• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektroniczny system poboru opłat rozładuje korki na autostradzie A1?

Maciej Naskręt
6 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wprowadzenie system ViaToll na autostradzie A1 od początku usprawniłoby pracę kierowcom ciężarówek. Wprowadzenie system ViaToll na autostradzie A1 od początku usprawniłoby pracę kierowcom ciężarówek.

System elektronicznego poboru opłat - ViaToll - może pomóc w rozładowaniu korków na pomorskim odcinku autostrady A1. Zarządca drogi chce, by część kierowców przestała płacić za przejazd przy bramkach i skorzystała z systemu poboru opłat funkcjonującego m.in. na Obwodnicy Trójmiasta. W tej sprawie trwają rozmowy z Ministerstwem Transportu.



Wizualizacja funkcjonowania systemu elektronicznego poboru opłat - ViaToll.

Autostrada A1 została skazana na sukces. W gąszczu dróg wiodących z południa kraju nad morze 140-kilometrowy odcinek między Toruniem a Rusocinem zapewnia, oprócz komfortu, krótki czas przejazdu. Najszybsi z łatwością potrafią jechać pomorskim szlakiem 50-60 minut. Nie zniechęca ich nawet opłata za przejazd - 29,90 zł.

Droga stała się bardziej popularna niż zakładano, szczególnie latem. W sobotę, 27 lipca, padł rekord. Trasą przejechało 63 tys. samochodów. To jednak przyczyniło się do powstania korków przed bramkami w Rusocinie między godz. 10 a 17. Kierowcy tracili nawet godzinę, by móc zapłacić w kasie za przejazd.

Władze Gdańsk Transport Company przekonują, że mają sposób na korki. Nie chodzi tutaj jednak na pewno o budowę kolejnych bramek. W ich rozładowaniu może pomóc system elektronicznego poboru opłat - ViaToll, który funkcjonuje od 2011 r. m.in. na Obwodnicy Trójmiasta. Aktualnie wyposażone w niego są głównie pojazdy o masie całkowitej powyżej 3,5 t. Do obsługi systemu służy montowane pod szybą urządzenie ViaBox, które zawiera informację o liczbie pieniędzy zgromadzonych na koncie kierowcy.

Czy skorzystałbyś z elektronicznego systemu poboru opłat, by ominąć korki przed bramkami na A1?

Podczas jazdy urządzenie w aucie łączy się z odbiornikami zamontowanymi na bramownicach, które umieszczone są nad drogami, zazwyczaj przy zjazdach z ekspresówek i niektórych autostradach. Podczas mijania bramownicy pobierane są pieniądze z konta kierowcy za przejechane kilometry. Nad prawidłowym stosowaniem systemu czuwają inspektorzy transportu drogowego. Kontrolują oni wyrywkowo funkcjonowanie ViaBox-u w pojazdach nawet podczas ich ruchu.

Jak działałby system na autostradzie? Przede wszystkim należałoby go zbudować, co zajęłoby na pewno pół roku. Po włączeniu systemu w pierwszej kolejności skorzystaliby z niego kierowcy ciężarówek, które, jak pisaliśmy wcześniej, są najczęściej wyposażane w urządzenie ViaBox. W efekcie pojazdy nie musiałyby zatrzymywać się w celu dokonania opłaty.

Problem w tym, że korków na autostradzie nie potęguje ruch tranzytowy, a ogromna liczba pojazdów osobowych. Co więc z kierowcami tych samochodów? Ci również musieliby nabyć ViaBox. Kaucja za urządzenie wynosi 120 zł. Do tego trzeba zarejestrować się w systemie. Wiele osób może to zniechęcić do skorzystania z dodatkowego rozwiązania.

Co ważne, na całe przedsięwzięcie musieliby zgodzić się ministerialni urzędnicy i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - Prowadzimy zaawansowane rozmowy z Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarski Morskiej. Jednak na razie żadne wiążące decyzje jeszcze nie zapadły - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy spółki GTC.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że koszt budowy systemu ViaToll na autostradzie A1 może wynieść nawet 20 mln zł.

Tymczasem od 31 października 2013 r. do systemu dróg płatnych w kraju zostanie zakwalifikowana Południowa Obwodnica Gdańska. Przejazd ciężarówką (masa całkowita powyżej 12 ton) 18-kilometrową trasą będzie kosztował od 5 do 10 zł, w zależności od klasy emisji spalin silnika. Obwodnica południowa to kolejna trasa w województwie pomorskim - po Obwodnicy Trójmiasta i drodze krajowej nr 91 - objęta systemem elektronicznego poboru opłat.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (220) 2 zablokowane

  • To chamstwo (16)

    pobierać za coś opłaty co było współfinansowane ze środków zewnętrznych (UE).

    • 308 18

    • Płacimy potrójnie!!! (10)

      1.Ddrogi powinny być budowane z naszych podatków
      2.Dokładała się Unia do budowy czyli de facto MY z naszych składek
      3.A teraz musimy jeszcze na bramkach płacić w podziękowaniu że nam drogę wybudowano!
      D Z I Ę K U J E M Y !

      • 73 6

      • (6)

        Nie widzę nic złego w płaceniu za autostrady (tak się robi w wielu krajach) ale na pewno nie w sposób, jaki jest obecnie, czy ten złodziejski viatoll. Moim zdaniem, po dokończeniu całej A1, powinni przejść na winiety.

        A co do pomysłu wykorzystania VT do zmniejszenia korków na autostradzie przy bramkach, to dość fałszywy. Tu raczej chodzi o to, by wyciągnąć również kasę z osobówek za przejazd drogami ekspresowymi, które obecnie są dla nich darmowe.

        • 35 15

        • Taaak,spisek i układ ... drogowy. (2)

          Tabletki wzięte?

          • 5 31

          • paypass na jednej z bramek (1)

            Placenie paypassem za wyjazd na jednej czy kilku bramkach rozwiazal by sprawde. Problemem jest czekanie ok 1 min na transakcje, potem zebranie reszty do portfela. Wystarczyloby przejechac karta paypass po czytniku i szlaban by sie otwieral. 5 sekund zamiast minuty bez udzialu kasjera. Potrzebujesz paragon czy zaplacic gotowka ? - poczekaj do bramki z kasjerem.

            • 2 0

            • paypass

              Zupełnie się zgadzam z przedmówcą. Terminale z obsługą transakcji bezstykowych załatwiły by sprawę. Byłoby to znacznie tańsze rozwiązanie niż udziwniony system via Tool i zakup dodatkowych skrzyneczek via Box. Ewentualnie już lepsze winiety.

              • 1 0

        • (1)

          oraz ograniczyć zatrudnienie. okroją ekipe która siedzi w budkach i pobiera opłate. na to nie powinno być zgody. ta praca raczej dobrze platna nie jest ale jest.

          • 3 3

          • a co to jest?! organizacja charytatywna?!?!

            • 8 1

        • WIATOLIK

          Dla aut osobowych masz ViaAuto a nie ViaTolla,
          różnica polega na tym żę ViaAuto pobiera kasę tylko na autostradach, moim zdaniem to wygodniejsze bo podjeżdżasz i szlaban sam ci się otwiera, nawet nie musisz sie zatrzymywać,

          • 0 0

      • 4.......

        a co z akcyzą ze sprzedaży paliwa ? przecież to też na drogi

        • 31 0

      • Nie wiesz to się nie wypowiadaj (1)

        Autostrada A1 z Grudziądza do Gdańska to prywatna inwestycja jełopie. Prywatna = niepaństwowa.

        • 13 17

        • To była inwestycja prywatna finansowana przez państwo,

          rząd PiS chciał się wycofać z zastanego układu finansowania, ale sądy skutecznie to uniemożliwiły....

          • 1 1

    • jakich K zewnętrznych (1)

      Jesteśmy w UE więc nie są to środki zewnętrzne tylko nasze (obywateli UE) podatki.

      • 4 6

      • Te środki nazywa sie K zewnętrznymi bo nie pochodzą z PKB. I de facto nie do końca są "wasze" bo składał sie na nie każdy członek UE. Dopóki Polska będzie beneficjentem są to bardziej środki państw zamożniejszych należących do UE. Ja wiem że po nie swoje to sie grabie chętnie wykłada i pieniędzmi podatników UE prowadzi kampanie wyborcze pod tytułem "wyżebrzemy więcej niż opozycja". Tylko impreza za unijne talary sie kiedyś skończy.

        • 8 0

    • niewiedza (2)

      przecież A1 to prywatna droga sami pozyskali sobie środki od Unii, zbudowali za swoje to teraz mogą pobierać opłatę, nikt nie zmusza jechać A1 jest też droga krajowa 91 bezpłatna.

      • 5 8

      • To tak samo jakbyś dostał unijne współfinansowanie na prywatny interes... Spróbuj zobaczymy jak tobie pójdzie.

        • 1 0

      • Nie do końca...

        Niestety z tego co napisałeś wynika raczej Twoja niewiedza. Drogi są dobrem publicznym i takie inwestycje mają nieco inny charakter niż założenie jakiejś swojej firemki (choćby fakt, że grunty na których ta droga się znajduje należą do państwa i zostały WYDZIERŻAWIONE na określonych zasadach).

        • 3 1

  • karta (28)

    Wystarczy zainstalować szybkie czytniki kart oraz automaty na monety wzorem Włoch czy też Francji. Podjeżdżasz, a po 5 sekundach następny .

    • 96 6

    • To nie jest problemem (15)

      To nie za wiele da moim zdaniem, a może nawet wydłużyć czas postoju. Pracownicy Amber One pracują bardzo sprawni. To kierowcy podjeżdżający do bramek nie mają już przygotowanych pieniędzy, czy kart płatniczych. Często byłem świadkiem sytuacji, w której samochód podjeżdżał do bramki, a kierowca dopiero wtedy sięgał po kwitek i portfel, mimo że miał obok pasażera, który mógł mu wcześniej to przygotować. Czas pięciu sekund jest nierealny, jeśli ktoś by płacił monetami, nawet przy automacie. Mało kto będzie miał odliczone np. 4.90 PLN, a wyjmowanie reszty z automatu potrafi zająć trochę czasu. To przede wszystkim kierowcy muszą być bardziej ogarnięci i powinni być lepiej przygotowani do płacenia na autostradzie.

      Tylko ViaToll i podobne systemy stanowią realną szansę na zmniejszenie korków przy bramkach, bowiem w ogóle likwidują konieczność zatyrzymywania się na nich.

      • 46 9

      • (11)

        Teraz już większoć kart wydawanych prze baki są z CHipami i można płacić zbliżeniowo. Jeszcze kilka lat i każdy taką karte będzie miał, a dodtkowo bedzie mógł zapłacić zbliżeniowo swoim telefonem. Czytniki zbliżeniowe to podstawa !

        • 11 12

        • Używanie zbliżeniówki jest niebezpieczne. (10)

          Pamiętajcie że każdy może kartę sczytać, a darmowe oprogramowanie do tego jest dostępne w necie. Do tego banki zwracają tylko pieniądze ukradzione powyżej kilku tysięcy. I te terminale działające offline...

          • 19 6

          • (8)

            Czyli w każdym miejscu może szczytać kartę. Nawet w środku miasta. To może w ogóle nie nośmy kart przy sobie.
            Jak mają ukraśc Ci pieniadze to i tak ukredna,a ułatwienie płacenie w miejscach gdzie liczy sie czas zawsze jest korzystne.

            • 4 13

            • Drogi 'lamerze' ... (4)

              Jest znacząca różnica pomiędzy wyciągnięciem ci portfela z kieszeni spodni i tym samym fizyczną kradzieżą karty a odczytaniem karty z odległości 1 metra. Tak trudno to załapać? Do kradzieży wystarczą dwa telefony komórkowe i oprogramowanie z internetu. Nazywa się to atakiem proxy:

              1) pierwszym telefonem szukasz "ofiary", telefon ten służy do udania terminala płatniczego; montując antenę wzmacniającą sygnał można połączyć się nawet z 1 metra;

              2) pierwszy telefon siecią przesyła skradzione kody autoryzacyjne do drugiego

              3) w tym samym momencie drugim telefonem płacisz w kasie, korzystając z kodów ofiary

              System jest cholernie prosty i nie ma na to w tej chwili zabezpieczenia. A bank wypnie się na ciebie jak zgłosisz kradzież - wystarczy poczytać regulaminy kart PayPass - ubezpieczenie jest dopiero PO zgłoszeniu kradzieży karty. A kradzieży tutaj nie ma!

              • 7 5

              • Drogi znaffco... (1)

                Atak proxy (WTF?!), terminal, kody autoryzacyjne, system.
                Bardzo Mądre Słowa z podręcznika akwizytora. Robią na Tobie wrażenie, prawda?

                Poza tym - "Antena wzmacniająca sygnał". Na Boga, JAKI SYGNAŁ?!
                Odkryłeś właśnie tajemną prawdę o PayPass. Zasilane kosmiczną ezoenergią karty zbliżeniowe emitują sygnały...

                • 3 6

              • Z czego sie pajacu smiejesz? Z siebie chyba i ze swojej niewiedzy

                Daleko szukac nie trzeba, wejdz na strone niebezpiecznik . pl i wyszukaj temat "Uniwersalny atak na karty zbliżeniowe", a stamtad dalej poprowadza Cie linki do innych zrodel. Gdyby odczyt z 1m nie byl mozliwy, to by nie dzialaly bramki w sklepach, ktore wykrywaja kradziony towar (czyli walsnie metki rfid). Skoro cos mozna odczytac z 2cm, to znajdzie sie sposob, zeby odczytac z 1m.

                • 4 1

              • haha odczyt z 1m, a może kilometra (1)

                paypass ma zasięg kilku centymetrów nawet przy mocnej antenie

                • 0 6

              • PayPass nie ma ŻADNEGO zasięgu, jeśli patrzeć w kategoriach ODBIORU. Z prostego powodu - karta nie jest nadajnikiem. Chip RFID znajdujący się w karcie jest układem pasywnym, bez zasilania. Żadna więc antena, jaka by nie była wielka, mocna i zarąbista nie da rady odczytać z czegoś co nie emituje sygnału z odległości większej niż kilka cm.

                • 4 3

            • Zczytywanie to pół biedy,gorzej,że skradzioną kartą zbliżeniową (2)

              złodzieje mogą zrobić zakupy wielokrotnie do kwoty 50 PLN na jedną płatność nie niepokojeni. Inaczej,niż w przypadku tradycyjnej karty (na czip): - Sprzedawca nie sprawdza tożsamości płacącego
              - Nie jest sprawdzany limit autoryzacyjny ani limit środków na koncie - można przekroczyć limity karty,a nawet zrobić limit na koncie
              - Szansa,że złodziej będzie musiał podać PIN płacąc do 50 PLN jest minimalna (ja musiałem tylko 4 razy przez rok,a płacę regularnie)
              - Bank nie odpowiada za nieuprawnione transakcje,jeżeli nie mamy wykupionego dodatkowego ubezpieczenia

              Podsumowując,fajna rzecz,ale groźna,ja używam mojej zbliżeniówki tylko dlatego,że mam ww. ubezpieczenie "za darmo",ale wszystkim polecam - albo się ubezpieczcie,albo zażądajcie w banku zablokowania płatności zbliżeniowych w ogóle,albo pilnujcie karty zbliżeniowej,jak oka w głowie i nie płaczcie,gdy się znajdzie w niepowołanych rękach- jeszcze trochę wody w Wiśle upłynie,zanim się ten system "ucywilizuje".

              • 8 1

              • wystarczy ustawić liczbę transakcji na 2-3/dobę (1)

                • 0 6

              • 1. w trybie offline nie jest to sprawdzane, ponieważ limit ten nie jest zapisany na karcie, a na serwerze.

                • 7 0

          • czytniki zbliżeniowe można zamontować

            To czy ktoś nosi kartę zbliżeniową to jedno (i jego prywatna sprawa), natomiast nic nie przeszkadza aby zamontować czytniki zbliżeniowe na bramkach i kto będzie chciał to skorzysta. WOLNY WYBÓR!

            • 8 0

      • eee tam

        Jakoś u innych można, tylko u nas jest problem. Płatności zbliżeniowe rozwiążą problem. Poza tym to samoobsługa, więc i oszczędność w dłuższej perspektywie.

        • 2 4

      • a nie lepiej jak się tworzą korki

        otwierać szlabany i puszczać gratis?? aż się korki rozładują.

        • 14 1

      • A skąd miał wiedziec ile zapłacić

        Brak tablic z cena za przejazd przed bramkami płatniczymi.

        • 4 0

    • Wieniety. (8)

      Tyle w temacie.

      • 23 3

      • dokladnie (4)

        w kazdym sensownym kraju sa winiety i nikt tam nie pierdzieli sie z bramkami, kartami itp, itd. We Wloszech te bramki to tak srednio dzialaja (tak po wlosku :) ).

        • 4 1

        • W Chorwacji, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, Irlandii i Wielkiej Brytanii są autostrady z poborem na bramkach (3)

          Czy to wszystko bezsensowne kraje? Nie mówię już o tym,że korki na polskich autostradach,to nic w porównaniu z brytyjskimi - pod Birmingham drogi są tak zaj...ęte,że wybudowano... płatną obwodnicę bezpłatnej obwodnicy ;)

          PS. Też bym wolał model niemiecki czy fiński,czyt. autostrady za friko,ale jak się nie ma,co się lubi ... ;) Zresztą będziemy mieć darmowe "eski".

          • 1 5

          • w portugalii akurat nie masz bramek, jest via toll, w UK masz za free (2)

            • 4 1

            • To pojedź sobie M6 (obwodnicą obwodnicy) za darmo,albo przez most Humber czy Severn (1)

              Zobaczymy,jak daleko dojedziesz.

              A w Portugalii jest Via Verde (bezgotówkowe) + bramki dla osobowych,które mogą go nie mieć.

              • 3 2

              • nie do końca

                W Portugalii są autostrady na których jest tylko Via Verde, nawet dla osobówek, wiem bo bywam tam dosyć często, o korkach nie ma mowy jak się ma VV (działa jak doładowana karta chip, można też płacić za parking a nawet paliwo)

                • 0 0

      • Nie masz pojęcia o sprawie. (1)

        Tyle w tym temacie. Winiety działają w krajach, gdzie zarządcą drogi jeden podmiot. Tymczasem my mamy zarządców kilkunastu, np. Gdańsk-Grudziądz: autostrada prywatna, zarządca GTC; Grudziądz-Toruń: autostrada państwowa, państwo; Stryków-Konin: autostrada państwowa, państwo; Konin-Nowy Tomyśl: Autostrada Wielkopolska... Rozumiesz człowieku?

        • 1 3

        • Większość nie rozumie - ale to już było widać po politykach,jacy trafiają do Sejmu

          • 0 0

      • Teraz winiety

        a jak był gościu co chciał je wprowadzić to wszyscy kpili z niego - Winietu

        • 5 0

    • Darmowy przejazd dla osób czekających ponad 10 minut (1)

      i po sprawie...

      • 5 2

      • Jak sobie wybudujesz autostradę

        To sobie będziesz mógł ją za darmo udostępnić.

        • 6 7

    • W przypadku A1, płatność kartą 2X dłuższa

      W przypadku A1 płatność kartą zbliżeniową trwa 2X dłużej niż gotówką. Obsługa ręcznie wpisuje kwotę, potem mają już wydruk coś przepisuje z potwierdzania do swojego komputera. Całość trwa minimum pół minuty.
      A pomyśleć, że można by płatności kartą załatwić bramką bezobsługową w czasie co najmniej 3 razy krótszym.

      • 0 0

  • Ja mam lepszy pomysł... (16)

    Znieść opłaty! Prziecież juz jest nałożony podatek drogowy zawarty w każdym zatankowanym przez kierowców litrze paliwa...

    • 235 10

    • buhaha... (15)

      Żeby ten podatek w paliwie - którym wszyscy kierowcy wycierają sobie paszcze mówiąc, że przecież płacą i im się należy - miał faktycznie sfinansować wszystkie koszty budowy i utrzymania sieci drogowej, to paliwo musiałoby kosztować pewnie z 15zł za litr.

      • 7 53

      • buhaha.... (1)

        gdyby z tego podatku, o którym wiesz tyle ile przeciętny gimbus, szło na drogi więcej niż 30% to mielibyśmy drogi jak w Reichu. A tak łożymy na przyszłych psychologów i ekonomów udzielających się w necie jak powyżej.

        • 41 6

        • Wybacz Klaunie...

          ale ZUS sam się nie sfinansuje ;)

          • 2 3

      • to niech kosztuje 15zł (4)

        korki się zmniejszą!

        • 9 12

        • też jestem za tym (3)

          i przynajmniej będą płacili ci co używają

          • 4 9

          • no to masz problem z głową (2)

            jak paliwo będzie po 15 zł za litr, to zastanów się, po ile będzie chleb, a to dopiero początek łańcucha

            • 24 4

            • zadziala prawo rynku (1)

              i poprostu na dalekie dystanse bedzie kolej, a tylko "ostatnia mila" bedzie transport samochodowy

              • 6 0

              • Najgłośniej protestują właściciele firm przewozowych "Jeden Tir sp. z o.o."

                ...którzy nic innego nie potrafią,poza bezsensownym wożeniem kremówek tesko z Wadowic do Gdańska,a żyją wyłącznie ze słabości systemu transportu kolejowego. Już dawno powinny być np. centra logistyczne w takim dajmy na to Tczewie,gdzie przeładowywano towary na ciężarówki celem dystrybucji. Wszyscy by wygrali - firmy by miały taniej, miejscowi by mieli pracę,a kierowcy wykonywali krótsze kursy i relaksowali się w czasie załadunku,a nie tak,jak teraz,dylają przez całą Polskę z zapałkami w oczach,a trzecią pewnie przyblokowawszy tachometr ;) Rozbuchany sektor przewozów drogowych to przekleństwo polskich dróg,które są przez to zniszczone,przytkane i niebezpieczne. PS. Odnośnie ostatniego: nie uważam,że ciężarówki powodują więcej wypadków,niż osobówki,tylko że więcej ciężarówek powoduje więcej wypadków,niż mniej ciężarówek. A wypadek z udziałem ciężarówki jest z reguły dużo poważniejszy w skutkach,niż taki,w którym biorą udział tylko osobówki,z oczywistych względów.

                • 5 1

      • (1)

        To jest złodziejski podatek. Ta kasa idzie na bieżące wydatki rządu a nie na nowe drogi. Większosc nowych dróg jest w większości finansowana przez UE,a pozostała cześc idzie z samorzadów miejskich, które zaciągają kredyty na inwestycje. Nawet jeśli z budżetu państwa ta mniejsza część idzie na budowe autostrada to ta i tak jest płątna i zwraca sie w kilka lat.
        Obecny i poprzednie rządu tak zadłużyli państwo, że ten podatek to tylko wymówka aby wyciągnąć od nas kase.

        • 19 3

        • Mogę poznać źródło tych wyliczeń,wg których "autostrada zwraca się w kilka lat"?

          • 0 0

      • Przeciez płacimy multum róznej maści podatków!!

        I to również z tych podatków powinny powstawać drogi! Podatek drogowy w paliwie miał tylko przyspieszyc budowanie nowych i remonty starych dróg!
        Niestety okazuje się, że podatków ledwo starczy na opłacenie odsetek od długów zaciagnietych przez rzązącą koalicję. Jeszcze pół biedy gdyby te kredyty poszły na wsparcie innowacyjnych polskich firm... a nie jak teraz brakuje kasy, sprzedajmy Lotos, Azoty, KGHM... lasy państwowe, plaże czy co tam jescze zostało.

        • 3 1

      • baranie w tym polskim bagienku podatek w paliwie to ponad 60% (3)

        W Cywilizowanych Krajach Płaci Się Za Winiety Raz Na Rok

        • 1 1

        • Po pierwsze,w cenie polskiej benzyny jest 52% podatku,a nie 60%. Tyle to jest w Wielkiej Brytanii (2)

          Czyli litr paliwa za 5.40 PLN zawiera 2.80 PLN podatku. Ten sam litr paliwa za 1.45 GBP zawiera 0.85 GBP podatku. To kto ma gorzej? Sprawdź sobie na e-petrol.pl ,a nie powtarzaj komunałów. Po drugie: Francja,Irlandia,Hiszpania,Włochy - nie mają winiet, i co? Są niecywilizowanymi krajami?

          • 0 1

          • Jak zarobię w PL przez godzinę na 10 litrów to będę miał wyrabane ile rząd mnie okrada na każdym litrze (1)

            Co To W Ogóle Za śmieszne Porównania Polskie Bagienko Do UK?

            • 2 0

            • To naucz się,kolego,dobrego zawodu i zdobądź dobrą pracę. Jak ja :)

              A bagienka porównuję, bo znam oba. Zaklinaniem rzeczywistości świata nie zmienisz - Polacy mają tańsze i niżej opodatkowane paliwo,niż mieszkańcy wielu krajów europejskich. Paliwo jest globalnym towarem,którty kupuje się w Caracas, Abudży czy Dubaju po podobnych cenach,niezależnie od tego,czy się jest bogatym,czy biednym krajem.A różnice w poziomie płac to osobna kwestia,która nie pojawiła się wczoraj, nie w dniu wejścia do Unii, nie w dniu Manifestu Lipcowego, tylko kilkaset lat wcześniej i z dnia na dzień nie zniknie.

              • 0 1

      • W Turcji tak mniej więcej jest. Benzyna b. droga,ale właśnie z tych pieniędzy buduje się sieć b. dobrych jakościowo dróg i wszyscy są zadowoleni.

        • 0 0

  • w końcu (9)

    coś tam wymyślą, a nie, żeby w 21 wieku płacić wyłącznie gotówką a kartą trwa to tak samo długo. w Chorwacji, gdzie wojna skończyła się niecałe 20 lat temu na bramce spędza się 2s (płacąc kartą) w czego 1,5s trwa szok, że tak szybko. we Włoszech stałem 3s.

    • 51 4

    • zielone swiatla/sygnalizatory sa na calym swiecie (1)

      w polsce zapala sie i niektorzy kierowcy ruszaja po 4sekundach....

      • 14 1

      • Nie narzekaj, "niektórzy" w Wielkiej Brytanii wtedy dopiero odpalaja silnik ;)

        • 4 1

    • Chyba zbliżeniową (1)

      Chyba zbliżeniową kartą płacisz dwie sekundy. Normalną nie ma szans by zejść poniżej 10 (samo włożenie karty do czytnika, potem odczytanie chipa i następnie wyjęcie karty zajmie z 5-6 sekund), nawet jeśli nie musisz PIN wpisywać. Zbliżeniowej ja natomiast nigdy nie będę używał, dopóki nie wprowadzą rozsądnych zabezpieczeń. Teraz te karty są zbyt łatwe do wykorzystania przez złodziei.

      • 7 8

      • internetu też nie używaj bo Cię okradną

        • 6 4

    • taa...

      a w Norwegii w ogole sie nie zatrzymuje, tylko jest system rozpoznajacy rejestracje i rachunek przychodzi..

      • 10 0

    • ja pier...

      licz czas od podjechania auta do podjechania kolejnego... przez 2 sekundy to ty możesz sobie palec do nosa włożyć

      • 2 0

    • Bylem w szoku.

      Kiedy w Chorwacji placilem karta na bramce samoobsługowej. Szok, a to było 5 lat temu. Jestem zmuszony płacić kartą, a A1 trwa to zbyt długo.

      • 4 0

    • ciekawe ...

      już to widzę, w polsce zawsze wybierane jest rozwiązanie najbardziej skomplikowane, najtrudniejsze w realizacji, które sprawia problemy i ostatecznie pogarsza sytuację. zostanie wydana masa pieniędzy na system, który absolutnie nic nie zmieni, korki pozostaną, to jedno jest pewne.

      • 5 0

    • przykład chorwacji

      jechałem w poprzednią niedziele chorwacką autostradą, wieczór, na autostradzie samochód za samochodem jak u nas w godzinach szczytu (wracali zagrzebiacy znad morza). Koniec płatnego odcinka przed Zagrzebem, zastanawiałem się ile czasu stracę na bramce przy wyjeździe - i tu zaskoczenie dla płacących gotówką osobny przejazd i kilkanaście bramek, dla pozostałych którzy kartą albo elektronicznie ok. 20 samoobsługowych bramek i całość wraz z oczekiwaniem (2 samochody przed) zajęła może 20 - 30 sekund płaciłem kartą i jazda dalej.
      Po pierwsze ilość bramek (nie 5 ale ok 20 zjazdowych) po drugie: żadne kwity szybkie skasowanie karty i już się jedzie.
      Trzeba najpierw rozbudowa ilość bramek ( w końcu w Rusocinie kończy się autostrada) i zastosować szybkie metody rozliczenia - samoobsługa.
      Zawsze możemy się pocieszyć, że na A4 płaci się przy wjeździe i przy wyjeździe z autostrady

      • 0 0

  • Jakie korki (5)

    ile po tej drogiej autostradzie jezdzi samochodów??

    • 19 23

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Jedż się przejedź w piątek po południu ewentualnie w sobotę (1)

      I sam się przekonasz

      • 5 0

      • dokładnie tak

        korki są tylko w wakacje w weekendy; natomiast po sezonie letnim pustki kompletne, jeżdżę wówczas i nigdy nie trafiłem na zator do kasy.....

        • 9 0

    • No też zauważyłem że jest pusta. Niech popatrzą na A4 to się zdziwią. Pusta jest ze względu na wysoki koszt przejazdu

      • 4 0

    • Chodzi o korki przed punktami poboru opłat.

      • 1 0

  • viatoll dla osóbówek (2)

    przekonują nas, że viatoll to takie doskonałe rozwiązanie dla osobówek, że skróci czas na bramkach ,że modne, że wygodne...a potem nagle stanie się obowiązkowy dla wszystkich...bo i tak iluś tam kierowców to używa - więc co szkodzi ,żeby płacicli wszyscy?

    • 89 4

    • (1)

      63000x30=1890000zł dniówki, niezłe jak na tak biedny kraj jak pl, tylko po co jechać a1 skoro czas przy bramce wydłuża czas przejazdu drogą nie płatną alternatywną

      • 0 0

      • Jest CB radio i zjazd w Tczewie :)

        • 2 1

  • awtostrada;)

    Uwazam ze geje i emerytowane trepy przed 40 rokiem zycia powinni jezdzic za darmo. W polsce te dwie grupy sa urzywilejowane i im naleza sie znizki. Na wszystko.

    • 45 19

  • Highway to Hel (2)

    140 km w godzinę, a potem dwie na bramkach.

    • 64 5

    • Wystarczyło zjechac wczesniejszym zjazdem :) ja tak zrobiłem ;p

      • 16 2

    • bo w sezonie nie jezdzi sie na półwysep ;)

      • 15 1

  • winiety do najlepszy pomysł... (3)

    • 62 8

    • owszem najlepszy (2)

      ale to zalezy od kultury kierowcow, tzn. czy beda za nie rzeczywiscie placic, a Polska to niestety nie np. Austria czy Szwajcaria, wiec co chwile mileibysmy "lepszych cwaniakow" co on placic nie musi....

      • 2 1

      • dodatkowo

        winiety sie sprawdzaja jesli w kraju jest rzeczywiscie siec autostrad, a w Polsce.....

        • 4 1

      • jest sposób

        Na Węgrzech kupujesz winietę na stacji benzynowej i podajesz numer rejestracyjny pojazdu. Nawet nie musisz nic naklejać na szybę. Po autostradach kraży kilka aut wyposażonych w dostęp do systemu komputerowego. Wpisują numer auta i widzą, czy zapłaciłeś. Za brak opłaty grozi bardzo wysoka grzywna. Oczywiście pewnie znajdą się tacy, którzy myślą, że im się uda, ale każdy normalnie myślący woli nie ryzykować i uczciwie płaci.

        • 14 0

  • ViaToll i bledne naliczanie problemy z doladowaniem??

    Wystarczy pogadac na cb z jakims tirowcem - wypowie sie na temat tego systemu.
    Nie dziekuje nie skorzystam

    • 44 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane