrum handlowym Matarnia, będzie miał ponad 3 tys. m kw. Trwa jeszcze rekrutacja pracowników, ale część personelu przechodzi już szkolenia - informuje Artur Adamowicz.

Electro World to sieć hipermarketów elektronicznych, należąca do brytyjskiej grupy DSG International (Dixons). Pierwszy sklep sieci w Polsce ruszył w zeszłym tygodniu, na warszawskim Targówku.

Choć ten elektroniczny hipermarket otworzył swoje podwoje w ostatni czwartek o 6.00 nad ranem, pierwsi klienci pojawili się przed budynkiem nawet nie wieczorem, lecz 24 godziny wcześniej. Pierwszego dnia sklep odwiedziło 20 tys. ludzi a obsługa informowała przez radiowęzeł, że można kupować tylko po jednej sztuce każdego modelu w promocyjnej cenie.

Otwarcie sklepu w Warszawie doprowadziło do spektakularnej wojny cenowej na rynku sprzętu RTV. Zarówno największe sieci takie jak Euro RTV AGD czy Media Markt, a także mniejsi sprzedawcy za wszelką cenę chcieli uprzedzić Electro World i zaoferować podobne produkty w jeszcze niższych cenach. Wyszli z założenia, że domową elektronikę kupuje się raz na kilka lat. Po części udało im się odciągnąć klientów od brytyjskiego giganta, ale niektórym pozostały tylko złośliwe komentarze: - My stawiamy na produkty sprawdzonych marek, a nasi konkurenci zaproponowali klientom laptopy marki Patriot za 999 zł. Słyszał Pan może o nich wcześniej? - pyta retorycznie Wioletta Batuk z Media Markt Polska.
Jakub Jerz, socjolog z PBS Sopot

Człowiek, który spędza dobę przed sklepem w oczekiwaniu na jego otwarcie, a potem rzuca się na tanie towary nie postrzega siebie, jak kogoś, kto wpadł w amok, lecz raczej jako dokonującego racjonalnego wyboru konsumenta. Ocenia to w ten sposób: atrakcyjna cena i atrakcyjny towar dają mi podstawę do takiego działania. Jednak w sytuacji, gdy w jednym miejscu takich kupujących jest więcej mogą oni rzeczywiście wpaść w amok kupowania i wzajemnie się "nakręcać".

Nie zgodziłbym się jednak z poglądem, że jest to zjawisko wyłącznie polskie. Sądzę jednak, że ludzie z Europy Środkowej mogą być szczególnie podatni na takie zachowania, ponieważ mają za sobą doświadczenie socjalizmu i są zaprawieni w kolejkowych bojach.

Electro World przyciągnął ludzi niskimi cenami za niekoniecznie markowe produkty, ponieważ ludzie mają zaufanie do dużych, najczęściej zachodnich sieci handlowych, postrzeganych jako wiarygodne. Tak więc nawet towar nie markowy nie odstręcza ich od zakupu.
Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Tytuł:
Treść:
Autor:
E-mail (opcjonalny):
Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 39)

Dodaj opinię

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.