• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Sopot wciąż myślą o tunelu pod Pachołkiem

Krzysztof Koprowski
14 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany zakres inwestycji za 1,98 mld zł obejmuje układ drogowy (być może częściowo też z tramwajem) od ul. Uczniowskiej do węzła z obwodnicą. Planowany zakres inwestycji za 1,98 mld zł obejmuje układ drogowy (być może częściowo też z tramwajem) od ul. Uczniowskiej do węzła z obwodnicą.

Na wieży widokowej na Pachołku prezydenci Gdańska i Sopotem przypomnieli, że będą wspólnie starali się o pieniądze na budowę Drogi Zielonej, ul. Nowej Spacerowej oraz tunelu pod Pachołkiem. Trzy dni temu Paweł Adamowicz przyznał publicznie, że nie ma pieniędzy na ten niezwykle kosztowny, bo warty prawie 2 mld zł, projekt.



Czy w kosztach budowy tunelu pod Pachołkiem powinny partycypować gminy na zachód od obwodnicy?

Symbolicznie na platformie widokowej na Pachołku zobacz na mapie Gdańska prezydenci Gdańska i Sopotu przypomnieli o woli współpracy przy budowie Drogi Zielonej (na odcinku od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska) oraz ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem. Na początek na ten cel miasta przekażą po pół miliona złotych. Rada Miasta Sopotu przyjęła stosowną uchwałę już w lipcu, Gdańsk planuje podobną uchwałę podjąć w sierpniu.

Za 1 mln zł ma powstać studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Są one niezbędne, by móc starać się o pieniądze na tę inwestycję w ramach rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TENT.

- To działania przedinwestycyjne, które musimy wykonać nim podejmiemy decyzję o tym, czy wydamy zdecydowanie większą kwotę na opracowanie projektu budowlanego - mówił na Pachołku Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ale to, czy powstanie projekt budowlany, nie jest wcale pewne. Miasto bowiem wciąż nie podjęło ostatecznej decyzji, czy faktycznie będzie budowało Drogę Zieloną i ul. Nową Spacerową.

Warto zauważyć, że trzy dni temu, w publicznej dyskusji toczonej na swoim profilu facebookowym, Paweł Adamowicz przyznał, że "na tunel na razie nie mamy pieniędzy i nie mamy ich zaplanowanych". A jeżeli wzrośnie kwota wolna od podatku, co wpłynie na wysokość pobieranego przez państwo podatku PIT, który częściowo pozostaje w samorządach, to "jesli takie regulacje wejdą w życie, musimy w ogóle porzucić ten projekt".

Nic dziwnego, bo budowa tego połączenia jest ogromnie kosztowna. Nie tylko zakłada wydanie aż 1,98 mld zł, z czego sam tunel pod Pachołkiem pochłonąłby ok. 900 mln zł. Do tego doszłyby wielomilionowe coroczne wydatki na utrzymanie tunelu.

Prezydent Sopotu, Jacek Karnowski oraz prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz o woli współpracy miast w zakresie budowy nowego układu drogowego poinformowali podczas konferencji prasowej na wzgórzu Pachołek. Prezydent Sopotu, Jacek Karnowski oraz prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz o woli współpracy miast w zakresie budowy nowego układu drogowego poinformowali podczas konferencji prasowej na wzgórzu Pachołek.
- Gdybyśmy nic nie chcieli wybudować do 2020 r., to tunel jesteśmy w stanie zrealizować, ale mamy długą listę inwestycje z myślą o nowych środkach unijnych. Będziemy więc walczyć o jak najwyższy poziom dofinansowania [Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej - dop. red.]. Będzie to też duży test polityczny dla nowego rządu na to, czy będzie wspierał regiony, miasta, które mogą zagłosować inaczej niż większość parlamentarna - mówił w piątek Adamowicz.
Czytaj też: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Zalety budowy nowego układu drogowego, w ocenie włodarzy miast. Komunikat rozdawany dziennikarzom podczas konferencji. Zalety budowy nowego układu drogowego, w ocenie włodarzy miast. Komunikat rozdawany dziennikarzom podczas konferencji.
Gdańsk i Sopot będą walczyć o prawie 1,7 mld zł dotacji. To 85 proc. kosztów inwestycji, czyli tyle, ile uzyskała Pomorska Kolej Metropolitalna.

Po cichu liczy się także, że budowa może być tańsza o ok. 200 mln zł, jeżeli w ewentualnym przetargu na roboty budowlane wystartuje firma, która wykorzysta znajdująca się w Gdańsku tarczę TBM, użytą do wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą.

Czytaj też: Tunel pod Martwą Wisłą będzie otwarty po 1 kwietnia

Po wakacjach ma rozpocząć się debata z mieszkańcami na temat inwestycji, które mają być realizowane w Gdańsku w latach 2015-20. Niewykluczone więc, że sami mieszkańcy uznają koszty budowy nowego układu drogowego za zbyt wysokie i wówczas, zgodnie z ich wolą, do inwestycji nie dojdzie.

Czytaj też: Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem

- Powiązanie Drogi Zielonej z obwodnicą Trójmiasta pomoże nie tylko mieszkańcom Sopotu, ale także usprawni komunikację wewnątrz Gdańska - szczególnie ułatwi życie mieszkańcom Osowy i Oliwy - przekonuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
Na razie jedynym zrealizowanym odcinkiem Drogi Zielonej jest fragment między Ergo Areną a al. Grunwaldzką/al. Niepodległości. Na razie jedynym zrealizowanym odcinkiem Drogi Zielonej jest fragment między Ergo Areną a al. Grunwaldzką/al. Niepodległości.
W podobnym tonie wypowiada się też prezydent Gdańska.

- Innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy rozmaite studia, co zrobić, by odkorkować ul. Opata Jacka Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska i uczynić ją bardziej drożną - aby poruszające się powoli samochody i autobusy nie zatruwały spalinami Oliwy. I to jest jedyne rozwiązanie, które będzie też korzystne dla Sopotu, bo cały ruch tranzytowy zostanie skanalizowany [przez tunel do obwodnicy - dop. red.], odciążając tym samym główny trakt komunikacyjny - zwraca uwagę Adamowicz.
Czytaj też: Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?

Ale na inwestycji skorzystają nie tylko gdańszczanie i sopocianie, ale przede wszystkim mieszkańcy podmiejskich gmin znajdujące się w pobliżu obwodnicy. Dzięki połączeniu ich mieszkańcy szybciej i łatwiej dotrą do centrum Trójmiasta. Mimo to, gminy ościenne nie będą partycypowały w kosztach przygotowawczych inwestycji.

Niewykluczone, że Gdynia wesprze budowę układu drogowego w zakresie przebudowy węzła z obwodnicą. Niewykluczone, że Gdynia wesprze budowę układu drogowego w zakresie przebudowy węzła z obwodnicą.
Wyjątkiem może być jednak Gdynia, w granicach której znajduje się częściowo węzeł z obwodnicą zobacz na mapie Gdańska, wymagający przebudowy.

- Jest wstępna deklaracja prezydenta Wojciecha Szczurka, że rozważy wkład finansowy w inwestycję. Jeżeli chodzi o inne gminy, w tym np. Chwaszczyno, to jest to tak podzielone, że to, co budujemy na swoim terenie, to finansujemy - wyjaśnia prezydent Sopotu.
Porównanie kosztów budowy Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem oraz innych inwestycji komunikacyjnych

Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,

- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska = ok. 158,3 mln zł,

- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) = ok. 885 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska = ok. 168,6 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,

- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,

- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska = ok. 1,133 mld zł,

- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,

- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,

- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł

Opinie (231) 5 zablokowanych

  • Niech Jacek pomyśli o tunelu pod Zatoką Sztuki.... (4)

    Pod Pachołkiem.....też niech będzie

    • 94 19

    • Paweł Adamowicz przyznał publicznie, że nie ma pieniędzy na ten niezwykle kosztowny, bo warty prawie 2 mld zł, projekt Czytaj

      my wiemy gdzie sa te pieniadze i gdzie poszły pozostałe, to mleczny biznes w formie zagęszczonej, mam nadzieje że CBA mam na to parzenie.

      • 14 11

    • A co z nowa Kosciuszki?

      Sluch o niej zaginal...

      • 16 0

    • 2 mld zl

      Na wpuszczenie tranzytu do nadmorskich dzielnic Gdanska!?
      Kompletnie poroniony pomysl.
      Niezwykle kosztowny, wysokie koszty utrzymania i pomysl sprzeczny z polityka promujaca transport publiczny....

      • 12 7

    • wszystko zalezy od tego jakie zegarki

      będzie rozdawał inwestor

      • 2 0

  • Bo Gdańsk i Sopot to jedna rodzina (4)

    Tutaj pracuje tego sie trzymam...
    Lalalala

    • 90 29

    • Dlaczego nie można wykożystać tej samej maszyny co drąży pod martwą wisłą? (3)

      • 4 8

      • ty lepiej wykoRZystaj słownik ortograficzny

        • 30 1

      • No przecież chcą.

        Nie czytało się całości?

        • 8 2

      • dlaczego nie pie..ąć od razu metra?! jak chłopaki pod LaManche drążyli to 1 km w miesiąc wydrążali (fajne słowo, co nie?). walnąć pod skm 2 linie, a górę sprzedać albo drogę tam zrobić. byłoby jak w Ameryce. a budyń byłby sławny na miarę swoich oczekiwań.

        • 18 3

  • (12)

    Kurde. Trójmiasto będzie słyneło z tuneli teraz.

    • 106 12

    • Gdynia chyba nie bardzo ;P No chyba, że z tego w Chyloni co go nie ma (3)

      • 19 1

      • Bo PKP blokuje swój teren, jak na Oruni

        • 7 1

      • Gdynia zawsze korzysta ze slawy innych.. (1)

        Zawsze tak bylo, jest i będzie!!

        • 6 3

        • gdańszczaki... jak czytam wasze wypociny to się odechciewa myśleć. Chyba przeprowadzę się do gdańska czyli skalmarowic bo mój poziom wymóżdzenia wzrasta po czytaniu waszych cudownych opinii. Tak. Gdynia będzie wszędzie się reklamować jako miasto najbliżej położone miastom z dużą liczbą tuneli. Brzmi jak biznesplan jakiegoś głąba z gdańska. :)

          • 3 5

    • metro będzie miało to będzie słynęło

      • 2 2

    • zasłynie jak popłynie

      na 2 duże bańki

      • 5 2

    • I bardzo dobrze (1)

      Trójmiasto ma wiele miejsc których nie można tknąć, nie niszcząc historii. Tunel by się przydał pod grunwaldzką 6 pasów w jedną 6 w druga, fruuu.. zabudować skm i nad nią zbudować autostradę łuhuu.. Normalnie jeszcze parę lat trójmiasto będzie wyglądać jak małe LA.

      • 15 2

      • o tak tunel szerszy niz dluzszy, a to wszystko pod twoim gimnazjum.

        • 13 1

    • Trójmiasto?

      A czy w Gdyni są tunele?
      Jak mawiał klasyk - w Gdyni nie ma niczego. Tam jest cisza i spokój i niczego się nie buduje.
      Dlatego Dwójmiasto będzie słynęło z tuneli

      • 11 1

    • to kiedy tam

      Pojade?

      • 3 1

    • lepiej, żeby słynęło z systemu transportowego umożliwiającego rezygnację z jazdy samochodem

      na krótkie odcinki: pieszo lub rowerem
      na średnie: rowerem
      na dłuższe: pieszo lub rowerem i komunikacją publiczną: SKM i PKM.
      Pierwszy potrzebny tunel to tunel dla pieszych na stacji Gdańsk Oliwa od strony ulicy Droszyńskiego/ Sląskiej

      • 5 5

    • na razie słynie z kanałów jakimi są (nie)rządy PO

      kanał mieszkaniowy - Karnowski na Monciaku i ilość mieszkań u Adamowicza

      • 2 0

  • (3)

    Prawidłowo, mamy już GIK więc ci specjaliści mogą się tym zająć dając z siebie wszystko za symboliczna zapłatę!

    • 47 7

    • chyba raczej mieliśmy (1)

      GIK

      • 2 0

      • Nie nie. Nadal pobierane są wysokie pensje dyrektorskie

        • 5 0

    • obywatel

      Prezes GIKu ma jakies 300 tys., a co pracuje se to ma.

      • 3 0

  • A moża zatrudnijmy Chinczyków (3)

    to cena spadnie o 40 %
    Ja znam jednego kierownika budowy nazywa sie Pingpong
    Ma duże doswiadczenie w takich inwestycjach.
    Ostatnio kierował renowacją płotu na plebani

    • 63 38

    • (1)

      slabe

      • 2 5

      • słabe to komplement

        gdyby głupota miała skrzydła...

        • 3 2

    • aktualnie

      Kaszubi są już tańsi od Chińczyków ?

      • 0 0

  • nad czym się zastanawiac? (14)

    To jest oczywiste że koniecznie trzeba odkorkowac oliwe wystarczy zobaczyc co się dzieje w godzinach szczytu dramat...

    • 114 67

    • nie za 2 mld zł

      • 45 11

    • Zobacz co się dzieje na Południu Gdańska - Świętokrzyska, Małomiejska

      najbardziej prężna i dynamiczna dzielnica Gdańska, gdzie 80 % ludzi to młodzi ludzie pracujący

      • 19 9

    • kilkanaście lat temu remontowano Spacerową (8)

      ale nie zrobiono przy tej okazji dwóch pasów w obie strony i nie zlikwidowano świateł przy obwodnicy. Centrum handlowe, które miało partycypować w kosztach przebudowy wykpiło się i zapłaciło w porozumieniu z tym samym Budyniem kosmiczną "karę" 400 tysięcy złotych (nawet nie miesięczny koszt utrzymania ECS). To była ta szansa poprawienia połączenia obwodnicy z miastem ale zaprzepaszczona przez m.in tego samego Budynia, który dzisiaj opowiada o miliardach jakie chciałby dzisiaj wyrzucić.

      • 27 14

      • (7)

        Przepraszam co by dały dwa pasy skoro w oliwie jakbyś nie próbował się przymierzyć nie ma gdzie poszerzyć ulicy no chyba że wyburzymy pół starej zabytkowej dzielnicy

        • 29 7

        • W Oliwie bez problemu można poszerzyć ulicę Opata Jacka Rybińskiego (3)

          W Oliwie bez problemu można poszerzyć ulicę Opata Jacka Rybińskiego. Z jednej strony likwidując ścieżkę rowerową i tworząc pas przy płocie parku a z drugiej strony do linii drzew. Chodnik można przesunąć za drzewa skoro mieszkańcy nie dbają o trawniki przed budynkami i sami tam parkują samochody. Jedynie trzeba przebudować przedproża biblioteki i jednej restauracji. A tak naprawdę główny problem w Oliwie to absurdalnie ustawione światła a wszystko przez to że urzędnicy chcą uzasadnić błędnie wydane na Tristar ogromne środki finansowe. Teraz światła są ustawione tak by przejazd Grunwaldzką był jak najszybszy (tak jest weryfikowana zasadność Tristara) a wszystkie prostopadłe ulice mogą być zakorkowane (bo nie są uwzględniane w weryfikacji)

          • 8 42

          • jasne

            można też zamiast parku oliwskiego puścić autostradę... idiota
            Opata Jacka Rybińskiego jest ulica miejską nie podmiejską i należy jak największą część ruchu wyprowadzić poza ten fragment oliwy jeżeli chcemy mieszkać w mieście a nie na trasie dojazdowej

            • 36 5

          • Opata Rybickiego powinna być całkowicie wyłączona z ruchu

            Zresztą poszerzysz na jednym odcinku a dalej i tak masz wąskie gardło. Efekt taki, że ludzie by stali w korku na dwóch pasach zamiast jednym a dodatkowo zabiłbyś kompletnie tą część Oliwy. Najgłupszy pomysł jaki tutaj padł (a konkurencja nie licha).

            • 28 5

          • Taa już widzę jak mieszkańcy zacierają ręce za pomysłem puszczanie pod samymi oknami super szerokiej arterii... Stara Oliwa to nasze dziedzictwo, tradycyja, historia z założenia było to miejsce gdzie znajdowały się ogrody, pola, młyn i lazaret a nie główny trakt przelotowy, więc nowa epoka nie powinna tego stanu rzeczy zmieniać!!!
            Auta niech biegną pod ziemią a nie rujnujmy ocaloną po wojnie dzielnice. NIE ZRÓBMY Z OLIWY DRUGIEGO DOLNEGO MIASTA!!!

            • 15 3

        • (2)

          w Oliwie nie dałoby nic, ale już na Osowej (zakłądając że zlikwidowaliby światła), dałoby bardzo dużo.

          • 6 4

          • Bzdura, już dziś Osowa sama w sobie jest wąskim gardłem. (1)

            Prawie cały ruch z ul Spacerowej uzupełniony o auta zjeżdżające z Obwodnicy i centów handlowych wpada w wąską, poprzecinaną rondami i skrzyżowaniami drogę o bardzo małej przepustowości.

            Każdy kto tamtędy jeździ i ma choć odrobinę oleju w głowie rozumie, że więcej samochodów tam się zwyczajnie nie zmieści!

            Z tego powodu dwa pasy na Spacerowej mogłyby się przydać co najwyżej do wyprzedzenia autobusu, czy np melepety jadącego 50 km/h na pustej drodze w terenie niezabudowanym, i to tylko poza szczytem, kiedy ruch jest umiarkowany.

            • 11 5

            • nie przetłumaczysz, daj sobie spokój

              • 5 1

    • NIE dla rozwiązań zwiększających ruch do centrum (1)

      Czytam i nie wierzę. Budowano PKM, która miała odciążyć trasy dojszdowe zza obwodnicy. Budowano Nową Słowackiego, która miała przejąć tranzyt Tir'ów.
      Teraz widać, że założenia tych projektów były fikcją.
      Ta nowa inwestycja to de facto kolejny etap niszczenia TPK. Tunel to tylko kawałek tej drogi, potem trzeba wyciąć las. A za kilka lat znowu wszyscy będą biadolić o zatrutym powietrzu w centrum i konieczności zmniejszenia ruchu aut.
      Co za kompletny brak spójnej polityki rozwoju komunikacyjnego miasta.

      • 27 14

      • nawet w artykule masz napisane, że ta droga ma być wpisana w TEN-T

        czyli sieć korytarzy tranzytowych. Bajki o znaczeniu lokalnym oraz kategorii "Droga zbiorcza" wzdłuż pasa nadmorskiego właśnie przeszły do historii. Ten tunel nie jest dla mieszkańców Gdańska ani Sopotu.

        • 1 0

    • ale to nie odkorkuje oliwy, wręcz przeciwnie ;)

      • 14 1

  • w podobnym stylu

    panowie otworzyli asfaltowe trasy rowerowe w lesie przy Reja, tuż przed wyborami, jednak istniejące już dłużej niż oni żyją :))

    • 52 5

  • Drogo (3)

    Strasznie droga ta inwestycja... Nie chce mi się wierzyć, że nie można tego zrobić taniej bez budowania tunelu... Gdzieś w okolicy musi być możliwość przejścia bez wiercenia...

    • 75 42

    • Była kiedyś alternatywna wersja zaproponowana przez BPBK (1)

      Wiązała się z kilkoma wyburzeniami na Czyżewskiego i jeśli dobrze pamiętam to sprzedaż terenów TVP zaprzepaściła realizację tego wariantu. Gdzieś powinien być jeszcze na trojmiasto.pl artykuł opisujący tamten projekt.
      Nawet licząc z poszerzeniem Spacerowej do 2x2, odszkodowaniami za domy i odkupieniem od prywatnego właściciela terenów to mówimy o najwyżej setkach milionów a nie miliardach.

      • 16 5

      • wyburzyc te zrujnowane domki pod Pacholkiem

        na Czyzewskiego i tamtedy puscic ulice, nastepnie skret w prawo i Nowa Opacka do Al Grunwaldzkiej.
        W ostatecznosci mozna podciac ten 1-2m Pacholka co to jakies Swiete Wzgorze jest?
        Wszystko razem (z wykupem terenu i domkow od prywatnych wlascicieli) kosztowaloby promil.
        Wtedy Opata mogloby byc deptakiem.

        • 8 7

    • Ul. Reja w. Sopocie

      • 9 5

  • Tunel pod Pachołkiem (7)

    Łabędzi śpiew PO w Trójmieście? A co będzie jak po 25 października Polacy odetną łeb? Co zrobią sierotki po PO w terenie? Uj, będzie się działo. Klecone na prędce koalicje odbiją się w województwie i gminach. Uj, będzie się działo.

    • 94 104

    • (2)

      nie Uj tylko Oj

      • 9 6

      • Uj, twoja gojowska kiepełe (1)

        niby taka wielka, a mała taka, jak nieprzymierzając, u mojej Salcie titsensphare. Ty nie zajmuj się grammatik, ty do Boga się módl. Ty wódke wypij, bo ona gojom rozume otwiera, a u ciebie zatwardzenie rozumu od 2007 występywa.

        • 8 19

        • 16:26

          14 Nie 6 Tak, to nie skala antysemityzmu jakby chciała Gazeta Wyborcza, to probierz głupoty elektoratu. Do grilla przygłupy i pifka. Tylko pozbierajcie po sobie ten chlew.

          • 3 1

    • (1)

      A na pewno odetną łeb hydrze zwanej PO.Wszelkiej maści uczciwi inaczej popierający tę bandę już się boją.

      • 12 23

      • z tych uczciwych prawilnie i pisowo to

        najbardziej pani Milewska i pan Bierecki

        • 13 7

    • Jak Polacy wybiorą inaczej to Gdańsk ie dostanie złamanego grosza mając Bydynia z PO. A już na pewno jeśli będzie rządził PiS. Ja zagłosuję na ZL.

      • 5 8

    • "będzie się działo" - cały kraj stanie w rozwoju gdy PiS wejdzie

      "będzie się działo" - cały kraj stanie w rozwoju gdy PiS wejdzie.
      Po 2 latach ludzie się obudzą (mam nadzieję), ale upłynie wiele lat aby wrócić do stanu z 2015. Szkoda ,,,, jednak dla miłośników nowych kościołów dobra wiadomość - będzie więcej miejsc do łapania opłatków.
      .... 51% ciemnoty w tym kraju.....

      • 24 18

  • Nie stać nas na utrzymanie tunelu więc nie warto go budować (7)

    • 118 51

    • A po co ty masz go trzymać

      bez przesady polacy potrafia budowac :D

      • 8 14

    • (3)

      "ale przede wszystkim mieszkańcy podmiejskich gmin znajdujące się w pobliżu obwodnicy. Dzięki połączeniu ich mieszkańcy szybciej i łatwiej dotrą do centrum Trójmiasta. Mimo to, gminy ościenne nie będą partycypowały w kosztach przygotowawczych inwestycji"

      Czyli za pieniadze gdanszczan wybudujemy wiesniakom tunel zeby swoimi furami i brykami blokowali miasto . Przy okazji wiecej mieszkancow sie przeprowadzi tam wiec spadna wplywy z podatkow ! Zielona Droge zbudowac z tramwajem ale bez tunelu !

      • 15 7

      • Takie czasy że w centrum syf a Adamowicz buduje drogi dla ludzi którzy ani nie płacą w Gdańsku podatków ani nie głosują.

        Tak ciężko zrozumieć że kasę trzeba przeznaczyć na poprawę życia w centrum żeby ludzi zachęcić do mieszkania w mieście a nie zachęcać do ucieczki poza miasto.

        Zresztą na tym tunelu to skorzysta wyłącznie Sopot bo Gdańsk ma alternatywne drogi dojazdu do obwodnicy.

        • 17 2

      • Nie wieśniaki tylko zdrajcy i uciekinierzy z Gdańska, Gdyni i Sopotu i to ci którzy mają dużo kasy.

        • 2 1

      • Im wiecej autostrad w miescie tym mniej mam ochote w nim mieszkac. Autostrady zabijaja miasto.

        • 1 2

    • takie

      Pier...ze nie stac. stac nas! Robic i to szybko wiejszym kosztem jest stanie w korkach i palenie benzyny. O niszczeniu srodowiska nawet nie wspomne.

      • 5 6

    • Nie stać nas - wystarczy spojrzeć na tabelkę:

      Koszt jest taki jak -
      Południowa Obwodnica Gdańska = ok. 1,133 mld zł
      plus
      Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto)

      może lepiej niech państwo wyda te pieniądze na służbę zdrowia (spróbujcie się zarejestrować do specjalisty).

      I moim zdaniem nie chodzi o mieszkańców gmin - Droga Zielona będzie obsługiwała osiedla wybudowane na terenach wzdłuż niej przy morzu (popatrzcie na te zielone tereny - aż proszą się, żeby je zabudować).
      Panowie prezydenci niech dadzą sobie na wstrzymanie - są ważniejsze sprawy.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane