Fakty i opinie

stat

Gdańsk planuje nowe przystanie jachtowe

W ramach programu Pętla Żuławska w Gdańsku mają powstać nowe przystanie dla jachtów.
W ramach programu Pętla Żuławska w Gdańsku mają powstać nowe przystanie dla jachtów. fot. Dominik Staniszewski/Trojmiasto.pl

Jest szansa że do 2020 roku Gdańsk wzbogaci się o nowe przystanie żeglarskie w ramach kolejnego etapu programu Pętla Żuławska. Dwie z nich będą na Wyspie Sobieszewskiej, nowe pomosty pojawią się też w Górkach Zachodnich.



Czy potrafisz żeglować?

tak i mam do tego uprawnienia

45%

tak, choć nie mam uprawnień

17%

jeszcze nie

14%

nie, nie pociąga mnie to

24%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 388
Jeszcze w 2015 roku w ramach programu "Rozwój oferty turystyki wodnej w obszarze Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej" Gdańsk zaproponował Urzędowi Marszałkowskiemu utworzenie nowych przystani żeglarskich. Były trzy propozycje podstawowe i trzy rezerwowe.

Jednak po roku zweryfikowano te plany. Obecnie Gdańsk zakłada jedynie dwa projekty w trzech lokalizacjach. Dzięki nim planowana jest budowa dwóch nowych przystani żeglarskich i rozbudowa istniejącej.

Dwie nowe przystanie mają powstać na Wyspie Sobieszewskiej. Jedna przy ul. Nadwiślańskiej zobacz na mapie Gdańska (naprzeciwko hotelu Renusz). Celem zadania jest zwiększenie oferty żeglarskiej na Martwej Wiśle. Program inwestycji obejmuje budowę pomostów pływających przy istniejącym nabrzeżu umocnionym oraz budowę budynku bosmanatu z zapleczem klubowym oraz hangaru. Szacunkowa wycena kosztów tej inwestycji to ponad 4,6 mln zł.

Kolejna przystań na wyspie zlokalizowana ma być w Świbnie zobacz na mapie Gdańska na terenie basenu portu rybackiego, czyli na wodach przekopu Wisły. Program inwestycji obejmuje umocnienie dwóch nabrzeży portowych wraz z budową pomostów cumowniczych, budowę budynku bosmanatu, zaplecza sanitarnego oraz zagospodarowanie terenu przystani. Szacuje się ją na blisko 2,2 mln zł.

Drugi projekt dotyczy inwestycji realizowanej w Górkach Zachodnich przy kanale Płonie zobacz na mapie Gdańska. Celem zadania jest modernizacja istniejącego basenu portu jachtowego i wiąże się z rozbudową istniejącej przystani, by zamiast 110, mogło tam cumować aż 230 jednostek. Zakres inwestycji obejmuje remont nabrzeża i pogłębienie dna basenu portowego, budowę nowych pomostów pływających i budowę nowego nabrzeża cumowniczego wzdłuż brzegu Wisły Śmiałej. Koszt to blisko 10 mln zł.

Czytaj też: Politechnika zbuduje bazę żeglarską w Sobieszewie

- Całość przedsięwzięcia "Rozwój oferty turystyki wodnej w obszarze Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej" wynosi brutto ok. 29 mln, 85 proc. to dofinansowanie. Koszt kwalifikowany to ok. 23,6 mln. Koszt całkowity obejmuje: koszty zagospodarowania, dokumentacje, nadzory, promocję i zarządzanie - wyjaśnia Michał Piotrowski z biura prasowego w gdańskim magistracie.
Na kanale Na Stępce przy Ołowiance też miała być marina w ramach Pętli Żuławskiej, ale zrezygnowano z tego pomysłu. Staną tam jednak pływające hotele.
Na kanale Na Stępce przy Ołowiance też miała być marina w ramach Pętli Żuławskiej, ale zrezygnowano z tego pomysłu. Staną tam jednak pływające hotele. mat. River Point
W czwartek gdańscy radni w związku z tym programem przyjęli nową uchwałę. Jak wyjaśniał wiceprezydent Andrzej Bojanowski, ma ona uporządkować zmianę nazwy projektu, dzięki czemu będzie można przystąpić do aplikowania o środki unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Jednak ta uchwała uchyliła tę podjętą w marcu, w której znajdował się zapis, że w ramach Pętli Żuławskiej miasto będzie współpracować z partnerem prywatnym.

Co ciekawe, jeszcze w tym roku zakładano, że w ramach nowej edycji programu Pętli Żuławskiej będzie też realizowana marina na kanale Na Stępcecentrum Gdańska wraz z przebudową, za 8 mln zł, mostu Kamieniarskiego na zwodzony. Przystań miała pomieścić ponad 40 jednostek, a jej budowę szacowano na 90 mln zł, gdyż wiązała się z kosztownymi badaniami i pogłębieniem kanału.

Niewykluczone, że nie tylko koszty przyczyniły się do tego, że obecnie wypadła ona z planów realizacji. Problemem może być też brak miejsca w tej lokalizacji, gdyż miasto w lipcu rozstrzygnęło postępowanie, dzięki któremu na przełomie 2018/2019 mają tam stanąć barki hotelowe.

Pierwszy etap Pętli Żuławskiej powstał w latach 2010-14 za blisko 85 mln zł.

W jej ramach można pokonać kajakiem, jachtem, łodzią motorową lub hausbotem 303 km połączonych szlaków wodnych Wisły, Martwej Wisły, Szkarpawy, Wisły Królewieckiej, Nogatu, Wisły Śmiałej, Wielkiej Świętej - Tugi, Motławy, Kanału Jagiellońskiego, rzeki Elbląg i Pasłęki, a także wody Zalewu Wiślanego.

W ramach projektu zbudowano 4 porty żeglarskie (Elbląg, Krynica Morska, Tolkmicko, Kąty Rybackie), 7 przystani żeglarskich (Biała Góra, Braniewo, Nowa Pasłęka, Błotnik, Osłonka, Malbork "Park Północny", Rybina), 2 pomosty cumownicze (Tczew oraz Drewnica), 2 mosty zwodzone (Gdańsk-Przegalina, Nowa Pasłęka) i wykonano elektryfikację śluzy Gdańska Głowa.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (47)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.