• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel

Krzysztof Koprowski
8 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dotychczas ZKM-owi udało się nabyć 46 tramwajów N8C z Dortmundu, które poddano modernizacji, polegającej m.in. na wstawieniu niskopodłowego członu. Dotychczas ZKM-owi udało się nabyć 46 tramwajów N8C z Dortmundu, które poddano modernizacji, polegającej m.in. na wstawieniu niskopodłowego członu.

Wszystko wskazuje na to, że Gdańskowi wreszcie udało się pozyskać tramwaje z Kassel. Kilka godzin temu chęć sprzedaży potwierdziły niemieckie zakłady komunikacji miejskiej. Do Gdańska trafi jednak nie szesnaście, a czternaście pojazdów typu N8C.



Oprócz używanych tramwajów z Niemiec, Gdańsk wkrótce zyska też pięć całkowicie nowych Pes. Oprócz używanych tramwajów z Niemiec, Gdańsk wkrótce zyska też pięć całkowicie nowych Pes.

Czy Gdańsk powinien kupować kolejne używane tramwaje?

O sprowadzeniu kolejnych używanych tramwajów, obok 46 eksploatowanych od kilku lat Duewagów N8C (popularnie zwanych Dortmundami ze względu na miejsce pierwotnej eksploatacji), mówi się od dawna. W grudniu pisaliśmy, że planuje się licytację ustną na sprzedaż 16 kolejnych N8C z Kassel.

- Ostatecznie nie doszło do licytacji ustnej, lecz przewoźnik z Kassel prosił o złożenie swojej oferty pisemnie, co uczyniliśmy kilka tygodni temu - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk, który nie kryje, że o zamiarze sprzedaży tramwajów z Kassel dowiedział się od nas.

- Sprawdziłem informację i faktycznie, kilka godzin temu dostaliśmy komunikat drogą telefoniczną, że Kassel jest zainteresowane sprzedażą tramwajów do Gdańska. Do końca tygodnia mamy otrzymać potwierdzenie tej decyzji na piśmie. Procedura niemieckiego przewoźnika sprawia, że trudno powiedzieć czy daliśmy najlepszą cenę, czy byliśmy jedyni ze swoją ofertą czy Kassel wybrał nas z innych względów.

Do Gdańska trafić ma jednak nie 16 tramwajów typu N8C, lecz czternaście. Przewoźnik z Kassel podjął decyzję, że dwa pojazdy z partii, która miała być wystawiona na sprzedaż, nie trafią do Gdańska i przypuszczalnie nadal zostaną w zasobach taborowych niemieckiego miasta.

- Jeżeli faktycznie dojdzie do sprzedaży i już oficjalnie tramwaje będą przekazane do Gdańska, z pewnością będziemy je modernizować tak, jak zrobiliśmy to z pojazdami z Dortmundu - zapowiada Wojtkiewicz.

Warto pamiętać, że Gdańsk oprócz używanych tramwajów, wkrótce wzbogaci się też o pięć fabrycznie nowych, również dwukierunkowych, pojazdów z bydgoskiej fabryki Pesa.

Miejsca

Opinie (278) 8 zablokowanych

  • Niemiec płakał jak sprzedawał (22)

    • 510 17

    • Niemiec płakał jak sprzedawał (1)

      -Nie Niemiec a Kanadyjczyk ,bo KVG bo właścicielem jest.

      • 5 11

      • to może dlatego płakał ...Kanadyjczycy są bardzo uczuciowi.

        • 32 5

    • Jak Dortmundy wjechały do kraju to im tirówki brawa biły

      • 56 2

    • Niemiec w zajezdni pod kołdrą trzymał

      • 37 4

    • Niemiec za tymi Dortmundami do samej granicy gonił bo się rozmyślił

      • 58 2

    • bite, nie bite... (1)

      oto jest pytanie...

      • 28 2

      • na pewno mają przekręcone liczniki !

        • 18 1

    • Niemiec jezdzil nim tylko do kosciola ! I do szpitala!

      Oczywiscie plakal jak sprzedawal no i przebieg tylko 78 tys km mimo 25 lat !

      • 62 2

    • ze szczęścia chyba...

      • 18 0

    • Te tramwaje na pewno są w tedeiku. Ale zabrakło na opony, bo na samych alufelgach jeżdżą.

      • 44 0

    • Dortmund 102 (2)

      Działka wymontowane czy są w cenie?

      • 30 1

      • pod podłogą

        dlatego wysokopodłogowe

        • 24 0

      • co na to

        Prezes ? Pewnie się sprzeciwi i zacznie mlaskac

        • 10 5

    • Niemiec jeszcze czasami dzwoni posłuchać jak silnik pracuje, w takim jest stanie

      • 37 0

    • Szrot tramwajowy z Niemiec jest ok, ale nasze EN57 już nie..... (1)

      Bo nasze polskie, dlatego be...

      • 8 5

      • nie smutne, tylko myślące

        te EN57 to nie jest konstrukcja do ruchu miejskiego - ot co

        • 11 2

    • urzedasy kupują sobie najdroższe luksusowe limuzyny znaszych podatków ale nam kupuja stary złom z Niemiec!!

      Ale lemingi sie cieszą jeszcze im klaszczą!

      • 11 14

    • Ogumienie zimowe w komplecie, ubezpieczenie do marca 2015, stan igła. Idealny na pierwszy tramwaj.

      • 6 0

    • ze szczęścia

      • 2 0

    • Niemiec pod kocem trzymał ! ;D

      • 0 0

    • A w środku gabinet- bo to lekarz był.

      • 0 0

    • a dlaczego nie z polskiej Pesy????

      • 0 1

  • Złom (22)

    Złom z niemiec...

    • 153 148

    • Tak jak audice, bmw i VW ny z Niemczech (6)

      5-8 latek za rozsadna cene i smiga jak zloto, nie gadajcie. Te tramwaje to tez bd dobry sprzet

      • 47 9

      • (3)

        Jak takie dobre to czemu sprzedają i dlaczego mają być poddane modernizacji?

        • 8 30

        • (2)

          Bo nas januszu stac na uzywane ale po modernizacji. Bardzo dobra decyzja ztm

          • 39 6

          • to decyzja ZKM nie ZTM !!!

            • 10 2

          • To nie jest odpowiedź na pytanie. Nie pytałem na jakie tramwaje nas ( kogo - nas , bo pewnie nie mnie) stać . I dlaczego poddaje się modernizacji - dlatego że nas stać ale nie jest ona konieczna? Bez sensu.

            • 1 0

      • W zeszłym roku (1)

        jeździłem nimi i niczym nie odbiegają od gdańskich Dortmundów,więc za te pieniądze będzie to udany zakup

        • 16 1

        • To na czy polega modernizacja jak nie widać różnicy? Czy ktoś nie robi przekrętu?

          • 0 1

    • " złom z niemiec " ty z kolei jesteś głupiec z polski

      • 30 10

    • (3)

      1 PESa SWING kosztuje tyle co okolo 12 zmodernizowanych N8C.

      N8C są sprzętem dużo bardziej bezawaryjnym i tańszym w utrzymaniu od PESy, a jak ktoś zna rynek maszynowy to wie że 25 lat temu sprzęt był wysokiej klasy, więc jak się go naprawi będzie służył kolejne lata w przeciwieństwie do dzisiejszego syfu.

      O ile ZKM to "rodzinna"-firma-ściema o tyle tej decyzji można im pogratulować, bo za 25 lat PESy się rozpadną a N8C będzie pewnie można za grosze naprawić.

      • 55 8

      • (1)

        Ale brednie.

        • 2 27

        • przecież to prawda te pesy z tym swoim nowoczesnym wypasionym napędem to awaryjny badziew

          • 15 3

      • Zgadza się, to tak jakby porównać 10 letniego Mercedsa do nowego Poloneza

        • 0 0

    • lemint to taki wyborca PO któremu jak na łeb sie odlewają i klaszcze i mówi ze to deszcz pada! (5)

      To niech urzędasy tez z naszych podatków kupują 20 letnie auta a nie nówki na specjalne zamówienia!!!Niegospodarność i marnotrawstwo naszych podatków jest porażającą i tylko lemingi się z tego cieszą jestem przekonany ze gdyby to kupowali pisowcy albo z innych parti politycznych to byli by wielce oburzeni bo juz tak robili.Taka jest hipokryzja leminga! Płacimy tak wysokie podatki ze stac nas na to by kupować nowe bo to nasze pieniadze i my bedziemy z nich korzystac nie urzedasy bo oni se kupują z naszych podatków luksusowe limuzyny służbowe!!Dlatego żądamy nowe składy SKM ,nowe tramwaje nowe autobusy!

      • 10 18

      • Ty idz stań za Antonim w kolejce do psychiatry (2)

        albo nie idź do ortopedy, na leczenie głowy za późno...

        • 24 7

        • Czemu nie ma kciuków przy wypowiedzi leminka urzędasów???

          Jak najbardziej się zgadzam z panem!!!

          • 2 10

        • leming dlaczego zawsze musisz sie swoją głupotą pochwalic:)

          • 1 10

      • I nowego rozumu dla Ciebie, bo ten używany wymaga wymiany/modernizacji.

        • 1 0

      • Hipokryzja kojarzy się lemingowi z Hipokratesem. Mówmy o zwyczajnej głupocie, braku doświadczenia życiowego, euforii związanej z awansem ze społeczności prowincjonalnej do wielkomiejskiej i to wyjaśnia efekt przyjemności związany z opadami moczu na wpatrzone w rudy ryj oczy.

        • 1 0

    • Nie bity i z czipem

      • 5 0

    • rzekł to

      właściciel dwudziestoletniego BMW z przyciemnianymi szybami

      • 6 0

    • pitolenie widzialem topgear uganda ostatnio i typy przejechali dzungle w furach za 1.5K£

      wiec podejrzewm ze Golf 4 z niemiec za 3K pojezdzi po polskich bezdrozach jeszcze grubo, jak manual i diesel. Tymbardziej ze czesci w p***ziec do tego a mechaniory to znaja jak wlasna kieszen.



      /pzodr

      • 3 1

    • złom ?

      pewnie sam takim mniejszym złomem prywatnie jeździsz

      • 1 0

  • jeżeli niemcy je sprzedają (12)

    to znaczy, że wg nich nie nadają się do dalszej eksploatacji.

    • 179 87

    • i dlatego dwa zachowali dla siebie? (1)

      jak sprzedawałem swoje 5-letnie auto, to nie dlatego, że się nie nadawało do eksploatacji, tylko dlatego że wolałem mieć nowsze.

      • 64 11

      • Zachowali jako dawców części, które sprzedadzą Gdańskowi po cenach wołających o pomstę do nieba.

        • 12 25

    • mylisz sie

      Niemce nas lubia i oddaja po kosztach dobry sprzet, pomagajac biedniejszym w ten sposob :-)

      • 33 4

    • Znasz prawa kupna i sprzedaży ? (8)

      To,że ktoś coś sprzedaje nie znaczy,że nie nadaje się do eksploatacji. Bogatszego stać na nowe to odsprzedaje biedniejszemu. Co za problem. Mam nadzieję,że w końcu przestaną jeździć, te obleśne stare tramwaje ( linia 3 i 5 )

      • 21 5

      • Nie jest tak źle, nie narzekaj (7)

        - jak byłem w niedawno w Warszawie to się autentycznie przestraszyłem jak zobaczyłem co tam jeżdzi po szynach..

        • 29 0

        • (5)

          Co tam jezdzi?

          • 3 1

          • 186 (3)

            Nowiutkich tramwajów SWING, takich jak Gdańsk ma 35

            • 3 6

            • i ok. 250 konstali 105 (2)

              w różnych wersjach, a jeszcze parę lat temu sporo konstali 13, których w gdańsku nikt nie pamięta (jeśli w ogóle były) warszawa ma 'ciut' więcej linii tramwajowych, ich 180 to proporcjonalnie do całości mniej niż nasze 35:) dośc powiedzieć, ze niskopodłowgowe stanowia mniej niż połowę składów, w gdańsku- 70%:)

              • 12 1

              • (1)

                Konstale 13 jeździły po Gdańsku jeszcze w latach 80 tych

                • 0 0

              • Konstale serii 13N nigdy po Gdańsku nie jeździły. W odróżnieniu od serii 102N i 102Na.

                • 1 0

          • czarne wołgi

            • 9 0

        • Pojedzcie do Łodzi tam jest tramwajowy hardcore.:P

          • 2 0

  • (18)

    jeszcze nikt nimi nie jechal, a juz narzekaja, ze zlom z niemiec...co za ludzie...

    • 165 65

    • (3)

      zaraz nastapia lamenty, ze zly niemiec pozbywal sie gratow. Ich stac na nowe, nas nie, to sprzedaja. Sprzedaja w pelni sprawne, w czym problem? Czy my nie kupujemy sprawnych (dobrze zachowany), uzywanych aut, ciuchow, plyt cd/dvd, sprzetu rtv/agd itd, itp?

      • 44 11

      • Brawo !!! (2)

        Dać mu wina !!!

        • 15 2

        • Chyba wódki (1)

          Polskiej. Nieużywanej

          • 9 0

          • Przecież cała Polska jeździ używanymi autami z Niemiec, a tramwaje to złe ? Przecież za te 14 używanych trajtków nie kupiłbyś nawet jednej nowej Pesy

            • 7 1

    • (4)

      Może tymi konkretnymi egzemplarzami nikt u nas jeszcze nie jechał, ale to są tzw. dortmundy, które od kilku lat już straszą w Gdańsku. To złomy, które trzeba modernizować, a nawet zmodernizowane są beznadziejne pod względem układu siedzeń, wąskich przejść, umiejscowienia uchwytów, itd. itd. Można tego tramwaju nie lubić.

      • 12 24

      • bzdura (1)

        dużo lepszy układ siedzeń niż w nowych pesach

        • 22 7

        • Mógłbyś chociaż dodać, formułkę "moim zdaniem" zanim powiesz komuś, że pisze bzdury.

          • 8 9

      • złom, a kiepski układ siedzeń to dwie różne sprawy

        • 7 2

      • to tramwaj, nie boisko, logiczne ze jest wasko i niewygodnie. to tak jakbys narzekala, ze nie jestes w stanie na krawezniku rownowagi utrzymac, bo za wasko, stopy ci sie nie mieszcza. Wez mysl.

        • 8 3

    • Ale gamoń (4)

      lubisz starocie to twój problem polaku w golfie TDI z 2001 - powinno się kupować nowe polskie produkty

      • 4 17

      • (2)

        Nowe polskie tramwaje kupują Niemcy, bo ich stać. Gdańsk zresztą też.

        • 12 1

        • Akurat (1)

          jak mi powiesz, że Gdańsk jest biedny to cię wyślę na stadion i na budowę ECS - przyjrzyj się i powtórz to jeszcze raz

          • 7 8

          • z uwagi na wskazane przez ciebie powody Gdańska nie stać już na nowości

            • 14 0

      • FSO???

        Powiedzial wlasciciel fiata 125p (rocznik 89, nie bity, po lifcie)

        • 4 0

    • (2)

      Będąc w Kassel widziałem te ich tramwaje. Patrząc z boku, to żadna rewelacja, no chyba że są inne przyczyny, że kupujemy te pojazdy. Poruszały się dosyć cicho, ale to chyba zależy również od torowiska.

      • 3 0

      • głównie od torowiska ;)

        • 5 0

      • pomyslmy czy sa inne powody, dla ktorych kupujemy ichniejsze tramki niz wstpliwy wyglad z boku...? mysle, ze nadrabiaja wygladem z tylu, stad decyzja o zakupie.

        • 4 0

    • co za dziwaki z tych co myślą że to dobry zakup.
      u nas już od siedmiu lat jeżdżą podobne złomy
      psują się, gniją, są ciasne i duszne

      • 0 0

  • Wormsy (3)

    Przód tej Pesy wygląda jak robak z Wormsów :)

    • 152 11

    • a kółko na szybie motorniczego (1)

      jak kasa biletowa w kinie Neptun

      • 18 1

      • pantograf natmomiast jak noga od deski do prasowania

        • 15 0

    • Pesy są wizualnie pojemne patrząc z zewnątrz, ale w środku tramwaju znacznie ciaśniej jak w tych niemieckich.

      • 5 3

  • Jak kupujecie Wieśwageny ze szrotów (11)

    składane z dwuch lub trzech ktorymi jeździła babcia do kościoła to mowicie że dobrze kupiliście a jak miasto kupiło kilkuletnie tramwaje których żywotność wynosi 20-40 lat to piszczycie że źle ..
    Tylko zapomnieliście że za jeden nowy można nabyć kilka uzywanych i je uzytkować kilkadziesiat lat ( tramwaje tak samo jak pociagi co kilka lat przechodza naprawy po ktorych sa jak nowe )

    • 131 24

    • ooo przepraszam ! (1)

      Moj pasek nie jest skladakiem ze szrotu, po prawdzie byl przerysowany ale dobrze robota zrobiona, nie przeszkadza mi :-)
      Uzywane z RFN-u OK !

      • 10 4

      • NIe przyznawałbyś się lepiej :-)

        • 6 2

    • Wszystko fajnie tylko do kogo ta mowa? Sprawdziłeś wszystkim krytykującym jakie mają samochody, czy po prostu gadasz jak potłuczony? Pomijam już błąd logiczny, bo ktoś kto ma auto (nawet volkswagena), tramwajem zazwyczaj nie jeździ.

      • 5 13

    • to że Niemcy sa bogatsi to nie oznacza że rozrzutni (3)

      każdy kto miał z nimi do czynienia wie o tym dobrze i nie opowiadajcie legend że "eh co to dla nich ileś tam euro" Jak nie muszą ich wydać to nie wydadzą bez sensu.
      Pojazdy nie są kilkuletnie tylko pewnie około 20-letnie i chęć ich sprzedaży nie wynika z przyjaźni polsko-niemieckiej tylko z jakiegoś rachunku ekonomicznego, który przeprowadzono w Kassel. Są jakieś przyczyny dla których zamiast remontować te pojazdy wolą je sprzedać ale to ich sprawa.
      Nie zmienia to faktu, że przy naszych możliwościach finansowych zakup używanego taboru może być jakimś tam optymalnym rozwiązaniem. Chociaż śledząc codziennie relacje o awariach tramwajów w Gdańsku czasem zastanawiam się ile z nich jest udziałem tej wykorzystywanej nowej-starej floty poniemieckiej i jej stanu wyeksploatowania

      • 9 4

      • tam chcą chyba przebudować swoje tramwaje na U-Bahn

        więc N8C się nie nadają już.

        • 8 0

      • i wymienić wreszcie na niskopodłogowe

        • 5 0

      • Według mojej wiedzy Niemcy po prostu kupili nowe Bombardiery i sprzedają używane Duewagi. Są bogatsi i tyle w tym temacie. Na rynku używanych pojazdów nie ma nic lepszego od N8C. Kraków podobne pojazdy ściąga z Norymbergi.

        • 14 2

    • leming kupuja bo ich niestac nanowe dzieki twojemu rzadowi nieudaczników i złodziejów (1)

      ale jak takie drobre hipokryto to niech urzedasy kupuja 20letnie BMW anie nowe luksusowe 30% drozej niz salonu bo na specjalne zamówienie!

      • 3 18

      • Złodziejów?

        Nawet nie wiesz kogo obrażasz.

        • 5 0

    • dwuch?

      dwóch

      • 2 0

    • No to za jeden używany dortmun można kupić kilka starszych od niego i je zmodernizować a potem naprawiać. Logika dokładnie ta sama ci twoja.

      • 0 0

  • Wspomniane 2 egz odstawili do miejscowego muzeum techniki ;-)

    • 46 22

  • a czy ja bym mógł kupić sobie tramwaj? (9)

    czy nie da rady?

    • 51 1

    • da radę jak przyjdą z Niemiec to będą kasować stare i wtedy możesz kupić ten stary

      • 5 0

    • Mozemy sie pobawic w tramwaj (3)

      Ja bede drugim wagonem, ty pierwszym i bedziemy sie spinac

      • 17 4

      • (2)

        gej ?!?!?!?

        • 5 4

        • Kazdy tramwaj to gej (1)

          • 9 3

          • każda kolejka to lezba

            • 12 0

    • (3)

      Aż jestem ciekaw - po co chcesz kupić tramwaj?

      • 2 1

      • Wybuduje se prywatna trase do biedry

        • 18 0

      • ty wiesz co my robimy tym tramwajem?

        patrzcie, to jest nasze, przez nas zbudowane i to nie jest nasze ostatnie słowo

        • 11 0

      • Prowadzić działalność gospodarczą polegającą na zarobkowym przewozie osób.

        • 1 0

  • (14)

    To oznacza, że możemy jako pierwsze miasto w Polsce mieć 100% kursów z niską podłogą. Te tramwaje po modernizacji spokojnie pojeżdżą jeszcze ze 20 lat. Będzie czas na całkowite odnowienie floty. Ekonomicznie to też ma sens. Zakup i modernizacja tych 14 sztuk N8C (dwukierunkowych!!) będzie kosztowało tyle co jeden fabrycznie nowy Bombardier. Brawo Gdańsk!

    • 125 26

    • (4)

      Z tego co podaje strona ZKM, Konstali 105Na na stanie jest 60, zakładając nawet że tylko połowa jest czynnie używana, to 14sztuk N8C nie rozwiąże problemu.

      • 6 4

      • (1)

        14 szt. N8C to likwidacja 28 Konstali. Do tego dochodzi 5 nowych Pes. To kolejne 10 do likwidacji. Poza szczytem wszystkie kursy będą niskaczami. No i czekają pieniądze z ZIT na resztę nówek.

        • 15 1

        • 5 nowych PES to nie likwidacja 10 konstali bo one maja jezdzic na nowej trasie na Morenie.

          • 7 2

      • 60 wagonów (1)

        pociągów tramwajowych wychodzi = 30

        • 5 2

        • Jeżdżą też solo (np. linia 10)

          • 8 1

    • czego spodziewac sie po lemingach tylko wazeliniarstwa (5)

      • 2 13

      • wazeline pożycze od ciebie o ile nie zuzyłeś całej PIeSeczku ;)

        • 6 3

      • zazdroszczę ci serio (1)

        wszystko tak łatwo sobie mozesz wytłumaczyć lemingami..

        • 8 1

        • Dla niego to dobrze jak można wszystko zrzucić na lemingi czy na PO.

          Nie dochodzi wtedy do przeciążenia poznawczego niezbyt sprawnego rozumku

          • 2 0

      • (1)

        A może oni po prostu cieszą się z tego, co pozytywne. Może nawet dumni są z osiągnięć i rozwoju miasta?

        • 6 3

        • głupi jestes czy tylko udajesz rozwoju miasta? leming przestań bo ztej głupoty nawet rudno sie smiac

          • 0 8

    • Obecnie jest 30 składów, więc zostanie tylko jakieś 16. Za pięć nowych Pes raczej nie skasują ani jednej stopiątki, ponieważ trzeba jakoś obsłużyć dodatkową trasę. Ciekawe tylko gdzie te tramwaje pomieszczą, ponieważ w obydwu zajezdniach brakuje miejsca

      • 5 1

    • Jeden mercedes kosztuje tyle co klikanaście używanych opli czy octavii. Dlaczego urzędnicy kupują mercedesy do celów służbowych.

      • 1 0

    • brawo za robienie skansenu niemcom

      • 0 0

  • (15)

    Problemem nie jest wiek tych pojazdow, a raczej dbanie o nie i ich sposob eksploatacji. Prosty przyklad, przejedzcie sie naszymi 105Na, a przejedzcie sie krakowskimi, roznica jest KOLOSALNA. Problem lezy w mentalnosci ekipy mechanikow na zajezdni we Wrzeszczu i w Nowym Porcie (to samo sie tyczy jednakze autobusow na zajezdni Hallera). Dopoki bedzie tam krolowac sposob naprawy "młotka oraz tasmy klejacej", to zaden pojazd dlugo nie pociagnie ;)

    • 105 7

    • (10)

      jestem mechanikiem w zajezdni na Hallera i gwarantuje tobie że metody naprawy młotkiem i taśmą klejącą minął bezpowrotnie wraz z ikarusami

      • 13 13

      • to czemu te autobusy tak piszczą?

        • 11 4

      • (7)

        Sam nie wiem czy jestem w stanie to uwierzyc. Niejednokrotnie w nowych solarisach widzialem swiecaca sie kontrolke uszkodzonego systemu ABS zaklejonego...tasma klejaca i nie byl to przypadek jednego pojazdu, w ciagu 1 dnia moglem zobaczyc takie 4 o roznych numerach taborowych.

        • 23 2

        • (6)

          komputer łapie błędy i świeci kontrolka do czasu wykasowania komputerem tych błędów

          • 5 10

          • (4)

            To z calym szacunkiem ale usuwanie tych bledow trwa podejrzanie dlugo. Nie chodzi o to, ze chce sie czepiac na sile tylko stwierdzam fakt, ze spotkac pojazd ktory sprawia wrazenie sprawnego mechanicznie oraz wizualnie to jak bialy kruk.

            • 14 3

            • (3)

              wizualnie masz coś im do zarzucenia ??????? nigdzie w kraju niema taboru autobusowego w tak dobrym stanie wizualnym i technicznym będąc malkontentem nie możesz tego ocenić

              • 5 10

              • W przypadku autobusów jest postęp i to zauważalny.
                Inaczej wygląda sytuacja w przypadku tramwajów. Znaleźć w pełni sprawny tramwaj w tym mieście to święto. Praktycznie każda 105tka hamuje hamulcem roboczym, w Pesach szwankuje stan systemu ogrzewania/klimy. Siedzenia są nieczyszczone, podobnie elementy plastikowe wewnątrz pojazdu. Jedyny postęp jaki jest dostrzegalny w kwestii konserwacji tramwajów to regularne użycie tokarki podtorowej - od jakiegoś czasu ciężko napotkać tramwaj z wypaczonymi kołami. Ogólnie w kwestii konserwacji taboru tram.zajmujemy niechlubne ostatnie miejsce w Polsce ( może ex aequo z GOPem)

                • 16 2

              • to jeszcze raz - czemu te autobusy tak piszczą, zgrzytają zwłaszcza przy hamowaniu i na zakrętach?

                • 9 1

              • Otoz moge poniewaz widzac poprzednie "Dortmundy" gdy przyjechaly swiezo z Niemiec moze nie byly odrestaurowane ale pod wzgledem czystosci, spasowania elementow wnetrza itd. nie bylo nic do zarzucenia. Natomiast w modernach widac jakies dziury po wierceniach, niektore ustrojstwa zwisaja wiec to chyba oznacza, ze mozna lepiej prawda? A jesli nie mozna to nalezy wywalic "mechanikow" brzydko mowiac na zbity pysk.

                • 9 0

          • a to kasowanie trwa na okrągło i dalej są błędy !!!! jestem kierowcą z Hallera i wiem coś o tym !!!! i awaria ogrzewania- wietrzenia też jest nie do naprawienia !!!!

            • 10 0

      • A ja jestem pasażerem i codziennie korzystam z "uroków" podróży zdezelowanymi stopiątkami. I wnioskuję z tego, że czas napraw na "ślinę, taśmę klejącą i młotek i drut" bynajmniej nie minął.

        • 12 0

    • nowa zajezdnia tramwajowa (1)

      Nalezy wybudowac nowa, nowoczesna zajezdnie tramwajowa na Poludniu Gdanska - z dobrym wyposazeniem i nowa ekipa mechanikow.
      Ogolne w Gdansku jest bardzo niska kultura biezacej eksploatacji taboru. Brak zwyklej codzinnej dbalosci o wyposazenie miasta - na poludniu czy w centralnej Polsce jest inaczej - o niebo lepiej. Wynika to chyba z tej slynnej "zabuzanskiej" mentalnosci zasiedlencow...

      • 8 1

      • Wystarczyła by zajezdnia z dyspozytorem/stróżem. W przypadku awarii pojazd byłby serwisowany w pozostałych zajezdniach.

        • 3 0

    • Dokładnie....

      tak jest ,zwłaszcza w zaj.NP.Kultura techniczna zatrzymała sie u pracowników na etapie wozów typu"N"tylko wtedy był" młotek i sznurek".No cóż,ale jeżeli nadzór i kierownictwo to olewa......

      • 10 0

    • zgadzam si e z opinią o serwisowanie

      niemiecka jakość i dbałość konserwacji pokazuje 30 lat użytkowania u nich , u nas nówki nawet nie pojezdża tyle, bo tak dbamy , do du..y . serwis , konserwacja tego co mamy , a nie tylko nowe i nowe , bo tak jest nowe to jeżdzi az padnie i wtedy krzycze Nowe Trzeba . niech każdy wykonuje swoją Prace solidnie z godnie z warsztatem, procedurami , a będzie sprawnie ,bezpiecznie i czysto , , nieroby z warsztatów . do roboty

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane