aktualności 24h

Komunikacyjny czerwiec w Gdańsku, czyli jak pojedziemy podczas Euro (184 opinie)

Nowa Zaspa niepokoi mieszkańców starej Zaspy (391 opinii)

Zatrzymano odpowiedzialnego za ewakuację Galerii Przymorze (152 opinie)

Najsmaczniejsze targi w Trójmieście wideo (101 opinii)

Co najlepszego turystom oferuje Gdańsk? (143 opinie)

Stadion arcydziełem, Krzywy Domek maszkarą? (262 opinie)

Zielone światło dla spalarni w Szadółkach (202 opinie)

sport

Półfinaliści Ligi Środowiskowej w komplecie (1 opinia)

Wiceprezes Kicior: Jesteśmy na czysto! (30 opinii)

Fort Puente: Trzeba wygrać wszystko (7 opinii)

Czy Gdańsk przejmie mecz Wisły z Legią? (157 opinii)

Rogowska rozpoczęła sezon od trzeciego miejsca (5 opinii)

Litwin zastąpił Kameruńczyka na testach (94 opinie)

Biało-zieloni kończą zgrupowanie w Turcji (107 opinii)

Sopocianki - pokażcie charakter! (33 opinie)

biznes

Gdyński port wybiera się "na zakupy" w stoczniach nowość (6 opinii)

W grupie raźniej, czyli dotacja na klastry w zasięgu ręki wideo (12 opinii)

Wiosna w ubezpieczeniach, czyli nowy gracz na rynku i plotki o zmianach w Ergo Hestii (86 opinii)

zdrowie

Zakochaj się w czekoladzie. Gdańsk kocha ją od XVIII wieku nowość (9 opinii)

Poprawiamy urodę: ile kosztują operacje plastyczne twarzy nowość (16 opinii)

Trójmiejska ulica. Tak wyglądamy (91 opinii)

Przemęczenie ogranicza moje libido. Co zrobić? Ekspert radzi (54 opinie)

historia

Dawny Gdańsk okiem Francuza w podróży nowość (7 opinii)

aktywne trójmiasto

Nie siedź przy świecach w Walentynki nowość (11 opinii)

deluxe

Oldtimer - droga pasja, dobra inwestycja (18 opinii)

komunikacja

Walentynki z ZKM Gdańsk nowość (1 opinia)

rozrywka

Goryl z Kongo w galerii sztuki wideo (15 opinii)

Imprezowy bilet - jedziesz na imprezę, za komunikację nie płacisz (62 opinie)

kryminalne

Wyłudził pieniądze na obóz. Policja szuka pokrzywdzonych (73 opinie)

praca

Za minimalną pensję nie zajedziemy daleko (119 opinii)

moto

Akumulator kontra mrozy. Co robić, by się nie dać? (139 opinii)

kultura

Wystawa mistrza (anty)fotografii (6 opinii)

Diva do wynajęcia wideo (12 opinii)

fakty i opinie

podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Futurystyczne wizje młodych architektów

Projekty Łukasza Mandziary i Aleksandry Mierzwy otrzymały jedną z trzech nagród.

fot. Łukasz Unterschuetz/trojmiasto.pl

Projekty Łukasza Mandziary i Aleksandry Mierzwy otrzymały jedną z trzech nagród.

Władze miasta poprosiły studentów architektury o zaprojektowanie na nowo kwartału ulic między Garncarską, Targiem Drzewnym i Wałami Jagiellońskimi. Efekty można oglądać na wystawie w głównym gmachu Politechniki Gdańskiej.



Jeden z projektów studentów.

fot. Łukasz Unterschuetz/trojmiasto.pl

Jeden z projektów studentów.

Niedawno miasto rozstrzygało konkurs dla studentów architektury Politechniki Gdańskiej na projekty przedszkoli, a w czwartek wręczono nagrody autorom najlepszych projektów w konkursie na rewitalizację kwartału ulic Garncarskiej zobacz na mapie Gdańska - ze sławnym budynkiem klubu "Rudy Kot" - Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska - Targ Drzewny zobacz na mapie Gdańska.

Ten fragment miejskiej zabudowy wybrano nie bez kozery. - To miejsce ma duży potencjał inwestycyjny: jedna kamienica już została podwyższona do wysokości zgodnej z historycznymi przekazami. Poza tym to miejsce ma bardzo istotne znaczenie dla wizerunku miasta - przekonuje Andrzej Duch, dyrektor wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków UM. - Ten konkurs ma pokazać, jak śmiało i otwarcie można myśleć o tym miejscu. I o tym, jak śmiało myślą o nim młodzi ludzie.

- Przez pięć tygodni analizowaliśmy historyczne mapy, czytaliśmy publikacje i staraliśmy się pogodzić historię z nowoczesnością. Chyba się udało - mówi Łukasz Mandziara, student IV roku architektury, współautor (wraz z Aleksandrą Mierzwą) jednej z nagrodzonych prac.

Choć urzędnicy chwalą nowatorskie podejście studentów, to wszystkie prace (nadesłano ich ok. 70), nawet te nagrodzone, trafią do szuflady.

- Nagrodziliśmy pomysły bardzo wyraziste, zdecydowane, czasami wręcz dowcipne, które pokazują dziedzictwo kulturowe. Będą one źródłem inspiracji i głosem w dyskusji na temat śródmiejskiej przestrzeni Gdańska, ale nie będą realizowane - przyznaje Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej.

- Te projekty są ciekawe, ale bardzo trudne do realizacji, z powodów prawnych i ekonomicznych - wtóruje mu Andrzej Duch i tłumaczy, że chodzi o wysoki koszt ich realizacji i bardzo zróżnicowaną strukturę właścicielską kamienic.

Ze względu na wysoki poziom prac, jury zdecydowało o przyznaniu ex aequo trzech równorzędnych nagród o wysokości 1 tys. zł i dwóch wyróżnień po 500 zł.

Prace można oglądać do końca tygodnia na II piętrze w hallu przed Aulą w Gmachu Głównym Politechniki Gdańskiej.

sortuj: rosnąco  | pokaż widok standardowy

opinie (razem: 101)

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1687613 2010-03-19 06:28 (2)

jakbym był architektem, zaproponowałbym ogromną kulę złożoną z wody w helu. ludzie wchodzi by tam i zaczynali piszczeć jak myszki. mi mi mi. ponieważ nie mogliby nic innego mówić, skończyły by się głupie swary, a zostałaby tylko miłość.
:*

znawca

popieram opinię 47/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1687732 2010-03-19 08:20 :) (1)

Powiedz mi kto jest Twoim dealerem.

Zielony

popieram opinię 16/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1688558 2010-03-19 13:49

mój mózg :) dostarcza mi niezliczone ilości endorfin :D

znawca

popieram opinię 10/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1687615 2010-03-19 06:34 czemu na tych projektach widzę tylko szkaradne bloki? (1)

Czyżby nowe pokolenie architektów miało taką silną nostalgię za późnym Gierkiem?
Żenada i oblecha. Takie projekty nadawałyby się, owszem na zabudowę Zaspy lub Przymorza. Ale na litość Boską, nie Gdańska!

Paweł

popieram opinię 50/nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 1687797 2010-03-19 09:01

Ponieważ takie projekty są najprostsze. Innych nie potrafią jeszcze zrobić.

ja

popieram opinię 12/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1687622 2010-03-19 06:45 futurystyczne? (1)

takie projekty może były futurystyczne, ale w PRL-u... dzisiaj straszą.

popieram opinię 45/nie zgadzam się 5

zgłoś do moderacji opinię 1687743 2010-03-19 08:25 Kolonia

W Kolonii w Niemczech też wpadli kilkadziesiąt lat temu na podobne pomysły. Teraz wszyscy zastanawiają się w jaki sposób zasłonić aluminiowe szkarady. Ponadto, całe życie krąży wokół starych (odbudowanych na staro, bo przypominam, że po wojnie Kolonia była zrównana z ziemią jak Gdańsk), a nie w tzw. nowych murach. Mam nadzieję, że opamiętają się nasi MŁODZI ARCHITEKCI!

takitam

popieram opinię 9/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1687624 2010-03-19 06:47

no własnie w ten sposób urzednicy uczą realizmu
czas,cała energia, pomyłsy do szuflady i tak zwycięży "nasz projekt"
nie rozumiem po co ten konkurs
"Ten konkurs ma pokazać, jak śmiało i otwarcie można myśleć o tym miejscu. I o tym, jak śmiało myślą o nim młodzi ludzie"- otwarcie mozna mysleć ale pomysły zostały zamkniete w szufladzie

hydroboy

popieram opinię 20/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1687625 2010-03-19 06:48 czy ktoś mądry mi wyjaśni po co organizuje się takie konkursy, kiedy z góry wiadomo, że pójdą do śmieci?? (9)

po co marnować zapał młodych ludzi, zapewne z głowami naładowanymi wiedzą, z niekonwencjonalnym myśleniem innym niż starych pierników, nie skalanych jeszcze rutyną i łatwizną?
czy nie lepiej wykorzystać ich młodzieńczy zapał do zaprojektowania choćby wiaty tramwajowej albo kiosku "ruchu", ale z możliwością realizacji, tak żeby młody adept wydziału architektury mógł w praktyce zobaczyć jak projekt zamienia się w rzeczywisty obiekt? ile niespodzianek czeka go po drodze, jak chocby urzędniczy opór i niekompetencja, zawiłe i niejasne przepisy budowlane itd itp??
idzie potem taki młody architekt, już na starcie z traumą i świadomością, że jego ambitny projekt co najwyżej doczekał się kosza i stawia te domki a la pałacyki, tu wieżyczka, tam podcień szlacheckiego dworku, ówdzie okna jedne okrągłe inne prostokątne, ni przypiął, ni wypiął...

g@llux

popieram opinię 38/nie zgadzam się 9
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1687642 2010-03-19 07:14 pewnie prace dyplomowe studentów (1)

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1688047 2010-03-19 10:30 bez przesady

to tylko prace semestralne :)

ja

popieram opinię 6/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1687677 2010-03-19 07:44 nie idzie do śmieci

nawet jak nie zrealizowane wchodzi taka praca do dorobku przyszłego architekta. Jest to też znakomita przestrzeń do doskonalenia warsztatu - inaczej robi się projekty na zaliczenie ćwiczeń a inaczej dla szerokigo odbiorcy. Może być też taka praca wizytówką architekta - łatwiej mu będzie znaleźć pracę w renomowanym biurze projektów.
"ile niespodzianek czeka go po drodze, jak chocby urzędniczy opór i niekompetencja, zawiłe i niejasne przepisy budowlane itd itp??"
O końca - dla architekta z uprawnieniami przepisy budowlane nie są niejasne ;),
- co ma urzędniczy opór do pracy architekta. Nawet jeżeli to jakiś urząd jest zleceniodawcą to i tak architekt musi się liczyć z życzeniami zamawiającego bez względu na to czy inwestorem jest król cyganów czy parafia w Licheniu. To taki "wolny - nie wolny" zawód. Natomiast zdobywaniem nagród łatwo sobie utorować drogę do zleceniodawców, którym się podobaja pomysły tego a nie innego architekta i są gotowi zapłacic za jego prace.
Z tą "traumą na starcie" to bez przesady. :)

aaa

popieram opinię 6/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1687874 2010-03-19 09:35 Całe szczescie ze te projekty pójdą do kosza !!!

Co maja potrafić Ci nowi architekci skoro uczą ich stare pokomunistyczne dziadki kochające bloczki żelbetonowe z dodatkiem szklą.
A projekty wybierają włodarze tego miasta które brzydzą się zabytkami wolą rozwalić zabytek zamiast go odrestaurować a w jego miejsce postawić maszkarę ze stali i to najlepiej supermarket .... co nie panie budyń.

LG

popieram opinię 8/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1687915 2010-03-19 09:49 Właśnie po to, aby ich zapała się wypalił

Saperzy wywożą miny i niewypały na poligon, aby je unieszkodliwić poprzez wysadzanie. Tak samo działają wystawy na te dzieciaki bez serca.

Gdańszczanin od 300 lat

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1687933 2010-03-19 09:54 Bo mają się dzieciaki uczyć (1)

Odkąd zeszliśmy z drzewa nauka polega na ćwiczeniu

A takie "dworki" stawia sę nie z pomysłu tylko na zamówienie takich g@lluxów

Piqś

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1688595 2010-03-19 14:00

To są dorośli ludzie. I oni się nie mają uczyć tylko studiować. A to znaczna różnica.

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1687966 2010-03-19 10:05 O dziwo ten facet mądrze gada w tym przypadku.

Oczywiście nie w całości, bo przecież wiadomo, że trzeba ćwiczyć projektowanie większych obiektów.

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1688105 2010-03-19 10:50 To są zwykłe tzw. przejściówki albo inne zaliczenia

Zapchajdziura, po którą trojmiasto.pl sięga, kiedy danego dnia nie spóźni się żadna SKM-ka ani nie ma nigdzie gołoledzi.

Ja zrobiłem równie futurystyczny projekt pompy, studiując na mechanicznym. Jestem przekonany, że trafił do kosza i wcale mi go nie żal. :)

popieram opinię 3/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1687626 2010-03-19 06:49 (1)

Dlaczego na siłe wszyscy starają się unowocześnić stare miasto Gdańsk?
Takie futurystyczne klocki bardziej pasują do młodszej Gdyni niż do Gdańska.

popieram opinię 25/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1688411 2010-03-19 12:51 bo rządzą miastem komuchy. Tęsknią za czasami swojej świetności i młodości

popieram opinię 3/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1687627 2010-03-19 06:50 Młodzi architekci (4)

Mówią, że trzeba nowocześnie...
Mówią "odrzućmy stare"...
Mówią zbudujmy z rozmachem.

Tyle, że tak można budować WSZĘDZIE. W Tczewie, Lublinie, Berlinie, Londynie... Większość propozycji mogłaby "pasować" do każdego z tych miast.

Tyle, że nie o to chodzi. Miasto przez kilkaset lat pracowało na swój charakter. Model kamienicy wykształcał się przez stulecia (i przez stulecia był utrzymywany). Dzięki temu miasto zachwyca!

BO JEST INNE, UNIKALNE, CHARAKTERYSTYCZNE, INDYWIDUALNE.

Nie makdonaldyzujmy (unifikujmy) architektury gdańskiej.

viki

popieram opinię 47/nie zgadzam się 5

zgłoś do moderacji opinię 1687651 2010-03-19 07:25 Wertykalne miasto

"Przez pięć tygodni analizowaliśmy historyczne mapy, czytaliśmy publikacje i staraliśmy się pogodzić historię z nowoczesnością. Chyba się udało"

Odpowiadam: nie udało się.

Nie udało się dostrzec, że Główne Miasto jest zdominowane przez osie pionowe. Wertykalizm fasd tworzy rytm, który podświadomie (nawet nie umiejąc tego nazwać) wprowadza nas w harmonię. Może kilka tygodni to za mało? Może nawet kilka lat to za mało?

viki

popieram opinię 19/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1689729 2010-03-19 21:03 (2)

idąc za Twoim rozumowaniem, to najlepiej odbudujmy wszystko tak jak było.
np. na Wyspie Spichrzów postawmy spichrze, co z tego, że nie są potrzebne, co z tego że ta część miasta nie będzie żyła, postawmy spichrze bo tak było i być musi.
proponuję także na nowo przekopać fosę i wybudować na nowo bastiony, bo przecież tak było kiedyś. poza tym Gdańsk był miastem bram więc je też odbudujmy.
każda epoka wnosi coś nowego do sztuki i architektury. nie popieram kopiowania styli tylko dlatego, że to tradycyjne gdańskie itp. dajmy wnieść naszej epoce jakieś świeże spojrzenie na architekturę Gdańska.

krola

popieram opinię 0/nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 1690625 2010-03-20 15:41 Gdańsk został zniszczony w '45 i winien zostać odbudowany...

"każda epoka wnosi coś nowego do sztuki i architektury"... problem w tym, że nasza nic nie wnosi, a wszystko rujnuje.

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1691807 2010-03-21 10:18 Zachować formę

Masz rację krola. Miasto powinno być odbudowane w historycznym kształcie. To się sprawdziło na dłuższą metę. Dziadkowie "młodych gniewnych architektów" (wówczas również młodzi) przedstawili wizję romantycznej odbudowy Głównego (Prawego) Miasta. I lata pokazują, że była ona słuszna.

Inne miasta "nowoczesne" (nie podjęto decyzji o rekonstrukcji) są teraz zapyziałymi świadectwami niesłusznych decyzji.

I jeszcze jedno - personalne. Widzę, że nie odróżniasz (jeszcze) formy od treści. Chcę odbudowania formy miasta z nowoczesną treścią. I chcę, aby na Wyspie Spichrzów postawić budowle w formie Spichlerzy, bo ze świecą szukać takiego tworu urbanistycznego.

viki

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1687628 2010-03-19 06:55 (1)

święte słowa. Chociaż akurat z wymienianiem Tczewa czy Lublina byłbym ostrożny, bo oni, w przeciwieństwie do nas, mają starówki może mniej okazałe, ale oryginalne, w przeciwieństwie do naszej, zbudowanej od podstaw po 1946r.

Paweł

popieram opinię 13/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1687629 2010-03-19 06:59 nie od podstaw tylko z resztek, które pozostały po wojnie

g:-)

popieram opinię 6/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1687630 2010-03-19 06:59 "Będą one źródłem inspiracji i głosem w dyskusji na temat śródmiejskiej przestrzeni Gdańska, ale nie będą realizowane - przyznaje Wiesław Bielawski" (1)

Hehehheheee,

Gdańsk, tu się tylko planuje!! (vide kolejny równoległy artykuł o Nowej Słowackiego, gdzie redaktor naczelny zapomniał u góry napisać ARTYKUŁ SPONSOROWANY albo REKLAMA).

bacanadmorzem

popieram opinię 8/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1688743 2010-03-19 14:48 baco, mylisz porządki i nie umiesz czytać ze zrozumieniem

skoro przyznaje, ze nie bedą realizowane, to o co ci chodzi? Mają być inspiracją - trudne słowo, ale jak zajrzysz do słownika, to ci sie rozjaśni.
A Nowa Słowackiego to inwestycja, z zabezpieczonym budzętem, przyjętymi planami itd.

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1687639 2010-03-19 07:12 Tragedia (9)

Jestem Gdańszczaninem z wyboru i nie wyobrażam sobie, aby te propozycje miały powstać w na Głównym Mieście. Starówka jest tym o co powinniśmy dbać, a nie burzyć i w jej miejsce budować takie koszmarki. Na takie budynki powinna być stworzona nowa dzielnica chociażby na obszarze postoczniowym. Brońmy tego co piękne i unikatowe...

Marcin

popieram opinię 28/nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 1687764 2010-03-19 08:35

Z tą unikatowością bym nie przesadzał.

popieram opinię 2/nie zgadzam się 8

zgłoś do moderacji opinię 1687799 2010-03-19 09:01

Niech powstają,ale na obrzeżach

popieram opinię 2/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1688020 2010-03-19 10:19

Masz rację ale ulica Garncarska nie jest i nigdy nie była na Głównym Mieście

Pumeks

popieram opinię 1/nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1688029 2010-03-19 10:21 Czyli nowe dzielnice powinny być zabudowane koszmarkami wg Ciebie? (1)

Bardzo logiczne myślenie. I jak tu z takim dyskutować?

popieram opinię 1/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1688810 2010-03-19 15:17 A jakiś komentarz, czy tylko minusy klikać nauczono?

popieram opinię 0/nie zgadzam się 2

Opinia została zablokowana przez moderatora.

zgłoś do moderacji opinię 1688868 2010-03-19 15:50 W tym, co na prawdę jest wartościowe w Gdańsku

czyli w oryginalnie zachowanych budynkach mieszka patologia. W najlepszym wypadku. W gorszych wariantach hula wiatr albo żule i ćpuny stają tam na głowie, co nikogo nie obchodzi ani nikomu nie przeszkadza.

Kiedy pierwszy raz natrafiłem na Zakłady Mięsne na Ołowiance, byłem przekonany, że to ruina jakaś ruina drugowojenna. A to jest jeden z przykładów troskliwej i całkiem współczesnej "opieki" nad zabytkiem. Proponuję szybko to miejsce odwiedzić, dopóki jeszcze coś tam stoi, koniecznie wraz z dwiema neorenesansowymi kamienicami przy Angielskiej Grobli. Skutecznie leczy złudzenia. :(

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1689164 2010-03-19 18:10 Tragedia:P

Tragedia to jest to co sie tam w tej chwili dzieje w okolicach garncarskiej. jak jestes taki zdeklarowanym gdańszaczaninem i fanem jego historii to powinienes sie tam wybrać, bo chyba nie zdajesz sobie sprawy jaki tam jest chaos urbanistyczny. Polecam wejsc na podwórko - syf i malaria. I powiedz mi teraz że należy to zachowac to PIEKNE I UNIKATOWE ;)

studentka

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1689833 2010-03-19 21:48

no bo nie powstaną. to przecież tylko wizje i studialne projekty koncepcji, a nie gotowe rozwiązania. poza tym, gwoli ścisłości - to nie Główne Miasto, tylko Stare Miasto.

ann

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
Warte uwagi: